Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.

Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.

Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
Eli siis sisältää myös esilämmitystä, ja varsinainen latauksen häviö/kulutus on pienempää, tämä juuri kiinnosti.

Itse vaihdoin myös toukokuussa sähkikseen, facelift Model S 90D ja onhan tuolla ajelu nyt halvempaa ollut kuin edellisellä Golf GTi:llä. Toki näiden suora vertaaminen nyt on vähän typerää kun ovat niin eri kokoluokkaa jne, ja parempi vertailukohta Golffille olisikin ID.3 tms., jolloin päästään vähän erilaisiin lukuihin sähkiksen eduksi.

Tilastoissa on Teslalla täysin huuhaa lukuja kWh/100km ja km/fill kohdissa kun tilasto sisältää vain kaiken maksetun sähkön, mutta muuten luvut pitävät paikkaansa siitä hetkestä, kun loggauksen aloitin ja sisältävät kaikki autoon menneet kulut paitsi rahoituksen.

Auton ilmoittama kulutus on noille kilometreille (taino 8013 km ajalle atm.) 206 Wh/km ja kulutetun sähkön määrä 1649,7 kWh (ilman häviöitä), joten ilmaista sähköä on ladattuna aika paljon ja kaikki lataus on tapahtunut julkisilla latureilla, kotona taikka töissä ei ole latauspistettä mistä ladata ainakaan toistaiseksi. Huomiona vielä, jos Golffista poistetaan arvonalenema, niin kulut ovat olleet 0,211 €/km.

Mitä rahoitukseen tulee, niin ostohintahan tällä oli aika tarkalleen 30k€ enemmän ja kk-erä nousi uudella sopparilla 200€, sama aika + pienempi korko.

Näppäränä tuosta voi laskea ettei kannata/menee samoihin kuluihin per kk jos ajomäärä alkaa tippumaan taikka kulutus alkaa nousemaan jos sähkönhinta pysyy samana, kun verrataan Golffiin, mutta vaihtoon vaikutti muutkin seikat ja toisena vaihtoehtona olisi ollut saman hinta/kokoluokan plugin hybridi, mikä ei nyt mennyt jatkoon omalla kohdalla.

Tesla.jpg
Golf-1.jpg
Golf-2.jpg
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Ilmeisesti haluaa, kun yhtään ranskalaista hybridiä tai sähköautoa ei tällä hetkellä saa nopealla toimituksella. Omani ostin aikoinaan valmiiksi autoliikkeen spekseillä tilattuna ja sekin erä meni heti kaupaksi. Ja myönnetään että oli siinä syy että ranskiksen otin, hinta kympin vähemmän kuin vastaava muunmaalainen ja aiemmasta ranskiksesta sain reilun vaihtohyvityksen. Korko rahoitukselle 0%. Ja onhan nuo nyt ajomukavuudeltaan ihan toisenlaisia. ;) Mutta tämä nyt on väärä paikka tälle keskustelulle.
No jos mä nyt mietin omaa Cupraa josta tarjottiin enemmän, kuin uutena ja sillä ikää yli vuosi ja kilometrejä jo 23k, niin kyllä tuossa tuo ranskalaisuus taitaa painaa aika paljon? Edelleen kandee kysyä vaihtoa ranskalaiseen sähkikseen, niin ehkei tulisi turpaan niin pahasti. Kyllähän ranskalaisrintamaltakin löytyy sähköistä kulkinetta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
Kun viime syksynä vaihdoin 13 v vanhan bensa-auton täyssähköautoon enkä ollut tyytyväinen autokaupan tarjoukseen käytetystäni, sain YLI KAKSINKERTAISEN!!!!! hinnan myymällä itse (eli autokaupan 1000€ hyvitystarjouksen puolesta sain myytyä 2300€ hintaan :D). Toisaalta, se meni kaupaksi alle puolessa vuorokaudessa, vaikka laitoin ilmoituksen näkyville vasta joskus myöhään illalla. En tiedä olisinko saanut hintaa vielä ylemmäs odottamalla, mutta en jaksanut odottaa, varsinkin kun ostaja (=eräs autokauppa) oli valmis laittamaan rahat tililleni samantien, ennenkuin olivat edes nähneet autoa saati saaneet sitä käsiinsä. Meni kuulemma kyseisen autokaupan omistajan siskolle tms. käyttöautoksi.

Voisi kuvitella että plugin-hybridi viedään hyvin käsistä pois, eikös niitäkin osteta nyt ihan yhtä suurella innolla kuin täyssähköisiäkin?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Itse ajaisin tuossa tapauksessa viereiselle pikalaturille oman treenin ajaksi, josta saa noin 25 senttiä/kWh hinnalla ladattua auton.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itse ajaisin tuossa tapauksessa viereiselle pikalaturille oman treenin ajaksi, josta saa noin 25 senttiä/kWh hinnalla ladattua auton.
Itse en varmaan jaksaisi moisen pikkusumman vuoksi vaivautua julkisille latureille, vaan menisin kotiin, pistäisin 10kW sähkökiukaan päälle ja auton laturiin.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Rimac Neveran toimitukset ovat alkaneet, näin ollen se on nyt nopein tuotannossa oleva sähköauto:
Tesla Model S Plaid jäänee vaatimattomalla suorituskyvyllään jatkossa vain köyhien vaihtoehdoksi :beye:
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Juu eilen oli Lidlin ja Sellon (toistaiseksi) ilmaisilla latauspisteillä ruuhkaa, mutta sain ladattua tuollaiset 20kWh Sellossa ostoksien yhteydessä (22kWh AC nopeudella). Oletan että ilmainen latailu Sellossa loppuu 15.8. kun pysäköintiuudistus tulee voimaan, oletan että sen jälkeen latailun maksaminen onnistuu samalla applikaatiolla kuin millä voi maksaa pysäköinnin.

Lidlissä puolestaan oli puolet latauspisteistä poissa käytöstä, en tiedä maksaako Lidl sähköstä pörssihintaa.

Kettumaista kun taloyhtiön parkkipaikalla olevalla hidaslatauspisteelläni on pörssisähkö jonka hinnan saa tietää vasta puolen vuoden laskutuskauden päätteeksi, eli se on koko kuluneen puolen vuoden laskutuskauden pörssisähkön keskihinta. Voi vain arvailla mitä se tulee olemaan joulukuun lopussa jos ja kun nyt latailen, juuri oli uutisissa että pörssisähkön hinnan oletetaan jopa kolminkertaistuvan nykyisestä vuoden loppuun mennessä.

Olisi edes tunneittain hintaa vaihtavaa pörssisähköä niin voisin ennalta katsella milloin kannattaa latailla, semminkin kun öisin kuitenkin tulisi latailtua ja silloin pörssisähkö tuntuu olevan järjestään halvinta. Nyt on ihan sama milloin lataa, sama keskihinta tulee jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Nyt on ihan sama milloin lataa, sama keskihinta tulee jälkikäteen.
Tämähän riippuu siitä, miten iso merkitys sinun latauksillasi on taloyhtiön kokonaiskulutuksessa. Jos se on esimerkiksi luokkaa 1%, niin omilla latausajoillasi ei ole mitään väliä. Jos se taas on esimerkiksi 20%, niin alkaa olla jo merkitystä lataatko halpojen vai kalliiden tuntien aikana, sillä myös keskihinta muuttuu omien valintojesi mukaisesti. Ja jos siellä muutkin lataa, niin kannattaa ehdottomasti lobata sen puolesta, että asukkaat keskittävät lataukset yöaikaan. Tällöin koko taloyhtiön maksama keskihinta laskee, jolloin myös sinun maksamasi hinta laskee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Jos nyt maksaa vaikka sen 90e siirtoineen ja veroineen tuosta sähkärin 400e rangesta, niin ollaan monen bensa-autoilijan arjessa, mutta ei tuo nyt halpaa ole.

Osittain tuo kyllä selittää sitä miksi kaikkialla ei ole vastaavaa sähköautobuumia kuin täällä. Suomessa tehtiin kyllä sähkön hintaennätys, mutta ei keskieuroopassa.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Kiitti vielä kerran sille, joka kertoi täällä muutama sivu sitten Teslan 99e type2 kaapelista - oma saapui tänään! Ilmeisesti sattumavaraista merkkiä saapuu, oma on Mennekes.
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
Kiitti vielä kerran sille, joka kertoi täällä muutama sivu sitten Teslan 99e type2 kaapelista - oma saapui tänään! Ilmeisesti sattumavaraista merkkiä saapuu, oma on Mennekes.
Sama juttu. Minäkin sain tänään kaapelin - sinistä Mennekes -laatua löytyi paketista!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
68
Oma PS2 vastaanotettu tänään, melkoinen määrä erilaisia johtoja ja adaptereita mukana raahattavaksi (otin vielä mukaan extrana 3-vaihejohdon). Aikaisemmalla autolla meni melkein 400€/kk bensoihin, nyt päässee ainakin halvemmalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Ajat sen lähimmälle laturille, toteat että ei lataa ja hinaukset vakuutusyhtiön piikkiin. Tämä siis siinä tapauksessa, jos on niin kitsas vakuutusyhtiö, että ei kotipihasta hinuria korvaa
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ajat sen lähimmälle laturille, toteat että ei lataa ja hinaukset vakuutusyhtiön piikkiin. Tämä siis siinä tapauksessa, jos on niin kitsas vakuutusyhtiö, että ei kotipihasta hinuria korvaa
Mniin, totta. Pitääkin tarkistaa, mitä mieltä vakuutus on. Jonkinmoinen kasko löytyy, mutta eipä ole koskaa ennen jättänyt auto tielle (talliin), joten ei ole mitään muistikuvia, mitä vakuutus mahtaa korvata.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Mniin, totta. Pitääkin tarkistaa, mitä mieltä vakuutus on. Jonkinmoinen kasko löytyy, mutta eipä ole koskaa ennen jättänyt auto tielle (talliin), joten ei ole mitään muistikuvia, mitä vakuutus mahtaa korvata.
OP:n hinausvakuutus ainakin vielä 2019 salli auton hinauttamisen kotipihasta, mutta opin kyllä siinä samalla, että näin ei läheskään aina ole, vaan tosiaan vakutuuskorvaus voi edellyttää auton hyytymistä kadun varteen. Toki silloin varmaan kannattaa parin kaverin kanssa tuupata auto vaikka korttelinväli johonkin kohtaan ja todeta vakuutusyhtiölle, että "tähän jäätiin". Toki tapauksessasi tämä olisi vähän huono selitys, mutta pointti varmaan selviää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Mulla oli yhdellä elämää nähneellä latauspisteellä ongelma sen latauskaapelin lukittumisen kanssa. Yritys-erehdys menetelmällä sitten löysin kulman, jossa auto oli tyytyväinen ja sai johdon lukittua. Jotenkin kuulostais vähän siltä, että sinullakin voisi olla ongelma sen lukituksen kanssa.

Jos vakuutus kattaa hinauksen, niin lähtisin ehkä varovasti kokeilemaan löytyisikö akusta 35 km edestä tavaraa. Mieluusti sellaiseen aikaan, että voit ajaa hyvinkin rauhallista vauhtia...

e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Miksei sitä autoa voi vaan ajaa korjaamolle ja pyytää sijaisautoa? Rikkihän tuo on jos joutuu miettimään lataako se vai ei, eli ei.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
305
Miksei sitä autoa voi vaan ajaa korjaamolle ja pyytää sijaisautoa? Rikkihän tuo on jos joutuu miettimään lataako se vai ei, eli ei.
Ainakin AUDIn tapauksessa auton pitää jättää tielle, sitten voikin soittaa palvelunumeroon josta hoidellaan asia eteenpäin.
Ehdot eivät täyty jos ajat itse korjaamolle, kyse onkin sananmukaisesti "liikkumisturvasta".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Audissa suostuu lataamaan rajoitetulla teholla, jos kaapeli ei lukitu, kieltäytyykö hyundai sitten lataamasta kokonaan tuossa tilanteessa?
Onko siinä mitään manuaalikytkintä lukitukselle? Itse olen kerran joutunut kontin kautta availemaan, että lähti toimimaan taas.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näyttääpä siltä, että vakuutuksesta olisi hankala saada korvausta. Hinausturva kattaa vain auton hajoamisesta kesken matkan aiheutuneet kustannukset, mutta ei tietenkään energian loppumisesta. Rikkinäisellä autolla matkaan lähtemistä ja latauksen epäonnistumista ei oletettavasti korvata, eikä auton siirtämistä kotoa huoltoon.

Hyundailla on tieturva, mutta se edellyttää kaikkien huoltojen suorittamista merkkihuollossa, mitä ei ole tehty.

Taidanpa yrittää sopia huoltofirman kanssa, että tulevat hakemaan, jos jään matkan varrelle. Matkaa näyttää olevan 33,7 km ja akussa mehua 12 %, joka on n. 3 kWh. Riittää juuri ja juuri jos hissukseen ajelee. Auton arvio 20 kilometristä perustuu oletettavasti toteutuneeseen ajeluun ja pitkäaikainen kulutus on n. 12 kWh/100 km, mutta viittäkymppiä kun köröttelee, pitäisi mennä reilusti alle 10 kWh/100 km.

Audissa suostuu lataamaan rajoitetulla teholla, jos kaapeli ei lukitu, kieltäytyykö hyundai sitten lataamasta kokonaan tuossa tilanteessa?
Onko siinä mitään manuaalikytkintä lukitukselle? Itse olen kerran joutunut kontin kautta availemaan, että lähti toimimaan taas.
Kieltäytyy tosiaan kokonaan lataamasta. Auton mittaristoon ilmestyy kyllä merkkivalo kertomaan, että laturi on kiinni autossa, mutta ei lataa. Pitääpä koittaa vielä nykiä lukituksen avausvaijeria. Tiedä jos olisi vaikka ihan mekaaninen vika.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
74
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
Jep. Rikkihän tuo on ja vakuutuksen näkökulmasta mielestäni henkilö tuli kotilaturiin lataamaan, eikä pääse jatkamaan matkaa. Nythän matka siis keskeytyi, mutta vain kotiin, mutta ei kai se haittaa? Korvauksia vain hakemaan! :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.

Jep. Rikkihän tuo on ja vakuutuksen näkökulmasta mielestäni henkilö tuli kotilaturiin lataamaan, eikä pääse jatkamaan matkaa. Nythän matka siis keskeytyi, mutta vain kotiin, mutta ei kai se haittaa? Korvauksia vain hakemaan! :)
e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Mulla oli yhdellä elämää nähneellä latauspisteellä ongelma sen latauskaapelin lukittumisen kanssa. Yritys-erehdys menetelmällä sitten löysin kulman, jossa auto oli tyytyväinen ja sai johdon lukittua. Jotenkin kuulostais vähän siltä, että sinullakin voisi olla ongelma sen lukituksen kanssa.

Jos vakuutus kattaa hinauksen, niin lähtisin ehkä varovasti kokeilemaan löytyisikö akusta 35 km edestä tavaraa. Mieluusti sellaiseen aikaan, että voit ajaa hyvinkin rauhallista vauhtia...

e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
Regeniä vaan, niin tulee akku ladattua samalla :joy:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.



Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
Tilaa autoliiton plus jäsenyys, hinaavat korjaamolle ja saat tilalle vuokrapelin siksi aikaa. Alta 200€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Olisit ottanut vauhtia ja rullannut loppumatkan :D Aika höyryillä meni, kirjasitko keskinopeuden ylös?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.



Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
Jep, ei tuo edes ole varsinaista hinaamista, jos pidät auton käynnissä. Laitat samalla regeniä vaikka 10-20 kW, niin vastaa vuoristomökiltä lähtemistä, eikä kuitenkaan ole liian raskasta vetoautolle. Perillä akkua on mukavat 30-40 % ja veturin kulutus 15-25 l/100 km.

Edit. Saitkin jo homman hoidettua.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
7,8 kWh/100 km keskikulutuksella pääsi 29 km. :btooth:
Hinaus kuitenkin onnistui ongelmitta ja auto saatiin perille.
Tästä voisi melkein laittaa YLE:lle uutisvinkkiä, niin tekevät klikkiotsikon "Antti kertoo kuinka sähköautolla pääsi vain 29km ennen kuin akku loppui. Loppumatka meni hinausauton kyydissä"

Viittaan siis tähän uutiseen, johon toimittelija vasta myöhemmin lisäsi maininnan myös polttomoottoriautoista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Olisit ottanut vauhtia ja rullannut loppumatkan :D Aika höyryillä meni, kirjasitko keskinopeuden ylös?
En huomannut katsoa keskinopeutta, mutta 60 km/h ei ylittynyt kuin alamäissä. Alkumatkasta oli n. 5 km kaupunkiliikennettä ja yhdet valotkin, välille osui myös kaksi taajamaa. Muutoin maantietä. 50-55 oli suurimmaksi osaksi mittarissa ja kilpparimoodissa ei auto liikkunutkaan enää kuin 50. Ilmastointi ja mediavatkaimet pois päältä. Yritin vetää taajamassa mutkat ja hidastetöyssytkin mahdollisuuksien mukaan hidastamatta. :beye:
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Viittaan siis tähän uutiseen, johon toimittelija vasta myöhemmin lisäsi maininnan myös polttomoottoriautoista.
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
Luitko sitä juttua? Vakuutusmies sanoo ihan suoraan, että sähköautot eivät ole erityisen alttiita ukkoselle ja niitä korvauksia tehdään myös polttomoottoriautoille.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
Öö, mitä se latausjohdon kytkeytyminen tai kytkeytymättömyys nyt vaikuttaa siihen auton vaurioitumiseen? Johan se tuossa uutisessakin kerrotaan jotta sähköauto ei ole mitenkään sen alttiimpi salamaniskulle kuin polttomoottoriauto.
Sitten jos se salama sattuu iskemään siihen sopivalle etäisyydelle ajoneuvosta, niin siinäkin tapauksessa ihan sama onko polttomoottori, sähkö tai mikä tahansa. Laturi tai lämmitysroikka pakoillaan. Vaurioita tulee tod.näk. jokatapauksessa. Kuten oli käynyt esim. tässä tapauksessa:
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Öö, mitä se latausjohdon kytkeytyminen tai kytkeytymättömyys nyt vaikuttaa siihen auton vaurioitumiseen?
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
Ai se olikin nyt näin päin, autosta rakennuksen sähköverkkoon. Oletatko nyt, että se sähköauto on jotenkin salamalle alttiimpi kuin joku muu?

Onhan siellä jossakin välissä sulakkeet, mutta ne ovat muutaman sentin mittaiset ja ukkosen iskussa semmoisella välillä ei ole mitään merkitystä.
Siinä aika monta varoketta välissä, ensimmäiset siinä sähköauton latausasemassa itsessään. Sitten latausasema on oman sulakkeen takana. Itsellä vielä lataus autotallin 3-vaihepistokkeesta, jolla silläkin omansa, joten käytännössä siinä kolme tai neljä sulaketta välissä, riippuen mistä suunnasta se salaman aiheuttama jännitepiikki tulee. Niin ja ei ole ilmajohtoja enään tälläkään alueella.

Sen latausaseman voi toki saada sököksi jos oikein huono mäihä käy. Mutta en siltikään itse ole juoksemassa ensimmäisenä repimään piuhaa irti kun kuuluu ukkosen jyrinää.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom