Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:

Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
  • Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
  • Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
  • Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
  • DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
  • Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.

Aika lailla samoja kokemuksia omalla Peugeot e-2008, 50kWh. En ostaessani olettanutkaan, että pääsisin mainostettuihin lukemiin, mutta voin yhtään liioittelematta sanoa että -15c ja siitä eteenpäin en luota sekuntiakaan siihen, että pääsisin yli 150km yhdellä latauksella. Ajattelin kuitenkin, että jos nyt sen 190-200km pääsisi niin olisi kiva, mutta ei sitten.

Huomion arvoista on toki se, että minulla on käytössä vain hidas lataus (8A, eli... 1 kWh?). Eli kun olen laittanut auton lämpiämään niin, että 0730 olisi lähtö, ei akku edes ole täynnä koska akkujen ja kabiinin lämmittäminen vie sen verran virtaa. Hitaan latauksen takia on myös useasti stressannut, että pääseeköhän huomenna töihin ja takaisin. Noh, laturin hankinta on työn alla.

Auto on nyt vasta 2kk ollut ajossa, eli en edes tiedä miten kesällä tuolla pääsee. Mutta täytyy kyllä sanoa, että petyn jos en Tampereelta Helsinkiin pääse lataamatta.

Latausnopeudet ovat olleet omassa käytössä ihan ok, vain kerran olen oikeasti tarvinnut nopeaa latausta. Vaan juurikin silloin se ei ladannut nopeasti. Olin ajamassa Helsingistä kotiin, pakkasta oli -20c, pysähdyin pikalaturille n. 100 kilometrin jälkeen ja 40min latauksella sain vaivaiset 18 kWh. e2008 kuitenkin tukee 100 kW latausta, ja itse laturi taisi olla max. 150 kW. Noh, sen verran laitan omaan piikkiin, että olisin voinut kokeilla hiukan kiihdytellä ja jarrutella, josko akkuja olisi saanut lämpimämmäksi. En siis tiedä auttaako oikeasti, mutta näin mulle työkaveri vinkkasi. Jännä, että 40 minuutissa akut eivät lämmenneet sen enempää. Eipä ihan päästy mainostettuun "puolessa tunnissa 80% akkua", huoh.

Vanhemmat kun asuvat hieman pienemmässä kylässä, jossa on tasan kaksi latauspaikkaa, niin siellä käydessä saa näin pienellä akustolla jo hiukan jännittää, että onkohan ne tällä kertaa käytössä. Viimeksi Tapaninpäivänä molemmat oli käytössä, niin joulupöydässä sai sitten vilkuilla Virran appia ,että millois sieltä vapautuu paikka.

Mukavaa kun pääsee maksamaan isoja rahoja, että pääsee betatestaajaksi. :tup: Olispa kesä.
 
Sitä ladataan joo, mutta ei jatkuvasti. Näitä autoja ei ole tehty meikäläisiä markkinoita ajatellen ja jostain syystä nuo pikkuakut kuolevat täällä ennenaikaisesti ainakin Hyundai ja Kia. On epäilty ylilataamista ja akun keittämistä kylmän ilmaston takia jne.
Volkkareitakin oli FB:n perusteella useampi hinurin päälle 12V akun johdosta. Jokin vaihtokampanja menossa niihin.
 
Latausnopeudet ovat olleet omassa käytössä ihan ok, vain kerran olen oikeasti tarvinnut nopeaa latausta. Vaan juurikin silloin se ei ladannut nopeasti. Olin ajamassa Helsingistä kotiin, pakkasta oli -20c, pysähdyin pikalaturille n. 100 kilometrin jälkeen ja 40min latauksella sain vaivaiset 18 kWh. e2008 kuitenkin tukee 100 kW latausta, ja itse laturi taisi olla max. 150 kW. Noh, sen verran laitan omaan piikkiin, että olisin voinut kokeilla hiukan kiihdytellä ja jarrutella, josko akkuja olisi saanut lämpimämmäksi. En siis tiedä auttaako oikeasti, mutta näin mulle työkaveri vinkkasi. Jännä, että 40 minuutissa akut eivät lämmenneet sen enempää. Eipä ihan päästy mainostettuun "puolessa tunnissa 80% akkua", huoh.

Autoissa on eroja, mutta ymmärtääkseni tuo kiihdyttely ja jarruttelu ei kai kovilla pakkasilla juurikaan auta, jos ei ole oikeaa akun lämmitystä. Oleellisin asia nopeaa latausta kaipaaville taitaa olla aloittaa mahdollisimman tyhjällä akulla. Noissa Stellantiksen sähköautoissa taitaa latauskäyrä kesälläkin tipahtaa hyvin aikaisin siitä maksiminopeudesta, joten tuo saattaa vielä korostua. Mutta kyllä kovat pakkaset taitavat oikeastikin olla melkoista myrkkyä monen auton latausnopeuksille.
 
"Keskiluokan" autoista MB EQA on osoittautunut hyväksi lataajaksi myös kylmässä. En kyllä olisi uskonut että näin monella merkillä ja mallilla tilanne on näin huono...
 
Tainnut talvi yllättää sähköautovalmistajat :tdown: Nyt on tietysti etelässäkin päästy nauttimaan kovista pakkasista, niin pahentaa tilannetta.
 
Tainnut talvi yllättää ihan normi autot :thumbsup: Kuulemma useita satoja hyytynyt kun ne akut...

No mutta positiivista täältä hybrideistä, Volvo jaksanut komeasti käynnistyä ja liikkua vaikka - 15 - 25 ollut kuukauden putkeen. melkein.
 
Ei ole kyllä mitään järkeä jos sähköauton 12V akku tyhjenee kun autossa on kuitenkin sähkönsyöttö sisäänrakennettuna. Ymmärrän että akkua ei haluta ladata turhaan kun auto seisoo irti johdosta mutta muuten se kannattaisi pitää 14,4V:ssa aina kun auto on johdon päässä. Ei olisi mitään ongelmia sitten koskaan. Näissä on kuitenkin etähallintaa yms jatkuvaa virran kulutusta. Ilmeisesti Hyundait nykyään lataavat 12V akkua 4 tunnin välein pienen pätkän eli asiaan on hieman panostettu.
 
Ei ole kyllä mitään järkeä jos sähköauton 12V akku tyhjenee kun autossa on kuitenkin sähkönsyöttö sisäänrakennettuna. Ymmärrän että akkua ei haluta ladata turhaan kun auto seisoo irti johdosta mutta muuten se kannattaisi pitää 14,4V:ssa aina kun auto on johdon päässä. Ei olisi mitään ongelmia sitten koskaan. Näissä on kuitenkin etähallintaa yms jatkuvaa virran kulutusta. Ilmeisesti Hyundait nykyään lataavat 12V akkua 4 tunnin välein pienen pätkän eli asiaan on hieman panostettu.

Myös teslat huolehtii 12v akusta. Täällä kuusamossa omassa oli orkkis akku, 5v se kesti enne ku alko herjaa et pitäis vaihtaa. No vaihdoin uuden akun. Joku 160e ja itse nakkasin paikalleen.

Auto pitää 12v akun tietyssä latauksessa (en muista heiluma väliä) niin kauan kun ajoakussa on virtaa.
 
Auto on nyt vasta 2kk ollut ajossa, eli en edes tiedä miten kesällä tuolla pääsee. Mutta täytyy kyllä sanoa, että petyn jos en Tampereelta Helsinkiin pääse lataamatta.

Pääset. Normaalilla ajolla kesäkelissä jää vielä yli 100km jäljelle, testattu siis e-208 GT:llä tuo reitti. Toki 2008 on isompi ja painavampi, mutta ei sen pitäisi niin paljoa enemmän kuluttaa kesäkelissä. Lisäksi näissä pitäisi olla akuston lämmitys kyllä, eli tuon latausnopeuden hidastumisen ei pitäisi johtua kylmästä akusta.. mikä lie sulla hidastanut siellä latausta. Olen omaa testailua tehnyt kulutuksista hieman tuolla "kokemuksia omista sähköautoista" tjm ketjussa, kannattaa käydä katsomassa ja vertailla omiin ajoihin jos suinkin pystyt ja jaksat. Nämä talvikelit ja varsinkin kovat pakkaset tuntuvat tekevän erityisen "kipeää" Pököttien rangelle. Toki muutkin sähköautot kärsivät samoista asioista.
 
Pääset. Normaalilla ajolla kesäkelissä jää vielä yli 100km jäljelle, testattu siis e-208 GT:llä tuo reitti. Toki 2008 on isompi ja painavampi, mutta ei sen pitäisi niin paljoa enemmän kuluttaa kesäkelissä. Lisäksi näissä pitäisi olla akuston lämmitys kyllä, eli tuon latausnopeuden hidastumisen ei pitäisi johtua kylmästä akusta.. mikä lie sulla hidastanut siellä latausta. Olen omaa testailua tehnyt kulutuksista hieman tuolla "kokemuksia omista sähköautoista" tjm ketjussa, kannattaa käydä katsomassa ja vertailla omiin ajoihin jos suinkin pystyt ja jaksat. Nämä talvikelit ja varsinkin kovat pakkaset tuntuvat tekevän erityisen "kipeää" Pököttien rangelle. Toki muutkin sähköautot kärsivät samoista asioista.

Pitää lukaista ja vertailla. Pieni toivonkipinä heräsi.
 
Pitää lukaista ja vertailla. Pieni toivonkipinä heräsi.

Tässä ihan hyvä blogautus aiheesta: Peugeot e-208 -sähköautolla ajaa Tampereelta Helsinkiin ilman välilatausta | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Syytä tosin ehkä huomioida se, että tämän jutun jälkeen julkaistu latauskäyrää parantava softapäivitys mahdollisesti leikkaa akun nettokapasiteettia jopa 4kWh eli kun motoristillä varmuusvaraa jäi 20% niin nykyään sitä ehkä jäisi vain 10%.
 
No kuten kirjoitin, niin ei tuo nopeus ainakaan minulla mitenkään näkynyt pakkasen mukaan muuttuvan. Pikaisella googletuksella 20->0 astetta näytti tuottavan vain 8% lisäyksen ilman tiheyteen (ja siitä1/2 kertoimella ilmanvastukseen), oletettavasti suhde on suht sama myös 0 - -20 välillä. Kabiinin lämmöntarve kasvaa kymmeniä prosentteja. Ts. mahdollinen ajonopeuden vaikutus hukkuu täysin muuhun ”kohinaan”.

e: Jos se ajonopeus vaikuttaa, niin varmaan liittyy jotenkin kylmän akun liikarasitukseen tai akun agressiiviseen lämmittämiseen. Itsellä tuo tilanne on vakioitu siten, että molemmista suunnista lähdetään tolpan päästä, harvemmin erityisesti etukäteen lämmittäen. Oletettavasti akku kuitenkin latauksen jäljiltä on jossain määrin lämmin.

No jos tuo 20 asteen lämmönpudotus on aina 8% lisäys ilman tiheyteen se on tuossa 40 asteen pudotuksessa jo 16,6%.

Sitä mä en ymmärrä miksi sitten puolitat tuon, sen vaikutushan on päinvastainen, se pitäisi vielä kertoa jollain.

Käytännössä tietysti yksinkertaisin tapa olisi verrata hidasta kaupunkiajoa tuohon motariajoon, ja niiden kulutuseroja pakkasella verrattuna kesäpäivään.

Polttisautoissa tuon pakkasen kiristyminen saa motarilla aikaan samalla polttomoottorin hyötysuhteen paranemisen, jolloin se kulutuslisä ei ole suhteellisesti yhtä iso kuin sähköautossa jossa tuo ajovastuksen lisääminen ei paranna hyötysuhdetta.
 
Tässä ihan hyvä blogautus aiheesta: Peugeot e-208 -sähköautolla ajaa Tampereelta Helsinkiin ilman välilatausta | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Syytä tosin ehkä huomioida se, että tämän jutun jälkeen julkaistu latauskäyrää parantava softapäivitys mahdollisesti leikkaa akun nettokapasiteettia jopa 4kWh eli kun motoristillä varmuusvaraa jäi 20% niin nykyään sitä ehkä jäisi vain 10%.


Kiitos tästä linkistä. Itsellä työmatka-ajoa 88km edestakaisin, jotenka tuommoinen pikkuinen söpö riittäisi omaan ajoon näköjään komeasti. Tosin tottunut Golf/Octavian kokoisiin autoihin, joten ajettavuus tuulisilla säällä hieman mietityttää tuommoisen 208:n kohdalla.

Tuossa blogissa mainittu "Hintaa näille ajoille on kertynyt yleisesti noin 1 euroa/100 km. ".

Jos lasken oman sähkön 5,89c/kwh + siirtomaksun veroineen tulee tästä yhteensä 0.149c/kWh.
Jos laskisin 21kWh * 0.15c = 3.15€ per 100km?

Nykyinen Octavia kuluttaa n. 6L / 100km bensakoneella eli n. 9€ per 100km.

Erotusta tuosta tulee kk tasolla n. 175€/kk eli kyllähä tuolla komeasti lyhentäisi lisää autolainaa.
 
Latausnopeudet ovat olleet omassa käytössä ihan ok, vain kerran olen oikeasti tarvinnut nopeaa latausta. Vaan juurikin silloin se ei ladannut nopeasti. Olin ajamassa Helsingistä kotiin, pakkasta oli -20c, pysähdyin pikalaturille n. 100 kilometrin jälkeen ja 40min latauksella sain vaivaiset 18 kWh. e2008 kuitenkin tukee 100 kW latausta, ja itse laturi taisi olla max. 150 kW. Noh, sen verran laitan omaan piikkiin, että olisin voinut kokeilla hiukan kiihdytellä ja jarrutella, josko akkuja olisi saanut lämpimämmäksi. En siis tiedä auttaako oikeasti, mutta näin mulle työkaveri vinkkasi. Jännä, että 40 minuutissa akut eivät lämmenneet sen enempää. Eipä ihan päästy mainostettuun "puolessa tunnissa 80% akkua", huoh.


Mukavaa kun pääsee maksamaan isoja rahoja, että pääsee betatestaajaksi. :tup: Olispa kesä.
No ei voi kyllä kuskin piikkiin laittaa jos auto ei osaa pitää akkua lataamiseen sopivissa lämmöissä.

Kiihdyttely / jarruttelu regenillä voi auttaa, mutta yksittäinen kiihdytys / jarrutus ei kyllä riitä, vaan pitää vähän enemmän pumpata.
 
Tosin tottunut Golf/Octavian kokoisiin autoihin, joten ajettavuus tuulisilla säällä hieman mietityttää tuommoisen 208:n kohdalla

Pieneksi autoksi sähköpökötti painaa aika paljon akuston takia, yli 1900kg. Ainakaan oma e-208 GT ei 17” 204 leveillä renkuloilla keiku tuulessa mihinkään. Tosin GT mallissa on hieman jämäkämpi alusta kuin muissa varusteluissa. Mutta en huomannut koeajollakaan kevyemmässäkään varusteluissa keikkumista.
 
Tässä ihan hyvä blogautus aiheesta: Peugeot e-208 -sähköautolla ajaa Tampereelta Helsinkiin ilman välilatausta | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Syytä tosin ehkä huomioida se, että tämän jutun jälkeen julkaistu latauskäyrää parantava softapäivitys mahdollisesti leikkaa akun nettokapasiteettia jopa 4kWh eli kun motoristillä varmuusvaraa jäi 20% niin nykyään sitä ehkä jäisi vain 10%.
Ootko mistä löytäny tiedon, että kapasiteettia leikattu?
 
No jos tuo 20 asteen lämmönpudotus on aina 8% lisäys ilman tiheyteen se on tuossa 40 asteen pudotuksessa jo 16,6%.

Sitä mä en ymmärrä miksi sitten puolitat tuon, sen vaikutushan on päinvastainen, se pitäisi vielä kertoa jollain.

Käytännössä tietysti yksinkertaisin tapa olisi verrata hidasta kaupunkiajoa tuohon motariajoon, ja niiden kulutuseroja pakkasella verrattuna kesäpäivään.

Polttisautoissa tuon pakkasen kiristyminen saa motarilla aikaan samalla polttomoottorin hyötysuhteen paranemisen, jolloin se kulutuslisä ei ole suhteellisesti yhtä iso kuin sähköautossa jossa tuo ajovastuksen lisääminen ei paranna hyötysuhdetta.
Se puolikas tulee voiman kaavasta, suhteellisilla arvoilla pelatessa sillä ei ole merkitystä. Eli jätä huomiotta. Tuon laskemani 8% suhteutin siihen, mitä mii vie kabiinin lämmitykseen kun kabiini on valmiiksi lämpimänä pakkasessa seisten (>20-30% lisää). Tuon kulutuslisän kun laskee mukaan, niin hyvin täsmää omat kokemukset rangen tippumisesta. Toki vaikka reitin, ajonopeuden yms. pidin vakiona, niin ei tuo siinä määrin tarkkaa ole, etteikö ilmanvastuksen muutos hukkuisi sekaan. Tätähän lähdin ihmettelemään, kun kommentissa oli toteamus isosta muutoksella kovalla pakkasella nimenomaan maantieajon takia. Itselle ei siis ole ainakaan tullut rajaa vastaan, jossa auton kulutus ajonopeudesta johtuen pomppais sen mukaan mitä ulkolämpö on. Lämmitystarpeen kun ottaa pois, niin mittaustarkkuuden puitteissa auto vie saman verran (nopeudella x). Mii kun on yksinkertainen auto, niin siinä ei ole mitään lämpöpumppuja sotkemassa lukuja.
 
Eikös TB ota tuon siitä, että ajaa tietyn pätkän ja siitä sitten kulutuksen/latauksen perusteella arvioi kokonaiskapasiteetin? Lähinnä ajattelen tätä siitä näkökulmasta, että tulos voi olla paljonkin virheellinen, jos auton häröilee raportoinnin kanssa. Väärä näyttämä toki ei varsinaisesti lieventävä asianhaara ole, mutta jos niiden on jotain äkkiä pikalataukseen täytynyt keksiä, niin helpostihan raportointiin joku virhe eksyy kiireessä. 10 kWh näkymätön reservi tuntuu kovin paljolta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
^Ei tuo ainakaan rangessa näy äkkiseltään eli nettokapasiteetin aleneminen ei ehkä ole totta tai sitten päivitys parantaa myös energiatehokkuutta.
 
Olisin ostanut Cupran mutta ne veny ja veny. Muitakaan ei ollut silloin oikein tarjolla.
Meillä nyt Cupra ja kyllä siinä(kin) melkoisesti yleistä bugitusta ja pientä ongelmaa ollut. Infotainment on kaatuillut, lagittaa ja sekoilee. Raivostuttavaa yrittää säätää penkin tai ratin lämmitystä kun ne on kärpäsen ****** kokoisena siinä ruudulla, joka ei edes rekisteröi kaikkia painalluksia. Ja jos rekisteröi, palaute tulee viiveellä.

Kännykkä appi on myös ihan vitsi. Jumittaa ja silloin kun toimii, on hidas. Kaiken päälle heittää ulos kerran päivässä, eikä tue ainakaan iOS:ssä mitään autologinia vaan näpyttelet emailin joka kerta uudelleen.

ID.3:ssa oli samoja ongelmia alussa, mutta alkoi toimia ok päivitysten myötä. Näköjään Cupra tekee samat virheet uudelleen.

On autossa silti paljon hyvääkin. Ratin napit on samaa kapasitiivista roskaa mitä ID.3:ssa, mutta hiukan viimeistellympänä. Vakkaria on helpompi säätää kun +-10 ja +-1 on eri napeissa. Tuntuma on myös hieman laadukkaamman oloinen. Nappien layout tosin outo ja joutuu jatkuvasti siirtämään katsetta pois tiestä kun koittaa jotain säätää. Sisusta ja materiaalit muutenkin myös miellyttävämpiä.

Myöhästyminen ei välttämättä niin huono juttu siis. 6-12kk lisää aikaa softan viilaukseen tekisi ihmeitä tälle.

Niin ja auton takaovien lukot alkoi temppuilemaan -10 asteen pakkasella. Liekkö amigo laittanut liian paksua rasvaa, kun alkoi pelaamaan paremmin pienen auki-kiinni rämppäyksen jälkeen.

Mutta kaiken kaikkiaan hauska auto ihan perus-karvalakkinakin. Tykkään puutteineenkin enemmän mitä ID.3:sta joka meillä oli aiemmin.
 
Meillä nyt Cupra ja kyllä siinä(kin) melkoisesti yleistä bugitusta ja pientä ongelmaa ollut. Infotainment on kaatuillut, lagittaa ja sekoilee. Raivostuttavaa yrittää säätää penkin tai ratin lämmitystä kun ne on kärpäsen ****** kokoisena siinä ruudulla, joka ei edes rekisteröi kaikkia painalluksia. Ja jos rekisteröi, palaute tulee viiveellä.

Kännykkä appi on myös ihan vitsi. Jumittaa ja silloin kun toimii, on hidas. Kaiken päälle heittää ulos kerran päivässä, eikä tue ainakaan iOS:ssä mitään autologinia vaan näpyttelet emailin joka kerta uudelleen.

ID.3:ssa oli samoja ongelmia alussa, mutta alkoi toimia ok päivitysten myötä. Näköjään Cupra tekee samat virheet uudelleen.

On autossa silti paljon hyvääkin. Ratin napit on samaa kapasitiivista roskaa mitä ID.3:ssa, mutta hiukan viimeistellympänä. Vakkaria on helpompi säätää kun +-10 ja +-1 on eri napeissa. Tuntuma on myös hieman laadukkaamman oloinen. Nappien layout tosin outo ja joutuu jatkuvasti siirtämään katsetta pois tiestä kun koittaa jotain säätää. Sisusta ja materiaalit muutenkin myös miellyttävämpiä.

Myöhästyminen ei välttämättä niin huono juttu siis. 6-12kk lisää aikaa softan viilaukseen tekisi ihmeitä tälle.

Niin ja auton takaovien lukot alkoi temppuilemaan -10 asteen pakkasella. Liekkö amigo laittanut liian paksua rasvaa, kun alkoi pelaamaan paremmin pienen auki-kiinni rämppäyksen jälkeen.

Mutta kaiken kaikkiaan hauska auto ihan perus-karvalakkinakin. Tykkään puutteineenkin enemmän mitä ID.3:sta joka meillä oli aiemmin.
Joo kuulostaa vähän samalta mitä ID3 oli. Kävin silloin ajamassa ID3 ja 4:sta ja 4:sta tykkäsin enemmän. Cupra olisi todennäköisesti tullut hankittua jos sen olisi saanut kesällä kuten alunperi piti tulla mutta sitten oli tyhjää tietoa koska. Sirupula selkäesti vaikutti.

Liittyen noihin Teslan huoltoihin, niin ongelmat eivät olleet niin suuria kuin aikaisemmin.
Vikaa ei siis kummemmin ollut kuin, että pelkääjän etuovi pari milliä omaan silmään huonosti ja kontti (1. kerta). Sen jälkeen kun olivat nuo laittaneet kuntoon, pelkääjän ikkuna ei ottanut karmiin. Eivät huomanneet sitä, sen takia tuli toinen käynti. Sitten kolmas kun vaihtoivat uuden tiivisteen. Neljäs tuli kun huomasin pienen roskan maalin alla ja viides kun maalasivat sen uusiksi.

Tekniikan osalta jne. toiminut ongelmitta, kuten myös softa ja etäkäyttö.

Muita vikoja ei vielä ole ollut ellei nyt tätä lämpöongelmaa lasketa mutta katsellaan selviääkö sitä mitään. Nyt taas toiminut lauhemmilla paremmin. Tästä kyllä tiketti vetämässä.
 
Muita vikoja ei vielä ole ollut ellei nyt tätä lämpöongelmaa lasketa mutta katsellaan selviääkö sitä mitään. Nyt taas toiminut lauhemmilla paremmin. Tästä kyllä tiketti vetämässä.

Tällä uudella päivityksellä lämpöä on riittänyt kabiinissa. +20C asetettuna sisällä on välillä +28C, piti avata ovi kun tuli kuuma. Ja automaattiset penkinlämmittimet eivät tahdo muistaa että tahdon ne pois päältä, tulevat aina uudestaan. Noh.. ehkä se joskus oppii.
 
Tällä uudella päivityksellä lämpöä on riittänyt kabiinissa. +20C asetettuna sisällä on välillä +28C, piti avata ovi kun tuli kuuma. Ja automaattiset penkinlämmittimet eivät tahdo muistaa että tahdon ne pois päältä, tulevat aina uudestaan. Noh.. ehkä se joskus oppii.
Aikaisemmin pitänyt +20 mutta nostin +22, ei riittänyt ja nyt +24-26 tuntuu riittävän.
 
Minusta siinä pakkaskulutuksen lisäyksessä on yhtenä elementtinä lämmityksen ja ilmanvastuksen muutoksen ohella kitka, joka lisääntyy kun lämpötila pienenee.

Itse olen joutunut lapsena polkemaan polkupyörällä kouluun lämpätilasta riippumatta. Selvä ero tapahtui, kun pakkanen meni alle -20 asteeseen. Pyörällä polkemisesta tuli paljon raskaampaan ja uskon että sama ilmiö toteutuu autoissakin: Laakerien kitkat kasvavat kylmässä, samoin renkaiden etenemisvastus kasvaa. Myös voimansiirto jäykistyy.
 
Saapui auto pihaan, ja nyt vasta muistin etten saanut Type2 johtoa neuvoteltua (=ostettua) mukaan kaveriksi. Siispä kysymys kuuluu, mistä ja mikä type2 johto, joka olisi hinta-laatusuhteeltaan mallia ok. Ei tarvitse olla paras, koska pääösin latailen normi pistokkeesta/pikalaturista, mutta tuo olisi tarpeellinen lisä vielä kolmanneksi vaihtoehdoksi.
 
Ilmoitelkaas herrasväki miten Polestar2 menee kulutuksen kanssa tälleen talvikeleillä.
Koeajoonhan tuollainen saatava. Taidanpa mennä täyttämään kaavakkeet.
 
Saapui auto pihaan, ja nyt vasta muistin etten saanut Type2 johtoa neuvoteltua (=ostettua) mukaan kaveriksi. Siispä kysymys kuuluu, mistä ja mikä type2 johto, joka olisi hinta-laatusuhteeltaan mallia ok. Ei tarvitse olla paras, koska pääösin latailen normi pistokkeesta/pikalaturista, mutta tuo olisi tarpeellinen lisä vielä kolmanneksi vaihtoehdoksi.
Kerro ensin, tarvitsetko kaapelin 1- vai 3-vaihelatausta varten. Pitäisi tietää myös, onko tarve 16 vai 32 ampeerille.
 
Kerro ensin, tarvitsetko kaapelin 1- vai 3-vaihelatausta varten. Pitäisi tietää myös, onko tarve 16 vai 32 ampeerille.
Osaatko itse vastata, minä en näistä vielä mitään ymmärrä :rolleyes:. Auto on Kona ev, ja johto tulee noille julkisille latauspisteille käyttöön, silloin kun ei ole pikalaturia saatavilla...
 
Ilmoitelkaas herrasväki miten Polestar2 menee kulutuksen kanssa tälleen talvikeleillä.
Oiskohan ajettujen ~1400km kulutus himpun alle 30kWh/100km.

Suurin osa ajosta työmatkaa, joka sisältää suuntaansa:
  • ~8km 80km/h teitä
  • ~15km 100km/h moottoritietä
  • ~5km taajamanopeuksilla
Ajotyylini reippaanlainen ja nopeudet tyyliin +10...15%
 
Soitin myyjälle. Polestar2:sta on ensi vuoden alussa tulossa 10% pienemmällä akulla koska tuo valtion 50ke raja.

Tesla Model3 taisi olla sama juttu? Tai julkaisivat jo.
 
Minkä mallin hommasit? Itselläkin mietinnässä tämä. Vähän joutuu pohtia tarviinko ILPpiä vai pärjääkö ilman, kummalla akulla jne.
Autoni 2021 Dual Motor (Plus, Pilot) eli ilman ILP. ILP:n toimintalämpötilat on ymmärätääkseni aika suppeat (+10 .... -5), niin en nähnyt mitään järkeä sen takia alkaa tilaamaan 2022-mallia.

Mitä tuossa Polestar-esittelijän kanssa juttelin (myy myös Volvoa), niin oli samoilla linjoilla että ei ILP ole mitenkään pakollinen. Taisi Volvonkin täyssähköihin tulla vasta 2022 malleihin tuo ILP jonkin varustepaketin mukana samoin kuin Polestarissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Osaatko itse vastata, minä en näistä vielä mitään ymmärrä :rolleyes:. Auto on Kona ev, ja johto tulee noille julkisille latauspisteille käyttöön, silloin kun ei ole pikalaturia saatavilla...

Vaikkapa tästä Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 5m | Motonet Oy

Vaihtoehtona hommata suoraan 22kw tehoon kykenevä kaapeli jos auto joskus vaihtuu, on kuitenkin kalliimpi ja huomattavasti paksumpi (=vie tilaa).

EDIT: oletin siis että Konassasi on 11kw 3-vaihe AC laturi, riippunee vuosimallista onko näin.
 
Viimeksi muokattu:
Osaatko itse vastata, minä en näistä vielä mitään ymmärrä :rolleyes:. Auto on Kona ev, ja johto tulee noille julkisille latauspisteille käyttöön, silloin kun ei ole pikalaturia saatavilla...
Tuon vaiheiden määrän voi tarkistaa latausportista. Jos vaiheita on 3, näyttää latausportti tältä: 160214763_10224474689799344_508068046164201325_n.jpg

Jos käytössä on 1 vaihe, nosta kuvan 7 pinnistä kaksi alinta puuttuvat.

Jos autosi AC-laturi on 1-vaiheinen, tarvitset 32 ampeerin kaapelin. Voin suositella tätä: https://www.amazon.de/gp/product/B08CY7KYXL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1. Hyvin toimii, ja tuli kätevän pussin kanssa.
 
Autoni 2021 Dual Motor (Plus, Pilot) eli ilman ILP. ILP:n toimintalämpötilat on ymmärätääkseni aika suppeat (+10 .... -5), niin en nähnyt mitään järkeä sen takia alkaa tilaamaan 2022-mallia.

Mitä tuossa Polestar-esittelijän kanssa juttelin (myy myös Volvoa), niin oli samoilla linjoilla että ei ILP ole mitenkään pakollinen. Taisi Volvonkin täyssähköihin tulla vasta 2022 malleihin tuo ILP jonkin varustepaketin mukana samoin kuin Polestarissakin.

Tuo ILP- on vähä harhaan johtava teslassa. Laitan tähän pari linkkiä kohta ni homma aukee paremmin.


5B3F42A7-1AE5-47F8-B799-9DACE1B7EA5C.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Miten uskalletaan ostaa käytettyjä tällä tapaa kun 10 vuoden kohdalla voi hyvin tipahtaa akkujen varaukset olemattomiin?

ei ne tipahda. 8 vuotiaan tessun akun kapasta alle 10% kadonnut keskimäärin. Ja aika sama tuntuu olevan muissakin.
 

Miten uskalletaan ostaa käytettyjä tällä tapaa kun 10 vuoden kohdalla voi hyvin tipahtaa akkujen varaukset olemattomiin?
Eiköhän noita akkujen korjauksiin erikoistuneita firmojakin ala tulla lisää pikkuhiljaa.
Harvoin se koko akku lienee käyttökelvoton kuitenkaan.
 
Missäs näitä Polestar kakkosia sitten huolletaan jos täytyy oikein konkreettisesti viedä korjaukseen? Onko ne Volvo korjaamoja vai jotain ihan muita?
 

Miten uskalletaan ostaa käytettyjä tällä tapaa kun 10 vuoden kohdalla voi hyvin tipahtaa akkujen varaukset olemattomiin?
Miten tuo sun kommentti liittyy tuohon iltiksen linkkiin?
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 911
Viestejä
4 413 268
Jäsenet
73 268
Uusin jäsen
Bembucha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom