Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
No eiköhän se nyt kuitenkin ole 5mg se pienhiukkaspäästö, maikkari vaan typottanut tossa uutisessaan.
Voi olla mutta siihen lasketaan myös, niinkuin kuuluukin, tien pinnasta ja hiekoitushiekasta irtoavat hiukkaset joita pyörät jauhaa. Eikä pelkkä renkaan kuluminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Kiinalaisilta ainakin saa tilattua. Luultavasti jos "hinnat on kohdallaan" niin samaa kamaa. Toi esim. toimitetaan Ranskasta
(En ota kantaa laitteen laadukkuuteen tai siihen että onko tuo hyvä diili vai ei)

Edit: Toi onkin vissiin jollain ihme liittimellä. Ei oikeen voi olla 3-vaihe jos on 3-pinninen plugi. Mutta niitä kyllä löytyy samasta paikasta sillä tavallisella 3-vaihe 16A liittimelläkin.
Kannattaa huomioida, että kiinasta itse tilaamalla ottaa vastuukysymykset itselleen jos se laite tappaa jonkun tai polttaa talon, koska silloin on sähkölaitteen markkinoille saattaja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Voi olla mutta siihen lasketaan myös, niinkuin kuuluukin, tien pinnasta ja hiekoitushiekasta irtoavat hiukkaset joita pyörät jauhaa. Eikä pelkkä renkaan kuluminen.
Joo, mutta siitä huolimatta rengas kyllä kuluu enemmän kuin tie, ja kysehän on vain pienhiukkasista, suurin osa kulumastahan ei muodostu pienhiukkasiksi vaan on lähinnä pölyä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

e-208:n hinnastoa päivitetty 1.12.2022. Hinnat samat kuin lokakuussa tulleessa hinnastossa, mutta GT mallin kohdalla on maininta, että hinta on voimassa rajattuun erään. Muistaakseni joku aiemmin mainitsi, että GT malliin tulisi se uusi akkupäivitys? Tuosta hinnaston muutoksesta voisi sellaista päätellä. Eli nykyinen GT malli olisi ehkä myynnissä vielä jonkin aikaa ja kohta päivitettäisiin hinta uudelle GT mallille. Mitenhän sitten muissa e-208 malleissa, saakohan niitä uusittuina versioina. Asia selvinnee ajallaan.

Voiko tässä ketjussa keskustella pikalatureiden toimivuudesta? Kiinnostaisi erään reitin pikalatureiden toiminta.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
latauskartta.fi sivustolta voit katsella suoraan, miten ihmiset ovat raportoineet laturien toiminnasta
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
WLTP vehicle consumption henkilöautolle on moottorin ja koko muun auton akusta nappaama energia/100 km WLTP class 3 -syklissä (kestää 30 min.). Sen avulla voi laskea nettokapan, jos tietää rangen. Esim. meidän Miissä vehicle on 12,5 kWh/100 km ja range 259 km -> 12,5 * 259 / 100 = 32,38 kWh. Virallinen netto on 32,3 kWh. Ero tulee pyöristyksistä. Vehiclen siis pitäisi kiinnostaa kuluttajaa toimintamatkamielessä. Miin toteutunut ympärivuotinen kulutus akusta@32 kk/30 tkm on 5 % alle tuon ilmoitetun 12,5:n.
Ongelma WLTP-testissä ja sen lukemien raportoinnissa on siinä, että ne kuvaavat lähinnä kaupunkipyöritystä vähäliikenteisessä taajamassa, pikkupätkällä moottoritietä. Keskinopeus testissä on 46,5 km/h.

Kaupungissa ajellessa suurimmalle osalle lienee se ja sama, pääseekö autolla 100 vai 500 km yhdellä latauksella. Jos taas ajetaan pidempi pätkä maantietä, jolloin kulutuksella ja toimintamatkalla olisi merkitystä, ei WLTP-kulutuslukema kerro mitään. Pitäisi vähintäänkin ilmoittaa kulutus jokaiselle neljästä testiosiosta erikseen. Dataa mittauksesta kertyy kyllä, mutta se halutaan jostain syystä pakata yhteen lähes merkityksettömään lukuun.

Lisäksi mittaus pitäisi tehdä eri lämpötiloissa. Nyt testilämpötila on +23 C ilman aurinkoa, eli auton kulutukseen merkittävästi vaikuttava lämmitys ja ilmastointi jätetään kokonaan huomiotta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ongelma WLTP-testissä ja sen lukemien raportoinnissa on siinä, että ne kuvaavat lähinnä kaupunkipyöritystä vähäliikenteisessä taajamassa, pikkupätkällä moottoritietä. Keskinopeus testissä on 46,5 km/h.
WLTP:ssä on omat ongelmansa mutta se antaa jotakuinkin vertailukelpoisia numeroita toisin kuin esim. jenkkien EPA joka on legendaarisen surkea tässä suhteessa.

WLTP toimii aika hyvin ns. normiautolla, jos auto on poikkeuksellisen aerodynaaminen mutta painava niin se voi johtaa siihen että se suoriutuu maantiellä suhteessa paremmin kuin mitä WLTP antaisi ymmärtää mutta aika hyvän nyrkkiarvion tuosta saa.

Tai sanotaan näin että jos WLTP kulutus on korkea niin todella harvassa on ne tapaukset joissa auto on taloudellinen esim. moottoritievauhdeissa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Ongelma WLTP-testissä ja sen lukemien raportoinnissa on siinä, että ne kuvaavat lähinnä kaupunkipyöritystä vähäliikenteisessä taajamassa, pikkupätkällä moottoritietä. Keskinopeus testissä on 46,5 km/h.

Kaupungissa ajellessa suurimmalle osalle lienee se ja sama, pääseekö autolla 100 vai 500 km yhdellä latauksella. Jos taas ajetaan pidempi pätkä maantietä, jolloin kulutuksella ja toimintamatkalla olisi merkitystä, ei WLTP-kulutuslukema kerro mitään. Pitäisi vähintäänkin ilmoittaa kulutus jokaiselle neljästä testiosiosta erikseen. Dataa mittauksesta kertyy kyllä, mutta se halutaan jostain syystä pakata yhteen lähes merkityksettömään lukuun.

Lisäksi mittaus pitäisi tehdä eri lämpötiloissa. Nyt testilämpötila on +23 C ilman aurinkoa, eli auton kulutukseen merkittävästi vaikuttava lämmitys ja ilmastointi jätetään kokonaan huomiotta.
Aika hyvä nyrkkisääntö sähköautoille tuntuu olevan: Autolla pystyy ajamaan tilanteessa kuin tilanteessa yhtäjaksoisesti vähintään WLTP/2 pituisen matkan. Esim. Model 3 LR 2020 WLTP on 560 kilometriä. Pahimmassa tapauksessa range tippuu tällä laskukaavalla noin 280 kilometriin, joka vastaa 26 kWh/100km kulutusta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343

Täyssähköautojen rekisteröinnit 1-11/2022

  1. SKODA ENYAQ 1 074
  2. TESLA MODEL Y 789
  3. VOLKSWAGEN ID.4 782
  4. NISSAN LEAF 750
  5. POLESTAR 2 749
  6. VOLVO XC40 621
  7. BMW I4 594
  8. VOLVO C40 548
  9. KIA EV6 478
  10. VOLKSWAGEN ID.5 451
  11. HYUNDAI IONIQ 5 423
  12. AUDI Q4 398
  13. TESLA MODEL 3 354
  14. FORD MUSTANG MACH-E 330
  15. VOLKSWAGEN ID.3 301
  16. PEUGEOT E-2008 240
  17. BMW IX 237
  18. KIA NIRO 232
  19. AUDI E-TRON 222
  20. HYUNDAI KONA 216
  21. CUPRA BORN 208
  22. MERCEDES-BENZ EQA 194
  23. PEUGEOT E-208 185
  24. OPEL MOKKA 181
  25. MERCEDES-BENZ EQB 177
  26. RENAULT ZOE 174
  27. RENAULT MEGANE 160
  28. MERCEDES-BENZ EQS 155
  29. PORSCHE TAYCAN 151
  30. TOYOTA BZ4X 142
  31. MAXUS EUNIQ 116
  32. FIAT 500 111
  33. CITROEN E-C4 99
  34. MERCEDES-BENZ EQE-SARJA 98
  35. MERCEDES-BENZ EQC 93
  36. VOLKSWAGEN e-UP! 89
  37. MINI HATCHBACK 73
  38. BMW IX3 60
  39. MERCEDES-BENZ AMG-SARJA 53
  40. OPEL CORSA-E 46
  41. NISSAN ARIYA 38
  42. VOLKSWAGEN ID. Buzz 38
  43. OPEL CORSA 31
  44. MAZDA MX-30 25
  45. TOYOTA PROACE 21
  46. SUBARU SOLTERRA 19
  47. OPEL ZAFIRA 17
  48. KIA SOUL 14
  49. JAGUAR I-PACE 12
  50. TOYOTA PROACE CITY VERSO 12
  51. AUDI RS 11
  52. BMW I3 11
  53. CITROEN E-BERLINGO 10
  54. PEUGEOT E-RIFTER 10
  55. LEXUS UX300E 8
  56. PEUGEOT TRAVELLER 6
  57. CITROEN BERLINGO 5
  58. CITROEN SPACETOURER 5
  59. HYUNDAI IONIQ 5
  60. OPEL COMBO-E 5
  61. MERCEDES-BENZ EQV 4
  62. BMW I7 3
  63. DACIA SPRING 3
  64. HONDA E 3
  65. MERCEDES-BENZ VITO 3
  66. PEUGEOT EXPERT 3
  67. PEUGEOT RIFTER 3
  68. CITROEN JUMPY 2
  69. MERCEDES-BENZ EVITO 2
  70. MAXUS E-DELIVER 1
  71. NISSAN NV200 1
  72. SMART FORFOUR 1
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
"Mustat ekologisesti prosessoidulla nahalla verhoillut istuimet"
Tää vissiin tarkoittaa muovijakkaroita?
"Nykyisin monien autojen istuimet ovat vegaanista nahkaa eli käytännössä keinonahkaa eli muovia. IONIQ 5:n istuimet ovat “ekologisesti prosessoitua nahkaa”, mikä sanana herätti epäilyksen vihaamastani hikisestä keinonahasta, mutta viimeistään käyttöohjekirjan nahanhoito-ohje vahvisti kyseessä olevan aito luonnontuote. Ekologinen prosessointi on sitä, että nahka on käsitelty pellavansiemenistä peräisin olevalla kasviöljyuutteella."

 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
"Nykyisin monien autojen istuimet ovat vegaanista nahkaa eli käytännössä keinonahkaa eli muovia. IONIQ 5:n istuimet ovat “ekologisesti prosessoitua nahkaa”, mikä sanana herätti epäilyksen vihaamastani hikisestä keinonahasta, mutta viimeistään käyttöohjekirjan nahanhoito-ohje vahvisti kyseessä olevan aito luonnontuote. Ekologinen prosessointi on sitä, että nahka on käsitelty pellavansiemenistä peräisin olevalla kasviöljyuutteella."

Kiinnitti asia huomiota kun kaikki muu materiaali oli seikkaperäisesti kerrottu mistä koostuu.
Heräsi kanssa epäillys "uustermeistä". Eli on todellakin siis aitoa materiaalia.
Muut valmistajat voisivat ottaa tästä kopin ja kertoa selkeästi mitä materiaaleja on käytetty eikä keksiä harhaanjohtavia uussanoja. Hyundaille iso plussa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
marraskuun sähkönkulutus oli itsellä ( Y tesla) 29KwH / 100km, ajoa reilu 900km. Sis. lataushäviöt
pätkäajossa ( pari kilsaa kauppaan ja takaisin ) meni luokkaa 800-1000wh/km eli range alle 100km :)

Pointti oli että kulutus ihan muuta kuin WLTP:t kun sattuu kuukausi että on lähes pelkkää pätkäajoa ja vähän kilsoja
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
WLTP:ssä on omat ongelmansa mutta se antaa jotakuinkin vertailukelpoisia numeroita toisin kuin esim. jenkkien EPA joka on legendaarisen surkea tässä suhteessa.

WLTP toimii aika hyvin ns. normiautolla, jos auto on poikkeuksellisen aerodynaaminen mutta painava niin se voi johtaa siihen että se suoriutuu maantiellä suhteessa paremmin kuin mitä WLTP antaisi ymmärtää mutta aika hyvän nyrkkiarvion tuosta saa.

Tai sanotaan näin että jos WLTP kulutus on korkea niin todella harvassa on ne tapaukset joissa auto on taloudellinen esim. moottoritievauhdeissa
Autojen järjestykseen laittamiseen WLTP kyllä kelpaa. Siinä käytössä olisi kuitenkin parempi ilmoittaa tulos yksiköttömänä lukuna. Kulutuslukemana tulos kelpaa juuri jäsen Fact0ryn mainitsemaan "ei tää ny varmaan enempää kuin 100 % heitä" -tason arvioihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Eiköhän se tuossakin ole se energia käytetty lähinnä auton lämmittämiseen eikä liikuttamiseen. Eihän sähkäri sinänsä lyhyellä matkalla juurikaan sen enempää kuluta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Autojen järjestykseen laittamiseen WLTP kyllä kelpaa. Siinä käytössä olisi kuitenkin parempi ilmoittaa tulos yksiköttömänä lukuna. Kulutuslukemana tulos kelpaa juuri jäsen Fact0ryn mainitsemaan "ei tää ny varmaan enempää kuin 100 % heitä" -tason arvioihin.
Ei noi wltp lukemat ainakaan mun käytössä merkittävästi ole pielessä ihan reaalimaailmassakaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei noi wltp lukemat ainakaan mun käytössä merkittävästi ole pielessä ihan reaalimaailmassakaan.
Varmasti löytyy tilanteita, joissa lukema sattuu osumaan juuri kohdalleen. Tai sitten vain ajelet 50 % tyhjässä kaupungissa, 25 % ruuhkaisella maantiellä ja 25 % ruuhkaisella moottoritiellä. Jos lukema osuu kohdilleen kun lähdet akun toimintamatka pituiselle reissulle maantielle milloin tahana paitsi juhannuksena, on autosi testaus vain tehty väärin ja ilmoitettu luku on tuurilla oikeaa kulutusta vastaava.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
marraskuun sähkönkulutus oli itsellä ( Y tesla) 29KwH / 100km, ajoa reilu 900km. Sis. lataushäviöt
pätkäajossa ( pari kilsaa kauppaan ja takaisin ) meni luokkaa 800-1000wh/km eli range alle 100km :)

Pointti oli että kulutus ihan muuta kuin WLTP:t kun sattuu kuukausi että on lähes pelkkää pätkäajoa ja vähän kilsoja
Täällä kans marraskuun latauskulutus (Model 3) 27 kWh/100km sis. lataushäviöt ja esilämmitykset. Oma "ennätys" viime helmikuussa 33 kWh/100km.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
on autosi testaus vain tehty väärin
Ei ole, vaan oikein silloisen standardin mukaisella tavalla, eikä jonkun tai kaikkien N miljoonan autonkäyttäjän yksilöllisellä profiililla.

Olisihan se ihan kiva, jos saisi tuosta noin vain tietää kulutuksen milloin mihinkin olosuhteeseen, mutta sen selvittäminen tarkasti ei valitettavasti ole realistista.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
495
Itse huomioinut kun olen kirjaa pitänyt tämän kalenterivuoden, niin käytössä olevilla 1-vaihelatauksilla 8A töissä ja 12A kotona, niin lataushäviöt & esilämmitykset ovat kokonaisuudessaan luokkaa 25%.

Nyt kun työpaikan latausta muutettu, niin huomaa että 3-vaihelatauksella se jää jonnekin 5-10% luokkaan. Ja nyt ollaan normiarkiajossa siinä ettei kotona edes tarvitse ladata :cool:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei ole, vaan oikein silloisen standardin mukaisella tavalla, eikä jonkun tai kaikkien N miljoonan autonkäyttäjän yksilöllisellä profiililla.

Olisihan se ihan kiva, jos saisi tuosta noin vain tietää kulutuksen milloin mihinkin olosuhteeseen, mutta sen selvittäminen tarkasti ei valitettavasti ole realistista.
Pointti oli siinä, että WLTP-sykli ei määritelmän mukaan voi mitenkään tuottaa lopputulosta, joka vastaisi pidempää maantiesiirtymää tasaisehkolla nopeudella. Jos lukema ja kulutus vastaavat tuossa tapauksessa, on testaus täytynyt todellakin tehdä väärin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Pointti oli siinä, että WLTP-sykli ei määritelmän mukaan voi mitenkään tuottaa lopputulosta, joka vastaisi pidempää maantiesiirtymää tasaisehkolla nopeudella. Jos lukema ja kulutus vastaavat tuossa tapauksessa, on testaus täytynyt todellakin tehdä väärin.
Aika isolla osalla autoilijoista joita tuo kuinnostaa on kyllä jonkinlainen käsitys siitä miten oma ajoprofiili suhteutuu tuohon wltp lukemaan. Jokainen järkevä ihminen myös ymmärtää että tuo on vakioiduissa olosuhteissa tehty testi.

Mitä tulee tuohon miten se wltp sopii esim tasaiseen maantieajoon, niin se nyt on taas autotyypistä kiinni. Sähköautolla maantieajo voi olla aika lähellä wltp lukemaa, koska se kuluttaa vähemmän kuin motariosuus ja enemmän kuin kaupunkiosuus. Polttiksella tuo voi mennä toisinpäin.

Sähköautoissa tuota wltp lukemaa on tullut sotkemaan lämmitysenergian tarve, joka nyt kuitenkin on meillä omanlaisensa oikku, jonka vaikutus on paljon radikaalimpi kuin auton keskivertokäyttäjällä, mutta tuo nyt vaan kuuluu osana erittäin pohjoisessa asumisen riemuihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
132
Ioniq 5:n hinnastoon kun vertaa, niin tämähän on ihan ok, suorastaan jopa edukas. Hiukan kyllä tuo saatavuus mietityttää, kun HDAII:sta mainostavat varusteissa.
Kuulemma ensimmäiset olisivat saamassa n. vuoden päästä, mikä vähän ihmetyttää kun uutta Ioniq 5:sta joutuu odottamaan sen 2 vuotta. Itsellä ei kuitenkaan enää mitään panosta pelissä kun allekirjoitin juuri uuden yksityisleasing-sopimuksen kolmeksi vuodeksi. Täytyy varmaan kuitenkin vuoden päästä jo ruveta haistelemaan tilannetta kauanko kestää uudella Hyundailla jos se on vieläkin se kaksi vuotta. :D

Joo yllättävän edullinen, katsoin omaa Ioniq 5 -tarjousta AWD Ultimatesta niin listahintahan on melkein sama ennen alennuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Tuo on melkein halvempi, kun tuossa saa nahat ja 20" pyörät, HDAII jne.. samalla rahalla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Siis kaiken järjen mukaanhan tuon Ioniq 6 pitäisi olla selvästi halvempi kuin 5, kuitenkin pienempi sedan-malli kyseessä. Vähän niinkuin model 3 vs Y. Nyt kuitenkin 6 on saman hintainen kuin 5. Mielestäni on liian kallis tuollaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
132
Siis kaiken järjen mukaanhan tuon Ioniq 6 pitäisi olla selvästi halvempi kuin 5, kuitenkin pienempi sedan-malli kyseessä. Vähän niinkuin model 3 vs Y. Nyt kuitenkin 6 on saman hintainen kuin 5. Mielestäni on liian kallis tuollaiseksi.
No jos asiaa tuolla tavalla ajattelee. Netissä ollut vaan aika paljon juttua ennen julkaisua, että premiumimpi auto joten hinta luultavasti myös korkeampi. Niin minulle sanottiin ihan autokaupassakin tuossa kesällä kun kyselin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Siis kaiken järjen mukaanhan tuon Ioniq 6 pitäisi olla selvästi halvempi kuin 5, kuitenkin pienempi sedan-malli kyseessä. Vähän niinkuin model 3 vs Y. Nyt kuitenkin 6 on saman hintainen kuin 5. Mielestäni on liian kallis tuollaiseksi.
Viitonen on kuitenkin varsin lyhyt fastback, kuutonen selvästi pidempi. Että kumpi nyt isompi sitten on. Toinen tötterö ja toinen sutjakkaampi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
No jos asiaa tuolla tavalla ajattelee. Netissä ollut vaan aika paljon juttua ennen julkaisua, että premiumimpi auto joten hinta luultavasti myös korkeampi. Niin minulle sanottiin ihan autokaupassakin tuossa kesällä kun kyselin.
Ainakin videoissa näyttää sisältä hyvin samalta kuin oma vitonen. Tekniikkakin sama. Näyttäähän tuo tosiaan olevan jopa 20cm pidempi, akseliväli melkein sama.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Millainenhan tuo kattolinja mahtaa olla kuskin paikalta? Jotain autotubettajaa katsoin ja hänellä ainakin otsa viisti tuulilasin yläreunaa ja jakaus halkoi kattoa. Myös polvet olivat varsin koukussa. Ei oikein tällainen 195cm kaveri uskalla autoa istumalta ostaa vaikka ioniq 6 todella kiinnostaisi. Luulen että tilauskirjat on jo Suomen ensimmäisten osalta kiinni. Britit olivat muistaakseni saaneet 2500kpl erän vuodelle 23. Onko se sitten paljon vai vähän, en tiedä yhtään…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kyllähän tuota 6:sta on tosiaan asemoitu ylempään luokkaan kuin käyttöesine 5:sta. Vähän kuin mersulla vertais EQB/C ja EQE/S. Teslalla vastaavat verrokit pitäisi mielestäni enemmän olla Y vs. S kuin 3 vs. Y. Tekniikka (5 vs 6) on varmasti samaa, mutta esim. äänieristyksessä ja muussa näkymättömässä voi tulla eroja. Ei ole tainnut kukaan koeajaa kutosta vielä.

Tässä jutussa taisi olla maininta, että kuskinpaikalla on pari senttiä vähemmän korkeutta kuin vitosessa. Takana ero oli jo 5 senttiä ja 175 cm kaveri alkoi olla katossa kiinni.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
331
Ei ole tainnut kukaan koeajaa kutosta vielä.
Youtuben puolelta löytyy koeajoja Koreassa järjestetyistä tilaisuuksista, esim.
.

Meni itsellä tilaukseen, mutta täytyy vielä miettiä mahd. keväällä olevan koeajon jälkeen, että haluanko tuon oikeasti. En oikein osaa päättää, tykkäänkö tuon ulkonäöstä. Värejä niukasti tarjolla ja ovat aika tylsiä. Toimitusaika nyt eniten mietityttää, hyvin mahdollista ettei ensi vuonna tule ainuttakaan myytyä autoa tänne asti.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Hyvin vaikea nähdä tuota sen ihmeellisempänä käyttöesineenä kuin vitostakaan. Samat napit ja romut siellä ohjaamossa on. Vitonenkin on jo rengasmelultaan varsin hiljainen auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Hyvin vaikea nähdä tuota sen ihmeellisempänä käyttöesineenä kuin vitostakaan. Samat napit ja romut siellä ohjaamossa on. Vitonenkin on jo rengasmelultaan varsin hiljainen auto.
Aika monella valmistajalla on samat napit ja romut vaikka mallien hintaluokassa on isot erot… Ei vitonen mitenkään spesiaali melultaan ole, parempikin sais olla. Noh, mielikuvan kutosesta Hyny on saanut premiumina luotua, livenä sen sit näkee vasta paremmin mikä on todellisuus. Joka tapauksessa ei tuolla nyt mitään syytä ole vitosta paljon halvempi olla kuten esitit.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Ei ole tainnut kukaan koeajaa kutosta vielä.
Tekniikan Maailmalla on ilmaiseksi luettavissa oleva koeajo, varsinkin takatiloista oli tullut negatiivista kommenttia.

Toki auton vain 1,5 metrin korkeus näkyy rajoitetumpina sisätiloina, etenkin takaistuimella Ioniq 5:n yltäkylläinen väljyys on vaihtunut jopa ahtaudeksi. Jo 175 senttimetrisellä pääntila alkaa loppua, eivätkä talvikengät mahdu etuistuinten alle, mikä pakottaa polvet koukkuun tehden heikosta reisituesta olemattoman.

Mataluutta osasi odottaa, mutta 2,95 metrin akselivälin olisi odottanut silti venyvän parempiin takatiloihin.

Tavaratilaksi Hyundai kertoo 401 litraa. Keulatavaratila on takavetoisessa 45 litraa, neliveto kutistaa sen 14,5 litraan.

Kokonaispituutta autolla on 4,86 metriä. Ioniq 6 on siis isommasta numerosta huolimatta Ioniq 5:ttä ahtaampi auto. Kutonen on myös joitakin satasia vastaavalla tapaa varusteltuja vitosia edullisempi.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Tämän lienee kaikki sähköautoskeneä seuraavat jo nähneetkin, mutta linkitetääs kuitenkin tänne.
Eli asennetaan vanhaan (ensimmäisen?) sukupolven Nissan Leafiin uudemman mallin 62kwh akku. Tulee kivasti rangea wanhaan Leafiin, ja menee melkein heittämällä paikalleen.

 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Tämän lienee kaikki sähköautoskeneä seuraavat jo nähneetkin, mutta linkitetääs kuitenkin tänne.
Eli asennetaan vanhaan (ensimmäisen?) sukupolven Nissan Leafiin uudemman mallin 62kwh akku. Tulee kivasti rangea wanhaan Leafiin, ja menee melkein heittämällä paikalleen.

Vaikea kuvitella että joku tykkäisi Leiffistä niin paljon että moiseen ryhtyy. :D
No ehkä "koska mä voin" -mentaliteetilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Aika isolla osalla autoilijoista joita tuo kuinnostaa on kyllä jonkinlainen käsitys siitä miten oma ajoprofiili suhteutuu tuohon wltp lukemaan. Jokainen järkevä ihminen myös ymmärtää että tuo on vakioiduissa olosuhteissa tehty testi.

Mitä tulee tuohon miten se wltp sopii esim tasaiseen maantieajoon, niin se nyt on taas autotyypistä kiinni. Sähköautolla maantieajo voi olla aika lähellä wltp lukemaa, koska se kuluttaa vähemmän kuin motariosuus ja enemmän kuin kaupunkiosuus. Polttiksella tuo voi mennä toisinpäin.

Sähköautoissa tuota wltp lukemaa on tullut sotkemaan lämmitysenergian tarve, joka nyt kuitenkin on meillä omanlaisensa oikku, jonka vaikutus on paljon radikaalimpi kuin auton keskivertokäyttäjällä, mutta tuo nyt vaan kuuluu osana erittäin pohjoisessa asumisen riemuihin.
Itselle yksi asia mitä en ollut ymmärtänyt on ylämäkien vaikutus. Maantiellä ylämäkeen niin dieselillä hetkellinen kulutus näytti ehkä 30% enemmän mutta sähköllä saattaa mittari näyttää +200% kulutusta mäessä.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Itselle yksi asia mitä en ollut ymmärtänyt on ylämäkien vaikutus. Maantiellä ylämäkeen niin dieselillä hetkellinen kulutus näytti ehkä 30% enemmän mutta sähköllä saattaa mittari näyttää +200% kulutusta mäessä.
Vuosia sitten, jo ensimmäisien Model S:ien kohdalla sanoivat, että eniten "kuluttaa" maantiellä jos on loskaiset tiet. Polttiksissa ei niin suurta eroa tule, onko tiellä lunta/loskaa vai kuiva tie.
Menee vähän samaan kastiin tuon ylämäkijutun kanssa. Sekä tuleehan sähköautoissa suuremmat prosentuaaliset erot kulutuksessa, kuin polttiksissa, jos vaihtaa levempää tai muuten huonommin rullaavaa rengasta alle.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Itselle yksi asia mitä en ollut ymmärtänyt on ylämäkien vaikutus. Maantiellä ylämäkeen niin dieselillä hetkellinen kulutus näytti ehkä 30% enemmän mutta sähköllä saattaa mittari näyttää +200% kulutusta mäessä.
No pitäiskö asiaa ajatella eri "moottorien" hyötysuhteen kautta?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Youtuben puolelta löytyy koeajoja Koreassa järjestetyistä tilaisuuksista, esim.
.

Meni itsellä tilaukseen, mutta täytyy vielä miettiä mahd. keväällä olevan koeajon jälkeen, että haluanko tuon oikeasti. En oikein osaa päättää, tykkäänkö tuon ulkonäöstä. Värejä niukasti tarjolla ja ovat aika tylsiä. Toimitusaika nyt eniten mietityttää, hyvin mahdollista ettei ensi vuonna tule ainuttakaan myytyä autoa tänne asti.
Kivanoloinen auto. Saatavuus varmaankin kysymysmerkki.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ensimmäisen kuukauden tilaajat saa ens vuonna ehkä kesään mennessä, sen jälkeen aletaan tarjoamaan -24...

Näin sisarmallien perusteella. :o/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
132
Ensimmäisen kuukauden tilaajat saa ens vuonna ehkä kesään mennessä, sen jälkeen aletaan tarjoamaan -24...

Näin sisarmallien perusteella. :o/
Aika optimistinen, kun autokaupastakin "luvattiin" toimitus ensimmäisille vasta Q3/Q4 2023. Toki voi olla että Ioniq 5:sen jälkeen lupaavat paljon pidempiä aikoja ihan varmuuden vuoksi.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
En halunnut vetää lonkalta ns. "ylioptimistista" näkemystä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Itselle yksi asia mitä en ollut ymmärtänyt on ylämäkien vaikutus. Maantiellä ylämäkeen niin dieselillä hetkellinen kulutus näytti ehkä 30% enemmän mutta sähköllä saattaa mittari näyttää +200% kulutusta mäessä.
Osittain tuo johtuu siitä että polttomoottorin hyötysuhde paranee kun kuormitus kasvaa, jonka takia se kulutus ei lisäänny lineaarisesti, mutta suurin syy on siihen että se hetkellisen kulutuksen mittari ei vaan näytä oikein.

Esim vanhemmissa volvoissa oli ajotietokoneessa vähän realistisempi hetkellisen kulutuksen mittari, joka sai ihmiset hälmistelemään volvon valtavaa kulutusta, kun hetkellinen kulutus riehuu joka kiihdytyksessä yli 50l/100km.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Osittain tuo johtuu siitä että polttomoottorin hyötysuhde paranee kun kuormitus kasvaa, jonka takia se kulutus ei lisäänny lineaarisesti, mutta suurin syy on siihen että se hetkellisen kulutuksen mittari ei vaan näytä oikein.

Esim vanhemmissa volvoissa oli ajotietokoneessa vähän realistisempi hetkellisen kulutuksen mittari, joka sai ihmiset hälmistelemään volvon valtavaa kulutusta, kun hetkellinen kulutus riehuu joka kiihdytyksessä yli 50l/100km.
Toisaalta ihmettelin aikoinaan kaverin V70 mk2 että se ei näyttänyt tyhjäkäyntikulutusta lainkaan.
Näytti nollaa, omassa autossa vaihtoi tyhjäkäynnillä tuntikulutukseen 0,5L/H.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Omassa pari vuotta vanhassa Volvossa ajotietokone näyttää 15-17l kulutusta pidemmässä ylämäessä. Tasaisella taas perus n. 5-6l.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom