Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
31
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
Sinällään ku alkaa noita laajoja näyttöjä tai niiden kokonaisuuksia olemaan niin hinta varmaan sama olipa sähkis tai ei. Sähköautojen kalliit osat (akku/moottori/moottorinohjain tms.) toki meinaa soraäänien mukaan olla vähä semmosia et voi olla saatavuuden osalta aikamoista odottelua jos huono tuuria on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
Kuulostaa aika mielenkiintoiselta tapaukselta, kun tuskin on yhtään Ioniq 5:sta, joka ei olisi takuun alla. Linkkiä tai lyhyt lainaus kertomuksesta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Firman kuvauksissa naarmutettu "keski"näyttö, instrument cluster 12 k€. Jossain Puola/Tsekki/Slovakia akselilla. Posketon hinta, mutta tiedä sitten mitä tuohon clusteriin kuuluu. Yksittäinen näyttö ei tuollaisia voi maksaa. Saattaa myös olla, että kun yritykset keskustelee keskenään, niin mennään ovh-hinnastolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
Huolloltaan sähköautot ovat oikeastaan poikkeuksetta edullisempia kuin polttikset, varsinaisissa korjauksissa on todellista hintatasoa viela aika hankala tietää, kun takuuvikojen korjauksiin pätee eri lainalaisuudet kuin omalla rahalöa korjattavaan.

Toinen syy tiedon puutteeseen on se että takuun ulkopuolisia sähköautoja on vielä niin vähän että normaalit yksityiset jälkimarkkinat ei oikein vielä toimi.

Jos nyt ostaa uuden sähköauton ja ottaa siihen täyskaskon, niin käytännössä tilannetta voi arvioida uudelleen sitten kun takuuaika alkaa umpeutua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
Itse sain Fennialta OP:n hinnan mutta isommalla omavastuulla. Model 3 Performance alla. Juju miksi en vaihtanut OP:n vakuutuksiin oli km rajat. Jos saan vakuutuksen ilman rajoja vs rajoilla niin valitsen aina rajoituksettoman ihan vain periaatteesta. Tarpeeksi saanut brittien perseilyä katsoa kun tulee jollekin kalliiksi kun mentiin x määrä yli rajan jne paskaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
Vakuutusten hinnat ovat varsin yksilöllisiä (auto, paikkakunta, ikä, sukupuoli, jne.), että yhtä vastausta on mahdotonta antaa. Itse kun ostin Teslaan vakuutusta, niin piti soitella joka paikkaan, että ylipäätään sai tarjouksia. Facebookin sähköautopalstoilla on muutamia vakuutusmyyjiä ja niiltä ainakin pitäisi irrota kilpailukykyinen tarjous.

Omassa tapauksessani OP oli halvin, mutta tarjouksessa oli vain vuoden määräaikaiset erikoisalennukset jotka alenevat muutamassa vuodessa nollaan. Jatkoin siis Turvassa, jossa myyjä antoi toistaiseksi voimassa olevat tarjoukset. Ero näiden kahden välillä oli pari kymppiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
Lähitapiolasta kannattaa kysellä.
Itse kilpailutin kaikki ja otin sen mikä oli järkevä/halvin ja 200€ omavastuu max.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Lähitapiolasta kannattaa kysellä.
Itse kilpailutin kaikki ja otin sen mikä oli järkevä/halvin ja 200€ omavastuu max.
Lähitapiola oli omalla kohdallani noin kuukausi sitten ylivoimaisesti kallein, vaikka minulla oli vakuutukset keskitettynä sinne. If tarjosi parhaimman diilin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Lähitapiola oli omalla kohdallani noin kuukausi sitten ylivoimaisesti kallein, vaikka minulla oli vakuutukset keskitettynä sinne. If tarjosi parhaimman diilin.
Itselleni taas halvin ja otin kaikki sieltä.
Autolle täyskasko ja liikenne 960€/vuosi Model 3P.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Liittykää facessa sinne sähköautot nyt ryhmään ja siellä on eri firmojen valuutusmyyjät.

Parit tärpit;

Tervehdys Vakuutusyhtiö turvan edustajalta!

Vakuutan sähköautot, sekä kaikki muutkin taloutesi vakuutukset

044 5886 266
Topi.Merinen@turva.fi
Taas saanut hikihatussa laskea vakuutustarjouksia ja monelle saatu hyvää diiliä Viestiä tulemaan jos puuttuu vakuutus vielä.

Sähköisin terveisin,

Jaakko Marjetta
040 519 9212
jaakko.marjetta@pohjola.fi

Joonas Mikkonen
040 639 0909
joonas.mikkonen@pohjola.fi
Moi kaikille Turvasta!
Minulla on yli 10-vuoden vakuutusalan kokemus ja useamman vuoden käyttökokemus sähköautoista.
Kauttani hoituvat kaikki yksityis- kuin yrityspuolen vakuutukset ja palvelen asiakkaani henkilökohtaisesti myös jatkossa Ilokseni voin myös todeta, että Turvan tuotteet ja hinnoittelu ovat kunnossa.
Ota siis rohkeasti yhteyttä, niin katsotaan Sinulle oikea setti

terveisin
Aki Aalto
Keskinäinen vakuutusyhtiö Turva
0400850275 | aki.aalto@turva.fi

#vakuutus #autovakuutus #turva
Autan ja palvelen vakuutusasioissa! Edustan Kaakkois-Suomen LähiTapiolaa.

Nykyään myös LähiTapiolassa lasikatto kuuluu lasiturvaan ja esimerkiksi Loistokaskossa tai Laajassa kaskossa on bonusturva.

Minut saa kiinni eri kanavista.
044 238 7018
marko.muukkonen@lahitapiola.fi
Pohjantähti edustettuna täällä.
Minulta saa juuri sinun tarpeeseesi räätälöidyn ratkaisun.
Pärjätään autovakuutuksissa oikein hyvin. Toki myös muissakin vakuutuksissa.
Laita viestiä tai soittele!

Terveisin,
Ville Santala
ville.santala@pohjantahti.fi
0458039383
Pohjolan vakuutukset hoituu kauttani vuosien kokemuksella. Monen ryhmäläisen kanssa ollaankin jo saatu paketti kohdalleen. Tavoitat minut numerosta 040 6840598. tai martti.poyhonen@pohjola.fi. Viestiä voit laittaa myös Martti Pöyhönen Vakuutusedustaja
Olen vakuutusedustaja If vakuutusyhtiössä. Katson mielelläni ryhmäläisten vakuutukset läpi.

Yt
Muhannad Alkhalil
0449727322
muhannad.alkhalil@if.fi

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Noi on vaan kärkkymässä provikkaa siellä. Antavat huonoja tarjouksia. Parhaimmat itse saanut kysymällä näiden ohitse samasta firmasta.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Onkos Helsingin suunnalla mitään hotellia, jossa sähköauton saa helpoiten/halviten ladattua yön aikana? Pikaisesti selasin tota tarjontaa niin jokaisessa hotellissa oli erikseen hallipaikan lisäksi vielä sitten maksullinen latauskin.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Tuntuu jotenkin hassulta että saisi voittoa. Ne lienee yhden käden sormin laskettuna ketkä tehneet jotain voittoa.

Model 3P 2021, ajettu 30tkm. Uutena 65k ja nyt saa käytettynä 62k. Miten tästä voi saada voittoa?
Ostin helmikuussa vähän ajetun 64kwh e-Soulin 32k ja nyt samanlaisesta pyydetään melkein neljäkymppiä.

Kai siitä voitolle jäis jos myis mutta mitäs sitten tilalle? Kaikkien muidenkin hinnat on noussu.

Ajattelin pitää tuon kolme vuotta / 100tkm ja sitten pistää eteenpäin kun vielä on takuuta jäljellä vuosissa ja kilometreissä molemmissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mukava nähdä välillä tosiammattilaisen tekemä sähköautoarvostelu.
Tommonen kaikille tilaukseen, sillä ajaminen on tosi halpaa ja voi käydä Tampesterissa.


 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

Joo. Parempi on hommata hevonen tai aasi, joka kuljettaa kauran voimalla. Tosin sekin kuolee jossain vaiheessa :hmm:
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
225
Mun mielipide oli entuudestaan Teslaa kohtaa negatiivinen ja nyt se on viellä huononpi, tuollainen asiakkaan kohtelu on kyllä aika tyhmää tuossa tapauksessa. Muistaakseni tää 85 malli on kuuluisa epäluotettavuudestaan. Olikohan se räjäytetty teslakin just 85 mallia?

Huomaa että nyt kun saavat autoja hyvin kaupaks ei tarvii stressata huonon PR:n takia. Toivottavasti muut valmistajat toimivat fiksummin.

Toivottavasti vie tapauksen eteenpäin ei voi olla niin että auton totaalinen paskaksi meno normaali käytössä on hyväksyttävää noilla kilometreillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

Eipä tuo nyt eroa siitä että menisi marmoritiskiltä hakemaan uutta moottoria autoonsa.. Muuten kuin siten että marmorillakin todennäköisesti pieni vika korjattaisiin, eikä vaihdettaisi koko konetta, mutta Tesla lähtee siitä että mitään ei korjata, vaan vaihdetaan aina se kokonaisuus jossa on häiriö.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Mun mielipide oli entuudestaan Teslaa kohtaa negatiivinen ja nyt se on viellä huononpi, tuollainen asiakkaan kohtelu on kyllä aika tyhmää tuossa tapauksessa. Muistaakseni tää 85 malli on kuuluisa epäluotettavuudestaan. Olikohan se räjäytetty teslakin just 85 mallia?

Huomaa että nyt kun saavat autoja hyvin kaupaks ei tarvii stressata huonon PR:n takia. Toivottavasti muut valmistajat toimivat fiksummin.

Toivottavasti vie tapauksen eteenpäin ei voi olla niin että auton totaalinen paskaksi meno normaali käytössä on hyväksyttävää noilla kilometreillä.
Se räjäytettykin Tesla oli ehjä. Joku nyrkkipajahan sinne jonkin parinkympin nippelin vaihtoi, mutta äijä räjäytti sen kun tuli niin sanottua.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
Se räjäytettykin Tesla oli ehjä. Joku nyrkkipajahan sinne jonkin parinkympin nippelin vaihtoi, mutta äijä räjäytti sen kun tuli niin sanottua.
Räjäytetyn Teslan akusto otettiin pois ennen toimenpidettä. Se ilmeisesti meni harrastajalle, joka rakentelee polttiksesta sähköautoa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

Toisaalta sitten on myös näin hyvin kestäviä Teslan akustoja:


Ja jos haluaa ottaa varman päälle, osta LFP-akullinen Tesla, sen akuston pitäisi ainakin kestää sekä aikaa että kilometrejä.

Jos oikein ymmärsin, kahdeksan vuotta kuitenkin aikaa kulunut, vaikka onkin ajeltu noin vähän. Jos on ollut jossain vuosikausia parkissa, toivottavasti ei ole säilytetty akku tyhjänä.

Positiivisena tuossa uutisessa katsoin tuon että uuden akun vaihto töineen maksaisi 12600€. Vähemmän kuin otaksuin, tosin en ole varma miten iso tai pieni akku tuossa 8 vuotta vanhassa Model S:ssä on. Oletan että jossain 60-80kWh välimaastossa?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

Niin yhden yli 8 vuotta vanhan Model S:n perusteella voidaan näin päätellä kaikista muistakin sähkö- ja hybridiautoista yhteysesti :asif:
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
Niin yhden yli 8 vuotta vanhan Model S:n perusteella voidaan näin päätellä kaikista muistakin sähkö- ja hybridiautoista yhteysesti :asif:
Juuri näin. Juhannusliikenteessä näin erään Toyotan tieliikennekelvottomana tienpientareella. Oletan kaikkien Toyotien olevan vikaherkkiä ja epäluotettavia romukasoja.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Se räjäytettykin Tesla oli ehjä. Joku nyrkkipajahan sinne jonkin parinkympin nippelin vaihtoi, mutta äijä räjäytti sen kun tuli niin sanottua.
Sehän oli kolaroitu p*ska joka oli kursittu kasaan Virossa:
"Jesse Haapalan verstaalla olevan Teslan akusto on ollut kolarissa Yhdysvalloissa.
– Sieltä akusto on viety Viroon ja yhdistetty toiseen kolariautoon. Tämä yhdistelmä on sitten myyty Suomeen, Haapala sanoo.
Haapala kertoo, että vika yllätti Teslan edellisen omistajan ja Teslan merkkihuolto pesi kädet korjaamisesta, koska akku oli vääränlainen kyseiseen malliin."
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mun mielipide oli entuudestaan Teslaa kohtaa negatiivinen ja nyt se on viellä huononpi, tuollainen asiakkaan kohtelu on kyllä aika tyhmää tuossa tapauksessa. Muistaakseni tää 85 malli on kuuluisa epäluotettavuudestaan. Olikohan se räjäytetty teslakin just 85 mallia?

Huomaa että nyt kun saavat autoja hyvin kaupaks ei tarvii stressata huonon PR:n takia. Toivottavasti muut valmistajat toimivat fiksummin.

Toivottavasti vie tapauksen eteenpäin ei voi olla niin että auton totaalinen paskaksi meno normaali käytössä on hyväksyttävää noilla kilometreillä.
Tosin tässä on haastateltu vain toista osapuolta, ja voi ihan hyvin olla ettei Suomessa/Euroopassa yritys saa avata asiakkaan tapauksen taustatietoja tietosuojan takia.

Tuli vaan mieleen Amerikoista (joissa tietosuoja ei ole yhtä suuri mörkö) uutinen kuinka jonkun Teslan akku paloi, eikä Tesla korvannut sitä! Mitä mitä mitä!?!

Asiasta paljastui vain se että Tesla löysi akusta luodinreiän. Öööh, no ei sitten niin ihmekään jos tuli purkaus ja palo. Ehkä kannattaisi ohjeistaa omistajia että älkää ampuko tai naulatko akkuun.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Toisaalta sitten on myös näin hyvin kestäviä Teslan akustoja:

Ja jos haluaa ottaa varman päälle, osta LFP-akullinen Tesla, sen akuston pitäisi ainakin kestää sekä aikaa että kilometrejä.

Jos oikein ymmärsin, kahdeksan vuotta kuitenkin aikaa kulunut, vaikka onkin ajeltu noin vähän. Jos on ollut jossain vuosikausia parkissa, toivottavasti ei ole säilytetty akku tyhjänä.

Positiivisena tuossa uutisessa katsoin tuon että uuden akun vaihto töineen maksaisi 12600€. Vähemmän kuin otaksuin, tosin en ole varma miten iso tai pieni akku tuossa 8 vuotta vanhassa Model S:ssä on. Oletan että jossain 60-80kWh välimaastossa?
81,5kWh akusto tuossa pitäisi olla, joten positiivisen edullinen paketti mielestäni, vaikka onhan se silti arvokas.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Sehän oli kolaroitu p*ska joka oli kursittu kasaan Virossa:
"Jesse Haapalan verstaalla olevan Teslan akusto on ollut kolarissa Yhdysvalloissa.
– Sieltä akusto on viety Viroon ja yhdistetty toiseen kolariautoon. Tämä yhdistelmä on sitten myyty Suomeen, Haapala sanoo.
Haapala kertoo, että vika yllätti Teslan edellisen omistajan ja Teslan merkkihuolto pesi kädet korjaamisesta, koska akku oli vääränlainen kyseiseen malliin."
Joo, mutta ei se dynamiittia siksi saanut että se olisi ollut peruuttamattomasti hajalla.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Onneksi jotain muuta kuin äs uu veetä markkinoille tulossa, ehkä; Kyse siis vielä konseptiautosta, mutta suuret linjat todennäköisesti pitää.

 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Onneksi jotain muuta kuin äs uu veetä markkinoille tulossa, ehkä; Kyse siis vielä konseptiautosta, mutta suuret linjat todennäköisesti pitää.


Nyt jos tulisi hinnoittelu Enyaq Coupen huiteille, niin olisi hyvä kandidatti. Saa olla halvempikin :). Ja ämpärimuovit, pianoblackit ja hipaisukytkimet pihalle.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Toisaalta sitten on myös näin hyvin kestäviä Teslan akustoja:


Ja jos haluaa ottaa varman päälle, osta LFP-akullinen Tesla, sen akuston pitäisi ainakin kestää sekä aikaa että kilometrejä.

Jos oikein ymmärsin, kahdeksan vuotta kuitenkin aikaa kulunut, vaikka onkin ajeltu noin vähän. Jos on ollut jossain vuosikausia parkissa, toivottavasti ei ole säilytetty akku tyhjänä.

Positiivisena tuossa uutisessa katsoin tuon että uuden akun vaihto töineen maksaisi 12600€. Vähemmän kuin otaksuin, tosin en ole varma miten iso tai pieni akku tuossa 8 vuotta vanhassa Model S:ssä on. Oletan että jossain 60-80kWh välimaastossa?
Model S 85:n akku on mallinimen mukaisesti 85,0 kWh brutto/80,8 kWh netto.

Tässä 08/2013-02/2016 valmistettu Model S 85:
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...


"...totesi että auton akuston ohjausjärjestelmä on rajoittanut suurinta lataustasoa havaittuaan huomattavan epätasapainon akkukennojen välillä. Akku oli siis yksinkertaisesti rikkoutunut."

Epätasapainoa akkukennojen välillä. Eikös tuo nyt olisi ihan korjattavissa vaihtamalla ne vialliset kennot? Ne akkukennothan on sitä ihan perus 18650-akkutyyppiä mitä käytetään esim. sähköpyörien akuissa. Kai noihin nyt joku paja jo on perehtynyt ja niitä kunnosteleepi?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Toisaalta sitten on myös näin hyvin kestäviä Teslan akustoja:


Ja jos haluaa ottaa varman päälle, osta LFP-akullinen Tesla, sen akuston pitäisi ainakin kestää sekä aikaa että kilometrejä.

Jos oikein ymmärsin, kahdeksan vuotta kuitenkin aikaa kulunut, vaikka onkin ajeltu noin vähän. Jos on ollut jossain vuosikausia parkissa, toivottavasti ei ole säilytetty akku tyhjänä.

Positiivisena tuossa uutisessa katsoin tuon että uuden akun vaihto töineen maksaisi 12600€. Vähemmän kuin otaksuin, tosin en ole varma miten iso tai pieni akku tuossa 8 vuotta vanhassa Model S:ssä on. Oletan että jossain 60-80kWh välimaastossa?
12,6 ke ei ole kyllä paha hinta 85 KWh:n kokoisesta akusta. Veikkaisin, että moneen muuhun autoon ei saisi uutta tai edes kunnostettua akkua samaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
12,6 ke ei ole kyllä paha hinta 85 KWh:n kokoisesta akusta. Veikkaisin, että moneen muuhun autoon ei saisi uutta tai edes kunnostettua akkua samaan hintaan.
Ainoa vaan, että tässä ei makseta 12,6 k€ vaan 12,6 k€ + nykyisen akun arvo. Jos vaihtavat uuden tehdaskorjatun akun tilalle, niin noin vähän ajetun kanssa voi tulla paljon nykyistä paskempi vaihdokki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
"...totesi että auton akuston ohjausjärjestelmä on rajoittanut suurinta lataustasoa havaittuaan huomattavan epätasapainon akkukennojen välillä. Akku oli siis yksinkertaisesti rikkoutunut."

Epätasapainoa akkukennojen välillä. Eikös tuo nyt olisi ihan korjattavissa vaihtamalla ne vialliset kennot? Ne akkukennothan on sitä ihan perus 18650-akkutyyppiä mitä käytetään esim. sähköpyörien akuissa. Kai noihin nyt joku paja jo on perehtynyt ja niitä kunnosteleepi?
Kaippa se on korjattavissa vaihtamalla koko akkumoduuli jossa vialliset akkukennot sijaitsevat. Yksittäiset kennot on ymmärtääkseni valettu moduulin sisään eivätkä ole helposti huollettavissa, korkeintaan kierrätettävissä.
Tesla on ainakin jenkeissä yrittänyt kovasti rajoittaa kolmansien osapuolten huoltoa, sillä esim. varaosia, diagnostiikkaohjelmistoja ja huoltomanuaaleja ei tarjota. Ei ole edes tarvikeosia, vaan pitää suurinpiirtein purkaa kaikki kolariautoista jne.
Toisin sanoen jos Teslan huolto päättää että virallinen korjausmenetelmä on koko akun vaihto, niin silloin asiakas maksaa ja vikisee.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kaippa se on korjattavissa vaihtamalla koko akkumoduuli jossa vialliset akkukennot sijaitsevat. Yksittäiset kennot on ymmärtääkseni valettu moduulin sisään eivätkä ole helposti huollettavissa, korkeintaan kierrätettävissä.
Tesla on ainakin jenkeissä yrittänyt kovasti rajoittaa kolmansien osapuolten huoltoa, sillä esim. varaosia, diagnostiikkaohjelmistoja ja huoltomanuaaleja ei tarjota. Ei ole edes tarvikeosia, vaan pitää suurinpiirtein purkaa kaikki kolariautoista jne.
Toisin sanoen jos Teslan huolto päättää että virallinen korjausmenetelmä on koko akun vaihto, niin silloin asiakas maksaa ja vikisee.
No pikavilkaisulla yhden moduulin vaihto on tekijähenkilölle sellainen viikonlopun homma ;) Paljonkohan tuollainen yksi moduuli maksaa? Tuo uutisen tapauksen autohan oli jo takuunsa menettänyt, joten miksei olisi vaihtoehtona myös joku kolmannenosapuolen korjaus...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Joo ja uudemmissa model 3 ja Y akuissa on moduulit täynnä jotain liimaa/massaa joten niiden purkaminen on aivan tuskaista. Tästäkin löytyy YouTubesta materiaalia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

Eikö tää muka päde ihan jokaiseen autoon käyttövoimasta riippumatta? Jos ei ole varaa ostaa uutta 20k bensa/dieselkonetta niin pysyisin kaukana kaikista niistä takuun ulkopuolella? Kyllä, ne on aivan helvetin kalliita myös kun paska osuu tuulettimeen.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joo ja uudemmissa model 3 ja Y akuissa on moduulit täynnä jotain liimaa/massaa joten niiden purkaminen on aivan tuskaista. Tästäkin löytyy YouTubesta materiaalia.
Noissa uudemmissa Tesloissa ei vissiin edes ole enään noita 18650 -tyyppisiä akkuja, vaan Teslan omaa tuotantoa olevia fyysisesti hieman isompia "pattereita".

Tarkoitatko moduulilla sitä koko akkupakettia, vai yksittäistä moduulia sen akkupaketin sisällä?
Tuosta videosta äkkiseltään laskettuna, yksi moduuli sisältää jotain 400-500kpl niitä 18650 -akkukennoja. En laskenut montako noita moduuleja itse siinä koko akussa oli, mutta melkoinen määrä tulee yhteensä 18650 -akkuja yhteen autoon.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tuossa vähän parempaa kuvaa jostain Korealaisesta kierrätysfirmasta, laittakaa ENG tekstit päälle.

No tuosta sen hyvin näkee että ei todellakaan tule korjaamoita jotka vaihtelisivat näihin yksittäisiä kennoja :D Liimalla kasassa koko höskä! Melko tuskallinen kierrätettäväkin tuollainen kiinteä köntti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 345
Viestejä
4 157 942
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom