Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Itse ainakin olen inhonnut tinkaamista aina, silti olisi hölmöä olla kysymättä tai tinkimättä, koska eihän se maksa mitään. Nykyiseen autoon sain ainakin itse tinkimällä tai "neuvottelemalla" tummennetut ikkunat, paremman koron rahoitukselle ja vanhaan autoon paremman hyvityshinnan. Eihän nuo autoliikkeet noista autoista voi enää nykyään hintaa pudottaa ihan oikeasti montaa satastakaan kun niissä on niin pienet katteet. Paljon suurempi pelivara on varusteissa ja vaihtoautoissa. Esimerkkinä eräs henkilö tiesi kertoa, että uuden Renault Clion kun sai myytyä niin siitä sai autoliike 300e kpl provikkaa, tästä on muutama vuosi aikaa ja kyseinen auto oli jossain tarjouksessa.

Helpompaa se kyllä on kuten tuon Polestarin tilauksessa, että hinnat näkyy siinä ja thats it.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Minkä tahansa auton mistä tahansa liikkeestä saat ostettua suoraan ilmoitetulla hinnalla, en tiedä miten Teslan ja Polestarin tapa on jotenkin helpompi.
Tarkoittaa varmaan sitä että hinta on autovalmistajan ilmoittama eikä jälleenmyyjän. Jonkun verran vastaavaa tuolla konepuolella että voit jostain koneesta pyyttää valmistajalta tarjouksen ja jälleenmyyjän on pakko myydä se valmistajan sanelemaan hintaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Minkä tahansa auton mistä tahansa liikkeestä saat ostettua suoraan ilmoitetulla hinnalla, en tiedä miten Teslan ja Polestarin tapa on jotenkin helpompi.
Olet täysin oikeassa. Tarkoitin vaan sitä, että kun ihmiskontakti puuttuu niin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa niihin hintoihin pärstäkertoimella tai muulla toiminnalla.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Olet täysin oikeassa. Tarkoitin vaan sitä, että kun ihmiskontakti puuttuu niin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa niihin hintoihin pärstäkertoimella tai muulla toiminnalla.
Niin, tinkaaminenhan edellyttää, että hinnassa on auton valmistajan määräämän hinnan päällä jälleenmyyjän lihava preemio, josta ostaja tinkaa tietämättä myyjän osuuden suuruutta. Tämä on ostajan kannalta idioottimainen peli, jossa häviää vaihtelevia summia myyjän palkkioon ja marmoripalatsin ylläpitoon.

Jos diggaa basaarimenosta niin ei siinä mitään, mutta ostaja maksaa siinä basaarista, kun voisi vain tilata itse tuotteen.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
44
En itsekkään ymmärrä mikä siinä ulkonäössä on vikana. Käytettävyyden kannalta pianomustat osat ja kaikki auton säädöt katsotana mittariston kautta, on jokseenkin aivopieruja.
Käytettävyyttä käsitteleviä videoita en tosiaan katsonut, mutta jos säädöt pitää mittariston kautta katsoa, niin se kyllä tuntuu vähän oudolta. Pianomustat osat jakaa varmasti myös mielipiteitä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Niin, tinkaaminenhan edellyttää, että hinnassa on auton valmistajan määräämän hinnan päällä jälleenmyyjän lihava preemio, josta ostaja tinkaa tietämättä myyjän osuuden suuruutta. Tämä on ostajan kannalta idioottimainen peli, jossa häviää vaihtelevia summia myyjän palkkioon ja marmoripalatsin ylläpitoon.

Jos diggaa basaarimenosta niin ei siinä mitään, mutta ostaja maksaa siinä basaarista, kun voisi vain tilata itse tuotteen.
Häviää mihin verrattuna? Tämä logiikka ei kyllä aukea millään. Mikä estää sinua tilaamasta sen auton listahinnalla siltä jälleenmyyjältä ilman että tarvitsee edes välttämättä nähdä jälleenmyyjää?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Uhkakuvan maalaa maailman neljänneksi suurin autojätti Stellantis.

Sähköautojen hankintahinta on yhä polttomoottoriautoja korkeampi, vaikka sähköauton omistaminen voikin tulla pitkällä aikavälillä halvemmaksi.
Hintaero ei ole viime aikoina kaventunut vaan kasvanut. Ero voi kasvaa edelleen, sillä sähköautoihin tarvittavien raaka-aineiden hinnat pysyvät korkealla tasolla.
Uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin kieltäminen Euroopassa vuodesta 2035 alkaen voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa koko automarkkinoiden romahtamisen,
Stellantis-konsernin tuotannosta vastaava Arnaud Deboeuf sanoi viime viikolla Bloombergin mukaan.
Sellaisia uhkakuvia...
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Häviää mihin verrattuna? Tämä logiikka ei kyllä aukea millään. Mikä estää sinua tilaamasta sen auton listahinnalla siltä jälleenmyyjältä ilman että tarvitsee edes välttämättä nähdä jälleenmyyjää?
Ei tässä ole mitään vaikeaa. Teslan ja Polestarin mallissa on pieni paikallinen myyntiorganisaatio, jonka kulut muodostavat pienen osan myyntihinnasta. Basaarikaupassa on mukana iso ja kallis myyntiorganisaatio, jonka kulut ja voitot maksat tinkauspelissä. Ostaja maksaa lasipalatsin ja tiskien takana röhnöttävät automyyjät. Jos auton voi ostaa ilman isoa jämyä, kokonaishinta on alhaisempi kuin jämyn kanssa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Itse ainakin olen inhonnut tinkaamista aina, silti olisi hölmöä olla kysymättä tai tinkimättä, koska eihän se maksa mitään. Nykyiseen autoon sain ainakin itse tinkimällä tai "neuvottelemalla" tummennetut ikkunat, paremman koron rahoitukselle ja vanhaan autoon paremman hyvityshinnan. Eihän nuo autoliikkeet noista autoista voi enää nykyään hintaa pudottaa ihan oikeasti montaa satastakaan kun niissä on niin pienet katteet. Paljon suurempi pelivara on varusteissa ja vaihtoautoissa. Esimerkkinä eräs henkilö tiesi kertoa, että uuden Renault Clion kun sai myytyä niin siitä sai autoliike 300e kpl provikkaa, tästä on muutama vuosi aikaa ja kyseinen auto oli jossain tarjouksessa.

Helpompaa se kyllä on kuten tuon Polestarin tilauksessa, että hinnat näkyy siinä ja thats it.
Juuri näitä tietoja ajattelin, että olisi hyvä kerätä omaan ketjuun, niin kaikki saisi sieltä vertailupohjaa ja lähtökohdan omiin autokauppoihin. Tietenkin vaihtoauto aina vääristää tilannetta (ja sellainen harmillisen usein menee vaihdossa, vaikka paremman kaupan saisikin suorakaupalla).

Tuo oma sähköauto vuodeksi 39kwh N connecta leaf. Siinä oli autoliikkeen kate kuulemma 1100€ ja menee aivan "nahkoineen". Silti tinkivät vielä vetokoukusta 500€, mutta ei tuo katetta varmaan juurikaan laskenut
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Solterrassa vaan aivan hämmentävän hirveä ohjaamo, siis aidosti mitä vittua ovat miettineet? Enyaq vie aivan 100-0
Ihan asialliselta näyttää kuvissa (en ole vielä kokenut livenä) kun ottaa huomioon että kyseessä on Subaru joka ei ole tunnettu mistään art deco suunnittelusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ei tässä ole mitään vaikeaa. Teslan ja Polestarin mallissa on pieni paikallinen myyntiorganisaatio, jonka kulut muodostavat pienen osan myyntihinnasta. Basaarikaupassa on mukana iso ja kallis myyntiorganisaatio, jonka kulut ja voitot maksat tinkauspelissä. Ostaja maksaa lasipalatsin ja tiskien takana röhnöttävät automyyjät. Jos auton voi ostaa ilman isoa jämyä, kokonaishinta on alhaisempi kuin jämyn kanssa.
Eiköhän Tesla ja Polestar osaa ottaa sen jälleenmyyjän kateosuuden sujuvasti itselleen ja samalla selittää, miten edukas järjestelmä on kuluttajalle. Todellisuudessa ainoa hyötyjä on myyjä, kun yhden luukun taktiikka poistaa vähäisenkin kilpailun.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Siinä oli autoliikkeen kate kuulemma 1100€ ja menee aivan "nahkoineen". Silti tinkivät vielä vetokoukusta 500€, mutta ei tuo katetta varmaan juurikaan laskenut
Kuulostaa perus automyyjän jutulta jonka olen kuullut monta kertaa. Klassikko.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ei tässä ole mitään vaikeaa. Teslan ja Polestarin mallissa on pieni paikallinen myyntiorganisaatio, jonka kulut muodostavat pienen osan myyntihinnasta. Basaarikaupassa on mukana iso ja kallis myyntiorganisaatio, jonka kulut ja voitot maksat tinkauspelissä. Ostaja maksaa lasipalatsin ja tiskien takana röhnöttävät automyyjät. Jos auton voi ostaa ilman isoa jämyä, kokonaishinta on alhaisempi kuin jämyn kanssa.
Ei se noin mene. Jos Teslan auto maksaa verottomana 100 yksikköä, siitä menee se 100 Teslalle. Perinteisillä valmistajilla sama 100 veroton summa jakaantuu karkeasti 80/20* koska valmistaja on usein ulkoistanut myynti- ja takuuasiat jälleenmyyjälle.

On täysin harhakuvitema että Teslan autot ovat tuon 20* yksikköä halvempia kuluttajalle. Ellei sitten laske siihen sitä että Teslan huolto on karmean alimitoitettu josta se saa säästöjä asiakkaiden hermojen kustannuksella.

*esimerkinomainen luku
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Eiköhän Tesla ja Polestar osaa ottaa sen jälleenmyyjän kateosuuden sujuvasti itselleen ja samalla selittää, miten edukas järjestelmä on kuluttajalle. Todellisuudessa ainoa hyötyjä on myyjä, kun yhden luukun taktiikka poistaa vähäisenkin kilpailun.
Näin voi toki ajatella, mutta myyjäthän kilpailevat toisiaan vastaan ja kyse on omasta kateosuudesta. Auton valmistajan hinta ei putoa siitä, että kolme suomalaista ketjua kilpailee Pekan auto-ostoksesta. Kyse on vain siitä kenelle ja kuinka paljon katetta Pekka maksaa. Ilman jämyä Pekka maksaa valmistajalle ja näkee hinnan suoraan. Pekan rahoilla ei kustannetta jämyn organisaatiota.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Ei se noin mene. Jos Teslan auto maksaa verottomana 100 yksikköä, siitä menee se 100 Teslalle. Perinteisillä valmistajilla sama 100 veroton summa jakaantuu karkeasti 80/20* koska valmistaja on usein ulkoistanut myynti- ja takuuasiat jälleenmyyjälle.

On täysin harhakuvitema että Teslan autot ovat tuon 20* yksikköä halvempia kuluttajalle. Ellei sitten laske siihen sitä että Teslan huolto on karmean alimitoitettu josta se saa säästöjä asiakkaiden hermojen kustannuksella.

*esimerkinomainen luku
Huolto on ihan hyvä argumentti Teslaa vastaan mutta jämyn lasipalatsia ei sinänsä tarvita hyvää huoltoketjua varten. Kaikki ylimääräinen läski myyntiketjussa tulee kuluttajalta. Marmori ja automyyjät ovat minulle turhaa läskiä. Joku voi tällaista kaivatakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Näin voi toki ajatella, mutta myyjäthän kilpailevat toisiaan vastaan ja kyse on omasta kateosuudesta. Auton valmistajan hinta ei putoa siitä, että kolme suomalaista ketjua kilpailee Pekan auto-ostoksesta. Kyse on vain siitä kenelle ja kuinka paljon katetta Pekka maksaa. Ilman jämyä Pekka maksaa valmistajalle ja näkee hinnan suoraan. Pekan rahoilla ei kustannetta jämyn organisaatiota.
Mistä sä muka tiedät millä hinnalla jälleenmyyjä ne autonsa ostaa? Neuvottelu sekin on ja yksikköhinta varmasti on eri 5 tai 100 myyvälle liikkeelle/ketjulle. Myyntipisteiden rajoittaminen ei koskaan palvele muuta kuin myyjää, jos ja nyt kun tuote on sellainen, että identtistä korvaavaa ei ole.

e: K-autohan yrittää tätä samaa kusetusta Cupran kamssa. Hinta tulee ”ylhäältä” kiinteänä ja vaihdokin hyvitystarjous menee vittuilun puolelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Huolto on ihan hyvä argumentti Teslaa vastaan mutta jämyn lasipalatsia ei sinänsä tarvita hyvää huoltoketjua varten. Kaikki ylimääräinen läski myyntiketjussa tulee kuluttajalta. Marmori ja automyyjät ovat minulle turhaa läskiä. Joku voi tällaista kaivatakin.
Kyllä ne lasipalatsit löytyy myös Teslalta, ei ehkä samoissa määrin mutta löytyy kuitenkin.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Mistä sä muka tiedät millä hinnalla jälleenmyyjä ne autonsa ostaa? Neuvottelu sekin on ja yksikköhinta varmasti on eri 5 tai 100 myyvälle liikkeelle/ketjulle. Myyntipisteiden rajoittaminen ei koskaan palvele muuta kuin myyjää, jos ja nyt kun tuote on sellainen, että identtistä korvaavaa ei ole.

e: K-autohan yrittää tätä samaa kusetusta Cupran kamssa. Hinta tulee ”ylhäältä” kiinteänä ja vaihdokin hyvitystarjous menee vittuilun puolelle.
En tuossa 80:20-bisnesmallissa tietenkään mitenkään. Pienemmällä myyntiorganisaatiolla hinta voisi olla hatusta vedetty 80 + 5, joskaan näin ei varmasti nykymarkkinassa ole. Palatsi ja myyjät ovat minulle ostajana kuitenkin turhia ja koko peli aika hölmö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Teslathan ovat hinnoiltaan kyllä kilpailukykyisiä suhteessa kaikkiin muihin vaihtoehtoihin markkinoilla ja sen katteet ovat todella kovat verrattuna perinteisiin automerkkeihin, että jotain siellä tehdään oikein.

Sillä olisi varaa tinkiä hinnoista paljonkin, mutta ongelma ei ole edelleenkään menekki, vaan tuotantokapasiteetti, joten miksi hintoja pitäisi pudotella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En tuossa 80:20-bisnesmallissa tietenkään mitenkään. Pienemmällä myyntiorganisaatiolla hinta voisi olla hatusta vedetty 80 + 5, joskaan näin ei varmasti nykymarkkinassa ole. Palatsi ja myyjät ovat minulle ostajana kuitenkin turhia ja koko peli aika hölmö.
Palatsien funktio on nähdäkseni lähinnä käytettyjen uudelleenvälitys, juuri muuta virkaa en niille anna. On ihan kätevää kun vanhasta pääsee eroon samalla diilillä kun tilaa uuden ja voi vaihtaa läpsystä hintariskit poistaen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Teslathan ovat hinnoiltaan kyllä kilpailukykyisiä suhteessa kaikkiin muihin vaihtoehtoihin markkinoilla ja sen katteet ovat todella kovat verrattuna perinteisiin automerkkeihin, että jotain siellä tehdään oikein.

Sillä olisi varaa tinkiä hinnoista paljonkin, mutta ongelma ei ole edelleenkään menekki, vaan tuotantokapasiteetti, joten miksi hintoja pitäisi pudotella?
" että jotain siellä tehdään oikein. " --> Ainakin käytetään halpoja osia ja laatuun ei ole panostettu. Katteet varmasti kohdillaan tämän takia joo, mutta laatuauto se ei tosiaan ole millään mittarilla. Tämä kombinaatio on varmaan se salaisuus.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Teslalla kun ei ole erillistä maahantuoja/myyjä/huolto-organisaatiota kuluttaja häviää sitten siinä kun valmistajalla ei näytä olevan paljon kiinnostusta panostaa huoltoon/palveluun sen jälkeen kun rahat ovat siirtyneet ja auto saatu toimitettua.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Vähän heikosti tosiaan Teslalla huoltoja Suomessa vaikka onhan niillä sellainen palvelu, jossa huoltomies tulee kotipihaan. Se kuulostaa kyllä ihan kivalta. En sitten tiedä miten hyvin/huonosti muilla merkeillä sähköautojen takuuhuollot sujuvat komponenttipulasta johtuen.

Onko jollakin foorumilaisella ollut sähköauto pitkiäkin aikoja takuuhuollossa ja millainen tapaus oli kaikenkaikkiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Teslalla on nyt kesän lopulla tulossa Turkuun huoltopiste. Lisäksi ensi vuoden alussa tulee Ouluun service center ja ensi vuoden lopussa service center Turkuun.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
225
Alkaa menee mun nähdäkseni vähän liikaa Tesla keskusteluksi tää yleinen keskustelu, Teslalle on kuitenkin toi omakin ryhmä varattu.

Mielenkiinnolla oon seurannut tätä keskustelua, itselläkin on 4-5 vuoden päästä harkinnassa sähköauto (ei Tesla), hauska seurata miten hinnat ja mallistot kehittyy kun sinne asti on päästy. Tällä hetkellä Plugari (2021 malli) käytössä, kesä kulutus on noin ~1,0 litraa /100km ja talvi kulutus 2,0-3,5 litraa / 100km tankillisella, tähän toki luonnollisesti vaikuttaa tuleeko tankillisella ajettua pitempää siivua miten paljon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Vähän heikosti tosiaan Teslalla huoltoja Suomessa vaikka onhan niillä sellainen palvelu, jossa huoltomies tulee kotipihaan. Se kuulostaa kyllä ihan kivalta. En sitten tiedä miten hyvin/huonosti muilla merkeillä sähköautojen takuuhuollot sujuvat komponenttipulasta johtuen.

Onko jollakin foorumilaisella ollut sähköauto pitkiäkin aikoja takuuhuollossa ja millainen tapaus oli kaikenkaikkiaan?
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Auts. Kannattaa tuosta vääntää maahantuojan kanssa, ei voi mennä sinun pussista tuo ajamisen kustannusten nousu. Jos ei ala tapahtumaan niin -> Kuluttajaneuvonta – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Teslalla on nyt kesän lopulla tulossa Turkuun huoltopiste. Lisäksi ensi vuoden alussa tulee Ouluun service center ja ensi vuoden lopussa service center Turkuun.
Sivuviivoilta seuranneena väittäisin että too little - too late ja kohta alkaa Teslan kuolinkorinat...
Muut merkit menee hätäisillä kyhäelmillä ohi että heilahtaa, samalla kun Teslalla yritetään edelleen epätoivoisesti pyörittää palettia pelkkänä teknologiafirmana = tuutataan valuvikaista shaibaa ulos minkä keritään ja jälkimarkkinoita ei käytännössä hoideta ollenkaan. Saapa nähdä mitä muutaman vuoden aikana käy...
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Saapa nähdä miten paikallisella käy kun pitäis ID.4 viedä kohta takuukorjauksiin sisäisen laturin vian vuoksi. Alla on jo talosähkärin 4h selvitystyö ja sähköyhtiön mittarinvaihto, ennenkuin vika paikantui auton päähän. Ei ole mahdottoman kova luotto paikalliseen volkkarihuoltoon ja 100% varmuudella eivät autosta vikaa löydä...
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Osapuutteita voi varmaan selitellä koronakiinaukrainatoimitusketjutilanteella, mutta vähän erikoista että mekaanikon saikku ongelma puskurin korjauksen kanssa. Toki tässä voi olla takana että pitää olla jotain korkeajännitesähköturvallisuuskoulutuksia käyty jotta saa operoida sähköauton puskuria. Mutta jos tässä nyt on tarkoitus sähköistää liikenne asap, niin eikö koko hemmetin korjaamo kannattaisi kouluttaa asiaankuuluvilla sertifikaateilla heti? Varsinkin kun sähkäreiden asiakaskunta tällä hetkellä on sitä maksukykyisintä osastoa, joka varmaan olisi kiva saada ostoksille toistekin?

Noh, näyttää fossiilikärryjenkin kanssa olevan nyt ruuhkaa merkkarilla, kun perähikiällä öljynvaihtohuoltoon ainakin parin viikon jono ja jakohihnan vaihto samalla keikalla onnistuisi triplahinnalla vrt. pärnänen - ohjehinta kuulemma vielä enemmän.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Pösö kokeilee vuorostaan kepillä jäätä.
10kwh akku + 4 kiloa vetyä kyydissä. Toimintasäde hieman suurempi kuin saman pakun pelkässä akkuversiossa jossa 75kwh akku.
Äkkiseltään vaikuttaa ihan fiksulle jos yhden akkuversion akkumateriaaleilla saadaan tehtyä 7kpl vetyversiota. Jos vaan vedyn tyotanto, jakelu ja tankkausinfra on kunnossa.

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Pösö kokeilee vuorostaan kepillä jäätä.
10kwh akku + 4 kiloa vetyä kyydissä. Toimintasäde hieman suurempi kuin saman pakun pelkässä akkuversiossa jossa 75kwh akku.
Äkkiseltään vaikuttaa ihan fiksulle jos yhden akkuversion akkumateriaaleilla saadaan tehtyä 7kpl vetyversiota. Jos vaan vedyn tyotanto, jakelu ja tankkausinfra on kunnossa.

Tuo on kuitenkn plugin hybridi eikä sähköauto
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Sivuviivoilta seuranneena väittäisin että too little - too late ja kohta alkaa Teslan kuolinkorinat...
Muut merkit menee hätäisillä kyhäelmillä ohi että heilahtaa, samalla kun Teslalla yritetään edelleen epätoivoisesti pyörittää palettia pelkkänä teknologiafirmana = tuutataan valuvikaista shaibaa ulos minkä keritään ja jälkimarkkinoita ei käytännössä hoideta ollenkaan. Saapa nähdä mitä muutaman vuoden aikana käy...
Yhtään mitään ei tapahdu. Moni Teslalla ajava vaihtaa pois merkistä huoltotilanteen takia, mutta meidän Pohjois-Mongolian inuiittien paikallisilla harmeilla on normaalistikin perhosen siiveniskun verran vaikutusta amerikkalaisen teknologiayhtiön tuloksentekokykyyn, puhumattakaan sitten markkinatilanteesta, jossa jokainen linjalta ulos tuleva BEV myydään jo vuotta ennen valmistumistaan.

Sitten on hyvä myös muistaa, että esimerkiksi VW-konsernin asiakkaat ovat vuosikymmenten ajan alistuneet sadomasokistiseen ruoskintaan ja häpäisyyn konsernin huolto- ja takuuasioissa, eikä se ole juuri vaikuttanut suosioon. Nytkin autot myydään ulos kahden vuoden takuulla, ja jokainen näitä omistanut tietää, mitä tapahtuu kolmantena vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Ihan asialliselta näyttää kuvissa (en ole vielä kokenut livenä) kun ottaa huomioon että kyseessä on Subaru joka ei ole tunnettu mistään art deco suunnittelusta.
Eihän tuossa ole muuta Subarua kuin merkki, Toyota BZ4X tuo on.

Isoin moka tuossa on mittaristo jota pitäisi katsoa ratin yli, siitä jää osa ratin taakse monilla kun laittaa ajoasennon sopivaksi kuten arvosteluista on jo käynyt ilmi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Osapuutteita voi varmaan selitellä koronakiinaukrainatoimitusketjutilanteella, mutta vähän erikoista että mekaanikon saikku ongelma puskurin korjauksen kanssa. Toki tässä voi olla takana että pitää olla jotain korkeajännitesähköturvallisuuskoulutuksia käyty jotta saa operoida sähköauton puskuria. Mutta jos tässä nyt on tarkoitus sähköistää liikenne asap, niin eikö koko hemmetin korjaamo kannattaisi kouluttaa asiaankuuluvilla sertifikaateilla heti? Varsinkin kun sähkäreiden asiakaskunta tällä hetkellä on sitä maksukykyisintä osastoa, joka varmaan olisi kiva saada ostoksille toistekin?
Sivusta seurannut kun kaveri on yrittänyt huollattaa Skoda Enyaqia merkkihuollossa takuuvikojen osalta. Ehkä yksi vika on saatu korjattua, mutta 10 vikaa vielä korjaamatta. Auto on käynyt nyt arviolta 5 kertaa pajalla ja ollut siellä noin viikon kerrallaan.

Taitaa olla Skodaltakin tullut ensituotannossa melkoisia lapsuksia ja merkkihuoltoverkosto ei vaan vielä osaa korjata näitä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Yhtään mitään ei tapahdu. Moni Teslalla ajava vaihtaa pois merkistä huoltotilanteen takia, mutta meidän Pohjois-Mongolian inuiittien paikallisilla harmeilla on normaalistikin perhosen siiveniskun verran vaikutusta amerikkalaisen teknologiayhtiön tuloksentekokykyyn, puhumattakaan sitten markkinatilanteesta, jossa jokainen linjalta ulos tuleva BEV myydään jo vuotta ennen valmistumistaan.

Sitten on hyvä myös muistaa, että esimerkiksi VW-konsernin asiakkaat ovat vuosikymmenten ajan alistuneet sadomasokistiseen ruoskintaan ja häpäisyyn konsernin huolto- ja takuuasioissa, eikä se ole juuri vaikuttanut suosioon. Nytkin autot myydään ulos kahden vuoden takuulla, ja jokainen näitä omistanut tietää, mitä tapahtuu kolmantena vuonna.
No tarkennuksena, nimenomaan Suomessa Teslan markkinaosuus kuolee pois ja tänne jää muutama HC-Fanipoika kituuttamaan. Tosin saman veikkaan käyvän koko Euroopassa hiljalleen, koska jälkimarkkinoiden hoito on yhtä paskaa kaikkialla. Jonot merkille on 3-6kk ja tiettyjä tyyppivikaosia odotellaan 6-X kk, eikä autoja voi korjauttaa missään kuntoon ja pahimmillaan seisovat kelvottomina odottamassa osia. Markkinoita kun seuraa niin Tesla taitaa olla ainoa EV merkki jossa käytettyjen hinnat sukeltaa kuin ranskispolttikset aikanaan...

Volkkariin en lähtisi kyllä Teslan toimintaa vertaamaan millään tasolla, vaikka senkin konsernin toimintaa vihaan. VAGilla sentään yrittävät toimia kuten Eurooppalaiset lait ja käytännöt vaatii. Tesla vertautuu lähinnä Appleen ja tuote sekä toimintamallit saman mukaisia...
Sivusta seurannut kun kaveri on yrittänyt huollattaa Skoda Enyaqia merkkihuollossa takuuvikojen osalta. Ehkä yksi vika on saatu korjattua, mutta 10 vikaa vielä korjaamatta. Auto on käynyt nyt arviolta 5 kertaa pajalla ja ollut siellä noin viikon kerrallaan.

Taitaa olla Skodaltakin tullut ensituotannossa melkoisia lapsuksia ja merkkihuoltoverkosto ei vaan vielä osaa korjata näitä.
Jep, tätä itselin uumoillut, kun nämä VAGin sähkömallit työnnettiin häthätää markkinoille. Osia ei ole eikä tuon konsernin merkkarit ole varmasti varautuneet ennakolta hommaan yhtään mitenkään. Nyt sitten yhtä kiireellä yritetään perehdyttää asentajia kun paskat on perinteisesti jo housussa.

Enyaqissa varmaan skodaksi vielä normaalia enemmän vikaa, kun tuli lähes yhtä aikaa VW:n kanssa myyntiin, eivätkä antaneet Volkkarikuskien betatestata pahimpia hutilaukauksia pois rauhassa...:D
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Eihän tuossa ole muuta Subarua kuin merkki, Toyota BZ4X tuo on.
Voi myös sanoa toisinpäin Tojotasta! Ei muuten ole eka yhteistyö, ainakin GT86 ja BRZ on ollut aikaisemmin.

Paha moka toi mittaristo mutta voisin ehkä elää sen kanssa. Toyotaan saa lisävarusteena steer-by-wire ratkaisun:



Kunhan saa penkin/ratin säädettyä niin että nopeus näkyy sillä pärjäisi. Rangea ym tiloja voi kuikuilla ratin takaakin. Hud olisi täydellinen ratkaisu tuohon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Voi myös sanoa toisinpäin Tojotasta! Ei muuten ole eka yhteistyö, ainakin GT86 ja BRZ on ollut aikaisemmin.

Paha moka toi mittaristo mutta voisin ehkä elää sen kanssa. Toyotaan saa lisävarusteena steer-by-wire ratkaisun:



Kunhan saa penkin/ratin säädettyä niin että nopeus näkyy sillä pärjäisi. Rangea ym tiloja voi kuikuilla ratin takaakin. Hud olisi täydellinen ratkaisu tuohon.
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
Eikö Tesla ole jo näin tehnytkin?
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
Vaikkakin ei keskustelun aihepiiriin kuulu kuin puolittain, niin 2020 Opel Grandland X PHEVissä on mukavan perinteinen ja minimalistinen mittaristo -- Power, nopeus, polttoaine, sekä akun varaus. Näiden keskellä parin tuuman pikkunäyttö johon saa haluamansa näkymän asetettua. Ei ole turhia animaatioita ja härpäkkeitä sekoittamassa silmiä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
No tarkennuksena, nimenomaan Suomessa Teslan markkinaosuus kuolee pois ja tänne jää muutama HC-Fanipoika kituuttamaan. Tosin saman veikkaan käyvän koko Euroopassa hiljalleen, koska jälkimarkkinoiden hoito on yhtä paskaa kaikkialla. Jonot merkille on 3-6kk ja tiettyjä tyyppivikaosia odotellaan 6-X kk, eikä autoja voi korjauttaa missään kuntoon ja pahimmillaan seisovat kelvottomina odottamassa osia. Markkinoita kun seuraa niin Tesla taitaa olla ainoa EV merkki jossa käytettyjen hinnat sukeltaa kuin ranskispolttikset aikanaan...
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Onpa nostalgista. Tuostahan tulee ihan mieleen lapsuus 80-luvulla. Lähiössä kerrostalon parkkipaikalla joku vaihtoi vanhaan Citroeniin moottoria ja siinä oli monta naapurimiestä tupakit suussa auttmassa ja neuvomassa. Ehkä Tesla luo samanlaista yhteisöllisyyttä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
Joo, älyttömältä kuulostaa. Muilla sähköautomerkeilläkin lienee ongelmia tällä hetkellä takuuhuoltojen osalta kuten tuossa jo aiemmin tuli ilmi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuo on kuitenkn plugin hybridi eikä sähköauto
Se on tavallaan plugin-hybridi ja täysimittainen sähköauto. Ei siellä ole mitään polttomoottoria piilossa, vaan sähkömoottori ja akku, jota voi ladata joko seinästä tai vetypolttokennon generoimalla sähköllä.

Voipi olla, että työajoihin pakettiautolla pikkuriikkinen akku toimii ihan hyvin. Omaan käyttöön Renaultin aiemmin esittelemä 40 kWh + polttokenno kuulostaa paremmalta yhdistelmältä. Kaikki arkiajot pääsisi vaivatta sähköllä ja tankille tarvitsisi mennä vain pidemmillä matkoilla. Vieläkin pienempi riittäisi, mutta 10 kWh on aina nihkeän kokoinen. Talvella saa oletettavasti hyötyä myös vetypolttokennon lämmöntuotannosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Se on tavallaan plugin-hybridi ja täysimittainen sähköauto. Ei siellä ole mitään polttomoottoria piilossa, vaan sähkömoottori ja akku, jota voi ladata joko seinästä tai vetypolttokennon generoimalla sähköllä.

Voipi olla, että työajoihin pakettiautolla pikkuriikkinen akku toimii ihan hyvin. Omaan käyttöön Renaultin aiemmin esittelemä 40 kWh + polttokenno kuulostaa paremmalta yhdistelmältä. Kaikki arkiajot pääsisi vaivatta sähköllä ja tankille tarvitsisi mennä vain pidemmillä matkoilla. Vieläkin pienempi riittäisi, mutta 10 kWh on aina nihkeän kokoinen. Talvella saa oletettavasti hyötyä myös vetypolttokennon lämmöntuotannosta.
Teknisesti ottaen niin tuohan on ns. REx, eli range extender EV. Aika moni nykymarkkinoilla pyörivä PHEV on myös tuohon kategoriaan kuuluva, jossa liikkumisesta huolehtii sähkömoottorit ja polttismyllyllä jauhetaan vain lisää sähköä akkuvarauksen hiipuessa...
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...

Sinänsä se ja sama, rehdit vetyautothan toimii täysin samalla periaatteella, ilman ulkoista latausmahdollisuutta vain. Eli onko tuo nyt sitten virallisesti PHFCV...? :D
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom