Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Tuli taas juhannuksena ihmeteltyä rouvan veljeb ID.4:sta. Mielestäni fiksun näköinen kampe ja muuten, mutta voi luoja sitä pianomustaa kiiltävää muovia siellä sisällä. o_O On kyllä fantastisen hieno keino heikentää auton yleistä laatuvaikutelmaa. Kuvottava trendi.
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.

Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.

En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.
Tuotannon puolesta voisi olla 2030 mahdollista, mutta inflaatio pitää kyllä huolen, että hintalapussa ei tule olemaan 25 k€.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Tuli taas juhannuksena ihmeteltyä rouvan miehen ID.4:sta. Mielestäni fiksun näköinen kampe ja muuten, mutta voi luoja sitä pianomustaa kiiltävää muovia siellä sisällä. o_O On kyllä fantastisen hieno keino heikentää auton yleistä laatuvaikutelmaa. Kuvottava trendi.
Tää on kyllä totta. ID-sarjan laatuvaikutelmaa saisi todella pienillä muutoksilla paljon paremmaksi. Tuskin olisi edes kalliimpi valmistaa.

Kaikki pianomustat muovit pois, pianomustat kosketusnapit hemmettiin ratista ja normaalit napit+rullat tilalle, normaalimmat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädöt valaisimilla, uudet ovenkahvat, jne. Tuskin paljoa hinta nousisi suht pienillä muutoksilla, mutta laatuvaikutelma ja käytettävyys paranisi jyrkästi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Tää on kyllä totta. ID-sarjan laatuvaikutelmaa saisi todella pienillä muutoksilla paljon paremmaksi. Tuskin olisi edes kalliimpi valmistaa.

Kaikki pianomustat muovit pois, pianomustat kosketusnapit hemmettiin ratista ja normaalit napit+rullat tilalle, normaalimmat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädöt valaisimilla, uudet ovenkahvat, jne. Tuskin paljoa hinta nousisi suht pienillä muutoksilla, mutta laatuvaikutelma ja käytettävyys paranisi jyrkästi.
Tää kyllä itseänikin hiertää kun vertaa Enyaqiin, auto on periaatteessa sama, mutta Skodassa laatuvaikutelma ja fiilis aivan eri sfääreissä vaikka olisi vakiovarusteilla. Olisin itsekkin ottanut Skodan mielummin, mutta ei jaksa kyllä yli vuotta odotella. Ja hintakin on noussut enemmän kuin volkkarilla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Tää kyllä itseänikin hiertää kun vertaa Enyaqiin, auto on periaatteessa sama, mutta Skodassa laatuvaikutelma ja fiilis aivan eri sfääreissä vaikka olisi vakiovarusteilla. Olisin itsekkin ottanut Skodan mielummin, mutta ei jaksa kyllä yli vuotta odotella. Ja hintakin on noussut enemmän kuin volkkarilla.
Kokeilin molempia viime kesänä ja varsinkin Skodasta jäi sellainen kuva, että auton rakenteet ovat liian suuret alustaan nähden, eli auto ei tuntunut kovin vankalta vaan se huojahteli samaan tapaan kuin jokin paketti- tai tila-auto. Jos tilan tarvetta kuitenkin on niin siihen se sopii kuitenkin oikein hyvin, ja mikäli olisin päätynyt jompaan kumpaan näistä kahdesta, olisin tehnyt nyt hyvän tilin myydessäni auton tänä kesänä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Kokeilin molempia viime kesänä ja varsinkin Skodasta jäi sellainen kuva, että auton rakenteet ovat liian suuret alustaan nähden, eli auto ei tuntunut kovin vankalta vaan se huojahteli samaan tapaan kuin jokin paketti- tai tila-auto. Jos tilan tarvetta kuitenkin on niin siihen se sopii kuitenkin oikein hyvin, ja mikäli olisin päätynyt jompaan kumpaan näistä kahdesta, olisin tehnyt nyt hyvän tilin myydessäni auton tänä kesänä.
Kuulemma. Nissanin automyyjä kertoi kaverinsa tehneen eyaqilla 7k rahaa 4kk käytön jälkeen. Joten tuo on tosiaan mahdollista. Nyt kun on tällainen poikkeukselliseen taskurahantekoon mahdollisuus, niin muistakaa voitolla myyvät maksaa verot! Ei tule sitten yllätyksiä parin vuoden päästä verottajalta
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Kuulemma. Nissanin automyyjä kertoi kaverinsa tehneen eyaqilla 7k rahaa 4kk käytön jälkeen. Joten tuo on tosiaan mahdollista. Nyt kun on tällainen poikkeukselliseen taskurahantekoon mahdollisuus, niin muistakaa voitolla myyvät maksaa verot! Ei tule sitten yllätyksiä parin vuoden päästä verottajalta
Jos se katsotaan työksi, eikös vaan? Tai vakituiseksi tms.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Nyt käännettiin kelkkaa - latauspisteitä rakennetaan vauhdilla ja ajokalustoa ei saada tuotannosta:cool:
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Lähinnä taitaa olla Kiinan koronapsykoosit, kaikesta on pulaa kontteja myöden, mutta jumi on siellä kun suljetaan kaupunkeja.

Sirutuotanto toimis, logistiikka toimis, tuotanto toimis, mutta globalisaatio näytti sen ruman puolen kun kaikki keskitettiin Kiinaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kuulemma. Nissanin automyyjä kertoi kaverinsa tehneen eyaqilla 7k rahaa 4kk käytön jälkeen. Joten tuo on tosiaan mahdollista. Nyt kun on tällainen poikkeukselliseen taskurahantekoon mahdollisuus, niin muistakaa voitolla myyvät maksaa verot! Ei tule sitten yllätyksiä parin vuoden päästä verottajalta
Eikös 5k saa tienaa ilman ongelmia jos myy käytettyä?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Eikös 5k saa tienaa ilman ongelmia jos myy käytettyä?
Ei, ikävä kyllä ei edes euroa saa autolla tehdä voittoa verottomasti. Mutta ei jatketa tästä sen enempää tässä ketjussa, tuli vain mieleen muistuttaa, kun ajattelin ettei kaikille ehkä ole tuo verovelvollisuus selvä juttu.

Toivottavasti oman tulevan ensimmäisen sähköautoni saisi vuoden päästä voitolla eteenpäin, niin sillä sitten voisi perusteltua entistä kallliimman auton ostamista. Toisaalta, kaikki muutkin voittaa jos hinnat vain tulisivat nykyisistään alaspäin :tup:
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ei, ikävä kyllä ei edes euroa saa autolla tehdä voittoa verottomasti. Mutta ei jatketa tästä sen enempää tässä ketjussa, tuli vain mieleen muistuttaa, kun ajattelin ettei kaikille ehkä ole tuo verovelvollisuus selvä juttu.
Lasketaanko autoa koti-irtaimistoksi? Koti-irtaimiston myynnistä saatu myyntivoitto on verovapaata, jos voitto on alle 5000 euroa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kyllä auton saa myydä ja voittorahat pitää itsellään. Siinä on tietty raja josta eteenpäin se katsotaan liiketoiminnaksi, olikohan ennen joku +5 ajoneuvoa vuodessa. Olen kerran saanut selvityspyynnön verottajalta, kun möin useita autoja vuodessa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Jonkin linkin itsekin haluaisin tuohon yksityishenkilön auton myyntivoittoon. Onko se autokohtainen vai onko siinä joku tasausaika, esim. yksi vuosi jne.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332

Tuolta löytyi. Eli autoa ei lasketa koti-irtaimistoksi, joten siitä pitää maksaa myyntivoitosta veroa. Ainoa poikkeus on, jos auton myyntihinta on korkeintaan 1000 euroa, jolloin mahdollinen voitto on verovapaata.

Eli, mikäli auton myyntihinta on yli 1000 euroa, niin veroa voitosta pitää maksaa, vaikka voitto olisi 1 euro.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461

Tuolta löytyi. Eli autoa ei lasketa koti-irtaimistoksi, joten siitä pitää maksaa myyntivoitosta veroa. Ainoa poikkeus on, jos auton myyntihinta on korkeintaan 1000 euroa, jolloin mahdollinen voitto on verovapaata.

Eli, mikäli auton myyntihinta on yli 1000 euroa, niin veroa voitosta pitää maksaa, vaikka voitto olisi 1 euro.
Ei pidä paikkaansa, ainakaan normaalielämässä. Muutenhan verottaja lähestyisi selvityspyynnöllä aina kun auton myy ja jättää ilmoittamatta. Käytännön raja on se n. 5 ajoneuvoa vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Ei pidä paikkaansa, ainakaan normaalielämässä. Muutenhan verottaja lähestyisi selvityspyynnöllä aina kun auton myy ja jättää ilmoittamatta. Käytännön raja on se n. 5 ajoneuvoa vuodessa.
Kyllä se paikkaansa pitää. Normaalitilanteessa käytetyn auton myynti on lähes aina tappiollista, joten ei siihen ole edes mitään puuttumistarvetta. Se, että verottajalta käytännössä puuttuu työkalut / resurssit selvitellä ne voitolliset tapaukset ei tee toiminnasta laillista. Joku noin viiden auton myynnin raja ei ole mikään lakiin perustuva vaan verottajan oma käytäntö, koska tarkempaan syyniin ei ole resursseja.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ei pidä paikkaansa, ainakaan normaalielämässä. Muutenhan verottaja lähestyisi selvityspyynnöllä aina kun auton myy ja jättää ilmoittamatta. Käytännön raja on se n. 5 ajoneuvoa vuodessa.
Mitähän sinä nyt sekoilet? Ei verottaja lähesty ketään, joka autonsa myy. Se on myyjän itsensä velvollisuus ilmoittaa myyntivoitosta. Ei verottaja noita kyttää. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että tuo verovelvollisuus pitää paikkansa. Laki on selkeä.

Ja ei ole edes mitenkään normaalia, että yksityishenkilöt myisivät käytettyjä autojaan kalliimmalla kuin mitä ovat ne itse ostaneet, eli mistään jokapäiväisestä toiminnasta ei ole kyse. Kai ymmärsit, että verovelvollisuus syntyy vain silloin kun myyt auton voitolla? Ei siis joka autokaupasta tarvitse olla veroja maksamassa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Tuolla verottajan sivulla mainitaan "Autot, veneet, arvokkaat taulut ja taide-esineet tai muut sijoituskohteet eivät ole tavanomaista koti-irtaimistoa. Niistä saadut myyntivoitot ovat veronalaista pääomatuloa. "
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Mitähän sinä nyt sekoilet? Ei verottaja lähesty ketään, joka autonsa myy. Se on myyjän itsensä velvollisuus ilmoittaa myyntivoitosta. Ei verottaja noita kyttää. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että tuo verovelvollisuus pitää paikkansa. Laki on selkeä.

Ja ei ole edes mitenkään normaalia, että yksityishenkilöt myisivät käytettyjä autojaan kalliimmalla kuin mitä ovat ne itse ostaneet, eli mistään jokapäiväisestä toiminnasta ei ole kyse. Kai ymmärsit, että verovelvollisuus syntyy vain silloin kun myyt auton voitolla? Ei siis joka autokaupasta tarvitse olla veroja maksamassa.
En sekoile yhtään mitään, joten pysyttele asiassa. Verottaja lähettää selvityspyynnön jos nimissäsi käy useampi auto kuin 5 vuodessa iha sama vaikka raha ei vaihtaisi omistajaa. Puhdas automaatio kyseessä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Tuolla verottajan sivulla mainitaan "Autot, veneet, arvokkaat taulut ja taide-esineet tai muut sijoituskohteet eivät ole tavanomaista koti-irtaimistoa. Niistä saadut myyntivoitot ovat veronalaista pääomatuloa. "
Eli jos myy normaalisti ei-tavanomaista koti-irtaimistoa tappiolla, niin ne voi vähentää pääomatuloista? Kätevää!
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
En sekoile yhtään mitään, joten pysyttele asiassa. Verottaja lähettää selvityspyynnön jos nimissäsi käy useampi auto kuin 5 vuodessa iha sama vaikka raha ei vaihtaisi omistajaa. Puhdas automaatio kyseessä.
Tuo automaatio, että 5 auton jälkeen tulee selvityspyyntö, ei liity mitenkään sihen tosiasiaan että jo yhden auton myyminen voitolla on veronalaista toimintaa. Sinä väitit, ettei ole. Tuo selvityspyyntö liittyy siihen, että verottaja haluaa tietää, onko autojen myyminen ammattimaista toimintaa vai ei.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Voiko osakkeilla tehdyt myyntitappiot vähentää automyynnistä tehdyistä myyntivoitoista? Tai ylipäätään mitään, voiko automyynnin myyntivoitoista vähentää mitään muita tappioita?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Voiko osakkeilla tehdyt myyntitappiot vähentää automyynnistä tehdyistä myyntivoitoista? Tai ylipäätään mitään, voiko automyynnin myyntivoitoista vähentää mitään muita tappioita?
Verottajan sivuista:
--clip--
Omaisuuden myynnistä tai muusta luovutuksesta syntyneet tappiot vähennetään kaikista pääomatuloista.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai pääomatuloja on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Myyntitappion perusteella et voi saada alijäämähyvitystä ansiotulojen verotuksessa.

Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
--clip--

Jos kerran auton myynti luetaan pääomatuloksi, niin hommahan toimii maalaisjärjellä molempiin suuntiin, parasta hommasta on tietysti se että mahdolliset vanhat tappiolliset autokaupat voi vähentää 5v ajan mahdollisista tulevista pääomatuloista!

Tietysti osamaksujärjestelyt saattaa teknisesti muuttaa kaupan luonnetta, omaisuushan on toisen nimissä silloin..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Verottajan sivuista:
--clip--
Omaisuuden myynnistä tai muusta luovutuksesta syntyneet tappiot vähennetään kaikista pääomatuloista.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai pääomatuloja on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Myyntitappion perusteella et voi saada alijäämähyvitystä ansiotulojen verotuksessa.

Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
--clip--

Jos kerran auton myynti luetaan pääomatuloksi, niin hommahan toimii maalaisjärjellä molempiin suuntiin, parasta hommasta on tietysti se että mahdolliset vanhat tappiolliset autokaupat voi vähentää 5v ajan mahdollisista tulevista pääomatuloista!

Tietysti osamaksujärjestelyt saattaa teknisesti muuttaa kaupan luonnetta, omaisuushan on toisen nimissä silloin..
Yksityinen ei saa vähentää auton myynnistä syntynyttä tappiota. Liiketoiminta on asia erikseen yrityksenä tai alv velvollisena

"Perheen käyttämän auton tai veneen myynnistä syntynyt tappio on vähennyskelvoton"
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Verottajan sivuista:
--clip--
Omaisuuden myynnistä tai muusta luovutuksesta syntyneet tappiot vähennetään kaikista pääomatuloista.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai pääomatuloja on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Myyntitappion perusteella et voi saada alijäämähyvitystä ansiotulojen verotuksessa.

Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
--clip--

Jos kerran auton myynti luetaan pääomatuloksi, niin hommahan toimii maalaisjärjellä molempiin suuntiin, parasta hommasta on tietysti se että mahdolliset vanhat tappiolliset autokaupat voi vähentää 5v ajan mahdollisista tulevista pääomatuloista!
Ei.

Edelleen verottajan sivuilta:

Oikeuskäytännössä (KHO 17.11.1997 taltio 2901) verovelvollisen ja hänen perheensä käyttöön hankittu henkilöauto on katsottu tavanomaiseen koti-irtaimistoon rinnastettavaksi, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetuksi omaisuudeksi, jonka luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen.

Eli verottaja on keplotellut tämän niin, että auton myynti tappiolla ei ole vähennyskelpoinen, mutta auton myynti voitolla on verotettavaa tuloa :)
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Ei.

Edelleen verottajan sivuilta:

Oikeuskäytännössä (KHO 17.11.1997 taltio 2901) verovelvollisen ja hänen perheensä käyttöön hankittu henkilöauto on katsottu tavanomaiseen koti-irtaimistoon rinnastettavaksi, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetuksi omaisuudeksi, jonka luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen.

Eli verottaja on keplotellut tämän niin, että auton myynti tappiolla ei ole vähennyskelpoinen, mutta auton myynti voitolla on verotettavaa tuloa :)
Näinhän se on, ja vielä jos haluaa pilkkua viilata, niin vaikka pariskunnan ainoa auto, onko se henkilökohtainen, tuskinpa..

Henkilökohtaisesti toivon vain kaikille onnistuneita kauppoja :)
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
Meillä on vastaavassa tilanteessa selvitty hyvin juurikin säätämällä latausteho pysyvästi 8-10A ja suurempia pyyntöjä vain jos oikeasti tarvis. Useimmiten riittää ihan schukosta tulevat tehot kun koko yön lataa ja voimavirtaa käytetään tarvittaessa.

Tilapäisesti nuo pääsulakkeet kestävät nimellisarvoaan suuremman kuormituksen.
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
Meillä on vastaavassa tilanteessa selvitty hyvin juurikin säätämällä latausteho pysyvästi 8-10A ja suurempia pyyntöjä vain jos oikeasti tarvis. Useimmiten riittää ihan schukosta tulevat tehot kun koko yön lataa ja voimavirtaa käytetään tarvittaessa.

Tilapäisesti nuo pääsulakkeet kestävät nimellisarvoaan suuremman kuormituksen.
Kiitos vastauksesta! Olen siis oikeilla jäljillä, 8A lienee jotakin 6kW paikkeilla ja sillä lataa 50kW akun 10%->80% riittävän nopeasti (=yön aikana).
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Meillä on WV laturi säädettynä 3x10A tehoille dippeillä ja riittää hyvin sekä sähkikselle et plugarille. Ei naksahda pääsulakkeet vaikka ois 9kW kiuasta päällä ym. 3X16A pari kertaa ollut kun on tiennyt että on menoa seuraavana päivänä, mutta nämä olleet few and far between.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
Jos on käteistä, niin osta sellainen mikä seuraa tuota kulutusta, niin ei tarvitse säädellä.
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
Vähän samaan tyyppiset pähkäilyt täällä. Erona tosin se, että vaiheita lataukseen käytössä vain kaksi ja latausvirran säätökin voi jäädä kahteen vaihtoehtoon. Tuntikulutuksen piikki täällä samaa suuruusluokkaa. Seuraavat latausskenaariot itse päätellyt:
  • Kulutus suurta, esim. sauna -> ei latausta tai maks. 8A yhdestä vaiheesta
  • Kulutus suurta, esim. kovat pakkaset, ei saunaa -> 8A yhdestä vaiheesta tai 8+8A kahdesta vaiheesta
  • Kulutus normaali tai vähäinen -> 16+16A kahdesta vaiheesta
Tuo 8+8A riittää käytännössä kaikkeen päivittäiseen ajoon. Excelissä noita tuntikulutuksia pyörittelin ja kyllä sieltä varmuutta suunnitelmille löytyy. Itsellä kuuden vuoden kulutukset taustalla niin ihan mielenkiintoisia yhteenvetoja saa tehtyä esim. viikon, lämpötilojen ja kulutusten perusteella. Todelliset piikit tuosta tuntikeskiarvosta puuttuu, mutta jos ne menisi sulakkeiden sallimissa ylikuormitusrajoissa kuitenkin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
Yhdestä vaiheesta 8 A:lla kerran viikossa. Kilometrejä tulee viikossa 100-150 ja kertalataus riittää talvellakin, jos ei ole tavallisten arkiajojen lisäksi muuta. Auton 12-16 tunnin päivittäisellä tallissaseisotusajalla ehtisi ladata 20-30 kWh joka yö. Omassani on 28 kWh akku ja se harvemmin on aivan loppuun ajettu, joten akku on aina täynnä ennen kuin yö loppuu kesken.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Yhdestä vaiheesta 8 A:lla kerran viikossa. Kilometrejä tulee viikossa 100-150 ja kertalataus riittää talvellakin, jos ei ole tavallisten arkiajojen lisäksi muuta. Auton 12-16 tunnin päivittäisellä tallissaseisotusajalla ehtisi ladata 20-30 kWh joka yö. Omassani on 28 kWh akku ja se harvemmin on aivan loppuun ajettu, joten akku on aina täynnä ennen kuin yö loppuu kesken.
Tän moni ei-sähköautoilija tuntuu unohtavan. Vaikka kuinka ynistään että joka päivä pitäisi ajaa +1000km elementtitaloa vetäen ja pysähtymättä edes vessaan, ei niitä todellisia päivittäisajoja kuitenkaan tule ihan valtavasti. Kyllähän se auto kaikista eniten tavan tallaajalla viettää aikaa siellä omalla parkkipaikallaan, ja jos vain asuu jossain vähänkään sähköautoilun kannalta myönteisessä paikassa, saa sitä autoa seisotettua 95% ajasta latauksessa (poislukien työpaikan pihalla, jos siellä ei lataus ole mahdollista). Moni pelkää kun ei ole 18tW laturia pihalla, että se auto on sitten heti tyhjänä ja mihinkään ei pääse kulkemaan ikinä, mutta ei niitä häkäpönttöjäkään tankata täyteen joka aamu. Noniin, offtopicia.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Oma latausasema on säädetty antamaan 3 x 10 A, keskus 3 x 25 A. Eivät ole sulakkeet hyppineet eikä toisaalta ole ollut tarve tilapäisestikään nostaa tehoja. Se onnistuisi kyllä helposti kytkemällä kännykkä laitteen wifiin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Olen täysin eri mieltä.

Tulevaisuudessa sähkön hintavaihtelujen takia edulliset "latausikkunat" tulevat olemaan lyhyempiä, jolloin sähköä on syytä saada autoon reippaampaa tahtia (spot-hintaiset sopparit yleistyvät). Lisäksi 11 kW lataus tuo joustoa, jos joskus sattuisikin olemaan kiire. Yksivaihelataus tuottaa myös vinokuormaa, jonka hallinta/rajoittaminen aiheuttaa lataustehoon suuremman pudotuksen kuin kolmivaiheissa latauksessa. Kustannuksellisestikin kolmivaihelatauksen rakentaminen ei paljon eroa 1x16A väsäämisestä.

Tänä päivänä laittaisin ehdottomasti 11 kW latauksen kuormanohjauksella.
Yllä oleva on näkemykseni, vaikka itse latailen kahta hybridiä yksivaiheisesti 5A/auto.

Ilman muuta kuormanohjaus + latauskapasiteetti kuntoon. Se tuo joustoa myöhemmin, kun:
1) joskus on kuitenkin spot-hintainen sopimus
2) tulee tarve nopealle lataukselle
3) mahdollistaa muiden sähkölaitteiden reippaamman käytön
4) ei estä ladata hitaammin
5) autojen akkujen energiatiheys lienee kasvussa, eli ladattavaa piisaa

Keskimääräinen ajosuorite suomalaisella taitaa olla 52 km/pv, jonka saa ladattua 5A kolmivaiheisesti reippaaseen kolmeen tuntiin ja yksivaiheisesti noin kymmeneen tuntiin. Silti yllä olevien argumenttien takia suosittelen 3x16A latausasemaa kuormanohjauksella.

Edit: kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2021
Viestejä
58
Ei.

Edelleen verottajan sivuilta:

Oikeuskäytännössä (KHO 17.11.1997 taltio 2901) verovelvollisen ja hänen perheensä käyttöön hankittu henkilöauto on katsottu tavanomaiseen koti-irtaimistoon rinnastettavaksi, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetuksi omaisuudeksi, jonka luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen.

Eli verottaja on keplotellut tämän niin, että auton myynti tappiolla ei ole vähennyskelpoinen, mutta auton myynti voitolla on verotettavaa tuloa :)
Ei tuo auton myyntivoiton verollisuus varmaan KHO:ssa menisi valitettaessa läpi, koska em. ennakkopäätöksen luonteisen ratkaisun jälkeen auto katsotaan koti-irtaimistoon rinnastettavaksi. Näin myös luovutuksessa syntyvä voitto 5.000 euroon asti on vastaavasti verovapaata.

Tämä keskustelu liippaa siinä mielessä juuri sähköautoja, että tuskin kukaan onnistuu näinä aikoina myymään vuoden-pari vanhaa sähköautoaan millään muulla kuin voitolla...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Ei tuo auton myyntivoiton verollisuus varmaan KHO:ssa menisi valitettaessa läpi, koska em. ennakkopäätöksen luonteisen ratkaisun jälkeen auto katsotaan koti-irtaimistoon rinnastettavaksi. Näin myös luovutuksessa syntyvä voitto 5.000 euroon asti on vastaavasti verovapaata.

Tämä keskustelu liippaa siinä mielessä juuri sähköautoja, että tuskin kukaan onnistuu näinä aikoina myymään vuoden-pari vanhaa sähköautoaan millään muulla kuin voitolla...
Tuntuu jotenkin hassulta että saisi voittoa. Ne lienee yhden käden sormin laskettuna ketkä tehneet jotain voittoa.

Model 3P 2021, ajettu 30tkm. Uutena 65k ja nyt saa käytettynä 62k. Miten tästä voi saada voittoa?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Kävin tänään ajamassa 72 kilsan lenkin ja pistin auton lataukseen. Auto (M3) latautui samaan 90 prosentin tasoon reilussa kahdessa tunnissa (2 h 11 min, 11 kWh). Parasta tässä oli se, että ulkopuolista energiaa ei tarvittu, eli aurinkovoimalla kaikki. Kateeksi käy australialaisia, joille tämä on mahdollista läpi vuoden.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Model 3 sr+. Uutena 47, 5k€ - 2k€ hankintatuki 12/2020. Nettiautosta häviävät nyt aika vilkkaasti 47-49k€ pyynneillä
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 435
Viestejä
4 161 652
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom