- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 046
Joo, nimenomaan tuota tarkoitin, eli onko käppäri ainoa laite joka pitelee autoa paikallaan?Oletettavasti P-vaihdetta, jollainen tuosta Dacian vaihteenvalitsimesta puuttuu.
Joo, nimenomaan tuota tarkoitin, eli onko käppäri ainoa laite joka pitelee autoa paikallaan?Oletettavasti P-vaihdetta, jollainen tuosta Dacian vaihteenvalitsimesta puuttuu.
En tietenkään jätä. Siinä se nätisti kulkee seinää pitkin ja johdon pää on juuri latausluukun kohdalla seinätelineessä kiinni. Kaapeli ei roiku ikinä maassa eikä tarvitse kieritellä mihinkään ympäri.Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa.
No lähinnä siitä kun sanoit, että nyt valitsisit pidemmän kaapelin niin eihän se nykyinen silloin ole optimimittainen. Muutenhan ei olisi mitään syytä edes harkita vaihtamista. Toki seuraava auto jos onkin Miita metrin tai puolitoista pidempi niin nykyinen ei välttämättä enää riitäkään.En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
Miten sähköautossa edes teoriassa voisi olla joku P-vaihde joka pitelee autoa paikallaan?Joo, nimenomaan tuota tarkoitin, eli onko käppäri ainoa laite joka pitelee autoa paikallaan?
Samalla lailla kuin missä tahansa automaattisessa vaihteistossa. Salpa joka pidättelee hammasratasta. Kyllä käsittääkseni suurimmassa osassa sähköautoista on käsijarrun lisäksi tuollainen mekaaninen salpasysteemi.Miten sähköautossa edes teoriassa voisi olla joku P-vaihde joka pitelee autoa paikallaan?
Sähköautojen P tarkoittaa aina käytännössä väkisin sitä, että joku automaattinen käsijarru menee päälle. Ei siellä ole mitään vaihteistoa missä voisi kääntää rattaan jollekin lukitusvaihtelle.
Salpasysteemi missä osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan? Toki joku hammasratas on moottorin ja tasauspyörästön välillä, mutta että siellä olisi kytkin + keino vetää tuo ratas irti?Samalla lailla kuin missä tahansa automaattisessa vaihteistossa. Salpa joka pidättelee hammasratasta. Kyllä käsittääkseni suurimmassa osassa sähköautoista on käsijarrun lisäksi tuollainen mekaaninen salpasysteemi.
Eihän se salpa mitään vaihdelaatikkoa edellytä... eikä sen tarvitse olla edes vipu joka johonkin hampaiden väliin menee, vaain esim akselin ympärillä oleva pooriholkki jota liikautetaan pituussuunnassa vastaamaan kuoressa olevaan hammastukseen... tai jos halutaan tehdä tuollainen hammasrattaan väliin ottava palanen, niin esim tasauspyörästöstä löytyy kyllä tilaa tuolle jos siltä tuntuu. Suoravetoista järjestelmää ei missään sarjatuotetussa sähköautossa ole, mutta siihenkin sen voisi kyllä toteuttaa laittamalla itse moottoriin jokin lukitusmekanismi.Salpasysteemi missä osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan? Toki joku hammasratas on moottorin ja tasauspyörästön välillä, mutta että siellä olisi kytkin + keino vetää tuo ratas irti?
Eikö Porsche taycan / etron gt ole ainoa vaihteistollinen / kytkimellinen sähköauto? Ja siinäkin kait vain taka-akseli irrotetaan vedosta motarivauhdeissa jos käytössä on eco-mode?
Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
Niin no tuollainen seinään kiinnitys onnistuu vain, jos on yksi ja sama auto siinä.En tietenkään jätä. Siinä se nätisti kulkee seinää pitkin ja johdon pää on juuri latausluukun kohdalla seinätelineessä kiinni. Kaapeli ei roiku ikinä maassa eikä tarvitse kieritellä mihinkään ympäri.
Käytännössä tuossa on seinä ja avoin piha. Varmasti riittää nyt ja jatkossa, jos on kaksi autoa. Missä kohtaa minä olen harkinnut vaihtamista, älä lisää omiasi. Seuraavaan ostan vielä pidemmän, jos on tarjolla, kun ei siitä haittaa ole ja antaa melkein option pistää kolmanteenkin autoon kiinni. Tai pysäköidä 2 ihan päin peetä.No lähinnä siitä kun sanoit, että nyt valitsisit pidemmän kaapelin niin eihän se nykyinen silloin ole optimimittainen. Muutenhan ei olisi mitään syytä edes harkita vaihtamista. Toki seuraava auto jos onkin Miita metrin tai puolitoista pidempi niin nykyinen ei välttämättä enää riitäkään.
Mihin se takuu katoaa, jos valmistajan varaosan pistää? Sähkäristäkään en ole ihan varma, kun tuossa on hyvin siisti liitin sille kaapelille. Helpompi tuo olisi vaihtaa kuin jonkun rälläkän virtajohto, jonka käsittääkseni kuluttajakin saa tehdä.Kiinteän kaapelin vaihtamiseen tarvitsee vähintään sen sähkärin, mutta kysymykseksi silloinkin jää että onko se laturi uudella johdolla enää säännökset täyttävä. Valmistaja ainakin evää takuun laturille jos tekee omia modauksia laitteeseen.
Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autollaNiin no tuollainen seinään kiinnitys onnistuu vain, jos on yksi ja sama auto siinä.
Siis auton ollessa kahdessa eri paikassa? Ei sen nyt mikään ihmeellinen suoritus ole, jos autoja siirtämällä saa latauspaikkaan toisen.Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autolla
Enköhän mä ihan itse tiedä mitä haluan ja tarvitsen. Nykyinen on täysin mieluisa ja hyvä kuten jo kerroin. Mihinkään en ole vaihtamassa. Sä olet nyt inttänyt tätä offtopickia jo aika pitkään, eiköhän riitä.Jos ylipäätään toteat että nyt ottaisit pidemmän kaapelin niin se kertoo että se olisi mieluisampi kuin se nykyinen.
En tiedä, mutta jollain tavalla tuo toiminta nyt on hakusessa. Ei parkkilukko tarvitse kytkintä toimiakseen. Sähköautossa on alennusvaihteisto moottorin ja vetoakselien välissä eikä ole mikään ongelma laittaa sinne mekaanista parkkilukkoa. Toiminta on aivan vastaava kuin perinteisten automaattivaihteistojen parkkilukoissa.Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
Teslassa ei ole, muitakin varmasti on. P-asennosta menee aina "käsijarru" päälle. Myös muut valmistajat ovat tiputtamassa noita mekanismeja pois, koska kyseessä on polttisautoista revitty muinaisjäänne. Käsijarru on joka tapauksessa oltava, joten on kustannustehokkaampaa käyttää sitä myös parkkilukkona. Tällöin käyttäjän ei tarvitse miettiä milloin kytketään käsijarru ja milloin vain parkkilukko.Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.Kyllä se P asento on eri asia, kuin käsijarru ainakin Hyundai Konassa. P asennossa auton voimansiirto on lukittu mutta se liikkuu työnnettäessä hiukan eteen tai taaksepäin kuten tavanomainen automaatti.
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.En nyt ihan ymmärtänyt, että miksi tasaisuus olisi jotenkin hyve. Eikai nopea lataus 10 % tienoilla mitenkään poissulje sitä, että akku latautuisi kohtuullisella nopeudella vielä 80 % tasolla.
Periaatteessa kyllä sähköinen käsijarru joka toimii kahteen eri pyörään on kaksi erillistä järjestelmää, vaikka ne teknisesti samanlaiset ovatkin.En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
Onko noista mitään hinta-arvioita vielä?Hyvältä vaikuttaa: Mikä muodonmuutos! Kia Niroa ei enää kukaan voi sanoa vanhanaikaisen näköiseksi
Ei ole tehty alusta (pun intended!) asti sähköautoksi mutta en tiedä tuntuuko se missään. Vieläkö saisi nelivedon ja latausluukun parempaan paikkaan niin voisi harkita.
Sivuilla taisi lukea EV hinnat alkaen vähän yli 43 tonnia.Onko noista mitään hinta-arvioita vielä?
Onkohan tässä vielä sama latausnopeus kuin vanhassa?Hyvältä vaikuttaa: Mikä muodonmuutos! Kia Niroa ei enää kukaan voi sanoa vanhanaikaisen näköiseksi
Ei ole tehty alusta (pun intended!) asti sähköautoksi mutta en tiedä tuntuuko se missään. Vieläkö saisi nelivedon ja latausluukun parempaan paikkaan niin voisi harkita.
Tais lukea tuolla että 75kw latausnopeus...?Onkohan tässä vielä sama latausnopeus kuin vanhassa?
Unohdit korealaiset eli Ioniq 5 ja EV6 jotka myös lataavat vauhdilla 80% asti ilman suurempaa hidastumista.Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Tuo on kyllä vähän nafti, mutta pitäisi kokeilla millainen nopeus on käytännössä. Ihan ok päivitykseltä tuo Niro EV noin muuten vaikuttaisi. Tukien ja alennusten jälkeen alle 40 tonnia. ID3 on hieman halvempi.Tais lukea tuolla että 75kw latausnopeus...?
Onko oikeasti muka alle 40ke??Tuo on kyllä vähän nafti, mutta pitäisi kokeilla millainen nopeus on käytännössä. Ihan ok päivitykseltä noin muuten vaikuttaisi. Tukien ja alennusten jälkeen alle 40 tonnia.
Niin kai tuohon sen 2000 hankintatuen saa ja jonkun alennuksen vielä päälle? Saattaa toki olla alkuvaiheessa pienemmät alennukset kun on uusi malli.Onko oikeasti muka alle 40ke??
Jaa, mä olen mieltänyt termin "pikkuauto" kyllä paljon pienempiin ajoneuvoihin. Meillä on Niro ja sinne mahtuu hienosti selkä menosuuntaan lastenistuimet taakse, joiden kanssa minä ainakin mahdun vielä ajamaan (181 cm). Takakontti ei ole hurjan iso, mutta sinnekin on kaikki tarpeelliset lastenvaunut ja muut tavarat aina mahtuneet.Kyseessä on kuitenkin pikkuauto
Tuo on aika lähellä ID4:n kokoa (taitaa olla pari senttiä lyhyempi) eli ei se nyt ihan mikään pikkuauto ole.Olenko ainoa, jonka mielestä tuo on kallis? Kyseessä on kuitenkin pikkuauto ja hinnat alkaen 31 k €. Pakolliset varusteet ja talvirenkaat päälle niin ollaan lähellä 35 k €.
Höpö höpö, ei edes edeltäjä Niro ole mikään pikkuauto.Olenko ainoa, jonka mielestä tuo on kallis? Kyseessä on kuitenkin pikkuauto ja hinnat alkaen 31 k €. Pakolliset varusteet ja talvirenkaat päälle niin ollaan lähellä 35 k €.
Mulla on kyllä aina vaan auton edessä maassa latauskaapeli, En mä sitä minnekään kieputa, toki latausliitin on auton edessä seinällä, mutta kaapeli vain maassa.. Latausluukku siis kuskin oven edessä. Auto ok-talon katoksessa.Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa. En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
En tiedä, mutta hankintatuen joutuisi maksamaan takaisin, jos myy alle 12 kk ikäisenä.Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
Tämä tiedossa kyllä, tämä onkin lähinnä teoreettista pohdiskelua asian tiimoilta.En tiedä, mutta hankintatuen joutuisi maksamaan takaisin, jos myy alle 12 kk ikäisenä.
Menee kyllä aika arvailuksi, koska riippuu ihan siitä mikä sähköautojen yleinen saatavuus on tuohon aikaan. Tosin sen voi aika hyvin järkeillä niin, että jos saat erityisen hyvän hinnan, et todennäköisesti saa sitä kilpailijan parempaa halvalla tai kovinkaan lyhyellä toimitusajalla. Jos taas hinta on tippunut paljon, muihinkin saa hyvät alennukset.Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
Aivan samaa ajattelin itsekin. Jos myy tuon e-2008:n voitolla eteenpäin, millaisen sähköauton saa tilalle ja millä hinnalla ja ennen kaikkea millaisella toimitusajalla? Tuo tarjous e-2008 on kyllä todella halpa ja järkevä uusi sähköauto mikäli tilat riittää eikä pitkää matkaa tarvitse usein ajaa. Itse pitäisin autoa ehkä jopa koko takuuajan (3 vuotta). Uusia 30 tonnin sähköautoja on aika vähän markkinoille tulossa, Volkkariltakin ilmeisesti vasta 2025. Tämä saattaa pitää jatkossakin 1-2 vuotta vanhojen pienten sähköautojen jälleenmyyntiarvot aika korkealla. e-2008 ei tosin mikään pieni auto ole, tämäkin vielä lisää auton järkevyyttä tuossa hintaluokassa.Menee kyllä aika arvailuksi, koska riippuu ihan siitä mikä sähköautojen yleinen saatavuus on tuohon aikaan. Tosin sen voi aika hyvin järkeillä niin, että jos saat erityisen hyvän hinnan, et todennäköisesti saa sitä kilpailijan parempaa halvalla tai kovinkaan lyhyellä toimitusajalla. Jos taas hinta on tippunut paljon, muihinkin saa hyvät alennukset.
Tuossa on vielä se ongelma, että hankintatuen vaatimuksena on, että omistaa auton vuoden verran ja oliko vielä niin, että hankintatukia saa sama henkilö vain yhden per vuosi. Tosin nuokin säännöt voivat olla jotain toista jo vuodenvaihteessa.
Taitaa muuten ekan vuoden aikana olla mahdollista ostaa jatkotakuu, jolla jatkaa takuuta viiteen vuoteen ja 150 000 kilometriin. Tämänhetkinen hinta tuolle on 390 euroa. Ei huono diili minusta.Itse pitäisin autoa ehkä jopa koko takuuajan (3 vuotta). Uusia 30 tonnin sähköautoja on aika vähän markkinoille tulossa,
Sama.Minulle pitäisi tulla elokuussa e-208. Aion pitää autoa ainakin 2 vuotta ja uskoisin, että auton hinta sulaa maltillisesti vaikka se ei noin halpa auto olekaan kuin kampanja e-2008.
Pitipä oikein katsoa, pösön sivuilla: "Laajennetun lisätakuun voi ostaa ajoneuvolle 6 kk kuluessa ajoneuvon käyttöönotosta. Jos haluat lisätakuun ajoneuvollesi, ole yhteydessä Peugeot-jälleenmyyjääsi.".Onkohan se mahdollista ostaa vuoden ajan, minulla on sellainen mielikuva, että olisi lyhyempi aikaväli, esim. 3 kk. Joka tapauksessa, jos auton meinaa pitää, niin tuolla hinnalla aika helppo päätös.
Laajennettua lisätakuusopimusta ei myönnetä taksi-, ambulanssi-, ruumisauto-, autokoulu- autonvuokraus- tai kilpailukäyttöön eikä henkilöiden kuljetukseen maksua vastaan tarkoitetuille autoille.Pitipä oikein katsoa, pösön sivuilla: "Laajennetun lisätakuun voi ostaa ajoneuvolle 6 kk kuluessa ajoneuvon käyttöönotosta. Jos haluat lisätakuun ajoneuvollesi, ole yhteydessä Peugeot-jälleenmyyjääsi.".
Onko siellä edes mitään lisäosia vikaantumassa? Lämpöpumppuhan siellä autossa on joka tapauksessa (ilmastointilaite). Kyse on lähinnä siitä, että toimiiko se kumpaankin suuntaan.En pitäisi lämpöpumpun puutetta kynnyskysymyksenä. Vaikutus kulutukseen on aika marginaalinen, kuten yllä todettua. Enemmän vikaantuvia osiakin sähkövastukseen verrattuna.