Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Mites muuten tuo vikavirtasuoja-asia, kun käytetään olemassaolevaa vetoa. Jos kiinteästi asennettavassa kytkentälaitteessa on vikavirtasuojat sisäänrakennettuina, niin tarvitseeko VVSK:ta edes olla keskuksen päässä?
Ei tarvitse, kunhan siinä latausasemassa on myös DC vikavirran valvonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Kävin sitten hakemassa tuon verkkokaupan ”tarjous” laturin ja siihen 10m 3-vaihe jatkojohtoa. Kokeillaan nyt ensin 8A virralla sulaako joku.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Kävin sitten hakemassa tuon verkkokaupan ”tarjous” laturin ja siihen 10m 3-vaihe jatkojohtoa. Kokeillaan nyt ensin 8A virralla sulaako joku.
Wait... Kävit hakemassa sähköautolle laturin?
Joko pihassa on joku sähköpirssi? Muistelen että taannoin kyselit vinkkejä sähköauton hankintaan, mutta tämän ketjun keskustelu on taas vellonut siihen malliin että tippuu kärryiltä.
Mihin malliin sitten lopulta päädyit? Jos auto on jo hankittu.
Muistelen että vaatimukset oli kuten meillä kaikilla muillakin, eli pitää päästä kusematta lappiin ja tilaa olla seitsenhenkiselle perheelle ja kahden viikon lomavermeille, neliveto ja maavaraa niin että pääsee sen hirvenruhon viereen ajamalla sekä 15m jahtia pitää pystyä vetämään ilman kulutuksen nousua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Wait... Kävit hakemassa sähköautolle laturin?
Joko pihassa on joku sähköpirssi? Muistelen että taannoin kyselit vinkkejä sähköauton hankintaan, mutta tämän ketjun keskustelu on taas vellonut siihen malliin että tippuu kärryiltä.
Mihin malliin sitten lopulta päädyit? Jos auto on jo hankittu.
Muistelen että vaatimukset oli kuten meillä kaikilla muillakin, eli pitää päästä kusematta lappiin ja tilaa olla seitsenhenkiselle perheelle ja kahden viikon lomavermeille, neliveto ja maavaraa niin että pääsee sen hirvenruhon viereen ajamalla sekä 15m jahtia pitää pystyä vetämään ilman kulutuksen nousua.
Oho aika hyvin muistettu.

Joo tosiaan siitä lähdin ettei paljoa ominaisuudet huononisi entiseen dieseliin verrattuna mutta hiukan kompromisseja joutui tekemään. Ensimmäisenä tippui pois 4x4 koska muutamme alueelle jossa sitä ei enää tarvita. Sitten pieneni tilantarve kun range noissa stellantiksen pakuissa jää todellisuudessa aika vaatimattomaksi. Jäljelle jäi enää toive 3 x isofix, koiralle tilaa ja kohtuullinen tulos tuossa TB 1000km testissä.

ID4 ja Enyaq kävin kokeilemassa. Mutta vähän intoa laski kun ei ne perinteisillä mittareilla miltään 50k€ autoilta oikein tuntunut. Vanha mersu oli tilavampi, nopeampi, varusteilla ja hiljaisempi. Lisäksi tietty nämä maasto ja range ominaisuudet. Itse olin siis tähän mennessä autoillut pääsääntöisesti 200-500tkm rullatuilla ”premiumeilla”.

Ajattelin jo jotai pienempää diesel rutkua väliajan autoksi mutta hylkäsin sitten sen korkean rekisteröintiveron vuoksi. Sitten jo harkitsin pieniä Corsa e, e C4 tms. ja melkein ostin I-Pacen kun ajattelin että kyllä se hurtta oppii makaamaan autossa. Sattumalta kuitenkin katsoin paikallisen Skoda myyjän valikoimaa ja välirahastakin päästiin yhteisymmärrykseen niin Enyaq 80 nyt pihalla seisoo.

Illalla laivalla yli ja siitä 1000 km yhteen soittoon. Hyvä crash course kun en ole kertaakaan julkisella ladannut ja sähköautolla ajetut kilometrit on yhteensä varmaan alle 200 km.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Alkaa olla kohta sähkösiirtymä suorittettu. BMW i4 M50 toimitettiin kuun vaihteessa ja BMW iX1 saapui tällä viikolla Hankoon. Autojen tilauspäivällä oli tasan vuosi eroa, että semmosta. Yllättävän liukkaasti liikkui toi iX1 tuotantoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Ai tuo iX1 tuli noin nopeasti tuotantoon ja toimituksiin. Tottunut siihen, että näissä kuluu reippaasti aikaa.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Olikin ihan sopusuhtaisen näköinen toi ix1, varsinkin kun vertaa merkin viime aikaisiin lanseerauksiin, lähinnä siis tohon möhkö-suviin. Tosin vähän piti silmiä hieraista kun esitteeseen oli auto laitettu hullut päivät pösö-värissä, luulin että olin ladannu väärän auton esitteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Mitäs luulet käyvän vakuutusturvalle, kun esim. Miin lapuissa ko. laite esitetään tilapäiseen käyttöön ja laite polttaa talon sanotaanko vaikka 2 vuoden säännöllisen käytön jälkeen?
Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.

Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.

Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
Erinomaisesti sanottu. Itsekin asennutin ns. supersukon autokatokseen, ja asentaja tutki ja totesi kaapeloinnin ja kaiken olevan pristiiniläiset jatkuvaan 16A lataukseen. Silti sekin on kuitenkin tilapäisesti kytketty, koska kyseessä ei ole kiinteästi asennettu kaapeli.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
No jos 500kg litiumia haluaa lämmittää 10 astetta lämpimämmäksi, niin siihen tarvitsee 5 kWh.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?

Kai tuon kanssa joutuu tasapainoilemaan, haluuako minimoida latauksiin kuluvan ajan (ja siten koko ajomatkan ajan) vaikka siihen kuluisi enemmän energiaa, vai säästää energiaa mutta tyytyä sitten pidempiin lataustaukoihin.

Asiasta sivuun, swiddu onko sekä Lidl että Espoon kauppakeskus Sello mennyt puolittamaan AC-latausasemiensa tehon 22kW -> 11kW? Aina meitä Zoe- (ja Megane E-tech ja Nissan Ariyan) kuskeja sorsitaan ja pissitään silmään...

Hyvänä uutisena puolestaan se että siinä missä toissaviikolla Sellon AC-latausasemat eivät tuntuneet enää suostuvan lataamaan Zoea (niihin oli tullut sama vika tai "ominaisuus" mitä raportoin aiemmin Verkkokauppa.com:n AC-latausasemilla, eivät aloita koskaan latausta Zoen kanssa, jäävät ikuiseen kättelyluuppiin tai jotain; molemmissa paikoissa on Enston latausasemat ja olinkin asiasta suoraan yhteydessä Enstoon), eilen Sellon latausasemat taas vaihteeksi toimivat Zoellakin. Puh!

Tosin, jostain syystä kättelyyn meni varmaan kaksi minuuttia ennenkuin lataus alkoi, mutta pääasia että alkoi lopulta (en ole havainnut tuollaista pitkää kättelyä muilla AC-latausasemilla, olivat ne sitten 22kW tai 11kW). Valitettavasti vain 11kW teholla, kun ennen puskivat 22kW... :( Tätä se energiakriisi ja sähköpula nyt sitten tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Ja riittääkö se 10 asteen lämmitys, vai pitäisikö lämmittää 20 astetta. Jokatapauksessa kyllä se akun lämmittäminen ottaa ihan reilusti energiaa, jos esim. 0 asteista akkua pitää kunnolla lämmittää pikalatausta varten.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Ja voihan se olla että se lämmitin ei edes koko aikaa lämmittänyt täydellä teholla. Ei niitä akkuja kannata yrittää minuutissa lämmittää, koska sitten vaan kennon kuori on tulikuuma ja keskeltä edelleen kylmä.

Vähän kuin joulukinkun koittaisi saada hyväksi vartissa 600 asteen uunissa.

Toisaalta tietenkään ei myöskään tunteja etukäteen kannata lämmittää, koska sitten se lämpö karkaa. Ehkä luotetaan vaan siihen, että insinöörit tietää mitä tekee.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Jotain muutakin "outoa" muutosta Zoessa aivan viime aikoina, tosin kai enemmän positiivishenkistä...

Tässä lähiaikoina ainoat erityiset asiat mitä autolle on tehty oli viime kuussa eka määräaikaishuolto, viime viikolla talvirenkaiden vaihto tuon saman puljun rengashotellilla, ja viime viikolla autooni tuli ilmeisesti tietämättäni ja mitään ilmoittamatta keskikonsolin softan media center tms. päivitys.

Olin just aloittanut latauksen Kaaren kauppakeskuksessa kun havaitsin ettei auton volume-nappi toimi, radio oli juuttunut yhdelle volumelle.
Muistelin saman tapahtuneen viime keväänä kun autoon oli tullut media center-päivitys ilmateitse, ja se ratkesi buuttaamalla keskikonsoli pitämällä sen käynnistysnappulaa pitkään pohjassa, joten päätin kokeilla sitä. Mitään ilmoitusta tai varoitusta päivityksestä en tosin ollut saanut, joten en voi olla varma tuliko päivitystä vai ei.

Tuo resetointi aiheutti vain sen että sen jälkeen keskikonsoli pysyi tummana eikä suostunut enää käynnistymään. Pysyi kiinni koko loppupäivän ajan vaikka käynnistin ja sammutin koko auton jne. Ajattelin että pitääkö alkaa tilata uutta huoltoaikaa (autolla voi kyllä ajaa ilman keskikonsolia mutta tietenkään sen palvelut eivät ole käytössä, edes radio), mutta kaikeksi onneksi seuraavana aamuna keskikonsoli käynnistyi ok kun lähdin ajoon.

Oli miten oli, tällä viikolla havaitsin että auton esilämmitys suostui käynnistymään puhelimesta, vaikka akkua oli jäljellä 36% tai jotain sinnepäin (auto ei ollut myöskään latausjohdossa kiinni). Aiemmin siinä oli tarkka raja että akkua pitää olla vähintään 40% tai muuten esilämmitys ei suostu alkamaan.

Nyt myös tosiaan tuo Sellon latauskin alkoi lopulta toimia kun ei viime viikolla väliaikaisesti suostunut (voi toki olla että jotain muuttui myös ko. latausasemilla tällä viikolla kannaltani parempaan suuntaan)... No, en tiedä onko noista kahdesta muutoksesta kiittämistä sitten media center päivitystä joka mahdollisesti tuli viime viikolla, mitään varoittamatta tai ilmoittamatta? En oikeasti edes tiedä onko tullut, mutta jollain ulkomaisella Zoe-sivustolla taisi olla maininta että joitakin viikkoja sitten jokin päivitys tulisi.

Oli miten oli, pääasia että jotain positiivista kehitystä, johtui mistä johtui. Ties vaikka joku päivä Zoe saisi sellaisenkin modenin ominaisuuden kuin kyky rajoittaa lataus jollekin tietylle akun lataustasolle, esim. 85% ?!? Nyt se lataa pyytämättä aina 100% ellei itse katkaise latausta kesken tai aseta ajastettua latausta vaikka puhelinäppillä. Ihanan 90-lukulaista retroa...
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?
Eikös niiden Lildin DC-latureiden max. teho pitänyt nyt maksullisuuden myötä muuttua takaisin 50kW, kun välillä laskettiin 30kW:iin?

Edit: Vaivauduin nyt rekisteröitymään tuonne Lidlin palveluun nähdäkseni lataushinnat. 24c/kWh DC ja 19c/kWh AC. Kieltämättä nykyisillä sähkönhinnoilla vallan kohtuulliset. Tarkoittanee sitä että CCS DC lataus jatkossakin aina varattu, kuten näytti lähi-Lidlissä nytkin olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Oli miten oli, pääasia että jotain positiivista kehitystä, johtui mistä johtui. Ties vaikka joku päivä Zoe saisi sellaisenkin modenin ominaisuuden kuin kyky rajoittaa lataus jollekin tietylle akun lataustasolle, esim. 85% ?!? Nyt se lataa pyytämättä aina 100% ellei itse katkaise latausta kesken tai aseta ajastettua latausta vaikka puhelinäppillä. Ihanan 90-lukulaista retroa...
Miksi sä haluaisit sen latauksen lopettaa kesken? Renuhan ei lataa sitä akkua 100% ikinä muutenkaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Ja riittääkö se 10 asteen lämmitys, vai pitäisikö lämmittää 20 astetta. Jokatapauksessa kyllä se akun lämmittäminen ottaa ihan reilusti energiaa, jos esim. 0 asteista akkua pitää kunnolla lämmittää pikalatausta varten.
Muistelen lukeneeni että esim. Tesla pyrkii esilämmittämään akun jopa 40 asteeseen DC-pikalatausta varten. Kuvittelisin toki että ihan kivasti se latautuisi jo vaikka 20 tai 30 asteisena, mutta ehkä se optimi mahdollisimman nopealle lataukselle on sitten vieläkin korkeampi, tiedä häntää.

Sitä en tarkalleen tiedä missä lämpötiloissa autojen akut esim. talvella pyörivät ajon aikana, tai mitä ovat aamuisin pakkasyön jälkeen jos ei ole ollut yötä latauksessa. Tarkastelin oman autoni akun lämpötilaa OBD2-lukijalla kun oli jotain +4 asteen kelejä, ja aika normi oli että aamulla ajoon lähtiessä (ilman yölatausta) akku oli esim. 7 tai 8 astetta, ja lämpeni ajon aikana ehkä vähän päälle +10 asteeseen. Eli ei kovin paljoa, mutta hieman sentään, pelkän ajon ansiosta.

Mielenkiinnolla odotan -15 tai kylmempiä kelejä, silloin tarkkailen lämpötiloja uudestaan. Meneekö akku öisin oikeasti vaikka -10 lämpötiloihin, vai pitääkö itseään lämpimämpänä jos vain energiaa on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Ai tuo iX1 tuli noin nopeasti tuotantoon ja toimituksiin. Tottunut siihen, että näissä kuluu reippaasti aikaa.
Joop, tilattu kesäkuun alussa. Näiden tuotanto piti alkaa marraskuussa, mut oma tilaus rullas linjalta läpi jo lokakuussa. Sitten loogisesti kuukausi saksan logistiikkalimbossa ennen kuin auto suomessa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Miksi sä haluaisit sen latauksen lopettaa kesken? Renuhan ei lataa sitä akkua 100% ikinä muutenkaan.
Ei kai mikään auto lataa oikeasti 100%, paitsi ehkä LFP-akullinen Tesla ja tuskin sekään?

55kWh brutto ja 52kWh netto akku, joten nopeasti päättelen että 100% asti lataus on kuitenkin oikeasti (koko akun kapasiteettin huomioiden) selvästi yli 90% tai jopa yli 95%, koska oletan että bufferia on myös alarajalla ja siellä varsinkin koska tyhjäksi ajaminen on akulle pahempaa kuin täyteen lataaminen, varsinkin kylmässä säässä.

Joskus kerran kuukaudessa tai harvemmin kuitenkin lataan kotona hitaasti 100%:iin asti joku viikonloppu, kun olen ollut ymmärtäväni että Zoe tekee silloin jotain kennojen jännitetasojen tasausta tai mitä lie kun ladataan täyteen asti. Renaultin maahantuojan näkemys tosin oli sama kuin sinulla että ei tarvitse välittää vaikka lataisi koko ajan 100%, mutta olen luonteeltani skeptinen enkä usko ketään.

Jos Zoessakin olisi tuo latauksen rajaus, olisi se hieman elämää helpottava tekijä kun voisin aina laittaa kiinni lataukseen sen enempää miettimättä, vaikka akku olisi jo suht täynnä. Luultavasti pitäisin rajaa jossain 85% arkiajoissa, ja pidempään viikonloppuajoon valmistautuessa poistaisin rajoituksen väliaikaisesti ja antaisin ladata 100% asti.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Niin täyteen ladatessa tietty pakkokin tehdä kennojen jännitystason tasausta, kun eihän se muuten olisi täynnä jos osa kennoista olisi vajaita :D
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Eikös niiden Lildin DC-latureiden max. teho pitänyt nyt maksullisuuden myötä muuttua takaisin 50kW, kun välillä laskettiin 30kW:iin?

Edit: Vaivauduin nyt rekisteröitymään tuonne Lidlin palveluun nähdäkseni lataushinnat. 24c/kWh DC ja 19c/kWh AC. Kieltämättä nykyisillä sähkönhinnoilla vallan kohtuulliset. Tarkoittanee sitä että CCS DC lataus jatkossakin aina varattu, kuten näytti lähi-Lidlissä nytkin olevan.
Juu varmaan ovatkin tehneet. Toisaalta samalla mahdollisesti ovat laskeneet AC-lataukset 22kW -> 11kW, jos oikein ymmärsin (en ole vielä itse kokeillut maksullista Lidl-latausta, pitäisi virittää Lidl-äppiin maksukortti jne., ja jossain muualla lähistöllä lataan edelleen halvemmin tai jopa ilmaiseksi, lämpimässä kauppahallissa...).

Ymmärrän toki että useimmat eivät hyödy 22kW AC-latauksesta vaan enintään 11kW, ja varmasti muutenkin suosivat Lidlillä ennemmin 50kW DC-latausta... mutta sitä suuremmalla syyllä, miksi sitten rajoittaa AC 22kW, jos kuitenkin aniharvat sitä sillä nopeudella tulevat käyttämään? Aiemmin toimivat ihan ilman ongelmia 22kW, jos auto siihen vain pystyi.

No, käydään vielä testaamassa Lidl, ehkä ovatkin palanneet takaisin 22kW.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Niin täyteen ladatessa tietty pakkokin tehdä kennojen jännitystason tasausta, kun eihän se muuten olisi täynnä jos osa kennoista olisi vajaita :D
Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
jossain muualla lähistöllä lataan edelleen halvemmin tai jopa ilmaiseksi, lämpimässä kauppahallissa...).
Toi mahdollisuus ladata täydellä 22kW teholla on muuten varmaan ihan edukas monilla minuuttihintaisilla 22kW AC-pisteillä.

Edit: Jaa no näyttää AC:t useimmiten olevan kWh-perustaisia. 43kW latauspisteen löysin joka on 5,5c/minuutti eli täydellä nopeudella 7,7snt/kWh, mutta noi 43kW AC-latauskykyiset ei taida kovin yleisiä olla. Mahtaako olla muita kuin ZOE Q90 välillä 2017 - 2019

Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
Käsittääkseni kaikki autovalmistajat suosittavat, että akkuja ladataan välillä hidaslatauksellakin. Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois :hmm:

Just katsoin videon jossa joku jenkkiläinen taksikäytössä Model 3 Teslaa 2,5 vuotta ja 220 000 km ajanut kertoi että joutui ostamaan uuden akun hintaan $11 000 + työt ja kerrottiin että "ihan normaalia" koska oli pelkkää DC-latausta käyttänyt. Ei niillä turhaan ole takuuraja 120 000 mailia jos 140 000 mailin kohdalla poksuu :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois
Voisi kuvitella, että se 8v/160tkm/70% skenaario on laskettu juuri tällaisen tapauksen varaan. Että pelkällä pikalatauksella lataavakin pysyisi tuon rajan yllä. Muuten voisi tulla aika kalliiksi valmistajille muutaman vuoden päästä akkujen takuuvaihdot.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
No ne valmistajat varmaan laskee että harvassa kuitenkin on ne, jotka ihan pelkällä DC-latauksella lataa. Jos nyt joka sadannen akun joutuu takuuseen vaihtamaan niin sen voinee laskea markkinointikuluihin.

Ja tietenkin monia kiinnostaa miten auton saa kestämään mahdollisimman pitkään takuuajan jälkeenkin ja usein valmistajat antaa siihen vinkkejä. Eli sikäli voi olla suositus ladata välillä AC:lla, vaikka se ei suoranaisesti takuun edellytys olekaan.

Mutta siis voihan se olla että osa automalleista saa tasapainotusta tehtyä riittävän hyvin DC-latauksellakin / taustalla / jotenkin muuten. Ihan hyvin voin olla täysin väärässä ja on automalleja jotka ei hyödy silloin tällöin tehtävästä hidaslatauksesta. Saa valistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?
Oli 225 kW laturi Siilinjärven Nesteellä, uusi Niro ottaa muistaakseni 80 kW max vastaan, tuli hiukan vajaalla 70 kW:llä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Optimiolosuhteissa 77kW on todellisuudessa maksimi siinä just ennen 40% SOC. Keskimääräinen 10-80% latausnopeus on 70kW. En sit tiedä olisiko hyötysuhde huomioiden 72kW suurin latausteho, mutta toi 77kW parhaimmillaan näkyy latauslaitteella.
1669469028484.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Optimiolosuhteissa 77kW on todellisuudessa maksimi siinä just ennen 40% SOC. Keskimääräinen 10-80% latausnopeus on 70kW. En sit tiedä olisiko hyötysuhde huomioiden 72kW suurin latausteho, mutta toi 77kW parhaimmillaan näkyy latauslaitteella.
Björnin testeissä sai tosta uudesta Nirosta 84kW latausnopeutta parhaimmillaan 1000km testissä.
Kian virallinen teknisissä tiedoissa ilmoittama kuitenkin se 72kW.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Pitäisi pariksi viikoksi jättää patteriauto "kylmilleen" parkkihalliin. Millehän varaustasolle se akku kannattaa jättää? Ei tyhjäksi, eikä täysi, vaan jotain väliltä 20-80%, mutta mikä olisi optimaalisin varaustaso?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Veikkaisin, että 80% on hyvä lähtökohta. Jonkin verran kuitenkin putoaa sinä aikana, niin eipähän tarvitse olla ainakaan lyhyemmällä kotimatkalla heti laturia etsimässä.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.

En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.

Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.

En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.

Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.
Onko tuo hintaero nyt sitten muuttunut miksikään, siis verraten perusauto vs premium? Aiemmin joku Corolla tai Octavia lienee ollut uutena edes jollain kohtuullisella varustetasolla luokkaa 30k€, ja sitten jos oikeaa premium BMW:tä halunnut niin sopivilla varusteilla saanut yli tuplat laittaa helposti lisää.

Enkä kyllä 50k€ hintaluokassa kutsuisi kaikkia sähköautoja heikkolaatuisiksi tai keskeneräisiksi. Tietysti siellä on monenmoista tyrkyllä keskeneräisine ohjelmistojeen, mutta myös ihan laadukkaita hintaansa nähden.

Se kyllä totta, jotta sähköautot tuonut autoiluun jotain uutta. Onhan se melkein mikä tahansa sähkökulkine jotain ihan ihmeellistä verrattuna polttomoottorivehkeisiin. Pääsääntöisesti itsellä ajelut on nykyisin sähköautolla, ja joskus harvakseltaan joutuu jotain vanhaa n. 10 vuotta vanhaa dieseliä ajelemaan ja siinä tulee fiilis jotta olisi palattu johonkin 80-luvulle jolloin ohjaustehostinkin oli luksusta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
Itse myös kokeilin eilen Ioniq 5:lla. Ajoin Kouvolaan ja esilämmitys alkoi myös yli tunnin ennen perillepääsyä. Tehoa lämmitys söi 4,4kW, ihan lopussa enää 4kW. Perille päästessä 200kW K-latauksen laturilta tuli 50% varaustasolla 115kw ja kun otin irti laturista 12min myöhemmin 125kW 75% varaustasolla. Arvelisin siis että tuosta on ollut paljonkin hyötyä latausnopeuteen vaikkakin tuo 4kW hehkutus syö jo hieman rangea. Akku oli todennäköisesti lähtiessä aivan jääkylmä, sillä autolla ei oltu juurikaan ajettu koko viikolla.

1669486715456.png
 

Liitteet

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
Ioniq 5 ohjekirjassa suositellaan myös kerran kuussa 100% latausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.
Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri. Kukaan ei ole sanonut, että se on heti vaarallinen - eihän se silloin kelpaisi edes tilapaiskäyttöön.
Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
Keitteletkö usein kahvia 10 h putkeen? Ja onhan näistäkin tulipaloja syttynyt.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri. Kukaan ei ole sanonut, että se on heti vaarallinen - eihän se silloin kelpaisi edes tilapaiskäyttöön.
Keitteletkö usein kahvia 10 h putkeen? Ja onhan näistäkin tulipaloja syttynyt.
Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Erinomaisesti sanottu. Itsekin asennutin ns. supersukon autokatokseen, ja asentaja tutki ja totesi kaapeloinnin ja kaiken olevan pristiiniläiset jatkuvaan 16A lataukseen. Silti sekin on kuitenkin tilapäisesti kytketty, koska kyseessä ei ole kiinteästi asennettu kaapeli.
Näinhän se pitäisi tehdä, jos meinaa tuollaista härpäkettä käyttää. Lienee aika helppo arvata moniko ns. tarkan markan mies tekee riittävät varmistelut, jos se perus-suko jo löytyy ja "toimii". Eiköhän 5-10 vuoden sisällä tule jonkunmoinen epidemia asian tiimoilta, kun saadaan riittävästi "huolettomia" käyttäjiä kokeilemaan onneaan.

Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Mitä sä ajattelit kysyä, "meinaan polttaa taloni tällä kytkennällä, korvaatteko"? Ei tuossa mitään kyselyitä tarvita, kun huolimattomuus lienee ihan itsestään selvä korvausta rajoittava asia. Jos siis vaihtokunnossa olevaan sukoon pistää laturin ja se sattuu polttamaan talon. Toki myös vakuutusehdoissa voi olla jotain rajoituksia, kuten se aiemmin lainattu artikkeli "vinkkasi". Muistelen, että joskus olisi ollut joku keskustelu esim. siitä kuinkä lähellä taloa autoa voi ladata.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Saat sähkäriltä tms viralliset paperit asiasta jolloin vastuu siirtyy asentajalle. Sinun ei kuluttajana tarvitse tietää mitään kunhan pidät huolen että sinulla on kirjallinen dokumentaatio asioista jolla voit todistaa myöhemmin mitä on sovittu, tehty jne. Eli ei, vakuutuksen kanssa ei tule ongelmaa, vastuu vain siirtyy sähkärille jos oma vakuutusyhtiö alkaa nillittämään. Tappeluahan tuostakin takuulla syntyy mutta kun on dokumentaatio siitä että luvilla varustettu sähkäri on suorittanut asennukset, säädöt, muutokset, suunnitelmat (sopii käyttötarkoitukseen, miten toteuttaa turvallisesti jne jne.) ja antanut tilaajalle ohjeistuksen yms niin eipä siinä ole omalla vakuutusyhtiöllä nillittämistä. Toki jos pelottaa niin pistää vakuutusyhtiöön s-postilla kyselyä onko mitään mitä huomioida sähköauton latauksessa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Mitä sä ajattelit kysyä, "meinaan polttaa taloni tällä kytkennällä, korvaatteko"? Ei tuossa mitään kyselyitä tarvita, kun huolimattomuus lienee ihan itsestään selvä korvausta rajoittava asia. Jos siis vaihtokunnossa olevaan sukoon pistää laturin ja se sattuu polttamaan talon. Toki myös vakuutusehdoissa voi olla jotain rajoituksia, kuten se aiemmin lainattu artikkeli "vinkkasi". Muistelen, että joskus olisi ollut joku keskustelu esim. siitä kuinkä lähellä taloa autoa voi ladata.
Olipas taas syvällisen asiallinen vastaus, ilmeisesti sulla lienee aika mahdoton keskustella näistä asioista asiallisesti?

Kuka on puhunut vaihtokunnossa olevasta sukosta, miksi ihmeessä kaivelet tuollaisia typeriä esimerkkejä?

Jos nyt vaikka aikoo ladata autoaan 1x16A teholla uudesta paperit omaavan sähköasentajan toimesta laitetusta lataustolpasta suko-pistokkeella niin voisi olla ihan hyvä kysyä vakuutusyhtiön kanta tähän jo etukäteen niin ei sitten tarvitse arvailla.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
No ihan vaikkapa IF:n sivuilta voi lukea:
Jos olet aikeissa käyttää kotisi olemassa olevia pistorasioita sähköautosi lataukseen, on hyvä hankkia paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistokkeet ja kytkennät ovat hyvässä kunnossa, ja kestävät sähköauton latauksen tuottamaa pitkäaikaista kuormitusta.
Ei siis "tulee hankkia" vaan "on hyvä hankkia" :p

Toisaalta samalla sivulla olevassa muistilistassa ei enää ole ehdollisena:
Jos käytät kotoa jo löytyvää tavallista pistorasiaa sähköautosi lataamiseen, pyydä paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistorasia ja muut sähkökytkennät kestävät sähköauton lataamisen aiheuttaman rasituksen turvallisesti.
Vaikuttaa siis siltä, että vakuutusyhtiökään ei omassa viestinnässään osaa päättää onko tarkastaminen pakollista vai ei.

Kannattaa katsoa oman vakuutusyhtiön sivuilta, luultavasti lähes kaikilla on ohjeita sähköauton lataamiseen. Ja mahdollisesti myös vakuutusten suojeluohjeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Olipas taas syvällisen asiallinen vastaus, ilmeisesti sulla lienee aika mahdoton keskustella näistä asioista asiallisesti?

Kuka on puhunut vaihtokunnossa olevasta sukosta, miksi ihmeessä kaivelet tuollaisia typeriä esimerkkejä?
Vakuutusyhtiöitä on toista kymmentä ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Mitäköhän tässä olisi syvällisesti pitänyt pohtia, kun kysymys on täysin mahdoton vastattava? Huolimattomuus (tahallisesti) on selvä tapaus, josta korvaus vähenee. Ja totta helvetissä tässä puhutaan jollain tavoilla rikkinäisestä sukosta, koska ehjä ei taloa polta eikä käyttäjä voi olla huolimaton, jos suko on ollut ehjä (pl. toki holtittomalla virralla latailu).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Vaikuttaa siis siltä, että vakuutusyhtiökään ei omassa viestinnässään osaa päättää onko tarkastaminen pakollista vai ei.
Eiköhän se aikalailla selvä jo tuolla perusteella, että jos et tee, niin korvaus voi kärsiä.

Motivan sivuilta (Sähköauton lataustekniikka ja turvallisuus) muuten:
2. Tilapäinen tai rajoitettu lataus kotitalouspistorasioista:
  • Kotitalouspistorasiajohto
    Lataus tapahtuu käyttäen auton mukana toimitettavaa kotitalouspistorasiaan sopivaa latausjohtoa.
  • Tässä latausjohdossa on koteloitu ohjauslaite, joka rajoittaa auton ottaman latausvirran 6–10 ampeeriin.
  • Normaalit kotitalouspistorasiat ja autonlämmityspistorasiat soveltuvat rajoitetusti tilapäiseen lataukseen. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on syytä varmistaa ennen käyttöä.
  • Latausaika on 8–12 tuntia.
  • Pistoketyyppi: Schuko (IEC 60884; SFS 5610).
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joo ja tuosta on myös täysin selvää, että tilapäislatausjohdolla lataaminen on vakuutusyhtiön mielestä OK, kunhan pistorasia ja sähkökytkennät on tarkistettu.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Eli Pihtiputaan mummo hankkii sähköauton ja latailee sitä auton mukana tulleella laturilla sukopistokkeesta. Sitten mummon mökki palaa maantasalle. Jotta mummo saisi kotivakuutuksesta täyden korvauksen, hänen olisi pitänyt osata käydä Motivan sivuilta lukemassa turvallisuusohjeet?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Näkisin että pihtiputaan mummolla kyllä riittää ihan täysin, että lukee ne vakuutusyhtiön vakuutuskirjan mukana toimittamat suojeluohjeet - ihan samalla tavalla kuin missä tahansa vakuutusasioissa. Polkupyörän varkautta ei korvata jos sitä ei ole lukittu, jne.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom