Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Fokus on ehkä meikäläisen ikäluokan mielestä epäolennaisuuksissa jos auton paneeleissa saa olla 5cm raot, tiivisteet saa vuotaa sisään, keskikonsolit olla pimeänä ja maalit ravista pois mutta kunhan appi toimii
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Ja käyttävät vielä samaa appia myös bensa ja dieselautoissa. (joskin tosin silloin näkyy polttoaineen määrä eikä akun varaustaso, jne)

Eli aika pienellä panostuksella per auto saisi tuon asian kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Ja käyttävät vielä samaa appia myös bensa ja dieselautoissa. (joskin tosin silloin näkyy polttoaineen määrä eikä akun varaustaso, jne)

Eli aika pienellä panostuksella per auto saisi tuon asian kuntoon.
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Ja käyttävät vielä samaa appia myös bensa ja dieselautoissa. (joskin tosin silloin näkyy polttoaineen määrä eikä akun varaustaso, jne)

Eli aika pienellä panostuksella per auto saisi tuon asian kuntoon.
Saksalainen konserni ei saa 100 000e:llä edes kahvipullia kokouksiin joissa yritetään päättää, että aletaanko koodata appsia vaiko ei.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Voihan sinnekin Type2 puolellekin mennä likaa liittimiin tai muusta syystä tulla huonoa kontaktia ja lämpenemistä.

Mutta joo, tietenkin schuko-pistokkeen lämpötilan mittailu on järkevämpää.

Joku oli purkanut tuollaisen karavaanaripistokkeellisen EVSEn, joka tässäkin ketjussa oli mainittu ja siinä ei näyttänyt olevan pistokkeessa lämpötila-anturointia. Ja toki siinä oli mukana schuko->karavaanarisovitin, eli vaikka karavaanaripistoke mittaroitaisiinkin niin schukopistoketta ei siltikään mitattaisi.

Sen sijaan ainakin VW-konsernin tilapäiskykentälaitteessa näyttää olevan pistokkeen lämpötilan mittaus (päätellen siitä että Schuko-pistokkeeseen menevä kaapeli on merkitty 3 x 2.5mm2 + 2 x 0.5mm2 )
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Sähkön hinta vaihtelee karkeasti ottaen 5-100snt/kWh. Pelkästään tuon takia olisi fiksua pystyä etäohjaamaan nimenomaan sähköauton latautumista.

Jos on vielä voimassa halpa kiinteähintainen soppari, niin ymmärrän sen, että lataamisen etäohjaus ei juuri nyt kiinnosta, mutta yhä useampi ottaa nykyisessä markkinatilanteessa pörssisähkön. Halpojen tuntien aikana saa latailla autoa liki ilmaiseksi ja kalliiden tuntien aikana lataus maksaa enempi kuin bensalla ajo, että onhan siinä jo jotain kannustinta.

Huomenna jos töräyttää tankkiin 40kWh iltasella, niin hintaa tulee yli 20e. Jos viitsii ladata tänä yönä, niin selviää karvan yli kympillä. Kun tätä heiluntaa on melkein jatkuvasti, niin harmittaisihan se jatkuvasti maksaa ylihintaa. Tai harmittaa ravata autolla säätämässä sitä lataamisen ajastusta jos sen voisi tehdä etänäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Itse ainakin kun puhuin huonosta softasta tarkoitin lähinnä sitä auton käyttöliittymää siinä keskinäytössä, enkä mitään äppiä. Nykyään autoissa ohjataan lähes kaikki siitä keskellä olevalta kosketusnäytöltä ja esimerkiksi VW konserni ei ole viitsinyt siitä koodata helposti käytettävää ja toimivaa ja toisekseen ei ole viitsinyt laittaa sinne sellaista rautaa, että se ei pätkisi.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti.
No minäkin sanoin että pärjään vaikka ilman appiakin, mutta ei ole kovin hyvä laatuvaikutelma että valmistaja tekee tuotteeseensa ominaisuuden joka on täyttä paskaa. Vähän sama kuin mersun tähti tipahtaisi ensimmäisessä kaarteessa. Eihän sillä tähdellä sinänsä mitään tee, mutta oli ominaisuus miten turha tahansa niin pitäisihän se tehdä kunnolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 179
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.
Kunnon mobiiliappia auton kaltaiseen laitteeseen ei tee kukaan 100k eurolla, hintaluokka on jotain aivan muuta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Ehkä joskun tulee lisävarusteeksi perus webaston kaukosäädin -tyyppinen ratkaisu. :)
Vähän tähän tyyliin minä olen Honda e:n kanssa elänyt. Siihenhän ei etäohjausta ole Suomessa tarjolla. Onneksi avaimesta saa etänä viilennyksen/lämmityksen päälle ja sen kantomatka yltää juuri ja juuri kotoa parkkikselle asti, kunhan osoittelee oikeasta tuuletusikkunasta. Toiminut sinällään ihan ok, mutta välillä ei ole lämmitys mennyt päälle syystä tai toisesta ja ottaahan se päähän kun autolle asti pääsee kuvitellen pääsevänsä suoraan lämpimään autoon.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
VW ei ole sama kuin kaikki muut. Haukkukaa ESIM Teslaa miten paljon huvittaa mutta olihan tuo pirun näppärää lyödä ajastuksella tai luurista täppäämällä lämmöt tappiin, lämmittää ne penkit mitkä haluaa valmiiksi, kävellä autolle luuri taskussa, istua mukavan lämpimään sulaan autoon ilman että tarvitsee avaimia, ylimääräisiä avaimenperiä yms. Hätävarana pankkikortin muotoinen vara-avain lompakossa jos luurista loppuu akku. Voin sanoa ettei kyllä ihan heti tulisi mieleen kaipailla jotain txt pohjaisia päälle pois settejä. Kaukosäädin menetteli yhdessä autossa koska kantomatka riitti juuri ja juuri kämpästä autolle mutta nykyisessä ei mitään toivoa joten pari täppäystä (ota luuri taskusta, avaa lukitusnäyttö jossa Teslan widget, paina nappia, lukitse puhelin=4painallusta mukaanlukien luurin avaus ja lukitus sormenjäljellä) luurista ja homma oli hoidettu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Niin no siitähän tämä lähti että VW:n softatarjonta on niin pahasti jäljessä Teslasta.

Eikö ole surkuhupaisaa, jos jonkin firman "hieno äppi" on jopa huonompi kuin tuollainen txt pohjainen päälle pois?
Juu tuli vain fiilis että VAG=paska=kaikki paskaa. Tuo sakemannien ohjelmistojuttu on mennyt niin sekavaksi että huhhuh.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy. :)
Joko on palattu normaaliin: 50 000e autosta lähtee 5000e/v ensimmäiset pari vuotta?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Miten luulet hintojen tulevan rytinällä alas kun kysyntä vain kasvaa, mutta tuotanto ei pysty vastaamaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Miten luulet hintojen tulevan rytinällä alas kun kysyntä vain kasvaa, mutta tuotanto ei pysty vastaamaan?
Kyllähän ne näyttää lyhyellä tähtäimellä tulevan, ainakin Tesloissa. Niitä rahdattiin kerralla liikaa Suomeen ja kyllästettiin markkinat. Samaan aikaan Teslan toimitusajat uusissa autoissa on enää pari-kolme kuukautta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Juu tuli vain fiilis että VAG=paska=kaikki paskaa. Tuo sakemannien ohjelmistojuttu on mennyt niin sekavaksi että huhhuh.
Lueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Lueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.
Juu sen siitä saa kun tekee miljoonaa asiaa. Luet yhden viestin unohtaen mistä viestin asiaan päädyttiin. Noooh... jos ei muuta niin tulipahan annettua yksi esimerkki toimivasta softasta vs VAG.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
Tällä pääsee noin 500m ja näkee auton sisälämpötilan ym ja voi ajastaa joka päivälle vaikka minkä ajan tahansa, toiminut sen 14v ongelmitta
20220429_061248.jpg
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Ihan nettiautoa tullut seurattua. M3 LR useampia jo alle 40k hintaan tarjolla ja eivät silti näytä kelpaavan.
No ei varmaan lähde tavan tuulipukukansan mukaan yli 3v vanha yli 100tkm rullattu Tesla 40k€ hinnalla.
Etenkään kun vieressä on se perus golffi jolla vuosi vähemmän ikää, kilometrejä alle 50tkm ja hintaa jotain 18-20k€. (Taitaa tuokin olla yläkanttiin)
Molemilla hoitaa tasan saman henkilön/tavarankuljetuksen, kutakuinkin yhtä mukavasti ja huolettomasti. Pätee myös muihin sähköautoihin, noissa vaan on vielä ihan liikaa sähköautopremiumia hinnassa.

Ihan sama millainen miljoonan Rolls Royce se on uutena ollut, mutta kyllä takuunsa jo ohi rullannut pirssi pitää lähteä lähemmäs 20k€ hintaan mukaan tai saa jäädä kauppaan. Ainakin tämän naavaparran mielestä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ihan sama millainen miljoonan Rolls Royce se on uutena ollut, mutta kyllä takuunsa jo ohi rullannut pirssi pitää lähteä lähemmäs 20k€ hintaan mukaan tai saa jäädä kauppaan. Ainakin tämän naavaparran mielestä.
Tällä logiikalla näitä mersuja, bemareita, audeja tai volvojakaan ei olisi polttomoottorien aikanakaan ensimmäisen omistajan jälkeen saatu enää myytyä. Ei se kolmen vuoden ikäinen diesel bemarikaan taikaiskusta muutu 20k€ autoksi kun takuu loppuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Noista VAGin heikoista apeista sen verran, että itselläni on dinomallin Audi A4 vm 2021 ja siinä appi on toiminut 100% auton käyttöiän aikana, käytän sitä aina jäähdytyksen/lämmityksen käynnistykseen ja vähintään viikottain auon oviakin. Käyttöliittymänä Apple Watch ja iPhone.

Onkohan nuo ongelmat siis itse auton pään ohjelmistossa VAGgineiden osalta, kun ovat kuuluisan bugisia eritoten tuon uuden käyttöliittymän osalta? Tämä Audihan on tuolla vanhalla Audin softalla, ja se on muutenkin toiminut kuin ajatus noin teknisesti. Ominaisuuksia toki voisi olla enempikin sinällään, mutta langattoman Carplayn myötä ei kyllä tee mieli käyttää itse auton infotainmenttia. Ainut kiinnostava lisäominaisuus olisi Carplayn karttojen heijastus suoraan mittaristoon.

Budjettina voisi kuvitella tuollaisen auton infotainmentin olevan lähempänä sataa miljoonaa kuin sataa tuhatta.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Budjettina voisi kuvitella tuollaisen auton infotainmentin olevan lähempänä sataa miljoonaa kuin sataa tuhatta.
Tuossa sadassa tonnissa nyt puhuinkin ihan vaan appista, joka asennetaan kännykkään ja joka juttelee taustajärjestelmän kanssa. Toki jos kaikesta auton softasta puhutaan niin ollaan ihan eri suuruusluokassa. Autoon sisältyvä softa tuntuu kuitenkin toimivan riittävän hyvin, joten viittasin siihen ettei olisi suhteessa suuri kustannus tehdä sitä appiakin kunnolla. Tietenkin jos tuo, että ovien lukitus ja valojen päälläolo tulee väärin johtuu auton päässä olevasta softasta ja sen korjaaminen on mahdotonta, niin ne kannattaisi ehkä sitten jättää kokonaan pois appista.

Kommenttien perusteella iPhone-versio toimii paremmin kuin Android, eli kenties VAG johtajilla on iPhonet ja ongelmia joita ei omakohtaisesti näe ei ole olemassa.

Lähinnä mielipiteeni on ollut että laatunäkökulman kannalta asiat kannattaisi joko tehdä kunnolla tai jättää kokonaan tekemättä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Mun mielestä on kyllä outoa miten iso VW konserni on vieläkin niin jäljessä Teslaa noissa softa ja äppi hommissa. Eikö niillä ole varaa palkata koodareita vai missä on ongelma? Luulisi olevan kuitenkin heillekin tärkeää saada ne parhaimmat osaajat noihin hommiin koska nykyään se softa ja sen toimivuus on melkein tärkeintä (sähkö)autossa.
Sama ongelma kuin Nokialla oli, ei rautatalo muutu kovin nopeasti softataloksi, kun alalle tuli Applen ja Googlen tapaisia softataloja.

Lisäksi, ehkä Yhdysvalloissa vaan on enemmän ja parempaa softakoodausosaamista, kuin (länsi-)Euroopassa. Euroopassa ehkä osataan tehdä parempia voisarvia, ainakin sellaisia joihin ei ole sotkettu suklaakastiketta päälle.

Jotain ainakin Renaultin vanhakantaisuudesta kertonee se että ilmeisesti he ovat kieltäneet esim. autojen firmiksien päivityksiä huollossa, ellei asiakas ole erikseen raportoinut jostain oikeasta viasta joka on korjattu uudemmassa versiossa. Voi auto kuulemma mennä juntturaan vikaan menneen päivityksen myötä tms. (olen aiemmassa työpaikassa työkseni päivitellyt firmiksiä, ja kumma jos Rellu ei ole kuullut systeemistä missä firmiksille on kaksi tallennuspaikkaa joista toinen jää varalle ja siihen palataan automaattisesti, jos toisen päivitys jostain syystä menee persiilleen; toisaalta vaikka satoja ellen tuhansia päivityksiä tein, en edes muista milloin yksikään päivitys olisi epäonnistunut, ainakaan niin että laite ei olisi sen jälkeen enää toiminut buutin jälkeen).

Niin ja olen minä PC:eitteni ja läppärieni BIOS päivittänyt vaikka kuinka usein, vielä kertaakaan en ole onnistunut munaamaan niitäkään. Ei ole sitten tullut sähkökatkoa juuri sopivaan rakoon.

Ilmeisesti kaikki autot eivät voi olla Tesloja joissa päivitykset tulevat turvallisesti ilmateitse, ei tarvitse edes huollossa käydä (missä kieltäydytään päivittämästä mitään).

Renaultiin kyllä tulee ilmateitse päivityksiä siihen keskikonsolin mediacenteriin vai mikä se on nimeltään, ehkä kerran vuodessa, ja muutokset tuntuvat olevan niin hienovaraisia etten osaa edes sanoa onko jotain päivittynyt. Ehkä sitten ovat vain bugipäivityksiä, ei tule uusia ominaisuuksia tms. Tai no, voi siihen ehkä tulla päivityksiäkin jotka eivät näy minulle, koska minulla ei ole auton navigaattoria yms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Mä luulen että ne ei osaa* palkata hyviä koodareita ja priorisoivat appijutuissa vääriä asioita. Veikkaan myös että eivät pidä sitä kilpailutekijänä ja eivät ne ihan väärässä olekaan. Auton ostajat kattelee tällä hetkellä enemmän rangea, kulutusta, kiihtyvyyttä, latausnopeutta, auton tiloja, auton ulkonäköä ja varmaan montaa muutakin enemmän kuin sitä äppiä. Ja lisäksi vielä jos joku satunnainen ostaja sanoo että "tän auton äppi on kuulemma surkea" niin myyjä varmaan sanoo että "siihen on kyllä tulossa parannuksia"

* Pitäisi osata palkata koodari joka on oikeasti hyvä eikä sellaista joka sanoo olevansa hyvä.
Pitää olla kunnon softa-arkkitehdit ja tyypit jotka myös suunnittelevat ison kuvan, millainen appi on hyvä käyttää ja kaikki siihen liittyvä tekninenkin puoli.

Sinänsä Renault Zoen äppi on suht helppokäyttöinen ja looginen, ei siinä mitään. Enemmän ongelma on ehkä ominaisuuksien puute (mikä ehkä sitten tekeekin siitä helppokäyttöisen), ja edellämainitut ajoittaiset yhteysongelmat jne. Ei se äppi onneksi sentään jatkuvasti kaatuile tms., kuten vaikka Fingridin sähköpörssihintaohjelma alkoii tehdä jatkuvasti puhelimellani (en tiedä oliko vika enemmän puhelimessa vai äpissä).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Hauska vanhana bensalenkkarina huomata että kiinnostus on siitä varsinaisen auton ja sen laadun tarkkailusta kääntynyt ihan muihin asioihin. Fokus on ehkä meikäläisen ikäluokan mielestä epäolennaisuuksissa jos auton paneeleissa saa olla 5cm raot, tiivisteet saa vuotaa sisään, keskikonsolit olla pimeänä ja maalit ravista pois mutta kunhan appi toimii ja on pierutyynyjä yms. niin hyvä on :D
Tunnen itseni dinosaurukseksi näitä juttuja lukiessa.
En tiedä vertailetko polttomoottoriautoja ja sähköautoja sinällään, vai eri aikakausien autoja, esim. 1996 Skodaa 2022 Teslaan.

En ole 2007 uudempaa polttomoottoriautoa ajanut, mutta veikkaan että jos nyt ostat uuden yli 20000€ maksavan polttomoottoriauton, eiköhän siinäkin softan toimivuus ja äppsit näyttele jo jotain roolia. 2007 Toyota Auriksessa juu ei tainnut olla mitään puhelinäppiä jonka toimivuutta olisi pitänyt ihmetellä, mutta veikkaan että 2022 Toyota Corollassa on.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Varmaan kaikkia sähköautoja voi käyttää myös kokonaan ilman äppiä, jos niin välttämättä haluaa.

Sitten pitää vain aina mennä auton luo tekemään säätöjä vaikka latausasetuksiin (jos niihin on tarve koskea, esim. jos haluaa ajastaa latauksen vain yön tunneille tms.), tai laittaa esilämmitys päälle (voi senkin toki ajastaa) jne.

En tiedä mitä kaikkea uusissa polttisautoissa on mitä haluaa etänä huolehtia tai tarkkailla. Onko niissä esilämmityksiä yms., vai hoidetaanko ne edelleen erikseen asennettavilla Webastoilla yms.?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
jos nyt ostat uuden yli 20000€ maksavan polttomoottoriauton, eiköhän siinäkin softan toimivuus ja äppsit näyttele jo jotain roolia.
Sinänsä tosin polttisautoissa saattaa olla että käyttäjä ei asenna koko äppiä jos siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Niissähän ei yleensä ainakaan esilämmitystä ole sisäänrakennettuna.

Toki joo esilämmityksenkin voi ajastaa, mutta se ei auta tilanteissa, joissa ei etukäteen ole aikataulua tiedossa.

Ei se tietty maailmanloppu ole vaikka esilämmitystä ei saisikaan päälle, nopeastihan tuo lämpenee senkin jälkeen kun autoon menee - kokemusta on, apin satunnaisesta toimimattomuudesta johtuen.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 510
VW ei ole sama kuin kaikki muut. Haukkukaa ESIM Teslaa miten paljon huvittaa mutta olihan tuo pirun näppärää lyödä ajastuksella tai luurista täppäämällä lämmöt tappiin, lämmittää ne penkit mitkä haluaa valmiiksi, kävellä autolle luuri taskussa, istua mukavan lämpimään sulaan autoon ilman että tarvitsee avaimia, ylimääräisiä avaimenperiä yms. Hätävarana pankkikortin muotoinen vara-avain lompakossa jos luurista loppuu akku.
No en tiedä, tämä ei eroa Mazdasta mitenkään tai Cupran plugarista. Näissähän nämä asiat voi säätää myös suoraan autosta ja appista hifistellä jos haluaa. Mazdan appi on toiminut 100% jatkuvasti ja VW:n kusinen appi ehkä sen 85% ajasta. Silleen tuo 85% on kyllä täysin paska suoritus, koska vkl heillä on jotain palvelinpäivityksiä tai jotain, jolloin ei luonnollisesti aina saa ovia auki tai lämmitystä päälle. Ajastetut lähtöajat ovat toimineet kyllä poikkeuksetta aina, kun ne on auton sisällä infotainmentista VW:n paskassa säätänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
VW:llä tuntuu olevan kyllä nuo palvelimet se heikko lenkki. Ainakin siis, jos ja ilmeisesti kun Seatkin käyttää samoja palvelimia. Jos appi-palvelin-auto yhteys pelittää, niin en muista koskaan tulleen mitään varsinaista ongelmaa appin kanssa, asiat on saanut hoidettua. Eli oikeastaan haukutaanko me tässä volkkarin palvelimia vai appia?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joo kaikki niiden brändit käyttää samoja palvelimia. Hauskinta on että taustapalvelimet itse asiassa usein toimii vaikka Appi ei saisi niihin yhteyttä. (Päätellen siitä että Appista reverse engineerattu Python-kirjasto toimii usein ihan täysin)

Ja Python kirjasto saa haettua kaikki tiedot 8 sekunnissa, kun Android-appilla siinä kestää 29 sekuntia (20 sekuntia menee ennen kuin se edes sanoo että "yhdistetään") Eli sanoisin että toi eka 20 sekuntia menee käytännössä siihen että ovat päästäneet jonkun toistaitoisen koodaamaan sen Android-appin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
XR:llä meni noin 15 sekunttia siihen, kun suljettu appi oli auki ja auton tiedot haettu. Jos appi oli jo tausta-ajossa, niin vähän alle 10 s. iOS appi taitaa tosiaan olla paremmin koodattu.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
VW ei ole sama kuin kaikki muut.
Itse lähdin tässä siitä että amerikkalaisilla firmoilla (kuten Google, Apple ja Tesla) tuntuu olevan softaosaamista ja halua softan tekemiseen ihan eri tavalla kuin länsi-eurooppalaisilla. Nokiakin kipuili aikoinaan kun olisi pitänyt enemmän keskittyä jonkun oman appstoren yms. pystyttämiseen ja muuhun softakehitykseen, pelkän Symbian-luurien muotoilun ja näppäinten kehittämisen sijaan.

Kiina... en osaa sanoa. Ehkä he osaavat myös tehdä softaa, mutta Tesla-Björnin videoista on tullut kuva että kiinalaissähköautojen ohjelmistoissa on vielä paljon bugeja, kaatuilevat käytössä jne.

Ehkä intialaisten pitäisi alkaa tehdä sähköautoja, eivätkös ne ole ihan hitonmoisia koodareita, ainakin 30 hengen ryhmissä missä kuhina käy ja jalka vipattaa?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy. :)
JOS (siis jos) Teslan käytettyjen hinnat ovat oikeasti tulossa ryminällä alas, vaikea nähdä ettei se vaikuttaisi kaikkien muidenkin käytettyjen sähköautojen hintoihin, niitä alentavasti.

Mikäs siellä nyt on rytissyt, onko joku taas tarjoamassa taksikäytössä ollutta 2018 Tesla Model 3:sta 300.000km mittarilukemalla jo alta 39k€?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Sinänsä tosin polttisautoissa saattaa olla että käyttäjä ei asenna koko äppiä jos siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Niissähän ei yleensä ainakaan esilämmitystä ole sisäänrakennettuna.

Toki joo esilämmityksenkin voi ajastaa, mutta se ei auta tilanteissa, joissa ei etukäteen ole aikataulua tiedossa.

Ei se tietty maailmanloppu ole vaikka esilämmitystä ei saisikaan päälle, nopeastihan tuo lämpenee senkin jälkeen kun autoon menee - kokemusta on, apin satunnaisesta toimimattomuudesta johtuen.
Juu näinhän se on, mukavuustekijä se äppi on eikä muuta. Ei mun auton äpissä ole edes mitään ovien availuja tai lukitsemisia, ne hoidetaan etänä avainkortin nappulaa painamalla jos on tarve että vaimon pitää päästä hakemaan autosta jotain ilman autonavainta (avainkortin kantama riittää kotoamme viidennestä kerroksesta parkkipaikalle).

En sillä äpillä muuta juurikaan tee kuin tarkkaile auton akun lataustasoa jos on jostain syystä unohtunut mitä se oli, ja se esilämmitys. Aina tosin en lumisina pakkasaamuina viitsi esilämmitystäkään käyttää koska pakkaslumi on helpompaa vaan huitaista tuulilasilta pois kuin sulanut märkä lumi, ja kuten sanoit, sähköauto lämpenee nopeasti kun sen käynnistää, ei tartte ajella ympäriinsä 10-15 minuuttia ennenkuin alkaa tarjeta ja huuru lähteä laseista kuten edellisellä polttomoottoriautolla. Pelkkinä pakkasaamuina ilman sitä lunta, silloin toki on kiva että lasit ovat jo valmiiksi pois huurusta kun autolle saapuu.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
Joulukuussa tulee kuulemma Volvon XC40 vm2024 päivitetyt hinnat. Kantama on noussut nelivedoissa ja vajaavedoissa, mutta todellinen yllätys on, että ilmeisesti XC40 muuttuu etuvedosta takavedoksi! Nelivetokin on oletuksena takavetoinen, etupyörien aktivoituessa tarpeen mukaan. Jänniä nämä sähköautot, eipä tule heti mieleen mitään polttomoottoriautoa jossa vetotapa oltaisiin vaihdettu edestä taakse vuosimallin vaihtuessa!
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Jos noin paljon maksat museoautosta, niin kannattaa nyt ainakin laskea auki, että kannattaisiko vaan päivittää auto suoraan nykyaikaan.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Jos noin paljon maksat museoautosta, niin kannattaa nyt ainakin laskea auki, että kannattaisiko vaan päivittää auto suoraan nykyaikaan.
Nykyaikainen auto maksaa vähintään 40 000 €. Noin 25t€ ja allekin saa asiallisia polttiksia.

Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Sinänsä jos ne poistaa käyttövoimaveron dieseliltä, niin sitten varmaan nostavat dieselin veron samaksi kuin bensiinin vero. Sitä veroaleahan se on tehty kompensoimaan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
En noilla kilometreillä itse saanut kannattamaan 50k€ sähköautoa millään. Lähellä kyllä oli kun vastassa oli 30k€ bensa. Tilasin silti.

Sitten isommilla +30000km/v on jo tyhmää ajella dinolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
Minä en ainakaan millään. Kilsoja tulee juuri se reilut 15t vuodessa. Olisin tehnyt huomattavat säästöt, jos olisin ostanut 25t bensa-auton uutena vs. 42t sähköauton. Taloudellisesti minun vallinnassa ei ole mitään järkeä. Ja silti osin sen sähköauton. Itseasiassa jo toisen sellaisen.

Hyvin harvoja hankinnoistani minä muutenkaan euroilla perustelen. Pelitietokone, kannettava tietokone, pelikonsolit, iso telkkari, tarpeettoman kalliit kengät, sähköpotkulauta... Taloudellisesti näissä on hyvin vähän järkeä ja kaikille valinnoille olisi löytynyt edullisempi vaihtoehto. Mutta se näitä kaikkia yhdistää, että kaikki nämä asiat tuovat minulle iloa. Samoin kuin se sähköauto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
En noilla kilometreillä itse saanut kannattamaan 50k€ sähköautoa millään. Lähellä kyllä oli kun vastassa oli 30k€ bensa. Tilasin silti.
Perstuntumalta sanoisin, että nyt uutena ostettavasssa "perusauto" polttomoottorivehkeissä alkaa kohta olemaan aika railakasta arvonalenemaa sähkökulkineisiin nähden, kun verokarhu pääsee viilailemaan kynsiään. Polttiskanta on edelleen selvästi isompi ja "pahaa" saastustajaa on aina helpompi poliittisesti rankaista. Tähän vielä päälle runsastuva määrä enemmän ajettua täyssähkisvaihdokkeja ja töpselihybridejä, jolloin polttomoottorien "high end" pään hinnat valuu nekin reippaammin alaspäin ja tämä jättää perusautoille vielä vähemmän hinnoitteluvaraa. Ihan puhtaasti näistä syystä lasken sen varaan, että sähköauto pitää itsensä edullisempana vaikka hankintahinta on kovempi (oletuksena käyttää 4-5 vuotta takuun loppuun asti).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 289
Viestejä
4 156 490
Jäsenet
70 405
Uusin jäsen
ObD

Hinta.fi

Ylös Bottom