Yleistä keskustelua sähköautoista

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jos asiallisesti keskustelee ongelmista, niin se on sitten ylläpitäjän kusipäisyyttä. Sekä Tesla Motorsin foorumeilta että Suomen FB-ryhmästä kyllä löytyy kaikenlaista ongelmista ja ärsyttävyyksistä keskustelua ja kyllä ne keskustelut on siellä jatkuneen pidempiä aikoja ilman mitään lukottelua/bannamista. Sitten taas jos on sellaista tekniikkapalstan tyylistä perspurilais-ulosantia, niin varmaan todennäköisyydet nousee jonkinlaisille toimenpiteille? :think:



BMS:n pitäisi kyllä tulla tässä väliin jollain tavoin. Meni sitten yön yli vaikka 10% varausta tai jotenkin muuten. Mitä viime talvena oli -15 ja -20 välillä pakkasta, niin 1-2% haukkasi yön aikana.
Tämä oli silloin kun Model 3 tuli ja ongelmat maalin ja koripaneleiden kanssa oli pahempia...
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tätä olin juuri tulossa sanomaan, kaverilla oli model 3 ja sen ongelmista kuulemma puhui liikaa ja kerta hänellä ei ollut mitään positiivista sanottavaa niin bannattiin :btooth:
Höpö hpöpö- Jos kyse on niistä parista sankarista, joiden ulosanti kaikissa keskusteluissa oli luokkaa "Eipä yllätä, Tesla on täys paska" jne.. niin enpä ihmettele, että niille näytettiin monoa. Monet siellä hyvinkin kriittisesti on esiintyneet ja en ole nähnyt heitä bannattavan kunhan kritiikki on asiallista ja perusteltua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Höpö hpöpö- Jos kyse on niistä parista sankarista, joiden ulosanti kaikissa keskusteluissa oli luokkaa "Eipä yllätä, Tesla on täys paska" jne.. niin enpä ihmettele, että niille näytettiin monoa. Monet siellä hyvinkin kriittisesti on esiintyneet ja en ole nähnyt heitä bannattavan kunhan kritiikki on asiallista ja perusteltua.
Ehkä sitten toiset ovat kireämpiä.
Kyllä siellä on bannattu kun kertoo kokemuksia Teslan huollosta, miten omassa autossa ei vaan asiat etene jne. Ja jos liikaa kertoo vikojen muillekin niin napsuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Ei ole enää. Octovalve korvasi sen ja lämmitys tehdään moottorilla/moottoreilla.
Octovalve (eli 8-tieventtiili) ei korvannut lämpövastuksia. Jo ennen lämpöpumppua (ja sen kaverina olevaa octovalvea) Model 3:ssa oli superbottle ja lämpö tehtiin jo silloin moottoreilla.

Täältä lisää: The Tesla Model 3 'Superbottle' Easter Egg Is a Fascinating Packaging Solution

E: Superbottle on yksi hyvä esimerkki Teslan integraation tasosta. Kuten artikkelissakin sanotaan, perinteisesti tuohon integroidut osat (säiliö, pumput, monitieventtiili, lämmönvaihdin) ovat erillisiä osia ympäri konehuonetta. Näin on myös monessa uudessa sähköautossa, esim. Ford Mustang Mach-E. Tesla niputti kaikki osat yhteen pakettiin, jolloin esimerkiksi osia yhdistäviä letkuja ei ollenkaan tarvita.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
E: Superbottle on yksi hyvä esimerkki Teslan integraation tasosta. Kuten artikkelissakin sanotaan, perinteisesti tuohon integroidut osat (säiliö, pumput, monitieventtiili, lämmönvaihdin) ovat erillisiä osia ympäri konehuonetta. Näin on myös monessa uudessa sähköautossa, esim. Ford Mustang Mach-E. Tesla niputti kaikki osat yhteen pakettiin, jolloin esimerkiksi osia yhdistäviä letkuja ei ollenkaan tarvita.
Kyllä. Hyvä esimerkki myös siitä, ettei perinteisillä valmistajilla ole edellytyksiä vielä pitkään aikaan vastata kilpailuun sillä tasolla mitä sähköautojen valmistaminen kustannustehokkaasti vaatisi.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Kyllä. Hyvä esimerkki myös siitä, ettei perinteisillä valmistajilla ole edellytyksiä vielä pitkään aikaan vastata kilpailuun sillä tasolla mitä sähköautojen valmistaminen kustannustehokkaasti vaatisi.
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
On kyllä sellainenkin alaryhmä kuluttajia joita kiinnostaa vimpaimet ja softapäivitykset enemmän kuin se onko auto jatkuvasti korjattavana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
Nythän tuo paketti rakoilee ja toista talvea samat ongelmat. Itseäni ainakin riepoo tuo kura.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
Tesla on kuin vag, asiakas hoitaa testauksen ja korjataan sitten kun ehditään
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
Kyllä. Esim. Superbottle poisti aika monta letkua ja letkuliitosta, jotka ovat vanhemmiten autoissa melko yleisiä vikapaikkoja. Osa mitä ei ole ei voi vikaantua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä. Esim. Superbottle poisti aika monta letkua ja letkuliitosta, jotka ovat vanhemmiten autoissa melko yleisiä vikapaikkoja. Osa mitä ei ole ei voi vikaantua.
Toki, mutta nyt erona on tullut valitettavasti:

vikaantuu joskus monen vuoden päästä yksi letku, joku käy vaihtaa -> vikaantuu koko yksikkö joka talvi, ja koko yksikkö pitää vaihtaa

Onhan se hienommin integroitu, mutta kuluttajallehan tärkeämpää on se, että se toimii ja sen voi korjata. Nyt nämä kaksi asiaa ei ole oikein osunut. Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Muilla kian/niron omistajilla ongelmaa että ajastetut lataukset poistaa itsensä jatkuvasti ilman mitään järkevää syytä? Ei paljon yösähköillä latailla, onneksi valtakunnasta ei sähkö lopu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Toki, mutta nyt erona on tullut valitettavasti:

vikaantuu joskus monen vuoden päästä yksi letku, joku käy vaihtaa -> vikaantuu koko yksikkö joka talvi, ja koko yksikkö pitää vaihtaa

Onhan se hienommin integroitu, mutta kuluttajallehan tärkeämpää on se, että se toimii ja sen voi korjata. Nyt nämä kaksi asiaa ei ole oikein osunut. Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
Mahdolliset suunnitteluviat nyt on vähän eri juttu, kuin se kantava peruslogiikka, että osia vähentämällä ja rakennetta yksinkertaistamalla saadaan lähtökohtaisesti parannettua myös luotettavuutta. Lisäksi, superbottlella ei ole mitään tekemistä nykyisen lämpöpumppujärjestelmän kanssa, jossa niitä hajoamisia on ollut joissain yksilöissä.

Minä Teslan omistajana näen, että integroinnista on ollut tähän mennessä minulle hyötyä. Näiden ansiosta autosta löytyy tavara- ja matkustustilaa runsaasti enemmän kuin saman kokoluokan polttomottorivastineeseessa. Tilaahan tuolla on ennen kaikkea saatu, luotettavuus näkyy sitten pidemmällä ajalla.

Jos aihe yhtään kiinnostaa, niin suosittelen katsomaan vaikka tämän videon ja miettimään, että kummassa ratkaisussa on enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Superbottle on yksi hyvä esimerkki Teslan integraation tasosta. Kuten artikkelissakin sanotaan, perinteisesti tuohon integroidut osat (säiliö, pumput, monitieventtiili, lämmönvaihdin) ovat erillisiä osia ympäri konehuonetta. Näin on myös monessa uudessa sähköautossa, esim. Ford Mustang Mach-E. Tesla niputti kaikki osat yhteen pakettiin, jolloin esimerkiksi osia yhdistäviä letkuja ei ollenkaan tarvita.
Tällä pääsee myös siihen raivostuttavaan todellisuuteen missä korjattavuus kärsii kun osat on integroitu yhdeksi suureksi matolaatikoksi joka täytyy vaihtaa kokonaisena.

Eli vaihdettavissa olevia osia on vähemmän ja ne on helkkarik kalliita.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kyllä. Hyvä esimerkki myös siitä, ettei perinteisillä valmistajilla ole edellytyksiä vielä pitkään aikaan vastata kilpailuun sillä tasolla mitä sähköautojen valmistaminen kustannustehokkaasti vaatisi.
Hyvä esimerkki siitä ettei perinteinen valmistaja halua valmistaa halpaa paskaa mikä on mahdoton korjata ja kallis vaihtaa.

Pari letkun pätkää ja klemmaria ei kustannuksia nosta niin paljon että siitä tulisi kannattamatonta, syy huonoon kustannustehokkuuteen on akkuteknologia ja se pätee myös teslaan, tesla vain säästää sitten kaikessa muussakin joka valitettavasti näkyy muuallakin.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tällä pääsee myös siihen raivostuttavaan todellisuuteen missä korjattavuus kärsii kun osat on integroitu yhdeksi suureksi matolaatikoksi joka täytyy vaihtaa kokonaisena.

Eli vaihdettavissa olevia osia on vähemmän ja ne on helkkarik kalliita.
Onko nuita octovalveja ja superbottleja paljonkin hajonnut? Se ilppiongelma mikä täällä Suomessa vaivaa ei taida liittyä näihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Onko nuita octovalveja ja superbottleja paljonkin hajonnut? Se ilppiongelma mikä täällä Suomessa vaivaa ei taida liittyä näihin?
Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa.

Ai niin, sitä auton omistajaa joka ostaa auton kun se on takuuton :)
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mahdolliset suunnitteluviat nyt on vähän eri juttu, kuin se kantava peruslogiikka, että osia vähentämällä ja rakennetta yksinkertaistamalla saadaan lähtökohtaisesti parannettua myös luotettavuutta.
Missä tilanteessa tämä pitää paikkansa? Osien vähentäminen ei suoraan tuo luotettavuuden parannusta, rakenteen yksinkertaistaminen voisi - mutta osien vähentäminen ei tee rakenteesta yksinkertaisempaa suoraan. Kun se sunnittelu on osa sitä luotettavuuden luontia, niin siinähän se ongelma tehdään. Jos tehdään se megahimmeli (miltä tuo näyttää), niin se että se on yhtä valua ei tee siitä yksinkertaisempaa. Tuo näyttää aika muoviselta rakenteelta, korvattiinko sillä nyt sitten entisiä metallisia palasia, kuten venttiilikoneistoja?

Lähtökohta ei ole yhtään sen erilainen kuin softassakaan, hienot "tää mun monimutkainen härpäke vie vain 4 riviä - mutta itsekään en ymmärrä enää niitä" ei tuota suoraan luotettavampaa ratkaisua kuin "käytin näitä jo 70-luvulla toimivaksi todettuja rakenteita". Yleensä jälkimmäinen, yksinkertaisista asioista kootut asiat ovat lopulta niitä luotettavimpia - vaikka eivät aina niitä mediaseksikkäitä.

Jos aihe yhtään kiinnostaa, niin suosittelen katsomaan vaikka tämän videon ja miettimään, että kummassa ratkaisussa on enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
Ei pahalla, mutta tuon seniilin hepun touhut on niin pelleilyä ettei siellä faktoihin kannata turhaan luottaa, joten en jaksa katsoa mitä mieltä hän on Elonin kilpailijoista. Varsinkin kun hänen luotettavuus on jo osoitettu monesti täysin ala-arvoiseksi (mutta kyllähän hän Elon fanclubiin kuuluu).

Oliko tähän lähdettä? En löytänyt Googlella.
Tervetuloa moderniin maailmaan, kaikki nuo postaukset on aina Facebookissa, josta ei löydä mitään haulla, eikä Googlella (koska niitä ei indeksoida).
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tervetuloa moderniin maailmaan, kaikki nuo postaukset on aina Facebookissa, josta ei löydä mitään haulla, eikä Googlella (koska niitä ei indeksoida).
Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Eikö juuri tätä ole tapahtunut viime talvet ja taisi joku mainita että tänäkin talvena on alkanut jo jonoa syntyä Vantaan huoltoon?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Missä tilanteessa tämä pitää paikkansa? Osien vähentäminen ei suoraan tuo luotettavuuden parannusta, rakenteen yksinkertaistaminen voisi - mutta osien vähentäminen ei tee rakenteesta yksinkertaisempaa suoraan. Kun se sunnittelu on osa sitä luotettavuuden luontia, niin siinähän se ongelma tehdään. Jos tehdään se megahimmeli (miltä tuo näyttää), niin se että se on yhtä valua ei tee siitä yksinkertaisempaa. Tuo näyttää aika muoviselta rakenteelta, korvattiinko sillä nyt sitten entisiä metallisia palasia, kuten venttiilikoneistoja?
Otetaan nyt vaikka lähteeksi Amazon.com: Managing for Quality and Performance Excellence: 9780357442036: Evans, James R., Lindsay, William M.: Books

1670486198648.png


Megahimmeli on nimenomaan tuo Fordin letkusekamelska. Siellä ei tarvitse kuin yksi liitos olla huono tai jonkun letkun päästä ajan myötä hankaamaan, niin jäähdytysnestevuoto on taattu. Jos näitä liitoksia tai letkuja ei ole, niin näitä vikamuotojakaan ei voi esiintyä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kyllä. Esim. Superbottle poisti aika monta letkua ja letkuliitosta, jotka ovat vanhemmiten autoissa melko yleisiä vikapaikkoja. Osa mitä ei ole ei voi vikaantua.
Superbottle kuulostaa Muskin lahjalta jonka voi juoda vitutukseen kun auto ei toimi pakkasessa.

Googlasin mikä se on niin näyttää ihan pesukoneen poistopumpulta. Super! Taitaa olla joku paisarin ja vesipumpun yhdistelmä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Ei tämä ole pelkästään teslan vika.

Kaikki sitä harrastaa, mutta tesla puskee sitä pidemmälle kuin kukaan muu. Ja kärsijänä on ne kuluttajat jotka ylläpitää autoa takuun loppumisen jälkeen.

Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
Onhan se Tesla edullinen suhteessa kilpailijoihin ja saatavuuskin on aika hyvä. Nuo ovat molemmat etuja siitä valmistettavuuden ja kustannusten optimoinnista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei tämä ole pelkästään teslan vika.

Kaikki sitä harrastaa, mutta tesla puskee sitä pidemmälle kuin kukaan muu. Ja kärsijänä on ne kuluttajat jotka ylläpitää autoa takuun loppumisen jälkeen.

Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
Kyllä se näkyy jossain määrin autojen jälleenmyyntiarvoissa, jolloin kustannuksesta osa kyllä lankeaa ensimmäiselle / toiselle omistajalle. Autot jotka ovat pomminvarmoja pitävät hintansa paremmin kuin autot, joita saa olla jatkuvasti korjaamassa. Nyt toki automarkkina on niin sekaisin, että on vaikea tietää miten arvojen kehitykset oikeasti menevät juuri tällä hetkellä.

Ja niitä pomminvarmoja ei tahdo edes saada ostettua käytettynä, kun kukaan ei myy niitä eteenpäin vaan ajaa ne itse aivan loppuun.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
Itse en tunne yhtään massikeisaria joka omistaisi Teslan. Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Kyllähän jos kilometrejä kertyy nii erotus on erittäin helppo perustella, toki kaikilla ei niitä riittävästi kerry. Sen takia meillä edelleen myydään monenlaisia autoja ja jokaiselle löytyy jotakin.

Mutta joo kyllähän perinteistä suomalaista kateutta huomaa sähköautoilijoita kohtaan, toki näin nyt käytännössä tapahtuu aina kun tulee joku uusi tuote mitä itse ei ymmärrä/mihin ei ole varaa/tms
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Kyllä tavallinen ihminen osaa laskea, että jos omilla ajoilla säästää 100€/kk tankilla, niin on varaa maksaa 100€/kk enemmän autorahoituksesta ja jos vielä jälleenmyyntiarvokin on korkeampi, niin esim. 5v pitoajalla voi ostaa helposti 10-15 tonnia kalliimman auton ilman että auton pidon kustannukset nousevat yhtään.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Taitaa vuositulot olla vähän enemmän kuin se duunarin 35k
Pari tunnen kellä on noin 40k vuositulot ja ovat sähkiksen hommanneet sen takia koska se tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi ja kun on kumminkin ollut auton vaihtaminen edessä(iän takia) niin ei ole haluttu ostaa "vanhaa" tekniikkaa jolla ajaminen kallistuu suhteessa enemmän mitä enemmän aikaa kuluu eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Mutta joo kyllähän perinteistä suomalaista kateutta huomaa sähköautoilijoita kohtaan, toki näin nyt käytännössä tapahtuu aina kun tulee joku uusi tuote mitä itse ei ymmärrä/mihin ei ole varaa/tms
Minusta enemmän sähköautoilijoissa on semmosia kärkkäitä sähkön ylivertaisuuden mainostajia jotka ärsyttää.

Ei ymmärretä sitä että kaikilla ei ole laittaa sitä 500-1000€/kk auton osariin ja joutuu raapimaan velattoman auton tankkiin silti satasia kuussa.

Ja sitten vittuillaan että mikset osta sähköautoa


edit:

Ja suuri ero polttoaineen ja autolainan välillä on myös siinä että jos rahat on tiukilla niin sillon kun ei ole rahaa niin ei ajella, ei kulu polttoainetta ja ei tule kuluja.

Mutta lainanlyhennys raksuttaa armotta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Minusta enemmän sähköautoilijoissa on semmosia kärkkäitä sähkön ylivertaisuuden mainostajia jotka ärsyttää.

Ei ymmärretä sitä että kaikilla ei ole laittaa sitä 500-1000€/kk auton osariin ja joutuu raapimaan velattoman auton tankkiin silti satasia kuussa.

Ja sitten vittuillaan että mikset osta sähköautoa
Aika vähän mun mielestä esim tässä ketjussa sellasta esiintyy, Esson baarin keskusteluista en juurikaan tiedä(tai välitä).

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen(toki huonojakin puolia löytyy kuten esim jotkut asiat talvella) ja maksaa myös enemmän toistaiseksi. Mutta eiköhän kumminkin jokainen ymmärrä että jos ajoa vaikka tulee 5000 km vuodessa ja tulot on 25k euroa vuodessa niin siinä ei ole mitään järkeä alkaa Teslaa osarilla ostamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Aika vähän mun mielestä esim tässä ketjussa sellasta esiintyy, Esson baarin keskusteluista en juurikaan tiedä(tai välitä).

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen(toki huonojakin puolia löytyy kuten esim jotkut asiat talvella) ja maksaa myös enemmän toistaiseksi. Mutta eiköhän kumminkin jokainen ymmärrä että jos ajoa vaikka tulee 5000 km vuodessa ja tulot on 25k euroa vuodessa niin siinä ei ole mitään järkeä alkaa Teslaa osarilla ostamaan.
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).

Joo kyllähän se kotilataamisen(tai työpaikalla) vaatii että se kannattaa. Itsekin dieselillä ajelen just sen takia kun ei kotona pysty, mutta eiköhän tässä parin vuoden aikana siirtymä sähköön tule eteen kun autoa pitää kumminkin vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Joo kyllähän se kotilataamisen(tai työpaikalla) vaatii että se kannattaa. Itsekin dieselillä ajelen just sen takia kun ei kotona pysty, mutta eiköhän tässä parin vuoden aikana siirtymä sähköön tule eteen kun autoa pitää kumminkin vaihtaa.
Joo, jatkuvasti on kyllä tuntosarvet ulkona että joko nyt :)

Markkinahäriöhän tässä sotkee pakkaa ja se on SER autoilijan etukin että mahdollisimman moni nyt ostaa sen patteriauton. Mutta IMO turhaa ja kärkästä vastakkainasettelua näkee paljon näissä keskusteluissa puolin ja toisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Tama tekee sinulle kuplan. Elat kuplassa jossa auton korjaus ja huolto on liki ilmaista. Taydellinen jarruremontti maksaa sinulle 500e siina missa se maksaa muille 1500e.
Ehei edes viittä sataa.

Jarruosat kun ostelee saksasta niin se on 200 :D Ja sit kun on vielä ns. teknisesti hereillä oleva ihminen niin voi välttää kalliit hajoamiset on reagoi pieniinkin ääniin tai vuotoihin tai hajuihin niiden vaatimalla vakavuudella.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Kyllä tavallinen ihminen osaa laskea, että jos omilla ajoilla säästää 100€/kk tankilla, niin on varaa maksaa 100€/kk enemmän autorahoituksesta ja jos vielä jälleenmyyntiarvokin on korkeampi, niin esim. 5v pitoajalla voi ostaa helposti 10-15 tonnia kalliimman auton ilman että auton pidon kustannukset nousevat yhtään.
Itse en jaksa noin pitkälle ajatella, että ollaan tasoissa viiden vuoden kuluttua. Mielummin viisi vuotta voitolla kuin vasta viiden vuoden jälkeen :). Ja autohan on jo vaihtunutkin tuossa välissä.

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen....
Tämä on sellainen väittämä, että en itse ole löytänyt sitä ylivertaisuuta vielä. Puhuisin mielummin tietyistä eduista, mielumminkuin ylivertaisuudesta. Mutta kenties nämä edut muuttuisivat ylivertaisuudeksi jos sähkiksen itse päätäisin hankkia. Näinhän sitä monesti käy asiassa jos toisessakin.....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Tämä on sellainen väittämä, että en itse ole löytänyt sitä ylivertaisuuta vielä. Puhuisin mielummin tietyistä eduista, mielumminkuin ylivertaisuudesta. Mutta kenties nämä edut muuttuisivat ylivertaisuudeksi jos sähkiksen itse päätäisin hankkia. Näinhän sitä monesti käy asiassa jos toisessakin.....
On useita käyttöskenarioita missä sähkö on täysin ylivertainen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itse en tunne yhtään massikeisaria joka omistaisi Teslan. Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
Massikeisari voi ostaa sen Taycanin tai EQS:än, niin ei tarvitse tyytyä rahvaan Teslaan.

Yhden "massikeisariksi" luokiteltavan kiinteistösijoittajan tunnen, joka harrastaa Teslojen uittamista&diilaamista.

Jos on ajanut aiemmin uudella tai uudehkolla ylemmän keskiluokan autolla, niin ei 10-25 k€ kalliimman sähkiksen ostaminen ole mikään ihmeellinen kysymys, kun alentuneet käyttökulut ja mahdollisesti parempi jälleenmyyntiarvo kompensoivat erotuksen.

Sähköön siirtyminen on isompi taloudellinen harppaus niille, jotka eivät kuulu ylimpään tuloneljännekseen ja jotka ajavat suomalaisen keskimääräisellä 12,6 vuotta vanhalla ja noin 7000 € maksavalla autolla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 468
Viestejä
4 163 131
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom