Yleistä keskustelua sähköautoista

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?
Biodiesel tai kaasu ei skaalaudu riittävästi ja niiden tuotanto on monissa tapauksissa pois ruuan tuotannosta. Jos aletaan kaikki kasvissyöjiksi niin sitten toki vapautuisi tuotantokapasiteettia tähän käyttöön.
Sarjahybridillä ei myöskään saada käytännössä päästöjä pienennettyä eli sen hyvät puolet ovat lähinnä käyttöominaisuudet ja yksinkertaisuus.

Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).
Keskimääräiset matkat ovat sen verran lyhyitä että menevät ilman välilatausta jo monella nykyautolla. Pidempää matkaa ajavat ja sähköttömien mökkien omistajat toki tarvitsevat välilatauksia, mutta noita latauspisteitä tulee olemaan kymmeniä kun puhutaan yhtään järkevästä lokaatiosta. Toki siitä huolimatta on ihan oikea haaste saada latausinfra vastaamaan kysyntäpiikkeihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Taannoin oli Hesarissa artikkeli, ettei maailman autoilua pysty korvaamaan täysin sähköautoilla.
Jos kyse on siitä GTK:n proffan tekemästä "tutkimuksesta" niin se on todettu täysin hevonpaskaksi aivan överien alkuoletuksien takia.

Siinä tehdään olettamus, että uusiutuva energiatuotanto vaatii varastointikapasiteettia x määrän -> y määrä akkuja.

Tuo olettamus x tosin on n. 100 kertaa pielessä kaikkiin muihin alan tutkimusten olettamuksiin verrattuna.

Sama asia kun väittäisin, että maailmassa ei riitä kahvi kaikille(ja olisin tehnyt olettamuksen, että kaikki maailmassa juo yhtä paljon kahvia kuin suomalaiset)
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Tesloissahan on nykyään palamattomaan uretaaniin valettu kennosto josta ei taatusti vaihdeta yhtään mitään. Ja koko akuston irrottaminen ja kinnittäminenkään on tuskin päivän juttu missään autossa.
Noin huomiona vain, ei mitenkään dissaten.
Noin huomiona vain, kannattaa vähän tutustua tähän aiheeseen, ennenkuin jatkat siitä sen enempää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Jos kyse on siitä GTK:n proffan tekemästä "tutkimuksesta" niin se on todettu täysin hevonpaskaksi aivan överien alkuoletuksien takia.

Siinä tehdään olettamus, että uusiutuva energiatuotanto vaatii varastointikapasiteettia x määrän -> y määrä akkuja.

Tuo olettamus x tosin on n. 100 kertaa pielessä kaikkiin muihin alan tutkimusten olettamuksiin verrattuna.

Sama asia kun väittäisin, että maailmassa ei riitä kahvi kaikille(ja olisin tehnyt olettamuksen, että kaikki maailmassa juo yhtä paljon kahvia kuin suomalaiset)
20221130_164026.jpg


Kuvakin löytyi. Kuten voi huomata, GTK:n yhden henkilön tutkimus on aivan eri tuhatluvuilla tuon osalta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Siinä tehdään olettamus, että uusiutuva energiatuotanto vaatii varastointikapasiteettia x määrän -> y määrä akkuja.
Niin, siinähän ei käsitelty vain autokannan sähköistämistä, vaan kaikkien fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien energiantuotantojen muuttamisesta uusiutuviin.

Tässä Twitter-ketjussa hyvin tiivistettynä:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Rumpujarrut on hyvät kun ne on hyvät (ja käyttää käsijarrua säännöllisesti). Saa ajaa täällä rapateillä eikä ne ole moksiskaan kesällä eikä talvella.
Hieman naurattaa, mutta äsken kun lähdin pihasta, niin Miin kuskin puolen takajarru jäässä :D Syy-yhteys auton pesuun pari päivää aiemmin ei ole ilmeinen kun autolla sen jälkeen useamman kerran jo ajoin, mutta... ABS yms. faulttia se vilkutteli, kun rengas ei mihinkään pyörinyt. Pakittamalla aukesi ja faultit katosi, kun käytti virrattomana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Hieman naurattaa, mutta äsken kun lähdin pihasta, niin Miin kuskin puolen takajarru jäässä :D Syy-yhteys auton pesuun pari päivää aiemmin ei ole ilmeinen kun autolla sen jälkeen useamman kerran jo ajoin, mutta... ABS yms. faulttia se vilkutteli, kun rengas ei mihinkään pyörinyt. Pakittamalla aukesi ja faultit katosi, kun käytti virrattomana.
Niin perus :D. Kehut miten hyvin jotain niin auta armias mitä käy seuraavana päivänä. Tämän takia ei tuota nykykippoa uskalla kehua luotettavaksi tai muutenkaan toimivaksi :D. Tosin manataan nyt sen verran etteivät jarrut ainakaan ole vielä jumittuneet... Vielä.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Hieman naurattaa, mutta äsken kun lähdin pihasta, niin Miin kuskin puolen takajarru jäässä :D Syy-yhteys auton pesuun pari päivää aiemmin ei ole ilmeinen kun autolla sen jälkeen useamman kerran jo ajoin, mutta... ABS yms. faulttia se vilkutteli, kun rengas ei mihinkään pyörinyt. Pakittamalla aukesi ja faultit katosi, kun käytti virrattomana.
Sen siitä saa kun käy julkisesti puhumassa hyvää yhtään mistään. :btooth:

Eikös jonkun ID.3:n rumpujarruille naureskeltu, vaikka ne tosiaan on ihan järkevä ja se parempi jarruvaihtoehto (tuon tyyppisiin) sähkiksiin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Avaisitko vähän linkin sisältöä. Videoiden linkkaaminen ei ole keskustelua ja niiden sisältö kuuluu avata tekstimuodossa. Ne tukevat viestiä, eivät ole itse viestin sisältö
Niin, videolla Munro (joka on kuuluisa amerikkalainen autotoimittaja/bloggaaja) avaa tiimeineen uuden Tesla Y:n akkupaketin. Muutamien tuntien painin jälkeen saadaan akkupaketti avattua, joka siis tarkoittaa sen hajottamista koska se ei ole purettavissa ehjänä. Videolla esitetään tyytymättömyys siihen että paketti on täysin kertakäyttöinen ja ei mitään ole korjattavissa. "repairability of this is essentially zero".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Piti taas vilkaista, eikä kumpikaan näistä alle 40k Tesla Model 3:sta ole käynyt kaupaksi tässä kolmessa viikossa. Nyt toisen pyynti jo valahtanut tonnin alaspäin 38 990 euroon.
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Niin, videolla Munro (joka on kuuluisa amerikkalainen autotoimittaja/bloggaaja) avaa tiimeineen uuden Tesla Y:n akkupaketin. Muutamien tuntien painin jälkeen saadaan akkupaketti avattua, joka siis tarkoittaa sen hajottamista koska se ei ole purettavissa ehjänä. Videolla esitetään tyytymättömyys siihen että paketti on täysin kertakäyttöinen ja ei mitään ole korjattavissa. "repairability of this is essentially zero".
Muut valmistajat käyttävät onneksi modulaarisia akkuja jotka ovat purettavissa ja korjattavissa. Ilmeisesti usein myös aika helposti irrotettavissa auton pohjasta pois. Toivottavasti painon yms optimoinnin nimessä muut eivät siirry tässä Teslan suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.
Satkun alle ja 86 tkm :D Ja toinen uusi on melkein 200 tkm rullattu. Tässä yksilössä ei varmaan varsinaisesti herätä luottamusta, kun vuoden ikäiseen on jo vaihdeltu etu(ala?)tukivarret. On tuossa karvan 40 k€ päälle sellainen määrä noita, että varmaan kohta voit raportoida, että on useampia vielä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.
Tämä nyt ei sitten taaskaan liity sähköautoiluun tai Teslaan millään tavalla, mutta mahtaskohan toi linkin auto olla kenties kolariauto? Tosin osa "värivirheistä" tulee varmasti varjostuksista ja huonosta kuvausympäristöstä, mutta onhan noi kaikki sovitukset esim. ajovalot, ihan päin persettä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Tämä nyt ei sitten taaskaan liity sähköautoiluun tai Teslaan millään tavalla, mutta mahtaskohan toi linkin auto olla kenties kolariauto? Tosin osa "värivirheistä" tulee varmasti varjostuksista ja huonosta kuvausympäristöstä, mutta onhan noi kaikki sovitukset esim. ajovalot, ihan päin persettä.
Eikös nuo kaikiki näytä siinä mielessä kolariautoilta? :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
126

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
Tätä on odotettu. Auto menee vaihtoon 2024 keväällä, ja kun ensimmäiset huhut tuosta sähkö-Astrasta ilmestyivät olin melko vakuuttunut että se on seuraava auto. Odotellaan nyt koeajoa jne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Tätä on odotettu. Auto menee vaihtoon 2024 keväällä, ja kun ensimmäiset huhut tuosta sähkö-Astrasta ilmestyivät olin melko vakuuttunut että se on seuraava auto. Odotellaan nyt koeajoa jne.
Meidän parkkiksella on yhdellä asukkaalle tummanharmaa plug-in hybridi Astra, joka näyttää hyvin paljon samalta kuin linkin sähkö-Astra. Ja täytyy sanoa, että on tosi mageen näköinen auto. Erottuu autorivistä edukseen.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.

Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
Ketjun selaus vielä kesken mutta sen verran sönkötän, kun se täällä tapana tuntuu olla jos tietää tai luulee jotain tietävänsä.
Jääkaappi esimerkkinä on siis huono, koska se ei periaatteessa ole väliaikaisesti käytössä oleva laite sanastossa. Ja nimenomaan tuon poikkeuksellisuuden vuoksi sen pistorasia ei esimerkiksi vvsk vaadi, kun sen mahdollinen laukeaminen voi aiheuttaa tarpeettoman suuria haittoja. Tämä toki koskee vain jääkaapille käytössä olevaa 1-osaista pistorasiaa, eikä esim. mahdollisesti hölmönä laitettua 2-osaista rasiaa.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
(Vaihdoin linkin toimivaksi)

En ole yleisesti ottaen eri mieltä, mutta missä tuolla sanottiin, että psähköautojen elinkaari on pienempi kuin polttisten? Löydän kohdan, jossa sanottiin että sähköautojen elinkaaren haittavaikutus per ajettu kilometri on 58% vähäisempi kuin polttisautojen, mutta tätä et varmaankaan tarkoittanut.
En jaksa lukea linkkiä mutta miten haittavaikutus on laskettu? Eikö pahin haittavaikutus ole Suomessa käytännössä rengaspöly ja painavammista sähköautoista sitä tulee enemmän?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Meidän parkkiksella on yhdellä asukkaalle tummanharmaa plug-in hybridi Astra, joka näyttää hyvin paljon samalta kuin linkin sähkö-Astra. Ja täytyy sanoa, että on tosi mageen näköinen auto. Erottuu autorivistä edukseen.
Itsekin näin naapurilla ihan uuden tuollaisen plug-in astran ja hyvältä näytti. Luulin sitä sähköautoksi. Kerkesin jo innostua ja ajattelin että menen tilaamaan sellaisen, mutta eihän se mikään sähköauto sitten ollutkaan..
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
En oikeastaan olisi halunnut tähän kommentoida tätä sähköautoilusta tulevaa spekulointia, että hetken päästä me kaikki ajamme kyseisillä vehkeillä, mutta muutamia asioita ei voida ihan vielä vain ohittaa.
En ole varma kuka on ehdottanut että kohta ajamme kaikki sähköautoilla (itse en nykytilanteessa usko että edes 10v kuluttua suurin osa Suomen aktiivisesta autokannasta olisi täyssähköautoja), mutta en koe sitä kovin merkittävänä asiana miettiä. Vähän sama kuin miettisi kuinka pian me kaikki ajamme pelkästään autoilla, tai pelkästään pyörillä.

Minulle oikeastaan riittää se että minä ajan sähköautolla, ja että huokeita ja/tai nopeita latauspaikkoja on tarjolla ns. riittävästi, verrattuna senhetkiseen sähköautokantaan.

Muu on sinänsä epäoleellista, vaikka myönnän etten välttämättä tykkää ajaa esim. vanhan diesel-auton perässä mistä on ilmeisesti poistettu hiukkaskeräimet ja mitkä lie ja käry tulee autoni sisään. Olisi niin paljon kivempaa jos edessäni ajaisi päästötön sähkö- tai vetyauto.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
En jaksa lukea linkkiä mutta miten haittavaikutus on laskettu? Eikö pahin haittavaikutus ole Suomessa käytännössä rengaspöly ja painavammista sähköautoista sitä tulee enemmän?
Pienimpien (alle 2,5um) ja haitallisimpien pienhiukkasten suurin lähde on pakokaasu ja jarrupöly on myös merkittävä tuossa kategoriassa. Vaikka sähköauto tuottaisikin hieman enemmän isompia (yli 10um) hiukkasia niin se on tältä(kin) kannalta paljon parempi vaihtoehto kuin polttis. TM:ssä oli pari vuotta sitten juttu aiheesta jos haluat tutustua.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Huomautus - offtopic, ei liity ketjun aiheeseen mitenkään
10 vuotta vanhan sähköauton akusta on todennäköisesti vähintään 70-80% kapasiteetista jäljellä, todennäköisesti enemmänkin jos autoa on ladattu asianmukaisesti. Bensa-autojen tankit alkaa vuotamaan ja silloin voi puolet toimintamatkasta kadota, kuten kävi Corolla Verson kanssa. :cigar2:
Kesällä myytiin 14v vanha corolla pois, missä kaikki alustassa alkuperäistä, normi huollot, levyt ja palat ja apulaitehihna ja pari rullaa piti vaihtaa, muuten ei tarvinnut korjailla, jakoketjukin japanilaisessa kestää.

Pihassa seisoo 14v vanha LandCruiser ja käy ja kukkuu kuin uusi, kaikki alustassa alkuperäistä ja normi huolloilla menty uudesta lähtien. Tankkaus kestää pari minuuttia ja taas mennään sen 800km 2t peräkärry perseessä...

Tesla tai mikään sähköauto ei tule tuohon pääsemään koskaan... :psmoke:
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
En ole varma kuka on ehdottanut että kohta ajamme kaikki sähköautoilla (itse en nykytilanteessa usko että edes 10v kuluttua suurin osa Suomen aktiivisesta autokannasta olisi täyssähköautoja), mutta en koe sitä kovin merkittävänä asiana miettiä. Vähän sama kuin miettisi kuinka pian me kaikki ajamme pelkästään autoilla, tai pelkästään pyörillä.

Minulle oikeastaan riittää se että minä ajan sähköautolla, ja että huokeita ja/tai nopeita latauspaikkoja on tarjolla ns. riittävästi, verrattuna senhetkiseen sähköautokantaan.

Muu on sinänsä epäoleellista, vaikka myönnän etten välttämättä tykkää ajaa esim. vanhan diesel-auton perässä mistä on ilmeisesti poistettu hiukkaskeräimet ja mitkä lie ja käry tulee autoni sisään. Olisi niin paljon kivempaa jos edessäni ajaisi päästötön sähkö- tai vetyauto.
Taitaa olla aika surkeet suodattimet kotterossasi jos käryt pääsevät autoosi sisälle. Ei mulla ainakaan vaikka minkälainen nokivasara ajelisi edessä. Tai sitten ajelet nokka toisen perseessä ja/tai olet niin kitupiikki ja vaihdatat sen raikkarin 4v välein
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Pienimpien (alle 2,5um) ja haitallisimpien pienhiukkasten suurin lähde on pakokaasu ja jarrupöly on myös merkittävä tuossa kategoriassa. Vaikka sähköauto tuottaisikin hieman enemmän isompia (yli 10um) hiukkasia niin se on tältä(kin) kannalta paljon parempi vaihtoehto kuin polttis. TM:ssä oli pari vuotta sitten juttu aiheesta jos haluat tutustua.
”Päästömittauksiin erikoistuneen Emission Analyticsin mukaan autonrenkaista aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla nykyään yli tuhatkertaiset pakokaasujen hiukkaspäästöihin verrattuna, kun pakokaasupäästöt on sääntelyn avulla rajoitettu hyvin vähäisiksi.
Siinä missä hiukkaspäästöjen sallittu enimmäisraja pakokaasuista on 4,5 milligrammaa kilometrillä, Emission Analyticsin testeissä uusilla ja sopivasti täytetyilläkin renkailla ajettaessa renkaiden aiheuttamat hiukkaspäästöt ovat jopa 5,8 grammaa.

Ison-Britannian hallinto on arvioinut rengaspölyn olevan myös toiseksi suurin merten mikromuovin lähde. Lisäksi siitä, toisin kuin pakoputkipäästöistä, ei pääse eroon esimerkiksi vaihtamalla sähköautoon, joten uusien ratkaisujen tarve on ymmärrettävä.”

 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
:confused:
Siinä missä hiukkaspäästöjen sallittu enimmäisraja pakokaasuista on 4,5 milligrammaa kilometrillä, Emission Analyticsin testeissä uusilla ja sopivasti täytetyilläkin renkailla ajettaessa renkaiden aiheuttamat hiukkaspäästöt ovat jopa 5,8 grammaa.
Mikähän tuo mekanismi on, jolla renkaista irtoaa niiden elinkaaren aikana 200kg pienhiukkasia? :confused:
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
En ole varma kuka on ehdottanut että kohta ajamme kaikki sähköautoilla (itse en nykytilanteessa usko että edes 10v kuluttua suurin osa Suomen aktiivisesta autokannasta olisi täyssähköautoja), mutta en koe sitä kovin merkittävänä asiana miettiä. Vähän sama kuin miettisi kuinka pian me kaikki ajamme pelkästään autoilla, tai pelkästään pyörillä.

Minulle oikeastaan riittää se että minä ajan sähköautolla, ja että huokeita ja/tai nopeita latauspaikkoja on tarjolla ns. riittävästi, verrattuna senhetkiseen sähköautokantaan.

Muu on sinänsä epäoleellista, vaikka myönnän etten välttämättä tykkää ajaa esim. vanhan diesel-auton perässä mistä on ilmeisesti poistettu hiukkaskeräimet ja mitkä lie ja käry tulee autoni sisään. Olisi niin paljon kivempaa jos edessäni ajaisi päästötön sähkö- tai vetyauto.
Kaikkein pahin on kyllä motarin rampilla kiihdyttävä hybridiauto, josta moottori pörähtää kylmiltä käyntiin täydellä teholla monen viikon jälkeen. Sen verran sakeaa tavaraa tulee putkesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Jääkaappi esimerkkinä on siis huono, koska se ei periaatteessa ole väliaikaisesti käytössä oleva laite sanastossa. Ja nimenomaan tuon poikkeuksellisuuden vuoksi sen pistorasia ei esimerkiksi vvsk vaadi, kun sen mahdollinen laukeaminen voi aiheuttaa tarpeettoman suuria haittoja. Tämä toki koskee vain jääkaapille käytössä olevaa 1-osaista pistorasiaa, eikä esim. mahdollisesti hölmönä laitettua 2-osaista rasiaa.
Jääkaappi ja pakastin toki ovat vähän huonoja vertauskohtia, kun ei niitä tyyliin ikinä pistorasiasta irroiteta normaalikäytössä. Mutta silti ne ovat vain väliaikaisesti kytkettyjä, eikä kiinteästi tai edes puolikiinteästi kytkettyjä, vaikka niille tiettyjä poikkeuksia sähköteknisesti sallitaan.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joo puolikiinteitä ovat esim. kiuas ja liesi. Niissä siis johto on niin että käyttäjä ei voi irrottaa johtoa (ei ole pistoketta ja irrottamiseen tarvii sähköasentajan) mutta laitetta voi silti liikutella sen verran kun johto antaa myöden.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin luulisi lentävän hyllystä ellei sitten hinnat alkaen ole niin kämäsesti varusteltu että renkaat ja ratinkin joutuu rastimaan lisävarusteista.

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä mutta jokin tuossa särähtää silmään, ihan kuin renkaat on luokkaa 15" ja siten liian pienet suhteessa muuhun autoon. Noh, luonnossa voi olla erinäköinen.
Tarkoitat varmaankin, että sähkö-Astran pyörät vain näyttävät 15-tuumaisilta suhteessa koriin?

Oikeasti renkaat nimittäin ovat kuvan perusteella 215/45R18. Ne ovat halkaisijaltaan ihan normaalit (~65 cm), mutteivät toki mitään Enyaq/Ioniq 5 -myllynkiviä.


Edit. Sanoin virheellisesti aluksi 225/40R18 (~63-64 cm), mutta CSI-zoom paljasti niiden olevan vähän suuremmat, eli 65 cm:n 215/45R18.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kesällä myytiin 14v vanha corolla pois, missä kaikki alustassa alkuperäistä, normi huollot, levyt ja palat ja apulaitehihna ja pari rullaa piti vaihtaa, muuten ei tarvinnut korjailla, jakoketjukin japanilaisessa kestää.

Pihassa seisoo 14v vanha LandCruiser ja käy ja kukkuu kuin uusi, kaikki alustassa alkuperäistä ja normi huolloilla menty uudesta lähtien. Tankkaus kestää pari minuuttia ja taas mennään sen 800km 2t peräkärry perseessä...

Tesla tai mikään sähköauto ei tule tuohon pääsemään koskaan... :psmoke:
Veikkaan etteivät pääse myöskään uudet polttomoottoriautot pienillä turbomoottoreillaan ja lisääntyneellä elektroniikallaan/automaatiollaan.

Olihan se aikaa kun Blues Brothers elokuvassakin ajelivat jollain 7-litraisella moottorilla, luulisi kestävän vaikka vähän revittelisi. Ei mikään puolilitrainen superturbo josta tiristetään kaikki irti.
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
220
Tuli eilen tehtyä kaupat Peugeot e-2008:sta.
(10/2021 käyttöönotto, Gt malli)Näppärä auto, akku riittävä vaimon ajoihin.
Mielenkiintoisesti hinnat ollut kyllä lasku suunnassa mitä tässä noin 2kk seuraillut
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin luulisi lentävän hyllystä ellei sitten hinnat alkaen ole niin kämäsesti varusteltu että renkaat ja ratinkin joutuu rastimaan lisävarusteista.

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä mutta jokin tuossa särähtää silmään, ihan kuin renkaat on luokkaa 15" ja siten liian pienet suhteessa muuhun autoon. Noh, luonnossa voi olla erinäköinen.
Hyvä jos saadaan lisätarjontaa reippaasti alle 50000€ luokkaan, mutta valitettavasti (ja odotettavasti) halvempi hinta on saavutettu pienehköllä akulla, luonnollisesti. Jos 54 kWh on netto (toivottavasti ei brutto), se on kokonaista 2 kWh isompi kuin pikku-Zoen akku, tai selvästi pienempi kuin joidenkin pari vuotta vanhojen Kia e-Nirojen 64kWh akku (eikös niidenkin hinnat ole selvästi alle 50000€?).

Ei muuten mutta tuollainen farkku olisi omiaan just niille kuuluisille pitkille mökkimatkoille Nuorgamiin ja takaisin, jolloin toivoisi kohtuullisen kokoista akkua, vaikka voikin myös pikaladata matkan aikana.

Vähän epäilyttää tuo 12,7 kWh/100 km normikulutus, toki kiva jos niin alhainen on. Kai sitten tesla-Björnin testeissä tullaan näkemään mikä se oikeasti tulee olemaan.

Eli jäämme odottelemaan lisätietoja.

EDIT: Jaa? Se farkkuversio sittenkin maksaa enemmän, 40000€ hinta koski jotain pienempää korimallia, jos jotain viestiä oikein ymmärsin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Vähän epäilyttää tuo 12,7 kWh/100 km normikulutus, toki kiva jos niin alhainen on. Kai sitten tesla-Björnin testeissä tullaan näkemään mikä se oikeasti tulee olemaan.
Tuon WLTP "Vehicle Consumption" on 122 Wh/km, eli siis tämä on ilmeisesti paljonko tuossa WLTP testissä pelkkä moottori kuluttaa tms.

WLTP "Rated Comsumption" on 149 Wh / km joka vastaa jotakuinkin "yhdistettyä" kulutusta leudossa kelissä (ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää)

Sinänsä ihmettelen miksi joku Tekniikan maailma edes ilmoittaa tuollaista "normikulutusta" jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Tietty jos lehden taso on se, että kopioidaan suoraan valmistajan lehdistötiedote, niin ei kai parempaakaan voi vaatia.

Tokihan tuon avulla voi vertailla muihin autoiihin, esim. Tesla Model 3:ssa vastaava WLTP "Vehicle Consumption" on 116 Wh/km.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
126
Hyvä jos saadaan lisätarjontaa reippaasti alle 50000€ luokkaan, mutta valitettavasti (ja odotettavasti) halvempi hinta on saavutettu pienehköllä akulla, luonnollisesti. Jos 54 kWh on netto (toivottavasti ei brutto), se on kokonaista 2 kWh isompi kuin pikku-Zoen akku, tai selvästi pienempi kuin joidenkin pari vuotta vanhojen Kia e-Nirojen 64kWh akku (eikös niidenkin hinnat ole selvästi alle 50000€?).

Ei muuten mutta tuollainen farkku olisi omiaan just niille kuuluisille pitkille mökkimatkoille Nuorgamiin ja takaisin, jolloin toivoisi kohtuullisen kokoista akkua, vaikka voikin myös pikaladata matkan aikana.

Vähän epäilyttää tuo 12,7 kWh/100 km normikulutus, toki kiva jos niin alhainen on. Kai sitten tesla-Björnin testeissä tullaan näkemään mikä se oikeasti tulee olemaan.

Eli jäämme odottelemaan lisätietoja.
Juurikin näin, jäämme odottelemaan. En itse jaksa tuohon 12,7 kWh kulutuslukemaan uskoa, veikkaan noin 15 tienoille päästävän Suomen vaihtelevassa kesäkelissä. Talvella n. 20-25 kelin perusteella.

BTW henk.koht. kannatan tällaista lähestymistapaa sähköautoiluun: pienempi kulutus mahdollistaa pienemmän akun, samalla laskien itse auton hintaa. Vaikka autoedulla painelenkin, on nämä +50 k€ maksavat katumaasturimöhkäleet turhan arvokkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
BTW henk.koht. kannatan tällaista lähestymistapaa sähköautoiluun: pienempi kulutus mahdollistaa pienemmän akun, samalla laskien itse auton hintaa. Vaikka autoedulla painelenkin, on nämä +50 k€ maksavat katumaasturimöhkäleet turhan arvokkaita.
No juu, siksi esim. Kia, Hyundai ja Tesla saavat peukkua minulta koska tuntuvat tarinoiden mukaan omaavan aika taloudellisen voimalinjan. Tesla taitaa monesti jopa voittaa nuo taloudellisuustestit varsinkin moottoritienopeuksissa, Miit ja Zoet ehkä voittavat taajama-ajossa, ehkä.

En minäkään mielelläni katso 100kWh akuilla varustettuja möhkäleitä joiden kulutus on hyvänä päivänä 40kWh/100km, kärjistettynä keksittynä esimerkkinä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Voimalinjan tehokkuus merkitsee millä tahansa nopeudella.
Paino merkitsee suhteessa enemmän pienellä nopeudella.
Ilmanvastuskerroin merkitsee suhteessa enemmän suurella nopeudella.

En minäkään mielelläni katso 100kWh akuilla varustettuja möhkäleitä joiden kulutus on hyvänä päivänä 40kWh/100km, kärjistettynä keksittynä esimerkkinä.
Joo aika kärjistetty. Korkein kulutus hyvänä päivänä (WLTP Rated Consumption) on n. 300Wh/km ja sekin on pakettiauto Mercedes EQV 300 Long

Heikoin henkilöauto taitaa olla Hongqi E-HS9 99 kWh, jolla 295 Wh / km ja tunnetuista merkeistä Audi SQ8 e-tron 246 Wh/km.

Teslalla mallista riippuen 144 (Model 3 perus) - 214 ( Model X Plaid ) Wh / km
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Vaikuttaa nämä polttomoottorivertailut vievän keskustelua vähän väliä selvästi offtopicin puolelle (polttomoottoreista keskustelu ei kuulu tähän ketjuun), joten jatkossa käyttövoimakeskustelun voi ohjata suoraan aihepiiriltään nyt hieman laajennettuun sille tarkoitettuun ketjuun:
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Tuon WLTP "Vehicle Consumption" on 122 Wh/km, eli siis tämä on ilmeisesti paljonko tuossa WLTP testissä pelkkä moottori kuluttaa tms.

WLTP "Rated Comsumption" on 149 Wh / km joka vastaa jotakuinkin "yhdistettyä" kulutusta leudossa kelissä (ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää)

Sinänsä ihmettelen miksi joku Tekniikan maailma edes ilmoittaa tuollaista "normikulutusta" jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Tietty jos lehden taso on se, että kopioidaan suoraan valmistajan lehdistötiedote, niin ei kai parempaakaan voi vaatia.

Tokihan tuon avulla voi vertailla muihin autoiihin, esim. Tesla Model 3:ssa vastaava WLTP "Vehicle Consumption" on 116 Wh/km.
WLTP vehicle consumption henkilöautolle on moottorin ja koko muun auton akusta nappaama energia/100 km WLTP class 3 -syklissä (kestää 30 min.). Sen avulla voi laskea nettokapan, jos tietää rangen. Esim. meidän Miissä vehicle on 12,5 kWh/100 km ja range 259 km -> 12,5 * 259 / 100 = 32,38 kWh. Virallinen netto on 32,3 kWh. Ero tulee pyöristyksistä. Vehiclen siis pitäisi kiinnostaa kuluttajaa toimintamatkamielessä. Miin toteutunut ympärivuotinen kulutus akusta@32 kk/30 tkm on 5 % alle tuon ilmoitetun 12,5:n.

WLTP rated cons. on muuten sama, mutta sisältää AC-lataushäviöt. Siitä ovat kiinnostuneet latausenergian hintaa laskevat kuluttajat. Ennen energiakriisiä latausenergian hinnalla ei juuri ollut merkitystä, mutta pikkuhiljaa sekin alkaa kiinnostamaan. Rated consumptionilla on vaikutusta myös päästömielessä ja sähkön tuotannon ja siirtoverkon kannalta. Miin rated cons. on 14,4 kWh.

Ohessa WLTP class 3:n profiili. Vehicle on se mitä akusta kuluu tuossa ja rated se, paljonko otetaan verkosta.


Tekniikan Maailma poimi Astran kulutustiedot lehdistötiedotteesta, koska on lehdistöä, eikä autoa vielä ole koeajettavana. Myöhemmin TM todennäköisesti ottaa Astran koeajoon kulutusmittauksineen eri tasanopeuksilla sekä kaupunki- ja maantielenkeillä.

Sitä Stellantiksen 12,7 kWh/100 km minäkin vähän ihmettelen, kun ei sanottu sen olevan WLTP, ja se on ristiriidassa EV-Databasen 12,2:n kanssa. EVDB ilmoittaa akun netoksi 50,8 kWh (@timppeli tiedoksi). Tällöin 416 km rangella vehicle cons. olisi 50,8 / 4,16 = 12,21 kWh/100 km. EVDB ei sano nettokapan olevan arvio, vaan tieto.


Tesla Model 3 LFP:
Vehicle 11,6 kWh/100 km, range 495 km -> nettokapan pitäisi olla 11,6 * 4,95 = 57,42 kWh. EVDB sanoo neton olevan 57,5 kWh, eli pyöristysvirhe selittää.
 

Liitteet

Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
156
Onko joku onnistunut tilaamaan ulkomailta voimavirtaan kytkettävää matkalaturia.
Saksasta olen yrittänyt katsella 11kW latureita, mutta eivät tunnut toimittavan Suomeen jos hinta kohdallaan.
Toki kaupat löydetty Guenstigerin ja Idealon kautta. Eli jos jotain muuta vinkkiä löytyy, niin olisin kiitollinen.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Kiinalaisilta ainakin saa tilattua. Luultavasti jos "hinnat on kohdallaan" niin samaa kamaa. Toi esim. toimitetaan Ranskasta
(En ota kantaa laitteen laadukkuuteen tai siihen että onko tuo hyvä diili vai ei)

Edit: Toi onkin vissiin jollain ihme liittimellä. Ei oikeen voi olla 3-vaihe jos on 3-pinninen plugi. Mutta niitä kyllä löytyy samasta paikasta sillä tavallisella 3-vaihe 16A liittimelläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Toisaalta jos vertailukohta on 4,5 mg niin 5,8 mg ei enää olisikaan "tuhatkertainen".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Toisaalta jos vertailukohta on 4,5 mg niin 5,8 mg ei enää olisikaan "tuhatkertainen".
No se maikkarin uutishessu vetänyt mutkia suoraksi. Tuota renkaiden tuottamaa pienhiuklasta on kyllä tutkittu ennenkin ja on muutkin lähteet kertoneet että se renkaan hiukkaspäästö on suurempi kuin moottorin monessa tapauksessa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joo no 5,8mg on suurempi kuin 4,5mg eli noilla luvuilla tuo muualla uutisoitu "on suurempi" pitäisi paikkansa. Artikkelissa kuitenkin reviteltiin tuhatkertaisesta erosta.

Lisäksi jos renkaista lähtevät hiukkaset on keskimäärin selvästi isompia niin se voi olla pienempi ongelma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom