Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Mun maastopyörä maksaa tuplasti enemmän kuin sama malli huonommilla osilla.

Huippu läppäri maksaa tuplasti enemmän kuin keskinkertainen.

Onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa maksaa?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Peugeotia ei varmaan saa peruttua kuluitta?

Minä ajattelen omaa Peugeot e-208:a sellaisena "sisäänheitto" autona. Että ajelen sillä vuoden ja tutustun sähköautoiluun. Siinä sivussa sitten oppii, että millaista rangea oikeasti tarvitsee ja mitä sähköautolta kaipaa. Se on kuitenkin autona fiilikseltään hyvin lähellä normaalia polttista, joten hyvä ensiaskel sähköautoiluun.

Sitten kun pahimmat tuotannon pullonkaulat on ratkaistu (kenties jo ensi vuoden lopulla), isken kiinni johonkin vähän pitkäaikaisempaan vaihtoehtoon, näillä näkymin ID.3:een.
Joo, vähän samaa ajattelin itsekin aluksi että ottaisi kokeiluun e-208:n ja miten se soveltuu käyttööni. Tässä ei todennäköisesti mitään yllätyksiä ole kun ajoprofiiliini tuo auto sopisi. Saisi tuon peruttua kuluitta, jos auto ei ole minulla 1.9. (laitoin tämän ehdoksi). Ei tuntunut myyjäkään tietävän mitä autolle tällä hetkellä kuuluu. Ärsyttävää kun ei voi itse seurata auton valmistusvaiheita.

Mikä sinun auton toimituksen tilanne on?

Polestarin toimitus siirtyi juuri marraskuulta 22 tammikuulle 23.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onhan olemassa psykologinen ilmiö jossa sopiva kiintopiste saa ihmiset muuttamaan täysin omia rajojaan. Mä olen aika varma että hankitatuen 50k raja toimii tuolla tavalla, ainakin vaimolla se suoraan synnytti semmosen ”ei sitä enempää” ilmiön.
Totta vaikka kyseessä on verrattain pieni alennus noin kalliiseen autoon.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Jos sähköautolla ajo kallistuu sähkönhinnan nousun myötä niin myös niiden asunnon lämmityskustannukset nousevat joilla ei ole sähköautoa. Ennemmin se sähkölämmitys loppuu kuin sähköllä ajaminen, jos ajatellaan, että sähkön hinta nousisi niin paljon, että 100km maksaa 15-20€. Mitä maksaa siinä vaiheessa diesel ja bensa-ajo?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jos siinä ei ole mitään järkeä niin mikä sitten sai sinut tilaamaan sähköauton?
Päätin jo vuosi sitten, että seuraava uusi autoni on sähköauto. Sähköautojen kehitystä olen seuraillut viitisen vuotta. Lähinnä vain mietityttää onko omalla kohdallani järkeä 50 tonnin sähköautossa verrattuna 33 tonnin sähköautoon. Onko hinta vs. ominaisuudet linjassa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mun maastopyörä maksaa tuplasti enemmän kuin sama malli huonommilla osilla.

Huippu läppäri maksaa tuplasti enemmän kuin keskinkertainen.

Onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa maksaa?
Jos rahalle tuntee saavansa vastinetta niin kannattaa maksaa. Jos 50ke pole tuntuu silti paskalta niin sitten halvemmasta saa enemmän arvoa. Mulle ne ominaisuudet on esimerkiksi matkustamon väljyys, materiaalit ja laatuvaikutelma ja Polestar on siitä näkökulmasta ihan yhtä halpaa skeidaa kuin pösö.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Tiedät varmaan itsekin, että tuolla hintaerolla, jos range on ainoa merkitsevä asia, niin maksat turhasta? Tietenkin on monta syytä perustella itselleen kalliimpi, mutta näen myös monta syytä valita edullisempi vaihtoehto, jos sillä pärjää
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tiedät varmaan itsekin, että tuolla hintaerolla, jos range on ainoa merkitsevä asia, niin maksat turhasta? Tietenkin on monta syytä perustella itselleen kalliimpi, mutta näen myös monta syytä valita edullisempi vaihtoehto, jos sillä pärjää
Juu lisäksi Polestarin takuu on lyhyempi vähän ajavalle 2 v ilman km-rajaa. Pösössä on 3 v ja saa ostettua 5 v / 150 000 km takuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!
Onhan se hyvinkin perusteltavissa, riippuu mitä hakee.
ensimmäistä kertaa saa suomessa ostettua uuden tehokkaan auton siihen hintaan ku muuallakin.
Lisäksi sähkikset ovat aivan järisyttävän paljon halvempia kuin vastaavat bensat, siis kymmeniä tuhansia euroja kun katotaan tehokkaampia malleja. Esim bmw i4 M50 joutuu laittaa satatonnia lisää että saa bemarilta,mersulta,audilta samat tehot bensakoneisesta about vastaavasta.
Huomattavasti lussumpi tuon kanssa saman korinenkin m440i maksaa kymppitonneja enemmän.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Onhan olemassa psykologinen ilmiö jossa sopiva kiintopiste saa ihmiset muuttamaan täysin omia rajojaan. Mä olen aika varma että hankitatuen 50k raja toimii tuolla tavalla, ainakin vaimolla se suoraan synnytti semmosen ”ei sitä enempää” ilmiön.

Me ollaan aina ostettu autot suoraan käteisellä, myös tämän tilauksessa olevan 50k sähköauton. Edellinen bensaauto maksoi 22k uutena vaikka olisi ollut ihan hyvin mahdollisuus ottaa kalliimpikin.

Täällä kuitenkin ihan tietoinen valinta. Kilsoja ei tule niin paljoa että synnyttäisin illuusion säästöstä, eli oikeasti vaan ihastuttiin autoon. Katotaan sitten jälkeenpäin oliko päätös järkevä, tosin samapa se.
Jos ostaa auton käteisellä niin yleisesti ottaen kannattaa harkita suoraan Saksasta ostamista. Siellä on aika paljon kovemmat hankintatuet ja halvemmat hinnat joten jos ego kestää ajella 6kk vanhalla autolla uuden sijaan, voi säästää lähemmäs 10k€, jopa enemmänkin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Näin Tesla M3:sta Pole 2:een siirtyneenä, niin noissa se ero oli jo huomattava. Kuitenkin Pole 2 lähti myyntiin ja tilalle tuli e-208:aa suurinpiirtein kooltaan vastaava Mazda MX-30. Tuo on energiataloudellisempi kuin Pole ja sisätiloiltaan ei laadukkuudessaan häviä ollenkaan. Hintaa hieman vajaa puolet Pole 2:n hinnasta. Pole 2 oli kiva ja hauska, mutta pienehköllä kilometrimäärällä ja pienillä sisätiloilla se ei oikein ollut ikinä kiva auto omistaa. Plus energiakulutus oli sen verran iso, ettei normiajossa oikein ymmärrä miten voi viedä niin paljoa sähköä. Pole 2 on ehkä enemmän status juttu. Itse olen paljon tyytyväisempi MX-30:een sisätiloiltaan ja sisämelultaan. E-208 oli myös harkinnassa mutta toimitusajat sen verran pitkät tehdastilauksilla ettei raaskinut odottaa.

Edittiä: Siivotaas typoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Elinkustannusindeksillä korjattuna 50 k€ (v.2021) vastaa 200 670 mk (v.1993). Volvon hinnastossa (7.12.1993) esim. 940 GL maksoi 199 990 mk. Samaa hintaluokkaa olivat mm. Citroen XM 2.0i Presence, Ford Scorpio 2.0i CL, Nissan Maxima V6 3.0 ABS, Opel Omega 2.0i GLT ja Toyota Camry 2.2i XL A. Selvästi paremman väen biilejä uutena.

Kuudesta tutuimmasta DI:stä vain yhden (firman perustaja) auto kuului tuohon luokkaan vuonna 1993 (uutena ostettu Volvo 940 GL). Lisäksi yhdellä Ilmarisen pomolla oli Omega kahdella pitkällä piiskalla.
Tuo ei kyllä päde siinä mielessä että tuo 200kmk volvo ja 40kmk lada kuluttivat kummatkin suunnilleen samalla rahalla saman hintaista bensaa.

Kalliimmalla Volvolla ajaminen ei ollut yhtään sen halvempaa, toisin kuin nyt on sen sähköauton kanssa.

Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.

Suurin riski sisältyy siihen että ajotarve loppuu ts. jää työttömäksi. Siinä joutuu korvauksilla lyhentämään edellen sen sähkärin, bensalenkkarissa jää ne bensakulut pois.

Toinen kysymys on, että kuinka paljon sähköautot ovat syypäitä kohonneeseen sähkönhintoihin? .
Ei millään tasolla.

Sähköautojen energiankulutus on sähköverkon tasolla ihan yksi kärpäsen paska, suurin syy nykyisiin hintoihin on uudet keskieurooppaan valmistuneet siirtoyhteydet. Ne ostavat meidän halpaa sähköä niin paljon kuin siirtoyhteys vaan sallii.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
44
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Kävin itse koeajamassa ihan uutta Nissan Qashqaita, mutta aavistuksen pienten sisätilojen vuoksi se jäi sitten ostamatta. Siinä sitten jäi vähän mietityttämään, että onko tässä sitten mitään järkeä ostaa tuollaista bensakonetta tai kevythybridiä kuten Nissan sitä mainostaa. Mukaan Nissaniin olisi saanut 1000€ polttoainelahjakortin, jolla nykyhinnoilla olisi saanut ostettua n. 400 litraa bensaa ja 6.5l keskikulutuksella sillä olisi ajanut sen reilu 6000 tuhatta kilometriä.

Seuraavana katselin ladattavia hybridejä, mutta niissäkin tällä hetkellä pienten akkukokojen vuoksi sähköllä ei pääsisi kulkemaan luotettavasti päivittiäisiä työmatka-ajoja+kauppareissuja (yli 50km).

Sitten oikeastaan tuli katsottua näitä sähköautoja. Nissan Ariyassa ja Kia EV6:ssa halvimmissa malleissa on alle 60kWh:n akut ja isommissa akkumalleissa hinnat nousevat jo sitten reilummin ja ne jäävät valtion hankintatuen ulkopuolelle. Nissanissa taisi olla korko 2.5% luokkaa + muut kulut. Kiassa 0.99%+ muut kulut. Volkkarissa ja Skodassa nuo korot oli sitten vielä enemmän (en niitä kyllä sen enempää katsellut). Polestar 2 vähän katselin, mutta luulen, että se olisi ollut liian pieni takapenkkien osalta.

Hyundai Ioniq 5 kävin katsomassa ja koeajamassa ja se on mukavan tilava auto. Todellinen vuosikorko on 1%. Hyundaissa on 5v takuu, akkutakuu on 8v ja huoltoväli on 2v/30tkm. Siinä oikeastaan ne syyt miksi sitten tuli valittua tuo Hyundai (tuo akkutakuu taitaa olla aika useassa autossa sama). Aika nopealla aikataululla tuli tuokin ostettua. Useissa maissahan se on voittanut myös noita erilaisia palkintoja, joten tuskin se ihan susikaan on. Eli tavallaan itsekin rupesin kulkemaan tuossa "sähköautohypessä" aika nopeasti.

Jokainen tietenkin valitsee autonsa omien tarpeitten ja mieltymysten mukaan. Tuossa edellä on mainittu syyt, minkä takia itse Hyundain valitsin.

Edit: Onhan se ihan kivan tehokaskin tuo auto 229 hevoisvoimalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Jos ostaa auton käteisellä niin yleisesti ottaen kannattaa harkita suoraan Saksasta ostamista. Siellä on aika paljon kovemmat hankintatuet ja halvemmat hinnat joten jos ego kestää ajella 6kk vanhalla autolla uuden sijaan, voi säästää lähemmäs 10k€, jopa enemmänkin.
En tiedä mitä autoja olet katsellut, mutta ei ole lähellekään säästöt tuota luokkaa Saksasta tuodessa juuri nyt. Tällä hetkellä puhutaan tonnin parin säästöistä Suomeen verrattuna tai saat puoli vuotta uudemman auton ja pikkuisen vähemmän ajetun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 513
Tuo ei kyllä päde siinä mielessä että tuo 200kmk volvo ja 40kmk lada kuluttivat kummatkin suunnilleen samalla rahalla saman hintaista bensaa.

Kalliimmalla Volvolla ajaminen ei ollut yhtään sen halvempaa, toisin kuin nyt on sen sähköauton kanssa.



Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.

Suurin riski sisältyy siihen että ajotarve loppuu ts. jää työttömäksi. Siinä joutuu korvauksilla lyhentämään edellen sen sähkärin, bensalenkkarissa jää ne bensakulut pois.


Ei millään tasolla.

Sähköautojen energiankulutus on sähköverkon tasolla ihan yksi kärpäsen paska, suurin syy nykyisiin hintoihin on uudet keskieurooppaan valmistuneet siirtoyhteydet. Ne ostavat meidän halpaa sähköä niin paljon kuin siirtoyhteys vaan sallii.
Sähköautot ovat kokonaan uutta kuormaa sähköverkolle Euroopan mittakaavassa. Millä tavalla tämä on "kärpäsen paska"? Vanhojen hehkulamppujen myynti kiellettiin, koska kuluttivat liian paljon sähköä, mutta sähköauto ei kuluta mitään... Auton jatkuva pitäminen roikan nokassa(fossiilikrematorioissa) on saatanasta, mutta sähkiksen kohdalla ko. Asia ei ole pahasta, vaikka idea on sama: pitää auton käynnistykseen kriittiset osat lämpiminä. Kinkun paistaminen saa verkon kyykkäämään, jos on kovat pakkaset, mutta sähköauton lataus ei aiheuta kuormaa? Minusta näissä asioissa ei oikein logiikat kohtaa...
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Sähköautojen määrä lisää kuormaa, mutta samalla öljynjalostus ja siihen liittyvä toisaalta vähenee ja sähköauto kulkee matkan X olemattomalla energiamäärällä vrt bensa/diesel.

Joten tätä kautta ongelmaa ei tule kun polttomoottorit korvautuvat hiljalleen.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Itse käytän tällä hetkellä Gridiota vaikka onkin kiinteähintainen sähkösoppari. Kun sähkön spot-hinta ladatessa on 0,2c/kWh, se on silloin todennäköisesti tuotettu suht puhtaasti. Aika lailla samaan lopputulokseen pääsee kun ajastaa latauksen alkamaan klo 24 tai 01.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
675
No tuossa esim. 57k€ Model 3 LR ja Suomessa uutena 67k€
Mikä vertaus tuo nyt on? Eihän linkinkään auto ole uusi.

Tässä kolme nopeaa bongausta, tällä hetkellä myynnissä olevaa:

https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12795884. Vm-21/22tkm, 58 700e

https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12853154. Vm -21/7tkm, 60 700e

https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12968821. Vm -21/13tkm, 60 870e

Talvirenkaita ei liene ole tulossa näissäkään, kuten ei saksalaisessa. Saa ehkä kuitenkin neuvoteltua mukaan, samoin kuin hyvää rahoitusta. Saksalaiseen tulee vielä tuontikuluja päälle, joita en tarkalleen tiedä - 1000-1500e?

Loppupeleissä juu, säästöä tulee ja saa mahdollisesti aavistuksen vähemmän ajetun, mutta säästö on joka tapauksessa välillä "melko olematon - tonni/pari", eikä tosiaankaan mikään 10k.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
No tuossa esim. 57k€ Model 3 LR ja Suomessa uutena 67k€
Tuohon saksantuontiin tulee pari kolme tonnia tuontikuluja päälle ellei lähde itse hakemaan, josta myös syntyy kuluja. Eli tuon Saksasta tuodun lopullinen hinta on jotain 59-60k€ väliltä. Suomesta noita käytettyjä saa myös esim. tästä alle 59k€.


Pointti siis siinä, että toki sen Saksasta haetun käytetyn hinta on halvempi kuin uusi Suomesta, mutta ihan samalla tapaa sen Suomesta ostetun käytetyn hinta on halvempi kuin uusi kaupasta. Ero siis Saksasta tai Suomesta ostetun käytetyn välillä ei ole juuri nyt kovinkaan suuri. Saksasta tuodessa säästää ehkä sen tonnin pari tai saat vähän uudemman/vähemmän ajetun mallin. Plus jos ostat käytetyn Saksasta yksityiseltä niin et saa samaa turvaa kuin ostat sen Suomesta liikkeestä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Saksalaiseen tulee vielä tuontikuluja päälle, joita en tarkalleen tiedä - 1000-1500e?
Jos itse ei ole valmis lähtemään hakemaan autoa niin liikkeiden tuontikulut ovat tällä hetkellä kaikkea 2500-5000 euron välillä. Itse hakemalla kulut voi saada jäämään sinne tonniin tai alle, mutta omaa aikaa saa varata pari päivää ja syntyy niitä kuluja joka tapauksessa Suomen päässäkin itse reissun lisäksi.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
22000km ajettu auto on eri kuin 6000km ajettu. Ja Saksastahan nuokin on kaikki uitettu.

Tesla oli vain yksi esimerkki. Sama pätee kaikkiin muihinkin sähköautoihin tällä hetkellä. Siellä saa alle 65k€ autoon 5000€ hankintatukea ja vähän hinnasta riippuen 3000€ tulee vielä ALV erosta lisää. Jos löytää merkin ja mallin, jota ei ole vielä tuontiautoilla Suomessa kyllästetty, saattaa saada huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta.

Jos autossa on vielä 3,5v täystakuuta jäljellä, en olisi huolissani liikkeen antamasta turvasta.

Tuonnista ei tosiaan kannata kovin paljon maksaa kun lentoliput on satasen, siirtokilvet 15€ ja paluumatka pari sataa.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
547
Sähköautot ovat kokonaan uutta kuormaa sähköverkolle Euroopan mittakaavassa. Millä tavalla tämä on "kärpäsen paska"? Vanhojen hehkulamppujen myynti kiellettiin, koska kuluttivat liian paljon sähköä, mutta sähköauto ei kuluta mitään... Auton jatkuva pitäminen roikan nokassa(fossiilikrematorioissa) on saatanasta, mutta sähkiksen kohdalla ko. Asia ei ole pahasta, vaikka idea on sama: pitää auton käynnistykseen kriittiset osat lämpiminä. Kinkun paistaminen saa verkon kyykkäämään, jos on kovat pakkaset, mutta sähköauton lataus ei aiheuta kuormaa? Minusta näissä asioissa ei oikein logiikat kohtaa...
Hehkulamput ja ainapäällä roikat on "saatanasta" sen takia, että kuluttavat turhaan.

Suomen sähkönkulutus on laskenut huippuvuosista, joten sähköverkon kapasiteetti on nyt yli tarpeen. Vaikka kaikkien autojen sähköistyminen huomenna eli 10% kasvu, ei olisi verkolle ongelma.

Toki paikallisia sähkötöitä tarvitaan paljon, että autot saadaan töpseliin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
22000km ajettu auto on eri kuin 6000km ajettu. Ja Saksastahan nuokin on kaikki uitettu.

Tesla oli vain yksi esimerkki. Sama pätee kaikkiin muihinkin sähköautoihin tällä hetkellä. Siellä saa alle 65k€ autoon 5000€ hankintatukea ja vähän hinnasta riippuen 3000€ tulee vielä ALV erosta lisää. Jos löytää merkin ja mallin, jota ei ole vielä tuontiautoilla Suomessa kyllästetty, saattaa saada huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta.
Mutta edelleenkin se Saksasta tuonti ei tuo yli kymppitonnien säästöä kun hintataso Suomessa käytetyissä on samaa luokkaa. Eli Saksasta tuomalla säästää tonnin pari hinnassa tai saa vähän uudemman / vähemmän ajetun yksilön. Sillä ei siis säästä kymppitonnia kun sitä vertaa käytettyihin Suomessa oleviin yksiöihin.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Mutta edelleenkin se Saksasta tuonti ei tuo yli kymppitonnien säästöä kun hintataso Suomessa käytetyissä on samaa luokkaa. Eli Saksasta tuomalla säästää tonnin pari hinnassa tai saa vähän uudemman / vähemmän ajetun yksilön. Sillä ei siis säästä kymppitonnia kun sitä vertaa käytettyihin Suomessa oleviin yksiöihin.
Mun puolesta voitte ostaa autonne mistä huvittaa. Kunhan sanoin että kannattaa vilkuilla saksankin suuntaan, jos rahat on valmiina.

Yst. terv. nimim. Model 3 LR 2011 6000km 53k€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 513
Hehkulamput ja ainapäällä roikat on "saatanasta" sen takia, että kuluttavat turhaan.

Suomen sähkönkulutus on laskenut huippuvuosista, joten sähköverkon kapasiteetti on nyt yli tarpeen. Vaikka kaikkien autojen sähköistyminen huomenna eli 10% kasvu, ei olisi verkolle ongelma.

Toki paikallisia sähkötöitä tarvitaan paljon, että autot saadaan töpseliin.
Miten hehkulamppu kuluttaa turhaa Suomessa, jossa lämmitystä tarvitsee n. 10kk vuodessa? Suomen sähkönkulutus on pudonnut, koska tehtaita on siirretty halvempiin maihin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Mun puolesta voitte ostaa autonne mistä huvittaa. Kunhan sanoin että kannattaa vilkuilla saksankin suuntaan, jos rahat on valmiina.

Yst. terv. nimim. Model 3 LR 2011 6000km 53k€
Sä taisit hommata auton kuukausia sitten (löit kaupat lukkoon). Tilanne on muuttunut siitä radikaalisti. Se mikä oli hintataso keväällä ei päde enää nyt. Ja niitä hyviä diilejä voi saada Suomestakin jos jaksaa odottaa.

ps. 11 vuotta vanhasta Teslasta melko karvas hinta ;)
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Oli tuossa yön yli koeajossa Kia ev6 awd 325hp. Verrattuna nykyiseen e-niro my22 ei tullut kyllä oikeastaan minkäänlaista omistamisen halua. Ainoastaan teho ja neliveto houkuttelisi. Bonuksena hinnat taisi nousta juuri aika monta tonnia ev6, joten jatketaan e-nirolla.
Tuli itsekin käytyä testaamassa E-Niroa ja viimeistä maahantuotua koitettiin tuputtaa tuossa keväämmällä. Olisihan se ollut hieno auto mutta hinnalla pelasivat itsensä kyllä pihalle. Onneksi sitten tuli hullujen päivien sähkö-pösö vaikka sitä joutuukin tässä pidempään odottelemaan. Hyvä auto sekin oli ajaa.

Tuota uuden mallin Niro EV:tä kun on katsellut, niin voi olla parin-kolmen vuoden päästä ajankohtainen seuraava auto itselleni. Hyvä range ja latauksen huipputehoa lukuun ottamatta suunnilleen kaikkea kehuttu vuolaasti.
Pikkusen harmittaa, että on jo tehnyt sähkö-pösöstä tilauksen kun joutuu nyt katselemaan puoli vuotta asennettua laturia katoksessa tyhjänpanttina.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.

Suurin riski sisältyy siihen että ajotarve loppuu ts. jää työttömäksi. Siinä joutuu korvauksilla lyhentämään edellen sen sähkärin, bensalenkkarissa jää ne bensakulut pois.
Juu mulle se oli juuri tuo, kun työmatkat päivässä 120km yhteensä ja päälle usein muitakin ajoja niin ei kauaa tarvinnut laskea että kyllä sähköauto on minulle järkiostos (se oli viime syksynä, ja bensan hinta noussut roimasti siitäkin).

Työttömyydenkin mietin että eiköhän sähköautosta pääse myös nopeasti eroon jos tulot ja tarve autolle loppuvat. Toki sitten ei olisi autoa muita ajoja varten tai mahdollista tulevaa työpaikkaa varten... no sitten voisi ostaa työttömänä sen 3000€ bensa-Toyotan tilalle.

Ehkä hankalin mietintä minulle olisi jos työpaikka vaihtuisi lähemmäksi etten autoa niihin enää tarvitsisi. Sitten joutuisin tarkasti miettimään pidänkö vielä sähköautoa vaikka ajelisinkin sillä enintään viikonloppuisin ja lomilla, arkiajoina enintään automarketissa ruokaostoksillä käynti mutta sekään ei olisi pakollista. Jos olisin ollut siinä tilanteessa, sitten en ainakaan olisi laittanut 30000€ sähköautoa tilaukseen vaan olisin yrittänyt sinnitellä 13 v vanhalla bensa-autolla.

Tällä hetkellä on hieman kaksijakoinen mieli että sinänsä tekisi mieli jotain hieman kalliimpaa sähköautoa, esim. Saksasta tuotettu LFP-akullinen Tesla M3 RWD... mutta nykytilanteessa se ei olisi minulle varsinaisesti järkiostos koska nykyinenkin taipuu nykyisiin tarpeisiini erinomaisesti, ja maksoi sentään 20000€ vähemmän. Kunhan markkinat vähän normalisoituisivat niin voisi kuitenkin harkita, onneksi nyt on jokin sähkökiesi alla ettei ole pakottavaa tarvetta. Kahtellaan, ehkä tässä odotellessa se lama ja työttömyyskin iskee eikä tartte enää miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Sä taisit hommata auton kuukausia sitten (löit kaupat lukkoon). Tilanne on muuttunut siitä radikaalisti. Se mikä oli hintataso keväällä ei päde enää nyt. Ja niitä hyviä diilejä voi saada Suomestakin jos jaksaa odottaa.

ps. 11 vuotta vanhasta Teslasta melko karvas hinta ;)
Silti se hintaero oli silloin Suomessa vastaavaan 7k€.

Ei kannata nyt takertua tuohon yhteen malliin vaan yleiskuvaan.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 166
Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.
Eli alle 20tkm vuosiajolla tuplasti kalliimpi sähköauto on halvempi? Ei ainakaan 5 vuotta riitä, tuskin edes 10v.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Silti se hintaero oli silloin Suomessa vastaavaan 7k€.

Ei kannata nyt takertua tuohon yhteen malliin vaan yleiskuvaan.
Nimenomaan hintaero silloin on voinutkin olla isompi. Itse olen nyt tässä viimeiset pari kolme viikkoa seurannut hintatasoa useamman mallin osalta (Polestar 2, Tesla 3, ID4/3 jne.) ja keskimäärin tuollaisia isoja eroja ei vaan enää ole. Ja jos joku yksittäinen edullisempi yksilö tulee myyntiin niin se häviää alle vuorokaudessa joko paikallisten tai ulkomaisten kauppiaiden toimesta. Samanlaisia helmiyksilöitä voi tulla Suomessakin vastaan ja silloin pitää toimia nopeasti.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Päätin jo vuosi sitten, että seuraava uusi autoni on sähköauto. Sähköautojen kehitystä olen seuraillut viitisen vuotta. Lähinnä vain mietityttää onko omalla kohdallani järkeä 50 tonnin sähköautossa verrattuna 33 tonnin sähköautoon. Onko hinta vs. ominaisuudet linjassa?
Jos se 33k€ auto tekee kaiken, mitä tarvitsee niin ei tietenkään ole mitään järkeä päätyä kalliimpaan kustannusten kantilta. Mutta aika moni asiahan tässäkin vaikuttaa, voihan se lisä range olla sinulle ajallisesti tuon arvoinen vaikka ei huomattava matkallisesti olekkaan. Toki jos kalliimmalla kustannukset nousee huomattavasti verrattuna bensikseen niin järkevyys on silti vähän kaukana..
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Nimenomaan hintaero silloin on voinutkin olla isompi. Itse olen nyt tässä viimeiset pari kolme viikkoa seurannut hintatasoa useamman mallin osalta (Polestar 2, Tesla 3, ID4/3 jne.) ja keskimäärin tuollaisia isoja eroja ei vaan enää ole. Ja jos joku yksittäinen edullisempi yksilö tulee myyntiin niin se häviää alle vuorokaudessa joko paikallisten tai ulkomaisten kauppiaiden toimesta. Samanlaisia helmiyksilöitä voi tulla Suomessakin vastaan ja silloin pitää toimia nopeasti.
Kannattaa katsella Tesla Model Y:n perään. Niitä alkaa todennäköisesti loppuvuotta kohden saamaan noin 60k€ pintaan Saksasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Autojätti Volkswagenin tulevaisuuden näkymät vaikuttavat jopa yllättävän valoisilta, ainakin mikäli pääjohtaja Herbert Diessiin on uskominen.

Autopomon mukaan vuoden toisella puoliskolla hellittävä sirupula vähentää kustannusten nousupaineita ja purkaa toimitusten pullonkauloja, uutistoimisto Reuters kertoo. Ja mikä tärkeintä, Volkswagen kaventaa välimatkaa Diessin päävastustajakseen nimeämään amerikkalaiseen sähköautopioneeriin Teslaan.

LUE MYÖS
VW keskeytti uusimman sähköautonsa tuotannon akkuongelmien vuoksi
”Ansaitsemme enemmän kuin koskaan”, pääjohtaja Diess rehvasteli tiistaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa.


Hänen mukaansa Volkswagen kiihdyttää sähköautotuotantoa päämarkkinoillaan Saksassa ja Kiinassa.

Tavoite ”voi toteutua”
Diess ennakoi Volkswagenin kohoavien tuotantolukujen kaventavan Teslan hankkimaa etumatkaa jo kuluvan vuoden aikana. Hän myös uskoo, että vuoteen 2025 asetettu tavoite nousta maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi voisi toteutua.

LUE MYÖS
Saksalais-premium jättää polttomoottorit jo vuonna 2026
Pääjohtaja arvelee, että tämä edellyttää aloitteen pitämistä omissa käsissä samalla kun Tesla joutuu raskaaseen investointikierteeseen kasvuhakuisen strategiansa toteuttamiseksi.


”Elon (Musk) joutuu kasvattamaan kahden erittäin monimutkaisen tuotantolaitoksen volyymeja Grünheidessä ja Austinissa samalla kun tuotantoa laajennetaan Shanghaissa, tämä imee hänestä mehut”, Diess sanoi.

Tämä juttu sai pohtimaan, että mikäs mahtaa olla keskimääräisen autovalmistajan kate sähköautolle? Kuulostaa aika kovalta sanoa, että rahaa tulee enemmän kuin koskaan. Ilahduttavaa tuossa tietysti on se, että näyttäisi ainakin volkkari pääsevän toisella vuosipuoliskolla purkamaan toimitusjonoa sirupulan helpottaessa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Mielenkiinnolla vaan, koska kiinalaiset levittäytyy norskeista laajemmalle ja mitä jenkit, kuten Cadillac, tekee; sähköistyminen tasaa pelikenttää ja voi jopa kasvattaa Cadillacin myyntiä vanhalla mantereella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Tämä juttu sai pohtimaan, että mikäs mahtaa olla keskimääräisen autovalmistajan kate sähköautolle? Kuulostaa aika kovalta sanoa, että rahaa tulee enemmän kuin koskaan. Ilahduttavaa tuossa tietysti on se, että näyttäisi ainakin volkkari pääsevän toisella vuosipuoliskolla purkamaan toimitusjonoa sirupulan helpottaessa.
En tiedä sähköautoista vs. polttomottoreista, mutta tällä hetkellä autojen kysyntä yleisesti on niin älytön, että valmistajat ovat nostaneet kaikkien autojen hintoja + vähentäneet tarjouksia jne. joka on varmasti nostanut katteita.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Hulluhan se halvalla myy jos kaikki kama mitä kerkiät valmistaan viedään käsistä.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
133
Eli alle 20tkm vuosiajolla tuplasti kalliimpi sähköauto on halvempi? Ei ainakaan 5 vuotta riitä, tuskin edes 10v.
Helposti voi tulla, kun eivä nuo sähköautot nyt mitään tuplaa maksa, vertaa vaikka Octaviaa ja Polestaria. Halvin Skoda 1.0 koneella automaattina 32k ja Polestar 47k. 0-käsirahalla ja 30% jäännöserällä Skoda 160e/kk halvempi kk-erä, eli tuolla saa siis 64l bensaa jolla ajaa 1000km.

Tähän yhtälöön sitten kaikki muuttuvat tekijät oman mielen mukaan ja 5 vuoden kuluttua katsotaan todellinen jäännösarvo, joka tapauksessa suht koht samanhintaisia ovat jo nyt aika pienilläkin kilsoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Olisikohan tuollainen 6 vuotta vanha Model S järkevä hankinta? 54 000€. Ei kyllä itselle oikein sovellu, kun täytyy odotella vielä että e-2008 joskus tulee.

Vanhan mallin P90DL, 133tkm:
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Olisikohan tuollainen 6 vuotta vanha Model S järkevä hankinta? 54 000€. Ei kyllä itselle oikein sovellu, kun täytyy odotella vielä että e-2008 joskus tulee.

Vanhan mallin P90DL, 133tkm:
Vain 88 000 km ajettu Tesla hajosi heti takuun umpeuduttua – ei korvausta laatu oikein loistaa
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Pitää tosin todeta, että omistajan olis pitäny saada suunsa auki ennenkuin takuu loppui (tiesi) ja kyseessä on se ns. ongelma 85 mallin akku.

TL;DR "Autossa vika, takuu päällä; odota kunnes takuu ohi, reklamoi viasta, ylläty kunnet saa asiaa takuuseen."
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Jep, tämähän on automaailman ainoa tapaus ja millään muulla merkillä ei ole koskaan käynyt samaa. Ei, en sano, että Teslan laatu loistaa (eikä se loista, kokemusta on), mutta aika turhaa yhden tapauksen takia vetää johtopäätöksiä.
Tuollainen takuullinen P90DL nyt niin kauhean riski ostos voiman siirron osalta ole mielestäni, myy pois vain ennenkuin takuu loppuu
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227
Sähköautot ovat kokonaan uutta kuormaa sähköverkolle Euroopan mittakaavassa. Millä tavalla tämä on "kärpäsen paska"? Vanhojen hehkulamppujen myynti kiellettiin, koska kuluttivat liian paljon sähköä, mutta sähköauto ei kuluta mitään... Auton jatkuva pitäminen roikan nokassa(fossiilikrematorioissa) on saatanasta, mutta sähkiksen kohdalla ko. Asia ei ole pahasta, vaikka idea on sama: pitää auton käynnistykseen kriittiset osat lämpiminä. Kinkun paistaminen saa verkon kyykkäämään, jos on kovat pakkaset, mutta sähköauton lataus ei aiheuta kuormaa? Minusta näissä asioissa ei oikein logiikat kohtaa...
Valtaosa sähköautoista ladataan öisin, jolloin sähköverkon kuormitus on alimmillaan.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Jep, tämähän on automaailman ainoa tapaus ja millään muulla merkillä ei ole koskaan käynyt samaa. Ei, en sano, että Teslan laatu loistaa (eikä se loista, kokemusta on), mutta aika turhaa yhden tapauksen takia vetää johtopäätöksiä.
Tuollainen takuullinen P90DL nyt niin kauhean riski ostos voiman siirron osalta ole mielestäni, myy pois vain ennenkuin takuu loppuu
Oleellista tuossa Teslan casessa oli se että se tapahtui Suomessa, oireet olivat alkaneet jo takuuaikana ja ilmoitus viasta tehtiin 1kk virallisen takuun päättymisen jälkeen. Tulos = ei minkäänlaista vastaantuloa Teslalta tai maahantuojalta ja lasku 12600 euroa.

Toinen todellinen esimerkki Suomesta: Appiukon Toytan moottori alkoi kilisemään 130 tkm:n kohdalla. Autossa oli ollut takuu 3v/100tkm joka oli mennyt siis jo reilusti pitkäksi. Auto toki oli huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti. Tulos = Toyota toimitti uuden moottorin ja merkkiliike vaihtoi sen tilalle. Lasku 0 euroa. Paskaksi mennyt moottori lähti valmistajalle tutkittavaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 681
Viestejä
4 188 702
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom