Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Kyllä esim. Teslassa voi käyttää äänikomentoja pyyhinten ja persgrillien säätöön. Käytännön toimivuus on sitten vähän niin ja niin, koska äänikomentojen tulkinta edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä Googlen palvelimelle, jossa tunnistus tehdään. Tässä ketjussa mahdollisesti rikkoutuvia osia ovat em. nettiyhteys, joka pätkii vähintään joka toinen ajokerta. Seuraava haaste on se, saako järjestelmä puheesta ylipäänsa selvää kabiinimelun yli. Ja kolmantena tuliko komento silloinkaan ymmärrettyä oikein.
Ok. Ei ole niin paljoa tullut ajettua ja oltua kyydissä, että olisi perillä ollut tuosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Nämä ovat varmaan niitä kuuluisia makuasioita. Itse kun hyppään vaikka MY performancen ratista 2023 vuoden bmw x5 hybridin rattiin (mikä maksaa 35k€ enemmän kuin tesla y performance), niin tuntuu kuin menisi aikakoneella 15 vuotta ajassa taaksepäin.

edit. Eikä sillä että bemari olisi huono. Hienoja laitteita kumpikin, mutta se polttomoottorin pätkiminen ja hitaampi käyttöliittymä ei aiheuta omistushalua.
Kärjistäen sä haluat "ajaa" sillä kosketuspaneelilla, monille muille auton perinteiset omaisuudet (laatu, perstuntuma) on ne jotka merkkaa, ts. jos suurinpiirtein radio ja navi toimii, niin se riittää eikä muuta edes ymmärrä kaivata. Infotainmenttia kun ei varsinaisesti kaipaa, niin ei sitä kyllä osaa arvostaakaan - Nettiäkö sillä pitäisi selata? Olen aika monta sähköautoa koeajanut eikä niissä missään nyt niin surkea infotainmentti ole ollut, että se olisi muodostunut oston esteeksi. Perustoimintojen käytettävyys on sen sijaan aiheuttanut no-go hetkiä useammankin kerran, esim. ID-sarjan kosketusnapit ja koko Teslan napiton lähestymiskulma.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Yllättävän hyvin ID-sarjan autot tajuaa nykyään jo suomeakin. Vielä ei tuki ole täydellinen, mutta hyvään suuntaan mennään.



Video sisältää kiroilua.

Eniten tuossa ärsyttää tuo hitaus toimintojen välillä. Sen kun saisi pois, voisi tuota ihan ilolla käyttää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Nää on niitä kuuluisia makuasioita, mutta puoli vuotta Model 3:lla ajaneena en näe mitään oleellista vikaa tuossa Teslan käyttöliittymässä, mitä tulee ajamiseen tai mediatoimintojen käyttämiseen. Aiempi auto oli vuosia suht uusi Audi A3 sedan, jossa oli perinteisiä painikkeita parhaimmillaan. Tästä huolimatta ei "napittomaan" Teslaan siirtyminen ole ollut mikään ongelma, vaimollakin sujuu hyvin ja kovasti tykkää ajella.

Hetken aikaa kun ajelee, niin asioihin tottuu ja asiat rupeavat löytymään selkärangasta. Automaatio on kasvanut ja monta napin ja vipstaakelin painallusta jäänyt kokonaan pois: penkkien säädöt tapahtuu automaattisesti kun kuski vaihtuu, starttinappulan painiskelu, perseenlämmittäjien edestakas vekslaus, start-stopin ottaminen pois joka ikisellä käynnistyskerralla, ovien lukitseminen kosketuspainikkeesta, jne. Ja mielestäni lisäksi kolmonen on hauska ajettava vaikka osa onkin eri mieltä.

Tuntuu, että monella nää Teslajutut menee kovasti tunteisiin ja kaikki ja koko auto on aina haisevinta paskaa jos joku asia on vähä erilailla tehty tai erinäisiä bugeja ilmenee.

Yksi asia, mistä tykkään auton jatkuva kehittyminen: koko ajan tulee pientä uutta toiminnallisuutta ja vanhoihin ongelmakohtiinkin tulee parannuksia. Tuollainen ei välttämättä kiinnosta sellaista, joka haluaa vain ajaa autolla paikasta toiseen, mutta itselle nuo ovat mukava lisä auton omistamiseen. Aiemmin auto tuntui uudelta pari viikkoa, sen jälkeen autolle ei tapahtunut yhtään mitään ja kiinnostus autoon lopahtaa nopeasti.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Tuntuu, että monella nää Teslajutut menee kovasti tunteisiin ja kaikki ja koko auto on aina haisevinta paskaa jos joku asia on vähä erilailla tehty tai erinäisiä bugeja ilmenee.
Tämä varmaan menee molempiin suuntiin tunteisiin, välillä tuntuu että kaikki Teslan kritisointi pistetään surutta johonkin Big Oil FUD -kategoriaan koska Musk kyllä tietää.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Kun Volvon C40- ja XC40-etuvedot muuttuu takavetoisiksi 2024-mallista alkaen niin voisi arvata että Polestar 2 seuraa perässä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Se ajotuntuma on noissa jotenkin surkea, sen jälkeen kun hyppää vaikka perinteisen Audin rattiin, niin tuntuu aivan toiselta ajaminen, kuin ajaisi autolla eikä lelulla.
Missä mielessä Teslan ajotuntuma on surkea? Kysyn siis ihan aidosti, kun edellinen autoni oli Audi A4 ja taloudessa oli myös joskus pakkauusi 3-sarjan Bemari, eikä näistä kumpikaan mielestäni merkittävästi eronnut Teslasta. Ajotuntumamielessä voisin valita minkä vain noista, alustan mukavuudessa Tesla ottaisi jumbosijan. Pitäisi varmaan radalla ajaa, että näkisi oikeasti mikä on parempi. Samanlaisia sähköisen ohjaustehostimen hiukan etäisiä tuntumia kaikissa. Teslassa olen kyllä huomannut sen, että talvirenkailla tuntuma katoaa täysin kun taas kesärenkailla auto muuttuu ihan toisenlaiseksi ajaa.

Onko siinä joku syy, että nuo kaikki säädöt on pakko toteuttaa jonkun softan kautta ja kosketusnäytöltä? Ihan samalla lailla kait sinne olisi mahdollista laittaa ne analogiset namiskuukkelit kojelautaan. Olisi varmaan myös liikenneturvallisempi vaihtoehto, kuin lääpiä sitä tablettia kesken ajamisen.
Kyllähän se nyt on ilmeistä, että syy on raha. Kun jätetään ne peiliensäätönapit pois, niin säästetään suunnittelutyötä, itse nappi, napin johdot, kokoonpanotyöt, laatuvirheet, takuukorjaukset. Komponenttimäärän minimointi on ollut Teslalla jatkuva fokus ja juuri tästä syystä - sillä säästää rahaa.

Autot alkavat muistuttaa enemmän älypuhelimia, kertakäyttöistyvät, kuka nyt ajaa enää 10v vanhalla sähköautolla, johon softapäivityksetkin ovat loppuneet 5 vuotta sitten.
Hauska toteamus maailmassa, jossa vanhoihin autoihin ei koskaan tullut softapäivityksiä ennen Teslaa. Edellinen Audini oli vuodelta 2015, mutta softa oli peräisin jostain vuodelta 2008. Nyt kun ostat vanhan (2014) Model S:n, niin siinä on silti sama käyttöliittymä kuin juuri tehtaalta ajetussa. Omaan 2 vuotta vanhaan Teslaankin tulee päivityksiä kuukausittain vastaamaan tuotannosta juuri rullaavia autoja.

Ja osa Teslan tarinasta olla täysin vertikaalisesti integroitu ei edes pidä paikkaansa. Hyvin paljon siitä on ihan muualla tehtyä, samaa tavaraa kuin kaikilla muillakin. Siksi sillä on samojen sensorien kanssa saatavuus ongelmia, akut tulevat CATL/BYD/etc, jousitukset on muiden valmistamia, polttimot, kankaat, suurin osa piireistä, etc. Loppujen lopuksi ero ei ole aivan valtava prosentuaalisesti mitä Tesla tekee itse vs. mitä muut valmistajat tekevät. Ja monessa tapauksessa, ulkopuolelta ostettuna olisi varmasti saanut parempaa tavaraa. Noihin Teslan "done-in-house" magical juttuihin kun lasketaan mm. nämä FSD:t, kaista-avustimet ja vastaavat jotka nostavat sitä "in-house" osuutta. En tiedä kuka muu niistä on hyötynyt kuin Teslan kurssi (ja sekin on tulossa vauhdilla alas).
On se ero oikeasti aika huomattava. Se, ettei Tesla tee joka nippeliä itse ei ole oikein todiste vertikaalisen integraation puuttumisesta tai siitä, että ero legacy-valmistajiin ei olisi merkittävä.
Lue vaikka tästä: Elon Musk explains Tesla's vertical integration vs. 'catalog engineering'

Otetaan nyt esimerkkinä Teslan osalta nämä matrix-valojen puuttumiset
Tätäkin voi lähestyä kahdesta näkökulmasta ja miettiä kumpi on parempi.
1 - Osta auto ilman matriisivaloja.
2 - Osta Tesla, jossa ei ole tietääkseni missään vaiheessa markkinoitu olevan matriisivaloja. Auto kuitenkin sisältää nykyisin matriisivaloumpiot, jotka hyvin todennäköisesti tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuudessa. Syyhän viivästelyyn on luultavasti ollut USA:n vanhentunut ajovalolainsäädäntö, joka vasta tänä vuonna salli matriisiajovalot.

Eikä Teslan navigointi ole mahtava ja hieno, se on aika hanurista. Karttadata ja navigointidata tulevat eri paikoista (Tesla ostaa Googlelta osan, osaa ei) ja saa aikaan mitä hulvattomimpia asioita. Osa muista valmistajista ostaa sen samasta paikasta, jolloin ainakin ne pysyvät synkassa.
Hmm, en ole 25tkm aikana kertaakaan käyttänyt muuta kuin Teslan navia päästäkseni paikasta toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Hauska toteamus maailmassa, jossa vanhoihin autoihin ei koskaan tullut softapäivityksiä ennen Teslaa. Edellinen Audini oli vuodelta 2015, mutta softa oli peräisin jostain vuodelta 2008. Nyt kun ostat vanhan (2014) Model S:n, niin siinä on silti sama käyttöliittymä kuin juuri tehtaalta ajetussa. Omaan 2 vuotta vanhaan Teslaankin tulee päivityksiä kuukausittain vastaamaan tuotannosta juuri rullaavia autoja.
Nyt tais mennä muunnellun totuuden puolelle. Kyllähän niitä päivityksiä oli jo aiemmin tarjolla (volkkarista en tiedä), jos vaan älysi pyytää. Joskus asensivat pyytämättäkin. Oleellisin ero asennustavassa korjaamolla (vs. verkon yli) ja softan laajuudessa. Joskus toki Teslan tapa taitaa tarkoittaa myös jonkun ominaisuuden poistamistakin... Lisäksi tuossa aiemmin toisessa viestissä hyvin todettiinkin, että kaiken integrointi yhteen tauluun asettaa ihan eri vaatimuksia sille päivitettävyydelle fyysisten nappien sijaan. Ei tuo Teslan betatestaus tuotannossa -mentaliteetti toimisi millään, jos joka kerta pitäisi auto viedä pajalle pävitykseen.

e: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Jeps on noita päivityksiä ollut kyllä saatavilla. Ei niitä kyl ole erityisemmin mainostettu jos ei ole ollut jotain tiedossa olevaa ongelmaa tai omistaja valittanut jostain tms. Onhan siinä aina riskinsä et päivittäessä ei kaikki mene kuin pitäisi vanhemmilla autoilla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Jeps on noita päivityksiä ollut kyllä saatavilla. Ei niitä kyl ole erityisemmin mainostettu jos ei ole ollut jotain tiedossa olevaa ongelmaa tai omistaja valittanut jostain tms. Onhan siinä aina riskinsä et päivittäessä ei kaikki mene kuin pitäisi vanhemmilla autoilla.
Joillain merkeillä lyödään/lyötiin vain jos ongelmia ilmeni ja joillain merkeillä ajettiin aina huollon yhteydessä. Muistelisin että VAG:llä ainakin olisi ajettu kaikki automaattisesti huollon yhteydessä ja siksi joskus huollossa kesti pidempään kun ajeltiin päivityksiä ja ei ollut nopein prosessi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Nyt tais mennä muunnellun totuuden puolelle. Kyllähän niitä päivityksiä oli jo aiemmin tarjolla (volkkarista en tiedä), jos vaan älysi pyytää. Joskus asensivat pyytämättäkin. Oleellisin ero asennustavassa korjaamolla (vs. verkon yli) ja softan laajuudessa. Joskus toki Teslan tapa taitaa tarkoittaa myös jonkun ominaisuuden poistamistakin... Lisäksi tuossa aiemmin toisessa viestissä hyvin todettiinkin, että kaiken integrointi yhteen tauluun asettaa ihan eri vaatimuksia sille päivitettävyydelle fyysisten nappien sijaan. Ei tuo Teslan betatestaus tuotannossa -mentaliteetti toimisi millään, jos joka kerta pitäisi auto viedä pajalle pävitykseen.

e: typo
Juu, vähän oioin :) Tietokoneen tai puhelimen tyylisiä OTA-päivityksiä ei ollut, kuin ehkä korkeintaan naviin joissain tapauksissa.
Olikohan noissa vuosien takaissa päivityksissä koskaan mitään käyttöliittymän ulkoasupäivityksiä. Se kun ainakin itseäni häiritsi 2015 valmistetussa autossa vuonna 2018, kun käyttöliittymän tyyli sai uudehkonkin auton näyttämään ikäistään vanhemmalta. Samaan autoon sai korjaamokäynnillä softapäivityksen (ohjaustehostimeen) pyytämällä, mutta tällekin taisi tulla hintaa noin yhden tunnin työn verran.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Tuo ABB: laturin hallinta tapahtuu sitten bluetoothin yli vieressä seisomalla. Jos hoitaa automaation auton kautta ja laturi voi olla aina avoimena päällä toimii kyllä mutten suosittele muutoin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Ainakin Kian pluginiin tuli ei nyt viimeisimmässä mutta sitä edellisessä päivityksessä graafisia päivityksiä navigoinnin ja esim. peruutuskamera kontrastisäätöjen lisäksi. Ihan siihen päänäkymään (eli mikä siinä on ylimmällä tasolla) tuli esim. taustalle sijaintikartan "luurankomalli" ja lisäksi sää ja sen hetkinen sijaintitieto tuli oikeaan yläkulmaan. Sää taisi olla jo ennenkin, mutta olisiko ollut vasemmassa kulmassa ja muuten tausta oli vain joku väriliuku. Lisäksi ylävalikkoon tuli mahdollisuus sammuttaa ruutu (kunnes sitä lääppii) eli voi olla kokonaan pois päältä (ennen sitä ei pois päältä saanut).
Kuvakkeiden paikat yms. muuten säilyivät samoina, tai ainakaan en ole kiinnittänyt huomiota että ovat liikkuneet. Mutta tosiaan sekä graafisia että toiminnallisia päivityksiä on tullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Juu, vähän oioin :) Tietokoneen tai puhelimen tyylisiä OTA-päivityksiä ei ollut, kuin ehkä korkeintaan naviin joissain tapauksissa.
Olikohan noissa vuosien takaissa päivityksissä koskaan mitään käyttöliittymän ulkoasupäivityksiä. Se kun ainakin itseäni häiritsi 2015 valmistetussa autossa vuonna 2018, kun käyttöliittymän tyyli sai uudehkonkin auton näyttämään ikäistään vanhemmalta. Samaan autoon sai korjaamokäynnillä softapäivityksen (ohjaustehostimeen) pyytämällä, mutta tällekin taisi tulla hintaa noin yhden tunnin työn verran.
Rohkenen epäillä, että suurinta osaa porukasta ei vois vähempää kiinnostaa joku ulkoasun muutos, jos vanha järjestelmä toimii. Itseä jopa suorastaan ärsyttää, jos asioita muutellaan vain sen takia, että pitäis olla jotenkin uutta. Muistelen, että pösössä tais kerran tulla jotain kosmeettisia muutoksia tai sit vaan vetäs defaultit päälle päivityksen jälkeen.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
569
Tästähän kommentoitiin(*), että Väreen toimarin arvio oli hiukkasen liioiteltu.

(*) Energiakriisi | Pörssisähkön hinta oli lähellä nousta rajusti tiistaina
No, kun tuota hesarin kuvaa kysynnästä ja tarjonnasta katsoo, gap, joka saa hinnat laulamaan, on noin 500 MW verran. Ei se ole paljon, kun tuulesta temmattu sähkö tuntuu vaihtelevan noin nollasta liki 4000kW:iin ja aika nopeastikin.

Mutta tämä taitaa nyt mennä Sveitsissä liioitteluksi. Toki sähkö on alppimaassa riitettävä kodeille ja junille yms joka tilanteessa talvellakin:
 

Liitteet

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369

Eli VAG softan odotetaan toimivan kunnolla vasta noin MEB Vol.2 alustaisissa sähköautoissa. :savuke:
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
No, kun tuota hesarin kuvaa kysynnästä ja tarjonnasta katsoo, gap, joka saa hinnat laulamaan, on noin 500 MW verran. Ei se ole paljon, kun tuulesta temmattu sähkö tuntuu vaihtelevan noin nollasta liki 4000kW:iin ja aika nopeastikin.

Mutta tämä taitaa nyt mennä Sveitsissä liioitteluksi. Toki sähkö on alppimaassa riitettävä kodeille ja junille yms joka tilanteessa talvellakin:
Staattisesta kysyntä- ja tarjontakäyrästä ei voi päätellä hintojen laulamista. Oikeassa elämässä kulutuksen vaihdellessa tuonti elää, vienti elää ja teollisuuden blokkitarjoukset (nämä eivät näy ollenkaan kysyntä- ja tarjontakäyrissä) vaikuttavat hintaan.


Jos et jaksa lukea kokonaan @Freeze :n sinulle linkkaamaa Hesarin juttua neljästä eurosta, niin lue edes lopussa oleva oikaisu:
"Oikaisu 30.11. klo 16.00: Arvio sähkön hinnan nousemisesta neljään euroon vain 500 euron kysynnän kasvun takia on liian yksioikoinen. Todennäköisesti hinta olisi huomattavasti matalampi, koska sähköä olisi voitu tuoda enemmän ja myös kulutus olisi saattanut joustaa todellisuudessa enemmän kuin mitä yksittäisen tunnin markkinakäyrästä voi päätellä. Artikkeliin on lisätty Vattenfallin asiantuntijan kommentti.".


Edit. Lisäsin kuvaajan. Siitä voit nähdä, miten sähkömarkkinoiden dynaaminen luonne vastaisi yllättävään 500 MW:n lisäkysyntään. Sähkön hinta toki kasvaisi hieman (kts. käyrien leikkauskohta), muttei todellakaan minnekään neljään euroon, mitä äkkipoika saattoi päätellä staattisen kuvaajan perusteella.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Volvoon tulossa hyviä päivityksiä voimalinjan puolelle:
Kun Volvon C40- ja XC40-etuvedot muuttuu takavetoisiksi 2024-mallista alkaen niin voisi arvata että Polestar 2 seuraa perässä.
Kävin hypistelelmässä konfiguraattoria. Osaako joku sanoa, mitkä nämä volvon PI HASW renkaat ovat? :D

1670256031077.png


Mutta XC40 muuttui kyllä tuon kasvaneen toimintamatkan myötä paljon mielenkiintoisemmaksi tuotteeksi. Vaikka XC40 ei mikään pihein kulutukseltaan olekaan, isompi akku ja myös nopeutunut pikalataus(isolla akulla 200kW) helpottaa.

Pitäisi tosin käydä katsomassa livenä, että onko takatilat yhtä ahtaat kuin Polestar 2:ssa, jossa näytti siltä että taaperon turvajakkaran kanssa etupenkillä tulee olemaan ahdasta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878

Eli VAG softan odotetaan toimivan kunnolla vasta noin MEB Vol.2 alustaisissa sähköautoissa. :savuke:
Onhan ”kunnianhimoiset” suunnitelmat, 10 vuoden päästä on ”ok” softat. :D
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Joku käyttöjärjestelmähän tuolla kuitenkin pyörii taustalla, eli tuskin ovat sitä tekemässä vaan softat päälle. En oikeasti tajua miten tohon voi mennä 8v - tai ainakaan miten jonkun mielestä olisi ok, että on kilpailukykynen softa vasta 8 vuoden kuluttua. Tossa vaiheessa kannattaisi vaan taipua esim. siihen googleen.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joku käyttöjärjestelmähän tuolla kuitenkin pyörii taustalla, eli tuskin ovat sitä tekemässä vaan softat päälle. En oikeasti tajua miten tohon voi mennä 8v - tai ainakaan miten jonkun mielestä olisi ok, että on kilpailukykynen softa vasta 8 vuoden kuluttua. Tossa vaiheessa kannattaisi vaan taipua esim. siihen googleen.
Liian kallista alkaa makselemaan googlelle jotain lisenssimaksuja jne. Tulee halvemmaksi kun koodaavat itse kaiken alusta lähtien uusiksi. Kyllä siinä alkaa Teslan osakekurssi syöksyä kun VAG saa ensimmäisen betaversion asiakkaille testaukseen ;)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Aivan, eihän toi oma maksanutkaan kuin miljardin, taskurahaa. Jos se tekee 100 miljoonaa vuodessa ja devaaja maksaa 100k vuodessa niin niillä on 1000 tyyppiä vääntämässä sitä yhtäjaksoisesti koko ajan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Liian kallista alkaa makselemaan googlelle jotain lisenssimaksuja jne. Tulee halvemmaksi kun koodaavat itse kaiken alusta lähtien uusiksi. Kyllä siinä alkaa Teslan osakekurssi syöksyä kun VAG saa ensimmäisen betaversion asiakkaille testaukseen ;)
Tesla on oikonut sillä, että laittanut PC:n autoon kun olisi myös ARM ja muita olemassa mitkä antavat enemmän potkua ja ovat energia tehokkaampia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
No ei se PC nyt välttämättä niin tehoton kuitenkaan ole, ainakin parempi kuin alitehoinen ARM prossu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
No ei se PC nyt välttämättä niin tehoton kuitenkaan ole, ainakin parempi kuin alitehoinen ARM prossu.
Tesla aloitti Nvidian jollain paketilla ja sen jälkeen vaihtoivat Intel Atomiin mitä asennettiin vielä vuosi takaperin. Nyt one Ryzen siellä.
Ryzen kyllä jaksaa pyörittää kepeästi asioita mutta samalla se myös syö enemmän akkua. Kun eivät jaksa optimoida, niin paremmalla raudalla korjataan se puute.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
All weather/All Season.
Joo, toki tämä on tulkittavissa mutta mikä järki tuossa, ihan suomen Volvon sivut ja jotain allseasonia tarjolla, jotka on huonot kesällä ja kelvottomat talvella. Luulisi että prioriteeteissä olisi myydä samalla kylkeen sekä kesä, että talvirengassetti valmistajan omalla vannesarjalla ja saada siitä katteet itselle myös.

Polestarin puolella tämäkin on paremmin. Suoraan saa valita haluamansa rengassetin ja näkee mikä merkki/malli renkaasta tulossa. (Eri kokoisilla taisi olla eri rengasvaihtoehto tarjolla)
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
AT renkaat kestää enemmän ajoa ja *saattavat olla pienemmällä vierintävastuksella, koska kovempi seos. Itse en pidä asiaa huonona, tilanne on keväin/syksyin parempi näiden töhöjen kanssa, jotka keväällä iskevät heti maaliskuun ensimmäinen kesärenkaat alle ennen takatalvea ja yhtälailla yllätetään lokakuulla ensilumella.

*mutu
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ennemmin itekkin ottaisin sen AMD 5950x pöhisemään auton muuhun kulutukseen nähden mitättömällä 140 W teholla kuin kiinatablettia vastaavaan lagdroid liittymän.
Tämä. Ei tulisi kyllä enää valittua autoa jossa ei käyttis toimisi asiallisesti. Antakaa kaikki teho ja vähän enemmän jotta saadaan hyvin toimivat näytöt yms. Maksan ilomielin pienen extran tästä jos pitää verrata johonkin näihin nykiviin paskoihin. Tämän vuoksi Android Auto on itselle välttämätön jos ei ole muuten toimiva systeemi. Saa edes kartat yms toimimaan nätisti vaikka auton muu systeemi kusisi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
On se ero oikeasti aika huomattava. Se, ettei Tesla tee joka nippeliä itse ei ole oikein todiste vertikaalisen integraation puuttumisesta tai siitä, että ero legacy-valmistajiin ei olisi merkittävä.
Lue vaikka tästä: Elon Musk explains Tesla's vertical integration vs. 'catalog engineering'
Ei kannata ihan kaikkeen luottaa mitä Elon sanoo, näin ihan off-topic. Tesla varmasti tekee kaikenlaista, mutta se hieno gigapressikin on itseasiassa outsourced, sen on tehnyt italialainen yritys. Vaikka tuosta artikkelista Elonin puheista saa käsityksen että se on heidän ihan ikiomaa tavaraa.

Sen jälkeenhän tuossa Musk selittää kuinka Teslan huoltoverkosto on heidän itse rakentamansa eikä tarvitse luottaa muihin. Ei pahalla, mutta oletko ikinä kuullut kauheammasta palvelusta kuin mitä tarjoaa Tesla? Lexuksen asiakkaat nauraisivat niin pahasti että kuolisivat sydäriin. Itseltäni on nyt mennyt latausportin se kiinnityssalpa rikki (pitää aina irroittaa takaluukusta lataus), tein tiketin niin meni yli kaksi viikkoa siihen että sain ilmoituksen että huoltotikettini on luettu. Tässä vaiheessa olisin oikeasti mennyt esim. edellisen Range Roverin kohdalla oikeasti sanomaan jotain vähemmän nättiä. Mutta ei siellä ikinä sellaista ongelmaa ollut, eikä Audissanikaan. Jos oli oikeasti jotain vialla, niin sieltä löytyi aika.

Toki kiva, että tulevat tekemään sen kotipihallani. Kai. Oikeasti olisin mielummin vienyt sen "pikahuoltoon" ja homma olisi jo ollut jo hoidettu. Mutta kai kuukausikin että homma saadaan (toivon) korjattua on ihan tarpeeksi.

Tätäkin voi lähestyä kahdesta näkökulmasta ja miettiä kumpi on parempi.
1 - Osta auto ilman matriisivaloja.
2 - Osta Tesla, jossa ei ole tietääkseni missään vaiheessa markkinoitu olevan matriisivaloja. Auto kuitenkin sisältää nykyisin matriisivaloumpiot, jotka hyvin todennäköisesti tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuudessa. Syyhän viivästelyyn on luultavasti ollut USA:n vanhentunut ajovalolainsäädäntö, joka vasta tänä vuonna salli matriisiajovalot.
Oisin ostanut Teslan, jossa on matriisivalot, jos olisin voinut. En voinut. Jos Tesla olisi ostanut Boschilta matriisivalotuotteen, olisin voinut. Nyt voin ehkä tuudittautua tilanteeseen, että ehkä saan matriisivalot vuonna 2026. Ehkä. Ja silloinkin se on Teslan omaa tuotantoa, joka kompastuu samoihin ongelmiin kuin Bosch vuonna 2011.

Ihan oikeasti. Tämä menee samalle tasolle kuin osa OKT asujista. Jos ei itse osaa, niin aina ei kannata tehdä itse. Se lopputulos ei välttämättä ole ammattilaista parempaa.

Hmm, en ole 25tkm aikana kertaakaan käyttänyt muuta kuin Teslan navia päästäkseni paikasta toiseen.
Minä olen joutunut ties kuinka monta kertaa. Ensinnäkin, Teslan navihan ei anna mahdollisuutta valita "ei hiekkatietä", jonka takia se navi välillä ohjaa ties mitä kummallisimpiin pieniin teihin, joiden ajettavuus on sanalla sanoen jotain muuta kuin mihin Model 3 on suunniteltu. Enkä voinut pitkään suunnitella sinne reititystäni niin, että välipisteet näkyisivät. Enkä edelleenkään voi nähdä järkevää latausverkostoa siellä, jonka takia edelleen käytän täysin toista navigaatiosovellusta suunnittelemaan reittini (esim. ABRP), josta sitten otan aina yhden välietapin ja annan siihen reitityksen kartalle.

Ja sen jälkeen tarkastan että se reitti on edes jotenkin järkevä. Koska olen kyllästynyt ajamaan tunnin hiekkatietä 30km/h vauhdilla, kun olisi mennyt toinenkin reitti joka olisi ollut asfalttia ja se olisi ollut 5 min pidempi "teoriassa" (jossa tuota tietä saa ajaa sen 80km/h). Nythän se antaa lopulta mahdollisuuden valita myös vaihtoehtoinen reitti, mutta montako vuotta tätäkin piti odottaa?

Wyzen kameramerkinnät nyt sitten odottakoot ikuisuuden, kuin myös että voisi laittaa sinne omia latureita jotta saisi lämmityksen pikalaturille. Taitaa olla turha toivo. Olisin niin iloinen Android Autosta kyllä.

Teslan huonoin osa on valitettavasti käytettävyys ja softa. Olisi ihanaa jos ulkoistaisivat ne ominaisuudet. Onneksi voin sentään kaiken ivallisuuden keskellä käyttää Volkswagenin latausverkostoa. Mihin maailma on mennyt?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Ei kannata ihan kaikkeen luottaa mitä Elon sanoo, näin ihan off-topic. Tesla varmasti tekee kaikenlaista, mutta se hieno gigapressikin on itseasiassa outsourced, sen on tehnyt italialainen yritys. Vaikka tuosta artikkelista Elonin puheista saa käsityksen että se on heidän ihan ikiomaa tavaraa.

Sen jälkeenhän tuossa Musk selittää kuinka Teslan huoltoverkosto on heidän itse rakentamansa eikä tarvitse luottaa muihin. Ei pahalla, mutta oletko ikinä kuullut kauheammasta palvelusta kuin mitä tarjoaa Tesla? Lexuksen asiakkaat nauraisivat niin pahasti että kuolisivat sydäriin. Itseltäni on nyt mennyt latausportin se kiinnityssalpa rikki (pitää aina irroittaa takaluukusta lataus), tein tiketin niin meni yli kaksi viikkoa siihen että sain ilmoituksen että huoltotikettini on luettu. Tässä vaiheessa olisin oikeasti mennyt esim. edellisen Range Roverin kohdalla oikeasti sanomaan jotain vähemmän nättiä. Mutta ei siellä ikinä sellaista ongelmaa ollut, eikä Audissanikaan. Jos oli oikeasti jotain vialla, niin sieltä löytyi aika.

Toki kiva, että tulevat tekemään sen kotipihallani. Kai. Oikeasti olisin mielummin vienyt sen "pikahuoltoon" ja homma olisi jo ollut jo hoidettu. Mutta kai kuukausikin että homma saadaan (toivon) korjattua on ihan tarpeeksi.



Oisin ostanut Teslan, jossa on matriisivalot, jos olisin voinut. En voinut. Jos Tesla olisi ostanut Boschilta matriisivalotuotteen, olisin voinut. Nyt voin ehkä tuudittautua tilanteeseen, että ehkä saan matriisivalot vuonna 2026. Ehkä. Ja silloinkin se on Teslan omaa tuotantoa, joka kompastuu samoihin ongelmiin kuin Bosch vuonna 2011.

Ihan oikeasti. Tämä menee samalle tasolle kuin osa OKT asujista. Jos ei itse osaa, niin aina ei kannata tehdä itse. Se lopputulos ei välttämättä ole ammattilaista parempaa.



Minä olen joutunut ties kuinka monta kertaa. Ensinnäkin, Teslan navihan ei anna mahdollisuutta valita "ei hiekkatietä", jonka takia se navi välillä ohjaa ties mitä kummallisimpiin pieniin teihin, joiden ajettavuus on sanalla sanoen jotain muuta kuin mihin Model 3 on suunniteltu. Enkä voinut pitkään suunnitella sinne reititystäni niin, että välipisteet näkyisivät. Enkä edelleenkään voi nähdä järkevää latausverkostoa siellä, jonka takia edelleen käytän täysin toista navigaatiosovellusta suunnittelemaan reittini (esim. ABRP), josta sitten otan aina yhden välietapin ja annan siihen reitityksen kartalle.

Ja sen jälkeen tarkastan että se reitti on edes jotenkin järkevä. Koska olen kyllästynyt ajamaan tunnin hiekkatietä 30km/h vauhdilla, kun olisi mennyt toinenkin reitti joka olisi ollut asfalttia ja se olisi ollut 5 min pidempi "teoriassa" (jossa tuota tietä saa ajaa sen 80km/h). Nythän se antaa lopulta mahdollisuuden valita myös vaihtoehtoinen reitti, mutta montako vuotta tätäkin piti odottaa?

Wyzen kameramerkinnät nyt sitten odottakoot ikuisuuden, kuin myös että voisi laittaa sinne omia latureita jotta saisi lämmityksen pikalaturille. Taitaa olla turha toivo. Olisin niin iloinen Android Autosta kyllä.

Teslan huonoin osa on valitettavasti käytettävyys ja softa. Olisi ihanaa jos ulkoistaisivat ne ominaisuudet. Onneksi voin sentään kaiken ivallisuuden keskellä käyttää Volkswagenin latausverkostoa. Mihin maailma on mennyt?
Hiekkatiethän on yleensä 80 km/h yleisrajoituksella ja itse ajelen niitä aina kun kotoa lähden. Turvallinen ajonopeus mutkista, mäistä ja risteyksistä ym. riippuen siinä 50-80 km/h. Ei kai se kolmonen niin huono ole että kolmeakymppiä pitäisi ajaa? Ei ainakaan kukaan vakituiseen hiekkateitä ajeleva kyllä sellaiseen rupea.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Hiekkatiethän on yleensä 80 km/h yleisrajoituksella ja itse ajelen niitä aina kun kotoa lähden. Turvallinen ajonopeus mutkista, mäistä ja risteyksistä ym. riippuen siinä 50-80 km/h. Ei kai se kolmonen niin huono ole että kolmeakymppiä pitäisi ajaa? Ei ainakaan kukaan vakituiseen hiekkateitä ajeleva kyllä sellaiseen rupea.
Juu hyvin menee. Isoin ongelma oli oikeastaan kiveniskut helmoissa jos ei ollut suojateippejä helmoissa/takalokarissa. Teho+vääntö=kiveä lensi niin perkeleesti jos hipaisitkaan kaasua. Muuten kyllä mentiin se 80kmh helposti, myös Performance mallilla joka oli hiukan matalampi (ainakin tehtaan mukaan).
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Juu hyvin menee. Isoin ongelma oli oikeastaan kiveniskut helmoissa jos ei ollut suojateippejä helmoissa/takalokarissa. Teho+vääntö=kiveä lensi niin perkeleesti jos hipaisitkaan kaasua. Muuten kyllä mentiin se 80kmh helposti, myös Performance mallilla joka oli hiukan matalampi (ainakin tehtaan mukaan).
Kai niihin roiskeläpät on? Tokihan se polttiksissakin on helmat kovilla. Enemmän sorateillä ongelma on rospuutot ja pitkät sateet niin kuoppia on niin paljon ja syviä ettei niitä pysty enää väistelemään vaan pakko työntää vaan vauhdilla yli. Eipä noita omia autoja juuri muuten olekkaan tarvinnut korjata kuin iskareita ja katkenneita jousia. Ynnä niveliä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Hiekkatiethän on yleensä 80 km/h yleisrajoituksella ja itse ajelen niitä aina kun kotoa lähden. Turvallinen ajonopeus mutkista, mäistä ja risteyksistä ym. riippuen siinä 50-80 km/h. Ei kai se kolmonen niin huono ole että kolmeakymppiä pitäisi ajaa? Ei ainakaan kukaan vakituiseen hiekkateitä ajeleva kyllä sellaiseen rupea.
Teslan helmat ei varsinaisesti tykkää kiveniskuista sitten alkuunkaan, eikä jo mainitut roiskeläpät siihen auta kuin hieman. Mutta, lähinnä ongelma tuossa 30km/h tiessä oli sen huonokuntoisuus, se oli niin täynnä kuoppia. Ja niistä Model 3 ei kyllä kovin hyvin kykene, mun mielestä alusta ei ole niin mairitteleva, vaan se tuntuu jo ikävältä ajaa ja pelkää että auto hajoaa palasiksi.

Ja useimmat hiekkatiet ovat Suomessa aika kehnokuntoisia. Model 3 ei vaan ole suunniteltu noille teille.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kai niihin roiskeläpät on? Tokihan se polttiksissakin on helmat kovilla. Enemmän sorateillä ongelma on rospuutot ja pitkät sateet niin kuoppia on niin paljon ja syviä ettei niitä pysty enää väistelemään vaan pakko työntää vaan vauhdilla yli. Eipä noita omia autoja juuri muuten olekkaan tarvinnut korjata kuin iskareita ja katkenneita jousia. Ynnä niveliä.
Itsellä oli tehtaan kuraläpät mutta ei niistä paljoa hyötyä ollut helmojen takapäässä. 100km ajoa ja uusi vinyyliteippi oli täynnä reikää ja riekaletta. Kuopat pystyin pääosin väistelemään menemällä perus ajoväylältä pois mutta iso ongelma esim mökkitiellä oli tuo teho+irtosora. Aivan jäätävä ropina ja kolina kun annoit yhtään kaasua. Auto kyllä menisi vaikka miten mutta omatunto ei sallinut moista rääkkiä helmoille ja takalokareille vaikka kuinka olisi halunnut puskea menemään. Tuo olisi tarvinnut kunnon ralliläpät jos olisi halunnut oikeasti syöttää menemään ilman huolta. Ei tuota normaalisti edes niin huomaisi mutta valkoisella maalipinnalla kirkkaan oranssi teippi=näet reiät samantien.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Teslan helmat ei varsinaisesti tykkää kiveniskuista sitten alkuunkaan, eikä jo mainitut roiskeläpät siihen auta kuin hieman. Mutta, lähinnä ongelma tuossa 30km/h tiessä oli sen huonokuntoisuus, se oli niin täynnä kuoppia. Ja niistä Model 3 ei kyllä kovin hyvin kykene, mun mielestä alusta ei ole niin mairitteleva, vaan se tuntuu jo ikävältä ajaa ja pelkää että auto hajoaa palasiksi.

Ja useimmat hiekkatiet ovat Suomessa aika kehnokuntoisia. Model 3 ei vaan ole suunniteltu noille teille.
Mjoo. Toinen on se ettei talvella aurata esim. viikonloppuisin, rouvalla pukkaa työkeikkaa viikon jokaiselle päivälle randomisti pitkin maaseutua. Sille sähköauto olisi omiaan mutta eipä oikein vielä ole huonon tien malleja sähköisinä. Alusta pitäisi olla järeämpi ja maavara ehdoton minimi 20cm. Ajomatkaa per päivä varmaan sinänsä max. 100km. Kantavuuksia kun katselee tuntuu päinvastoin siltä että alustan palikat on samaa tasoa polttisten kanssa vaikka painoa on rutkasti enemmän.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
AT renkaat kestää enemmän ajoa ja *saattavat olla pienemmällä vierintävastuksella, koska kovempi seos. Itse en pidä asiaa huonona, tilanne on keväin/syksyin parempi näiden töhöjen kanssa, jotka keväällä iskevät heti maaliskuun ensimmäinen kesärenkaat alle ennen takatalvea ja yhtälailla yllätetään lokakuulla ensilumella.

*mutu
All terrain renkaat eivät ole oikein millekään kelille. Huonot olosuhteissa kuin olosuhteissa, mutta kyllähän noi varmaan menevät ok kun varovasti ajaa kunhan lunta ei ole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Rohkenen epäillä, että suurinta osaa porukasta ei vois vähempää kiinnostaa joku ulkoasun muutos, jos vanha järjestelmä toimii. Itseä jopa suorastaan ärsyttää, jos asioita muutellaan vain sen takia, että pitäis olla jotenkin uutta. Muistelen, että pösössä tais kerran tulla jotain kosmeettisia muutoksia tai sit vaan vetäs defaultit päälle päivityksen jälkeen.
Sovitaan sitten vaikka, että Teslan ostajien segmentissä luultavasti kiinnostaa. Tässä pientä makua millainen muutos vaikka 2014 vuosimallin Model S:ään on tullut vuosien aikana.
Alkuperäinen: r/teslamotors - Original UI 8 years ago on the software limited 40 kWh Model S. My first Tesla.
Vuoden 2021 päivityksen jälkeen:

Tesla varmasti tekee kaikenlaista, mutta se hieno gigapressikin on itseasiassa outsourced, sen on tehnyt italialainen yritys. Vaikka tuosta artikkelista Elonin puheista saa käsityksen että se on heidän ihan ikiomaa tavaraa.
Okei, en minä ainakaan hetkeäkään ole luullut, että itse kone olisi Teslan valmistama. Päätös korvata palapelit isoilla valuilla ja näiden valujen suunnittelu sen sijaan luultavasti ainakin osittain on.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
569
Staattisesta kysyntä- ja tarjontakäyrästä ei voi päätellä hintojen laulamista. Oikeassa elämässä kulutuksen vaihdellessa tuonti elää, vienti elää ja teollisuuden blokkitarjoukset (nämä eivät näy ollenkaan kysyntä- ja tarjontakäyrissä) vaikuttavat hintaan.


Jos et jaksa lukea kokonaan @Freeze :n sinulle linkkaamaa Hesarin juttua neljästä eurosta, niin lue edes lopussa oleva oikaisu:
"Oikaisu 30.11. klo 16.00: Arvio sähkön hinnan nousemisesta neljään euroon vain 500 euron kysynnän kasvun takia on liian yksioikoinen. Todennäköisesti hinta olisi huomattavasti matalampi, koska sähköä olisi voitu tuoda enemmän ja myös kulutus olisi saattanut joustaa todellisuudessa enemmän kuin mitä yksittäisen tunnin markkinakäyrästä voi päätellä. Artikkeliin on lisätty Vattenfallin asiantuntijan kommentti.".


Edit. Lisäsin kuvaajan. Siitä voit nähdä, miten sähkömarkkinoiden dynaaminen luonne vastaisi yllättävään 500 MW:n lisäkysyntään. Sähkön hinta toki kasvaisi hieman (kts. käyrien leikkauskohta), muttei todellakaan minnekään neljään euroon, mitä äkkipoika saattoi päätellä staattisen kuvaajan perusteella.
Tuo korjaus painovirheen lisäksi tekee siitä hiukan naurettavan. Sähkö hinta voi yllättävän pienestä ylitarjonnasta laskea nollaksi tai jopa hiukan miinusmerkkiseksi, ihan vastaavasti yllättävän pieni tuotantovaje, jopa markkinahuhut voivat nostaa tai laskea pörssihintoja. Lukuisia kertoja sähköpörssin on sanottu olevan rikki. Ylimmäksi tietoauktoriteetiksi ei hs parhaita ole edes.
Sähköpörssi heiluu nyt 0 - 400 sentin väliä ja syyt siihen eivät ole rationaalia kaikilta osin. Nyt hyvinkin pienellä sentti- kilowattikustannuksilla taotaan huikeita voittoja. Windfallvero eli ansaitsemattomat korkeita sattumavoittojen verottaminen ainakin Suomessa huono juttu, epätodennäköistä, että palautuvat kuluttajille ja niissä on aina riski pysyväisyydestä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Sovitaan sitten vaikka, että Teslan ostajien segmentissä luultavasti kiinnostaa. Tässä pientä makua millainen muutos vaikka 2014 vuosimallin Model S:ään on tullut vuosien aikana.
Alkuperäinen: r/teslamotors - Original UI 8 years ago on the software limited 40 kWh Model S. My first Tesla.
Vuoden 2021 päivityksen jälkeen:
Nämä softa/ui muutokset ovat olleet osittain hyviä ja osittain huonoja.
Tuntuu, että kaikkea turhaa ympätään mukaan mutta sitten mitään perusasiaa ei saada kuntoon koskaan. Kun tulee joku ominaisuus ulos, se on raakile ja yleensä sellaiseksi jää.
Tesla voisi helposti parantaa käyttöliittymäänsä ottamalla mallia AA/CP ja tuomalla lisäsovelluksia. Nyt ollaan junnattu pitkästi samoilla ja ainut mikä muuttuu on näiden nappien paikat.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Teslahan vie vertikaalisen integraation jopa suoritinten ja tietokoneiden suunnittelemiseen, heillä on rakenteilla uusi Dojo supertietokone ihan omin voimin, suorittimetkin ovat Teslan itse suunnittelemia D1 siruja.

Artikkeli on vuodelta 2021 jolloin Teslan uusin supertietokone pohjautui Nvidian A100 GPU:ihin, ja oli tuolloin maailman viidenneksi tehokkain supertietokone. Teslan omaa suunnittelua oleva Dojo tulee olemaan tuota huomattavasti suorituskykyisempi.


Myös nykyisen FSD tietokoneen (HW3) sirut ovat Teslan itse suunnittelemia. Ja varsinkin noiden pihvi, eli ne NPU:t (Neural Processing Unit) ovat kokonaan Teslan omaa käsialaa.

 
Liittynyt
08.11.2021
Viestejä
58
"C5NSeppo sanoi:
Tämä tilanne vastaa ihan hyvin uuden vähäruokaisen bensa-auton kulutuksia aina kylmästä pakkasesta startattuna ja muutaman kilsan lenkkejä ajettuna. Näin voi päästä helposti lukemiin 20 l/100 km ja ylikin, vaikka normaalikulutus talvinopeuksilla maantiellä alle 6 l/100 km."
Höpö höpö. Yli puolet liikaa noissa väitteissä.

Ajan talven 3l bensamoottorilla olevalla autolla. Kulutus on 14l/100km. Työmatka on 3km ja laitan auton käyntiin varttia ennen kun lähden. Töistä suoraan ajoon. Kikkailua ja revittelyä (takaveto) aika paljon talven aikana. Joskus koitan ajaa pitemmän lenkin että öljyt lämpeää yli 100 asteen. Kesällä menee reilu pari litraa vähemmän.

Talouden toinen auto kuluttaa samanlaisessa pätkäajossa naisen käytössä 8l sataselle talvella. Uusi bensaturbo, vähän sylintereitä ja pieni tilavuus. Ei turhaa tyhjäkäyntiä, tms revittelyä.
Ei nyt oikein ole ajatus mukana vastauksessasi. Kun puhutaan auton runsaasta kulutuksesta suoraan kylmästä pakkasesta startattuna, niin silloin ei tietysti lämmitellä varttia tyhjäkäynnillä!

Jos lähdet kunnon pakkasessa ulkona kylmentyneellä autolla (joka kuluttaa 3l bensakoneella 12 l/100 km kesäkelillä) muutaman kilsan lenkille, niin pääset helpostikin luokkaa 20 l/100 km lukemaan!
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Teslahan vie vertikaalisen integraation jopa suoritinten ja tietokoneiden suunnittelemiseen, heillä on rakenteilla uusi Dojo supertietokone ihan omin voimin, suorittimetkin ovat Teslan itse suunnittelemia D1 siruja.
Suunnittelevat toki, mutta onko siitä hyötyä on sitten toinen tarina. Dojon D1 on erittäin rajoittunut piiri ja Teslan suunnitelma myydä sitä tehoa ulkopuolisille tulee kyllä olemaan vaikeaa. Jos lisää kiinnostaa niin HN:n teksteissä on paljon keskustelua: Tesla’s Dojo Microarchitecture | Hacker News

Toki, isolle yritykselle tuo voi kannattaakin yrittää suunnitella omia piirejään - saahan siinä pidettyä tietynlaisia kehittäjiä mukana ja hintaa voisi saada alas. Mutta, kustannustehokkaasti tuo ei luultavasti kannattanut, Dojo D1 on jo nyt vanhentunut piiri, on erittäin hankala ohjelmoida ja sisältää hyvin paljon rajoitteita mitä se edes pystyy laskemaan -> voi olla että Tesla ajaa nVidia klustereilla vielä pitkään laskuja.

Artikkeli on vuodelta 2021 jolloin Teslan uusin supertietokone pohjautui Nvidian A100 GPU:ihin, ja oli tuolloin maailman viidenneksi tehokkain supertietokone. Teslan omaa suunnittelua oleva Dojo tulee olemaan tuota huomattavasti suorituskykyisempi.
Ylempi artikkeli kuvaa tilannetta 2022 syyskuussa.

Myös nykyisen FSD tietokoneen (HW3) sirut ovat Teslan itse suunnittelemia. Ja varsinkin noiden pihvi, eli ne NPU:t (Neural Processing Unit) ovat kokonaan Teslan omaa käsialaa.
Ovat, mutta tässäkin tullaan samaan ongelmaan. Markkinoilta saisi tehokkaampiakin (ja joihin voisi käyttää hyvin suunniteltuja työkaluja), nyt joudutaan odottamaan että saavat ehkä HW4:n joskus valmiiksi ja kun se on valmis, se on nopeasti myös vanhentunut kilpailijoihin nähden. Kyllähän Googlellakin on omat TPU-piirinsä, kuten melkein jokaisella piensiruvalmistajalla, mutta kuinka hyviä nuo ovat on sitten toinen tarina.

Erikoispiiri vaatii aina omat softansa, omat kehittäjäympäristönsä. Niiden tekemisessä voi mennä enemmän aikaa ja resursseja kuin itse piirin, eikä näin ollen siitä piiristä ikinä välttämättä saada kaikkea irti ennen kuin se on niin vanhentunut että se pitää vaihtaa ja rumba alkaa uudestaan. nVidialla ei ihan turhaan ole markkinoilla suurta etua, jota muut eivät pysty saavuttamaan tällä hetkellä.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Öh, missä muussa tällä hetkellä tuotannossa olevassa autossa on nopeampi tai tehokkaampi autonomisen ajamisen tietokone kuin Tesla HW3 jota on asennettu autoihin alkuvuodesta 2019 alkaen? Ja HW4 on tulossa autoihin ensi vuoden aikana.

Ja markkinoilta ei noin vaan saa tehokkaampia siruja. Nvidia Orin saattaa olla tulossa ihan autoihin asti ensi vuonna, samaan aikaan kuin HW4. Ja näistä HW4 saattaa olla BTW tehokkaampi, ja todennäköisesti onkin.

Ja työkalut, sirut ja koko putki kehityksestä tuotantoon asti AI koulutuksineen on juuri sitä core-IP:tä joka tekee Teslasta Teslan. Ja joka tekee firmasta ja sen osakkeesta arvokkaamman kuin muista autofirmoista.

Muut firmat joutuvat ostamaan autonomisen ajamisen sirut, työkalut sekä ratkaisut koodeineen muilta, ainakin suurimmaksi osin. Ja näin kaikki IP ja osaaminen jää muiden haltuun, ei näiden autofirmojen. Voi olla että moni autofirma joutuu tulevaisuudessa ostamaan nämä itseasiassa Teslalta jos haluavat pysyä kilpailukykyisinä. Jos ja kun FSD tulee tuotantoon ja saa viranomaishyväksynnän vaikka 2024/2025 niin miten muut autofirmat aikovat kilpailla Teslan kanssa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 395
Viestejä
4 159 749
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom