Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla. :thumbsup: Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Vakavaa pohdintaa sähköverkon riittämisestä viime kesäkuulta, kun sähkö oli halpaa ja sähköautoilu liki ilmaista. Ei kai ole käymässä niin, että sähkömme ja talojemme lämmittäminen alkaa käydä mahdottomaksi ainakin pörssisähköllä. Olisiko sähköautojen lataus siirrettävä kokonaan latausasemille? Autojen ja kodin lämmityssähkö eriytetään täysin. Autolle 1€ ja kodeille 0.1€ kWh:lta.
Yllättävän pieni, vain noin 0.5 TW:n lisäkuormitus nostaa pörssisähkön hinnan 4€:oon. Sähköautojen (täys+hybridi) määrä on juuri tuloillaan 150 tuhanteen. Vaikka ottaisivat vain 10-15 kWh per päivä sähköä, se on helposti parin ydinvoimalan verran, jos latailu osuu kapealle tuntiskaalalle. Ilmeisesti nyt 30+ kWh-hintataso johtuu sähkäreiden yöajastuksista. Se voisi olla öisin 5-15 snt välillä ilman autojen latailua. En usko, että öisin klo 01/02 alkavat alkaen 11 kW latailut noin 150000 sähkärin voimilla jäisivät vaikutuksettomiksi. Ei, epäilen, että sähkönhinta on kriisissä kotien kannalta juuri liian äkkiä isoksi kasvaneen sähköauton boomin takia. Ensiapuna voisi olla erittäin ripeä erottelu sähkön käytössä auton 'polttoaineena' versus kotien lämmitykseen, valaistukseen ja ruuanlaittoon. Käsittömätöntä, että koko sähköautoilussa lähdettiin liikkeelle agendalla, että sähkärit liikkui liki ilmaiseksi ja muut veronmaksajat pönkittivät agendaa hankintatuilla.
Jokainen yhtään maailmaa seuraava tietää että sähkön hinta on noussut ihan muista syistä kuin sähköautojen takia.

Kaikki suomessa vuodessa myytävät liikennepolttoaineet ovat suunnilleen yhden ydinvoimalan verran, eli käytännössä liikenne ei itseasiassa käytä kovinkaan paljoa energiaa siihen nähden kuinka paljon se on esillä. Jos yhden yön aikana koko liikenne muuttuisi sähköiseksi ja OL3 alkaisi tuottaa siille sähköä, tilanne olisi jokseenkin plus miinus nolla.

Tosin millä todennäköisyydellä se OL3 yhtäkkiä alkaisi sähköä tuottamaan?

Kun liikenteen hiilidioksidi päästöjä viilataan kovalla kädellä pienemmäksi, niin liikenne tuottaa suunnilleen saman verran hiilidioksidia suomessa kuin kaksi terästehdasta. Tietysti koska kyseessä on globaali ongelma, ei kahden terästehtaan sulkeminen Suomessa ratkaise mitään, koska vastaava teräsmäärä teräs/hiilidioksidi tuotettaisiin vain jossain muussa maassa.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
129
Jos nyt puhe siitä että ajoneuvon liikkuminen vie 40kWh/100km ja lämmitys 2-5kWh/100km, lämpöpumpulla tai ilman, niin ajomatkan kannalta tuskin se juttu, eli kannattavuus lasketaan pitkälti lataushinnan mukaan ja 3-6 kWh netto akkun hinta (oletus että 100-200km range)
Juu, olisi pitänyt lainata sitä alkuperäistä viestiä vastauksessa, mutta tästä siis oli kyse. Ja alkuperäiseen pohdintaan Polestarin Plus-paketista voisi todeta, että varmasti parempi auto tuolla paketilla, mutta ei se ihan ilmainen ole. Mielenkiintoista myös tulevaisuudessa nähdä, miten jälleenmyyntihinnat kehittyvät lämpöpumpullisissa/ei pumpullisissa, ainakin se lienee varmaa, että autokaupat osaavat vaihtotilanteessa rokottaa pumpun puuttumisesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Toi Polestarin hinnoittelu on kyllä "hienosti" mietitty. Pitää lätkiä kaksi eri kallista varustepakettia (yhteensä 8000e), että saa oleellisia perustason varusteita mukaan (kuten mm. adaptiivinen vakkari ja lämpöpumppu).
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla. :thumbsup: Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.

Katsotaan nyt rauhassa. Ei tosiaan mikään muu tällä hetkellä kiinnosta kuin tuo polestar 2. Xc40/c40 voisi olla myös mutta jotta uuden auton hankkisin ni se vaatisi tosiaan järkevän rahoituksen. 72kk maksuaika ja silti isohko loppuerä mutta en tätä välttämättä sähkärien kanssa näe isona ongelmana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
En tiedä oliko jo täällä, mutta hankintatukeen tuli lisämääräraha ja saattaa vielä olla mahdollista saada 2000e tuki.


Täyssähköisten henkilöautojen 2 000 euron suuruista hankintatukea voi hakea vielä joulukuun ajan, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus. Lisämäärärahan ansiosta budjettia on jälleen hieman jäljellä ja sitä saattaa vapautua lisää peruuntuneista ja virheellisistä hakemuksista.

Mitään takeita tuen saamisesta ei kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
En tiedä oliko jo täällä, mutta hankintatukeen tuli lisämääräraha ja saattaa vielä olla mahdollista saada 2000e tuki.
Omaan ID.3:een sain hankintatuen, kun laitoin hakemuksen sisään maanantaina. En olisi ilman myyjän vinkkausta tajunnut sitä edes hakea.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Katsotaan nyt rauhassa. Ei tosiaan mikään muu tällä hetkellä kiinnosta kuin tuo polestar 2. Xc40/c40 voisi olla myös mutta jotta uuden auton hankkisin ni se vaatisi tosiaan järkevän rahoituksen. 72kk maksuaika ja silti isohko loppuerä mutta en tätä välttämättä sähkärien kanssa näe isona ongelmana.
Mulle tulossa tuo C40 twin motor plussa paketilla. Siinä näyttäisi lämpöpumppu olevan kaikissa varustetasoissa.

Edit. Tosin nuo muutenkin kuluttaa sen verran reilusti että talvirange on varmaan alle 300.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla. :thumbsup: Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.

Itselläni tuli sama mieleen kun kyseinen nimimerkki kirjoitti tuon viestinsä. Yhtä nopeaa kyllä tosin muuttui ”aikoinaan” oman isäni mieli näissä asioissa. Vannoutunut bensalenkkari haukkui sähköautot ja hybridit viherpiipertämiseksi, mutta nykyään ajelee hybridillä ja sanoi, että seuraava auto on varmasti täyssähkö.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Itselläni tuli sama mieleen kun kyseinen nimimerkki kirjoitti tuon viestinsä. Yhtä nopeaa kyllä tosin muuttui ”aikoinaan” oman isäni mieli näissä asioissa. Vannoutunut bensalenkkari haukkui sähköautot ja hybridit viherpiipertämiseksi, mutta nykyään ajelee hybridillä ja sanoi, että seuraava auto on varmasti täyssähkö.
Itselle voisi se sähkäri sopia profiiliin kun taas plugari vähän turhahko kun pääsisin vain toisen suunnan sähköllä. En tiedä paljonko se säästäisi kuluissa ja sitten on kahta tekniikkaa autossa vaikka periaatteessa tässä kevythybridissäkin on. 900km range mutta jos sähkärillä saa samalla rahalla/halvemmalla nautintoa ja tehoa niin why not.
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
220
Pistän pienen kokemuksen e-2008sta jotain kiinnostaa.
Nappasin vaimokkeen e2008 alle. Tuli lauantaille ajo Lappeenrantaan.
Reittinä siis Järvenpää - Lappeenranta - Järvenpää 443km yhteensä.

Aamulla hyppäsin hytti lämmitettyy autoon, ei ollut yöllä laturissa. Akkua oli 83%.
Lähdin ajeleen, vakkari päällä rajoituksien mukaan. Moottoritiet 100km/h ja maantiellä 80km/h.

ABRP suunnittelemani reitti oli Järvenpää - ABC Utti - Lappeenranta - ABC Utti - Järvenpää.
Ensimmäiselle lataus pysähdykselle 137km, laturille tullessa 10% akkua jäljellä.
Pikainen kahvi tauko ja 60% oli akkua.

Työhommat ohi Lappeenrannassa, ajelin takaisin ABC Uttiin syömään ja latasin 86%.
Paluumatkalla kulutus pienempi tai jotain mutta kotipihalla akkua oli jäljellä 28%.

Kokoreissu: 443km, keskikulutus 20.4kWh/100km ja keskinopeus 75km/h.

Rangea en seurannut, seurasin enemmän akun prosentteja. Range heitteli kovasti, välillä kului vauhdilla ja välillä lisääntyi ylöspäin.
Hauska huomio, että navi näytti ABClle 23km matkaa niin auto ilmoitti rangen olevan 24km.

Pakkas oli -7 ja -9 välillä.
Lahti, Järvenpää välillä -5.

Tämä oikeastaan vahvisti sen, että talvella voimme mennä käymään pohjoisessa tällä autolla. Akku lämpiää tarpeeksi ajossa, 80% pääsee 33-37min välillä. (Talvella)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Itselle voisi se sähkäri sopia profiiliin kun taas plugari vähän turhahko kun pääsisin vain toisen suunnan sähköllä. En tiedä paljonko se säästäisi kuluissa ja sitten on kahta tekniikkaa autossa vaikka periaatteessa tässä kevythybridissäkin on. 900km range mutta jos sähkärillä saa samalla rahalla/halvemmalla nautintoa ja tehoa niin why not.
No tämähän se monilla plugarin kanssa onkin, että sitten se alkaa vain ärsyttämään kun se sähkö loppuu kesken ja polttomoottori hörähtää käyntiin. Turha välivaihe mielestäni, mutta henkisesti saattaa olla ainakin vanhemmalle väestölle ja true bensalenkkareille tärkeä steppi ennen täyssähköä.
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
556
Kyllähän tuota 6:sta on tosiaan asemoitu ylempään luokkaan kuin käyttöesine 5:sta. Vähän kuin mersulla vertais EQB/C ja EQE/S. Teslalla vastaavat verrokit pitäisi mielestäni enemmän olla Y vs. S kuin 3 vs. Y. Tekniikka (5 vs 6) on varmasti samaa, mutta esim. äänieristyksessä ja muussa näkymättömässä voi tulla eroja. Ei ole tainnut kukaan koeajaa kutosta vielä.

Tässä jutussa taisi olla maininta, että kuskinpaikalla on pari senttiä vähemmän korkeutta kuin vitosessa. Takana ero oli jo 5 senttiä ja 175 cm kaveri alkoi olla katossa kiinni.
Autoguiden sivuilta:

Headroom is 40.2 inches (1,022 mm) up front, which shrinks to 38.3 inches (974 mm) if the sunroof is present. Regardless of which roof is chosen, rear headroom comes in at 36.7 inches (932 mm).
2023 Hyundai Ioniq 6 - Full Details Revealed » AutoGuide.com News

Ja lisäksi automyyjä sanoi, että koulutuksessa oli, että "edessä säätöjen pitäisi olla hyvät jos kuskin mitta jää alle 2 metrin. Kovasti kehuivat koulutuksessa, että takapenkille mahtuu 180cm istumaan, mutta en mittoja muista niin en varmaksi lupaa.". Mitat pitäisi tulla lähipäivinä.

E: Noita mittoja kun vertailen edelliseen autooni, joka oli Toyota Corolla hybrid touring sports 2.0 vm. 2020. Löysin 2019 vuosimallin tiedot, mutta tokkopa sen kummempia eroja mitoissa.

Ioniq 6 edessä: 974mm - 1022mm
Corolla edessä: 930mm - 1020mm

Ioniq 6 takana: 932mm
Corolla takana: 940mm

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive Automatic 5 doors sizes and dimensions (cars-data.com)

E2: Hyundailta saadut sisätilan mitat:

Edessä: 1022mm
Takana: 937mm

F148A6F5-24CC-4DFC-B506-C3BF25FFE0F0.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
Höpö höpö. Itse ajelin juuri mökille omalla Model 3:llani, jossa ei ole siis lämpöpumppua ja suurin osa matkasta on 100km/h aluetta. Keskikulutus oli 176Wh/km (~400km matka), -5C lämpötilassa. Jos tästä siihen 160Wh/km tai vastaavaan olisi päässyt, niin se ei oikeasti muuttaisi tätäkään matkaa mitenkään. Björn tätä testasi myöskin, ei se ero ollut maantieajossa kuin 5-10% pakkasella.

Enemmän kärsin siitä että Elli<->Recharge yhteys on rikki ja kaikki lähitienoon laturit ovat poissa käytöstäni. Tuli siis testattua noita Lidlin maksullisia latureita, ja vinkkinä sanottakoon että kannattaa rekisteröidä ne Lidl Pay jutut etukäteen, niissä nimittäin menee hetki. Mutta sen jälkeen homma toki toimi ihan mallikkaasti ja autoon sain jopa sähköä (eikä hinta ole paha mielestäni 50kW laturille).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Höpö höpö. Itse ajelin juuri mökille omalla Model 3:llani, jossa ei ole siis lämpöpumppua ja suurin osa matkasta on 100km/h aluetta. Keskikulutus oli 176Wh/km (~400km matka), -5C lämpötilassa. Jos tästä siihen 160Wh/km tai vastaavaan olisi päässyt, niin se ei oikeasti muuttaisi tätäkään matkaa mitenkään. Björn tätä testasi myöskin, ei se ero ollut maantieajossa kuin 5-10% pakkasella.
Autoasi ei tarvinnut lammittaa 5kw teholla. En sitten tieda missa lampotilassa se toteutuu ja toteutuuko missaan missa ILP toimii jarkevasti. On niin vaikea arvioida auton lammityksen tarvetta. Mutta mutta olet sita mielta etta Ilppiin ei kannata laittaa rahaa koska se 10% energian saasto talvella tulee loppujen niin kalliiksi?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Autoasi ei tarvinnut lammittaa 5kw teholla. En sitten tieda missa lampotilassa se toteutuu ja toteutuuko missaan missa ILP toimii jarkevasti. On niin vaikea arvioida auton lammityksen tarvetta. Mutta mutta olet sita mielta etta Ilppiin ei kannata laittaa rahaa koska se 10% energian saasto talvella tulee loppujen niin kalliiksi?
Ei, ILP on varmasti kiva (vaikka Model 3:t on taas jonossa ilmeisesti Vetokujalla ILPin takia, joka talvinen ongelma), mutta se ei ole ominaisuus joka olisi mielestäni "ilman tätä ei pärjää". Auton lämmitykseen kun nyt ei mene ihan niin paljon kuin kuvittelisi tai ILPin tehokkuus ei ole niin korkea kuin kuvittelisi.

Loppujen lopuksi ainakin itselleni tuo ero on täysin mitätön niin päivittäiseen käyttöön kuin pidemmillä matkoilla. Varmasti jos kaksi autoa olisi vierekkäin, niin ottaisin. Jos hintaero oli useampi tonni - niin voisin olla ottamatta. Mutta se ei muuttaisi autoiluani mitenkään.

Jos autossani on ~6kW vastukset ja ne olisivat täysillä, niin ILPin COP ei todellakaan ole enää 5 siinä vaiheessa lämmityksessä. Silloin puhutaan jo niin kylmästä, että ILPin COP tippuu sinne 1-2 välille ja auton akustakaan ei voi saada mitään irti, koska sitä pitää lämmittää ("vastuksella") kuitenkin jotta sinne saadaan lämpöä pikalatauksia varten. ILPin COP on parhaimmillaan silloin kun lämmitykseen ei vielä mene aivan älyttömästi energiaa.
 
Liittynyt
08.11.2021
Viestejä
58
Paljon vaikuttaa keskikulutukseen se, että montako kertaa auto pääsee päivän mittaan viilenemään. Jos heittää useita muutaman kilsan lenkkejä ja auto on aina välissä ulkona seisomassa, saa helposti kulutuksen nousemaan. Honda e:llä sain yhdellä akullisella keskikulutukseksi 45 kWh/100km, kun ainoat ajot oli kotoa töihin ja takaisin (noin 8 km suuntaansa) ja auto pääsi aina välissä jäätymään ulkoparkkiksella.
Tämä tilanne vastaa ihan hyvin uuden vähäruokaisen bensa-auton kulutuksia aina kylmästä pakkasesta startattuna ja muutaman kilsan lenkkejä ajettuna. Näin voi päästä helposti lukemiin 20 l/100 km ja ylikin, vaikka normaalikulutus talvinopeuksilla maantiellä alle 6 l/100 km.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Volkkari nosti Saksassa ID.3 mallien hintoja ja muutti valikoimaa. Halvin Life-malli nousi vajaa 6 000 euroa (noin 38 000 -> 43,995 euroa). Samalla mallien mukana tulevia varusteita on karsittu.

Uudet hinnat Saksassa:



Suomen hinnasto on yhä heinäkuulta ja myynti on keskittynyt Fastlane-malleihin, joten tehdastilausmallien tulevaisuus Suomessa on mielenkiintoinen.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Tämä tilanne vastaa ihan hyvin uuden vähäruokaisen bensa-auton kulutuksia aina kylmästä pakkasesta startattuna ja muutaman kilsan lenkkejä ajettuna. Näin voi päästä helposti lukemiin 20 l/100 km ja ylikin, vaikka normaalikulutus talvinopeuksilla maantiellä alle 6 l/100 km.
Höpö höpö. Yli puolet liikaa noissa väitteissä.

Ajan talven 3l bensamoottorilla olevalla autolla. Kulutus on 14l/100km. Työmatka on 3km ja laitan auton käyntiin varttia ennen kun lähden. Töistä suoraan ajoon. Kikkailua ja revittelyä (takaveto) aika paljon talven aikana. Joskus koitan ajaa pitemmän lenkin että öljyt lämpeää yli 100 asteen. Kesällä menee reilu pari litraa vähemmän.

Talouden toinen auto kuluttaa samanlaisessa pätkäajossa naisen käytössä 8l sataselle talvella. Uusi bensaturbo, vähän sylintereitä ja pieni tilavuus. Ei turhaa tyhjäkäyntiä, tms revittelyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Volkkari nosti Saksassa ID.3 mallien hintoja ja muutti valikoimaa. Halvin Life-malli nousi vajaa 6 000 euroa (noin 38 000 -> 43,995 euroa). Samalla mallien mukana tulevia varusteita on karsittu.
Ei nyt oikein näytä siltä että täälläkin huudeltu sähkäreiden hintaromahdus ihan nurkan takana olisi tulossa.
Eikä sekään vuosia profetoitu Teslan markkinaromahdus kun perinne valmistajat sitä ja tätä
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Volkkari nosti Saksassa ID.3 mallien hintoja ja muutti valikoimaa. Halvin Life-malli nousi vajaa 6 000 euroa (noin 38 000 -> 43,995 euroa). Samalla mallien mukana tulevia varusteita on karsittu.

Uudet hinnat Saksassa:
Onko saksan hinnat sellaisia että niissä ainoastaa ALV päällä, eli siis tuet erikseen. Miten siellä niiden tukien kanssa kävi, suunnittelivat jossain vaiheessa leikkaavan vaiheittain. (tuli mieleen tuosta kuudestatonnista)
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Höpö höpö. Yli puolet liikaa noissa väitteissä.

Ajan talven 3l bensamoottorilla olevalla autolla. Kulutus on 14l/100km. Työmatka on 3km ja laitan auton käyntiin varttia ennen kun lähden. Töistä suoraan ajoon. Kikkailua ja revittelyä (takaveto) aika paljon talven aikana. Joskus koitan ajaa pitemmän lenkin että öljyt lämpeää yli 100 asteen. Kesällä menee reilu pari litraa vähemmän.

Talouden toinen auto kuluttaa samanlaisessa pätkäajossa naisen käytössä 8l sataselle talvella. Uusi bensaturbo, vähän sylintereitä ja pieni tilavuus. Ei turhaa tyhjäkäyntiä, tms revittelyä.
Ja nämä kulutukset oli tankatessa mitattuja, vai autojen kulutusmittarista?

"Kikkailua ja revittelyä (takaveto) aika paljon talven aikana"
Osuvan nimimerkin olet kyllä valinnut ;)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Eikä sekään vuosia profetoitu Teslan markkinaromahdus kun perinne valmistajat sitä ja tätä
Itsekin uskoin tähän joskus, mutta aika puuhastelulta vaikuttaa monien isojenkin merkkien toiminta teslaan verrattuna. Oli tämän viikonlopun koeajossa model y performance ja voi jessus miten hienosti se laite toimi. Tuosta ei tarvitse hypätä kuin ID4 tai vastaavan kyytiin ja tuntuu kuin joku harjoittelijapoika olisi koodannut koko auton.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Ja nämä kulutukset oli tankatessa mitattuja, vai autojen kulutusmittarista?

"Kikkailua ja revittelyä (takaveto) aika paljon talven aikana"
Osuvan nimimerkin olet kyllä valinnut ;)
Sekä että. Ei joka tankkausta jaksa laskea todellista kulutusta. Mutta molemmat autot näyttä hyvin lähelle laskettua. Tuo uudempi taitaa olla hieman optimistisempi, tais n. 0,2-0,3l/100km näyttää liian vähän. Ikinä ei ole ollut yli 8l näyttämää pitemmän ajan kulutus. Oisko viime talvena ollut lähellä 8l mitä joskus vilkuilin (ei tule tuolla niin paljoa ajettua, etenkään talvisin) .


Kyllä, takavetoinen auto on pieniä iloja itselle. Vaikka ikää jo reilusti, niin silti se jaksaa aina lapsettaa. Toki yrittää katsoa että ei vahinkoa muille tai itselle tule ja on niiltä säästynytkin jo neljällä vuosikymmenellä liikenteen seassa ja ennen sitä pelloilla/jäällä.


Edit.
Otin ihan asiakseen ajaa tuolla eukon autolla. Tuossa tuo 2. trippi nollattu varmaan 2021 syksynä kun mentiin Rukalle, eli yksi talvi ja kesä ajettu. Mukana muutama pitkä reissu (about 400km suuntaansa) ja muu ajo pääosin tuota lyhyttä pätkäajoa.
Keskinopeus oli 41km/h.
 
Viimeksi muokattu:

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Sekä että. Ei joka tankkausta jaksa laskea todellista kulutusta. Mutta molemmat autot näyttä hyvin lähelle laskettua. Tuo uudempi taitaa olla hieman optimistisempi, tais n. 0,2-0,3l/100km näyttää liian vähän. Ikinä ei ole ollut yli 8l näyttämää pitemmän ajan kulutus.
Kysyin koska oma vaggine ei ainakaan osaa ottaa kulutuslukemiin mukaan webaston käyttöä, eikä varmaan tyhjäkäyntikulutustakaan. Talvella siis heittää melkoisesti, mutta ei nyt litrakaupalla kuitenkaan. Toki ajot sillä ollut pitkää maantiesiivua, hyvin harvoin pätkäajoa.

Vaan toisaalta, eipä se todellinen kulutus näy sähköautoissakaan siitä auton kulutusmittarista koska lataushäviöt... Olisiko jopa hankalampi selvittää todellista kulutusta kuin polttomoottorivehkeissä. Riippuu varmaan autosta ja latauslaitteesta.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Kysyin koska oma vaggine ei ainakaan osaa ottaa kulutuslukemiin mukaan webaston käyttöä, eikä varmaan tyhjäkäyntikulutustakaan. Talvella siis heittää melkoisesti, mutta ei nyt litrakaupalla kuitenkaan. Toki ajot sillä ollut pitkää maantiesiivua, hyvin harvoin pätkäajoa.

Vaan toisaalta, eipä se todellinen kulutus näy sähköautoissakaan siitä auton kulutusmittarista koska lataushäviöt... Olisiko jopa hankalampi selvittää todellista kulutusta kuin polttomoottorivehkeissä. Riippuu varmaan autosta ja latauslaitteesta.
Webaston käyttöä ei varmasti osaakaan ynnäillä keskikulutukseen, ainakaan yhtään vanhemmissa vehkeissä. Tyhjäkäynnin kulutuksen vaikutuksen pitkän ajan keskikulutukseen, pitäisi kyllä huomioida jokainen sähköisellä ruiskulla oleva auto. Jotkin merkit näyttää enemmän alakanttiin kuin toiset ja joissain sitä näyttämää voi itse kalibroida.


Sähköauton todellisen kulutuksen saa selville kotona lataamalla ja katsomalla/laskemalla paljonko ajanut, jos käytössä on oma mittari pistorasialle. Voisi vertailla kesän ja muun, esim. loska-, pakkaskelin välillä. En osaa sanoa kuinka luotettavia johdoissa/laturissa olevat mittarit on.
Mutta itellä lämpöpumpulla oma mittari ja pidän aika luotettavana vanhaa sähköyhtiön mittaria. Semmoisen laittaisin sähköauton pistokkeelle, jos olisi sähköauto. Noita sai aikoinaan kahvipakettiin vaihtamalla, kun uusivat mittareita taloihin. Nythän ne taas uusii mittareita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eikä sekään vuosia profetoitu Teslan markkinaromahdus kun perinne valmistajat sitä ja tätä
Itsekin uskoin tähän joskus, mutta aika puuhastelulta vaikuttaa monien isojenkin merkkien toiminta teslaan verrattuna. Oli tämän viikonlopun koeajossa model y performance ja voi jessus miten hienosti se laite toimi. Tuosta ei tarvitse hypätä kuin ID4 tai vastaavan kyytiin ja tuntuu kuin joku harjoittelijapoika olisi koodannut koko auton.
En ota kantaa onko perinnevalmistajat syömässä Teslan markkinaosuutta, vai kiinalaiset/korealaiset - mutta Teslan markkinaosuuden tippuminen on kyllä todellista. Kiina+USA+Eurooppa markkinaosuus oli Teslalla Q1/2020 30,4% (sähköautoista), Q2/2022 se oli enää 15,6%. Tiputusta on kaikilla kolmella markkinalla, suurimmat on Eurooppa/Kiina.

Ja onhan tämä nähtävissä myös hinnoittelussa pikkuhiljaa, Tesla tarjoaa sekä alennuksia että muita etuja sekä Kiinassa että USA:ssa tällä hetkellä. Varsinkin Kiinassa on alkanut näkymään aika paljon tummia pilviä. Ja vastaavasti, Tesla on ainoa joka pystyy toimittamaan melkein ilman toimitusaikaa uusia autoja (jopa suoraan ilman odotusaikaa - jenkeissä löytyy suoraan varastosta malleja), muilla odotusaika on erittäin pitkä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Itsekin uskoin tähän joskus, mutta aika puuhastelulta vaikuttaa monien isojenkin merkkien toiminta teslaan verrattuna. Oli tämän viikonlopun koeajossa model y performance ja voi jessus miten hienosti se laite toimi. Tuosta ei tarvitse hypätä kuin ID4 tai vastaavan kyytiin ja tuntuu kuin joku harjoittelijapoika olisi koodannut koko auton.
Mistä tämä ero tuli mielestäsi? Itse kun kävin model 3 koeajamassa niin siinä tunnin lenkin aikana tuli hyvinkin selväksi että tämä ei ainakaan ole seuraava autoni ja hypätessä takaisin omaan autoon niin voimalinjaa lukuunottamatta en keksisinyt ainuttakaan syytä vaihtaa bemmiä teslaan. Onneksi bemmiltä tuli sitten i4 minkä tilasinkin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Mistä tämä ero tuli mielestäsi?
Käyttöliittymä toimi kuin rasvattu. Ei yhtään tökkimistä tai bugaamista. Kaikki saksalaiset koodarit saisivat ottaa mallia siitä. Valikot oli selkeät ja kartta löysi kaikki paikat jo parin ensimmäisen kirjaimen perusteella. Ainoa miinus teslassa oli automaattisten kaukovalojen toiminta ja adaptiivisen vakkarin pari haamujarrutusta. Välillä ei halunnut laittaa pitkiä päälle ollenkaan ja välillä laittoi ne päälle kun oli katuvalotkin päällä. Välillä myös valaistuilla osuuksilla pätki levottomasti päälle-pois-päälle-pois.

edit. Ja melkein unohtui. Vauhtipolkimessa ei ole teslassa mitään viivettä kuten vaikkapa volkkareissa ja one pedal drive toimii tooodella kivasti. Tesla on kyllä yhtä hymyä ajaa kaupungissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tuotahan teslassa on moitittu jo pidempään, se ei ole autona kovin hyvä, se muu puoli on mallillaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 147
Ja vastaavasti, Tesla on ainoa joka pystyy toimittamaan melkein ilman toimitusaikaa uusia autoja (jopa suoraan ilman odotusaikaa - jenkeissä löytyy suoraan varastosta malleja), muilla odotusaika on erittäin pitkä.
Siis jenkeissä löytyy myös esim. Id4:sta (korjataan id3:sta palautteen takia) suoraan varastosta, koska siellä avattiin ainakin Coloradoon uusi tehdas josta noita tulee. Hyundai/Kia akselilla autot taitavat tulla Meksikon puolelta ja uudesta lainsäädännöstä olivat aika tyrmistyneitä kun tuli tukeen vaatimus jenkeissä tuotetusta autosta. Tehtaan polkaiseminen pystyyn kun ei ole ihan pikainen temppu.

Saatavuusongelmat ovat siis suht paikallisia, että tuntuu Teslan toimitusvarmuus Euroopassa olevan enemmänkin sen ansiota että Kiinasta tuonti toimii ja siellä myynti on heikentynyt verrattuna markkinaan.

Itse odotan mielenkiinnolla saako ladattaviin hybrideihin lisäakkupaketteja jossain vaiheessa. Omassa Kiassa kun akustot ovat peräkontin pohjan alla ja siellä on kuitenkin kohtuullisen paljon tilaa ympärillä joten esim. akuston tuplaaminen alkuperäisen Leaffin tasolle olisi todennäköisesti ihan mahdollinen (riippuen tietty vähän kantavuuksista, menettääkö yhden matkustajapaikan).
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jenkeissä ei myydä ID.3, ainoastaan 4 ja 5, nelosta tehdään Coloradossa ja ne saa niihin veroedun.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
96
Hieman ehkä ohi aiheen, mutta onko (kiinteällä) laturilla väliä? Noin tonni näyttää maksavan laturi kun laturi dynaamisella kuormanhallinnalla. Teltocharge, Easee home, Zaptec go, noita nyt ainakin pyörii somemainoksissani.. autoa ei vielä ole, mutta asennutan uuteen kiinteistöön laturin nyt kun sähkäri vielä pyörii täällä jaloissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
ABB:n laturissa on myös dynaaminen kuormanhallinta ja oli melko halpa kesällä. Sen hallinta on aika surkeasti toteutettu mutta kun sähkömies sai kuormanhallinnan toimimaan ja jos voi jättää laturin kaikille avoimeksi (okt) niin toimiihan tuo.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
No mikä nyt sitten on osa autoa ja mikä ei. Kyllä itselleni esimerkiksi navigaattorin tai mobiilisovelluksen toimivuus on auton ominaisuus siinä missä ohjaustuntumakin.
Niin nämä on varmaan tärkeitä tietotekniikkafoorumin jäsenille, perinteiset automiehet arvostaa sit sitä miltä sillä autolla ajaminen tuntuu ja muuta materiaalista ym. laatua. Pieruappsit on perinteiselle automiehellä jopa haitake. Kieltämättä huonoon suuntaan nämä autotkin menee, kun esim. penkinlämmityksistä pitää nykyään maksaa jo kk-maksua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
No mikä nyt sitten on osa autoa ja mikä ei. Kyllä itselleni esimerkiksi navigaattorin tai mobiilisovelluksen toimivuus on auton ominaisuus siinä missä ohjaustuntumakin.
Takerrut nyt käytettyyn ilmaisuun, vaikka tiedätkin mitä sillä tarkoitetaan.

Jos haluat tekeytyä typeräksi, niin tarkoitin tuolla sitä perustekniikkaa jonka hiomisesta kilpailijoilla on vähintään useamman kymmenen vuoden kokemus, eikä ole kovin yllättävää että juuri se on teslan heikkous.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Niin nämä on varmaan tärkeitä tietotekniikkafoorumin jäsenille, perinteiset automiehet arvostaa sit sitä miltä sillä autolla ajaminen tuntuu ja muuta materiaalista ym. laatua. Pieruappsit on perinteiselle automiehellä jopa haitake. Kieltämättä huonoon suuntaan nämä autotkin menee, kun esim. penkinlämmityksistä pitää nykyään maksaa jo kk-maksua.
Samaa mieltä. Ymmärrän kyllä että minkälaisella foorumilla nyt keskustellaan ja keskustelun suunta painottuu sinne suuntaan, melkein aiheesta riippumatta.
Kuitenkin useasta ketjusta, eikä pelkästään auto-osiosta paistaa läpi että kirjoittajalla on hallussa bitit ja nolla/ykköset, mutta muuten tekninen ymmärrys ja jopa maalaisjärki on joillakin sokeutunut näiden nintendoasioiden taakse. Käytännön asioita tuntuu olevan hieman hankala sisäistää ja ymmärtää, eikä kaikkien kohdalla voi kyse olla pelkästä trollaamisesta.
Enkä sitä pidä pahana lainkaan, kun asia toisin päin on, että itse en ymmärrä tuon taivaallista mistään, esim. ohjelmoinnista ja olen ihan sinut sen kanssa. Vaikka varmastikin olisin oppinut esim. koodauksen ja omassa mielessä veikkailisin, että olisin aika hyvä siinä, ainakin joillain osa-alueilla (kun aina ollut luonnostaan asioita kehittävä ja innovatiivinen luonne, sekä asioita nopeasti oppiva. Kielellinen osaaminen on suurin heikkous ja tästä voisi olla osaksi haittaa näiden "atk-juttujen" kanssa). Koulussa ei tietokoneita käsitelty juurikaan, yläasteella taisi joku atk-tunti olla, mutta eipä kukaan tuonut esille että tietokoneiden ympärille voisi ajatella vaikka ammattia. No ei siitä, joka alan osaajia tarvitaan ja mielipiteitä/haluja saa olla oman mielen mukaan vaikka millaisia.

"Autoilijan" näkökulmasta esim. tuo Model 3 on aika kehnoa laadullisesti, yms. ja ei mikään ajajan auto. Paikasta toiseen siirtymiseenhän tuo on tehty ja massatuotanto paistaa läpi monella osa-alueella, enemmän kuin keskiluokan merkeillä, premiumista puhumattakaan. S malli hieman parempi, Y:stä en tiedä kun ei ole kokemuksia.
Ajatellaan toisin päin. Jos Tesloissa olisi paska apit, tai toimisivat huonoiten, niin mitä jää jäljelle. Suorituskyky (kiihtyvyys) ja kohtalaisen pitkät ranget. Sitten jos kulutus olisi suurempi ja suorituskyky huonompi, niin eihän nuo kelpaisi kellekään.

Kyllä itsekin sähköauton ostan jossain välissä. Mutta en usko että Tesla on se merkki. Ainakaan näitä nykyisiä malleja. Itseni miellän jonkun laiseksi "automieheksi", niin arvostan autoa. En appeja, muita leluja tai pelkkää kiihtyvyyttä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 147
Hieman ehkä ohi aiheen, mutta onko (kiinteällä) laturilla väliä? Noin tonni näyttää maksavan laturi kun laturi dynaamisella kuormanhallinnalla. Teltocharge, Easee home, Zaptec go, noita nyt ainakin pyörii somemainoksissani.. autoa ei vielä ole, mutta asennutan uuteen kiinteistöön laturin nyt kun sähkäri vielä pyörii täällä jaloissa.
Easeessa on ihan hyvän oloinen API saatavilla ja Teslabjörn ainakin ko. laturia itse käyttää uudessa talossaan (ko. talovideossa sivuttiin ko. laturia ja sen ajastuksia yhdessä talo-automaation kanssa, jos ko. asia kiinnostaa). Toki tuote taitaa olla norjalainen, joka saattaa olla osasyy ko. tuotteen käyttöön. Itsellä ei käytännön kokemusta noista ole. ABB:n laite vaikutti myös ihan ok:lta sovelluksen osalta.

Mitä Teslaan tulee, niin vaikka omassa Kiassa en edes käytä Android Autoa niin koen ko. ominaisuuden olevan pitkäikäisyyden osalta yksi tärkeimmistä ominaisuuksista autossa. Jos autovalmistaja päättää, että päivityksiä ei enää ilmaiseksi saa tai sovellukset eivät pyöri halutulla tavalla niin on laadukas vaihtoehto jota käyttää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Takerrut nyt käytettyyn ilmaisuun, vaikka tiedätkin mitä sillä tarkoitetaan.

Jos haluat tekeytyä typeräksi, niin tarkoitin tuolla sitä perustekniikkaa jonka hiomisesta kilpailijoilla on vähintään useamman kymmenen vuoden kokemus, eikä ole kovin yllättävää että juuri se on teslan heikkous.
Ja takerrun uudelleen, koska epämääräisten ilmaisujen sijaan olisi hyödyllistä olla täsmällisempi siinä, mitä tarkoittaa. Mitä tarkoitat perustekniikalla?

Teslan tapauksessa on myös hyvä ymmärtää, miksi tietyissä osa-alueissa ollaan jäljessä (ja tietyissä osa-alueissa selvästi edellä). Kun "perinteinen autonvalmistaja" haluaa autoonsa adaptiivisen vakkarin, he ostavat vaikka Boschilta tutkat ja oletettavasti softan myös. Kun tehdään jäähdystysjärjestelmää, niin katsotaan mitä osia meillä jo on ja yritetään parsia niistä kasaan jotain toimivaa. Se perinteinen valmistaja ei ole sitä kehittänyt sitä vakkaria useampaa kymmentä vuotta, vaan heidän alihankkijansa. Perinteisten valmistajien ydinosaamista ei todellakaan ole softakehitys, vaan esimerkiksi tehokas hankinta, jolla toimittajaketjusta on puristettu kaikki laatu ja kustannustehokkus irti.

Teslan vahvuus (ja esimerkiksi tässä adaptiivisen vakkarin tai sadetunnistimen tapauksessa ainakin vielä heikkous) on vertikaalinen intregraatio, jossa Tesla itse vastaa kattavammin koko järjestelmän kehityksestä. Tällä saadaan valtavia kustannushyötyjä, kun toiminnallisuudet voidaan integroida olemassaolevaan rautaan. Mitään historian painolastia ei myöskään (vielä) ole, vaan asiat voi suunnitella puhtaalta pöydältä. Kun se Boschilta ostettu järjestelmä siinä mersussa on ja pysyy auton oston jälkeen, pystyy Tesla kehittämään softaa vielä julkaisun jälkeen. Ja esim. Munro Liven analyysit ovat näyttäneet, että myös rautaa kehitetään jatkuvalla iteroinnilla. Perus softatalon mentaliteetti - eli julkaistaan kun homma jotenkin pelaa ja kehitetään myöhemmin. Tästä seuraa eittämättä liuta asiakkaalle näkyviä heikkouksia ja vahvuuksia.

Hyvä esimerkki tästä on regeneratiivisen jarrutuksen säätö Teslassa. Viime talvena kohistiin kun Tekniikan Maailma syytti Model Y:tä suorastaan vaaralliseksi talviajossa. Jos kokematon kuski päästi liukkaalla kaasun pois, regen jarrutus oli niin tehokas että auto lähti heittelehtimään. No, eipä enää tänä talvena. Kun auton asetuksista valitsee nyt alla olevan talvirenkaat, niin auto hallinnoi regenin tehoa eri tavalla ottaen paremmin huomioon tien pidon. Juuri mitään heittelyä ei tapahdu vaikka kaasun nostaa yllättäen jäisellä asfaltilla kitkarenkailla.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tuokin saisi olla automaatio, lämpötilan laskiessa 0°C menis valintamoodi *talvirenkaat.* Kaikista paras tietysti jos siinä olis valinta, A/M käyttäjän mieltymyksen mukaan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Niin nämä on varmaan tärkeitä tietotekniikkafoorumin jäsenille, perinteiset automiehet arvostaa sit sitä miltä sillä autolla ajaminen tuntuu ja muuta materiaalista ym. laatua. Pieruappsit on perinteiselle automiehellä jopa haitake. Kieltämättä huonoon suuntaan nämä autotkin menee, kun esim. penkinlämmityksistä pitää nykyään maksaa jo kk-maksua.
Jos puhutaan auton ohjelmistosta ja käyttöjärjestelmästä niin sinun mielestäsi se on vain jotain extraa ajamisen ohelle ja täysin turhaa (pierutyynyt jne)? Oletko edes ajanut vaikkapa Teslaa? Tai muita sähköautoja? Uskoisin että et, joten valaisen vähän. Siellä ei ole enää mitään nappeja vaikkapa istuinlämmityksen säätöön tai ilmastoinnin lämpötilan säätöön. Ei edes ilmastointiräppänöiden suunnan säätöön. Kaikki tehdään kosketusnäytöltä ja jos valikko on sekava tai se pätkii, niin se auton ihan peruskäyttökin pätkii samalla. Ei tässä nyt puhuta mistään pierutyynyistä ja youtuben/netflixin katselusta.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Jos puhutaan auton ohjelmistosta ja käyttöjärjestelmästä niin sinun mielestäsi se on vain jotain extraa ajamisen ohelle ja täysin turhaa (pierutyynyt jne)? Oletko edes ajanut vaikkapa Teslaa? Tai muita sähköautoja? Uskoisin että et, joten valaisen vähän. Siellä ei ole enää mitään nappeja vaikkapa istuinlämmityksen säätöön tai ilmastoinnin lämpötilan säätöön. Ei edes ilmastointiräppänöiden suunnan säätöön. Kaikki tehdään kosketusnäytöltä ja jos valikko on sekava tai se pätkii, niin se auton ihan peruskäyttökin pätkii samalla. Ei tässä nyt puhuta mistään pierutyynyistä ja youtuben/netflixin katselusta.
Eipä tuosta kauan ole kun kerroin että olen ajanut Ioniqia ja muutaman vuoden vanhaa Tesla S:ää. Kirjoitin myös että Teslassa oli hyvää kiihtyvyys, mutta kaikki muu huonoa. Ioniqissa ei ollut mitään hyvää. Tosin en niihin pieruappseihin järjettömän syvällisesti perehtynyt, toki löytyi mm. oleellinen Mario Kart klooni…

Se ajotuntuma on noissa jotenkin surkea, sen jälkeen kun hyppää vaikka perinteisen Audin rattiin, niin tuntuu aivan toiselta ajaminen, kuin ajaisi autolla eikä lelulla.

Onko siinä joku syy, että nuo kaikki säädöt on pakko toteuttaa jonkun softan kautta ja kosketusnäytöltä? Ihan samalla lailla kait sinne olisi mahdollista laittaa ne analogiset namiskuukkelit kojelautaan. Olisi varmaan myös liikenneturvallisempi vaihtoehto, kuin lääpiä sitä tablettia kesken ajamisen.

Surulliseksi koen tämän kuukausimaksumaailman, kun ostat auton niin olet naimisissa näiden softapäivitysten ja kk-maksujen kanssa että saat edes penkit lämpimäksi. Autot alkavat muistuttaa enemmän älypuhelimia, kertakäyttöistyvät, kuka nyt ajaa enää 10v vanhalla sähköautolla, johon softapäivityksetkin ovat loppuneet 5 vuotta sitten. Ei kun paaliin ja uutta lelua tilalle. Suomalaisille tässä uudessa uljaassa maailmassa tulee vielä ekstrahaasteita perinteisen suomalaisen köyhyyden takia, täällä kun on totuttu ajamaan Keski-Euroopan jätöksillä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Teslan vahvuus (ja esimerkiksi tässä adaptiivisen vakkarin tai sadetunnistimen tapauksessa ainakin vielä heikkous) on vertikaalinen intregraatio, jossa Tesla itse vastaa kattavammin koko järjestelmän kehityksestä. Tällä saadaan valtavia kustannushyötyjä, kun toiminnallisuudet voidaan integroida olemassaolevaan rautaan.
Vertikaalinen integraatio ei ole aina vahvuus, varsinkaan ostajan kannalta, Teslankin osalta sen huomaa hyvin. Jos talossa ei ole osaamista tehdä jotain asioita, mutta ne tehdään "vertikaalisen integraation" takia, niin homma voi mennä pahasti pieleen. Otetaan nyt esimerkkinä Teslan osalta nämä matrix-valojen puuttumiset, automaattipyyhkimien toimimattomuudet ja vastaavat. Rahaa se saattaa säästää, mutta tämäkään ei ole aina taattua - on siinä syynsä minkä takia valmistajat on aikoinaan myös ulkoistaneet tiettyjä ei-core toimintoja.

Ja osa Teslan tarinasta olla täysin vertikaalisesti integroitu ei edes pidä paikkaansa. Hyvin paljon siitä on ihan muualla tehtyä, samaa tavaraa kuin kaikilla muillakin. Siksi sillä on samojen sensorien kanssa saatavuus ongelmia, akut tulevat CATL/BYD/etc, jousitukset on muiden valmistamia, polttimot, kankaat, suurin osa piireistä, etc. Loppujen lopuksi ero ei ole aivan valtava prosentuaalisesti mitä Tesla tekee itse vs. mitä muut valmistajat tekevät. Ja monessa tapauksessa, ulkopuolelta ostettuna olisi varmasti saanut parempaa tavaraa. Noihin Teslan "done-in-house" magical juttuihin kun lasketaan mm. nämä FSD:t, kaista-avustimet ja vastaavat jotka nostavat sitä "in-house" osuutta. En tiedä kuka muu niistä on hyötynyt kuin Teslan kurssi (ja sekin on tulossa vauhdilla alas).
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Uskoisin että et, joten valaisen vähän. Siellä ei ole enää mitään nappeja vaikkapa istuinlämmityksen säätöön tai ilmastoinnin lämpötilan säätöön. Ei edes ilmastointiräppänöiden suunnan säätöön. Kaikki tehdään kosketusnäytöltä ja jos valikko on sekava tai se pätkii, niin se auton ihan peruskäyttökin pätkii samalla. Ei tässä nyt puhuta mistään pierutyynyistä ja youtuben/netflixin katselusta.
Toisaalta jos kaikki nuo istuinlämmitykset, ilmastoinnin säädöt, pyyhkimet ja vastaavat olisi tehty perinteisten tyylien mukaan ihan nappuloina, niin Teslan käytettävyys olisi paljon paremmalta tolalla. Se, että ne tungetaan kosketusnäytön taakse on heikompi ratkaisu kuin fyysiset nappulat. Pakkohan niiden on toimia jos ei niitä muuten saa onnistumaan.

Se, että jokin tehdään päin persettä ja saadaan se perse nyt kiiltämään ei tee siitä perseestä parempaa kun tarkoitus oli maalata seinä. Eikä Teslan navigointi ole mahtava ja hieno, se on aika hanurista. Karttadata ja navigointidata tulevat eri paikoista (Tesla ostaa Googlelta osan, osaa ei) ja saa aikaan mitä hulvattomimpia asioita. Osa muista valmistajista ostaa sen samasta paikasta, jolloin ainakin ne pysyvät synkassa. Ominaisuuksia puutttuu edelleen, mutta ehkä ne joku päivä tulevat. Toki, osalla valmistajista scrollaus ja vastaavat ovat aika lagisia - mutta toisaalta, en mä ainakaan ajaessa siihen karttaan koske. Veikkaan, että jos Android Auto toimisi Teslassa, niin sen käyttäjämäärä voisi olla aika iso. Ainakin se Apple Carplay hack on ilmeisesti aika suosittu, mutta en itse omista iOSia niin en ole testannut.

Muutenkaan en tahtoisi koskea kosketusnäyttöön ajaessa ollenkaan. Siitä on turvallisuus kaukana. Siihen kosketaan vain koska autossa ei ole oikeata tapaa tehdä asioita.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Eiköhän oikea syy nappuloiden puuttumiseen ja kaiken hoitamiseen yhden näytön kautta ole kustannussäästö ja samoja osia voidaan käyttää useammassakin mallissa ja merkissä. Sekä tulevaisuutta silmällä pitäen, tuskin tarvitset edes itse hipelöidä sitä näyttöä. Luulisi auton itse tietävän paremmin kuin kuski mitä tarttee aktivoida ja mitä ei, sekä oppii eri kuljettajien profiilit/tarpeet/mieltymykset.
Eiköhän tämä ole koko ajan sitä, että kuljettaja on enemmissä määrin matkustaja kun avustimet kehittyy ja tekoäly, yms,.

Eikö näissä tekniikan/softan masterpieceissä pysty ääniohjauksella hoitamaan auton toimintoja? Esim. penkin lämmitin tai pyyhkijät päälle? Vai onko siihen joku lainsäädännöllinen haaste? Että vain esim. vain viihdelaitteet, puhelimet yms. voi hoitaa ääniohjauksella ja auton liikkumiseen/hallintaan liittyvät toiminnot on vielä käyttäjän "fyysisesti" valittava?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Se ajotuntuma on noissa jotenkin surkea, sen jälkeen kun hyppää vaikka perinteisen Audin rattiin, niin tuntuu aivan toiselta ajaminen, kuin ajaisi autolla eikä lelulla.
Nämä ovat varmaan niitä kuuluisia makuasioita. Itse kun hyppään vaikka MY performancen ratista 2023 vuoden bmw x5 hybridin rattiin (mikä maksaa 35k€ enemmän kuin tesla y performance), niin tuntuu kuin menisi aikakoneella 15 vuotta ajassa taaksepäin.

edit. Eikä sillä että bemari olisi huono. Hienoja laitteita kumpikin, mutta se polttomoottorin pätkiminen ja hitaampi käyttöliittymä ei aiheuta omistushalua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 181
Navigaatiosta ja käyttiksestä sen verran että ainakin Renault Meganen Android-pohjainen käyttis vie 100-0 Teslaa omasta mielestäni, varsinkin navigaatio oli selvästi parempi.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Eiköhän oikea syy nappuloiden puuttumiseen ja kaiken hoitamiseen yhden näytön kautta ole kustannussäästö ja samoja osia voidaan käyttää useammassakin mallissa ja merkissä. Sekä tulevaisuutta silmällä pitäen, tuskin tarvitset edes itse hipelöidä sitä näyttöä. Luulisi auton itse tietävän paremmin kuin kuski mitä tarttee aktivoida ja mitä ei, sekä oppii eri kuljettajien profiilit/tarpeet/mieltymykset.
Eiköhän tämä ole koko ajan sitä, että kuljettaja on enemmissä määrin matkustaja kun avustimet kehittyy ja tekoäly, yms,.

Eikö näissä tekniikan/softan masterpieceissä pysty ääniohjauksella hoitamaan auton toimintoja? Esim. penkin lämmitin tai pyyhkijät päälle? Vai onko siihen joku lainsäädännöllinen haaste? Että vain esim. vain viihdelaitteet, puhelimet yms. voi hoitaa ääniohjauksella ja auton liikkumiseen/hallintaan liittyvät toiminnot on vielä käyttäjän "fyysisesti" valittava?
Kyllä esim. Teslassa voi käyttää äänikomentoja pyyhinten ja persgrillien säätöön. Käytännön toimivuus on sitten vähän niin ja niin, koska äänikomentojen tulkinta edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä Googlen palvelimelle, jossa tunnistus tehdään. Tässä ketjussa mahdollisesti rikkoutuvia osia ovat em. nettiyhteys, joka pätkii vähintään joka toinen ajokerta. Seuraava haaste on se, saako järjestelmä puheesta ylipäänsa selvää kabiinimelun yli. Ja kolmantena tuliko komento silloinkaan ymmärrettyä oikein.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom