Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Ostin sähköauton koska siihen on varaa ja polttomoottorinen käyttöauto on vastenmielinen ajatus. Hintaero oli aika merkityksetön lopulta valinnassa.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Hyvin harvoja hankinnoistani minä muutenkaan euroilla perustelen. Pelitietokone, kannettava tietokone, pelikonsolit, iso telkkari, tarpeettoman kalliit kengät, sähköpotkulauta... Taloudellisesti näissä on hyvin vähän järkeä ja kaikille valinnoille olisi löytynyt edullisempi vaihtoehto. Mutta se näitä kaikkia yhdistää, että kaikki nämä asiat tuovat minulle iloa. Samoin kuin se sähköauto.
Tää on kyllä jännä ilmiö, että kaiken muun saa perustella tunneasioilla, mutta auton kanssa pitää tehdä tarkat kalkyylit että nyt on useampi sentti enemmän povarissa tallessa. Toki puhutaan paljon isommasta kertainvestoinnista, mutta uskoisin että meitä on aika paljon jotka laittavat vuositasolla reilusti nelinumeroisia summia "turhuuksiin", eli sellaisiin, joita ei voi taloudellisilla syillä perustella. Joku voisi miettiä mikä järki minun oli laittaa 1200 euroa tietokoneen OLED-näyttöön kun olisi jollain Powerin tarjousnäytölläkin aivan hyvin pärjännyt. Noh, koska halusin. Onhan tämä paljon kivempaa. Moni ostaa sen asunnonkin osittain tunnepohjalta, eikä ihan kaikkia asioita siitä tutkita. Toki juu, asunnossa asutaan ehkä vuosikymmeniä, kun taas auto vaihtuu 2-10 vuoden sisällä mitä todennäköisimmin. Toki luulisi että kauan autoaan pitävä autoilija arvostaisi nimenomaan niitä halpoja kilometrejä. Ja toki x2, joidenkin on pakko tehdä laskelmat että voivat a) itselleen tai b) puolisolleen sen sähköauton hankinnan perustella.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Kyllähän kaikki kalliimmat (polttis) autot on aina olleet tunteella perusteltavia. Eihän muuten mitään premiumautoja myytäisikään jos puhtaasti laskettaisiin eurot, paljonko ihmisiä ja tavaraa mahtuu sisään ja paljonko se kuluttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Paljon ajavana tullut todettua, että penkkiä, melueristystä ja yleistä käytettävyyttä ei yleensä ihan hinnat alkaen saa. Onko noi sitten tunneasioita? Minusta ei ainakaan ihan suoraan. Esim. jos 50 tkm/v motarilla pitäis ajaa, niin onhan sillä vähän väliä onko alla hinnat alkaen Yaris tai vaikka isoakkuinen eunukki. Kaupunkioloissa auton ominaisuudet merkkaa vähemmän ja sähköistyminen itse asiassa parantaa pikkukoppien ominaisuuksia suhteessa enemmän kuin isoissa. Diesel V90:stä sähköön hyppäämällä muutos on aika pieni. Upista e-Upiin taas luokkaa yö/päivä, kun koneen teho-ongelma ja päämelunlähde poistuu.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Perstuntumalta sanoisin, että nyt uutena ostettavasssa "perusauto" polttomoottorivehkeissä alkaa kohta olemaan aika railakasta arvonalenemaa sähkökulkineisiin nähden, kun verokarhu pääsee viilailemaan kynsiään. Polttiskanta on edelleen selvästi isompi ja "pahaa" saastustajaa on aina helpompi poliittisesti rankaista. Tähän vielä päälle runsastuva määrä enemmän ajettua täyssähkisvaihdokkeja ja töpselihybridejä, jolloin polttomoottorien "high end" pään hinnat valuu nekin reippaammin alaspäin ja tämä jättää perusautoille vielä vähemmän hinnoitteluvaraa. Ihan puhtaasti näistä syystä lasken sen varaan, että sähköauto pitää itsensä edullisempana vaikka hankintahinta on kovempi (oletuksena käyttää 4-5 vuotta takuun loppuun asti).
Aika monta oletusta.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Huomautus - offtopicin ruokkiminen, ketju ei ole tarkoitettu polttomoottoriautoista keskusteluun
Ostin sähköauton koska siihen on varaa ja polttomoottorinen käyttöauto on vastenmielinen ajatus. Hintaero oli aika merkityksetön lopulta valinnassa.
Mikäs siitä vastenmielisen tekee?
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Paljon ajavana tullut todettua, että penkkiä, melueristystä ja yleistä käytettävyyttä ei yleensä ihan hinnat alkaen saa. Onko noi sitten tunneasioita? Minusta ei ainakaan ihan suoraan. Esim. jos 50 tkm/v motarilla pitäis ajaa, niin onhan sillä vähän väliä onko alla hinnat alkaen Yaris tai vaikka isoakkuinen eunukki. Kaupunkioloissa auton ominaisuudet merkkaa vähemmän ja sähköistyminen itse asiassa parantaa pikkukoppien ominaisuuksia suhteessa enemmän kuin isoissa. Diesel V90:stä sähköön hyppäämällä muutos on aika pieni. Upista e-Upiin taas luokkaa yö/päivä, kun koneen teho-ongelma ja päämelunlähde poistuu.
Ajoin noin pariskympin Ioniq sähköä taannoin ja kyyti oli kyllä surkea kaikinpuolin, kuten oli myös Tesla Model S:ssä poislukien kiihtyvyys. Että oletin että sähköautoissa maksettaisiin nimenomaan jollain järkiperusteilla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Jos ajaa vähän niin ei ole. Myös vetokoukun ja maksimaalisen vetokyvyn tarve voi ratkaista asian polttisauton eduksi.

Jos ajaa paljon eli kilometrejä kertyy, alkaa sähköautossa olla taloudellista järkeä, jopa nykysähköhinnoilla (jotka luultavasti tulevat painumaan selvästi alas kevättä kohden mentäessä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
92
Itse ostin sähköauton koska se kiinnosti, etenkin Tesla jonka sitten Corsa-e:llä muutaman kk ajeltuani ostin. Corsa oli ihan ok mutta kun se ei juuri mitenkään eronnut polttiksesta, paitsi tietysti edullisempi ajaa. Tesla Model 3 LR on sitten selvästi erilaisempi, tulevaisuutta eli juuri sitä mitä tälläinen vanhus halusi autoltaan. Myöskään corsan appi ei vaikuttanut, samoja yhteysongelmia kuin edellä mainitut vw yms ja hyvin suppea teslaan verrattuna.
Kannattavuuslaskelmia tein, toki se nyt on arvoitus miten auto pitää hintansa mutta luultavasti paremmin kuin jos oisin uudehkon/uuden polttiksen ostanut. Edellinen auto oli diesel, omat ajot (n.20tkm vuodessa) menee melkein sillä mitä dieselveroa maksoin entisestä. Eli säästöä arvion kertyvän 150-200e/kk verrattuna dieseliin (tai vaikka edelliseen bensa-autoon) ja tällä hetkellä säästöä on tullut n.180e/kk kun ei ole tarvinnut dieseliä tankata.
Entinenkin auto oli osittain lainarahalla ostettu ja kun ottaa huomioon säästön polttoaineessa niin kuukausittain maksan vain hieman enemmän kuin aiemmin, toki hieman pidempään. Lisäksi huolto ja korjauskulut ovat pienemmät.

Halvinta toki olisi ajaa muutaman satasen kotterolla sen mitä se kestää ja ostaa samanlainen kun hajoaa mutta mielellään jo panostaa hieman parempaan autoon.
Tesla on kuitenkin muutamista ominaisuuksista huolimatta oikein mukava ja helppo auto ajaa, kävin pikkulenkin dieselvolvolla ajamassa ja ei ole ikävä sitä dieselin korinaa mikä siinäkin sisälle kuului kiihdytyksessä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Siinäpä oiva käyttötarkoitus sähköautolle - sähköinen roska-auto:



Lehtijuttu toukokuulta: Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"

Yhdestä vuorosta selviää ilman latausta, mutta kahdesta ei välttämättä
Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat.
Auto on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.
Nuutisen mukaan ainakin alkuvaiheessa sähköisellä jäteautolla ajetaan 60–100 kilometrin lenkkejä per päivä. Auto on aluksi käytössä yhdessä kahdeksantuntisessa vuorossa.
Valmistajan ilmoittama toimintamatka yhdellä latauksella on 200–220 kilometriä, mutta tämä ei huomioi jätepakkaajan käyttämää virtaa, joka otetaan suoraan ajoakustosta. Yhdestä vuorosta selvitään joka tapauksessa lataamatta.
Autoa ladataan pääsääntöisesti öisin varikolla, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös pikaladata vuoronvaihtojen välissä. Ajoneuvoa voidaan ladata samoista latureista kuin henkilöautojakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Keskituloisethan niitä on nytkin ostaneet, mutta melkoisella vivulla koska "trendikästä" :D Nykyään taitaa olla valkoisessa kivikuutiossa asuvan persaukisen keskituloisen tunnusmerkki valkoinen Tesla Model3 ja HH kahiseva tuulitakki.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei pysty kukaan sanomaan kun vaatii tuon sodan loppumisen, että Uket (ja me muut) pääsevät normaalia arkea kohti, siellä on paljon autoteollisuuden alihankintaa. Kiina kipuilee koronan kanssa edelleen, se on iso yllätysmomentti minne lähdetään; nostetaanko kättä pystyyn, että mokattiin koronarajoituksissa vai vedetäänkö täyssulkuja ja laitetaan totalitäärinen koneisto liikkeelle tukahduttamaan protestit?

Puuttuu siis;

- mikrosiruja
- varaosia/mitä tahansa autoteollisuuden osaa
- osaavaa työvoimaa
- osin valmistuskapasiteettia valmistajasta riippuen
- osittain energiaa, tosin keväällä helpottaa taas

Jos leikitellään ajatuksella... :hmm:
2025 eteenpäin, ehkä? Osavalmistusta on tulossa jenkkeihin ja eurooppaan takaisin, mutta kaikessa menee aikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Onko arviota minä vuonna isompia perhesähköautoja alkaisi olemaan ihan keskituloisenkin saatavilla?
Tuskin tähän mitään järkevää kukaan voi vastata. Onhan niitä jo nytkin saatavilla reilusti alle keskitulonkin, sen ku menee kauppaan ja solmii rahoituksen.
Se minkä osuuden tuloistaan haluaa autoon laittaa onkin sitten oma asia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kun valmistajat saavat uusittua riittävän määrän linjastoja ja komponenttipula helpottaa? Ilmeisesti suurin osa valmistajistabeivöt oikein ennakoineet siirtymän nopeutta ja todennäköisesti joutuisivat alaskirjaamaan aika paljon jos miljardi-investoinnit heitetään romukoppaan.

Toki sitten kun joku saa valmistettua edullisempia autoja volyymillä on muiden pakko liittyä mukaan. Kuitenkin nykyisellään lienee kannattavaa myydä kalliimpia autoja kun kaupaksi menevät?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Lähinnä komponenttivalmistajat, eihän autoteollisuus mitään juuri itse tee, kokoonpanon lähinnä.
Nythän se sirupula vaivaa niinkin, että ei saada kasattua niitä laitteita, joilla tehtäis niitä mikrosiruja sirutehtaissa.

Teslahan tekee juuri noin, jos tilaat m3 LR tai P saat sen nopeammin kuin SR+, kalliimmat mallit priorisoidaan nopeammin linjalle ja asiakkaille.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mikäs siitä vastenmielisen tekee?
(Polttisauto)
Kakanhaju pakoputkesta, ja mölisevä moottori.

Jos kortit olisivat toisinpäin eli tähän asti olisi aina ajeltu sähköautoilla ja nyt joku toisi markkinoille bensalla tai dieselillä kulkevan auton josta tulee savua peräpäästä ja pitää mölinää, kaikki olisivat ihan "mikä järki tuossa on, kuka tuollaisella haluaisi ajella metriäkään?".

Vähän sama kuin joku toisi markkinoille tehokkaan peliläppärin tai pelikonsolin joka käy bensalla ja prutkuttaa äänekkäästi vähän käryä ilmaan, mutta muuten olisi tosi asiallinen pelikone. Tai vaikka bensalla käyvä älypuhelin jonka voisi tankata vaikka kaikissa R-kioskeissa, yksi tankillinen kestäisi melkein viikon puhelut. Ei joudu latailemaan joka toinen päivä niinkuin akkusähköpuhelimia, ja lisäksi polttispuhelin pitää tosi miehekästä matalaa pörinää kun sitä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
(Polttisauto)
Kakanhaju pakoputkesta, ja mölisevä moottori.

Jos kortit olisivat toisinpäin eli tähän asti olisi aina ajeltu sähköautoilla ja nyt joku toisi markkinoille bensalla tai dieselillä kulkevan auton josta tulee savua peräpäästä ja pitää mölinää, kaikki olisivat ihan "mikä järki tuossa on, kuka tuollaisella haluaisi ajella metriäkään?".

Vähän sama kuin joku toisi markkinoille tehokkaan peliläppärin tai pelikonsolin joka käy bensalla ja prutkuttaa äänekkäästi vähän käryä ilmaan, mutta muuten olisi tosi asiallinen pelikone. Tai vaikka bensalla käyvä älypuhelin jonka voisi tankata vaikka kaikissa R-kioskeissa, yksi tankillinen kestäisi melkein viikon puhelut. Ei joudu latailemaan joka toinen päivä niinkuin akkusähköpuhelimia, ja lisäksi polttispuhelin pitää tosi miehekästä matalaa pörinää kun sitä käyttää.
Jeps, jos alkaa miettiä kuinka hyviä sähköautot olisi jos sama määrä kehitystä olisikin laitettu niihin kuin polttiksiin...Olikohan se 20-30 luvulla kun kampitettiin niiden nousu ja loput on öljyteollisuuden menestystarinaa
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Nythän se sirupula vaivaa niinkin, että ei saada kasattua niitä laitteita, joilla tehtäis niitä mikrosiruja sirutehtaissa.
Tämä. Ei ole siis mitään arvailua tai mietintää vaan ihan todellinen asia. Useampi tuttava kertoillut tuosta ettei erilaisia tuotannon laitteita/koneita/järjestelmiä saa kun odottelevat osia, jotta voivat valmistaa toisia osia.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
(Polttisauto)
Kakanhaju pakoputkesta, ja mölisevä moottori.

Jos kortit olisivat toisinpäin eli tähän asti olisi aina ajeltu sähköautoilla ja nyt joku toisi markkinoille bensalla tai dieselillä kulkevan auton josta tulee savua peräpäästä ja pitää mölinää, kaikki olisivat ihan "mikä järki tuossa on, kuka tuollaisella haluaisi ajella metriäkään?".

Vähän sama kuin joku toisi markkinoille tehokkaan peliläppärin tai pelikonsolin joka käy bensalla ja prutkuttaa äänekkäästi vähän käryä ilmaan, mutta muuten olisi tosi asiallinen pelikone. Tai vaikka bensalla käyvä älypuhelin jonka voisi tankata vaikka kaikissa R-kioskeissa, yksi tankillinen kestäisi melkein viikon puhelut. Ei joudu latailemaan joka toinen päivä niinkuin akkusähköpuhelimia, ja lisäksi polttispuhelin pitää tosi miehekästä matalaa pörinää kun sitä käyttää.
No mitä järkeä tällaisessa vertailussa on, jos joku toisi nyt alkoholin markkinoille niin olisi ensinnäkin laiton huume eikä kukaan haluaisi muutenkaan moista myrkkyä käyttää.

Parinkympin Ioniq oli kuin olisi jollain joulukuusivaloilla varustetulla pölynimurilla ajellut eikä siinä lähemmäs 100t Model S:ssä ollut oikein mitään kehumista siinäkään (pl. kiihtyvyys). Väitätkö että polttomoottori S-Mersu on vastenmielisempi kuin parinkympin sähkö-Ioniq koska savu ja moottoriääni? Eikä nuo sähköautot mitään hiljaisia ole, en tiedä onko kyse heikosta eristyksestä vai siitä, että yleensäkin valtaosa melusta on rengasmelua.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Jeps, jos alkaa miettiä kuinka hyviä sähköautot olisi jos sama määrä kehitystä olisikin laitettu niihin kuin polttiksiin...Olikohan se 20-30 luvulla kun kampitettiin niiden nousu ja loput on öljyteollisuuden menestystarinaa
Toisaalta se oli puolestaan öljyteollisuus, tarkemmin sanottuna ExxonMobilin Stanley Whittingham, joka energiakriisin aikaan keksi ja kehitti litiumioniakun ja jonka tutkimusta hyödynnetty näihin päiviin asti.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Jeps, jos alkaa miettiä kuinka hyviä sähköautot olisi jos sama määrä kehitystä olisikin laitettu niihin kuin polttiksiin...Olikohan se 20-30 luvulla kun kampitettiin niiden nousu ja loput on öljyteollisuuden menestystarinaa
Alku oli ihan lupaava, mutta äkkiä tuli teknologian realiteetit vastaan. Esim moottorin ohjaus ei vielä 60-luvulla onnistunut millään muulla tavalla kuin ohjaamalla akkukennojen ristiin/sarjaankytkentää releillä vauhdissa, aiheesta mielenkiintoinen koeajo: .

Ilmeisesti moottorinohjauksessa tuli taajuusmuuntajien myötä jonkinlainen läpimurto suomessakin tehtyä Sami-taajuusmuuttajien myötä: Taajuusmuuttajasta tuli Suomen suuri innovaatio - IN0619
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Väitätkö että polttomoottori S-Mersu on vastenmielisempi kuin parinkympin sähkö-Ioniq koska savu ja moottoriääni?
Jokainen tavallaan. Kyllä minä mieluummin ajan Honda e:lläni (ja ensi viikolla ID.3:lla) kuin S-Mersulla. Toisaalta olen ituhippi puunhalaaja, enkä ajaisi autolla lainkaan, ellei se olisi sähköllä toimiva.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Jokainen tavallaan. Kyllä minä mieluummin ajan Honda e:lläni (ja ensi viikolla ID.3:lla) kuin S-Mersulla. Toisaalta olen ituhippi puunhalaaja, enkä ajaisi autolla lainkaan, ellei se olisi sähköllä toimiva.
Jotenkin olet perustellut itsellesi että suojelet luontoa ajamalla uusilla sähköautoilla vs. joku parin tonnin polttomoottori?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
No sitten en ymmärrä miten sähköllä ajamisella on mitään tekemistä ituhippeyden ja puunhalaamisen kanssa.
Käytän uusiutuvaa sähköä lähes pelkästään, joten käytönaikaiset päästöt ovat minulla sähköautossa paljon vähäisemmät. Se, mikä käyttämäni sähköauton elinkaari tulee kokonaisuudessaan olemaan jää vielä näyttämättä ja todelliset päästöt valmistuksesta romutukseen ovat vielä jossain määrin epäselvät. Voi olla, että se sähköautoni tulee olemaan täysi pommi luonnolle, mutta minun arviointikykyni ei siihen riitä.

Sähköauto ei siis suojele luontoa, kuten ei oikeastaan mikään asia mikä länsimaiseen elämäntapaan kuuluu. Mutta jos minulla on halu liikkua ja vaihtoehtona on tehdä se itse liikkuminen lähes päästöittä, pyrin siihen kaikin tavoin.

En muuten ymmärrä, miksi vaihtoehtoinasi oli uusi sähköauto ja käytetty bensa? Miksei käytetty sähköauto ja uusi bensa? Miksei molemmat uusia?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Pitäiskö sun @Kasikaks vaihtaa jo ketjua? Tässä ketjussa olisi tarkoitus puhua sähköautoista. Toi vänkääminen ja sähköautojen haukkuminen ei ole kovin hedelmällistä keskustelua. Voit kyllä ajella polttiksilla se on ihan ok varmasti kaikille.
Ja mitä enempi on sähköautoilijoita, sitä pidempään riittää dinomehua polttomoottoreille! win-win!
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Pitäiskö sun @Kasikaks vaihtaa jo ketjua? Tässä ketjussa olisi tarkoitus puhua sähköautoista. Toi vänkääminen ja sähköautojen haukkuminen ei ole kovin hedelmällistä keskustelua. Voit kyllä ajella polttiksilla se on ihan ok varmasti kaikille.
Varmaan. Tää lähti siitä että kun kysyin miten saisi kannattavaksi normaaliajoilla sähköauton ja sitten alkoi tulla miten kummempia kommentteja. Saa kait niitä ampua alas, jos perustelut on ”tyhmiä”? Sen sijaan jos vaan tykkää syystä x ajaa sähköautolla ja maksaa siitä, niin eihän siinä sit mitään kuten tykkäsinkin siitä viestistä joka perusteli näin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Varmaan. Tää lähti siitä että kun kysyin miten saisi kannattavaksi normaaliajoilla sähköauton ja sitten alkoi tulla miten kummempia kommentteja. Saa kait niitä ampua alas, jos perustelut on ”tyhmiä”? Sen sijaan jos vaan tykkää syystä x ajaa sähköautolla ja maksaa siitä, niin eihän siinä sit mitään kuten tykkäsinkin siitä viestistä joka perusteli näin.
No tiedät itsekin vastauksen tuohon. Sähköautolla ”polttoaine”kustannukset tippuu mitättömäksi verrattuna polttomoottoriautoon ja huoltokulut jää melkein kokonaan pois. Näillä tiedoilla varmaan osaat jo tehdä itse vertailun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
No tiedät itsekin vastauksen tuohon. Sähköautolla ”polttoaine”kustannukset tippuu mitättömäksi verrattuna polttomoottoriautoon ja huoltokulut jää melkein kokonaan pois. Näillä tiedoilla varmaan osaat jo tehdä itse vertailun.
Eihän huolloissa ole mitään muuta eroa kuin polttiksen moottoriöljyt parinvuoden välein. Ei pitäisi parisatkua juuri näkyä kokonaiskuluissa yhtään mitenkään?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Eihän huolloissa ole mitään muuta eroa kuin polttiksen moottoriöljyt parinvuoden välein. Ei pitäisi parisatkua juuri näkyä kokonaiskuluissa yhtään mitenkään?
Jakopäät, laatikkoöljyt, kytkimet, jäähdytysnesteet, tulpat, ilmansuodattimet, turbot, suuttimet, erinäiset tiivisteet... Tuossa vain muutama paikka mitkä näen riskialttiimmiksi polttiksissa kuin sähköautossa. Alkaa tuo tonni pari parin vuoden välein kuten joillain merkeillä näkyä jo lompakossa. Kyllä ainakin itseä vitutti maksella 1200e jakopääremppaa jota ei tehty edes merkkiliikkeessä (1800e marmorilla). Sähköautossa isoimpina näen toki elektroniikan itsessään, jarrujen jumittumiset (yleistä jo polttomoottorisissa mutta sähköautoissa huomattavasti yleisempää), mahdolliset nesteet akustossa mutta itse muu tekniikka on muuten "simppelimpää" kuin vastaavassa polttomoottorissa. Erona vain se että polttomoottorista on tuoretta kokemusta vuosia ja vuosia ja moderneista sähköautoista vasta joitain vuosia ja silti sähköauto on jo monin paikoin edellä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Eihän huolloissa ole mitään muuta eroa kuin polttiksen moottoriöljyt parinvuoden välein. Ei pitäisi parisatkua juuri näkyä kokonaiskuluissa yhtään mitenkään?
Vuosittain tietysti ne vaihdetaan eli öljyt ja suodattimet. Jakopäähuollot myös muutaman vuoden välein. Sitten tietyt tekniikkaan liittyvät äkilliset kulut kun menee tiivisteitä jne tai pahimmassa tapauksessa hajoaa jotain. Sähköautossa nämä riskit on aika minimoitu kiitos yksinkertaisen tekniikan.

Mutta tuossa viestissäni vaan vastasin, että mikä sen eron vertailuun tekee kun polttista ja sähköautoa verrataan. Eikös ne ole juuri nämä polttoainekustannukset ja huoltokustannukset.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Kilsoista myös tosiaan riippuu huoltokulut paljon. Jos ajaa paljon, voi määräaikaishuolloissa jo säästää kivasti. Esimerkiksi Volkkarin ID-sähköautoissa on huoltoväli kaksi vuotta, kilometreistä riippumatta. Jos parissa vuodessa ajaa vaikka 50tkm, on jotain perusHondaa voinut joutua käyttämään määräaikaishuollossa siinä vaiheessa jo kolmesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Jakopäät, laatikkoöljyt, kytkimet, jäähdytysnesteet, tulpat, ilmansuodattimet, turbot, suuttimet, erinäiset tiivisteet... Tuossa vain muutama paikka mitkä näen riskialttiimmiksi polttiksissa kuin sähköautossa. Alkaa tuo tonni pari parin vuoden välein kuten joillain merkeillä näkyä jo lompakossa. Kyllä ainakin itseä vitutti maksella 1200e jakopääremppaa jota ei tehty edes merkkiliikkeessä (1800e marmorilla). Sähköautossa isoimpina näen toki elektroniikan itsessään, jarrujen jumittumiset (yleistä jo polttomoottorisissa mutta sähköautoissa huomattavasti yleisempää), mahdolliset nesteet akustossa mutta itse muu tekniikka on muuten "simppelimpää" kuin vastaavassa polttomoottorissa. Erona vain se että polttomoottorista on tuoretta kokemusta vuosia ja vuosia ja moderneista sähköautoista vasta joitain vuosia ja silti sähköauto on jo monin paikoin edellä.
Siis tuo viestini oli lähinnä kun vertaillaan uusien autojen kuluja, ei mitään loppuun ajettuja pommeja mihin tehdään isolla kädellä remonttia. Paljon ajettu takuuton on aina tuuripeliä käyttövoimasta riippumatta.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Muutaman tonnin on mennyt itsellä pakollisiin huoltoihin kuuden vuoden aikana polttiksella. Öljynvaihdot, vaihdelaatikon öljyt. Muut kulut sitten yleisesti autoon liittyviä, jotka olisi myös sähköautoon voinut tulla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Siis tuo viestini oli lähinnä kun vertaillaan uusien autojen kuluja, ei mitään loppuun ajettuja pommeja mihin tehdään isolla kädellä remonttia. Paljon ajettu takuuton on aina tuuripeliä käyttövoimasta riippumatta.
Olet väärässä. Kyllä se sähköauton yksinkertainen tekniikka kestää aikaa ja kilsoja paremmin verrattuna museoon. Tästä ei toki autojen puolelta vielä ole pitkän aikavälin näyttöä, mutta teollisuuden puolelta lisätietoja.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Olet väärässä. Kyllä se sähköauton yksinkertainen tekniikka kestää aikaa ja kilsoja paremmin verrattuna museoon. Tästä ei toki autojen puolelta vielä ole pitkän aikavälin näyttöä, mutta teollisuuden puolelta lisätietoja.
Odotellaan sitä kun nämä sähköauton on 10-15 v. iässä niin minkälaisia akkuhuoltoja tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Olet väärässä. Kyllä se sähköauton yksinkertainen tekniikka kestää aikaa ja kilsoja paremmin verrattuna museoon. Tästä ei toki autojen puolelta vielä ole pitkän aikavälin näyttöä, mutta teollisuuden puolelta lisätietoja.
En tiedä missä tässä olin väärässä? Paljon ajettu takuuton auto ei ole tuuripeliä vai miten?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
(Polttisauto)
Kakanhaju pakoputkesta, ja mölisevä moottori.

Jos kortit olisivat toisinpäin eli tähän asti olisi aina ajeltu sähköautoilla ja nyt joku toisi markkinoille bensalla tai dieselillä kulkevan auton josta tulee savua peräpäästä ja pitää mölinää, kaikki olisivat ihan "mikä järki tuossa on, kuka tuollaisella haluaisi ajella metriäkään?".

Vähän sama kuin joku toisi markkinoille tehokkaan peliläppärin tai pelikonsolin joka käy bensalla ja prutkuttaa äänekkäästi vähän käryä ilmaan, mutta muuten olisi tosi asiallinen pelikone. Tai vaikka bensalla käyvä älypuhelin jonka voisi tankata vaikka kaikissa R-kioskeissa, yksi tankillinen kestäisi melkein viikon puhelut. Ei joudu latailemaan joka toinen päivä niinkuin akkusähköpuhelimia, ja lisäksi polttispuhelin pitää tosi miehekästä matalaa pörinää kun sitä käyttää.
Olen täysin eri mieltä. Ihmiset on niin laumaeläimiä että sopuli menee sen perässä mitä markkinointimiehet sanovat.

Nyt kun tulisi joku dieselauto uutena markkinoille, niin porukka olisi silmät kiiluen ostamassa niitä pätkällä ja 50% jämärillä koska "NYT TANKKAAT SEKUNNEISSA, EI ENÄÄ ODOTTELUA TÖPSELIN PÄÄSSÄ, VALLANKUMOUS ON TÄÄLLÄ"

"MATKAILUVAUNUN VETÄMINEN NYKYÄÄN MAHDOLLISTA MYÖS HENKILÖAUTOLLA"

Yliarvioit mielestäni ihmisten fiksuuden. Hyvä esimerkki on nämä sähköautoilla rikastujat jotka hirveällä kiukulla itselle niitä ostivat ja "teemme elämämme tilin". Nyt niistä et pääse eroon millään ja musta pekka jää käteen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Siis tuo viestini oli lähinnä kun vertaillaan uusien autojen kuluja, ei mitään loppuun ajettuja pommeja mihin tehdään isolla kädellä remonttia. Paljon ajettu takuuton on aina tuuripeliä käyttövoimasta riippumatta.
Ei tuo vaadi edes vanhaa pommia. Aika nopeasti nuo ensimmäiset isommat huollot tulevat monella merkillä. Pahimpana polttomoottori tehomalli jotka yrittävät kilpailla vastaavien sähköjen kanssa. Sähkö versiot ovat nopeampia/tehokkaampia (korostetusti kiihtyvyys) kuin vastaava polttomoottorinen tehomalli joka on yleensä enemmän huoltoa vaativa, vikaherkempi ja syö toki vielä enemmän polttoainetta. Tämä toki hiukan kärjistäen ja ei koske kaikkia malleja/kaikkia merkkejä yms.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Nykyaikainen auto maksaa vähintään 40 000 €. Noin 25t€ ja allekin saa asiallisia polttiksia.

Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
Työtilanne muuttui ja auto meni vaihtoon. Ajan jo pelkkää työmatkaa vuodessa yli 25tkm.

Heinäkuussa hukkasin pois 3-vuotiaan uutena ostetun bensa-auton (hankintahinta aika tarkkaan 30k€). Tilalle tuli uusi hankintahinnaltaan 50k€ sähköauto. Molemmat rahoituksella. Sähköautoilu tulee itsellä merkittävästi halvemmaksi per kuukausi. Bensa-auto 450€+570€ (rahoitus+bensiini) 1020€ kuussa, sähköauto 580€ kuussa (työnantaja tarjoaa sähköt ja pärjään niillä myös viikonloput, lomilla lataan kotona hurjaan 10,18c/kWh hintaan sis. sähkö+siirto+verot). Huolloissa säästän myös selvästi, bensa-autossa oli huollot 15tkm välein ja sähköautolla kahden vuoden välein (ei kilometrirajaa). Bensa-autoa joutui parissa vuodessa huoltamaan 4-5 kertaa (ja jokainen huolto sähköauton huoltoa kalliimpi), samassa ajassa sähköauto käy huollossa kerran edullisessa huollossa. Vakuutukset ja ajoneuvovero menee vuositasolla tasoihin.

Se mitä en osaa ennustaa on arvonalenema sähköauton osalta, mutta aika helppo päätös oli omalla kohdalla. Nyt on palannut ilo autoiluun kun ei tarvitse katsella järkyttäviä polttoainekuitteja.

Jakopäät, laatikkoöljyt, kytkimet, jäähdytysnesteet, tulpat, ilmansuodattimet, turbot, suuttimet, erinäiset tiivisteet... Tuossa vain muutama paikka mitkä näen riskialttiimmiksi polttiksissa kuin sähköautossa. Alkaa tuo tonni pari parin vuoden välein kuten joillain merkeillä näkyä jo lompakossa. Kyllä ainakin itseä vitutti maksella 1200e jakopääremppaa jota ei tehty edes merkkiliikkeessä (1800e marmorilla). Sähköautossa isoimpina näen toki elektroniikan itsessään, jarrujen jumittumiset (yleistä jo polttomoottorisissa mutta sähköautoissa huomattavasti yleisempää), mahdolliset nesteet akustossa mutta itse muu tekniikka on muuten "simppelimpää" kuin vastaavassa polttomoottorissa. Erona vain se että polttomoottorista on tuoretta kokemusta vuosia ja vuosia ja moderneista sähköautoista vasta joitain vuosia ja silti sähköauto on jo monin paikoin edellä.
Niin totta ja hullummaksi menee noiden polttomoottoriautojen huolto- ja korjauskulut kaiken aikaa. Eikä vähäisimpänä syynä kiristyneet päästörajat. EGR, lambda-anturit, katalysaattorit, ilmamäärämittarit, yms lista on aika lailla loputon.

Saa nähdä miten MEB-pohjaisten jarrut pelaavat pitkässä juoksussa, voi olla suomen oloissa ihan hyvä kun on rumpujarrut takana. Uskoisin että eivät jumittele niin herkästi kuin levyjarrulliset. Muutenhan kahden vuoden välein huollossa vaihdetaan raitisilmasuodatin ja jarrunesteet. Toki liuta tarkistuksia ja mahdollisia päivityksiä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Työtilanne muuttui ja auto meni vaihtoon. Ajan jo pelkkää työmatkaa vuodessa yli 25tkm.

Heinäkuussa hukkasin pois 3-vuotiaan uutena ostetun bensa-auton (hankintahinta aika tarkkaan 30k€). Tilalle tuli uusi hankintahinnaltaan 50k€ sähköauto. Molemmat rahoituksella. Sähköautoilu tulee itsellä merkittävästi halvemmaksi per kuukausi. Bensa-auto 450€+570€ (rahoitus+bensiini) 1020€ kuussa, sähköauto 580€ kuussa (työnantaja tarjoaa sähköt ja pärjään niillä myös viikonloput, lomilla lataan kotona hurjaan 10,18c/kWh hintaan sis. sähkö+siirto+verot). Huolloissa säästän myös selvästi, bensa-autossa oli huollot 15tkm välein ja sähköautolla kahden vuoden välein (ei kilometrirajaa). Bensa-autoa joutui parissa vuodessa huoltamaan 4-5 kertaa (ja jokainen huolto sähköauton huoltoa kalliimpi), samassa ajassa sähköauto käy huollossa kerran edullisessa huollossa. Vakuutukset ja ajoneuvovero menee vuositasolla tasoihin.

Se mitä en osaa ennustaa on arvonalenema sähköauton osalta, mutta aika helppo päätös oli omalla kohdalla. Nyt on palannut ilo autoiluun kun ei tarvitse katsella järkyttäviä polttoainekuitteja.



Niin totta ja hullummaksi menee noiden polttomoottoriautojen huolto- ja korjauskulut kaiken aikaa. Eikä vähäisimpänä syynä kiristyneet päästörajat. EGR, lambda-anturit, katalysaattorit, ilmamäärämittarit, yms lista on aika lailla loputon.

Saa nähdä miten MEB-pohjaisten jarrut pelaavat pitkässä juoksussa, voi olla suomen oloissa ihan hyvä kun on rumpujarrut takana. Uskoisin että eivät jumittele niin herkästi kuin levyjarrulliset. Muutenhan kahden vuoden välein huollossa vaihdetaan raitisilmasuodatin ja jarrunesteet. Toki liuta tarkistuksia ja mahdollisia päivityksiä.
Nuo levyt takana olivat ongelma jo heti 90% tullessaan markkinoille "normi malleihin". En muista miten monta Passattia/Golfia yms tuli availtua ja herkisteltyä kun jengi ei polkenut tarpeeksi jarrua että takajarrut edes aktivoituisivat. Sähköautoilla vain pahenee. Teslan myyjä totesi huolloista kysellessäni että epävirallinen huolto-ohjelma on sisäilmansuodatin ja takajarrujen herkistys vuoden parin välein kilsoista riippuen. Ei noissa paljoa jarruille ole käyttöä normi tallaajalla. Toki voisivat ohjelmoida noihin jonkun syklin mikä käyttäisi takajarruja x välein kuten taisi joissain autoissa olla vuosia sitten että saatiin pidettyä levyt kuivempina sateella.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
No mitä järkeä tällaisessa vertailussa on, jos joku toisi nyt alkoholin markkinoille niin olisi ensinnäkin laiton huume eikä kukaan haluaisi muutenkaan moista myrkkyä käyttää.
Nuoret nyt ainakin. He tuntuvat aina haluavan koittaa kaikenlaisia uusia viihdehuumeita joilla saa tötterön sekaisin. Syövät kuulemma taikasienetkin metsistä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
jarrujen jumittumiset (yleistä jo polttomoottorisissa mutta sähköautoissa huomattavasti yleisempää)
Mikä juttu tämä on? En ole koskaan kuullutkaan.

Bensa-Toyotassa minulla kerran jumittuivat ajojarrut siten että jarrupalat hankasivat jarrulevyjä, ilmeisesti jarrusatulat olivat keränneet niin paljon moskaa ja ehkä myös ruostuneet että niin kävi, joten vaihtoon meni niin levyt, jarrupalat kuin satulakin.

Niin ja toki vaijerikäsijarru jäätyi aina pakkasella kiinni, ei voinut käyttää talvella.
Jostain tuollaisistako puhutaan, ja sähköautoilla tapahtuu vieläkin enemmän?

EDIT: Jaa siis sitä että jarrut ruostuvat yms. kun niitä ei käytetä? Renault Zoe:ssa käytän jarrupoljinta kyllä aina ajossa ihan yhtä paljon kuin sitä edeltäneellä bensa-Toyotalla koska en edelleenkään tykkää B-ajomoodin aggressiivisesta "moottorijarrutuksesta" jossa pitää olla paljon tarkempi kaasupolkimen käytön kanssa.

Lisäksi ellei mittaristo valehtele, Zoe ottaa regeniä talteen myös jarrupoljinta painamalla, eli sen mukaan B-regen ajomoodi on lähinnä henkilökohtainen tottumusvalinta.

B-moodissakin joutuu painamaan jarrupoljinta pysähtyäkseen kokonaan koska muuten auto ryömii hitaasti eteen- tai taaksepäin. Eli Zoella yhden polkimen ajo ei ole täysin saavutettavissa edes B-moodissa.
 
Viimeksi muokattu:

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Mikä juttu tämä on? En ole koskaan kuullutkaan.

Bensa-Toyotassa minulla kerran jumittuivat ajojarrut siten että jarrupalat hankasivat jarrulevyjä, ilmeisesti jarrusatulat olivat keränneet niin paljon moskaa ja ehkä myös ruostuneet että niin kävi, joten vaihtoon meni niin levyt, jarrupalat kuin satulakin.

Niin ja toki vaijerikäsijarru jäätyi aina pakkasella kiinni, ei voinut käyttää talvella.
Jostain tuollaisistako puhutaan, ja sähköautoilla tapahtuu vieläkin enemmän?

EDIT: Jaa siis sitä että jarrut ruostuvat yms. kun niitä ei käytetä? Renault Zoe:ssa käytän jarrupoljinta kyllä aina ajossa ihan yhtä paljon kuin sitä edeltäneellä bensa-Toyotalla koska en edelleenkään tykkää B-ajomoodin aggressiivisesta "moottorijarrutuksesta" jossa pitää olla paljon tarkempi kaasupolkimen käytön kanssa.
Varsinaisesti ei ruostumisesta ole kysymys mutta periaatteessa sama ilmiö kuin sun Toyotallakin. Jarruja kun ei nykyautoissa paineta voimalla vaan enemmänkin kaupunkiliikenteessä laahataan niin se levyjarrun mäntä ajan myötä jumiutuu ja palat jäävät joko nalkkiin levyä vasten, tai eivät liikahda levyä vasten laisinkaan. Sähkövehkeissä tämä sitten korostuu kun sitä kitkajarrua ei välttämättä poljeta koskaan vaan moottorin regen hoitaa kaiken hidastuksen.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Asiaton käytös - nollapostaus, henkilökohtaisuudet
Keskituloisethan niitä on nytkin ostaneet, mutta melkoisella vivulla koska "trendikästä" :D Nykyään taitaa olla valkoisessa kivikuutiossa asuvan persaukisen keskituloisen tunnusmerkki valkoinen Tesla Model3 ja HH kahiseva tuulitakki.
Voi että, eikö pankki myöntänyt lainaa vai oliko luottotiedot juotu? :cigar2:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom