Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autolla :thumbsup:
Siis auton ollessa kahdessa eri paikassa? Ei sen nyt mikään ihmeellinen suoritus ole, jos autoja siirtämällä saa latauspaikkaan toisen.
Jos ylipäätään toteat että nyt ottaisit pidemmän kaapelin niin se kertoo että se olisi mieluisampi kuin se nykyinen.
Enköhän mä ihan itse tiedä mitä haluan ja tarvitsen. Nykyinen on täysin mieluisa ja hyvä kuten jo kerroin. Mihinkään en ole vaihtamassa. Sä olet nyt inttänyt tätä offtopickia jo aika pitkään, eiköhän riitä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
En tiedä, mutta jollain tavalla tuo toiminta nyt on hakusessa. Ei parkkilukko tarvitse kytkintä toimiakseen. Sähköautossa on alennusvaihteisto moottorin ja vetoakselien välissä eikä ole mikään ongelma laittaa sinne mekaanista parkkilukkoa. Toiminta on aivan vastaava kuin perinteisten automaattivaihteistojen parkkilukoissa.

Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
Teslassa ei ole, muitakin varmasti on. P-asennosta menee aina "käsijarru" päälle. Myös muut valmistajat ovat tiputtamassa noita mekanismeja pois, koska kyseessä on polttisautoista revitty muinaisjäänne. Käsijarru on joka tapauksessa oltava, joten on kustannustehokkaampaa käyttää sitä myös parkkilukkona. Tällöin käyttäjän ei tarvitse miettiä milloin kytketään käsijarru ja milloin vain parkkilukko.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
94
Kyllä se P asento on eri asia, kuin käsijarru ainakin Hyundai Konassa. P asennossa auton voimansiirto on lukittu mutta se liikkuu työnnettäessä hiukan eteen tai taaksepäin kuten tavanomainen automaatti.
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
En nyt ihan ymmärtänyt, että miksi tasaisuus olisi jotenkin hyve. Eikai nopea lataus 10 % tienoilla mitenkään poissulje sitä, että akku latautuisi kohtuullisella nopeudella vielä 80 % tasolla.
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
Periaatteessa kyllä sähköinen käsijarru joka toimii kahteen eri pyörään on kaksi erillistä järjestelmää, vaikka ne teknisesti samanlaiset ovatkin.

Käyttöjarrulla pitää olla erillinen varajärjestelmä, mutta en usko että vastaavaa vaatimusta pysäköintijarrulle on. Esim raskaassa kalustossa ei ole mitään tuplakässäriä, ja yleensä niillä on kovemmat vaatimukset tuollaisissa asioissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.

Unohdit korealaiset eli Ioniq 5 ja EV6 jotka myös lataavat vauhdilla 80% asti ilman suurempaa hidastumista.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Tuossa juttua, pitäisi saada tänä vuonna 600 kpl Niroa Suomeen, versioista tuossa ei puhuta mitään. Mikä lienee EV mallin toimitusaika.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Jos maahantuoja odottaa EV:n osuuden olevan jutun mukaan 40% myynnistä, niin tuskin ainakaan yli 240 täyssähköä on lupa odottaa tälle vuodelle. Sekin olisi jo paljon.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
334
Olenko ainoa, jonka mielestä tuo on kallis? Kyseessä on kuitenkin pikkuauto ja hinnat alkaen 31 k €. Pakolliset varusteet ja talvirenkaat päälle niin ollaan lähellä 35 k €.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Kyseessä on kuitenkin pikkuauto
Jaa, mä olen mieltänyt termin "pikkuauto" kyllä paljon pienempiin ajoneuvoihin. Meillä on Niro ja sinne mahtuu hienosti selkä menosuuntaan lastenistuimet taakse, joiden kanssa minä ainakin mahdun vielä ajamaan (181 cm). Takakontti ei ole hurjan iso, mutta sinnekin on kaikki tarpeelliset lastenvaunut ja muut tavarat aina mahtuneet.

Toki talouden toinen auto (Superb) on isompi ja tilavampi, mutta en mä nyt oikein millään Niroa pikkuautoksi sanoisi. Uusi malli on käsittääkseni vielä pikkaisen isompi kuin tuo vanha.

Kääntäen, minkä tilavamman täyssähköauton saa edullisemmin? Leafia on jossain tarjouksissa ollut tosi kilpailukykyisellä hinnalla, mutta onko muita vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
334
Pikkuauto on tietysti subjektiivinen käsite. Naapurilla on -22 malli ja näyttää kyllä pienelle. Mittoja en ole vertaillut, joten ehkä se sitten näyttää pienemmälle kuin oikeasti on.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa. En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
Mulla on kyllä aina vaan auton edessä maassa latauskaapeli, En mä sitä minnekään kieputa, toki latausliitin on auton edessä seinällä, mutta kaapeli vain maassa.. Latausluukku siis kuskin oven edessä. Auto ok-talon katoksessa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
En tiedä, mutta hankintatuen joutuisi maksamaan takaisin, jos myy alle 12 kk ikäisenä.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
Menee kyllä aika arvailuksi, koska riippuu ihan siitä mikä sähköautojen yleinen saatavuus on tuohon aikaan. Tosin sen voi aika hyvin järkeillä niin, että jos saat erityisen hyvän hinnan, et todennäköisesti saa sitä kilpailijan parempaa halvalla tai kovinkaan lyhyellä toimitusajalla. Jos taas hinta on tippunut paljon, muihinkin saa hyvät alennukset.

Tuossa on vielä se ongelma, että hankintatuen vaatimuksena on, että omistaa auton vuoden verran ja oliko vielä niin, että hankintatukia saa sama henkilö vain yhden per vuosi. Tosin nuokin säännöt voivat olla jotain toista jo vuodenvaihteessa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Menee kyllä aika arvailuksi, koska riippuu ihan siitä mikä sähköautojen yleinen saatavuus on tuohon aikaan. Tosin sen voi aika hyvin järkeillä niin, että jos saat erityisen hyvän hinnan, et todennäköisesti saa sitä kilpailijan parempaa halvalla tai kovinkaan lyhyellä toimitusajalla. Jos taas hinta on tippunut paljon, muihinkin saa hyvät alennukset.

Tuossa on vielä se ongelma, että hankintatuen vaatimuksena on, että omistaa auton vuoden verran ja oliko vielä niin, että hankintatukia saa sama henkilö vain yhden per vuosi. Tosin nuokin säännöt voivat olla jotain toista jo vuodenvaihteessa.
Aivan samaa ajattelin itsekin. Jos myy tuon e-2008:n voitolla eteenpäin, millaisen sähköauton saa tilalle ja millä hinnalla ja ennen kaikkea millaisella toimitusajalla? Tuo tarjous e-2008 on kyllä todella halpa ja järkevä uusi sähköauto mikäli tilat riittää eikä pitkää matkaa tarvitse usein ajaa. Itse pitäisin autoa ehkä jopa koko takuuajan (3 vuotta). Uusia 30 tonnin sähköautoja on aika vähän markkinoille tulossa, Volkkariltakin ilmeisesti vasta 2025. Tämä saattaa pitää jatkossakin 1-2 vuotta vanhojen pienten sähköautojen jälleenmyyntiarvot aika korkealla. e-2008 ei tosin mikään pieni auto ole, tämäkin vielä lisää auton järkevyyttä tuossa hintaluokassa.

Minulle pitäisi tulla elokuussa e-208. Aion pitää autoa ainakin 2 vuotta ja uskoisin, että auton hinta sulaa maltillisesti vaikka se ei noin halpa auto olekaan kuin kampanja e-2008.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Itse pitäisin autoa ehkä jopa koko takuuajan (3 vuotta). Uusia 30 tonnin sähköautoja on aika vähän markkinoille tulossa,
Taitaa muuten ekan vuoden aikana olla mahdollista ostaa jatkotakuu, jolla jatkaa takuuta viiteen vuoteen ja 150 000 kilometriin. Tämänhetkinen hinta tuolle on 390 euroa. Ei huono diili minusta.
Minulle pitäisi tulla elokuussa e-208. Aion pitää autoa ainakin 2 vuotta ja uskoisin, että auton hinta sulaa maltillisesti vaikka se ei noin halpa auto olekaan kuin kampanja e-2008.
Sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Onkohan se mahdollista ostaa vuoden ajan, minulla on sellainen mielikuva, että olisi lyhyempi aikaväli, esim. 3 kk. Joka tapauksessa, jos auton meinaa pitää, niin tuolla hinnalla aika helppo päätös.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Onkohan se mahdollista ostaa vuoden ajan, minulla on sellainen mielikuva, että olisi lyhyempi aikaväli, esim. 3 kk. Joka tapauksessa, jos auton meinaa pitää, niin tuolla hinnalla aika helppo päätös.
Pitipä oikein katsoa, pösön sivuilla: "Laajennetun lisätakuun voi ostaa ajoneuvolle 6 kk kuluessa ajoneuvon käyttöönotosta. Jos haluat lisätakuun ajoneuvollesi, ole yhteydessä Peugeot-jälleenmyyjääsi.".
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Onko jollain foorumilaisella Polestar 2? Entä onko sinun autossa lämpöpumppu? Mietin vain, että onko tuossa halvimmassa Standard range single motor versiossa (47500 € sis. toimituskulut) koira haudattuna, kun siinä ei ole lämpöpumppua vakiona?

Mitähän tuo lämpöpumppu käytännössä vaikuttaa rangeen PS2:ssa? Akun esilämmitys laturille ilmeisesti tuosta Standard range versiostakin kuitenkin löytyy. Jos lämpöpumpun haluaa PS2:n, niin pitää ostaa Plus paketti 4500 eurolla, jolloin Standard range single motor ei olekaan enää niin hyvä diili, kun hinta menee yli hankintatukirajan.

Auton hinta olisi 45500 € ilman lämpöpumppua (sis. hankintatuen) vs. 52000 € lämpöpumpun (+ lasikaton) kanssa. Toki molempiin saisi vielä talvirenkaat matkaan veloituksetta 31.5.22 asti. Aika kova lisähinta, jos haluaa autoon lämpöpumpun.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Muutaman kymmenen kilometrin lisähyötyä siitä tulee parhaimmillaan. Sanotaan että talvella ehkä... 30-50km lisää rancea pakkasista riippuen. Eli käytännössä se ja sama. Tolla rahalla minkä siinä säästää pikalataa muutaman vuoden ajan.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
501
Polestarin ja Volvon (ja varmasti monen muunkin merkin) lämpöpumpun paras toimintalämpötilaikkuna on aika suppea eli kun on enemmän kuin pari astetta pakkasta niin pumppu ei auta yhtään.

t: pumputon PS2-kuski (PS2 '21 LR DM Pilot&Plus)
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Tuolla mainitaan, että "Lämpöpumpun (sisältyy Plus-pakettiin) optimaalista lämpötila-aluetta on parannettu, ja se on nyt -7 °C … 25 °C".

Eli ei tuo tosiaan kovin kylmällä ilmalla taida juurikaan auttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
En pitäisi lämpöpumpun puutetta kynnyskysymyksenä. Vaikutus kulutukseen on aika marginaalinen, kuten yllä todettua. Enemmän vikaantuvia osiakin sähkövastukseen verrattuna.
Onko siellä edes mitään lisäosia vikaantumassa? Lämpöpumppuhan siellä autossa on joka tapauksessa (ilmastointilaite). Kyse on lähinnä siitä, että toimiiko se kumpaankin suuntaan.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Nissan Micra ja jo aiemmin julkistettu Renault 5 tulevat käyttämään samaa perusrakennetta. Tuossa tammikuun uutisessa on maininta "Tiedotustilaisuudessa paljastettiin myös perusrakenteen sallivan jopa noin 400 kilometrin toimintamatka heti julkaisun yhteydessä. Se saavutetaan hieman yli 50 kilowattitunnin akustolla. " Lisäksi uutisessa mainitaan seuraavaa "Uutuus tulee olemaan yli 30 prosenttia edullisempi valmistaa, kuin Renaultin tällä hetkellä myynnissä oleva täyssähköinen Zoe. Näin allianssi kehuu sähköauton kykenevän kilpailemaan ensimmäistä kertaa suoraan polttomoottoriautojen kanssa."

Nämä tulisi sitten kilpailemaan ainakin VW konsernin ja Stellantiksen pienten autojen kanssa. Jännä nähdä mihin hintaluokkaan nämä lopulta asettuvat ja koska näitä oikeasti saadaan markkinoille. Jutussa puhuttiin vuodesta 2024 Renault 5:n osalta, mutta ehkä toimitukset menee vähän myöhemmälle kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Huomenna pitäisi ajella Vaasasta Tampereelle 28 kWh Ioniqilla. Ihan ei pääse perille asti lataamatta, jos haluaa kesänopeuksia ajella. Puolen välin jälkeen olisi kiva pysähtyä Parkanossa, mutta laturikartta kertoo, että tarjolla on kokonaista yksi (1) CCS-laturi. Muut vaihtoehdot ovat 90 km lähdöstä Jalasjärven ABC:llä tai 10 km kauempana Juustoportilla, joissa kummassakin niin ikään olisi kartan perusteella yksi laturi. Kaikki kolme ovat vieläpä vain 50 kW hitauslatureita. Ei ole infra ihan huoletonta ajelua tukevassa kunnossa vielä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Huomenna pitäisi ajella Vaasasta Tampereelle 28 kWh Ioniqilla. Ihan ei pääse perille asti lataamatta, jos haluaa kesänopeuksia ajella. Puolen välin jälkeen olisi kiva pysähtyä Parkanossa, mutta laturikartta kertoo, että tarjolla on kokonaista yksi (1) CCS-laturi. Muut vaihtoehdot ovat 90 km lähdöstä Jalasjärven ABC:llä tai 10 km kauempana Juustoportilla, joissa kummassakin niin ikään olisi kartan perusteella yksi laturi. Kaikki kolme ovat vieläpä vain 50 kW hitauslatureita. Ei ole infra ihan huoletonta ajelua tukevassa kunnossa vielä.
Nihkeää matka-ajoa pieniakkuiselle tuo väli. Aika hitaita latureita tosiaan. Tai ainakin saisi olla enemmän latureita, jos joku on rikki. Jos sattuu olemaan liikaa jonoa ABC:lla latauksessa tai laturi ei toimi, niin ajelee sitten Juustoportille? Parkanossa tosiaan Hesburgerilla on 1x 50 CCS ja Ikaalisten kylpylässä 3 x 60 CCS.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
On siellä ABC:llä ja Virralla 22kW Gmapsin mukaan hidaslatausta myös, jos ottaa sen tauon siihen, mutta kituuttamistahan se on ykköskopan ionityllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Kuinka nopeasti tuo pikkuakkuinen Ioniq sitten pystyy latausta ottamaan vastaan jos laturissa riittää hönkä?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Kuinka nopeasti tuo pikkuakkuinen Ioniq sitten pystyy latausta ottamaan vastaan jos laturissa riittää hönkä?
60-65 kW pystyy lataamaan jos akkua on alle 80%. Ioniq on erittäin taloudellinen matka-ajossa, vartissa saa helposti yli 100km rangea...
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
On siellä ABC:llä ja Virralla 22kW Gmapsin mukaan hidaslatausta myös, jos ottaa sen tauon siihen, mutta kituuttamistahan se on ykköskopan ionityllä.
Juu on, ajattelin vaan että ioniq 28 kWh ei varmaan ihan kauhean nopeasti tuosta latailla, kun ei ole ilmeisesti 11 kW laturia autossa vaan 6,6 kW.

No se hyvä puoli noissa 22 kW latauspisteissä on, että tuolla reitillä tosiaan on edes jotakin latausmahdollisuuksia mikäli CCS laturi ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Eipä tuolla silloin juuri käytännön merkitystä ole onko tarjolla 50kW laturi, vai jokin nopeampi, kun ei siihen saa kunnolla edes sitä parin minuutin eroa latausaikaan.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Millä mobiiliapilla tai miltä verkkosivuilta sähköautojen latauspaikat selviää parhaiten? Eli mitä latureita tarjolla, onko ne olleet yleensä toiminnassa jne.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Näkyy Maps tarjoavan hakuehtona myös ja entistä paremmin tulee integroitumaan kun A.A on levinnyt ajoneuvokäyttöjärjestelmäksi useammallakin valmistajalla.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Polestarin ja Volvon (ja varmasti monen muunkin merkin) lämpöpumpun paras toimintalämpötilaikkuna on aika suppea eli kun on enemmän kuin pari astetta pakkasta niin pumppu ei auta yhtään.

t: pumputon PS2-kuski (PS2 '21 LR DM Pilot&Plus)
Mitä olet tykännyt autosta?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 079
Eipä tuolla silloin juuri käytännön merkitystä ole onko tarjolla 50kW laturi, vai jokin nopeampi, kun ei siihen saa kunnolla edes sitä parin minuutin eroa latausaikaan.
Näkyy olevan Ioniq 28:lla 19 min@175 kW vs. 27 min@50 kW, kun ladataan 10 % -> 80 %. Toisella tavalla ilmoitettuna 420 km/h vs. 290 km/h. Ihan merkittävä ero minusta. Varsinkin kun jaloitteluun ja mahdolliseen vessakäyntiin menee vähintään 5 min, joten sen jälkeen odottelua on 14 min. vs. 22 min, eli 50 kW:n laturilla yli 50 % enemmän silkkaa odottelua, jos ei samalla syö tms.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 689
Viestejä
4 189 085
Jäsenet
70 781
Uusin jäsen
JohannesP.P.

Hinta.fi

Ylös Bottom