Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
22000km ajettu auto on eri kuin 6000km ajettu. Ja Saksastahan nuokin on kaikki uitettu.

Tesla oli vain yksi esimerkki. Sama pätee kaikkiin muihinkin sähköautoihin tällä hetkellä. Siellä saa alle 65k€ autoon 5000€ hankintatukea ja vähän hinnasta riippuen 3000€ tulee vielä ALV erosta lisää. Jos löytää merkin ja mallin, jota ei ole vielä tuontiautoilla Suomessa kyllästetty, saattaa saada huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta.
Mutta edelleenkin se Saksasta tuonti ei tuo yli kymppitonnien säästöä kun hintataso Suomessa käytetyissä on samaa luokkaa. Eli Saksasta tuomalla säästää tonnin pari hinnassa tai saa vähän uudemman / vähemmän ajetun yksilön. Sillä ei siis säästä kymppitonnia kun sitä vertaa käytettyihin Suomessa oleviin yksiöihin.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Mutta edelleenkin se Saksasta tuonti ei tuo yli kymppitonnien säästöä kun hintataso Suomessa käytetyissä on samaa luokkaa. Eli Saksasta tuomalla säästää tonnin pari hinnassa tai saa vähän uudemman / vähemmän ajetun yksilön. Sillä ei siis säästä kymppitonnia kun sitä vertaa käytettyihin Suomessa oleviin yksiöihin.
Mun puolesta voitte ostaa autonne mistä huvittaa. Kunhan sanoin että kannattaa vilkuilla saksankin suuntaan, jos rahat on valmiina.

Yst. terv. nimim. Model 3 LR 2011 6000km 53k€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Hehkulamput ja ainapäällä roikat on "saatanasta" sen takia, että kuluttavat turhaan.

Suomen sähkönkulutus on laskenut huippuvuosista, joten sähköverkon kapasiteetti on nyt yli tarpeen. Vaikka kaikkien autojen sähköistyminen huomenna eli 10% kasvu, ei olisi verkolle ongelma.

Toki paikallisia sähkötöitä tarvitaan paljon, että autot saadaan töpseliin.
Miten hehkulamppu kuluttaa turhaa Suomessa, jossa lämmitystä tarvitsee n. 10kk vuodessa? Suomen sähkönkulutus on pudonnut, koska tehtaita on siirretty halvempiin maihin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mun puolesta voitte ostaa autonne mistä huvittaa. Kunhan sanoin että kannattaa vilkuilla saksankin suuntaan, jos rahat on valmiina.

Yst. terv. nimim. Model 3 LR 2011 6000km 53k€
Sä taisit hommata auton kuukausia sitten (löit kaupat lukkoon). Tilanne on muuttunut siitä radikaalisti. Se mikä oli hintataso keväällä ei päde enää nyt. Ja niitä hyviä diilejä voi saada Suomestakin jos jaksaa odottaa.

ps. 11 vuotta vanhasta Teslasta melko karvas hinta ;)
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Oli tuossa yön yli koeajossa Kia ev6 awd 325hp. Verrattuna nykyiseen e-niro my22 ei tullut kyllä oikeastaan minkäänlaista omistamisen halua. Ainoastaan teho ja neliveto houkuttelisi. Bonuksena hinnat taisi nousta juuri aika monta tonnia ev6, joten jatketaan e-nirolla.
Tuli itsekin käytyä testaamassa E-Niroa ja viimeistä maahantuotua koitettiin tuputtaa tuossa keväämmällä. Olisihan se ollut hieno auto mutta hinnalla pelasivat itsensä kyllä pihalle. Onneksi sitten tuli hullujen päivien sähkö-pösö vaikka sitä joutuukin tässä pidempään odottelemaan. Hyvä auto sekin oli ajaa.

Tuota uuden mallin Niro EV:tä kun on katsellut, niin voi olla parin-kolmen vuoden päästä ajankohtainen seuraava auto itselleni. Hyvä range ja latauksen huipputehoa lukuun ottamatta suunnilleen kaikkea kehuttu vuolaasti.
Pikkusen harmittaa, että on jo tehnyt sähkö-pösöstä tilauksen kun joutuu nyt katselemaan puoli vuotta asennettua laturia katoksessa tyhjänpanttina.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.

Suurin riski sisältyy siihen että ajotarve loppuu ts. jää työttömäksi. Siinä joutuu korvauksilla lyhentämään edellen sen sähkärin, bensalenkkarissa jää ne bensakulut pois.
Juu mulle se oli juuri tuo, kun työmatkat päivässä 120km yhteensä ja päälle usein muitakin ajoja niin ei kauaa tarvinnut laskea että kyllä sähköauto on minulle järkiostos (se oli viime syksynä, ja bensan hinta noussut roimasti siitäkin).

Työttömyydenkin mietin että eiköhän sähköautosta pääse myös nopeasti eroon jos tulot ja tarve autolle loppuvat. Toki sitten ei olisi autoa muita ajoja varten tai mahdollista tulevaa työpaikkaa varten... no sitten voisi ostaa työttömänä sen 3000€ bensa-Toyotan tilalle.

Ehkä hankalin mietintä minulle olisi jos työpaikka vaihtuisi lähemmäksi etten autoa niihin enää tarvitsisi. Sitten joutuisin tarkasti miettimään pidänkö vielä sähköautoa vaikka ajelisinkin sillä enintään viikonloppuisin ja lomilla, arkiajoina enintään automarketissa ruokaostoksillä käynti mutta sekään ei olisi pakollista. Jos olisin ollut siinä tilanteessa, sitten en ainakaan olisi laittanut 30000€ sähköautoa tilaukseen vaan olisin yrittänyt sinnitellä 13 v vanhalla bensa-autolla.

Tällä hetkellä on hieman kaksijakoinen mieli että sinänsä tekisi mieli jotain hieman kalliimpaa sähköautoa, esim. Saksasta tuotettu LFP-akullinen Tesla M3 RWD... mutta nykytilanteessa se ei olisi minulle varsinaisesti järkiostos koska nykyinenkin taipuu nykyisiin tarpeisiini erinomaisesti, ja maksoi sentään 20000€ vähemmän. Kunhan markkinat vähän normalisoituisivat niin voisi kuitenkin harkita, onneksi nyt on jokin sähkökiesi alla ettei ole pakottavaa tarvetta. Kahtellaan, ehkä tässä odotellessa se lama ja työttömyyskin iskee eikä tartte enää miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Sä taisit hommata auton kuukausia sitten (löit kaupat lukkoon). Tilanne on muuttunut siitä radikaalisti. Se mikä oli hintataso keväällä ei päde enää nyt. Ja niitä hyviä diilejä voi saada Suomestakin jos jaksaa odottaa.

ps. 11 vuotta vanhasta Teslasta melko karvas hinta ;)
Silti se hintaero oli silloin Suomessa vastaavaan 7k€.

Ei kannata nyt takertua tuohon yhteen malliin vaan yleiskuvaan.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.
Eli alle 20tkm vuosiajolla tuplasti kalliimpi sähköauto on halvempi? Ei ainakaan 5 vuotta riitä, tuskin edes 10v.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Silti se hintaero oli silloin Suomessa vastaavaan 7k€.

Ei kannata nyt takertua tuohon yhteen malliin vaan yleiskuvaan.
Nimenomaan hintaero silloin on voinutkin olla isompi. Itse olen nyt tässä viimeiset pari kolme viikkoa seurannut hintatasoa useamman mallin osalta (Polestar 2, Tesla 3, ID4/3 jne.) ja keskimäärin tuollaisia isoja eroja ei vaan enää ole. Ja jos joku yksittäinen edullisempi yksilö tulee myyntiin niin se häviää alle vuorokaudessa joko paikallisten tai ulkomaisten kauppiaiden toimesta. Samanlaisia helmiyksilöitä voi tulla Suomessakin vastaan ja silloin pitää toimia nopeasti.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Päätin jo vuosi sitten, että seuraava uusi autoni on sähköauto. Sähköautojen kehitystä olen seuraillut viitisen vuotta. Lähinnä vain mietityttää onko omalla kohdallani järkeä 50 tonnin sähköautossa verrattuna 33 tonnin sähköautoon. Onko hinta vs. ominaisuudet linjassa?
Jos se 33k€ auto tekee kaiken, mitä tarvitsee niin ei tietenkään ole mitään järkeä päätyä kalliimpaan kustannusten kantilta. Mutta aika moni asiahan tässäkin vaikuttaa, voihan se lisä range olla sinulle ajallisesti tuon arvoinen vaikka ei huomattava matkallisesti olekkaan. Toki jos kalliimmalla kustannukset nousee huomattavasti verrattuna bensikseen niin järkevyys on silti vähän kaukana..
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Nimenomaan hintaero silloin on voinutkin olla isompi. Itse olen nyt tässä viimeiset pari kolme viikkoa seurannut hintatasoa useamman mallin osalta (Polestar 2, Tesla 3, ID4/3 jne.) ja keskimäärin tuollaisia isoja eroja ei vaan enää ole. Ja jos joku yksittäinen edullisempi yksilö tulee myyntiin niin se häviää alle vuorokaudessa joko paikallisten tai ulkomaisten kauppiaiden toimesta. Samanlaisia helmiyksilöitä voi tulla Suomessakin vastaan ja silloin pitää toimia nopeasti.
Kannattaa katsella Tesla Model Y:n perään. Niitä alkaa todennäköisesti loppuvuotta kohden saamaan noin 60k€ pintaan Saksasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Autojätti Volkswagenin tulevaisuuden näkymät vaikuttavat jopa yllättävän valoisilta, ainakin mikäli pääjohtaja Herbert Diessiin on uskominen.

Autopomon mukaan vuoden toisella puoliskolla hellittävä sirupula vähentää kustannusten nousupaineita ja purkaa toimitusten pullonkauloja, uutistoimisto Reuters kertoo. Ja mikä tärkeintä, Volkswagen kaventaa välimatkaa Diessin päävastustajakseen nimeämään amerikkalaiseen sähköautopioneeriin Teslaan.

LUE MYÖS
VW keskeytti uusimman sähköautonsa tuotannon akkuongelmien vuoksi
”Ansaitsemme enemmän kuin koskaan”, pääjohtaja Diess rehvasteli tiistaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa.


Hänen mukaansa Volkswagen kiihdyttää sähköautotuotantoa päämarkkinoillaan Saksassa ja Kiinassa.

Tavoite ”voi toteutua”
Diess ennakoi Volkswagenin kohoavien tuotantolukujen kaventavan Teslan hankkimaa etumatkaa jo kuluvan vuoden aikana. Hän myös uskoo, että vuoteen 2025 asetettu tavoite nousta maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi voisi toteutua.

LUE MYÖS
Saksalais-premium jättää polttomoottorit jo vuonna 2026
Pääjohtaja arvelee, että tämä edellyttää aloitteen pitämistä omissa käsissä samalla kun Tesla joutuu raskaaseen investointikierteeseen kasvuhakuisen strategiansa toteuttamiseksi.


”Elon (Musk) joutuu kasvattamaan kahden erittäin monimutkaisen tuotantolaitoksen volyymeja Grünheidessä ja Austinissa samalla kun tuotantoa laajennetaan Shanghaissa, tämä imee hänestä mehut”, Diess sanoi.

Tämä juttu sai pohtimaan, että mikäs mahtaa olla keskimääräisen autovalmistajan kate sähköautolle? Kuulostaa aika kovalta sanoa, että rahaa tulee enemmän kuin koskaan. Ilahduttavaa tuossa tietysti on se, että näyttäisi ainakin volkkari pääsevän toisella vuosipuoliskolla purkamaan toimitusjonoa sirupulan helpottaessa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mielenkiinnolla vaan, koska kiinalaiset levittäytyy norskeista laajemmalle ja mitä jenkit, kuten Cadillac, tekee; sähköistyminen tasaa pelikenttää ja voi jopa kasvattaa Cadillacin myyntiä vanhalla mantereella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tämä juttu sai pohtimaan, että mikäs mahtaa olla keskimääräisen autovalmistajan kate sähköautolle? Kuulostaa aika kovalta sanoa, että rahaa tulee enemmän kuin koskaan. Ilahduttavaa tuossa tietysti on se, että näyttäisi ainakin volkkari pääsevän toisella vuosipuoliskolla purkamaan toimitusjonoa sirupulan helpottaessa.
En tiedä sähköautoista vs. polttomottoreista, mutta tällä hetkellä autojen kysyntä yleisesti on niin älytön, että valmistajat ovat nostaneet kaikkien autojen hintoja + vähentäneet tarjouksia jne. joka on varmasti nostanut katteita.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Hulluhan se halvalla myy jos kaikki kama mitä kerkiät valmistaan viedään käsistä.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Eli alle 20tkm vuosiajolla tuplasti kalliimpi sähköauto on halvempi? Ei ainakaan 5 vuotta riitä, tuskin edes 10v.
Helposti voi tulla, kun eivä nuo sähköautot nyt mitään tuplaa maksa, vertaa vaikka Octaviaa ja Polestaria. Halvin Skoda 1.0 koneella automaattina 32k ja Polestar 47k. 0-käsirahalla ja 30% jäännöserällä Skoda 160e/kk halvempi kk-erä, eli tuolla saa siis 64l bensaa jolla ajaa 1000km.

Tähän yhtälöön sitten kaikki muuttuvat tekijät oman mielen mukaan ja 5 vuoden kuluttua katsotaan todellinen jäännösarvo, joka tapauksessa suht koht samanhintaisia ovat jo nyt aika pienilläkin kilsoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Olisikohan tuollainen 6 vuotta vanha Model S järkevä hankinta? 54 000€. Ei kyllä itselle oikein sovellu, kun täytyy odotella vielä että e-2008 joskus tulee.

Vanhan mallin P90DL, 133tkm:
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Olisikohan tuollainen 6 vuotta vanha Model S järkevä hankinta? 54 000€. Ei kyllä itselle oikein sovellu, kun täytyy odotella vielä että e-2008 joskus tulee.

Vanhan mallin P90DL, 133tkm:
Vain 88 000 km ajettu Tesla hajosi heti takuun umpeuduttua – ei korvausta laatu oikein loistaa
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Pitää tosin todeta, että omistajan olis pitäny saada suunsa auki ennenkuin takuu loppui (tiesi) ja kyseessä on se ns. ongelma 85 mallin akku.

TL;DR "Autossa vika, takuu päällä; odota kunnes takuu ohi, reklamoi viasta, ylläty kunnet saa asiaa takuuseen."
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Jep, tämähän on automaailman ainoa tapaus ja millään muulla merkillä ei ole koskaan käynyt samaa. Ei, en sano, että Teslan laatu loistaa (eikä se loista, kokemusta on), mutta aika turhaa yhden tapauksen takia vetää johtopäätöksiä.
Tuollainen takuullinen P90DL nyt niin kauhean riski ostos voiman siirron osalta ole mielestäni, myy pois vain ennenkuin takuu loppuu
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Sähköautot ovat kokonaan uutta kuormaa sähköverkolle Euroopan mittakaavassa. Millä tavalla tämä on "kärpäsen paska"? Vanhojen hehkulamppujen myynti kiellettiin, koska kuluttivat liian paljon sähköä, mutta sähköauto ei kuluta mitään... Auton jatkuva pitäminen roikan nokassa(fossiilikrematorioissa) on saatanasta, mutta sähkiksen kohdalla ko. Asia ei ole pahasta, vaikka idea on sama: pitää auton käynnistykseen kriittiset osat lämpiminä. Kinkun paistaminen saa verkon kyykkäämään, jos on kovat pakkaset, mutta sähköauton lataus ei aiheuta kuormaa? Minusta näissä asioissa ei oikein logiikat kohtaa...
Valtaosa sähköautoista ladataan öisin, jolloin sähköverkon kuormitus on alimmillaan.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Jep, tämähän on automaailman ainoa tapaus ja millään muulla merkillä ei ole koskaan käynyt samaa. Ei, en sano, että Teslan laatu loistaa (eikä se loista, kokemusta on), mutta aika turhaa yhden tapauksen takia vetää johtopäätöksiä.
Tuollainen takuullinen P90DL nyt niin kauhean riski ostos voiman siirron osalta ole mielestäni, myy pois vain ennenkuin takuu loppuu
Oleellista tuossa Teslan casessa oli se että se tapahtui Suomessa, oireet olivat alkaneet jo takuuaikana ja ilmoitus viasta tehtiin 1kk virallisen takuun päättymisen jälkeen. Tulos = ei minkäänlaista vastaantuloa Teslalta tai maahantuojalta ja lasku 12600 euroa.

Toinen todellinen esimerkki Suomesta: Appiukon Toytan moottori alkoi kilisemään 130 tkm:n kohdalla. Autossa oli ollut takuu 3v/100tkm joka oli mennyt siis jo reilusti pitkäksi. Auto toki oli huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti. Tulos = Toyota toimitti uuden moottorin ja merkkiliike vaihtoi sen tilalle. Lasku 0 euroa. Paskaksi mennyt moottori lähti valmistajalle tutkittavaksi.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Oleellista tuossa Teslan casessa oli se että se tapahtui Suomessa, oireet olivat alkaneet jo takuuaikana ja ilmoitus viasta tehtiin 1kk virallisen takuun päättymisen jälkeen. Tulos = ei minkäänlaista vastaantuloa Teslalta tai maahantuojalta ja lasku 12600 euroa.

Toinen todellinen esimerkki Suomesta: Appiukon Toytan moottori alkoi kilisemään 130 tkm:n kohdalla. Autossa oli ollut takuu 3v/100tkm joka oli mennyt siis jo reilusti pitkäksi. Auto toki oli huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti. Tulos = Toyota toimitti uuden moottorin ja merkkiliike vaihtoi sen tilalle. Lasku 0 euroa. Paskaksi mennyt moottori lähti valmistajalle tutkittavaksi.
Niin mitä koitat sanoa? Molempia tapauksia on olemassa ja yhden perusteella on turha vetää johtopäätöksiä minkään valmistajan suhteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Sitä että tuo Teslan palvelu on esimerkki huonosta asiakassuhteen hoidosta ja siitä että asiakkasta ei pidetä minkään arvoisena.
Toisaalta takuuaika on takuuaika. Ja tuossahan on vielä kovin pitkä takuukin. Kuinka monta vuotta vanhaan autoon pitäisi saada takuuna uusi akku? 10v, 20v, 30v? Kyllä 8 vuottakin on jo aika pitkä ikä autolle.

Ehkä vähän eri jos takuu olisi 2 vuotta ja akku hajoaisi 2v ja 1kk päästä, mutta jos akku hajoaa 8 vuoden päästä. Lisäksi vähän oma moka jos ei ilmoita takuu ongelmista takuu aikana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Eli alle 20tkm vuosiajolla tuplasti kalliimpi sähköauto on halvempi? Ei ainakaan 5 vuotta riitä, tuskin edes 10v.
Vastaava sähkäri ei kyllä ihan tuplasti kalliimpi ole, tosin sähkäreitä ei ihan joka lähtöön ole edes olemassa, mutta jos ei puhuta jostain 200k autoista, niin kyllä se sähköauto tulee edullisemmaksi vaikka ihan siinä kolmenvuoden pätkässä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Sitä että tuo Teslan palvelu on esimerkki huonosta asiakassuhteen hoidosta ja siitä että asiakkasta ei pidetä minkään arvoisena.
Niin, ei kai ketään muuta ole väittänytkään. Mutta edelleenkin, se on yksi auto ja yksi tapaus liki 2 miljoonasta toimitetusta autosta (nopea googlaus), joten olen vieläkin sitä mieltä, että aivan turha vetää johtopäätöksiä tuosta tapauksesta koko Teslasta ja asiakassuhteen hoitamisesta. Epäilen suuresti, että Toyotakaan kaikkiin 200 miljoonaan (tms.) toimitettuun autoon olisi ollut moottoria vaihtamassa jos ne kaikki olisi hajonnut 30tkm takuun jälkeen, joten taaskin aivan turha vetää johtopäätös, että näin aina Toyotalla toimittaisiin. Kumpi on ollut yleisempää? Jaa-a, paha sanoa, mutta tehdään vaan yksittäisten tapausten perusteella johtopäätökset.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Sinänsä toivoisin että 8 vuotta ei tule olemaan kypsä sähköautojen akuille. Jos 8 vuoden päästä tulee 15 k remppa niin voi näkyä jälleenmyyntiarvoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi tällä hetkellä ostaa takuun ohittanutta autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Sinänsä toivoisin että 8 vuotta ei tule olemaan kypsä sähköautojen akuille. Jos 8 vuoden päästä tulee 15 k remppa niin voi näkyä jälleenmyyntiarvoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi tällä hetkellä ostaa takuun ohittanutta autoa.
Osalle akuista varmaan on, samaan tapaan kun osa polttomoottoreista hajoaa 8v ikäisenä. Useimmat sitten kestääkin pidempään. Tosin akut kuluvat kokoajan ja joku 40v vanha polttomoottori voi olla ihan hyvä, mutta 40v vanha litiumakku tuskin toimii ollenkaan. En usko että 20v vanhakaan akku toimii kovin hyvin enää, joten jos akkujen hinnat eivät tule todella paljon alas niin aikanaan ei ole enää mitään tonnin pommi autoja olemassakaan, kuten nykyään kun akku on kokonaan kuollut niin auto on aika turha jos sen arvo muuten olisi alle 1000€ ja uuden akun hinta 10k€.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
991
Sinänsä toivoisin että 8 vuotta ei tule olemaan kypsä sähköautojen akuille. Jos 8 vuoden päästä tulee 15 k remppa niin voi näkyä jälleenmyyntiarvoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi tällä hetkellä ostaa takuun ohittanutta autoa.
Tuota ihmettelenkin, että maahan tuodaan 2013-2014 mallisia autoja joilla ajettu jo lähemmäs 100000km tai yli. Silti hintapyyntö lähes 20k€.
Parempia myytäviä kai ne olisi joissa vielä jonkin verran akkutakuuta voimassa. Itse ostin maaliskuussa 3v vanhan 20000km ajetun samaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Toisaalta takuuaika on takuuaika. Ja tuossahan on vielä kovin pitkä takuukin. Kuinka monta vuotta vanhaan autoon pitäisi saada takuuna uusi akku? 10v, 20v, 30v? Kyllä 8 vuottakin on jo aika pitkä ikä autolle.

Ehkä vähän eri jos takuu olisi 2 vuotta ja akku hajoaisi 2v ja 1kk päästä, mutta jos akku hajoaa 8 vuoden päästä. Lisäksi vähän oma moka jos ei ilmoita takuu ongelmista takuu aikana.
Sitä tarina ei kerro oliko vika alkanut jo takuuaikana vai oliko asiassa keksitty ns. hätävale.

Sitä minä hieman ihmettelen asiassa (jos vika tosiaan alkanut jo aiemmin), että miksi Tesla ei hyväksynyt "kohtuullisen ajan puitteissa" tehtyä ilmoitusta viasta. Tai virhevastuuta ottanut osin kontolleen. Toki kun asialla on ovat jenkkilakimiehet ja jenkeistä tuleva ohjeistus, niin en yhtään ihmettele miten tilanne meni tähän. Hirveitä tappeluita noillahan on ollut paskalaatuisesta uudesta autostakin.

e: Taitaapi olla niin, että jos itselle ikinä tulee akkutakuun loppumisen lähellä olevaa autoa alle, niin se saattaa "varmuuden vuoksi" "kehittää" oireita, joiden takia valmistajan on syytä tarkastaa akun kunto juuri ennen takuun päättymistä. Toki luulis tuollaisen testin hoituvan sen verran pienellä vaivalla, että itse maksettunakin kustannus lienee marginaalinen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
991
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
Kyllä, vastaan on tullut täälläkin. Vaunun vedossa en ole nähnyt, mutta sähköauto sopii kyllä väännön puolesta hyvinkin vetohommiin kunhan saadaan akkuihin riittävästi kapasiteettia. Karavaanaritouhuun täytyy sitten saada myös matkaparkkeihin ja leirintäalueille latausmahdollisuus. Toisaalta onhan niissä jo sähköpaikat valmiina, että siinä mielessä voi hitaalla jo ladata, mutta taitaa suurimmalla osalla leirintäalueista olla sallittu ottaa vaan ns ”valosähköä”. Muutenhan tuo lataus onnistuisi varsin kätevästi, kun yleensä noissa paikoissa ainakin yön yli ollaan. Tulevaisuudessa vaunupaikalla kaksi liitäntää, vaunulle ja autolle :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
Itse en ole joutunut jonottamaan vielä kertaakaan, joskin olen ladannut julkisella latauspaikalla alle 10 kertaa. Tilannetta on helpottanut huomattavalla tavalla se, että ABC-asemille on rakennettu runsain määrin latausinfraa ja lisää on tulossa Lapin osalta tilanne on heikompi, koska sieltä niitä ei juurikaan löydy, mutta muilta osin tilanne on sielläkin parantunut. S-ketjun osalta toivottavaa olisi se, että kilowatti-perusteista hintaa laskettaisiin omakustannetasolle eli 15 sentin tuntumaan tai sen alle, jotta AC-latureille olisi enemmän käyttöä ja jotta niiden yhteydessä olevat parkkipaikat tulisi hyödynnetyksi.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei noiden rakentaminen ole hyväntekeväisyyttä, varsinkaan kun kilpailu on rajallista samaan aikaan kun kustannukset kasvaa.

Joten toiveet yrityksien osalta infran rakentamisen ja niiden palvelun tarjoamisen omakustanne hintaan herramme inflaation vuonna 2022... :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse en ole joutunut jonottamaan vielä kertaakaan, joskin olen ladannut julkisella latauspaikalla alle 10 kertaa. Tilannetta on helpottanut huomattavalla tavalla se, että ABC-asemille on rakennettu runsain määrin latausinfraa ja lisää on tulossa Lapin osalta tilanne on heikompi, koska sieltä niitä ei juurikaan löydy, mutta muilta osin tilanne on sielläkin parantunut. S-ketjun osalta toivottavaa olisi se, että kilowatti-perusteista hintaa laskettaisiin omakustannetasolle eli 15 sentin tuntumaan tai sen alle, jotta AC-latureille olisi enemmän käyttöä ja jotta niiden yhteydessä olevat parkkipaikat tulisi hyödynnetyksi.
Hinnan laskeminen kyllä lähinnä pahentaa tilannetta kaikilla tavoilla kun sitten siellä ovat roikkumassa kaikki - nekin jotka eivät oikeasti latausta tarvitse mihinkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Onko kokemusta kauanko Trafilla menee että käsittelevät noi sähköautotukihakemukset? TIlaussopimuksella sen nyt hain että saa rahat varattua, ensirekisteröintiä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Ei noiden rakentaminen ole hyväntekeväisyyttä, varsinkaan kun kilpailu on rajallista samaan aikaan kun kustannukset kasvaa.

Joten toiveet yrityksien osalta infran rakentamisen ja niiden palvelun tarjoamisen omakustanne hintaan herramme inflaation vuonna 2022... :rolleyes:
Palvelu voi olla myös sisäänvetotuote, jolla saadaan lisättyä muiden palveluiden ja tavaroiden myyntiä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei noilla perustamiskuluilla. Ja kun ne laturikentät kuitenkaan eivät ole tyhjillään, vanhat S-asemat jo laajentaa ensimmäisiään, onneksi Kempower skaalaa nätisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Hemmetti, kun tuon Ioniq 5:n takapenkki on 2,5 hengelle suunniteltu. Muuten tuo uusi malli olisi ollut erittäin varteenotettava noilla kasvaneilla rangeilla. Enyaq myös samalla viivalla, mutta sen hinnat tuntuvat karkaavan nyt.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Palvelu voi olla myös sisäänvetotuote, jolla saadaan lisättyä muiden palveluiden ja tavaroiden myyntiä.
Tietenkin voi, mutta ei se silti siitä välttämättä mitenkään kannattavaa tee. Toiseksi, taitaa suurin osa latureista kuulua toiselle yhtiölle, kuin se liikkeen piha/tontti/halli missä ovat, jolloin jos noiden kuluja haluttaisiin kattaa esim. ruokamyynnin katteella, niin olisi aika mielenkiintoinen himmeli. Ja ei, en tiedä tarkalleen miten näitä pyörittävät ja rahaa siirtelevät nykyisellä mallilla, joten tätäkin saattaa olla käytössä kyllä.

Mutta esim. Sellossa on nyt ilmaiset latauspisteet, en tiedä kauanko vielä, mutta varmuudella voin sanoa, ettei kaikista latauksista tule lisää asiakkaita taikka, että se lisääntynyt myynti suoraan näkyisi Sellon tuloissa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
Kilpisen nurkka on haastava paikka, norskit puskee siitä Suomeen niin loma aikohin on laturit lujilla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Hemmetti, kun tuon Ioniq 5:n takapenkki on 2,5 hengelle suunniteltu. Muuten tuo uusi malli olisi ollut erittäin varteenotettava noilla kasvaneilla rangeilla. Enyaq myös samalla viivalla, mutta sen hinnat tuntuvat karkaavan nyt.
Jos itse olisin ostamassa jompaa kumpaa, saattaisin harkita pienemmällä akulla varustettua versiota. Itse olen huomannut sen, että akuston täyttä kapasiteettia ei tule juurikaan käytettyä vaikka mahdollista olisi ajaa 500 kilsan etappeja.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
75
Ei noiden rakentaminen ole hyväntekeväisyyttä, varsinkaan kun kilpailu on rajallista samaan aikaan kun kustannukset kasvaa.

Joten toiveet yrityksien osalta infran rakentamisen ja niiden palvelun tarjoamisen omakustanne hintaan herramme inflaation vuonna 2022... :rolleyes:
Sisäänheittotuotteena toimii, saa asiakkaan tulemaan kauppaan. Todella harvoin jaksaa jumittaa parkissa istuen latauksen ajan, vaan lähden ennemmin kauppaan käppäilemään ja ostan aina jotain pientä. Varmaan siitä ostosta ja latauksesta jää kaupalle jotain katetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom