Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Vaikka niistä löytyisi niin isoin ongelma ainakin itsellä olisi että jos talo sattuu tuollaisen laturin takia palamaan, maksajaa voi olla suht hankala löytää.
Vähän vaikea kyllä nähdä, että miksi se talo yhtäkkiä palaisi tuollaisen takia. Nuohan eivät tee mitään sille sähkölle joka virtaa niistä läpi - ainoastaan viheltävät merkkiäänisignaalia siihen päälle joka kertoo autolle, että millä teholla voi ottaa.

Jos se viheltää väärin, niin ei siinä muuta käy kuin että auto ottaa väärin tai ei ota ollenkaan.

Riskit liittyvät johonkin maadoitusongelmiin ja mahdollisiin sähköiskuvaaroihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Vähän vaikea kyllä nähdä, että miksi se talo yhtäkkiä palaisi tuollaisen takia. Nuohan eivät tee mitään sille sähkölle joka virtaa niistä läpi - ainoastaan viheltävät merkkiäänisignaalia siihen päälle joka kertoo autolle, että millä teholla voi ottaa.

Jos se viheltää väärin, niin ei siinä muuta käy kuin että auto ottaa väärin tai ei ota ollenkaan.

Riskit liittyvät johonkin maadoitusongelmiin ja mahdollisiin sähköiskuvaaroihin.
On siellä kontaktori sisällä, joka huonolaatuisena voi alkaa lyömään valokaarta ja syttyä, todennäköisesti kyllä polttaa sulakkeen.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Noista alin latureista on aiemminkin ollut pohdintaa onko niissä dc suojausta vei ei. Onko sulla mahdollista testata tuota?
Kyllähän tuossa kärkkäisen kauppaamassa juuri samannäköisessä mallissa se dc suojaus mainitaan:
  • Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Kyllähän tuossa kärkkäisen kauppaamassa juuri samannäköisessä mallissa se dc suojaus mainitaan:
  • Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja
No nimenomaan saman näköinen.

Kiinalaiset valmistavat valtavasti laadukkaan näköisiä, mutta vaarallisia tuotteita.

Esim ne iPhonen laturin kloonit, joissa ei ole muuta vikaa kuin 230v jännite siellä johdon päässä.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
No nimenomaan saman näköinen.

Kiinalaiset valmistavat valtavasti laadukkaan näköisiä, mutta vaarallisia tuotteita.

Esim ne iPhonen laturin kloonit, joissa ei ole muuta vikaa kuin 230v jännite siellä johdon päässä.
Täytyy katsoa tarkalla silmällä kunhan laturi saapuu. Ehkä jopa vertailla ainakin ulkoisesti tuohon kärkkäisen myymään, jos niillä hyllyssä niitä paikallisessa kivijalassa.
Luulisin, että täysin sama alkuperä molemmilla. Hintaero vain tulee siinä, että Kärkkäinen, Tietoset yms tuovat kiinasta noita itse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Täytyy katsoa tarkalla silmällä kunhan laturi saapuu. Ehkä jopa vertailla ainakin ulkoisesti tuohon kärkkäisen myymään, jos niillä hyllyssä niitä paikallisessa kivijalassa.
Luulisin, että täysin sama alkuperä molemmilla. Hintaero vain tulee siinä, että Kärkkäinen, Tietoset yms tuovat kiinasta noita itse.
Se ulkonäkö ei välttämättä kyllä kerro mitään. Euroopan markkinoille voidaan tehdä ihan eri kamaa kuin suoraan myytäväksi, vaikka kuori näyttäisikin ihan samalta.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Se ulkonäkö ei välttämättä kyllä kerro mitään. Euroopan markkinoille voidaan tehdä ihan eri kamaa kuin suoraan myytäväksi, vaikka kuori näyttäisikin ihan samalta.
No jos nuo näyttää täysin identtisiltä päällisin puolin, niin saatan kurkistaa myös sisälle molempiin, niin suomessa myytävään kuin tuohon aliexpressistä tilattuun. Justiin alustavasti tästä jo puhelinkin tutun kanssa jolla Tietosetiltä tilattu vastaava laturi käytössä. Se toki noin 6kk sitten otettu käyttöön, joten voi olla jotain vanhempaa malliakin.

No mutta en kyllä kovin murehdi. Kyseessä kun kuitenkin, kuten aiemmin jo mainittu, aikalailla pelkkiä tyhmiä kaapeleitahan nuo on. Joten jos itse johdot on ok, niin samakai tuo.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Mahtaakohan tuossa eLoadin Tietoset-laturin takana lukea kuvassa esitetyn Aliexpress-laturin tavoin (kielioppivirheineen) ”Use only with an RCD protected supply”? RCD on siis residual-current device eli vikavirtasuoja. :D
 

Liitteet

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tietosetin jakamassa linkissä Manuaaliin lukee, jotta " Käytä tuotetta ainoastaan vikavirtasuojakytkimen kanssa. "
Joo, noissa töpselilatureissa ei ole vikavirtasuojakytkintä sisäisenä kai missään, mutta siellä pitäisi olla tasavirtasuoja, tasavirtavuoto estää tavallisen vikavirtasuojan toimimisen, vain ne B-tyypin vikikset toimivat myös tasavirtavuodon kanssa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 181
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
Sama. Jos on yksi asia jossa ei kannata alkaa sniiduilemaan niin sähkölaitteet, kokonaiskustannuksissa ei mitään olennaista vaikutusta ja ei tarvitse miettiä vakuutusyhtiön yms reagointia jos jotain tapahtuisi. Puhumattakaan ihan oman ja perheen turvallisuudesta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
Suomalaiset kauppiaat vetää jäätävät katteet noista laitteista, se siinä varmaan merkkaa.

Itse ostin Aliexpressistä yhteensä 250€ hintaan asiointi- ja matkalaturikaapelit auton oman laturin kaveriksi ja ilmeisesti tässä eletään nyt aivan veitsenterällä.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
Suomalaiset kauppiaat vetää jäätävät katteet noista laitteista, se siinä varmaan merkkaa.

Itse ostin Aliexpressistä yhteensä 250€ hintaan asiointi- ja matkalaturikaapelit auton oman laturin kaveriksi ja ilmeisesti tässä eletään nyt aivan veitsenterällä.
Alista kun ostat niin et voi olla varma että olisi sama kampe kuin euroopassa myytävä vaikka ulkoisesti olisikin samanlainen. Varsinkin jos China Export merkillä varustettuna niin sitä suuremmalla syyllä itse ainakin jättäisin hankkimatta. Jos aidon CE-merkillisen alista saa ostettua niin onneksi olkoon. Ne viikarit kyllä siellä kiinan päässä voi kyllä sitä ce-merkkiäkin kylvää kamppeihinsa jos ei ole tarkoitus kuin pukata joku erä pihalle ja jättää kaupanteko siihen.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
CE-merkintä ei edellenkään ole mikään oikea tae laadusta, jos merkinnän antaja ei tunne, eikä aio kantaa vastuitaan:


CE-merkintä on merkintä, jolla tuotteen valmistaja tai valtuutettu edustaja vakuuttaa, että tuote täyttää tuotetta koskevien EU:n direktiivien ja asetusten olennaiset vaatimukset.

CE-merkinnällä varustettu tuote saa liikkua vapaasti EU:n alueella.

Merkinnän kiinnittää valmistaja tai valmistajan valtuuttama edustaja.

CE-merkintää ei myönnä mikään viranomainen tai muu kolmas taho.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Alista kun ostat niin et voi olla varma että olisi sama kampe kuin euroopassa myytävä vaikka ulkoisesti olisikin samanlainen. Varsinkin jos China Export merkillä varustettuna niin sitä suuremmalla syyllä itse ainakin jättäisin hankkimatta. Jos aidon CE-merkillisen alista saa ostettua niin onneksi olkoon. Ne viikarit kyllä siellä kiinan päässä voi kyllä sitä ce-merkkiäkin kylvää kamppeihinsa jos ei ole tarkoitus kuin pukata joku erä pihalle ja jättää kaupanteko siihen.
Se tuli jo selväksi moneen kertaan. Ihan tietoisen riskin tässä otan, kun moiset ahneet välistävetäjät vituttaa. Sen verran on ilmaa hinnoissa. Ilmoittelen heti jos talo tai edes sulake palaa, tai kumpikaan kampe lakkaa toimimasta.

CE-merkintä ei edellenkään ole mikään oikea tae laadusta, jos merkinnän antaja ei tunne vastuitaan:
Eli juuri samaa hommaa kuin perus merkkituote Statussymboli vailla mitään takeita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Kuten eRRo yllä kirjoitti. Ihan samaa kuraa se laturi voi silti olla vaikka siinä olisi oikea CE merkintä. Ei se ole mikään tae tai standardi, sen voi "kuka vaan myöntää". Nimimerkillä ulkomailta tuonut automaatiolaitteita ja laittanut niihin CE merkinnät.

Onko foorumilla latureiden jälleenmyyjiä vai mitä tämä jatkuva vänkäys tuottaa? Jos aiheesta on jo mainittu ja tilaaja silti tilaa laturin niin ei se teiltä pois ole. Todella ärsyttävä lukea 50 viestiä vääntöä aiheesta, välissä 20 viestiä pösön kampanjasta ja tämän jälkeen taas 50 viestiä CE merkinnästä.

EDIT: Itse tilasin kanssa 150e 1-vaihe laturin ALista, koska tarvitsen vielä yhden laturin helpottamaan arkea. Muut laturit on CE merkittyjä, joten foorumipoliiseille ei huolta. Tämän Alin, täysin samanlaisen kuin suomalaiset kaupat näyttää myyvän, uskalsin ostaa siksi että käytän sitä oikeasti vain etäällä kaikesta. Eli tulee roikkumaan lämpötolppaan. Jos se siihen roihahtaa niin ei ole kallis rasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Mä tuon asian esille ihan siksi että porukka tajuaisi että aliexpressin sama tuote ei yleensä ole sama tuote, vaan esimerkiksi tuollainen kallis ja toiminnallisuuden kannalta turha osa kuten tasavirtavalvonta on helppo jättää sieltä pois.

Se että paikallisesta lafkasta ostettuna tuote on kallis ja "vituttaa ahneet välistävetäjät" on ihan sama kuin se miksi jossain pizzeriassa se lätty maksaa 9e ja toisessa pizzeriassa 4e. Se 9e pizzeria on se mesta jossa se "välistävetäjä" ei ole ahne vaan maksaa asiallisesti duunarin palkan, sosiaalimaksut ja verot. Lähes kaikki me ollaan niitä duunareita, joiden asema on hyvä koska se meidät palkkaava "ahne välistävetäjä" maksaa meille oikein.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
Varmaan sama syy kun 80 000 € autolla ajetaan maailman ääriin, että säästetään 3 euroa parkkimaksua tai valitetaan kun sen sama 3 euroa joutuu käyttämään kerran kuukaudessa.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Varmaan sama syy kun 80 000 € autolla ajetaan maailman ääriin, että säästetään 3 euroa parkkimaksua tai valitetaan kun sen sama 3 euroa joutuu käyttämään kerran kuukaudessa.
Kohtalaisen huono vertaus, etenkin kun se on kaivettu jostain menneestä.

Esimerkiksi nykyisessä Helsingissä, jossa vihreät on terrorisoinut autoilijoita jo pidempään, alle 4 eurolla ei keskustaan parkkeerata tunniksi. Kaiken lisäksi se on usein rajattu siihen yhteen tuntiin, jonka jälkeen autoa pitää siirtää. Lisäksi maksullisuus pysyy 21 asti, jatkuen myös lauantaina 18 asti. Kyllä se jo merkittävän lisäsumman tuo laskuun, kun tulee kolmeksi tunniksi syömään ravintolaan illalla vaikka tekisikin sen vain kerran tai kaksi kuukaudessa. Jos siis edes saa paikkaa, koska samalla asukaspysäköintilupa on kyllä aika halpa ja kattaa melkolailla kaikki lähikadut. Eli sen lisäksi, että ulkopuolelta saapuva ryöstetään parkkimaksulla, joutuu vielä paikkaakin etsimään ihan tolkuttoman kauan.

Niinpä hieman kauemmaksi pysähtyminen on ihan fiksu valinta kaikinpuolin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kohtalaisen huono vertaus, etenkin kun se on kaivettu jostain menneestä.

Esimerkiksi nykyisessä Helsingissä, jossa vihreät on terrorisoinut autoilijoita jo pidempään, alle 4 eurolla ei keskustaan parkkeerata tunniksi. Kaiken lisäksi se on usein rajattu siihen yhteen tuntiin, jonka jälkeen autoa pitää siirtää. Lisäksi maksullisuus pysyy 21 asti, jatkuen myös lauantaina 18 asti. Kyllä se jo merkittävän lisäsumman tuo laskuun, kun tulee kolmeksi tunniksi syömään ravintolaan illalla vaikka tekisikin sen vain kerran tai kaksi kuukaudessa. Jos siis edes saa paikkaa, koska samalla asukaspysäköintilupa on kyllä aika halpa ja kattaa melkolailla kaikki lähikadut. Eli sen lisäksi, että ulkopuolelta saapuva ryöstetään parkkimaksulla, joutuu vielä paikkaakin etsimään ihan tolkuttoman kauan.

Niinpä hieman kauemmaksi pysähtyminen on ihan fiksu valinta kaikinpuolin.
Sähköautoille tai lataushybrideille se maksu on puolet, eli 1-vyöhykkeelläkin vain 2e/tunti. Mielestäni tämä on todella edullista.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Varmaan sama syy kun 80 000 € autolla ajetaan maailman ääriin, että säästetään 3 euroa parkkimaksua tai valitetaan kun sen sama 3 euroa joutuu käyttämään kerran kuukaudessa.
Toisessa otetaan riski epämääräisen elektroniikan maahantuonnilla talon ja auton palamiselle ja toisessa kunto kasvaa kun kävelee pidemmän matkan.
Itse maksoin mukisematta teslan kotilatauslaitteesta sekä asennuksesta. Lisäksi parkkeeraan kauppojen pihassa perimmäiseen nurkkaan ihan vaan että tulee arkiliiluntaa vähän enemmän.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
43
Joo, noissa töpselilatureissa ei ole vikavirtasuojakytkintä sisäisenä kai missään, mutta siellä pitäisi olla tasavirtasuoja, tasavirtavuoto estää tavallisen vikavirtasuojan toimimisen, vain ne B-tyypin vikikset toimivat myös tasavirtavuodon kanssa.
Tietoset eLOAD CEE 3x16A (3-vaihe) 11kW Type2 sähköautojen latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa Mutta eikö tuolla puhuta "type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja" vai onko tuo nyt eri asia kuin vikavirtasuojakytkin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tietoset eLOAD CEE 3x16A (3-vaihe) 11kW Type2 sähköautojen latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa Mutta eikö tuolla puhuta "type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja" vai onko tuo nyt eri asia kuin vikavirtasuojakytkin?
Katsos hemmetti.. Mä olen ollut siinä uskossa että noissa ei ole tuota ac puolen vikistä missään, mutta kyllä tuossa näyttäisi olevan.

Se etu tuossa on että lataus vanhasta voimavirtarasiasta jossa ei ole vikistä on edelleen ihan asetusten mukaista.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Mä olen ollut siinä uskossa että noissa ei ole tuota ac puolen vikistä missään
Mulla taas on enempi sellainen käsitys, että täällä myytävissä 3-vaihelatauslaitteissa pääsääntöisesti ON myös AC-vikasuojaus. Toki otoskokoni on hyvin pieni, mutta molemmissa omistamissani (AEV latauslaite ja CTEK Njord GO) on 30mA AC + 6mA DC vikasuojaukset.

Aliexpressin vehkeistä taas on mahdoton tietää mitä siellä on sisällä, ellei ole niin reipas että purkaa laitteen ja katsoo sisälle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
799
Kohtalaisen huono vertaus, etenkin kun se on kaivettu jostain menneestä.

Esimerkiksi nykyisessä Helsingissä, jossa vihreät on terrorisoinut autoilijoita jo pidempään, alle 4 eurolla ei keskustaan parkkeerata tunniksi. Kaiken lisäksi se on usein rajattu siihen yhteen tuntiin, jonka jälkeen autoa pitää siirtää. Lisäksi maksullisuus pysyy 21 asti, jatkuen myös lauantaina 18 asti. Kyllä se jo merkittävän lisäsumman tuo laskuun, kun tulee kolmeksi tunniksi syömään ravintolaan illalla vaikka tekisikin sen vain kerran tai kaksi kuukaudessa. Jos siis edes saa paikkaa, koska samalla asukaspysäköintilupa on kyllä aika halpa ja kattaa melkolailla kaikki lähikadut. Eli sen lisäksi, että ulkopuolelta saapuva ryöstetään parkkimaksulla, joutuu vielä paikkaakin etsimään ihan tolkuttoman kauan.

Niinpä hieman kauemmaksi pysähtyminen on ihan fiksu valinta kaikinpuolin.
Niinpä niin, Vihreät, nuo pahimmat kapitalistit ovat ajaneet Helsingin keskustan neliöhinnan ylös.

Jos tuolla enemmän pysäköi, kannattaa hakea tuo Zighin mainitsema alennus, ei vaadi kuin yhden sähköpostin lähettämisen:

Iltaisin itse käytän kyllä pysäköintihalleja. Jos vähän katsoo mihin laittaa, maksimihinta on 6e.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Niinpä niin, Vihreät, nuo pahimmat kapitalistit ovat ajaneet Helsingin keskustan neliöhinnan ylös.

Jos tuolla enemmän pysäköi, kannattaa hakea tuo Zighin mainitsema alennus, ei vaadi kuin yhden sähköpostin lähettämisen:

Iltaisin itse käytän kyllä pysäköintihalleja. Jos vähän katsoo mihin laittaa, maksimihinta on 6e.
Havaitsin vasta nyt olevani sähköautoketjussa, enkä yleisessä autokeskustelussa. Oma moka, kun aloin jo itsekseni pohtimaan että mitä väliä sillä on, kun suurimmalla osalla ei ole autoa, joka kelpaa tuohon alennukseen - läheskään kaikki hybridit ei esimerkiksi mene.

Mutta kyllä, sähköautoilijan näkökulmasta pysäköinti on vielä nipinnapin ok hintaista, pl. nuo jotkut max 1h rajoitukset ottaa kupoliin. Itselläni siis tämä alennus löytyy, vaan silti nipistelee välillä, 1 vyöhykkeellä ainakin :)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Kun mä menen keskustaan ovat parkkipaikat aika täynnä. Itse luen tuon niin, että eivät ole liian kalliita, muuten tilaa olisi enemmän.

Toki ostoskeskusten lisääntyminen ja ilmainen pysäköinti korostaakeskustan kalleutta, mutta halvemmilla hinnoilla parkkeja ei olisi ollenkaan.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
Kun mä menen keskustaan ovat parkkipaikat aika täynnä. Itse luen tuon niin, että eivät ole liian kalliita, muuten tilaa olisi enemmän.

Toki ostoskeskusten lisääntyminen ja ilmainen pysäköinti korostaakeskustan kalleutta, mutta halvemmilla hinnoilla parkkeja ei olisi ollenkaan.
Pysäköinti keskustassa on naurettavan halpaa paikallisille. Muualta tulleille taasen arvokasta ja hyvinkin rajoitettua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Henkilökohtaisesti suurin ongelma tuolla on ne aikarajoitukset. Mä en keskustaan mene kuin työasioissa, sinänsä se on ihan samantekevää mitä se pysäköinti maksaa per tunti, mutta ongelma tulee kun pysäköidä pitäisi n. 8h.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Tuli tussa lueskeltua tuota pienellä präntättyä tekstiä Cupra Bornin hinnastosta:
Maksimisähköteho 170 kW: Maksimiteho, joka on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan, laskettuna UN GTR -säännön nro 21 mukaan. Yksittäisissä ajotilanteissa
käytettävissä olevaan tehoon vaikuttavat monet tekijät, kuten ympäristön lämpötila sekä korkeajänniteakun varaustila, lämpötila, kunto tai ikä. Erityisesti maksimitehon saaminen
käyttöön edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23–50 °C ja varaustila vähintään 55 % (58 kWh akku)/ 85 % (77 kWh akku). Poikkeamat erityisesti edellä mainituista arvoista voivat johtaa tehon
laskemiseen niin, ettei maksimiteho ole käytettävissä. Seisontailmastoinnin käytöllä voi epäsuorasti vaikuttaa akun lämpötilaan tietyssä määrin, ja esimerkiksi akkuvarauksen ylärajaa voi säätää autosta.
Korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltava akkuvarauksen yläraja on 80 % (pitempien matkojen yhteydessä 100 %).
Eli nyt kun tilasin tuollaisen 77kWh akulla, niin minun kannattaa/täytyisi pitää akku 85-100% välillä, jotta saan maksamastani e-boost toiminnosta hyötyä. Eihän tässä ole oikein järkeä :confused:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Pysäköinti keskustassa on naurettavan halpaa paikallisille. Muualta tulleille taasen arvokasta ja hyvinkin rajoitettua.
Kyllä ainakin Helsingissä pysäköinti maksaa paikallisille saman kuin muualta tulleille. Vain asukaspysäköintiluvalla voi pysäköidä edullisesti omalla alueellaan, jotka ovat varsin rajattuja alueita. Ainoat alennukset tulee juurikin sähköautoille asuinpaikasta riippumatta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Vain asukaspysäköintiluvalla voi pysäköidä edullisesti omalla alueellaan, jotka ovat varsin rajattuja alueita.
Mielsin että hän tähän viittasi, ja sopimuspysäköintiin.
Asukaspysäköinti maksaa 15 tai 30 euroa kuukausi, eli hyvin halpaa, tuotteessa tosin on se huonopuoli että ovat "ylimyytyjä", eli ei takaa sitä pysäköinti paikkaa. Eli monelle todellinen kustannus on isompi, eli joku kaupallinen sopimuspaikka.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
23
Korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltava akkuvarauksen yläraja on 80 % (pitempien matkojen yhteydessä 100 %).
Eli nyt kun tilasin tuollaisen 77kWh akulla, niin minun kannattaa/täytyisi pitää akku 85-100% välillä, jotta saan maksamastani e-boost toiminnosta hyötyä. Eihän tässä ole oikein järkeä :confused:
Samaa höpötystä ihmettelin jo vuosi sitten Volkkarin ID.4 GTX:n hinnastosta. Ominaisuus olisi Suomen olosuhteissa käytettävissä suositusten mukaan: kesällä ja ekasta motarin rampista, kun lataa auton pitkää matkaa varten :)
Aikamoiset speksit kieltämättä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Samaa höpötystä ihmettelin jo vuosi sitten Volkkarin ID.4 GTX:n hinnastosta. Ominaisuus olisi Suomen olosuhteissa käytettävissä suositusten mukaan: kesällä ja ekasta motarin rampista, kun lataa auton pitkää matkaa varten :)
Aikamoiset speksit kieltämättä...
Ja polttomoottorilla huipputeho on käytettävissä:
Eipä juuri koskaan, koska moottori ei ole ikinä huipputehon kierroksilla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ja polttomoottorilla huipputeho on käytettävissä:
Eipä juuri koskaan, koska moottori ei ole ikinä huipputehon kierroksilla.
Polttomoottorilla on helppo valita kierrokset vain vaihdetta vaihtamalla, eikä sitä haittaa vaikka tankki olisi melkein tyhjä kun se saavuttaa huipputehonsa.
Mutta pointtini ei nyt ollut vertailla polttomoottoriin vaan lähinnä se, että miksi edes tehdä tuollaista järjestelmää mitä ei toivota "koskaan" käytettävän? Ohjeistetaan että ladatkaa maksimissaan 80%.
Tästä nyt ei oikein selviä mihin tää vaikuttaa. Onko vaikutus vain 0-100 aikaan vai vaikuttaako myös ohituskiihtyvyyteen 80-120, mikä on tuo tehon ero, kun ratista painaa tuota e boost nappia tai ei paina?
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
620
Miten näette sähköautojen hinnankehityksen parin vuoden sisällä? Tällä hetkellä ei nyt ihan tonnin pommi mutta 2-3k arvoinen perus käyttöauto, joka kuluttaa sen 7l/100km maantiellä. Ihan kauheasti ei tule ajeltua mutta näillä bensan hinnoilla on tullut ajateltua uuteen sähköautoon kuten Peugeotin e-208:iin vaihtaminen.

tuleeko hinnat laskemaan hieman esim. vuoden sisällä jotta kannattaisi jo nyt vaihtaa vai ajella tuolla maltillisesti vuosi kaksi ja katsella sitten kun saatavuus on parempi?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Sähkautossa on yksi vaihde paria poikkeusta lukuun ottamatta. Yhdellä vaihteella maksimiteho saavutetaan jossakin 80-100 välillä eli jos kiihdyttää 120 km/h vauhtiin, maksimiteho on käytössä pari sekuntia tai vähän enemmän autosta riippuen. Jos kiihdyttää kahteen sataan, teho on maksimissa 80-100 alkaen ja tuossa aikaraja voi tulla vastaan.
Näistä voisi ihan laittaa tehokäyriä näkyville, kun sanallisesti kuvattuna voi jäädä aikalailla erilainen kuva mieleen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Miten näette sähköautojen hinnankehityksen parin vuoden sisällä?
Sumuiselta.
Kohta alkaa oleen niin että päätös pitää tehdä joidenkin mallien kohdalla kesällä, kesän hinnoilla, jos meinaa kahdenvuoden päästä saada auton.

Jos luotetaan että valmistajat saava tuotannon pyöriin, jo toimitusketjuissa ei kustannusnousua yleistä inflaatiota enempää, niin verottomat realihinnat laskee.
Toiseen suuntaa vetää eurooppalainen ja mailmanlaajuinen kasvava kysyntä, johon tuotanto ei kerkiä vastata.
Kolmas tekiä on se kuinka valmistajat saavuttava päästötavoitteet, kannattaako valmistajien itse hintataukea sähkiksiä.

Jos pohdit miten tänään hankintun polesterin arvo säilyy, niin eri hintaluokissa voi kehitys olla erilaista, käytettyjen arvoon vaikuttaa millaista saa kaupasta ja mihin rahaan. Parivuotta ei tee ihmeitä, valikoima levenee, ,pommit ja lasten taudit paljastuu ja korjataan, kantama halpenee jos akkujen kustannus kehitys etenee suotuosana, tai jos valmistajilla on niukkuutta niin sitten voi olla nihkeempää.

Silti yllätyn jos kahdessa vuodessa tapahtuu yhtä jyrkkä kehitys kuin menneenä viitenävuotena. Odotan silti jotain julkistuksia entistä edullisempaan päähän, pienellä akulla, kaupunki/taajama autoja. Ei välttämättä julkaisua. (siis isompaa kuin se citikan mopoauto)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
23
Ja polttomoottorilla huipputeho on käytettävissä:
Eipä juuri koskaan, koska moottori ei ole ikinä huipputehon kierroksilla.
Totta tuokin. Ehkä eniten itseä häiritsi se, että hinnastossa on laitettu GTX:lle tehot:
220/299 ***
ja sitten pienellä präntillä se onkin joku maksimi, jolle on aika tiukat speksit:
***Maksimisähköteho 220 kW: Maksimiteho, joka on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan... blaablaa jne.

Takavetomallit on sitten 150kW/204hv ilman mitään erityisehtoja. Melkein herää kysymys, että mikä sen GTX:n "vakioteho" on silloin kuin em. ehdot ei täyty. Toisaalta sinänsä positiivista, että ainakin jollain keinoilla on mahdollista saada maksimit ulos :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Miten näette sähköautojen hinnankehityksen parin vuoden sisällä? Tällä hetkellä ei nyt ihan tonnin pommi mutta 2-3k arvoinen perus käyttöauto, joka kuluttaa sen 7l/100km maantiellä. Ihan kauheasti ei tule ajeltua mutta näillä bensan hinnoilla on tullut ajateltua uuteen sähköautoon kuten Peugeotin e-208:iin vaihtaminen.

tuleeko hinnat laskemaan hieman esim. vuoden sisällä jotta kannattaisi jo nyt vaihtaa vai ajella tuolla maltillisesti vuosi kaksi ja katsella sitten kun saatavuus on parempi?
Tätä ei varmasti kukaan tiedä. Jos polttoaineen hinta jatkaa kohoamistaan, niin sähköautojen määrä markkinoilla ei vastaa tämänkään vertaa kysyntään ja hinnat tippuu hitaasti.
Jos OPEC nostaa maailman markkinalla öljyn määrää, tiputtaa se hintaa ja sähköautojen kauppa hiljenee jonkin verran.
Jos Kiina tihentää taas lockdowniaan jostain käsittämättömästä syystä, niin saatavuuspula nostaa taas hintoja.
Jos Euroopassa seuraa enegiakriisi ja lama, niin ostovoima heikkenee ja saattaa hidastaa kauppaa tai heikentää saatavuutta.

Jos haluat kokonaistaloudellisesti edullisimman ratkaisun, niin alota laskemalla kuinka kalliin auton nykyinen ajosi sallisi kulujen muuttumatta. Nykyisen autosi arvonalenema on lähellä nollaa, joten polttoaine/huoltokulut määrittää paljon. Jos kuvailemasi ”en aja paljoa” on vaikka 10tkm vuodessa, niin kalliimpaa 98 tankkaamalla polttoainebudjetista vapautuisi jotain 1700-1800, veroista jonkin verran. Sitten sähköä menisi 400-500€ arvosta, vakuutukset varmasti kalliimmat ja kuukaisi erä nyt vähintään 300€, luultavasti enemmän. Eli vaikea tuota on taloudellisesti esimerkki kilometreillä perustella.
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
620
Sumuiselta.
Kohta alkaa oleen niin että päätös pitää tehdä joidenkin mallien kohdalla kesällä, kesän hinnoilla, jos meinaa kahdenvuoden päästä saada auton.

Jos luotetaan että valmistajat saava tuotannon pyöriin, jo toimitusketjuissa ei kustannusnousua yleistä inflaatiota enempää, niin verottomat realihinnat laskee.
Toiseen suuntaa vetää eurooppalainen ja mailmanlaajuinen kasvava kysyntä, johon tuotanto ei kerkiä vastata.
Kolmas tekiä on se kuinka valmistajat saavuttava päästötavoitteet, kannattaako valmistajien itse hintataukea sähkiksiä.

Jos pohdit miten tänään hankintun polesterin arvo säilyy, niin eri hintaluokissa voi kehitys olla erilaista, käytettyjen arvoon vaikuttaa millaista saa kaupasta ja mihin rahaan. Parivuotta ei tee ihmeitä, valikoima levenee, ,pommit ja lasten taudit paljastuu ja korjataan, kantama halpenee jos akkujen kustannus kehitys etenee suotuosana, tai jos valmistajilla on niukkuutta niin sitten voi olla nihkeempää.

Silti yllätyn jos kahdessa vuodessa tapahtuu yhtä jyrkkä kehitys kuin menneenä viitenävuotena. Odotan silti jotain julkistuksia entistä edullisempaan päähän, pienellä akulla, kaupunki/taajama autoja. Ei välttämättä julkaisua. (siis isompaa kuin se citikan mopoauto)
Kiitos kattavasta vastauksesta. Helppoa olisi jos voisi vain tilata ja sitten peruuttaa tilauksen vaikka vuoden päästä, mutta tässä pitää vain ottaa riski. Jotenkin epäilen että bensankaan hinta ei taida alle 2€ laskea. Se helpottaisi päätöstä huomattavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Miten näette sähköautojen hinnankehityksen parin vuoden sisällä? Tällä hetkellä ei nyt ihan tonnin pommi mutta 2-3k arvoinen perus käyttöauto, joka kuluttaa sen 7l/100km maantiellä. Ihan kauheasti ei tule ajeltua mutta näillä bensan hinnoilla on tullut ajateltua uuteen sähköautoon kuten Peugeotin e-208:iin vaihtaminen.

tuleeko hinnat laskemaan hieman esim. vuoden sisällä jotta kannattaisi jo nyt vaihtaa vai ajella tuolla maltillisesti vuosi kaksi ja katsella sitten kun saatavuus on parempi?
Jos sulla on sähköön siirtymisenä ajatus kustannusten säästämisestä, niin ei tuollaisesta parin tonnin pommista ole mitään mieltä vaihtaa pois. Mii/e-Up/Citigo triplettiä kun myivät 2019 reilusti alle 20 k€ hintaan uutena, niin ostossa oli enemmän järkeä, koska vuotuinen kulusäästö kompensoi täysin uuden auton pääomakulut ja vähänkin enemmän ajavalle (10-15 tkm/v) auto "maksaa" itsensä takaisin vähintään akkutakuun sisällä. Lisäbonuksena uuden auton takuu.
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
620
Jos sulla on sähköön siirtymisenä ajatus kustannusten säästämisestä, niin ei tuollaisesta parin tonnin pommista ole mitään mieltä vaihtaa pois. Mii/e-Up/Citigo triplettiä kun myivät 2019 reilusti alle 20 k€ hintaan uutena, niin ostossa oli enemmän järkeä, koska vuotuinen kulusäästö kompensoi täysin uuden auton pääomakulut ja vähänkin enemmän ajavalle (10-15 tkm/v) auto "maksaa" itsensä takaisin vähintään akkutakuun sisällä. Lisäbonuksena uuden auton takuu.
Jotain tällaista olin pyöritellyt Excelillä, pommin satunnaiset huollot lähimmällä verstaalla, vakuutus, verot ja bensat (150€ saan noin 60l eli tankin täyteen. Sanotaan että kustannukset ovat siis 200-250€/kk). Sähköautolla tämä menisi pelkkään lyhennykseen ja siihen vielä arvonaleneminen josta ei tuolla tarvitse murehtia. Ehkä isoin ”jos” tässä on tuo bensan hinta eli jos se sinne 3€ hyppää ja sitä kautta sähköautojen kysyntä raketoi entisestään nostaen hintoja, niin voikin olla jo 50-60 kun karvalakki Peugeot maksaa sen 40k ja jonot ovat vielä pidemmät.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Autoliikkeissä ainakin näkyy se arvonalenema kun kyselee. Tesloja on nyt paljon saatavilla koska niitä on tuotu Euroopasta, niin vanhemmista ei oikein saa hyvää hintaa.
65k auto on nyt noin 57k auto vaihdokkina, ikää vuosi ja ajettu 30 000km.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jotain tällaista olin pyöritellyt Excelillä, pommin satunnaiset huollot lähimmällä verstaalla, vakuutus, verot ja bensat (150€ saan noin 60l eli tankin täyteen. Sanotaan että kustannukset ovat siis 200-250€/kk). Sähköautolla tämä menisi pelkkään lyhennykseen ja siihen vielä arvonaleneminen josta ei tuolla tarvitse murehtia. Ehkä isoin ”jos” tässä on tuo bensan hinta eli jos se sinne 3€ hyppää ja sitä kautta sähköautojen kysyntä raketoi entisestään nostaen hintoja, niin voikin olla jo 50-60 kun karvalakki Peugeot maksaa sen 40k ja jonot ovat vielä pidemmät.
Itse ehkä enemmän tuolla kannalla, että uusien sähköautojen kova kysyntä ja huono saatavuus nostaa uusien hintoja. Viimeksi tänään VW nosti ID3:n hintaa yli tonnilla ja ID4:n hintaa kahdella tonnilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Minä tilasin sähköauton ihan vain siksi, että nykyään bensakulujen vuoksi perun pidempiä reissuja. Nytkin tekisi mieli mennä ensi viikonloppuna kotikaupunkiin pyörähtämään, mutta pelkkiin bensoihin menisi melkein 70 euroa. Sähköllä selviäisin noin 20 eurolla.

Kokonaismenoissa en edes varmaan säästä lopulta mitään, mutta haluan vain saavuttaa sen liikkumisen vapauden, ettei tarvitse miettiä kuluja, vaan voi vaan ajella just niin paljon kuin haluaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom