Eli siis sisältää myös esilämmitystä, ja varsinainen latauksen häviö/kulutus on pienempää, tämä juuri kiinnosti.Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.
Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.
Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
Itse vaihdoin myös toukokuussa sähkikseen, facelift Model S 90D ja onhan tuolla ajelu nyt halvempaa ollut kuin edellisellä Golf GTi:llä. Toki näiden suora vertaaminen nyt on vähän typerää kun ovat niin eri kokoluokkaa jne, ja parempi vertailukohta Golffille olisikin ID.3 tms., jolloin päästään vähän erilaisiin lukuihin sähkiksen eduksi.
Tilastoissa on Teslalla täysin huuhaa lukuja kWh/100km ja km/fill kohdissa kun tilasto sisältää vain kaiken maksetun sähkön, mutta muuten luvut pitävät paikkaansa siitä hetkestä, kun loggauksen aloitin ja sisältävät kaikki autoon menneet kulut paitsi rahoituksen.
Auton ilmoittama kulutus on noille kilometreille (taino 8013 km ajalle atm.) 206 Wh/km ja kulutetun sähkön määrä 1649,7 kWh (ilman häviöitä), joten ilmaista sähköä on ladattuna aika paljon ja kaikki lataus on tapahtunut julkisilla latureilla, kotona taikka töissä ei ole latauspistettä mistä ladata ainakaan toistaiseksi. Huomiona vielä, jos Golffista poistetaan arvonalenema, niin kulut ovat olleet 0,211 €/km.
Mitä rahoitukseen tulee, niin ostohintahan tällä oli aika tarkalleen 30k€ enemmän ja kk-erä nousi uudella sopparilla 200€, sama aika + pienempi korko.
Näppäränä tuosta voi laskea ettei kannata/menee samoihin kuluihin per kk jos ajomäärä alkaa tippumaan taikka kulutus alkaa nousemaan jos sähkönhinta pysyy samana, kun verrataan Golffiin, mutta vaihtoon vaikutti muutkin seikat ja toisena vaihtoehtona olisi ollut saman hinta/kokoluokan plugin hybridi, mikä ei nyt mennyt jatkoon omalla kohdalla.