Yleistä keskustelua sähköautoista

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Olikos se joku firma minkä kautta kannatti hankkia tagi sähköauton latailuun? Oli muistaakseni sellainen että tagi oli edullisin hankkia ja sopi mahd monen latureita tarjoavan operaattorin kanssa yhteen? Vai muistelenko aivan väärin että joku tälläinen oli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
569
Vuosia sitten, jo ensimmäisien Model S:ien kohdalla sanoivat, että eniten "kuluttaa" maantiellä jos on loskaiset tiet. Polttiksissa ei niin suurta eroa tule, onko tiellä lunta/loskaa vai kuiva tie.
Menee vähän samaan kastiin tuon ylämäkijutun kanssa. Sekä tuleehan sähköautoissa suuremmat prosentuaaliset erot kulutuksessa, kuin polttiksissa, jos vaihtaa levempää tai muuten huonommin rullaavaa rengasta alle.
Tutuilla useillakin sähköautoja. Kokeneet jossain määrin hankalaksikin tuon suuren kulutuseron. Tesla tuttu sanoi useamman Teslan kokemuksella, että kulutusero voi olla yhdeksänkertainen talvisen loskakelin ja kesäisen kuivan kelin välillä. Kesälläkin sateella lyhenee akun kesto aika paljon. Mitenkähän alppimaissa kokemukset? Ilmeisesti siis pitkässä alastulossa liki nollakulutus ja ylös alpeille noustessa sitten moninkertainen? Norjassa sähköautokanta iso, mitenkähän latailut alkavat tuntua sähköverkoissa? Jotain uutisia ollut, ettei Norja myisi sähköään talvella. Sveitsissä puuhaavat ihan lataus- ja käyttökieltoakin talven sähköpulaan hätähoidoksi. Tuskin sentään voivat milläänlailla turistien sähköautoiluun puuttua paitsi tietenkin sähkön hinnoittelulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Tesla tuttu sanoi useamman Teslan kokemuksella, että kulutusero voi olla yhdeksänkertainen talvisen loskakelin ja kesäisen kuivan kelin välillä.
Jaa että se kesällä melko tyypillinen 15-20kWh per 100km voisi olla joskus toiste 150-200kWh/100km?

Nyt kuulostaa kyllä pahalta väärinymmärrykseltä. Joo, varmaan se täyskaasukiihdytyksessä voi viedä hetkellisesti satoja kWh:ta laskennallisesti, mutta eihän tuo nyt mitenkään voi pitää paikkaansa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
että kulutusero voi olla yhdeksänkertainen talvisen loskakelin ja kesäisen kuivan kelin välillä.
Tolla Teslalla ei sitten kovin pitkiä matkoja talvella mennä. 30-50km välein pikalaturille talvella. Toivotan tutullesi todella paljon tsemppiä tulevaan talveen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Kokeneet jossain määrin hankalaksikin tuon suuren kulutuseron. Tesla tuttu sanoi useamman Teslan kokemuksella, että kulutusero voi olla yhdeksänkertainen talvisen loskakelin ja kesäisen kuivan kelin välillä. Kesälläkin sateella lyhenee akun kesto aika paljon.
Kulutuserohan voi olla mitä vaan jos sen niin haluaa ilmaista. Sehän voi olla vaikka ääretön, jos tyhjentää akun lämmittämällä pihassa ajamatta metriäkään.

Mutta käytännössä ajonaikainen kulutus on aika vaikea saada yhdeksänkertaiseksi. Esimerkkinä oma kulutus: kesällä pitkän ajan keskikulutus näytti omalla ajoprofiililla 13.2kWh/100km. Nyt tällaisella tavanomaisella etelän talvikelillä, kun lämmöt ovat olleet -6 - +2 välillä, on keskikulutus samalla ajoprofiililla viimeiseltä 1450 kilometriltä 17.8kWh/100km. Talvella toki menee ajon ulkopuoliseen kulutukseen, kuten esilämmitykseen enemmän kuin kesällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Volvo XC40 ja C40 saavat lisää akkukapasiteettia ja rangea sekä kaksivetoiset mallit muuttuvat takavetoisiksi. Polestar 2 seuraa oletettavasti perässä?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Tutuilla useillakin sähköautoja. Kokeneet jossain määrin hankalaksikin tuon suuren kulutuseron. Tesla tuttu sanoi useamman Teslan kokemuksella, että kulutusero voi olla yhdeksänkertainen talvisen loskakelin ja kesäisen kuivan kelin välillä. Kesälläkin sateella lyhenee akun kesto aika paljon. Mitenkähän alppimaissa kokemukset? Ilmeisesti siis pitkässä alastulossa liki nollakulutus ja ylös alpeille noustessa sitten moninkertainen? Norjassa sähköautokanta iso, mitenkähän latailut alkavat tuntua sähköverkoissa? Jotain uutisia ollut, ettei Norja myisi sähköään talvella. Sveitsissä puuhaavat ihan lataus- ja käyttökieltoakin talven sähköpulaan hätähoidoksi. Tuskin sentään voivat milläänlailla turistien sähköautoiluun puuttua paitsi tietenkin sähkön hinnoittelulla.
Ei se kulutusero voi olla yhdeksänkertainen saman nopeuden matka-ajossa, vaan ennemminkin 1,9-kertaisesti. Arkijärkikin jo sanoo, ettei jonkun 500 km WLTP-auton kesäinen 400 km maantie-range ole loskassa 44 km.

Tehonkin kautta voi ajatella asiaa. Em. auton akku on vaikkapa 77 kWh. Jotta se tyhjenisi loskassa 44 km matkalla kasikympin keskinopeudella, tulisi keskitehon olla 139 kW. Lämmitys vienee enintään 2 kW (kun siis loskaa, eli plussakeli), joten etenemiseen 137 kW. Eihän noin raskaassa ajosuoritteessa keskitason parilitraisen turbodieselin teho riitä 80 km/h nopeuteen edes kolmosvaihteella. Todellisuudessa yksilitraiset vaparitkin kuitenkin pääsevät eteenpäin loskaisella maantiellä, joten sähköauton matkakulutus ei voi yhdeksänkertaistua kesäisestä edes loskassa.

Yhdeksänkertaistus tietysti onnistuisi, jos verrataan loskaisella parkkipaikalla pyörimistä kesäiseen taajama-ajoon. Vertailussa ei kuitenkaan juuri ole mieltä, koska harvaa kiinnostaa ajaa koko akkua tyhjäksi parkkipaikalla. Taajama-ajon rangekaan ei ole kovin oleellista, koska harvemmin sitä tehdään satoja kilometrejä saman päivän aikana. Yöllä voi ladata lisää.

Eri olosuhteiden kulutuserolla on merkitystä lähinnä maantiellä 80/100 nopeuksilla (120-rajoituksella harvemmin on kovaa pakkasta/loskaa) ja silloinkin vain pidemmillä matkoilla. Olen sähkö-Miillä ajanut erään 30 km pätkän kesällä 12 kWh/100 km ja talvella@-22 C meni pahimmillaan kylmältä parkkikselta tahallaan ilman esilämmitystä lähtien 19 kWh/100 km, eli ~60 % enemmän kuin kesällä. Paksua loskaa ei ole tullut vastaan kuin taajamassa, ja siellä rangella ei juuri ole merkitystä. Kulutus oli noin nelinkertainen vs. kesä, mutta matka oli vaivaiset 4 km, eli matkustamon alkulämmitys näytteli suurta roolia. Lyhyen 4 km matkan johdosta energiaa kului absoluuttisesti vähän vaikka per 100 km -lukema olikin suuri.


Kaverin Tesla Model S85 on vienyt Espoo-Oulu-Espoo -työreissulla kesällä vähimmillään 17 kWh/100 km ja viiden talven aikana huonoin lukema samalla reitillä on ollut 24 kWh/100 km. Huonoin on siis 41 % korkeampi kuin eco-enkka kesällä. Kilsoja autossa 300 tkm, mistä kaveri ajanut 160 tkm.


Alpit:

Reitti kulki Italian Aostasta (570 m merenpinnasta) Gran San Bernandon ylityspaikan (2470 m) kautta Sveitsiin, kunnes korkeus merenpinnasta oli sama 570 m kuin lähtöpaikassa Italiassa. Tällöin matkaa oli kertynyt 83,5 km.

Nousuvaihe alkupuoliskolla, 570 m -> 2470 m:
-matka 43,1 km
-energiaa kului 21,8 kWh
-keskikulutus oli 50,5 kWh/100 km

Laskeutuminen loppupuoliskolla, 2470 m -> 570 m:
-matka 40,4 km
-energiaa kului -6,6 kWh (eli kertyi akkuun vaikka ajettiin samalla 40,4 km)
-keskikulutus oli -16,3 kWh/100 km

Nousu ja lasku yhteensä, 570 m -> 570 m:
-matka 83,5 km
-energiaa kului 15,2 kWh (~20 %, jos akun netto olisi 75 kWh)
-keskikulutus oli 18,2 kWh/100 km

"Alamäessä ajaminen oli helppoa. Jarrupolkimeen ei tarvinnut koskea käytännössä kertaakaan, sillä "moottorijarrutus" eli liike-energian talteenotto riittää hidastamaan vauhtia riittävästi jopa jyrkimmissä kohdissa serpentiinitiellä."

Vaikka akkua kuluisi 75 kWh akulla vain ~20 %, niin täydellä akulla ei silti voisi ajaa viittä vastaavaa reissua, koska reitin korkeimmassa kohdassa varausta on hetkellisesti vähemmän. Neljä reissua kuitenkin onnistuisi ilman välilatausta, ja silloin perillä akkua olisi ~20 % jäljellä. Alimmillaan SoC olisi tällaisessa kuvitteellisessa testissä neljännen reissun puolivälissä, ~5-10 %.

Auto oli Model S 75/85, eli ei aivan suurimpia akkuja. Massaa oli noin 2 400 kg (45 MJ / 1900 m / 9,8 m/s2 = 2 417 kg).
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Juu taajamassahan talvella kulutus on laskennallisesti kova kun lämmitys syö 2kW mutta sillä ei ole mitään väliä kun 70kwh akusta 2kW lämmitystä pyörittää 35 tuntia. Pakko kai taajama-ajajankin on välillä nukkua.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
569
Vakavaa pohdintaa sähköverkon riittämisestä viime kesäkuulta, kun sähkö oli halpaa ja sähköautoilu liki ilmaista. Ei kai ole käymässä niin, että sähkömme ja talojemme lämmittäminen alkaa käydä mahdottomaksi ainakin pörssisähköllä. Olisiko sähköautojen lataus siirrettävä kokonaan latausasemille? Autojen ja kodin lämmityssähkö eriytetään täysin. Autolle 1€ ja kodeille 0.1€ kWh:lta.
Yllättävän pieni, vain noin 0.5 TW:n lisäkuormitus nostaa pörssisähkön hinnan 4€:oon. Sähköautojen (täys+hybridi) määrä on juuri tuloillaan 150 tuhanteen. Vaikka ottaisivat vain 10-15 kWh per päivä sähköä, se on helposti parin ydinvoimalan verran, jos latailu osuu kapealle tuntiskaalalle. Ilmeisesti nyt 30+ kWh-hintataso johtuu sähkäreiden yöajastuksista. Se voisi olla öisin 5-15 snt välillä ilman autojen latailua. En usko, että öisin klo 01/02 alkavat alkaen 11 kW latailut noin 150000 sähkärin voimilla jäisivät vaikutuksettomiksi. Ei, epäilen, että sähkönhinta on kriisissä kotien kannalta juuri liian äkkiä isoksi kasvaneen sähköauton boomin takia. Ensiapuna voisi olla erittäin ripeä erottelu sähkön käytössä auton 'polttoaineena' versus kotien lämmitykseen, valaistukseen ja ruuanlaittoon. Käsittömätöntä, että koko sähköautoilussa lähdettiin liikkeelle agendalla, että sähkärit liikkui liki ilmaiseksi ja muut veronmaksajat pönkittivät agendaa hankintatuilla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sähköautojen (täys+hybridi) määrä on juuri tuloillaan 150 tuhanteen. Vaikka ottaisivat vain 10-15 kWh per päivä sähköä, se on helposti parin ydinvoimalan verran, jos latailu osuu kapealle tuntiskaalalle. Ilmeisesti nyt 30+ kWh-hintataso johtuu sähkäreiden yöajastuksista. Se voisi olla öisin 5-15 snt välillä ilman autojen latailua. En usko, että öisin klo 01/02 alkavat alkaen 11 kW latailut noin 150000 sähkärin voimilla jäisivät vaikutuksettomiksi.
Lähes missään plugarissa ei ole 11 kW latureita. Lähelläkään kaikissa täyssähköissäkään ei ole. Läheskään kaikilla ei ole 11 kW latausmahdollisuutta kotonaan ja kaikki niistä, joilla on, eivät kuitenkaan käytä täyttä tehoa. Läheskään jokaista sähköauto ei myöskään ladata joka ikinen yö. Jos autoja ladattaisiin ansiokkaasti vain öisin, akut päinvastoin tasoittaisivat sähkön tarvetta muun muassa aamun piikistä, jolloin miljoona Defaa lähtee pöhisemään. Suurin osa öisen sähkön käytön lisääntymisestä johtuu siitä, että teollisuus on siirtänyt tuotantoa yöaikaan.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
569
Hei hei nyt tulee kyllä tosi ikävästi faktat pilaamaan hyvää öyhötystä
Muurahaispesään oli jännä lapsena sohaista. Mutta tottakai hermostuisin, jos olisin tottunut tankkaamaan autoni bensalla jotain 30 snt litralta ja sitten sähköautoilijat hermostuneena euron kilowattihinnoista haluaisivat talkoisiin mukaan, heh. Oma lompakko ja suu pakkaavat olemaan lähinnä.
Mutta kun on sähkökatkot ja monen euron kWh-hinnat näköpiirissä, tuntuu sähkisläisten vaatimus saada tankata puoli-ilmaiseksi bensa/dieselautoihin verrattuna jotenkin kiusalliselta, kun pörssisähkö ajaa mökinmummot mieron tielle järjettömillä sähköhinnoilla. Miksi sähköauton kilometrikulut kuuluisi olla edullisemmat, hommaa korostaa vielä ensi vuonna tuleva sähkön kotitalousvähennys: suositellaan netissä myymään puut tarvitseville ja ottamaan täydet 6000€ kotitalousvähennykset sähköstä, se sähköauto menee siinä samassa kirjekuoressa verottajalle, millä saa kivat verottajan alennukset auton 'tankkaukseen' muutoin kuin ensi vuoden ylimääräisellä sähkökotitalousvähennyksellä? Ihan äkkiä en keksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Eli ei oikeastaan kyse ollut siitä, että huolettaisi sähkön saatavuus. Vaan huoli oli siitä, että joku ajaa halvemmalla kuin itse.

Ja kyllä sähköautoilijat maksaa sähköstä ihan saman hinnan kuin muutkin, kunkin sähkösopimuksen mukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Mitä selität? Ihmiset lataavat autonsa kaupallisin sähkösopimuksin markkinahintaan.
Ihme ulinaa kyllä. Kuka sitten määrittelisi muutenkaan mikä on "turhaa" sähkön kulutusta? Yhtä hyvin voisi sanoa että uunilla ruuan lämmittäminen on väärin kun voi syödä kylmääkin ruokaa jne.

Jokainen saa käyttää sähköä ihan mihin itse haluaa omalla sopimuksellaan, oli se sitten auton lataaminen, valojen käyttö tai tv:n katselu.

Jos sähkö oikeasti alkaa loppumaan niin sitten toki sähköt katkaistaan muualta paitsi sairaaloista ja muista kohteista joiden sähköttömyys aiheuttaisi välittömästi ison määrän kuolemia. Mutta niin kauan kun ei katkaista niin aika turha on alkaa muita syyllistämään sähkönkäytöstä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Käsittömätöntä, että koko sähköautoilussa lähdettiin liikkeelle agendalla, että sähkärit liikkui liki ilmaiseksi ja muut veronmaksajat pönkittivät agendaa hankintatuilla.
Käsittämätöntä sinänsä, että halutaan tukea vihreämpiä vaihtoehtoja. Suomen päästömaksut tosiasiassa kevenee jokaisen nollapäästöisen ajoneuvon takia niin paljon, että näistä voisi valtio ja veronmaksajat maksaa enemmänkin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Eiköhän ALV kalliimmassa hankintahinnassa kata tuon hankintatuen. Olen kyllä tukia vastaan, mutta tyhmintä oli rajoittaa se 50000€ autoihin kun nyt moni jätti lisävarusteita hankkimatta jotta jäisi rajan alle - ja niistä olis taas tullut enemmän veroja. ”Mut pitäähän rajoja olla” vaikkei niillä mitään järkevää saavuttaisikaan.
 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
161
Jaahas, aiempia viestejä vilkaistuani tulinkin juuri sopivaan aikaan kysymään enemmän ajavilta sähköauton omistajilta mitä mieltä ovat kun harkitsen nykyisen dieselin vaihtamista sähkäriin? :vihellys:

Kannattaako? Tarkoituksena juurikin vähentää kustannuksia, polttoaine, huollot jne.
Autossa nyt 30tkm huoltoväli ja 60tkm tulee DSG ja Haldex huollot vastaan, reiluun vuoteen saa nekin olla teettämässä.

Miten sitten huollot sähköissä? Nyt olisi käytetty Kona 64kWh tähtäimessä. Sen verran asiaa selvittelin että 60tkm kohdalla ainakin Konassa on kalliimpi huolto, muista en ole varma.

Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Jaahas, aiempia viestejä vilkaistuani tulinkin juuri sopivaan aikaan kysymään enemmän ajavilta sähköauton omistajilta mitä mieltä ovat kun harkitsen nykyisen dieselin vaihtamista sähkäriin? :vihellys:

Kannattaako? Tarkoituksena juurikin vähentää kustannuksia, polttoaine, huollot jne.
Autossa nyt 30tkm huoltoväli ja 60tkm tulee DSG ja Haldex huollot vastaan, reiluun vuoteen saa nekin olla teettämässä.

Miten sitten huollot sähköissä? Nyt olisi käytetty Kona 64kWh tähtäimessä. Sen verran asiaa selvittelin että 60tkm kohdalla ainakin Konassa on kalliimpi huolto, muista en ole varma.

Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
Noilla kilsoilla pitäisi olla kannattavaa sähköillä, riippuen toki sähkösopparin hinnasta. Huollot varmasti halvempia ja jos diisseliin menee about 10e per 100km niin 30s/kwh sähkölläkin menee 5-6e/100km sähköautolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Minä en ole näistä mitenkään perillä, mutta onko EU:ssa joku sakko systeemi tms? Eli päästöraja ja jos ei maa siihen pääse niin joutuu maksamaan?
No ei tietääkseni, EU:ssa on päästökauppa mutta ne hinnat on suoraan energian hinnassa, ei valtiot käsittääkseni maksa mitään.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Nyt olisi meikäläiselläkin kiinnostusta sähköautoon (tarkemmin sanottuna polestar 2), jonka voisi vissiin saada touko-kesäkuulle heidän sivujensa mukaan ja DNB:llä ihan ok rahoitustarjouskin. Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana? Onko ihan must? Autotallissa olisi Voimavirta rasia joten kolmivaihevirtaa olisi käytettävissä lataamiseen. Lisäksi talli on lämmin (n.10-15 asteinen) mikä vissiin on aina vaan parempi juttu. Ajoja arkisin tulee työajoista n.85km päivittäin. Pikasella laskutoimituksella sähkärin rahoitus voisi tulla halvemmaksi kuin nykyisen polttiksen rahoitus + polttoainekulut. Lataamisen hintaa en ole tarkemmin vielä laskenut mutta ajattelisin että tuota sähkäriä pitäisi latailla 1-2x viikossa joten ei edes joka päivä ja 11kw virrallahan se tulisi täyteen (tai 10-85%) jossain kuudessa tunnissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana? Onko ihan must?
En juuri Polestarin osalta tilannetta tunne, mutta itse olen juuri autoa vaihtamassa Honda e:stä -> ID.3 suurelta osin lämpöpumpun puuttumisen takia. Toinen iso syy oli tilanpuute, mutta se on asia erikseen.

Honda e alkoi heti nollan tienoilla kuluttamaan lämmitykseen lähes puolet kokonaisenergiasta. Eli range tippui 120 kilometrin tienoille jos piti lämmön 20 asteessa (140 kilometriä 17 asteella) ja lämmön sammuttaessa kokonaan nousi takaisin 200+ kilometriin. Jännästi se sama 120-140 kilometriä oli range vielä -10 asteessakin. Olen järkeillyt usealla palstalla keskustelujen perusteella että isona syyllisenä on juuri se lämpöpumpun puute..

Sinulla tilanne on tietysti paljon parempi, kun lähdet lämpimästä tallista liikkeelle. Itse en kuitenkaan enää Suomeen ostaisi lämpöpumputonta sähköautoa.

Hyvä valinta kyllä muuten varmasti tuo Polestar 2. Harri Salo youtuben puolelta juuri sellaisen pari päivää sitten osti itselleen, joten jos yleisesti kiinnostaa kannattaa vilkuilla miehen kokemuksia:

 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
161
Noilla kilsoilla pitäisi olla kannattavaa sähköillä, riippuen toki sähkösopparin hinnasta. Huollot varmasti halvempia ja jos diisseliin menee about 10e per 100km niin 30s/kwh sähkölläkin menee 5-6e/100km sähköautolla.
Jep, nykyisellä menee lähemmäs 14e / 100km näillä ajoilla niin sen puoleen ei ole vaikeuksia päättää.
Luulisin että osarillakin jää erotus plussan puolelle kuluissa ja sen verran uutta käytettyä sähkäriä haussa että takuuseen menee enimmät jos hajoaa. Toinen juttu sitten mihin sähkön hinnat asettuu mutta enpä jaksa uskoa että sähkön hinnoissa yli 30c kwh tulee uusi normi.

Pitänee alkaa jonkinlaista osarisopimusta vääntämään myyjän kanssa.

edit: Minkälainen kotilatausasema olisi hyvä?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana?
Muistanko oikein, että tuolla plus paketilla saat sen tuohon touko-kesäkuulle, mutta ilman plus pakettia tuohon vielä +8 viikkoa. Eiköhän se ole hyvä paketti ja lämpöpumppu on hyvä (ei tietty pakollinen). Itse pidän tärkeimpänä pakettina polestaria ostaessa tuota pilot liteä. En suostuisi ostamaan +50k€ autoa ilman adaptiivista vakkaria. Tämä tietty vähän yksilöllistä, mutta jälleenmyyntiä ajatellen voi olla fiksu veto.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Muistanko oikein, että tuolla plus paketilla saat sen tuohon touko-kesäkuulle, mutta ilman plus pakettia tuohon vielä +8 viikkoa. Eiköhän se ole hyvä paketti ja lämpöpumppu on hyvä (ei tietty pakollinen). Itse pidän tärkeimpänä pakettina polestaria ostaessa tuota pilot liteä. En suostuisi ostamaan +50k€ autoa ilman adaptiivista vakkaria. Tämä tietty vähän yksilöllistä, mutta jälleenmyyntiä ajatellen voi olla fiksu veto.
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Muurahaispesään oli jännä lapsena sohaista.
Muistuttaa enemmän pakkasella raudan nuolemista.

Sähköautot "vie" sähköä ja ne tarvitsee sen tuotannon, sähköautot kuitenkin kuormana helpompia kuin moni muu kotitalouskulutus. Eli keskivertokäytössä se voisi olla varsin hyvin säätyvä kuorma kotilatauksessa.

Siinävaiheessa kun HA autokanta on sähköistynyt, niin puhutaan enemminkin yhden vanhan ydinvoiman tuotantotarpeesta.

Nykytyyppisen latauksen kanssa, käytettävyyden kannalta se kotilataus on se juttu, samoin se on se juttu energian jakelun kannalta. Ehdotuksesi että sähköauto ladattaisiin vain latausasemilla on niin käytettävyyden, kuin enrgian ja sen jakelun kannalta huono idea. Se vaatii huomattavaa uutta infraa, se vaatii asemilla huomattavia tehoja, se säätyy huonommin tuotannon ja muun kysynnän mukaan, eli kalliimpaa. Lisäksi se lisää energiankulutusta ja vie autoilijan resursseja, tehottomuutta. (joudutaan ajamaan latausasemalle, ja lataaminen vie aikaa).

Sähköautolla liikkumisen energiakustannukset heitellee huomattavasti voimmakkaamin kui polttoneisteiden osalta on totuttu. jälkimmäisissä toki se veroton heittely peittyy osittain veroihin.

Edit:
Suorasähkölatauksen heikkous vs polttonesteet on energian ylimääräinen varastointi, eli nykyisellään lähinnä polttonesteiden varastointi, josta sitten generaattorilla sähköä, siinä vaiheessa kun autokantaa alkaa olemaan sähköistetty, ja myös raskasliikenne pitkällä saattaa olla tarjolla uusia energianvarastointi vaihtoehtoja.

Nyt kuitenkin eletään kriisiä, jossa saattaa tulla lyhyitä sähkökatkoja, joten ongelmia ei näköpiirissä ja jos sattuu olemaan omassa sähköautossa 230v / 400v ulostulo, niin voi olla jopa se varasähkövarasto.
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
5,5 kW vastus omassa Nirossa ja lämpöpumppu, menee seka-ajossa 18-22 kWh/100 km vähän säädöistä riippuen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
Helposti saa, pikemminkin ei saa alle 30. Mulla nyt esimerkiksi joulukuun 3:n ensimmäisen päivän tilastot: 114km, 16 matkaa, keskinopeus 46km/h ja kulutus 34kWh/100km. Y tesla, pelkkää taajamaa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
Tuo kaupunki juttu. ilmanvastus pienempi, niin ajokulutukseen vähentävä vaikutus, mutta tuo lämmitys, kuinka paljon eroja, kaupunkiajossa aikaa kohti pienempi lämmitystarve, mutta kilometreja kiertyy vähemmän. miten paljon tuossa on eroja, jos jätetäään ne esilämmitykset sun muut pois. No kaupungeissa ja ajanhetkissäkin eroja isoja keskinopeus eroja(jos seisoskelut lasketaan)

Edit, sitten tulee vielä ne keli erot, kuinka hyvässä kunnossa tiet.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Helposti saa, pikemminkin ei saa alle 30. Mulla nyt esimerkiksi joulukuun 3:n ensimmäisen päivän tilastot: 114km, 16 matkaa, keskinopeus 46km/h ja kulutus 34kWh/100km. Y tesla, pelkkää taajamaa
Tarkoitinkin yhtäjaksoisessa ajossa. Sisältääkö lukemasi myös esilämmitykset vai pelkän ajonaikaisen kulutuksen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Paljon vaikuttaa keskikulutukseen se, että montako kertaa auto pääsee päivän mittaan viilenemään. Jos heittää useita muutaman kilsan lenkkejä ja auto on aina välissä ulkona seisomassa, saa helposti kulutuksen nousemaan. Honda e:llä sain yhdellä akullisella keskikulutukseksi 45 kWh/100km, kun ainoat ajot oli kotoa töihin ja takaisin (noin 8 km suuntaansa) ja auto pääsi aina välissä jäätymään ulkoparkkiksella.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Samalla ajoprofiilille päädyt lähes samaan kulutukseen myös sillä lämpöpumpullisella autolla, ei se mikään ihmelaite ole autossa. Tai jos kulutus pikkupakkasissa onkin 45 sijaan 42 kWh/100km niin onko se nyt niin iso ero? Varsinkin ID3 saattaa helposti viedä jopa enemmän kuin tuo Honda, kun nuo tuppaavat lämmittämään akkua rajusti lyhyissäkin siirtymisissä ja Hondan lyhyt range kertoo enemmänkin pienestä akusta kuin suuresta kulutuksesta. Hondan akku taitaa nettona olla 28 kW, jos tuolla pääsee vaikka sen 120km, kulutus on vain 23 kWh/100km ja pakkasella pätkäajossa se on autolla kuin autolla tuon verran.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Varsinkin ID3 saattaa helposti viedä jopa enemmän kuin tuo Honda, kun nuo tuppaavat lämmittämään akkua rajusti lyhyissäkin siirtymisissä ja Hondan lyhyt range kertoo enemmänkin pienestä akusta kuin suuresta kulutuksesta.
Itseasiassa Honda e lämmittää sitä akkua vielä rajummin. Ekat kilometrit on nollan tienoilla liikkelle lähdettäessä 80kWh/100km kulutusta, josta suurin osa menee akun lämmitykseen. Mikä on huvittavaa, koska maksimilatausteho on kuitenkin sen 50kW.

Ei lämpöpumppu onnea tuo, mutta kun tässä ollaan muuttamassa työpaikalta onin 50 kilometrin päähän, niin siinä skenaariossa lämpöpumppu on ihan tervetullut lisä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Samalla ajoprofiilille päädyt lähes samaan kulutukseen myös sillä lämpöpumpullisella autolla, ei se mikään ihmelaite ole autossa. Tai jos kulutus pikkupakkasissa onkin 45 sijaan 42 kWh/100km niin onko se nyt niin iso ero?
Hyppiikö tässä nyt ajoneuvot, jos seuraavassa virkkeessä puhut VW ID 3sta ja Hondasta.

Jos lämmitys vie 20-23 kWh/100km lämpöpumpulla tai ilman, niin joko vertailu ei ole vertailu kelpoinen tai jotain toteutuksssa pahasti pielessä.

Jos nyt puhe siitä että ajoneuvon liikkuminen vie 40kWh/100km ja lämmitys 2-5kWh/100km, lämpöpumpulla tai ilman, niin ajomatkan kannalta tuskin se juttu, eli kannattavuus lasketaan pitkälti lataushinnan mukaan ja 3-6 kWh netto akkun hinta (oletus että 100-200km range)


Edit.
Olisko tässä kyse siitä että jos matka lyhenee, lämmitysaika pitinee, niin laskennallinen kulutus sataakilometrikohtia kasvaa.


Edit ilmeisesti tässä nyt tätä viestiä kommentoitiin
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Hyppiikö tässä nyt ajoneuvot, jos seuraavassa virkkeessä puhut VW ID 3sta ja Hondasta.
Minun alkuperäinen viestini koski siis ristiin nykyistä autoani (Honda e) ja tulevaa (ID.3). Siksi Maakuntahimmelin vastausviestissäkin puhutaan niistä molemmista.

Mutta ei tarvitse enempää minun tilanteesta puhua. Alkuperäinen kysymys oli siis käyttäjältä @Nik97 koskien Polestar 2 hankintaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom