Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
@Pete88 Älä tuijota sitä Tessun sivuston laskuria, soita edustajalle. Se laskuri on äärimmäisen karkea eikä omaa kovin suurta mukautuvuutta ja näyttää vain yhden rahoittajan. Siellä on esim Santander, joka on edullisempi ehdoiltaan.
Hyödyllistä tietoa. Itseäkin kiinnostelisi tasaerä alusta loppuun ilman jämäriä. Tuo 35k loppulasku johtaa pitäkää tunkkinne tilanteeseen.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Täältä voit lukea Teslan huolto-ohjelman: Auton huolto
Ei se täysin tyhjä ole, mutta onhan se nyt fakta että valtaosa voimalinjan huoltokohteista tippuu pois koska kyseisiä osia ei yksinkertaisesti ole. Legacy-autonvalmistajat vielä yrittävät ylläpitää huoltoverkostoaan erinäisin tarkastushuolloin, mutta tosiasiassa suuri osa tarkastuksistakin on aika turhia kunhan auto määräaikaiskatsastetaan. Eihän vanhoille polttiksillekaan yleensä tehdä kuin öljyjen ja suodatinten vaihtoja, ja sitten korjataan mitä menee rikki.
Se on totta, että moni perinteinen huoltokohde jää pois jo yksinkertaisesti siksi, ettei ko. huollettavaa kohdetta ole lainkaan. Mutta riippuen sitten auton iästä ja ajomäärästä (jos uusia ei lasketa), tiedän itsekin Teslan alle katsoneena, että siellä on jousitus (vissiin löytyy molempia, eli rautajousilla ja ilmalla), alustan ripustukset, joissa on niveliä, jarrut ja niihin liittyvät komponentit sekä lukuisia muita osia ympäri auton. Lisäksi kaikki eivät ole niin onnekkaita, etteikö joskus pitäisi joitakin koritöitäkin tehdä. Elektroniikkaa on enemmän ja esim. Model S:ssä ovenkahvat vaativat erittäin todennäköisesti Suomen olosuhteissa jossain vaiheessa toimenpiteitä. Autoon, johon on vaihdettu jarrunesteet viiden vuoden välein, jättäisin kauppaan. Itse poikkean merkittävästi tuosta esittämästäsi linjasta, koska itse hoidan Stretenin tapaan autot ennakoivalla huollolla ja en ole viimeisen 13-vuoden aikana saanut minkään omistamani auton kohdalla minkäänlaista huomautusta katsastuksessa taikka jäänyt tien päälle. Esim. vuonna 2019 myymäni E38 BMW:n ostajia oli kirjaimellisesti jonoksi asti, koska auto oli lähes täysin alkuperäisessä kunnossa ja huollettu aina alkuperäisillä taikka OE-osilla ja mitään ei ollut jätetty ns. oman onnensa nojaan.

Nämä ovat koskeneet pääasiassa lunastukseen menneitä ajoneuvoja sekä joitain mediaan eksyneitä poikkeustapauksia. Varaosien kanssa varmasti onkin vaikeaa, mutta purkuautot ja aftermarket osat helpottavat tätäkin ajan myötä. Kovin montaa DIY-harrastajaa ei toivottavasti löydy, joka lähtee itsenäisesti repimään auki ja korjaamaan 400 V sähköauton akkua, joten kyseessä on erityisesti aiheeseen perehtyvän korjaamon haaste. Ks. aiemmin linkittämäni video, jossa ainakin muutama kommentti myös tähän liittyen.
Vaikka joku näin varmaan haluaa toivoa, sitten kun sähköautoja alkaa löytymään siinä määrin, että ne kulkeutuvat sinne halvempaankin segmenttiin, niin kyllä sieltä alkaa löytymään kaikenlaisia "insinöörejä", jotka autoa haluavat säästömielessä korjata. Sinänsä omasta mielestäni tässä ei ole mitään väärää, jos tietää mitä tekee. Sähköautot eivät ole jumalien kokoamia taikka suunnittelemia, vaan ihan ihmisten keksintöjä, joita ihmiset korjaavat. Aikanaan sama keskustelu käytiin, kun ennen vanhaan tyyliin ruuvimeisselillä sai kaikki kriittiset paikat korjattua tien sivussa ja kuulemma nykyautoihin ei mitään pysty tekemään itse, mutta eipä se ole ainakaan itseäni lainkaan hidastanut. Esim. VW tarjoaa ihan jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle omien kanaviensa kautta tehtaan yksityiskohtaiset korjausohjeet varmaankin kaikille valmistamilleen automalleille (en toki tiedä, onko siellä vielä sähkömalleja mukana). Jos tämän lisäksi lenkkiavain pysyy kädessä, niin ei sähköautossakaan mitään niin ihmeellistä ole, kunhan tietää mitä on tekemässä. Arvaaminen on huono juttu ja tietenkin voi olla kohtalokastakin sähköauton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Näiden lisäksi jarrut on syytä käyttää auki herkistelyä varten Suomen oloissa kerran vuoteen.
Vahan semmoinen seisseiden autojen ongelma tuo jarrujen herkistelyn tarve. Ainakin oma mutu tuntuma on etta kovassa ajossa oleviin vaihdetaan paloja ja kesaautoihin satuloita.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Se on totta, että moni perinteinen huoltokohde jää pois jo yksinkertaisesti siksi, ettei ko. huollettavaa kohdetta ole lainkaan. Mutta riippuen sitten auton iästä ja ajomäärästä (jos uusia ei lasketa), tiedän itsekin Teslan alle katsoneena todeta, että siellä on jousitus (vissiin löytyy molempia, eli rautajousilla ja ilmalla), alustan ripustukset, joissa on niveliä, jarrut ja niihin liittyvät komponentit sekä lukuisia muita osia ympäri auton. Lisäksi kaikki eivät ole niin onnekkaita, etteikö joskus pitäisi joitakin koritöitäkin tehdä. Elektroniikkaa on enemmän ja esim. Model S:ssä ovenkahvat vaativat erittäin todennäköisesti Suomen olosuhteissa jossain vaiheessa toimenpiteitä. Autoon, johon on vaihdettu jarrunesteet viiden vuoden välein, jättäisin kauppaan. Itse poikkean merkittävästi tuosta esittämästäsi linjasta, koska itse hoidan Stretenin tapaan autot ennakoivalla huollolla ja en ole viimeisen 13-vuoden aikana saanut minkään omistamani auton kohdalla minkäänlaista huomautusta katsastuksessa taikka jäänyt tien päälle. Esim. 2019 myymäni E38 BMW:n ostajia oli kirjaimellisesti jonoksi asti, koska auto oli lähes täysin alkuperäisessä kunnossa ja huollettu aina alkuperäisillä taikka OE-osilla ja mitään ei ollut jätetty ns. oman onnensa nojaan.



Vaikka joku näin varmaan haluaa toivoa, sitten kun sähköautoja alkaa löytymään siinä määrin, että ne kulkeutuvat sinne halvempaankin segmenttiin, niin kyllä sieltä alkaa löytymään kaikenlaisia "insinöörejä", jotka autoa haluavat säästömielessä korjata. Sinänsä omasta mielestäni tässä ei ole mitään väärää, jos tietää mitä tekee. Sähköautot eivät ole jumalien kokoamia taikka suunnittelemia, vaan ihan ihmisten keksintöjä, joita ihmiset korjaavat. Aikanaan sama keskustelu käytiin, kun ennen vanhaan tyyliin ruuvimeisselillä sai kaikki kriittiset paikat korjattua tien sivussa ja kuulemma nykyautoihin ei mitään pysty tekemään itse, mutta eipä se ole ainakaan itseäni lainkaan hidastanut. Esim. VW tarjoaa ihan jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle omien kanaviensa kautta tehtaan yksityiskohtaiset korjausohjeet varmaankin kaikille valmistamilleen automalleille (en toki tiedä, onko siellä vielä sähkömalleja mukana). Jos tämän lisäksi lenkkiavain pysyy kädessä, niin ei sähköautossakaan mitään niin ihmeellistä ole, kunhan tietää mitä on tekemässä. Arvaaminen on huono juttu ja tietenkin voi olla kohtalokastakin sähköauton kanssa.
Ja akkujen vaihtoakin saa tehdä, kun käy tietyn sähköturvallisuuskurssin. Ei tartte olla sähköasentaja niinkuin pistorasian vaihtoon tarvitaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Vahan semmoinen seisseiden autojen ongelma tuo jarrujen herkistelyn tarve. Ainakin oma mutu tuntuma on etta kovassa ajossa oleviin vaihdetaan paloja ja kesaautoihin satuloita.
Ongelma ei ole auton seisominen vaan se että kun noita levyjarruja ei ainakaan omassa käytössä (ajoa 40tkm vuodessa) tule juurikaan käytettyä kun lähes kaikki jarruttelu tapahtuu sähkömoottorilla. Viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä otin auki ja putsasin vuoden vanhan Tesla Model 3:n jarrut ja sen verran oli jo jumista settiä että ihan tarpeeseen tuli. Siitä lähtien olen vähintään pari kertaa viikossa tehnyt motarin rampissa tms. sopivassa paikassa kunnon jarrutuksia noilla levyjarruilla josko pysyisivät vähän vetreämpinä.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Eli aika luovaa matematiikkaa harrastamalla pääset 20k€ säästöihin, jos nyt mietitään ajamisen kuukausittaista kustannusta mikä oikeasti realisoituu joka kuukausi, niin taidat käyttää jopa enemmän rahaa tällä hetkellä autoiluun kuin aikaisemmin?
Siis lyhennyshän on kuin siirtäisi rahaa vasemmasta taskusta oikeaan kun auton arvo pysyy/nousee. Samoin iso käsiraha.
Totta puhuttuna laskin sen varaan että auton arvonlasku ei paljoa ylitä säästettyjä polttoainekustannuksia ja polttiksen kuvitteellista arvonlaskua. Tuossa skenaariossa 2v vanha model 3 sr+ maksaisi nyt alle 30k€ josta ollaan kyllä kaukana. Tuolloinkin vielä olisi ns omillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Siis lyhennyshän on kuin siirtäisi rahaa vasemmasta taskusta oikeaan kun auton arvo pysyy/nousee. Samoin iso käsiraha.
Totta puhuttuna laskin sen varaan että auton arvonlasku ei paljoa ylitä säästettyjä polttoainekustannuksia ja polttiksen kuvitteellista arvonlaskua. Tuossa skenaariossa 2v vanha model 3 sr+ maksaisi nyt alle 30k€ josta ollaan kyllä kaukana. Tuolloinkin vielä olisi ns omillaan.
Aivan, no kuten sanoin, luovaa matikkaa IMO, jaksa enempää tästä vääntää, jokainen tekee kannattavuuslaskemansa miten haluaa niillä oletuksilla kuin haluaa.
Mutta mites ne kuukausittaiset realisoituvat kulut? Ja jos kerran lyhennys ja polttoaineet on sama, niin mites ne loput kulut, kumpi on halvempi kokonaisuus per kuukausi?
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Mutta mites ne kuukausittaiset realisoituvat kulut? Ja jos kerran lyhennys ja polttoaineet on sama, niin mites ne loput kulut, kumpi on halvempi kokonaisuus per kuukausi?
Se nyt on sille ja sama kun ei kädestä suuhun tule elettyä, kokonaisuus ratkaisee.
Mutta lyhyt vastaus: sähkis on halvempi ja vähemmän yllätyksiä ja epävarmuustekijöitä. Elämänlaatu kohenee kun ei tarvi pakkasilla miettiä käynnistyykö, eikä tarvi käyttää pajalla tai katsastuksissa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Se nyt on sille ja sama kun ei kädestä suuhun tule elettyä, kokonaisuus ratkaisee.
Mutta lyhyt vastaus: sähkis on halvempi ja vähemmän yllätyksiä ja epävarmuustekijöitä. Elämänlaatu kohenee kun ei tarvi pakkasilla miettiä käynnistyykö, eikä tarvi käyttää pajalla tai katsastuksissa.
Hieno juttu, se nyt ei kuitenkaan ollut pointti, mutta eipä sinua myöskään ilmeisesti kiinnosta avata sen tarkemmin näiden kustannuksien eroa joten antaapi olla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Ongelma ei ole auton seisominen vaan se että kun noita levyjarruja ei ainakaan omassa käytössä (ajoa 40tkm vuodessa) tule juurikaan käytettyä kun lähes kaikki jarruttelu tapahtuu sähkömoottorilla. Viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä otin auki ja putsasin vuoden vanhan Tesla Model 3:n jarrut ja sen verran oli jo jumista settiä että ihan tarpeeseen tuli. Siitä lähtien olen vähintään pari kertaa viikossa tehnyt motarin rampissa tms. sopivassa paikassa kunnon jarrutuksia noilla levyjarruilla josko pysyisivät vähän vetreämpinä.
Tämä, jarrut ei ole käytössä juuri ollenkaan normi ajossa. 150 tuhatta teslan mittarissa ny ja orkkis palat yhä. Kerran kk yritån muistaa kovemmin jarruta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
Onhan tuossa asiaa. Mikäli tarkastelee kuukausittaisia juoksevia kuluja, niin silloin lyhennys näkyy kuluna, mutta jos lasket lyhennyksen kuluksi, niin silloin et vähennä auton arvonalenemaa kuukausittain vaan loppulaskemassa, missä myyntitulosta vähennetään arvonalenema. Vertaus on hyvinkin osuva, mutta kohtalokas riippuen auton arvonalenemasta. Omasta mielestä mielestä kun laskee kuukausittaisiin menoihin menevää rahaa, niin erittelee kuukausittaisin auton käyttöön menevä euromäärä ja kokonaiskulu arvioidun arvonaleneman jälkeen.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
Sinä nyt selkeästi ole älynnyt mistä sähköautoilussa on kyse: Sehän nykyisin sähköauton hankinta on sijoitus ja sillä ajelu on kuin laittaisi rahaa pankkiin ;)
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
Tässä verrataan nyt omenoita appelsiineihin. Se on täysin totta, että rahoituserästä kaikki ei tietenkään ole kulua, vaan osa karttuu auton jälleenmyyntiarvoksi, joka ei ole nolla. Näin ollen se ei ole puhdasta kulua, mutta vaatii kuitenkin omistajaltaan riittävää kassavirtaa, koska säöstötilille voit valita olla laittamatta rahaa, mutta lyhennyserä tulee joka tapauksessa lyhentää. Mahdollinen likviditeetti auton arvossa realisoituu vasta myydessä. Juoksevien kulujen laskennassa ei ole kuitenkaan yhdentekevää, kuinka suuri lyhennyserä on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Kuukauden rahoituserän suuruudella (=auto ostettu itselle) ei ole juurikaan tekemistä auton todellisen kulun tai lopullisen kannattavuuden osalta, koska se ei kerro suoraan koron määrää, lyhennysaikaa, otettua lainan suuruutta jne. Eli kunhan kuukausierä on omaan maksukykyyn sopiva, niin muuta merkitystä sillä ei ole. Toki jos ottaa kalliin rahoituksen pitkällä maksuajalla niin se vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen. Oikeassa yksityisliisinkisopimuksessa taas sillä kuukausierällä onkin merkittävä vaikutus sopimuksen kannattavuuteen taloudellisesti.

Esimerkkinä itsellä omaksi ostetun auton kuukausierällä ei ole juuri vaikutusta, koska voisin lyhentää minkä suuruista erää tahansa tai vaikka maksaa auton kerralla omaksi. Valitsen kuitenkin mahdollisimman pitkän maksuajan maksimimäärällä lainaa, koska lainaraha on vielä halpaa (1%:n todellinen vuosikorko). Lisäksi uskon, että sähköauto tulee pitämään hintansa vielä verrattain hyvin seuraavat 1-3 vuotta ellei Ukrainan tilanne sotke tulevia vuosia tätä pahemmin.

Jos autoilusta yhtään tykkää pelkästään sen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi niin onhan tuo sähköauto niin paljon mukavampaa kuin polttiksella ajaminen. Huollon sijaisautona oli uusi Golffi ja tuntui kuin olisi palannut parikymmentä vuotta taaksenpäin kun sillä lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Auto ei liiku mihinkään ja kaasua painaessa pitää odottaa sekunttikaupalla ennen kuin jotain tapahtuu ja sittenkin nopeuden vaihtelu on sellaista arpapeliä polttomoottorin tuottaman tehon sekä automaatin vaihtelun takia, että ei sitä olisi enää jaksanut sähköautojen jälkeen. Itse siis mieluusti myös maksan siitä hiukan extraa, että autoilu on mukavaa ja vaivatonta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Kuukauden rahoituserän suuruudella (=auto ostettu itselle) ei ole juurikaan tekemistä auton todellisen kulun tai lopullisen kannattavuuden osalta, koska se ei kerro suoraan koron määrää, lyhennysaikaa, otettua lainan suuruutta jne. Eli kunhan kuukausierä on omaan maksukykyyn sopiva, niin muuta merkitystä sillä ei ole. Toki jos ottaa kalliin rahoituksen pitkällä maksuajalla niin se vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen. Oikeassa yksityisliisinkisopimuksessa taas sillä kuukausierällä onkin merkittävä vaikutus sopimuksen kannattavuuteen taloudellisesti.

Esimerkkinä itsellä omaksi ostetun auton kuukausierällä ei ole juuri vaikutusta, koska voisin lyhentää minkä suuruista erää tahansa tai vaikka maksaa auton kerralla omaksi. Valitsen kuitenkin mahdollisimman pitkän maksuajan maksimimäärällä lainaa, koska lainaraha on vielä halpaa (1%:n todellinen vuosikorko). Lisäksi uskon, että sähköauto tulee pitämään hintansa vielä verrattain hyvin seuraavat 1-3 vuotta ellei Ukrainan tilanne sotke tulevia vuosia tätä pahemmin.

Jos autoilusta yhtään tykkää pelkästään sen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi niin onhan tuo sähköauto niin paljon mukavampaa kuin polttiksella ajaminen. Huollon sijaisautona oli uusi Golffi ja tuntui kuin olisi palannut parikymmentä vuotta taaksenpäin kun sillä lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Auto ei liiku mihinkään ja kaasua painaessa pitää odottaa sekunttikaupalla ennen kuin jotain tapahtuu ja sittenkin nopeuden vaihtelu on sellaista arpapeliä polttomoottorin tuottaman tehon sekä automaatin vaihtelun takia, että ei sitä olisi enää jaksanut sähköautojen jälkeen. Itse siis mieluusti myös maksan siitä hiukan extraa, että autoilu on mukavaa ja vaivatonta.
Tuo viimeinen lause oikeastaa kiteyttää tämän asian ja tuo esille sen seikan, että kukin tehköön miten parhaaksi näkee ja mihin on rahkeita, mutta kun vertaillaan eri autojen kustannuksia, pitäisi vertailla kaikkia auton kustannuksia ja lyhennyksiä kokonaisuutena, eikä valita ns. rusinoita pullasta. Rahoituksella toki auto siirtyy ajan saatossa omaksi vähän niin kuin talolainassa talo, mutta ei pankkikaan myönnä miljoonan euron talolainaa kenellekään sillä logiikalla, että se lyhennyserä menee kohti asuntoa, vaan velallisella pitää olla maksukykyä maksaa lyhennykset ja korot säännöllisistä tuloistaan. Näin ollen lyhyellä aikavälillä siihen, kuinka arvokkaan auton ostaa, on merkitystä oman taloudenhoidon kanssa. Sähköautojen arvonaleman kannalta ei ole tässä mielessä yhdentekevää, ketkä autoja ostavat ja riuttääkö heillä tulot sen maksamiseen. Nimittäin jos tämän taantuman myötä ihmisten maksuvaikeudet lisääntyvät taikka talous muuten kiristyy selvästi, niin autoja useimmiten kiristyvässä taloustilanteessa myydään taikka vaihdetaan edullisempaan. Esim. itse sain ostettua varsin edullisesti auton finanssikriisin jälkimainingeissa, kun tarjontaa oli yllin kyllin ja hinnat tulivat alaspäin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Tuo viimeinen lause oikeastaa kiteyttää tämän asian ja tuo esille sen seikan, että kukin tehköön miten parhaaksi näkee ja mihin on rahkeita, mutta kun vertaillaan eri autojen kustannuksia, pitäisi vertailla kaikkia auton kustannuksia ja lyhennyksiä kokonaisuutena, eikä valita ns. rusinoita pullasta. Rahoituksella toki auto siirtyy ajan saatossa omaksi vähän niin kuin talolainassa talo, mutta ei pankkikaan myönnä miljoonan euron talolainaa kenellekään sillä logiikalla, että se lyhennyserä menee kohti asuntoa, vaan velallisella pitää olla maksukykyä maksaa lyhennykset ja korot säännöllisistä tuloistaan. Näin ollen lyhyellä aikavälillä siihen, kuinka arvokkaan auton ostaa, on merkitystä oman taloudenhoidon kanssa. Sähköautojen arvonaleman kannalta ei ole tässä mielessä yhdentekevää, ketkä autoja ostavat ja riuttääkö heillä tulot sen maksamiseen. Nimittäin jos tämän taantuman myötä ihmisten maksuvaikeudet lisääntyvät taikka talous muuten kiristyy selvästi, niin autoja useimmiten kiristyvässä taloustilanteessa myydään taikka vaihdetaan edullisempaan. Esim. itse sain ostettua varsin edullisesti auton finanssikriisin jälkimainingeissa, kun tarjontaa oli yllin kyllin ja hinnat tulivat alaspäin.
Tuo on täysin totta, eikä varmasti monikaan ajattele että se mikä menee ylös, tulee myös alas. Ei välttämättä pysyvästi, mutta kyllä ne markkinat seilaavat ja elämäntilanteet myös

Onkos meillä tässä ketjussa tilaus/toimitusaikoja keräilty autoista tai olisikohan niille parempaa ketjua? Omaa leafia kovasti jo odottelee, vaikka ei tilaamisesta ole kuin vasta 2kk.

Eipä ole kyllä uuden auton osto ollut koskaan hätäisen hommaa, mutta nousevat sähkönhinnat ja nyt huonolla bensa-autolla ajaminen ei ainakaan luo säästöjä lompakkoon :wtf: Kunpa ei kävisi niin, että kun vihdoin sähköauto on alla, sähkö maksaa 50cent/kwh ja uuden auton arvo on puolittunut
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Olikohan tämä provo? Jarrupalojen vaihtoa ei kulumisen takia juuri tarvitse tehdä, ellei autolla kierrä rataa. Oma ohjelmani on suunnilleen:
  • Jarrunesteet 2-3 vuoden välein, samalla jarrujen herkistely/putsaus
Ihan mielenkiinnosta; mikä Teslassa kuluttaa jarrunesteitä niin paljon, että ne pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, kun jarruja ei pahemmin edes käytetä? Lukenut, että jengi vetää noilla 100tkm (toki joillekin tää on 2v, itselle edellisen duunin työmatkalla joku 7+ vuotta). Toki kosteutta kertyy linjaan, mutta ei kait se nyt noin paha ole...
Jurppii ihan helvetisti, että jarrulevyjä pitää putsata ruosteesta käyttämättömyyden vuoksi nykyisessä kulkineessa (hybridi), koska pintaruosteesta kitistään aina katsarilla.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jarruneste vanhenee, se imee ilmasta itseensä kosteutta. Seuraa korroosiota ja jos tulee se hätätilanne niin neste kiehuu ja jarrut häipyy, talvella linjat jäätyy.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Jarruneste vanhenee, se imee ilmasta itseensä kosteutta. Seuraa korroosiota ja jos tulee se hätätilanne niin neste kiehuu ja jarrut häipyy, talvella linjat jäätyy.
Tämä on juuri se syy. Tavanomaisessa autossakaan jarrujen käyttäminen ei ole ensisijainen syy nesteen heikentymiseen, vaan nesteen luontainen ominaisuus imeä kosteutta ilmasta, heikentää aineen ominaisuuksia ajan kanssa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Rahoituslaskelmissa kannattaa yksinkertaistaa asiaa sen verran että ilmoittaa että kuinka kauan menee että auto on oma ja kuinka paljon on se kokonaissumma, mitä autosta on maksettu rahoituksella verrattuna käteisosto.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Kunpa ei kävisi niin, että kun vihdoin sähköauto on alla, sähkö maksaa 50cent/kwh ja uuden auton arvo on puolittunut
En millään jaksa uskoa, että sähkönhinta olisi 50s/kWh pysyvästi. Loppuu silloin eläminen monelta ja palataan 1910- luvulle monessa asiassa. Median lietsomaa uhkakuvaa osittain, kun sähkön pörssihinta poikkeuksellisesti välillä ollut korkealla. Huomenna neljäs päivä peräkkäin, kun pörssisähkö todella halpaa. Ihmiset tekee paniikissa 24kk sähkösoppareita.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Hyödyllistä tietoa. Itseäkin kiinnostelisi tasaerä alusta loppuun ilman jämäriä. Tuo 35k loppulasku johtaa pitäkää tunkkinne tilanteeseen.
Mitä suurempi loppuerä, pidempi laina ja pienempi käsiraha (ja korko) sen parempi. Jos saisi niin ottaisin autolainat bullet-lainana. Mitä vähemmän on peltilehmässä rahaa kiinni niin sen parempi. Mielummin nekin rahat osinko-osakkeissa tuottamassa kassavirtaa.

Anteeksi offtopic.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Ihan mielenkiinnosta; mikä Teslassa kuluttaa jarrunesteitä niin paljon, että ne pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, kun jarruja ei pahemmin edes käytetä? Lukenut, että jengi vetää noilla 100tkm (toki joillekin tää on 2v, itselle edellisen duunin työmatkalla joku 7+ vuotta). Toki kosteutta kertyy linjaan, mutta ei kait se nyt noin paha ole...
Jurppii ihan helvetisti, että jarrulevyjä pitää putsata ruosteesta käyttämättömyyden vuoksi nykyisessä kulkineessa (hybridi), koska pintaruosteesta kitistään aina katsarilla.
Eikö kaikissa autoissa ole suositus vaihtaa 2v välein? Ei toki pakko ole, itse ajelin joku 10v samoilla ja sitten vaihdoin satulat kun männät olivat ruostuneet niin jumiin ettei saanut enää edes putsattua. Helpommalla olisi päässyt kun olisi vaihtanut nesteet ajoissa ja nykyisessä autossani niin teenkin.

Sähköautoissa tosin varmaan sitten enemmän muita ongelmia jarruissa koska niitä ei tarvitse ikinä käyttää. Mutta aika helppo homma itsekkin ottaa vaikka kerran vuoteen palat irti/putsata kaikki ja pistää takaisin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Eikö kaikissa autoissa ole suositus vaihtaa 2v välein? Ei toki pakko ole, itse ajelin joku 10v samoilla ja sitten vaihdoin satulat kun männät olivat ruostuneet niin jumiin ettei saanut enää edes putsattua. Helpommalla olisi päässyt kun olisi vaihtanut nesteet ajoissa ja nykyisessä autossani niin teenkin.

Sähköautoissa tosin varmaan sitten enemmän muita ongelmia jarruissa koska niitä ei tarvitse ikinä käyttää. Mutta aika helppo homma itsekkin ottaa vaikka kerran vuoteen palat irti/putsata kaikki ja pistää takaisin.
On. Samalla tavalla ne jarrunesteet kerää ilmaa ja paskaa, etenkin suomen olosuhteissa. Mutta koska Tesla ja tulevaisuus siinä, niin huolto-ohjelman arvo 0e ja sitten kun kerrankin jarruja oikeasti tarvitsisi, yhteiskunta hoitaa sairaalakulut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ei se jarruneste mitään paskaa keraa, mutta kosteutta imee ajan kanssa, joka josssin kohtaa alkaa ruostuttaa paikkoja.

Se jarrujen jumiutuminen on seurausta käyttämättömyydestä ja sähköautoissa akuutimpi ongelma.

Sinänsä ne vetisetkin jarrunesteet kyllä pysäyttää auton hätäjarrutuksesss, vaaralliset niistä tulee kun jarrut ja jarrunesteet lämpenevät riittävästi, jolloin nesteessä oleva vesi höyrystyy ja jarrut häviävät, mutta ei tuota yksittäisessä hätäjarrutuksessa tapahdu.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
En millään jaksa uskoa, että sähkönhinta olisi 50s/kWh pysyvästi. Loppuu silloin eläminen monelta ja palataan 1910- luvulle monessa asiassa. Median lietsomaa uhkakuvaa osittain, kun sähkön pörssihinta poikkeuksellisesti välillä ollut korkealla. Huomenna neljäs päivä peräkkäin, kun pörssisähkö todella halpaa. Ihmiset tekee paniikissa 24kk sähkösoppareita.
Nyt (huomenna) maanantaina on uutisten mukaan mielenkiintoinen päivä pörssisähkön hinnan suhteen:


Korkeimmillaan tulee olemaan 86c/kWh, keskimäärin 48c/kWh. Ja siihen tietty verot ja siirtomaksu päälle.

Jos on pörssisähkösopimus, kannattaa varmaan nyt maanantaina vältellä kotonaan sähkönkäyttöä... On se aikamoista, ottaen huomioon että nyt on kuitenkin suht lämmin kesä eikä mikään -30 pakkastalvi. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi hinta sitten talvella...

Minulla on onneksi vielä halpa kiinteähintainen sähkösoppari, tosin taloyhtiön lataustolpan sähkö on pörssisähköä mutta siinä maksan per kWh koko puolen vuoden keskihintaa (pörssisähkö), joten sinänsä sama lataanko huomenna vai en, jos kuitenkin siitä lataan. Per kWh hinnan saan tietää vasta laskutuskauden lopussa kun lataussähkölasku tulee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Nyt (huomenna) maanantaina on uutisten mukaan mielenkiintoinen päivä pörssisähkön hinnan suhteen:


Korkeimmillaan tulee olemaan 86c/kWh, keskimäärin 48c/kWh. Ja siihen tietty verot ja siirtomaksu päälle.

Jos on pörssisähkösopimus, kannattaa varmaan nyt maanantaina vältellä kotonaan sähkönkäyttöä... On se aikamoista, ottaen huomioon että nyt on kuitenkin suht lämmin kesä eikä mikään -30 pakkastalvi. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi hinta sitten talvella...

Minulla on onneksi vielä halpa kiinteähintainen sähkösoppari, tosin taloyhtiön lataustolpan sähkö on pörssisähköä mutta siinä maksan per kWh koko puolen vuoden keskihintaa (pörssisähkö), joten sinänsä sama lataanko huomenna vai en, jos kuitenkin siitä lataan. Per kWh hinnan saan tietää vasta laskutuskauden lopussa kun lataussähkölasku tulee.
Alv% taitaa myös puuttua tuosta Hesarin jutun hinnasta eli 1 euron piikkihinta. Melko hurjaa on meno tällä hetkellä jos pörssisähköä käyttää.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
495
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

1659939099783.png
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Opelilla Mokka-e 33990 eur tai 349/kk. Isolla mainoksessa että sisältää peruutuskameran, ”jee”.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 181
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

Aika kova kulutus bensa-vollessa...? Ilmeisesti taajama-ajoa pitkälti, toisaalta kilsoja vuodessa ei kovin paljoa eli ero kasvaa jos ajaa enemmän.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
495
Aika kova kulutus bensa-vollessa...? Ilmeisesti taajama-ajoa pitkälti, toisaalta kilsoja vuodessa ei kovin paljoa eli ero kasvaa jos ajaa enemmän.
Tuo oli jopa hieman alakanttiin. Todellinen tankkauksista laskettu kulutus koko ajanjaksolta oli 9,46. Paljon kaupunkipyöritystä, moottoritietä ja talvisin esilämmitystä/etäkännistyksiä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

36 kWh/100 km taitaa sisältää muutakin kuin vain häviöt, lämmitykset jne? Tuskin tuo kuitenkaan noin paljon kuluttaa häviöt lisättynä.
Lisäksi, miten päädyit tuohon sähkön kokonaiskustannukseen? Onko kaikki muu lataus ollut ilmaista paitsi kotilataus vai miten tuo on laskettu?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Pyysinpäs tarjousta käytetystä Model 3 LR:sta, jolla ajettu 20tkm. Vaihdokkina vuoden vanha C5 Aircross plugin-hybridi. Aika vähän on käytetyn Teslan hinta pudonnut uudesta + käytetyn rahoitustarjoukset olivat sellaisia, että uusi tulee paljon halvemmaksi pitkällä jaksolla. Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;). Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
495
36 kWh/100 km taitaa sisältää muutakin kuin vain häviöt, lämmitykset jne? Tuskin tuo kuitenkaan noin paljon kuluttaa häviöt lisättynä.
Lisäksi, miten päädyit tuohon sähkön kokonaiskustannukseen? Onko kaikki muu lataus ollut ilmaista paitsi kotilataus vai miten tuo on laskettu?
Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.

Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.

Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Autovex:iä vois ainakin kokeilla.
Täytyy kokeilla lomareissun jälkeen. Joku ilta tuota täyttelin mutta moneen kertaan piti vakuutella "Kyllä olen valmis myymään autoni kahden viikon sisällä" niin jäi sitten tekemättä, kun en kuitenkaan ole valmis ennen kuin uusi auto on maassa. Tesla näyttää arvioitua toimitusaikaa tammi-maaliskuu 2023:lle, niin tietysti vanha autokin lähtisi vaihtoon vasta tuolloin.

Edit. Näköjään Teslan omilta sivuiltakin voi pyytää vaihtoautoarvion.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kannattaa ehkä iskeä se tilaus sisään, Tessu on jo nostanut hintojaan kotimarkkinalla inflaatiokorotuksin, joten...

Tai käyt katsomassa Ariyaa, sitä kaiketi saa vikkelään kuten Megane EV.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Tosi mukava nähdä, että eritellään kustannuksia, saa paremman käsityksen, mitä on omistaa sähköauto ja mitä se kustantaa eri tilanteissa.

Nykyisen kaasupassatin kustannukset kk-tasolla itselleni ovat seuraavat (tästä on poistettu joitakin kuluja, kuten pesut, parkkipaikka yms., jotka vaihtelevat käyttäjästään riippuen). Vuodessa tulee kilometrejä melko tarkkaan 15tkm.

Polttoaineet (kaasun keskikulutus 4,5kg/100km, kaasun kilohinta Jyväskylässä 1,60€/kg): 90€/kk
Vakuutusmaksut (osakasko täysillä bonuksilla): 24€/kk
Ajoneuvovero: 17€/kk
Käyttövoimavero: 17€/kk
Huoltokustannukset (toteutuneet kustannukset keskimääräisesti vuositasolla sisältäen renkaat yms.): 125€/kk
Teoreettinen arvonalenema (laskettu Nettiauton pyyntihintojen perusteella ja suhteutettuna siihen, mitä itse maksoin): 167€/kk (vuodessa 2000€)
Auton kuukausikustannus yht. 440€/kk, vuodessa n. 5280€

Huoltokustannuksia alentaa osittain se, että teen paljon toimenpiteitä itse, mutta toisaalta käytän alkuperäislaatuisia varaosia ja teen huoltoja ennakoivasti, joten huolloista tulee tätä kautta enemmän kustannuksia kuin mitä jollekin muulle saattaisi koitua, vaikka työn osuus jääkin pienemmäksi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;)
Ei kukaan halua edelleenkään ranskalaista ostaa. Kannattanee ehkä pyytää vaihtotarjousta johonkin ranskalaiseen sähkikseen jossain maahantuontiorganisaatiossa ja kysellä josko siellä on peruutettuja tulossa tai jotain vastaavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Pyysinpäs tarjousta käytetystä Model 3 LR:sta, jolla ajettu 20tkm. Vaihdokkina vuoden vanha C5 Aircross plugin-hybridi. Aika vähän on käytetyn Teslan hinta pudonnut uudesta + käytetyn rahoitustarjoukset olivat sellaisia, että uusi tulee paljon halvemmaksi pitkällä jaksolla. Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;). Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
Jos Teslan haluat niin laita vaan uusi tilaukseen, se on etämyyntiä joten voit peruuttaa tilauksen kuluitta jos haluat ja saat 250€ varausmaksun takaisin. Sitten kun auto saapuu maahan niin laitat nykyisen autovexiin, jos saat mielestäsi riittävästi siitä niin myy ja jos et niin älä myy ja peru teslan tilaus. Samalla voit katsella muita autoja ja jos löytyy mieleisempi jostain heti niin sitten vaan peruu teslan tilauksen.

Käytettynä teslaa ei nyt kannata ostaa ellei nyt jostain syystä ole pakko saada sitä heti, koska käyetyt ovat kalliimpia kuin uudet.

Ja ainakin tällä hetkellä sähköautokuume tuntuu olevan kaikilla kova, joten hybridit ja muut polttomoottorivehkeet voivat menettää varsin nopeasti arvoaan nyt. Varsinkin jos sähköautojen saatavuus paranee niin veikkaisin että polttiksen myynti aina vaan hankaloituu.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tää on nyt vähä kumpaanko lankaan tämän liittää, mutta ottakaa ripauksella suolaa kun Tessusta puhutaan.

 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Ei kukaan halua edelleenkään ranskalaista ostaa. Kannattanee ehkä pyytää vaihtotarjousta johonkin ranskalaiseen sähkikseen jossain maahantuontiorganisaatiossa ja kysellä josko siellä on peruutettuja tulossa tai jotain vastaavaa.
Ilmeisesti haluaa, kun yhtään ranskalaista hybridiä tai sähköautoa ei tällä hetkellä saa nopealla toimituksella. Omani ostin aikoinaan valmiiksi autoliikkeen spekseillä tilattuna ja sekin erä meni heti kaupaksi. Ja myönnetään että oli siinä syy että ranskiksen otin, hinta kympin vähemmän kuin vastaava muunmaalainen ja aiemmasta ranskiksesta sain reilun vaihtohyvityksen. Korko rahoitukselle 0%. Ja onhan nuo nyt ajomukavuudeltaan ihan toisenlaisia. ;) Mutta tämä nyt on väärä paikka tälle keskustelulle.

Vaihtoarvio nakattu Teslan palveluun. Katsotaan mitä sieltä tulee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Kannattaa vanhaa autoa tarjota myös suoraan isommille käytettyjen autojen ketjuille. Itse onnistuin saamaan yli 3000e enemmän suoralla tarjouspyynnöllä kuin Autovexistä. Laitoin tarjouspyynnöt samana päivänä Autovexiin ja muutamalle ketjulle, valkkaa saaduista sitten parhaan tarjouksen.

Edit: ja Teslan kautta saatu vaihtotarjous oli lähinnä huvittava. Mutta näissä myös vaihtelua.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Käytettynä teslaa ei nyt kannata ostaa ellei nyt jostain syystä ole pakko saada sitä heti, koska käyetyt ovat kalliimpia kuin uudet.
Olen jo jonkun aikaa lukenut vastaavia kommentteja - mihin tuo perustuu?
M3 SR - 53 999e
M3 LR - 64 999e
M3 Perf - 68 999e

Jokaikistä ylläolevaa saa nettiautosta samaan/halvempaan hintaan 10tkm tai alle ajettuna ja -22 mallina. -21 mallina valikoima kasvaa entisestään ja hinnat ovat jo muutamaa tuhatta vähemmän. Toki Tesla on nostanut hintoja jokunen aika sitten, vaan se ei uuden tilaajaa paljoa lämmitä kun vertailussa on luonnollisesti uusi hinta vs nettiauton valikoima.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Vaikea joo kuvitella miksi joku maksaisi etenkin teslan tapauksessa käytetystä enemmän kuin uudesta? Teslallahan kaikista lyhyimmät odotusajat ja esim model 3 perf näyttäisi saavan 2kk päähän uuden.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom