Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Toisaalta tuskinpa 30 tonnilla tulee saamaan 500 km WLTP sähköautoja vielä vuosiin, jos silloinkaan.
Kyllä, mikä tarkoittaa että tällä hetkellä kysynnän luo pääosin suhteellisen pieni osuus kansasta. Jos tuon pienen kansanosan käytettävissä olevat varat pienenevät (inflaatio nostaa hintoja ja palkat junnaa paikoillaan / usko tulevaisuuteen heikkenee / korot nousevat jonka myötä osamaksu ei houkuttele) voi kysyntä tippua nopeastikin. Tällöin (paluuna alkuperäiseen) voisi käytettyjenkin hinnat muutaman vuoden säteellä normalisoitua.

Eli edelleen en ostaisi uutta autoa ajatellen sen olevan loistava sijoitus tulevaisuuteen nähden (perustuen viimeisten kuukausien trendiin), vaan uskon että on ihan mahdollista että tilanne normalisoituu ainakin vähäksi aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Firmat kuitenkin jatkossa ostavat/liisaavat työntekijöilleen käyttöön pääasiassa sähköautoja ja inflaation merkitys on aikalailla olematon hyvin tienaavalle, jos rahankäyttö on ns. normaalilla tolalla. Jää vain vähän vähemmän rahaa säästöön, tonneja/kk kuitenkin. Jos auto tarvitaan, niin se ostetaan. Tämä takaa sähköautojen hintatason pitkälle tulevaisuuteen.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Firmat kuitenkin jatkossa ostavat/liisaavat työntekijöilleen käyttöön pääasiassa sähköautoja ja inflaation merkitys on aikalailla olematon hyvin tienaavalle, jos rahankäyttö on ns. normaalilla tolalla. Jää vain vähän vähemmän rahaa säästöön, tonneja/kk kuitenkin. Jos auto tarvitaan, niin se ostetaan. Tämä takaa sähköautojen hintatason pitkälle tulevaisuuteen.
Kyllä. Ja keskituloinenkin jolla tulee vähänkään enemmän kilometrejä vuoteen, ostaa äkkiä sellaisen 40k€++ sähköauton kun huomaa että sen muutaman tonnin ajoneuvon tankkiin menee yli uuden sähköauton lyhennyksen verran kuukaudessa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onhan se tietenkin vähän vaikea uskoa, että autovalmistajat lähtisivät halpuuttamaan sähköautoja ihan lähiaikoina. Ehkä sitten, jos kysyntä sakkaa kolmasosaan tämänhetkisestä vähän kuten 1990-luvun lamassa, josta tuossa aiemmin puhuttiin.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Kyllä. Ja keskituloinenkin jolla tulee vähänkään enemmän kilometrejä vuoteen, ostaa äkkiä sellaisen 40k€++ sähköauton kun huomaa että sen muutaman tonnin ajoneuvon tankkiin menee yli uuden sähköauton lyhennyksen verran kuukaudessa.
Kyllä, ja vaikka se akun koko ei riittäisi Lapinreissulle peräkärrin kanssa niin 90% paikallisajoista hoituu sähköllä. Lapin reissulle muutaman tonnin auto (joka jo saattaa olla taloudessa valmiina) ottaa sen liikenteeseen sitten, kun tarvii niin ei dieselveroakaan tarvii maksaa koko vuodesta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kyllä, ja vaikka se akun koko ei riittäisi Lapinreissulle peräkärrin kanssa niin 90% paikallisajoista hoituu sähköllä. Lapin reissulle muutaman tonnin auto (joka jo saattaa olla taloudessa valmiina) ottaa sen liikenteeseen sitten, kun tarvii niin ei dieselveroakaan tarvii maksaa koko vuodesta.
Tai vuokraa sille yhdelle reissulle auton. Tulee ehkä jopa halvemmaksi kuin omistaa auto pelkkää kesäreissua varten eikä tarvi ajella millään tonnin pommilla peläten koska se laukeaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Jos nyt myydään käytännössä ei-oota, ja seuraavaksi aletaan myymään jotain 2024 valmistuvia autoja niin en kyllä ymmärrä miksi myisivät autoja yhtään halvemmalla kun nytkin kaikki menee mitä vaan tehdas voi ulos lykätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Kyllä. Ja keskituloinenkin jolla tulee vähänkään enemmän kilometrejä vuoteen, ostaa äkkiä sellaisen 40k€++ sähköauton kun huomaa että sen muutaman tonnin ajoneuvon tankkiin menee yli uuden sähköauton lyhennyksen verran kuukaudessa.
Kunnes taasen tehdään täyskäännös ja verotuskäytännöt muuttuvat. Eipä ole kovin kauan siitä kun rummutettiin, että diesel-autot on paljon ajavalle ympäristöteko! Nyt se on saatanasta. Normitallaajalle jää mustapekka käteen aina! Nykyisellä tempoilevalla politiikalla on hankala tehdä hyviä pitkän ajan investointeja.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kunnes taasen tehdään täyskäännös ja verotuskäytännöt muuttuvat. Eipä ole kovin kauan siitä kun rummutettiin, että diesel-autot on paljon ajavalle ympäristöteko! Nyt se on saatanasta. Normitallaajalle jää mustapekka käteen aina! Nykyisellä tempoilevalla politiikalla on hankala tehdä hyviä pitkän ajan investointeja.
Tämä syy on kyllä saanut tosissaan miettimään pudonneiden kilometrien takia jonkun hauskemman laitteen hankkimista siihen pisteeseen että kävin jo kyselemässä Polariksen side by side mönkkäreiden hintoja vaikka kulutus kadulla olisikin kuulema 15l/100km. Näillä kisoilla hinta per kk olisi sama koska halvempi hankintahinta koska lyhennys sen verran iso. Olisi ainakin laite joka saa samantien sarvet kasvamaan päähän :D. Jos voitolla saisi fiksusti myytyä niin olisi vielä ihan ok hankintahinta hytteineen, lämmityksineen jne varusteiden kanssa.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kunnes taasen tehdään täyskäännös ja verotuskäytännöt muuttuvat. Eipä ole kovin kauan siitä kun rummutettiin, että diesel-autot on paljon ajavalle ympäristöteko! Nyt se on saatanasta. Normitallaajalle jää mustapekka käteen aina! Nykyisellä tempoilevalla politiikalla on hankala tehdä hyviä pitkän ajan investointeja.
No jaa, onkohan se diesel nyt sen enempää saatanasta kuin se bensa?
Eli jos vertaat sellasia suomalaisten keskivertoajoneuvoja, eli keskihinnaltaan jotain alle 5k€ kulkineita, niin tuollaisissa vielä bensa vs diesel kulutuslukemat on kovasti pienemmät siinä dieselissä (diesel 5-6l ja bensa 8l +++).
Ei se dieselraippavero nyt niin paljoa enemmän ole, about 300-400€ vuodessa lisää.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
No siis hupi on juuri tuo että jos lasket kk kulut ja ajat vaikka 100km/päivä niin säästät rahaa ajamalla 60ke 500hp sähköautolla vs esim omalla kohdalla 30ke hot hatch jossa vajaa puolet vähemmän tehoa ja söi yli 7l/100km 98:a. Kallein auto ennen tätä oli 45ke kippo. Kummasti vaan alkoi laskemaan lukuja kun pari satkua isompi kk erä mutta vakuutuksista lähtien samassa hinnassa mutta "polttoaineeseen" minimaaliset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
No siis hupi on juuri tuo että jos lasket kk kulut ja ajat vaikka 100km/päivä niin säästät rahaa ajamalla 60ke 500hp sähköautolla vs esim omalla kohdalla 30ke hot hatch jossa vajaa puolet vähemmän tehoa ja söi yli 7l/100km 98:a. Kallein auto ennen tätä oli 45ke kippo. Kummasti vaan alkoi laskemaan lukuja kun pari satkua isompi kk erä mutta vakuutuksista lähtien samassa hinnassa mutta "polttoaineeseen" minimaaliset.
Tähän sitten pienenä twistinä kohonnut sähkönhinta. Millä hinnalla onnistuu sähköautojen lataus yleisillä latauspaikoilla jatkossa? Pahoin pelkään, että nyt maailmanpelastuskiimassa ostellaan sähköautoja sen mitä tehtaat saavat kasattua ja sitten aletaan tekemään rahaa sillä: yleisten latauspisteiden hinnat ylös, verotus ylös jne.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
No siis hupi on juuri tuo että jos lasket kk kulut ja ajat vaikka 100km/päivä niin säästät rahaa ajamalla 60ke 500hp sähköautolla vs esim omalla kohdalla 30ke hot hatch jossa vajaa puolet vähemmän tehoa ja söi yli 7l/100km 98:a. Kallein auto ennen tätä oli 45ke kippo. Kummasti vaan alkoi laskemaan lukuja kun pari satkua isompi kk erä mutta vakuutuksista lähtien samassa hinnassa mutta "polttoaineeseen" minimaaliset.
Omalla tilanteella tarkoitin sitä, että en todellakaan aja autolla paljoa. Mutta silti minulla on 50 tonnin sähköauto tilauksessa, onkohan tässä enää mitään järkeä...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Ajellut pari päivää eteläisessä ja itäisessä Suomessa, ja täytyy kyllä sanoa, että sähkiksellä ajaminen on ainakin näin kesäaikana kätevää ja melko edullista, jos auton hankintahintaa ei oteta huomioon. Tehokkaampia (väh. 150 kW) latureita alkaa jo löytymään jo siinä määrin, että muita ei tarvitse enää miettiäkään.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tähän sitten pienenä twistinä kohonnut sähkönhinta. Millä hinnalla onnistuu sähköautojen lataus yleisillä latauspaikoilla jatkossa? Pahoin pelkään, että nyt maailmanpelastuskiimassa ostellaan sähköautoja sen mitä tehtaat saavat kasattua ja sitten aletaan tekemään rahaa sillä: yleisten latauspisteiden hinnat ylös, verotus ylös jne.
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Aika varmasti sähköautoilun kustannus /100km tulee kallistumaan vähemmän kuin polttikseen kustannukset /100km :D. Jos sähkön hinta nousee 10c/kWh niin polttoaineen hinnan nousu vajaa 30c / litra vastaa karkeasti samaa.
Ostin sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Sähkön hinta olisi nyt >50c/kWh jos se olisi noussut "suhteessa" samaa tahtia polttisten kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Toinen kysymys on, että kuinka paljon sähköautot ovat syypäitä kohonneeseen sähkönhintoihin? Maksajaksi kelpaa kyllä kaikki, mutta kaikille ei ole saatavilla sähköautoa.

Turha on kenenkään kuvitella, että oikeasti oltaisiin huolissaan ilmastonmuutoksesta ja kaikki yhdessä rintamassa ollaan pelastamassa maapalloa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Omalla tilanteella tarkoitin sitä, että en todellakaan aja autolla paljoa. Mutta silti minulla on 50 tonnin sähköauto tilauksessa, onkohan tässä enää mitään järkeä...
Jos siinä ei ole mitään järkeä niin mikä sitten sai sinut tilaamaan sähköauton?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Tähän sitten pienenä twistinä kohonnut sähkönhinta. Millä hinnalla onnistuu sähköautojen lataus yleisillä latauspaikoilla jatkossa? Pahoin pelkään, että nyt maailmanpelastuskiimassa ostellaan sähköautoja sen mitä tehtaat saavat kasattua ja sitten aletaan tekemään rahaa sillä: yleisten latauspisteiden hinnat ylös, verotus ylös jne.
Sepä. Mutta toki koskien vain omaa autoa jo tuo 95-98 hyppy on todella iso. Kotilataus tällä hetkellä 14c/kw mutta tuskin tulee vuoden lopussa olemaan moinen. Silti, vaikka olisi tuplat niin 100km/vrk ajolla tuo olisi halvempaa ja siihen päälle naurettava teho ja varusteet=syy miksi ostin omani. Nyt vain kilsat romahtaneet ja tekee vähän mieli takoa kun rauta on kuumaa.

Olen tunnettu liikaa fiilispohjalta tehdyistä päätöksistä mutta olen vain todennut että on sen arvoista. Jokunen hot hatch legenda jo ollut pihassa, koettu sitä ja tätä... Voi olla että pidän Teslan tai vaihdan johonkin naurettavaan kuten side by side mönkkäriin jos kk kulut pysyvät max samoina. Kerran sitä vai eletään :D. Jos ei muuta niin saapahan muksu muistoja kahelista isäukosta kulkineineen kuten itse sain omasta isoisästä.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Toinen kysymys on, että kuinka paljon sähköautot ovat syypäitä kohonneeseen sähkönhintoihin? Maksajaksi kelpaa kyllä kaikki, mutta kaikille ei ole saatavilla sähköautoa.
Ai niinkun jo etukäteen? Nykyisillä automäärillä käytännössä ihan sama kokonaissähkönkulutuksen kannalta lataako niitä autoja vai ei.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Ei se nousu sähköautolla niin pahasti tunnu, vaikka sähkön hinta prosentuaalisesti nousee paljon. Esim. itsellä syksyllä sähköenergian hinta aika tarkkaan kolminkertaistuu nykytilanteeseen nähden, mutta siitä huolimatta hinta on tuolloin 2023 tammikuussa energia + verot + siirto ~18,8 snt / kWh. Lataushäviöt huomioiden 20kWh / 100km kulutuksella ajaminen maksaisi karkeasti 4e / 100km kotilatauksella.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Näissä sähköhinnoissahan on jo reilua lisää/rakennuskustannusten nollaamista mukana, jos otanta on julkinen/taloyhtiön lataus. Omassa taloyhtiössä lataus on 0,20c/kwh, julkisilla 11/22kw latureilla usein sama. Pikalatureilla taitaa olla alimmillaankin 0,25, mutta haarukka ulottuu ihan 0,75c asti tai sitten on minuuttiperusteinen jo nyt. Kaukana ollaan anyways okt asujien nykyisistä halvoista hinnoista, mutta on sähköautoilu tälläkin tavalla merkittävästi halvempaa kuin polttiksella ajelu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Peugeotia ei varmaan saa peruttua kuluitta?

Minä ajattelen omaa Peugeot e-208:a sellaisena "sisäänheitto" autona. Että ajelen sillä vuoden ja tutustun sähköautoiluun. Siinä sivussa sitten oppii, että millaista rangea oikeasti tarvitsee ja mitä sähköautolta kaipaa. Se on kuitenkin autona fiilikseltään hyvin lähellä normaalia polttista, joten hyvä ensiaskel sähköautoiluun.

Sitten kun pahimmat tuotannon pullonkaulat on ratkaistu (kenties jo ensi vuoden lopulla), isken kiinni johonkin vähän pitkäaikaisempaan vaihtoehtoon, näillä näkymin ID.3:een.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
Onhan olemassa psykologinen ilmiö jossa sopiva kiintopiste saa ihmiset muuttamaan täysin omia rajojaan. Mä olen aika varma että hankitatuen 50k raja toimii tuolla tavalla, ainakin vaimolla se suoraan synnytti semmosen ”ei sitä enempää” ilmiön.

Me ollaan aina ostettu autot suoraan käteisellä, myös tämän tilauksessa olevan 50k sähköauton. Edellinen bensaauto maksoi 22k uutena vaikka olisi ollut ihan hyvin mahdollisuus ottaa kalliimpikin.

Täällä kuitenkin ihan tietoinen valinta. Kilsoja ei tule niin paljoa että synnyttäisin illuusion säästöstä, eli oikeasti vaan ihastuttiin autoon. Katotaan sitten jälkeenpäin oliko päätös järkevä, tosin samapa se.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Mun maastopyörä maksaa tuplasti enemmän kuin sama malli huonommilla osilla.

Huippu läppäri maksaa tuplasti enemmän kuin keskinkertainen.

Onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa maksaa?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Peugeotia ei varmaan saa peruttua kuluitta?

Minä ajattelen omaa Peugeot e-208:a sellaisena "sisäänheitto" autona. Että ajelen sillä vuoden ja tutustun sähköautoiluun. Siinä sivussa sitten oppii, että millaista rangea oikeasti tarvitsee ja mitä sähköautolta kaipaa. Se on kuitenkin autona fiilikseltään hyvin lähellä normaalia polttista, joten hyvä ensiaskel sähköautoiluun.

Sitten kun pahimmat tuotannon pullonkaulat on ratkaistu (kenties jo ensi vuoden lopulla), isken kiinni johonkin vähän pitkäaikaisempaan vaihtoehtoon, näillä näkymin ID.3:een.
Joo, vähän samaa ajattelin itsekin aluksi että ottaisi kokeiluun e-208:n ja miten se soveltuu käyttööni. Tässä ei todennäköisesti mitään yllätyksiä ole kun ajoprofiiliini tuo auto sopisi. Saisi tuon peruttua kuluitta, jos auto ei ole minulla 1.9. (laitoin tämän ehdoksi). Ei tuntunut myyjäkään tietävän mitä autolle tällä hetkellä kuuluu. Ärsyttävää kun ei voi itse seurata auton valmistusvaiheita.

Mikä sinun auton toimituksen tilanne on?

Polestarin toimitus siirtyi juuri marraskuulta 22 tammikuulle 23.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onhan olemassa psykologinen ilmiö jossa sopiva kiintopiste saa ihmiset muuttamaan täysin omia rajojaan. Mä olen aika varma että hankitatuen 50k raja toimii tuolla tavalla, ainakin vaimolla se suoraan synnytti semmosen ”ei sitä enempää” ilmiön.
Totta vaikka kyseessä on verrattain pieni alennus noin kalliiseen autoon.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Jos sähköautolla ajo kallistuu sähkönhinnan nousun myötä niin myös niiden asunnon lämmityskustannukset nousevat joilla ei ole sähköautoa. Ennemmin se sähkölämmitys loppuu kuin sähköllä ajaminen, jos ajatellaan, että sähkön hinta nousisi niin paljon, että 100km maksaa 15-20€. Mitä maksaa siinä vaiheessa diesel ja bensa-ajo?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jos siinä ei ole mitään järkeä niin mikä sitten sai sinut tilaamaan sähköauton?
Päätin jo vuosi sitten, että seuraava uusi autoni on sähköauto. Sähköautojen kehitystä olen seuraillut viitisen vuotta. Lähinnä vain mietityttää onko omalla kohdallani järkeä 50 tonnin sähköautossa verrattuna 33 tonnin sähköautoon. Onko hinta vs. ominaisuudet linjassa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mun maastopyörä maksaa tuplasti enemmän kuin sama malli huonommilla osilla.

Huippu läppäri maksaa tuplasti enemmän kuin keskinkertainen.

Onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa maksaa?
Jos rahalle tuntee saavansa vastinetta niin kannattaa maksaa. Jos 50ke pole tuntuu silti paskalta niin sitten halvemmasta saa enemmän arvoa. Mulle ne ominaisuudet on esimerkiksi matkustamon väljyys, materiaalit ja laatuvaikutelma ja Polestar on siitä näkökulmasta ihan yhtä halpaa skeidaa kuin pösö.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 798
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Tiedät varmaan itsekin, että tuolla hintaerolla, jos range on ainoa merkitsevä asia, niin maksat turhasta? Tietenkin on monta syytä perustella itselleen kalliimpi, mutta näen myös monta syytä valita edullisempi vaihtoehto, jos sillä pärjää
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tiedät varmaan itsekin, että tuolla hintaerolla, jos range on ainoa merkitsevä asia, niin maksat turhasta? Tietenkin on monta syytä perustella itselleen kalliimpi, mutta näen myös monta syytä valita edullisempi vaihtoehto, jos sillä pärjää
Juu lisäksi Polestarin takuu on lyhyempi vähän ajavalle 2 v ilman km-rajaa. Pösössä on 3 v ja saa ostettua 5 v / 150 000 km takuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!
Onhan se hyvinkin perusteltavissa, riippuu mitä hakee.
ensimmäistä kertaa saa suomessa ostettua uuden tehokkaan auton siihen hintaan ku muuallakin.
Lisäksi sähkikset ovat aivan järisyttävän paljon halvempia kuin vastaavat bensat, siis kymmeniä tuhansia euroja kun katotaan tehokkaampia malleja. Esim bmw i4 M50 joutuu laittaa satatonnia lisää että saa bemarilta,mersulta,audilta samat tehot bensakoneisesta about vastaavasta.
Huomattavasti lussumpi tuon kanssa saman korinenkin m440i maksaa kymppitonneja enemmän.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Onhan olemassa psykologinen ilmiö jossa sopiva kiintopiste saa ihmiset muuttamaan täysin omia rajojaan. Mä olen aika varma että hankitatuen 50k raja toimii tuolla tavalla, ainakin vaimolla se suoraan synnytti semmosen ”ei sitä enempää” ilmiön.

Me ollaan aina ostettu autot suoraan käteisellä, myös tämän tilauksessa olevan 50k sähköauton. Edellinen bensaauto maksoi 22k uutena vaikka olisi ollut ihan hyvin mahdollisuus ottaa kalliimpikin.

Täällä kuitenkin ihan tietoinen valinta. Kilsoja ei tule niin paljoa että synnyttäisin illuusion säästöstä, eli oikeasti vaan ihastuttiin autoon. Katotaan sitten jälkeenpäin oliko päätös järkevä, tosin samapa se.
Jos ostaa auton käteisellä niin yleisesti ottaen kannattaa harkita suoraan Saksasta ostamista. Siellä on aika paljon kovemmat hankintatuet ja halvemmat hinnat joten jos ego kestää ajella 6kk vanhalla autolla uuden sijaan, voi säästää lähemmäs 10k€, jopa enemmänkin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Näin Tesla M3:sta Pole 2:een siirtyneenä, niin noissa se ero oli jo huomattava. Kuitenkin Pole 2 lähti myyntiin ja tilalle tuli e-208:aa suurinpiirtein kooltaan vastaava Mazda MX-30. Tuo on energiataloudellisempi kuin Pole ja sisätiloiltaan ei laadukkuudessaan häviä ollenkaan. Hintaa hieman vajaa puolet Pole 2:n hinnasta. Pole 2 oli kiva ja hauska, mutta pienehköllä kilometrimäärällä ja pienillä sisätiloilla se ei oikein ollut ikinä kiva auto omistaa. Plus energiakulutus oli sen verran iso, ettei normiajossa oikein ymmärrä miten voi viedä niin paljoa sähköä. Pole 2 on ehkä enemmän status juttu. Itse olen paljon tyytyväisempi MX-30:een sisätiloiltaan ja sisämelultaan. E-208 oli myös harkinnassa mutta toimitusajat sen verran pitkät tehdastilauksilla ettei raaskinut odottaa.

Edittiä: Siivotaas typoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Elinkustannusindeksillä korjattuna 50 k€ (v.2021) vastaa 200 670 mk (v.1993). Volvon hinnastossa (7.12.1993) esim. 940 GL maksoi 199 990 mk. Samaa hintaluokkaa olivat mm. Citroen XM 2.0i Presence, Ford Scorpio 2.0i CL, Nissan Maxima V6 3.0 ABS, Opel Omega 2.0i GLT ja Toyota Camry 2.2i XL A. Selvästi paremman väen biilejä uutena.

Kuudesta tutuimmasta DI:stä vain yhden (firman perustaja) auto kuului tuohon luokkaan vuonna 1993 (uutena ostettu Volvo 940 GL). Lisäksi yhdellä Ilmarisen pomolla oli Omega kahdella pitkällä piiskalla.
Tuo ei kyllä päde siinä mielessä että tuo 200kmk volvo ja 40kmk lada kuluttivat kummatkin suunnilleen samalla rahalla saman hintaista bensaa.

Kalliimmalla Volvolla ajaminen ei ollut yhtään sen halvempaa, toisin kuin nyt on sen sähköauton kanssa.

Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.

Suurin riski sisältyy siihen että ajotarve loppuu ts. jää työttömäksi. Siinä joutuu korvauksilla lyhentämään edellen sen sähkärin, bensalenkkarissa jää ne bensakulut pois.

Toinen kysymys on, että kuinka paljon sähköautot ovat syypäitä kohonneeseen sähkönhintoihin? .
Ei millään tasolla.

Sähköautojen energiankulutus on sähköverkon tasolla ihan yksi kärpäsen paska, suurin syy nykyisiin hintoihin on uudet keskieurooppaan valmistuneet siirtoyhteydet. Ne ostavat meidän halpaa sähköä niin paljon kuin siirtoyhteys vaan sallii.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
44
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Kävin itse koeajamassa ihan uutta Nissan Qashqaita, mutta aavistuksen pienten sisätilojen vuoksi se jäi sitten ostamatta. Siinä sitten jäi vähän mietityttämään, että onko tässä sitten mitään järkeä ostaa tuollaista bensakonetta tai kevythybridiä kuten Nissan sitä mainostaa. Mukaan Nissaniin olisi saanut 1000€ polttoainelahjakortin, jolla nykyhinnoilla olisi saanut ostettua n. 400 litraa bensaa ja 6.5l keskikulutuksella sillä olisi ajanut sen reilu 6000 tuhatta kilometriä.

Seuraavana katselin ladattavia hybridejä, mutta niissäkin tällä hetkellä pienten akkukokojen vuoksi sähköllä ei pääsisi kulkemaan luotettavasti päivittiäisiä työmatka-ajoja+kauppareissuja (yli 50km).

Sitten oikeastaan tuli katsottua näitä sähköautoja. Nissan Ariyassa ja Kia EV6:ssa halvimmissa malleissa on alle 60kWh:n akut ja isommissa akkumalleissa hinnat nousevat jo sitten reilummin ja ne jäävät valtion hankintatuen ulkopuolelle. Nissanissa taisi olla korko 2.5% luokkaa + muut kulut. Kiassa 0.99%+ muut kulut. Volkkarissa ja Skodassa nuo korot oli sitten vielä enemmän (en niitä kyllä sen enempää katsellut). Polestar 2 vähän katselin, mutta luulen, että se olisi ollut liian pieni takapenkkien osalta.

Hyundai Ioniq 5 kävin katsomassa ja koeajamassa ja se on mukavan tilava auto. Todellinen vuosikorko on 1%. Hyundaissa on 5v takuu, akkutakuu on 8v ja huoltoväli on 2v/30tkm. Siinä oikeastaan ne syyt miksi sitten tuli valittua tuo Hyundai (tuo akkutakuu taitaa olla aika useassa autossa sama). Aika nopealla aikataululla tuli tuokin ostettua. Useissa maissahan se on voittanut myös noita erilaisia palkintoja, joten tuskin se ihan susikaan on. Eli tavallaan itsekin rupesin kulkemaan tuossa "sähköautohypessä" aika nopeasti.

Jokainen tietenkin valitsee autonsa omien tarpeitten ja mieltymysten mukaan. Tuossa edellä on mainittu syyt, minkä takia itse Hyundain valitsin.

Edit: Onhan se ihan kivan tehokaskin tuo auto 229 hevoisvoimalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Jos ostaa auton käteisellä niin yleisesti ottaen kannattaa harkita suoraan Saksasta ostamista. Siellä on aika paljon kovemmat hankintatuet ja halvemmat hinnat joten jos ego kestää ajella 6kk vanhalla autolla uuden sijaan, voi säästää lähemmäs 10k€, jopa enemmänkin.
En tiedä mitä autoja olet katsellut, mutta ei ole lähellekään säästöt tuota luokkaa Saksasta tuodessa juuri nyt. Tällä hetkellä puhutaan tonnin parin säästöistä Suomeen verrattuna tai saat puoli vuotta uudemman auton ja pikkuisen vähemmän ajetun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Tuo ei kyllä päde siinä mielessä että tuo 200kmk volvo ja 40kmk lada kuluttivat kummatkin suunnilleen samalla rahalla saman hintaista bensaa.

Kalliimmalla Volvolla ajaminen ei ollut yhtään sen halvempaa, toisin kuin nyt on sen sähköauton kanssa.



Jos asiaa tarkastelee osamaksun kk erän + energissn käytetyn rahan kanssa, sähköauto tulee edullisemmaksi jo alle keskiverto kilometreillä.

Suurin riski sisältyy siihen että ajotarve loppuu ts. jää työttömäksi. Siinä joutuu korvauksilla lyhentämään edellen sen sähkärin, bensalenkkarissa jää ne bensakulut pois.


Ei millään tasolla.

Sähköautojen energiankulutus on sähköverkon tasolla ihan yksi kärpäsen paska, suurin syy nykyisiin hintoihin on uudet keskieurooppaan valmistuneet siirtoyhteydet. Ne ostavat meidän halpaa sähköä niin paljon kuin siirtoyhteys vaan sallii.
Sähköautot ovat kokonaan uutta kuormaa sähköverkolle Euroopan mittakaavassa. Millä tavalla tämä on "kärpäsen paska"? Vanhojen hehkulamppujen myynti kiellettiin, koska kuluttivat liian paljon sähköä, mutta sähköauto ei kuluta mitään... Auton jatkuva pitäminen roikan nokassa(fossiilikrematorioissa) on saatanasta, mutta sähkiksen kohdalla ko. Asia ei ole pahasta, vaikka idea on sama: pitää auton käynnistykseen kriittiset osat lämpiminä. Kinkun paistaminen saa verkon kyykkäämään, jos on kovat pakkaset, mutta sähköauton lataus ei aiheuta kuormaa? Minusta näissä asioissa ei oikein logiikat kohtaa...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sähköautojen määrä lisää kuormaa, mutta samalla öljynjalostus ja siihen liittyvä toisaalta vähenee ja sähköauto kulkee matkan X olemattomalla energiamäärällä vrt bensa/diesel.

Joten tätä kautta ongelmaa ei tule kun polttomoottorit korvautuvat hiljalleen.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Itse käytän tällä hetkellä Gridiota vaikka onkin kiinteähintainen sähkösoppari. Kun sähkön spot-hinta ladatessa on 0,2c/kWh, se on silloin todennäköisesti tuotettu suht puhtaasti. Aika lailla samaan lopputulokseen pääsee kun ajastaa latauksen alkamaan klo 24 tai 01.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
No tuossa esim. 57k€ Model 3 LR ja Suomessa uutena 67k€
Mikä vertaus tuo nyt on? Eihän linkinkään auto ole uusi.

Tässä kolme nopeaa bongausta, tällä hetkellä myynnissä olevaa:

https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12795884. Vm-21/22tkm, 58 700e

https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12853154. Vm -21/7tkm, 60 700e

https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12968821. Vm -21/13tkm, 60 870e

Talvirenkaita ei liene ole tulossa näissäkään, kuten ei saksalaisessa. Saa ehkä kuitenkin neuvoteltua mukaan, samoin kuin hyvää rahoitusta. Saksalaiseen tulee vielä tuontikuluja päälle, joita en tarkalleen tiedä - 1000-1500e?

Loppupeleissä juu, säästöä tulee ja saa mahdollisesti aavistuksen vähemmän ajetun, mutta säästö on joka tapauksessa välillä "melko olematon - tonni/pari", eikä tosiaankaan mikään 10k.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
No tuossa esim. 57k€ Model 3 LR ja Suomessa uutena 67k€
Tuohon saksantuontiin tulee pari kolme tonnia tuontikuluja päälle ellei lähde itse hakemaan, josta myös syntyy kuluja. Eli tuon Saksasta tuodun lopullinen hinta on jotain 59-60k€ väliltä. Suomesta noita käytettyjä saa myös esim. tästä alle 59k€.


Pointti siis siinä, että toki sen Saksasta haetun käytetyn hinta on halvempi kuin uusi Suomesta, mutta ihan samalla tapaa sen Suomesta ostetun käytetyn hinta on halvempi kuin uusi kaupasta. Ero siis Saksasta tai Suomesta ostetun käytetyn välillä ei ole juuri nyt kovinkaan suuri. Saksasta tuodessa säästää ehkä sen tonnin pari tai saat vähän uudemman/vähemmän ajetun mallin. Plus jos ostat käytetyn Saksasta yksityiseltä niin et saa samaa turvaa kuin ostat sen Suomesta liikkeestä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Saksalaiseen tulee vielä tuontikuluja päälle, joita en tarkalleen tiedä - 1000-1500e?
Jos itse ei ole valmis lähtemään hakemaan autoa niin liikkeiden tuontikulut ovat tällä hetkellä kaikkea 2500-5000 euron välillä. Itse hakemalla kulut voi saada jäämään sinne tonniin tai alle, mutta omaa aikaa saa varata pari päivää ja syntyy niitä kuluja joka tapauksessa Suomen päässäkin itse reissun lisäksi.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
22000km ajettu auto on eri kuin 6000km ajettu. Ja Saksastahan nuokin on kaikki uitettu.

Tesla oli vain yksi esimerkki. Sama pätee kaikkiin muihinkin sähköautoihin tällä hetkellä. Siellä saa alle 65k€ autoon 5000€ hankintatukea ja vähän hinnasta riippuen 3000€ tulee vielä ALV erosta lisää. Jos löytää merkin ja mallin, jota ei ole vielä tuontiautoilla Suomessa kyllästetty, saattaa saada huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta.

Jos autossa on vielä 3,5v täystakuuta jäljellä, en olisi huolissani liikkeen antamasta turvasta.

Tuonnista ei tosiaan kannata kovin paljon maksaa kun lentoliput on satasen, siirtokilvet 15€ ja paluumatka pari sataa.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Sähköautot ovat kokonaan uutta kuormaa sähköverkolle Euroopan mittakaavassa. Millä tavalla tämä on "kärpäsen paska"? Vanhojen hehkulamppujen myynti kiellettiin, koska kuluttivat liian paljon sähköä, mutta sähköauto ei kuluta mitään... Auton jatkuva pitäminen roikan nokassa(fossiilikrematorioissa) on saatanasta, mutta sähkiksen kohdalla ko. Asia ei ole pahasta, vaikka idea on sama: pitää auton käynnistykseen kriittiset osat lämpiminä. Kinkun paistaminen saa verkon kyykkäämään, jos on kovat pakkaset, mutta sähköauton lataus ei aiheuta kuormaa? Minusta näissä asioissa ei oikein logiikat kohtaa...
Hehkulamput ja ainapäällä roikat on "saatanasta" sen takia, että kuluttavat turhaan.

Suomen sähkönkulutus on laskenut huippuvuosista, joten sähköverkon kapasiteetti on nyt yli tarpeen. Vaikka kaikkien autojen sähköistyminen huomenna eli 10% kasvu, ei olisi verkolle ongelma.

Toki paikallisia sähkötöitä tarvitaan paljon, että autot saadaan töpseliin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 457
Viestejä
4 162 616
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom