Uudessa Model 3 RWD:ssä tuo on ilmeisesti 57,5/60 kWh.Ihan vastaavat bufferit Teslalla on. Esim Model3 SR 51/54kWh ja LR 70/75kWh.
Uudessa Model 3 RWD:ssä tuo on ilmeisesti 57,5/60 kWh.Ihan vastaavat bufferit Teslalla on. Esim Model3 SR 51/54kWh ja LR 70/75kWh.
Käyttöönotossa säädetään rajoitus. Itsellä juuri laatikko tuossa jaloissa, mutta auto tulee vasta syksyllä, niin en tiedä saako latausvirtaa rajoitettua halutessaan apista myöhemminkinTeslan uusin seinälaturi houkuttelisi hinnallaan. Käsittääkseni tuolla pystyy lataamaan kaikkia type2-liittimellä varustettuja autoja? Mitenkäs tuo lataustehon säätö sovelluksella, voinee rajata esim 3x8A?
3. Sukupolven seinäliitin
Seinäliitin on kätevin latausratkaisu taloille, huoneistoille, hotelli- ja ravintola-alan toimijoille ja työpaikoille. Seinäliitin ja siihen kuuluva 7,3 metrin pituinen kaapeli takaavat vertaansa vailla olevan käyttömukavuuden tuottamalla jopa 71 kilometrin toimintasäteen tunnissa sekä...shop.tesla.com
Ainakin jos autosta pystyy latausvirtaa säätämään. Tuo seinälootahan keetoo vaan autolle sen maksimin, se voi halutessaan ottaa vähemmänkin.Käyttöönotossa säädetään rajoitus. Itsellä juuri laatikko tuossa jaloissa, mutta auto tulee vasta syksyllä, niin en tiedä saako latausvirtaa rajoitettua halutessaan apista myöhemminkin
Tässä ilmeisesti LFP-akku? Pienemmän bufferin ymmärtää tässä tapauksessa hyvin, koska LFP kestää niin hyvin syklejä.Uudessa Model 3 RWD:ssä tuo on ilmeisesti 57,5/60 kWh.
Juu on LFP-akulla.Tässä ilmeisesti LFP-akku? Pienemmän bufferin ymmärtää tässä tapauksessa hyvin, koska LFP kestää niin hyvin syklejä.
Automatiikka siellä ilmeisesti nyt prosenttien mukaan säätää bufferia.Nuokin lienevät vaihtuneet malli, vuosimalli ja akkukohtaisesti suuntaan ja toiseen.
Jossainkohtaahan tesla myi sitä pikkuakkuista oikeesti isolla akulla joka oli softalla rajoitettu, eli bufferia on ihan valtavasti.
Toisaalta, mun mielestä tuo systeemi hyvä jossa käyttäjä saa valita otetaanko maksimikapa käyttöön, vai mennäänkö miedommalla arkikäytöllä.
Jos ja kun kallis bensa on nostanut sähköautojen kysyntää niin sopiihan se järkeen että plugaritkin kallistuvat.Tässä tuntuu sähkökiimassa kyllä hinnat hyvin menneen ylöspäin, joka on toki täysin ymmärrettävää kun myydään monille eioota. Pidän vaan jokseenkin yllärinä, että tämä heijastuu samalla plugareiden hintoihin - ne kun ei oikein sähköautoja ole. Koitin piruuttani autovexissä mitä olisi nykyisestä vuoden vanhasta ja 21tkm ajetusta plugarista saanut ja se olisi 3.5k enemmän mitä maksoin siitä uutena. (eli 42k tarjottiin, 38.5k siitä itse maksoin aikoinaan).
Miksi ihmeessä, onhan niissäkin se bensakulujen säästöpotentiaali leivottu hintoihin mukaan?Tässä tuntuu sähkökiimassa kyllä hinnat hyvin menneen ylöspäin, joka on toki täysin ymmärrettävää kun myydään monille eioota. Pidän vaan jokseenkin yllärinä, että tämä heijastuu samalla plugareiden hintoihin - ne kun ei oikein sähköautoja ole. Koitin piruuttani autovexissä mitä olisi nykyisestä vuoden vanhasta ja 21tkm ajetusta plugarista saanut ja se olisi 3.5k enemmän mitä maksoin siitä uutena. (eli 42k tarjottiin, 38.5k siitä itse maksoin aikoinaan).
No, ainakin uusien autojen hinnat ovat nousseet kautta linjan ja vähäpäästöiset on haluttuja autoja vähän käytettyinä toki.Tässä tuntuu sähkökiimassa kyllä hinnat hyvin menneen ylöspäin, joka on toki täysin ymmärrettävää kun myydään monille eioota. Pidän vaan jokseenkin yllärinä, että tämä heijastuu samalla plugareiden hintoihin - ne kun ei oikein sähköautoja ole. Koitin piruuttani autovexissä mitä olisi nykyisestä vuoden vanhasta ja 21tkm ajetusta plugarista saanut ja se olisi 3.5k enemmän mitä maksoin siitä uutena. (eli 42k tarjottiin, 38.5k siitä itse maksoin aikoinaan).
Isommalla akulla?Nyt lähti oma ID4 fastlane tilaukseen, 49 900 metallivärin ja peräkoukun kanssa. Toimitusta lupailtiin k-autolta loka-marraskuun vaihteeseen, vähän ehkä aikaisemmin. Noin 40 autoa oli jäljellä tilausputkessa Suomessa, vähentynyt noin 30 autoa alkuviikosta kun kävin koeajamassa. En tiedä oliko myyntimiehen yritys saada minut nopeammin tarttumaan kauppaan mutta kuulosti ihan uskottavalta.
Joo ei ID4:sia taida edes saada pikkuakulla tehtaalta enää.Isommalla akulla?
Nykyiseen verotukseen ei kannata tuudittautua. Se aivan varmasti menee uusiksi, koska sähkön hinta tulee olemaan erittäin vaikeasti eroteltavissa sähköauton lataukseen käytetystä muuhun käyttöön menevästä. Itse sähköä siis on vaikea verottaa, joten seuraavaksi järkevintä on verottaa auton käytöstä muulla tavalla, esimerkiksi kulutusperusteisesti.Ajomatka on tärkeä kilpailutekiä, kyllä se kulutus valmistajia kiinnostaa, sitä ajomatkaa toki tehdään myös kasvattamalla akkua, mutta kyllä halvemmat konstit valmistajia kiinnostaa.
Asiakkaita kiinnostaa tehot, ja ajomatka latauksella ja hinta. Nyky sähkönhinnalla ja verotuksella kulutus lähinnä välillisesti.
Jos ja kun sähköautoille saadaan vaikka kilometripohjainen vero niin lyön vetoa saman veron tulevan myös polttiksille jo verotettavan polttoaineen lisäksiNykyiseen verotukseen ei kannata tuudittautua. Se aivan varmasti menee uusiksi, koska sähkön hinta tulee olemaan erittäin vaikeasti eroteltavissa sähköauton lataukseen käytetystä muuhun käyttöön menevästä. Itse sähköä siis on vaikea verottaa, joten seuraavaksi järkevintä on verottaa auton käytöstä muulla tavalla, esimerkiksi kulutusperusteisesti.
Et kuitenkaan siis ollut varsinaisesti eri mieltä siitä, että tulevaisuudessa sähköautojen kulutukset todennäköisemmin laskevat kuin nousevat? Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että hidaslatauksella pärjää tulevaisuudessa vielä paremmin kuin tänä päivänä.
No siis tilanne on niin erikoinen että tekisi mieli lyödä Tesla rahaksi ja ostaa mönkkäri. Ongelma vain että kulut per kk sellaisessa mönkkärissä minkä huolisin olisivat ihan yhtä isot kuin nykyisessä joten ei järkeä vaikka mönkkärillä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä hauskempaa.Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.
Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.
En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.
Käyttöarvo on varmaan se jonka takia kannattaa pitää, mutta jos ajattelee auton arvon oletettua kehitystä, niin kysyntä, joka nyt nostaa hintoja tulee tippumaan kun ne halvemmat kykenevät mallit tulee massatuotantoon kohta.No siis tilanne on niin erikoinen että tekisi mieli lyödä Tesla rahaksi ja ostaa mönkkäri. Ongelma vain että kulut per kk sellaisessa mönkkärissä minkä huolisin olisivat ihan yhtä isot kuin nykyisessä joten ei järkeä vaikka mönkkärillä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä hauskempaa.
Tämä, hiljakseen taantumaan ajatuva Eurooppa, komponentti pula ja putler sota pitää hinnat korkealla varmasti jonku vuoden.Vaikea uskoa, että sähköautojen hinnoissa tapahtuisi merkittävää kehitystä alaspäin ihan seuravaan pariin vuoteen vielä
Meillä on tuo sama. Kakkosauto/kaupunkiauto on Ford Focus ecobooster ja sen tilalle katseltiin sähkistä. Saman syyn takia nyt on laitettu ecoboosterille 2-5 vuoden jatkoaika. Jakohihnan vaihto ja isot muut isot huollot juuri tehty niin ei tee nyt mieli laittaa rahoja kiinni kun tiedämme että kehitys kehittyy kovaa vauhtia tuonne +500km / lataus ja myös odotusarvo uusien saatavuuden ja hintatason suhteen on se että muutaman vuoden sisällä hinnat normalisoituvat.Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.
Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.
En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.
Mikä on mönkkäri? Et varmaan ihan perus mönkijää tarkoita?No siis tilanne on niin erikoinen että tekisi mieli lyödä Tesla rahaksi ja ostaa mönkkäri. Ongelma vain että kulut per kk sellaisessa mönkkärissä minkä huolisin olisivat ihan yhtä isot kuin nykyisessä joten ei järkeä vaikka mönkkärillä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä hauskempaa.
Pitäisi määritellä mikä on merkittävä? Nykytilanne on kupla, se on selvä ja hintojen suunta on reilusti alaspäin jollain välillä. Heti kun uusien autojen toimitusajat ovat järjevät, niin käytettyjen hinta tippuu normaalitahtia. Ehkä 1-2v päästä? Akkujen halpeneminen tekee sitten isomman tiputuksen käytettyihin, mutta vuotta on vaikea sanoa.Vaikea uskoa, että sähköautojen hinnoissa tapahtuisi merkittävää kehitystä alaspäin ihan seuravaan pariin vuoteen vielä
Millä logiikalla, ottaen huomioon että jo nyt tänään myydään malleja yli vuoden päähän?Pitäisi määritellä mikä on merkittävä? Nykytilanne on kupla, se on selvä ja hintojen suunta on reilusti alaspäin jollain välillä. Heti kun uusien autojen toimitusajat ovat järjevät, niin käytettyjen hinta tippuu normaalitahtia. Ehkä 1-2v päästä? Akkujen halpeneminen tekee sitten isomman tiputuksen käytettyihin, mutta vuotta on vaikea sanoa.
Pistämme viestin talteen ja palaamme asiaan kun kyseinen asia alkaa olla todennettavissa.Millä logiikalla, ottaen huomioon että jo nyt tänään myydään malleja yli vuoden päähän?
Olen varmaankin jo väittänyt, mutta väitän edelleen - ehkä 2030 mennessä voisi saadakkin sähköauton 25klla, jolla pääseekelissä kuin kelissäpäälle 500 km. Seuraavan muutaman vuoden aikana ei kannata vielä pidättää hengitystä.
e. Korjaus, tarkoitan vieläpä wltp päälle 500km. Kelissä kuin kelissä ajavia ei tule saamaan 2030 25klla.
Ihan rehti ja rehellinen mönkijä. Jos löytäisi sopivan krossimallisen takaveto mönkkärin jolla saa ajaa 80kmh+ fiksuun hintaan niin vaihtaisin. Omistin aikanaan käyttiksenä 250cc krossimönkkärin katunakeilla ja aivan pirun hauska vekotin. Vaihtoehto oli ajaa prätkäkortti ja ostaa käytetty hinnat alkaen romu prätkä tai uusi TL-mönkkäri niin valitsin mönkijän ja pidin hauskaa kunnes sankari edessä veti tyhjällä tiellä brake checkit kun olin vaihtamassa kaistaa ja lensin stongan yli Volvon takalasiin ja siitä katuun ja olin tarpeeksi sekaisin että otin syyt niskoilleni ja äijä lähti samantien jatkamaan kauheella kiireellä matkaansa. Rattis/vakuuttamaton/katsastamaton tms todnäk. Jäi vaan silti kova polte noihin.Mikä on mönkkäri? Et varmaan ihan perus mönkijää tarkoita?
Toisaalta taantuma mahdollisesti myös vähentää (sähkö)autojen ja muidenkin kalliiden hyödykkeiden kysyntää, ja kryptovaluutat ovat nyt kokeneet niin kovan arvon- ja mainemenetyksen että ehkä komponenttipula hellittää ainakin niiden komponenttien ja raaka-aineiden osalta jotka päätyivät yhä kasvaviin kryptolouhintafarmeihin.Tämä, hiljakseen taantumaan ajatuva Eurooppa, komponentti pula ja putler sota pitää hinnat korkealla varmasti jonku vuoden.
Aikamoista... sentään ilmeisesti huomasivat omissa testeissään (vaikkakin kovin myöhään), eli ainakaan ei ole päässyt vielä tapahtumaan oikeassa elämässä?Toyotan ja Subarun uusien sähköautojen ajo pitää keskeyttää, autoista voi irrota renkaat.
Toyota, Subaru Tell Owners To Stop Driving bZX4 And Solterra Immediately Over Risk Wheels Could Fall Off | Carscoops
The issue seems to stem from a hub nut but details are still coming to lightwww.carscoops.com
Siis rengaspulteissa jotain ongelmaa? Mitähän uutta tuossa on yritetty keksiä. Onpa melko erikoista, ja vielä Toyotalta.Toyotan ja Subarun uusien sähköautojen ajo pitää keskeyttää, autoista voi irrota renkaat.
Toyota, Subaru Tell Owners To Stop Driving bZX4 And Solterra Immediately Over Risk Wheels Could Fall Off | Carscoops
The issue seems to stem from a hub nut but details are still coming to lightwww.carscoops.com
Olisko se kuitenkin pyörän navan pultti ei kyllä tarkkaan selvinnyt tekstistä? Kuningaspultistakin jotkut puhuvat mutta en tiedä onko se virallinen termi.Siis rengaspulteissa jotain ongelmaa? Mitähän uutta tuossa on yritetty keksiä. Onpa melko erikoista, ja vielä Toyotalta.
Pyörän navasta tuolla puhuttiin. Toyota taitaa olla suomessakin selvällä marginaalilla ykkönen noissa takaisinkutsuissa, mutta onko tuo sitten seurausta huonosta vai hyvästä laaduntarkkailusta...Siis rengaspulteissa jotain ongelmaa? Mitähän uutta tuossa on yritetty keksiä. Onpa melko erikoista, ja vielä Toyotalta.
Olisko se kuitenkin pyörän navan pultti ei kyllä tarkkaan selvinnyt tekstistä? Kuningaspultistakin jotkut puhuvat mutta en tiedä onko se virallinen termi.
Molempia voidaan kutsua "hub bolt".Pyörän navasta tuolla puhuttiin. Toyota taitaa olla suomessakin selvällä marginaalilla ykkönen noissa takaisinkutsuissa, mutta onko tuo sitten seurausta huonosta vai hyvästä laaduntarkkailusta...
Uusi Kia niro EV, toimitusaika n.6kk tilauksesta?Ensimmäinen täyssähkö kiikarissa. Lyhyt kyselykierros uusien saatavuudesta:
Tesla 3 Q1/2023
Tesla Y Q1/2023
Polestar 2 Q4/2022
Hyundai Ioniq 5 Q2/2023
Hyundai Kona Q2/2023
Renault Megane e-tech Q4/2022
VW ID 3 Q4/2022
VW ID 4 Q4/2022
VW ID 5 Q4/2022
Cupra Born Q2/2023
BMW i4 Q2/2023
Citroen e-C4 Q4/2022
Mercedes EQA Q2/2023
Onko vielä muita mitä kannattaisi kysellä? Hintaluokka max 50ke. Eli jätin Mersun kalliimmat, Porschen ym. kyselemättä. Tosin toi bemarikin menee reippaasi tyli budjetin jos siihen ottaa yhtään varusteita.
EDIT: En ajatellut odotella ensi vuodelle, joten Pole 2, Megane, Volkkarit vahvoilla. Ehkä Teslakin voisi mennä jos saisi tyyliin tammikuussa. Tosin Tesla menee jo yli budjetin, vaikka ainahan budjettia voi venyttää.
EDIT2: Käytetyt ei oo mulle vaihtoehto.
Kiitos vinkeistä! Pitää kysellä vielä nämä.Mitenkäs Audi Q4 e-tron Sportback (SUV korimallin tilauksia ei oteta tällä hetkellä vastaan) tai KIA EV6? Tai kysäise vieläkö tänä vuonna saisi Nissan Ariyaa?