Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Eli suomessa hankintatuet normaaleille täyssähköisille henkilöautoille loppuu. Kuinkahan tuo vaikuttaa käytettyjen hintoihin, nouseeko entisestään? :D
Ja tämä on hyvä uutinen. Vaikka toimittajat kuorossa toistavat autoalan lobbausviestiä, niin todellisuudessahan Suomessa on sähköautoille edelleen valtava "hankintatuki" polttomoottoriautojen autoveron muodossa. Väitän googlaamatta, että vaikka mersun EQE on Suomessa suhteessa edullisempi (vs E-sarja) kuin vaikka Saksassa ilman yhtään lisätukea.

Lisäksi sähkäreissä ongelmana ei todellakaan ole tällä hetkellä kysynnän puute, joten täysin älytöntä niitä olisi lisää tukea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Lisäksi sähkäreissä ongelmana ei todellakaan ole tällä hetkellä kysynnän puute, joten täysin älytöntä niitä olisi lisää tukea.
Jep. Ei tarvitse tukea, koska saatavuus on heikko. Lisäksi se että sähkö jopa saattaisi talvella loppua? Niin minusta olisi idioottimaista vielä tukea tuota vähäsen suurempaa sähkön käyttöä tässä tilanteessa?

Edit:

Se tuli vielä mieleen, että 49 999€ ja alle maksaneiden tukea maksetaan vielä aika kauan. Esim tästä vielä vuoden verran eteenpäin, koska tilausjonot on pitkät. Eli jos tuo tuen poisto vaikuttaa hintoihin, niin pitkällä noin vuoden viiveellä näkyisi hinnoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2022
Viestejä
3
Hieman puuntakaa tuli tuo hankintatuen muutos. Alkukesästä olin lukevinani, että kaikki tuen tulevat saamaan. Toivottavasti kerkesi hakemus ajoissa, 97 % näytti olevan käytetty eiliseen mennessä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Niin minusta olisi idioottimaista vielä tukea tuota vähäsen suurempaa sähkön käyttöä tässä tilanteessa?
En pidä kovin relevanttina faktorina kun oletettavasti sähköpula helpottaa tämän talven jälkeen ja nyt tilattavat autot toimitettaisiin suurelta osin vasta ensi keväänä tai sen jälkeen. Perustellumpaa olisi kysyä että miksi kaasuautojen hankintaa tuetaan edelleen tässä tilanteessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Lisäksi se että sähkö jopa saattaisi talvella loppua? Niin minusta olisi idioottimaista vielä tukea tuota vähäsen suurempaa sähkön käyttöä tässä tilanteessa?
250000 sähköautoa vastaa noin 1%:n osuudesta koko Suomen sähköntarpeesta. Kesäkuun lopussa ilmeisesti Suomessa oli noin 33000 täyssähköautoa eli aika marginaalisesta osuudesta puhutaan täyssähköautojen suhteen. Sähköautojen takia Suomesta ei sähkö tule loppumaan vaan kyllä ne säästökohteet on jossain ihan muualla.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
250000 sähköautoa vastaa noin 1%:n osuudesta koko Suomen sähköntarpeesta. Kesäkuun lopussa ilmeisesti Suomessa oli noin 33000 täyssähköautoa eli aika marginaalisesta osuudesta puhutaan täyssähköautojen suhteen. Sähköautojen takia Suomesta ei sähkö tule loppumaan vaan kyllä ne säästökohteet on jossain ihan muualla.
Tämähän se juttu on mitä uppiniskaiset öyhöttäjät eivät koskaan tajua. Sähköautojen sähköverkon kuormitus on (varsinkin nykyhetkellä) aivan marginaalista, ja lisäksi ne ladataan usein öisin, jolloin on tarjontaa, ja hintakin on alhainen. Mutta kyllähän sitä pitää sähkö_vatkaimista ja patteri_autoista päästä itkemään koska Marin, vihreät, jne. Nojuu, kyllähän me kaikki täällä tiedetään mitä se on. :)
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
Tämähän se juttu on mitä uppiniskaiset öyhöttäjät eivät koskaan tajua. Sähköautojen sähköverkon kuormitus on (varsinkin nykyhetkellä) aivan marginaalista, ja lisäksi ne ladataan usein öisin, jolloin on tarjontaa, ja hintakin on alhainen. Mutta kyllähän sitä pitää sähkö_vatkaimista ja patteri_autoista päästä itkemään koska Marin, vihreät, jne. Nojuu, kyllähän me kaikki täällä tiedetään mitä se on. :)
Ja tottakai ne on aina lataamassa 100kw/h kokoajan kun ovat letkussa. Myös sillon kun niillä ajetaan =)
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Noissa muutoksissa hankintatukeen on ihan mielenkiintoinen kohta: "Lisäksi uusi laki mahdollistaisi vanhan hankinta- ja muuntotukilain (971/2017) nojalla haettujen täyssähköautojen hankintatukien käsittelemisen loppuun voimassa olevan lain nojalla, jos autoja ei ehditä ensirekisteröimään vuonna 2022"

Tästä päätellen uuden lain mukaan tuota hankitatukea ei saa jos auto rekisteröidään vasta 2023, paitsi jos samalla mahdollistetaan (tehdäänkö niin?) vanhojen hakemusten käsittely vanhan lain nojalla.

Eli kun itsellä auto tulossa, arvio tammikuussa, niin jos sattuisi olemaan jo joulukuussa luovutettavana niin kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa ensi rekisteröinti joulukuulle vaikka auto, ainakin autoliikkeiden mukaan, olisi silloin 2022 malli.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Nimenomaan tuo tarkoittaa sitä, saatavuusongelmien takia suojataan määräaikaisen lain voimassaolon vaikutuksilta. Eli rekisteröi 2.1.-23 ihan rauhassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Noissa muutoksissa hankintatukeen on ihan mielenkiintoinen kohta: "Lisäksi uusi laki mahdollistaisi vanhan hankinta- ja muuntotukilain (971/2017) nojalla haettujen täyssähköautojen hankintatukien käsittelemisen loppuun voimassa olevan lain nojalla, jos autoja ei ehditä ensirekisteröimään vuonna 2022"

Tästä päätellen uuden lain mukaan tuota hankitatukea ei saa jos auto rekisteröidään vasta 2023, paitsi jos samalla mahdollistetaan (tehdäänkö niin?) vanhojen hakemusten käsittely vanhan lain nojalla.

Eli kun itsellä auto tulossa, arvio tammikuussa, niin jos sattuisi olemaan jo joulukuussa luovutettavana niin kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa ensi rekisteröinti joulukuulle vaikka auto, ainakin autoliikkeiden mukaan, olisi silloin 2022 malli.
Eikö tämä nimenomaan tarkoita, että vuoden 2022 puolella haetut hankintatuet voidaan käsitellä loppuun vielä 2023, mikäli autoa ei ehditä rekisteröimään ennen vuoden vaihdetta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mites toi hullut päivät 2008-e tilaus. Kyseleekö ne jossain vaiheessa ennenkuin auto menee tuotantoon lisävarusteista vai pitääkö olla itse olla yhteyksissä? TIlatessa en ruksittanut mitään kun kuulemma onnistuu jälkikäteenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Mites toi hullut päivät 2008-e tilaus. Kyseleekö ne jossain vaiheessa ennenkuin auto menee tuotantoon lisävarusteista vai pitääkö olla itse olla yhteyksissä? TIlatessa en ruksittanut mitään kun kuulemma onnistuu jälkikäteenkin.
Ei ne varmaankaan mitään kysele. Että kannattaa olla nyt jo myyjään yhteydessä.

Itse mietin myös peruutuskameran lisäämistä, kun se ei tainnut kovin kallis olla. En tiedä sitäkään, että myöhästyykö auto lisää, jos tekee jotain varustemuutoksia.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Itse olen kolme kertaa soittanu ja pyytäny varusteita. Kattokaiteet, peruutuskamera ja joku kolmas.

Mites toi hullut päivät 2008-e tilaus. Kyseleekö ne jossain vaiheessa ennenkuin auto menee tuotantoon lisävarusteista vai pitääkö olla itse olla yhteyksissä? TIlatessa en ruksittanut mitään kun kuulemma onnistuu jälkikäteenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
250000 sähköautoa vastaa noin 1%:n osuudesta koko Suomen sähköntarpeesta. Kesäkuun lopussa ilmeisesti Suomessa oli noin 33000 täyssähköautoa eli aika marginaalisesta osuudesta puhutaan täyssähköautojen suhteen. Sähköautojen takia Suomesta ei sähkö tule loppumaan vaan kyllä ne säästökohteet on jossain ihan muualla.
Hyvä että tuli laskettua tietoa, eikä mutua, jota jossain kuulee :) Ja kaikki ladattavat yhteensäkin on tosi pieni osuus talven sähkönkulutuksessa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Varmaan tummennettut takalasit? Tuo imho tärkein, muuten samat aattelin ottaa.
Otin käytännössä heti peruutuskameran ja vähä sen jälkee kattokaiteet. Sanoivat mulle että joskus kesäkuussa on jo myöhäistä saada lisävarusteita autoon.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Eikö tämä nimenomaan tarkoita, että vuoden 2022 puolella haetut hankintatuet voidaan käsitellä loppuun vielä 2023, mikäli autoa ei ehditä rekisteröimään ennen vuoden vaihdetta?
Jep, mahdollisesti niin tapahtuu. Hirveää luottoa nykyiseen maailman tilanteeseen ja/tai hallintoon ei löydy. No laki lienee tullut voimaan tarkennuksineen vuoden vaihteeseen, eli selvennee ennen sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Otin käytännössä heti peruutuskameran ja vähä sen jälkee kattokaiteet. Sanoivat mulle että joskus kesäkuussa on jo myöhäistä saada lisävarusteita autoon.
Sulle tulossa tänä vuonna jo?

Mun joskus ensi kesänä niin eihän ne ole edes louhineet niitä malmeja vielä mistä ks. pirssi muotoillaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
685
Etsin tuossa aikaisemmin vanteita Polestar 2 Performance- malliin, missä Brembon jarrusatulat tekevät etsinnän haasteelliseksi ja myös se, jos haluaa 8" vanteet eteen ja 9" taakse, kuten alkuperäisvanteilla.
Kävin Keravalla Tekno- Pyörässä: Vanteet Kerava, Järvenpää, Tuusula ja Vantaa - Tekno-Pyörä Kerava myy auton renkaat ja vanteet, Kerava, Järvenpää, Tuusula, Vantaa, Helsinki | Tekno-Pyörä Kerava myy auton renkaat ja vanteet, Kerava, Järvenpää, Tuusula, Vantaa, Helsinki,
missä haaste otettiin vastaan ja yhteistuumin löytyi vanteet autoon: ALCAR 3D Wheel Configurator

Erittäin miellyttävä paikka hoitaa rengashommat ja ottavat haasteet omikseen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Eikö tämä nimenomaan tarkoita, että vuoden 2022 puolella haetut hankintatuet voidaan käsitellä loppuun vielä 2023, mikäli autoa ei ehditä rekisteröimään ennen vuoden vaihdetta?
Onko noissa joku takaraja? Meillä alkuperäinen arvio toimituksesta toukokuussa, nyt ehkä ens juhannuksena. Hinta oli 49990 ja jätin varusteita pois jotta jäisi rajan alle, jos tietäisi ettei hankintatukea tule voisi lisätä vielä…
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Onko noissa joku takaraja? Meillä alkuperäinen arvio toimituksesta toukokuussa, nyt ehkä ens juhannuksena. Hinta oli 49990 ja jätin varusteita pois jotta jäisi rajan alle, jos tietäisi ettei hankintatukea tule voisi lisätä vielä…
Mites kun hankintatuki on jo haettu ja tilauskuitti hintoineen on jo trafilla, niin pystyisikö nyt vielä ruksittaa varusteita vaikka menisikin yli 50 kiloa. Saako ne siitä tiedon?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mites kun hankintatuki on jo haettu ja tilauskuitti hintoineen on jo trafilla, niin pystyisikö nyt vielä ruksittaa varusteita vaikka menisikin yli 50 kiloa. Saako ne siitä tiedon?
Kyllä noilla petoksilla on tapana onnistua, mutta sitten hymyilyttää kun jää kiinni. Ei siis suositeltavaa edes kokeilla
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kyllä noilla petoksilla on tapana onnistua, mutta sitten hymyilyttää kun jää kiinni. Ei siis suositeltavaa edes kokeilla
Lopulta mikä on pahin mitä tuossa voisi tapahtua? Jäisi ilman hankintatukea jos jää kiinni? Sitten voisi miettiä, että palauttaako auton vai maksaako sen ilman hankintatukea.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mites kun hankintatuki on jo haettu ja tilauskuitti hintoineen on jo trafilla, niin pystyisikö nyt vielä ruksittaa varusteita vaikka menisikin yli 50 kiloa. Saako ne siitä tiedon?
En ajatellut noin… Mietin siis että onko tuossa joku aikaraja jonka jälkeen hankintatukea ei saa, jos auto tarpeeksi myöhästyy? Lisäisin jotain varusteita jos jäisin ilman tukea.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Eikö toi maaliskuun 2023 loppu ollut aikaisempi hakuajan loppuminen? Vai onko niin, ettei sen jälkeen rekisteröidyistä autoista makseta tukea vaikka hakemus olisi tehty jo 2021 lopulla?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Eikö toi maaliskuun 2023 loppu ollut aikaisempi hakuajan loppuminen? Vai onko niin, ettei sen jälkeen rekisteröidyistä autoista makseta tukea vaikka hakemus olisi tehty jo 2021 lopulla?
En tiedä kuin tämän. Ostat auton tuona aikana ja laitat hakemuksen sisään. Varaavat rahat jos homma OK, kun rekisteröity saat tuen x ajan sisällä.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Eikö toi maaliskuun 2023 loppu ollut aikaisempi hakuajan loppuminen? Vai onko niin, ettei sen jälkeen rekisteröidyistä autoista makseta tukea vaikka hakemus olisi tehty jo 2021 lopulla?
Määrärahasta näyttää olevan käytetty 97%, eli jäljellä olisi tukea noin 350 autoon. Jos hakemus on jo sisällä, niin 2000€ pitäisi saada, vaikka auto rekisteröi vuoden 2023 loppupuolella. Nopeimmat 350 kpl ehtivät vielä saada tuen, jos nyt ostavat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
I. VERKKOKAUPPAEHDOT

1. SOVELTAMISALA JA SOVELLETTAVUUS 1.1 Näitä ehtoja sovelletaan Polestar-autojen verkossa tapahtuvaan myyntiin (“Ehdot”). Luethan ne huolellisesti ennen kuin teet tilauksesi loppuun, sillä ne ovat tärkeä osa tilausprosessia.
1.2 Olemme pyrkineet tekemään näistä Ehdoista helposti ymmärrettävät, mutta olethan meihin yhteydessä, mikäli jokin on epäselvää tai jos sinulla on muuten kysyttävää.
1.3 Me olemme Polestar Automotive Finland Oy, jonka virallinen toimipaikka sijaitsee osoitteessa Tammasaarenkatu 3, 00180 Helsinki (“me”, “meidän”, “meitä”) ja joka on verkossa määrittelemäsi ja/tai valitsemasi Polestar-auton (“Auto”) myyvä yritys.
1.4 Voit olla meihin yhteydessä Polestar-tuki | Polestar FI.

2. MITÄ ODOTAMME SINULTA
2.1 Vahvistat olevasi yli 18-vuotias yksityishenkilö, joka ostaa Auton omana itsenään (kuluttajana, “Kuluttaja”) sekä Euroopan talousalueen asukkaana, tai Euroopan talousalueella kotipaikkansa omaavan oikeushenkilön puolesta (yritysasiakkaana, “Yritysasiakas”). Kuluttajaan ja Yritysasiakkaaseen kumpaankin viitataan jäljempänä ilmaisulla “Asiakas”, “sinä” tai “sinun”).
2.2 Vahvistat, että kaikki Auton tilauksessasi (“Tilaus”) meille antamasi tiedot ovat totuudenmukaisia ja paikkansapitäviä.
2.3 Vahvistat, että et ole, etkä toimi sellaisen luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön puolesta, joka on määrätty jollekin YK:n, EU:n tai Yhdysvaltojen ylläpitämälle pakotelistalle ja että sinä et myy, anna tai siirrä Autoa kenellekään tällaiselle pakotelistalle määrätylle luonnolliselle tai oikeushenkilölle, tai kenellekään, joka sijaitsee Kuubassa, Iranissa, Pohjois-Koreassa, Syyriassa tai Krimin alueella Ukrainassa. Mikäli millä tahansa hetkellä käy ilmi, että tämä ei pidä paikkaansa, Tilauksesi perutaan välittömin vaikutuksin, ilman mitään velvollisuutta suorittaa sinulle minkäänlaisia korvauksia. Lisäksi, lain mukaan emme välttämättä voi palauttaa sinulle mitään meille mahdollisesti suorittamiasi maksuja.

3. AUTON TILAAMINEN
3.1 Saattaaksesi Tilauksesi valmiiksi sinun täytyy täyttää kaikki vaaditut tiedot sekä maksaa määrätty varausmaksu (“Varausmaksu”). Lähetettyäsi valmiin Tilauksesi, lähetämme sinulle sähköpostin, jolla vahvistamme Tilauksesi, mukaan lukien suunnittelemasi Auton tiedot. Kohdan2.3 määräykset huomioiden, Varausmaksu palautetaan sinulle käyttäen samaa maksutapaa, jota käytit suorittaessasi Vararausmaksua alun perin.
3.2 Sinun ja meidän välillemme syntyy sitova sopimus – joka sisältää nämä Ehdot – kun (eikä ennen) olemme vahvistaneet sinulle sähköpostitse hyväksyneemme Tilauksesi (“Tilaussopimus”). Meillä on yksinomaisen oikeus harkintavaltamme puitteissa olla hyväksymättä Tilaustasi. Kun olet vastaanottanut Tilaussopimuksen, Tilaus ja nämä Ehdot muodostavat kauppasopimuksen (“Sopimus”). Ennen Auton toimittamista pyydämme sinua allekirjoittamaan Kauppasopimuksen (soveltuvin osin) sähköisesti, jotta Sinulla on ostosi todentava asiakirja (mitä saatetaan edellyttää Autosi rahoittamiseksi). Autosi toimittamisen yhteydessä allekirjoitat lisäksi luovutus-sertifikaatin (kohdassa 7.2 esitetyn mukaisesti, mukaan lukien Auton valmistennumero sekä rekisterinumero).
3.3 Et voi tehdä enempää kuin viisi Tilausta per kalenterivuosi. Lisäksi pidätämme oikeuden vaatia ylimääräisiä vakuuksia, mikäli tilaat enemmän kuin yhden Auton.
3.4 Verkossa esitetyt kuvat autoista on tarkoitettu ainoastaan havainnollistamistarkoituksiin ja ne saattavat hieman erota omasta Autostasi (esimerkiksi värin osalta).
3.5 Autosi toimitetaan Tilaussopimuksessasi esitetyillä renkailla. Otathan lisäksi huomioon, että teemme yhteistyötä eri rengasvalmistajien kanssa ja autosi varustetaan jonkun tällaisen valmistajan renkailla. Meillä on oikeus vaihtaa tiettyjä rengasmerkkejä/malleja, jotka mahdollisesti on ilmoitettu ennen Autosi toimittamista.

4. HINTA
4.1 Autosi hinta riippuu Autoosi tekemistäsi valinnoista ja se on ilmoitettu verkossa sekä vahvistettu Tilaussopimuksessa ja Kauppasopimuksessa, soveltuvin osin (“Hinta”). Hinta sisältää toimituksen, ajoneuvon valmisteverot (soveltuvin osin) ja rekisteröinnin kohdan 7 mukaisesti. Lisäksi se sisältää arvonlisäveron ja kohdassa 12 esitetyt palvelut.
4.2 Koska Autosi on sähköauto, Auton hankintasi voi oikeuttaa sinut valtion tai paikallisiin tukipalkkioihin. Koska tällaiset tukipalkkiot ovat yleensä riippuvaisia useista eri tekijöistä (kuten asuinpaikastasi, Autosi ensimmäisestä rekisteröintipäivämäärästä sekä siitä, kuinka kauan pidät Auton), jotka vaihtelevat ajankohdan mukaan, emme pysty takaamaan, että sinulle maksetaan mitään tällaisia tukipalkkioita.

5. MUUTOKSET JA PERUUTUKSET
5.1 Mikäli Tilaussopimuksen saatuasi haluat muuttaa Tilaustasi, sinun tulee olla yhteydessä meihin viimeistään 14 päivää sen jälkeen, kun olet vastaanottanut Tilaussopimuksen. Otathan huomioon, että muutokset saattavat vaikuttaa Auton toimitusaikatauluun ja Auton hintaan. Tämän 14-päivän ajanjakson jälkeen et enää voi tehdä muutoksia Tilaukseesi. Allekirjoitetussa Sopimuksessa oleva automäärittely syrjäyttää alkuperäisen Tilaussopimuksen.
5.2 Mikäli haluat peruuttaa Tilauksesi ennen Auton toimittamista, sinun tulee lähettää kirjallinen ilmoitus asiasta Asiakaspalveluumme Polestar-tuki | Polestar FI.

6. MAKSAMINEN
6.1 Ilmoitamme sinulle maksuohjeet Auton maksamiseen ennen Autosi alla kohdassa 7 sovittua toimitusajankohtaa. Voit maksaa tilauksesi tilisiirrolla. Sinun tulee maksaa kyseinen lasku tilisiirrolla täysimääräisesti vähintään 2 viikkoa ennen Autosi sovittua toimituspäivää.
6.2 Omistusoikeus Autoosi siirtyy sinulle, kun olemme vastaanottaneet Hinnan kokonaisuudessaan. Olemme kuitenkin täysimääräisessä vastuussa Autosta siihen saakka, kunnes se on toimitettu sinulle kohdan 7 mukaisesti. DEMONSTRATION DOCUMENT ONLY PROVIDED BY DOCUSIGN ONLINE SIGNING SERVICE 999 3rd Ave, Suite 1700 • Seattle • Washington 98104 • (206) 219-0200www.docusign.com DocuSign Envelope ID: A6D08980-FB84-4BB8-ACB2-8243BDEC4D91 6 (21)
6.3 Mikäli aikomuksenasi on rahoittaa Autosi ulkopuolisen rahoituskumppanin avulla – esim. Autoa vakuutena pitävän pankin tai leasing-yhtiön avulla – (“Rahoituskumppani”), sinun tulee ladata tieto tästä tilaussivullesi, mukaan lukien todiste rahoituksesta (esim. lainalupaus tai lainasopimus) mahdollisimman pian, mutta vähintään neljätoista (14) päivää ennen Autosi sovittua toimitusajankohtaa. Kun olemme vastaanottaneet rahoituksen todentavan asiakirjasi, otamme yhteyttä Rahoituskumppaniin varmistaaksemme asiakirjojen aitouden. Annat täten suostumuksesi siihen, että otamme yhteyttä valitsemaasi Rahoituskumppaniin varmistaaksemme tulevan rahoitustapahtuman ja Kumppanin aseman.
6.4 Mikäli Rahoituskumppani vaatii poikkeamia kohtiin 6.1 ja/tai 6.2 tai muihin Sopimuksen ehtoihin, kyseiset poikkeamat edellyttävät meidän hyväksyntäämme ja, mikäli annamme hyväksyntämme, ne syrjäyttävät kyseessä olevat sopimuskohdat. Otathan lisäksi huomioon, että on sinun vastuullasi varmistaa, että kumppani maksaa Hinnan täysimääräisesti ja että meillä on oikeus ottaa Auto takaisin, mikäli Hintaa ei ole maksettu täysimääräisesti hyväksyttynä poikkeavana eräpäivänä.
6.5 Kirjallisella hyväksynnällämme tämä Sopimus voidaan siirtää Rahoituskumppanille kokonaisuudessaan, mikä tarkoittaa, että voimme myydä Auton kumppanille sinun sijaasi. Tässä tapauksessa Rahoituskumppanista tulee yritysasiakas.
6.6 Pyrimme aina hyväksymään Rahoituskumppanin sekä pääsemään sopimukseen sen kanssa. Otathan kuitenkin huomioon, että meillä on yksinomaisen harkintavaltamme puitteissa oikeus olla hyväksymättä Rahoituskumppanin kanssa tehtyä rahoitusjärjestelyä, jolloin voimme purkaa Sopimuksesi välittömin vaikutuksin.

7. TOIMITUS, LUOVUTUS JA REKISTERÖINTI
7.1 Tilaussopimus sisältää Autosi arvioidun toimituspäivän ja pystyt seuraamaan Tilauksesi tilaa verkossa. Lähempänä varsinaista toimitusta sovimme kanssasi tarkan toimituspäivämäärän ja vahvistamme luovutuspaikan. Ellei toisin sovita, Auto toimitetaan luovutuskumppanille, joka sijaitsee lähimpänä Autoasi tilatessasi antamaasi kotiosoitettasi. Otathan huomioon, että toimitusajat riippuvat siitä, onko meillä valitsemaasi autoa varastossa vai koskeeko Tilauksesi autoa, jota ei vielä ole valmistettu.
7.2 Luovutamme Auton sinulle (selvyyden vuoksi todetaan, että emme luovuta Autoa kenellekään muulle, ellemme ole erikseen kirjallisesti sopineet toisin) sovittuna toimituspäivänä, edellyttäen, että: - olet maksanut Hinnan täysimääräisenä kohdan 6.1 mukaisesti tai olemme hyväksyneet poikkeavan järjestelyn Rahoituskumppanin kanssa kohdan 6.4 mukaisesti; - olet allekirjoittanut Kauppasopimuksen (soveltuvin osin) - olet esittänyt meille voimassa olevan ajokorttisi tai muun henkilötodistuksen ja, mahdollisesti, antanut meidän ottaa kopion siitä; sekä - olet allekirjoittanut luovutus-sertifikaatin.
7.3 Kun kohdassa 7.2 esitetyt vaatimukset on täytetty, Auto on toimitettu sinulle (“Toimitushetki”) ja vaaranvastuu Autosta on laillisesti siirretty sinulle.
7.4 Kun toimit Yritysasiakkaana, mikäli Mikäli – sinusta johtuvista syistä – emme saa sovittua toimituspäivää tai mikäli et nouda Autoa 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jona luovutuskumppani on ensimmäisen kerran yrittänyt tavoittaa sinua, meillä on oikeus purkaa Sopimus. Otathan huomioon, että tällaisen purkamisen tapauksessa pidätämme oikeuden veloittaa vahingonkorvauksena summan, joka vastaa 10 % Auton hinnasta.
7.5 Auton toimituksen yhteydessä rekisteröimme Autosi asianmukaisesti. Mikäli haluat, että Auto rekisteröidään ulkomaiseen ajoneuvorekisteriin, vastaat itse asianmukaisten järjestelyjen tekemisestä ajoneuvon rekisteröimisen, verojen ja maksujen osalta. Lisäksi sinun tulee varmistaa, että Auto on kaikkien paikallisten lakien ja vaatimusten mukainen.

8. PALAUTUSOIKEUS LUOVUTUKSEN JÄLKEEN – AINOASTAAN KULUTTAJILLE
8.1 Mikäli olet ostamassa Autoa Kuluttajan ominaisuudessa, sinulla on laillinen oikeus peruuttaa Sopimus lähettämällä kirjallinen ilmoitus asiasta Asiakaspalveluumme Polestar-tuki | Polestar FI neljäntoista (14) päivän kuluessa Autosi Toimituspäivästä (Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaisesti). Mikäli haluat käyttää peruutusoikeuttasi, voit – mutta sinun ei ole pakko – käyttää peruutusoikeuslomaketta, joka löytyy Liitteestä 1 tai jonka voit ladata osoitteesta https://legal.polestar.com/FI/terms-and-conditions/consumer-withdrawal-form/. Mikäli olet käyttänyt peruutusoikeuttasi ja lähettänyt meille kirjallisen ilmoituksen asiasta, sinun tulee palauttaa Auto neljäntoista (14) päivän kuluessa (mukaan lukien kaikki alkuperäiset laitteet ja Auton mukana tulleet osat ja lisävarusteet) omalla kustannuksellasi Autoa tilatessasi valitsemallesi huoltokumppanille. Auto palautetaan kaikista panteista vapaana (mikä saattaa edellyttää, että asiasta sovitaan mahdollisen Rahoituskumppanin kanssa).
8.2 Palautamme sinulle maksetun Hinnan, huomioiden kuitenkin kohdan 8.3 määräykset, neljäntoista (14) päivän kuluessa siitä päivästä, jona olemme vastaanottaneet ilmoituksesi Sopimuksen peruutuksesta. Maksun palauttaminen edellyttää kuitenkin sitä, että olet palauttanut Auton (mukaan lukien kaikki alkuperäiset laitteet ja Auton mukana tulleet osat ja lisävarusteet) huoltokumppanille ja että omistusoikeus Autoon on siirretty meille.
8.3 Kohdassa 8.2 esitetystä huolimatta, mikäli olet käyttänyt Autoa enemmän kuin mikä on tarpeen sen ominaisuuksien ja/tai toimintojen selvittämiseksi, pidätämme oikeuden vähentää sinulle hyvitettävästä määrästä Auton arvonalennusta vastaava summa. Palautamme sinulle maksetun Hinnan käyttäen samaa maksutapaa, jota käytit Auton maksamiseen.
8.4 Vastaat kaikkien Autoon liittyvien maksujen (mukaan lukien pysäköinti- ja muut sakot), sovellettavien verojen ja/tai maksujen suorittamisesta siltä ajalta, kun Auto oli hallussasi.
8.5 Palautettuasi Auton palautusprosessi on lopullinen eikä sitä voi enää perua. Otathan huomioon, että aikaisempi peruutus saattaa johtaa siihen, että emme ota sinulta vastaan enää uusia tilauksia.
8.6 Mikäli olet ostanut Autosi Rahoituskumppanin avulla, leasing- tai rahoitussopimukseesi saattaa sisältyä muita ehtoja tai edellytyksiä, jotka ovat vaikutusvaltamme ulkopuolella. Tällaisissa tilanteissa tässä kohdassa 8 esitetty peruutusoikeus ei välttämättä sovellu, ja kyseinen oikeus edellyttää sitä, että asiasta on sovittu sinun ja Rahoituskumppanisi välillä. Saatat lisäksi joutua maksamaan Rahoituskumppanillesi ylimääräisiä palkkioita tai maksuja, mikäli haluat perua Sopimuksen.
8.7 Mikäli käytät laillista oikeuttasi perua Sopimuksen, vastaat aina sen varmistamisesta, että omistusoikeus Autoon siirtyy meille kaikista panteista vapaana.

9. OMISTAJAN OHJEKIRJA
9.1 Otathan huomioon, että Autosi Omistajan Ohjekirja (Käsikirja) on saatavilla osoitteesta Polestar-tuki | Polestar FI sekä Auton keskusnäytön kautta. Siinä selitetään Autosi toiminnat, mukaan lukien sovellettavat asetukset, ominaisuudet ja laitteistot. Saat lisäksi tulostetun Huolto ja Takuu -kirjan sekä Pikaohjeen toimitushetkellä.

10. POLESTAR-TAKUU
10.1 Autollasi on Hintaan sisältyvä valmistajan takuu (“Polestar-takuu”). Polestar-takuu sisältyy Kauppasopimukseen. Tämä takuu kattaa Autosi kaikki osat, jotka joudutaan korjaamaan tai vaihtamaan valmistusvirheen johdosta (pois lukien tietyt poikkeukset). Huoltokumppanimme korjaa tai vaihtaa kyseessä olevan osan veloituksetta riippumatta mahdollisesta Auton omistuksen vaihtumisesta takuuaikana. Otathan huomioon, että sinun tulee ilmoittaa kaikista vioista sekä antaa Auto valtuutetun huoltokumppanin saataville viipymättä sen jälkeen, kun vika on havaittu.
10.2 Polestar-takuu alkaa sinä päivänä, kun Autosi on toimitettu Sinulle ja jatkuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa.

11. LAKISÄÄTEISET OIKEUTESI
11.1 Mikäli olet ostamassa Autoa Kuluttajana, sinulla on sovellettavan kuluttajalainsäädännön mukaisia juridisia oikeuksia, mikäli Autosi todetaan olevan viallinen. Tässä Kohdassa 11 esitetään yhteenveto kyseisistä oikeuksista, eikä se vaikuta varsinaisiin oikeuksiisi.
11.2 Vastaamme siitä, että Auto täyttää Sopimuksessa esitetyn tyypin, laadun ja muiden ominaisuuksien osalta.
11.3 Mikäli Autosi todetaan olevan viallinen, sinulla voi olla oikeus vaatia Auton korjaamista tai vaihtamista uuteen, Hinnanalennusta ja/tai Sopimuksen purkamista. Sinulla saattaa lisäksi olla oikeus vaatia vahingonkorvauksia, ottaen kuitenkin huomioon kohdassa 15 mainitut rajoitukset.
11.4 Sinun tulee ilmoittaa kaikista poikkeamista Asiakaspalveluumme kirjallisesti kahden (2) kuukauden kuluessa siitä hetkestä, jona havaitsit poikkeaman. Mikäli et ilmoita meille asiasta tässä ajassa, saatat menettää oikeutesi esittää meitä vastaan vaatimuksia tästä Sopimuksesta olevien poikkeamien osalta. 11.5 Olemme sinua kohtaan vastuussa kaikista Auton poikkeamista, jotka ovat olemassa Auton Toimitushetkellä ja jotka ilmenevät kolmen (3) vuoden kuluessa toimituksesta. Kaikkien Toimitushetkeä seuraavien ensimmäisten kuuden (6) kuukauden aikana ilmenevien poikkeamien katsotaan olleen olemassa toimituksen hetkellä.

12. POLESTARIN HUOLTOSOPIMUS
12.1 Autoosi kuuluu huolto-ohjelma, joka kattaa Auton käytön kolmen (3) ensimmäisen vuoden aikana. Kuvaus Hintaan sisältyvistä palveluista on saatavilla alla olevasta II. Polestar-palveluiden Yleiset Ehdot -osiosta. Otathan huomioon, että voidaksesi hyödyntää Polestar-takuuta, Sinun tulee noudattaa Autosi huolto- ja ylläpito-ohjelmaa.

13. TIEPALVELU
13.1 Autoosi kuuluu meidän tiepalvelumme. Kuvaus Hintaan sisältyvistä palveluista on saatavilla Pure progressive performance | Polestar.

14. POLESTAR ID
14.1 Jotta voisit avata ja käyttää tiettyjä Autoosi liittyviä palveluja, tarvitset Polestar ID:n, jonka voit hankkia verkossa, ellei sinulla jo ole sellaista. Polestar ID:n ehdot löytyvät täältä Pure progressive performance | Polestar Autossasi on lisäksi Polestar-sovellus, joka sisältää tiettyjä Autoosi liitettyjä ominaisuuksia. Kuvaus Polestar-sovelluksen tämänhetkisistä ominaisuuksista on saatavilla https://www.polestar.com/fi/service-andassistance/polestar-mobile-apps/.

Kerrothan jos sinulle jäi vielä kysyttävää aiheesta.

Mukavaa päivänjatkoa!
Tässä muuten Polestarin tilaus- ja toimitusehdot, kun pari sivua sitten oli keskustelua.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Täällä on sellainen periaate, että en osta ikinä enään saksalaista autoa :p Kiinalaisen auton voisin ostaa, jos sattuvat hyvän tekemään. Venäläinenkin kelpaisi, mutta vain sellainen hyvin säilynyt Lada Niva tai joku pyöreälamppuinen 1200:nen. Sähköautoksi muutettuna vielä, niin oispa makia :)
Tämmönen vois olla mielenkiintoinen. Taitavat jäädä keräilyharvinaisuuksiksi tätä nykyä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Tässä muuten Polestarin tilaus- ja toimitusehdot, kun pari sivua sitten oli keskustelua.
Tähän liittyen vielä pohdintaa pariin kohtaan liittyen

6.5 Kirjallisella hyväksynnällämme tämä Sopimus voidaan siirtää Rahoituskumppanille kokonaisuudessaan, mikä tarkoittaa, että voimme myydä Auton kumppanille sinun sijaasi. Tässä tapauksessa Rahoituskumppanista tulee yritysasiakas.
8. PALAUTUSOIKEUS LUOVUTUKSEN JÄLKEEN – AINOASTAAN KULUTTAJILLE
8.1 Mikäli olet ostamassa Autoa Kuluttajan ominaisuudessa, sinulla on laillinen oikeus peruuttaa Sopimus lähettämällä kirjallinen ilmoitus asiasta Asiakaspalveluumme Polestar-tuki | Polestar FI neljäntoista (14) päivän kuluessa Autosi Toimituspäivästä (Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaisesti).
Näiden perusteella siis on eroa siinä, että minkälainen palautusoikeus Polestarilla on. Jos tilaat käteishinnalla, normaali 14vrk etämyynnin peruutusoikeus ja muut lakisääteiset asiat pätee.

Jos taas tilaat rahoituksella, auton omistaja/ostaja et ole sinä suoraan Polestarilta, jolloin kyse on yritysten välisestä kaupasta jossa loppukäyttäjä on viime kädessä rahoitusyhtiön asiakas.

Tekisi mieli kysyä aspasta, että mikä on peruutusoikeuden kohtalo rahoituskaupassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tähän liittyen vielä pohdintaa pariin kohtaan liittyen





Näiden perusteella siis on eroa siinä, että minkälainen palautusoikeus Polestarilla on. Jos tilaat käteishinnalla, normaali 14vrk etämyynnin peruutusoikeus ja muut lakisääteiset asiat pätee.

Jos taas tilaat rahoituksella, auton omistaja/ostaja et ole sinä suoraan Polestarilta, jolloin kyse on yritysten välisestä kaupasta jossa loppukäyttäjä on viime kädessä rahoitusyhtiön asiakas.

Tekisi mieli kysyä aspasta, että mikä on peruutusoikeuden kohtalo rahoituskaupassa.
Eikös tuossa ole kyse tosiaan kaupan perumisesta auton vastaanoton jälkeen. Itse aspasta kysyin tilauksen peruuttamisesta, niin vastaus lyhykäisyydessään oli, että tilauksen voi peruuttaa milloin vain ennen auton luovutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Eikös tuossa ole kyse tosiaan kaupan perumisesta auton vastaanoton jälkeen. Itse aspasta kysyin tilauksen peruuttamisesta, niin vastaus lyhykäisyydessään oli, että tilauksen voi peruuttaa milloin vain ennen auton luovutusta.
5. MUUTOKSET JA PERUUTUKSET
5.2 Mikäli haluat peruuttaa Tilauksesi ennen Auton toimittamista, sinun tulee lähettää kirjallinen ilmoitus asiasta Asiakaspalveluumme Polestar-tuki | Polestar FI.
Joo, tuossa tapauksessa hyvin todennäköisesti juuri näin, eikä ehdoissa ole mitään mainitaa mahdollisesta maksutavastakaan tuossa kohtaa joten olettaisin että hoituu vähemmällä säätämisellä.

Joka tapauksessa kannattaa huomioida, että jos ostaa rahoituksella niin välttämättä ei pädekään enää normaalit kuluttajakaupan ehdot.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?

Tietenkin vähän riippuu siitä miten pienellä autolla pärjää, mutta tässä joitain vaihtoehtoja n. 50 ke hintaluokassa (403-529 km WLTP-rangella).

Polestar 2 46.900.
Renault Megane 60 kWh 48.390 (sis. 22 kW laturi!).
Nissan Ariya 63 kWh 48.900 (saatavilla 22 kW laturi +1000 €).
VW ID4 77 kWh 50.430.
IONIQ 5 77 kWh 51.990.
Tesla Model 3 53.990.

Ranget:

Ariya 403 km.
Megane 458 km.
Polestar 2 445-478 km.
IONIQ 5 507 km.
Tesla Model 3 510 km.
ID4 529 km.

Saatavuusarviot:

Polestar maaliskuu 2023.
Tesla Model 3 huhti-kesäkuu 2023.
Muiden autojen toimitusajoista ei tietoa.

Alennusta olisi varmasti saatavilla perinteisen autokaupan mukaisesti paitsi Polestarista ja Teslasta.

Mielestäni 22 kW laturi, jonka Renault ja Nissan tarjoavat on todella mainio ominaisuus. Tällainen latausominaisuus nopeuttaisi ainakin omaa lataukseen käytettyä aikaani huomattavasti vrt. 11 kW laturi. En lataa käytännössä missään muilla latauspisteillä kuin 22 kW (eli auton laturilla 11 kW). Tämän ominaisuuden vuoksi minulla olisi molemmat autot (Ariya ja Megane) todella vahvoilla, jos olisin uutta sähköautoa ostamassa. Tosin minulla ei ole tällä hetkellä käytössä kotilatausta, joten siihen en osaa suoraan verrata.

Autojen max. latausnopeudet ovat mielestäni aivan riittäviä alkaen 130 kW:n tehoista (Ariya ja Megane) päättyen yli 200 kW:n tehoihin (IONIQ 5). Tietenkin latauskäyrät vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Muilla autoilla paitsi ID4:lla käsittääkseni on akun esilämmitys pikalaturille navigoitaessa, mutta ID4:llekin tämän pitäisi olla tulossa.

Muista ominaisuuksista ainakin nopeasti katsottuna Polestar 2:n ja Meganen vakiovarusteisiin ei kuulu adaptiivista vakionopeudensäädintä. Polestarissa adaptiivisen vakkarin sisältävä paketti (Pilot lite) maksaisi 3000 euroa. Meganessa vastaava paketti olisi 1350 euroa. Polestar 2:n hinnat alkaen mallissa ei ole myöskään lämpöpumppua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Välikysymys. Sinulla siis ei ole mahdollista kotiladata? Onko millaista häsläämistä ja aikataulujen venyttämistä?
Ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta ladata kotona. Tosin olisi mahdollista asennuttaa omalla kustannuksella latausrasia ja kulutusmittari, mutta ne pitäisi poistaa ja asennuttaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. En nyt ainakaan vielä ole innostunut, mutta tämä mahdollisuus olisi siis kuitenkin olemassa.

Ei tuo nyt isoa häsläämistä ole lataamisen kanssa, kun tällä hetkellä tulee kilometrejä aika vähän. Lähinnä hinnan puolesta olen käyttänyt AC-latauksia vs. DC 50 kW. Tässä lähellä missä asun on vain yksi minuuttihinnoiteltu DC-laturi, joten senkin vuoksi olen käyttänyt AC-latausta (latauspisteitä on useampia). Määränpäässä toisinaan on mahdollista myös ladata. Työpaikkalataus olisi tietty myös näppärä, mutta sellaista ei ainakaan tällä hetkellä ole saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?

Tietenkin vähän riippuu siitä miten pienellä autolla pärjää, mutta tässä joitain vaihtoehtoja n. 50 ke hintaluokassa (403-529 km WLTP-rangella).

Polestar 2 46.900.
Renault Megane 60 kWh 48.390 (sis. 22 kW laturi!).
Nissan Ariya 63 KWh 48.900 (saatavilla 22 kW laturi +1000 €).
VW ID4 77 kWh 50.430.
IONIQ 5 77 kWh 51.990.
Tesla Model 3 hinta 53.990.

Ranget:

Ariya 403 km.
Megane 458 km.
Polestar 2 445-478 km.
IONIQ 5 507 km.
Tesla Model 3 510 km.
ID4 529 km.

Saatavuusarviot:

Polestar maaliskuu 2023.
Tesla Model 3 huhti-kesäkuu 2023.
Muiden autojen toimitusajoista ei tietoa.

Alennusta olisi varmasti saatavilla perinteisen autokaupan mukaisesti paitsi Polestarista ja Teslasta.

Mielestäni 22 kW laturi, jonka Renault ja Nissan tarjoavat on todella mainio ominaisuus. Tällainen latausominaisuus nopeuttaisi ainakin omaa lataukseen käytettyä aikaani huomattavasti vrt. 11 kW laturi. En lataa käytännössä missään muilla latauspisteillä kuin 22 kW (eli auton laturilla 11 kW). Tämän ominaisuuden vuoksi minulla olisi molemmat autot (Ariya ja Megane) todella vahvoilla, jos olisin uutta sähköautoa ostamassa. Tosin minulla ei ole tällä hetkellä käytössä kotilatausta, joten siihen en osaa suoraan verrata.

Autojen max. latausnopeudet ovat mielestäni aivan riittäviä alkaen 130 kW:n tehoista (Ariya ja Megane) päättyen yli 200 kW:n tehoihin (IONIQ5). Tietenkin latauskäyrät vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Muilla autoilla paitsi ID4:lla käsittääkseni on akun esilämmitys pikalaturille navigoitaessa, mutta ID4:llekin tämän pitäisi olla tulossa.

Muista ominaisuuksista ainakin nopeasti katsottuna Polestar 2:n ja Meganen vakiovarusteisiin ei kuulu adaptiivista vakionopeudensäädintä. Polestarissa adaptiivisen vakkarin sisältävä paketti (Pilot lite) maksaisi 3000 euroa. Meganessa vastaava paketti olisi 1350 euroa. Polestar 2:n hinnat alkaen mallissa ei ole myöskään lämpöpumppua.
Itse pyörittelin vastaavaa pohdintaa ja päädyin Ioniq 5:een, koska isompi akku ja retromuotoilu. Mutta jos tuo 22kW-lataus on aktiivisessa käytössä niin ehdottomasti olisi voinut kääntää asetelman Ariyan eduksi. Polestar on myös vahva haastaja vaikkakin tuntuu kokoluokkaa pienemmältä.

Tesla on hieman pieni jos pitää rattaita jne kuskata. Lisäksi markkina on saturoitu Teslalla joten mutulla sanoisin että ei pidä arvoaan.

ID4 on ihan ok. Infotainment jäätyilee välillä ja esimerkiksi navigointiin kirjoittaminen on tuskaista. Päivityksiä on tullut sellaisella vuoden syklillä, kun toivoisi että niitä tulee kuukausittain. Itsellä nyt ID3 ja en ole toista volkkaria ostamassa hetkeen.

Megane, rellun maine ja koeajovideot eivät vakuuttaneet. En ole itse tätä päässyt tätä näkemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
K-Lataus nostaa hintoja 5 c/kWh 3.10.2022 alkaen:

K-Latauksen perus- ja suurteholatauksen hinnat nousevat maanantaista 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hintaa nostetaan viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Jatkossa peruslatauksen hinta on 0,25 €/kWh (ennen 0,20 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,35 €/kWh (ennen 0,30 €/kWh).

Muutoksia K-Latauksen hinnoissa 3.10.2022 alkaen (k-lataus.fi)
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
K-Lataus nostaa hintoja 5 c/kWh 3.10.2022 alkaen:

K-Latauksen perus- ja suurteholatauksen hinnat nousevat maanantaista 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hintaa nostetaan viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Jatkossa peruslatauksen hinta on 0,25 €/kWh (ennen 0,20 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,35 €/kWh (ennen 0,30 €/kWh).

Muutoksia K-Latauksen hinnoissa 3.10.2022 alkaen (k-lataus.fi)
Aika maltillinen korotus. Hyvä! Nyt sähkön hinnan noustessa halvempi ladata AC:lla 25 snt/kWh kuin kotona.
 
Viimeksi muokattu:

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Itse pyörittelin vastaavaa pohdintaa ja päädyin Ioniq 5:een, koska isompi akku ja retromuotoilu. Mutta jos tuo 22kW-lataus on aktiivisessa käytössä niin ehdottomasti olisi voinut kääntää asetelman Ariyan eduksi. Polestar on myös vahva haastaja vaikkakin tuntuu kokoluokkaa pienemmältä.

Tesla on hieman pieni jos pitää rattaita jne kuskata. Lisäksi markkina on saturoitu Teslalla joten mutulla sanoisin että ei pidä arvoaan.

ID4 on ihan ok. Infotainment jäätyilee välillä ja esimerkiksi navigointiin kirjoittaminen on tuskaista. Päivityksiä on tullut sellaisella vuoden syklillä, kun toivoisi että niitä tulee kuukausittain. Itsellä nyt ID3 ja en ole toista volkkaria ostamassa hetkeen.

Megane, rellun maine ja koeajovideot eivät vakuuttaneet. En ole itse tätä päässyt tätä näkemään.
Eikös se Aryan mahda olla samaa tekniikkaa pinnan alta kuin Megane, eikös ne nyt samalta sylttytehtaalta tule?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom