Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa.
En tietenkään jätä. Siinä se nätisti kulkee seinää pitkin ja johdon pää on juuri latausluukun kohdalla seinätelineessä kiinni. Kaapeli ei roiku ikinä maassa eikä tarvitse kieritellä mihinkään ympäri.

En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
No lähinnä siitä kun sanoit, että nyt valitsisit pidemmän kaapelin niin eihän se nykyinen silloin ole optimimittainen. Muutenhan ei olisi mitään syytä edes harkita vaihtamista. Toki seuraava auto jos onkin Miita metrin tai puolitoista pidempi niin nykyinen ei välttämättä enää riitäkään.

Kiinteän kaapelin vaihtamiseen tarvitsee vähintään sen sähkärin, mutta kysymykseksi silloinkin jää että onko se laturi uudella johdolla enää säännökset täyttävä. Valmistaja ainakin evää takuun laturille jos tekee omia modauksia laitteeseen.

Edit. 10 metrisiä kaapeleita on vaikka kuinka tarjolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Joo, nimenomaan tuota tarkoitin, eli onko käppäri ainoa laite joka pitelee autoa paikallaan?
Miten sähköautossa edes teoriassa voisi olla joku P-vaihde joka pitelee autoa paikallaan?

Sähköautojen P tarkoittaa aina käytännössä väkisin sitä, että joku automaattinen käsijarru menee päälle. Ei siellä ole mitään vaihteistoa missä voisi kääntää rattaan jollekin lukitusvaihtelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Miten sähköautossa edes teoriassa voisi olla joku P-vaihde joka pitelee autoa paikallaan?

Sähköautojen P tarkoittaa aina käytännössä väkisin sitä, että joku automaattinen käsijarru menee päälle. Ei siellä ole mitään vaihteistoa missä voisi kääntää rattaan jollekin lukitusvaihtelle.
Samalla lailla kuin missä tahansa automaattisessa vaihteistossa. Salpa joka pidättelee hammasratasta. Kyllä käsittääkseni suurimmassa osassa sähköautoista on käsijarrun lisäksi tuollainen mekaaninen salpasysteemi.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Samalla lailla kuin missä tahansa automaattisessa vaihteistossa. Salpa joka pidättelee hammasratasta. Kyllä käsittääkseni suurimmassa osassa sähköautoista on käsijarrun lisäksi tuollainen mekaaninen salpasysteemi.
Salpasysteemi missä osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan? Toki joku hammasratas on moottorin ja tasauspyörästön välillä, mutta että siellä olisi kytkin + keino vetää tuo ratas irti?

Eikö Porsche taycan / etron gt ole ainoa vaihteistollinen / kytkimellinen sähköauto? Ja siinäkin kait vain taka-akseli irrotetaan vedosta motarivauhdeissa jos käytössä on eco-mode?

Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Salpasysteemi missä osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan? Toki joku hammasratas on moottorin ja tasauspyörästön välillä, mutta että siellä olisi kytkin + keino vetää tuo ratas irti?

Eikö Porsche taycan / etron gt ole ainoa vaihteistollinen / kytkimellinen sähköauto? Ja siinäkin kait vain taka-akseli irrotetaan vedosta motarivauhdeissa jos käytössä on eco-mode?

Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
Eihän se salpa mitään vaihdelaatikkoa edellytä... eikä sen tarvitse olla edes vipu joka johonkin hampaiden väliin menee, vaain esim akselin ympärillä oleva pooriholkki jota liikautetaan pituussuunnassa vastaamaan kuoressa olevaan hammastukseen... tai jos halutaan tehdä tuollainen hammasrattaan väliin ottava palanen, niin esim tasauspyörästöstä löytyy kyllä tilaa tuolle jos siltä tuntuu. Suoravetoista järjestelmää ei missään sarjatuotetussa sähköautossa ole, mutta siihenkin sen voisi kyllä toteuttaa laittamalla itse moottoriin jokin lukitusmekanismi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
En tietenkään jätä. Siinä se nätisti kulkee seinää pitkin ja johdon pää on juuri latausluukun kohdalla seinätelineessä kiinni. Kaapeli ei roiku ikinä maassa eikä tarvitse kieritellä mihinkään ympäri.
Niin no tuollainen seinään kiinnitys onnistuu vain, jos on yksi ja sama auto siinä.
No lähinnä siitä kun sanoit, että nyt valitsisit pidemmän kaapelin niin eihän se nykyinen silloin ole optimimittainen. Muutenhan ei olisi mitään syytä edes harkita vaihtamista. Toki seuraava auto jos onkin Miita metrin tai puolitoista pidempi niin nykyinen ei välttämättä enää riitäkään.
Käytännössä tuossa on seinä ja avoin piha. Varmasti riittää nyt ja jatkossa, jos on kaksi autoa. Missä kohtaa minä olen harkinnut vaihtamista, älä lisää omiasi. Seuraavaan ostan vielä pidemmän, jos on tarjolla, kun ei siitä haittaa ole ja antaa melkein option pistää kolmanteenkin autoon kiinni. Tai pysäköidä 2 ihan päin peetä.
Kiinteän kaapelin vaihtamiseen tarvitsee vähintään sen sähkärin, mutta kysymykseksi silloinkin jää että onko se laturi uudella johdolla enää säännökset täyttävä. Valmistaja ainakin evää takuun laturille jos tekee omia modauksia laitteeseen.
Mihin se takuu katoaa, jos valmistajan varaosan pistää? Sähkäristäkään en ole ihan varma, kun tuossa on hyvin siisti liitin sille kaapelille. Helpompi tuo olisi vaihtaa kuin jonkun rälläkän virtajohto, jonka käsittääkseni kuluttajakin saa tehdä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Niin no tuollainen seinään kiinnitys onnistuu vain, jos on yksi ja sama auto siinä.
Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autolla :thumbsup:

Jos ylipäätään toteat että nyt ottaisit pidemmän kaapelin niin se kertoo että se olisi mieluisampi kuin se nykyinen. Laitatko mikä laturi sulla on ja sen pidemmän kiinteän kaapelin varaosan? Ihan mielenkiinnosta näkisin kuka tuollaista vaihtoehtoa tarjoaa ja miten kytkentä on toteutettu.

Se on kuitenkin niin paljon helpompaa kun on irrotettava kaapeli laturissa niin kaapelin vaihto onnistuu sekunneissa eikä tarvitse miettiä sähkäreitä, takuun jatkumista, vakuutuksen voimassa oloa jne. kun kaapelin pituutta haluaa vaihtaa :thumbsup: On aina kyseenalaista jos lähtee itse muokkaamaan olemassa olevaa tuotetta. Siinä kun on itse vaihtanut kiinteän kaapelin ja laturi sytyttää palon niin on satavarma ettei vakuutus korvaa mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autolla :thumbsup:
Siis auton ollessa kahdessa eri paikassa? Ei sen nyt mikään ihmeellinen suoritus ole, jos autoja siirtämällä saa latauspaikkaan toisen.
Jos ylipäätään toteat että nyt ottaisit pidemmän kaapelin niin se kertoo että se olisi mieluisampi kuin se nykyinen.
Enköhän mä ihan itse tiedä mitä haluan ja tarvitsen. Nykyinen on täysin mieluisa ja hyvä kuten jo kerroin. Mihinkään en ole vaihtamassa. Sä olet nyt inttänyt tätä offtopickia jo aika pitkään, eiköhän riitä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Kyllä se P asento on eri asia, kuin käsijarru ainakin Hyundai Konassa. P asennossa auton voimansiirto on lukittu mutta se liikkuu työnnettäessä hiukan eteen tai taaksepäin kuten tavanomainen automaatti.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
En tiedä, mutta jollain tavalla tuo toiminta nyt on hakusessa. Ei parkkilukko tarvitse kytkintä toimiakseen. Sähköautossa on alennusvaihteisto moottorin ja vetoakselien välissä eikä ole mikään ongelma laittaa sinne mekaanista parkkilukkoa. Toiminta on aivan vastaava kuin perinteisten automaattivaihteistojen parkkilukoissa.

Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
Teslassa ei ole, muitakin varmasti on. P-asennosta menee aina "käsijarru" päälle. Myös muut valmistajat ovat tiputtamassa noita mekanismeja pois, koska kyseessä on polttisautoista revitty muinaisjäänne. Käsijarru on joka tapauksessa oltava, joten on kustannustehokkaampaa käyttää sitä myös parkkilukkona. Tällöin käyttäjän ei tarvitse miettiä milloin kytketään käsijarru ja milloin vain parkkilukko.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
92
Kyllä se P asento on eri asia, kuin käsijarru ainakin Hyundai Konassa. P asennossa auton voimansiirto on lukittu mutta se liikkuu työnnettäessä hiukan eteen tai taaksepäin kuten tavanomainen automaatti.
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 633
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
En nyt ihan ymmärtänyt, että miksi tasaisuus olisi jotenkin hyve. Eikai nopea lataus 10 % tienoilla mitenkään poissulje sitä, että akku latautuisi kohtuullisella nopeudella vielä 80 % tasolla.
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
Periaatteessa kyllä sähköinen käsijarru joka toimii kahteen eri pyörään on kaksi erillistä järjestelmää, vaikka ne teknisesti samanlaiset ovatkin.

Käyttöjarrulla pitää olla erillinen varajärjestelmä, mutta en usko että vastaavaa vaatimusta pysäköintijarrulle on. Esim raskaassa kalustossa ei ole mitään tuplakässäriä, ja yleensä niillä on kovemmat vaatimukset tuollaisissa asioissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.

Unohdit korealaiset eli Ioniq 5 ja EV6 jotka myös lataavat vauhdilla 80% asti ilman suurempaa hidastumista.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Tuossa juttua, pitäisi saada tänä vuonna 600 kpl Niroa Suomeen, versioista tuossa ei puhuta mitään. Mikä lienee EV mallin toimitusaika.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jos maahantuoja odottaa EV:n osuuden olevan jutun mukaan 40% myynnistä, niin tuskin ainakaan yli 240 täyssähköä on lupa odottaa tälle vuodelle. Sekin olisi jo paljon.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
325
Olenko ainoa, jonka mielestä tuo on kallis? Kyseessä on kuitenkin pikkuauto ja hinnat alkaen 31 k €. Pakolliset varusteet ja talvirenkaat päälle niin ollaan lähellä 35 k €.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Kyseessä on kuitenkin pikkuauto
Jaa, mä olen mieltänyt termin "pikkuauto" kyllä paljon pienempiin ajoneuvoihin. Meillä on Niro ja sinne mahtuu hienosti selkä menosuuntaan lastenistuimet taakse, joiden kanssa minä ainakin mahdun vielä ajamaan (181 cm). Takakontti ei ole hurjan iso, mutta sinnekin on kaikki tarpeelliset lastenvaunut ja muut tavarat aina mahtuneet.

Toki talouden toinen auto (Superb) on isompi ja tilavampi, mutta en mä nyt oikein millään Niroa pikkuautoksi sanoisi. Uusi malli on käsittääkseni vielä pikkaisen isompi kuin tuo vanha.

Kääntäen, minkä tilavamman täyssähköauton saa edullisemmin? Leafia on jossain tarjouksissa ollut tosi kilpailukykyisellä hinnalla, mutta onko muita vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
325
Pikkuauto on tietysti subjektiivinen käsite. Naapurilla on -22 malli ja näyttää kyllä pienelle. Mittoja en ole vertaillut, joten ehkä se sitten näyttää pienemmälle kuin oikeasti on.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa. En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
Mulla on kyllä aina vaan auton edessä maassa latauskaapeli, En mä sitä minnekään kieputa, toki latausliitin on auton edessä seinällä, mutta kaapeli vain maassa.. Latausluukku siis kuskin oven edessä. Auto ok-talon katoksessa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
En tiedä, mutta hankintatuen joutuisi maksamaan takaisin, jos myy alle 12 kk ikäisenä.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Onko kukaan miettinyt mikä on Hullut Päivät -pösön vaihtoarvo vuoden vaihteessa jos vaihtaisi toiseen sähkäriin? Paljonko saisi pakasta vedetystä pösöstä jos ajaisi sen suoriltaan kilpailijan pihaan vaihtomielessä?
Menee kyllä aika arvailuksi, koska riippuu ihan siitä mikä sähköautojen yleinen saatavuus on tuohon aikaan. Tosin sen voi aika hyvin järkeillä niin, että jos saat erityisen hyvän hinnan, et todennäköisesti saa sitä kilpailijan parempaa halvalla tai kovinkaan lyhyellä toimitusajalla. Jos taas hinta on tippunut paljon, muihinkin saa hyvät alennukset.

Tuossa on vielä se ongelma, että hankintatuen vaatimuksena on, että omistaa auton vuoden verran ja oliko vielä niin, että hankintatukia saa sama henkilö vain yhden per vuosi. Tosin nuokin säännöt voivat olla jotain toista jo vuodenvaihteessa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Menee kyllä aika arvailuksi, koska riippuu ihan siitä mikä sähköautojen yleinen saatavuus on tuohon aikaan. Tosin sen voi aika hyvin järkeillä niin, että jos saat erityisen hyvän hinnan, et todennäköisesti saa sitä kilpailijan parempaa halvalla tai kovinkaan lyhyellä toimitusajalla. Jos taas hinta on tippunut paljon, muihinkin saa hyvät alennukset.

Tuossa on vielä se ongelma, että hankintatuen vaatimuksena on, että omistaa auton vuoden verran ja oliko vielä niin, että hankintatukia saa sama henkilö vain yhden per vuosi. Tosin nuokin säännöt voivat olla jotain toista jo vuodenvaihteessa.
Aivan samaa ajattelin itsekin. Jos myy tuon e-2008:n voitolla eteenpäin, millaisen sähköauton saa tilalle ja millä hinnalla ja ennen kaikkea millaisella toimitusajalla? Tuo tarjous e-2008 on kyllä todella halpa ja järkevä uusi sähköauto mikäli tilat riittää eikä pitkää matkaa tarvitse usein ajaa. Itse pitäisin autoa ehkä jopa koko takuuajan (3 vuotta). Uusia 30 tonnin sähköautoja on aika vähän markkinoille tulossa, Volkkariltakin ilmeisesti vasta 2025. Tämä saattaa pitää jatkossakin 1-2 vuotta vanhojen pienten sähköautojen jälleenmyyntiarvot aika korkealla. e-2008 ei tosin mikään pieni auto ole, tämäkin vielä lisää auton järkevyyttä tuossa hintaluokassa.

Minulle pitäisi tulla elokuussa e-208. Aion pitää autoa ainakin 2 vuotta ja uskoisin, että auton hinta sulaa maltillisesti vaikka se ei noin halpa auto olekaan kuin kampanja e-2008.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Itse pitäisin autoa ehkä jopa koko takuuajan (3 vuotta). Uusia 30 tonnin sähköautoja on aika vähän markkinoille tulossa,
Taitaa muuten ekan vuoden aikana olla mahdollista ostaa jatkotakuu, jolla jatkaa takuuta viiteen vuoteen ja 150 000 kilometriin. Tämänhetkinen hinta tuolle on 390 euroa. Ei huono diili minusta.
Minulle pitäisi tulla elokuussa e-208. Aion pitää autoa ainakin 2 vuotta ja uskoisin, että auton hinta sulaa maltillisesti vaikka se ei noin halpa auto olekaan kuin kampanja e-2008.
Sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Onkohan se mahdollista ostaa vuoden ajan, minulla on sellainen mielikuva, että olisi lyhyempi aikaväli, esim. 3 kk. Joka tapauksessa, jos auton meinaa pitää, niin tuolla hinnalla aika helppo päätös.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Onkohan se mahdollista ostaa vuoden ajan, minulla on sellainen mielikuva, että olisi lyhyempi aikaväli, esim. 3 kk. Joka tapauksessa, jos auton meinaa pitää, niin tuolla hinnalla aika helppo päätös.
Pitipä oikein katsoa, pösön sivuilla: "Laajennetun lisätakuun voi ostaa ajoneuvolle 6 kk kuluessa ajoneuvon käyttöönotosta. Jos haluat lisätakuun ajoneuvollesi, ole yhteydessä Peugeot-jälleenmyyjääsi.".
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Onko jollain foorumilaisella Polestar 2? Entä onko sinun autossa lämpöpumppu? Mietin vain, että onko tuossa halvimmassa Standard range single motor versiossa (47500 € sis. toimituskulut) koira haudattuna, kun siinä ei ole lämpöpumppua vakiona?

Mitähän tuo lämpöpumppu käytännössä vaikuttaa rangeen PS2:ssa? Akun esilämmitys laturille ilmeisesti tuosta Standard range versiostakin kuitenkin löytyy. Jos lämpöpumpun haluaa PS2:n, niin pitää ostaa Plus paketti 4500 eurolla, jolloin Standard range single motor ei olekaan enää niin hyvä diili, kun hinta menee yli hankintatukirajan.

Auton hinta olisi 45500 € ilman lämpöpumppua (sis. hankintatuen) vs. 52000 € lämpöpumpun (+ lasikaton) kanssa. Toki molempiin saisi vielä talvirenkaat matkaan veloituksetta 31.5.22 asti. Aika kova lisähinta, jos haluaa autoon lämpöpumpun.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Muutaman kymmenen kilometrin lisähyötyä siitä tulee parhaimmillaan. Sanotaan että talvella ehkä... 30-50km lisää rancea pakkasista riippuen. Eli käytännössä se ja sama. Tolla rahalla minkä siinä säästää pikalataa muutaman vuoden ajan.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
495
Polestarin ja Volvon (ja varmasti monen muunkin merkin) lämpöpumpun paras toimintalämpötilaikkuna on aika suppea eli kun on enemmän kuin pari astetta pakkasta niin pumppu ei auta yhtään.

t: pumputon PS2-kuski (PS2 '21 LR DM Pilot&Plus)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
En pitäisi lämpöpumpun puutetta kynnyskysymyksenä. Vaikutus kulutukseen on aika marginaalinen, kuten yllä todettua. Enemmän vikaantuvia osiakin sähkövastukseen verrattuna.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Tuolla mainitaan, että "Lämpöpumpun (sisältyy Plus-pakettiin) optimaalista lämpötila-aluetta on parannettu, ja se on nyt -7 °C … 25 °C".

Eli ei tuo tosiaan kovin kylmällä ilmalla taida juurikaan auttaa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Pitipä oikein katsoa, pösön sivuilla: "Laajennetun lisätakuun voi ostaa ajoneuvolle 6 kk kuluessa ajoneuvon käyttöönotosta. Jos haluat lisätakuun ajoneuvollesi, ole yhteydessä Peugeot-jälleenmyyjääsi.".
Laajennettua lisätakuusopimusta ei myönnetä taksi-, ambulanssi-, ruumisauto-, autokoulu- autonvuokraus- tai kilpailukäyttöön eikä henkilöiden kuljetukseen maksua vastaan tarkoitetuille autoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En pitäisi lämpöpumpun puutetta kynnyskysymyksenä. Vaikutus kulutukseen on aika marginaalinen, kuten yllä todettua. Enemmän vikaantuvia osiakin sähkövastukseen verrattuna.
Onko siellä edes mitään lisäosia vikaantumassa? Lämpöpumppuhan siellä autossa on joka tapauksessa (ilmastointilaite). Kyse on lähinnä siitä, että toimiiko se kumpaankin suuntaan.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Nissan Micra ja jo aiemmin julkistettu Renault 5 tulevat käyttämään samaa perusrakennetta. Tuossa tammikuun uutisessa on maininta "Tiedotustilaisuudessa paljastettiin myös perusrakenteen sallivan jopa noin 400 kilometrin toimintamatka heti julkaisun yhteydessä. Se saavutetaan hieman yli 50 kilowattitunnin akustolla. " Lisäksi uutisessa mainitaan seuraavaa "Uutuus tulee olemaan yli 30 prosenttia edullisempi valmistaa, kuin Renaultin tällä hetkellä myynnissä oleva täyssähköinen Zoe. Näin allianssi kehuu sähköauton kykenevän kilpailemaan ensimmäistä kertaa suoraan polttomoottoriautojen kanssa."

Nämä tulisi sitten kilpailemaan ainakin VW konsernin ja Stellantiksen pienten autojen kanssa. Jännä nähdä mihin hintaluokkaan nämä lopulta asettuvat ja koska näitä oikeasti saadaan markkinoille. Jutussa puhuttiin vuodesta 2024 Renault 5:n osalta, mutta ehkä toimitukset menee vähän myöhemmälle kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Huomenna pitäisi ajella Vaasasta Tampereelle 28 kWh Ioniqilla. Ihan ei pääse perille asti lataamatta, jos haluaa kesänopeuksia ajella. Puolen välin jälkeen olisi kiva pysähtyä Parkanossa, mutta laturikartta kertoo, että tarjolla on kokonaista yksi (1) CCS-laturi. Muut vaihtoehdot ovat 90 km lähdöstä Jalasjärven ABC:llä tai 10 km kauempana Juustoportilla, joissa kummassakin niin ikään olisi kartan perusteella yksi laturi. Kaikki kolme ovat vieläpä vain 50 kW hitauslatureita. Ei ole infra ihan huoletonta ajelua tukevassa kunnossa vielä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 410
Viestejä
4 160 102
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom