Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
193
Me asutaan kaks vuotta vanhassa paritalossa. Sulakkeista ei ole hajua. Lämmitysmuotona poistoilmalämpöpumppu. Asennettiin latausasema 3x16A päähän ja asentaja sanoi että ei kannata saunoa ja ladata samaan aikaan. No meillä lataus tapahtuu aina ajastetusti öisin klo 00:00 alkaen, paitsi jos on lähtö jonnekin pidemmälle niin silloin ladataan se loppu 20% ennen lähtöä. Ei mitään ongelmia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 624
Tuskin missään taajama-alueella on perusasetukselta isompaa kuin 25A ellei jostain syystä ole heti vahvistettu tiettyä tarvetta varten, täällä maalla on usein kovemmat sulakkeet kun on laitteita ja härpäkkeitä, meillä 35A sulakkeet kun on hitsausta ym pajahommaa ollu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 726
Tuskin missään taajama-alueella on perusasetukselta isompaa kuin 25A ellei jostain syystä ole heti vahvistettu tiettyä tarvetta varten, täällä maalla on usein kovemmat sulakkeet kun on laitteita ja härpäkkeitä, meillä 35A sulakkeet kun on hitsausta ym pajahommaa ollu.
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
773
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
Eikös se mene niin että 35A on hieman korkeampi liittymismaksu, mutta kk-maksu on sama? Uusissa taloissa on niin hyvä lämmöneristys että sen puolesta 25A:lla pärjää varsin pitkälle vaikka olisi autojen lataustakin. Toi 35A on kyllä sen verran halpa että sen voisi hyvin ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 726
Eikös se mene niin että 35A on hieman korkeampi liittymismaksu, mutta kk-maksu on sama? Uusissa taloissa on niin hyvä lämmöneristys että sen puolesta 25A:lla pärjää varsin pitkälle vaikka olisi autojen lataustakin. Toi 35A on kyllä sen verran halpa että sen voisi hyvin ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi.
Joo, menee näin. Mutta kun puhutaan 600€:stä liittymismaksun erotuksena ja talojen hinnat Espoo/Kirkkonummi akselilla nyt kuitenkin on satoja tuhansia, niin tuskin hirveän montaa 25A:ta uusista löytyy (nopeasti katsottuna OKT-talossa käytettävät ryhmäkeskuksetkin on 35A lähtien). Ei siinä oikein ole mitään järkeä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
816
@AAtte Mikä lämmitysmuoto? Jos kaukolämpö niin varmaan toimi ja jos haluaa varmistella niin säätää vaikka hieman alemman latausvirran. Jos muitakin lataajia on paljon (tai talossa on sähkölämmitys) niin kannattaa muistaa että pääsulakekoko on lähes varmasti pienempi kuin asuntojen määrä x 25A eli "oikea tapa" olisi tehdä kuormantasaus kaksitasoisena eli yhtiön pääsulakekoon sallima virta ei saisi ylittyä eikä myöskään asuntokohtainen 25A.
Kaukolämpö. Kiitos vinkistä! Pitää ottaa puheeksi jos sähköautot lisääntyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
471
Joo, menee näin. Mutta kun puhutaan 600€:stä liittymismaksun erotuksena ja talojen hinnat Espoo/Kirkkonummi akselilla nyt kuitenkin on satoja tuhansia, niin tuskin hirveän montaa 25A:ta uusista löytyy (nopeasti katsottuna OKT-talossa käytettävät ryhmäkeskuksetkin on 35A lähtien). Ei siinä oikein ole mitään järkeä.
Yleistän nyt törkeästi, mutta ne joilla on varaa 500k€+ kämppiin on just kaikkein tarkimpia säästämään tuollaisissa asioissa. Ei "tuhlata", 25A riittää, kuituyhteyttä ei tartte 4G riittää, autotalliin ei tartte öljynerotuskaivoa jne. Joo tulee viinikaappi. Löysin hienon, makso vaan 9800€. Sikahalpa!!
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 018
Toisaalta kaikki asiasta ymmärtävät ja jotkut valveutuneet asiakkaat ymmärtävät viimeistään nyt sen liittymän merkityksen jatkossa. Kyllä siellä on helposti joku suunnittelija tai asentaja maininnut jos on 25a ehdolla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 222
Yleistän nyt törkeästi, mutta ne joilla on varaa 500k€+ kämppiin on just kaikkein tarkimpia säästämään tuollaisissa asioissa. Ei "tuhlata", 25A riittää, kuituyhteyttä ei tartte 4G riittää, autotalliin ei tartte öljynerotuskaivoa jne. Joo tulee viinikaappi. Löysin hienon, makso vaan 9800€. Sikahalpa!!
Allekirjoitan tämän väitteen täysin. Tällä alueella saisi DNA:n valokuidun heti, kun se tontille suoraan tulee. Mutta silti about. 90% asukkaista tykittää täällä 4G:llä, vaikka taloon ja tonttiin on pistetty se 400k kiinni. Kun tätä kysyy, vastauksena on "niin kallis liittymiskustannus". Muistaakseni taisi olla sen 1400€ kun käy kaveri tökkääs kuidun päädyt kiinni ja tekee töllölle sen erottimen siihen. Samat kaverit hommaa sitten paljua, Teslaa pihaan ja jotain 2500€ grilliä mitä käyttää kerran vuoteen. Sama pihiys näillä on muutenkin havaittavissa, et otetaan sitä halvinta kulutusluokan 30 laminaattia taloon jne.

Jännää et loppupeleissä ei viitsitä panostaa siihen jokapäiväiseen elämään sitten senkään vertaa. Samassa kuitenkin saunaillassa avaudutaan, kuinka 4G ei täällä iltaisin riitä edes 1080p videota striimeissä työntää läpi ja muksu parkuu et pleikkarin nettipelit lagittaa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
773
^En kyllä sanoisi että 25A on ollenkaan vastaava köyhäilyvalinta kuin 4G vs kuitu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 726
leistän nyt törkeästi, mutta ne joilla on varaa 500k€+ kämppiin on just kaikkein tarkimpia säästämään tuollaisissa asioissa. Ei "tuhlata", 25A riittää, kuituyhteyttä ei tartte 4G riittää, autotalliin ei tartte öljynerotuskaivoa jne.
Veikkaan ettei autotallin öljynerotuskaivo ole ensimmäisenä useimmilla edes mielessä että osaisi kysyä. Sähköliittymän kohdalla joutuu kuitenkin suunnittelijan kanssa toimimaan joka yleensä sanelee valmiiksi mitä sinne tulee ja asiakas iskee nimen alle (hieman sama LVI:n kanssa).
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
725
Eikös se mene niin että 35A on hieman korkeampi liittymismaksu, mutta kk-maksu on sama? Uusissa taloissa on niin hyvä lämmöneristys että sen puolesta 25A:lla pärjää varsin pitkälle vaikka olisi autojen lataustakin. Toi 35A on kyllä sen verran halpa että sen voisi hyvin ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi.
Riippuu sähkönsiirtoyhtiöstä. Elenialla kk-maksu nousee jo ihan merkittävästi ja onkin järkevämpää pistää kuormaa tasaava laturi.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
773
Riippuu sähkönsiirtoyhtiöstä. Elenialla kk-maksu nousee jo ihan merkittävästi ja onkin järkevämpää pistää kuormaa tasaava laturi.
Joo Caruna Espoo lienee halvimmasta päästä eikä tuo liittymäkoon korotus 10 ampeerilla mitenkään välttämättä edes poista kuormantasauksen tarvetta eli jos miettii että käyttäisikö 500€ kuormantasaukseen vai liittymäkoon nostoon niin ei ole mitenkään päivänselvää että kumpi on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
725
Niin Elenialla esim yösiirtoliittymässä perusmaksujen erotukseen menee tuo 500€ jo parissa vuodessa jos kasvattaa 3x25A->35A :rolleyes: Hienoja firmoja nämä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
556
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
En siis tiedä asiasta mitään, mutta Caruna varmaan voi näitä aika yksipuolisella ilmoituksella tarkistaa ylöspäin? Voiko siinä kohtaa kutistaa liittymänsä kokoa siihen 25A ilman mitään asennustöitä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
483
No ehtihän tässä sentään parina iltana nauttia ABC:n "toistaiseksi ilmaisesta" latauksesta kun odotteli rouvaa töistä :(
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 222
Aika kallis tuo näyttää olevan, vaikkei mikään mahdoton kustannus kuitenkaan. Tagi olisi parempi omalla kohdalla, mutta kaipa se kännylläkin onnistuu. Tuossakin on kiva mahdollisuus jossa HOK veloittaa sen 0,25, mutta jossain Porissa se onkin 0,4 per kW. Vai ymmärsinkö väärin, että olisi kaikkialla sama hinta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 717
Aika kallis tuo näyttää olevan, vaikkei mikään mahdoton kustannus kuitenkaan. Tagi olisi parempi omalla kohdalla, mutta kaipa se kännylläkin onnistuu. Tuossakin on kiva mahdollisuus jossa HOK veloittaa sen 0,25, mutta jossain Porissa se onkin 0,4 per kW. Vai ymmärsinkö väärin, että olisi kaikkialla sama hinta?
Kaikkialla sama hinta. Eihän julkinen lataus ole koskaan halpa mutta eka järkevä malli kun ei ole minuuttihinta sekoittamassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 563
Kaikkialla sama hinta. Eihän julkinen lataus ole koskaan halpa mutta eka järkevä malli kun ei ole minuuttihinta sekoittamassa.
Hintamalli on hyvä, ei tarvitse arvailla vaan tietää kutakuinkin. Ei vain ole qr-koodia ohjelmaan tms. Ajat lataamaan ja joudut etsimään oikean ohjelman, rekisteröitymään, syöttelemään kortteja yms yms...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 717
Hintamalli on hyvä, ei tarvitse arvailla vaan tietää kutakuinkin. Ei vain ole qr-koodia ohjelmaan tms. Ajat lataamaan ja joudut etsimään oikean ohjelman, rekisteröitymään, syöttelemään kortteja yms yms...
Tagi tai korttimaksu olisi ollut poikaa mutta todennäköisesti nostaa hintaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 563
Tagi tai korttimaksu olisi ollut poikaa mutta todennäköisesti nostaa hintaa.
Tämä. Ja miten esim tuo kokeiluksi laittamani 30e. Kaikki ei tule akkuun menemään. Jääkö ns saldoksi vai palautuuko kortille.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
107
Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-asiointilatauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
773
Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-latauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
Kun itse lataan lähinnä kotona niin tuollainen hinta julkisesta type2:sta ei tunnu yhtään kalliilta, mutta kieltämättä kallis verrattuna siihen että DC maksaa 25snt ja tuo vielä mitataan DC-puoleta eli ero on oikeasti lähes olematon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 717
Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-asiointilatauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
Ei tuo sen halvempi ole K-latauksellakaan.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
49
Tuo 20c/kWh on kyllä hinta nahkoineen S-ryhmälle. Nollakatteella myyvät asiakkaille.
Aika tavallinen hinta tuo on. Vielä kotilatausta odotellessa lataan useimmin julkisista latauspaikoista ja PK-seudulla useimmin käyttämäni maksulliset AC-lataukset ovat hinnaltaan välillä 16-25c / kWh. On tuossakin jo pieni kate, jos pelkän sähkön hinnan siirtoineen laskee kuluiksi. AC-latureissa pääomakulutkaan eivät ole niin suuret, mutta en tiedä lasketaanko niitä näissä S-latauksissa erikseen vai onko koko latauskenttä kertainvestointi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 706
Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-asiointilatauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
Just sopiva hinta. Merkittävästi halvempi kuin bensa/diesel, mutta just sen verran korkeampi kuin kotilataus, etteivät sitä käytä kuin oikeasti tarvitsevat / ihmiset jotka eivät voi kotona/töissä ladata.

Ilmaiset lataukset ovat aivan perseesä kun sit siellä roikkuvat kaikki pennin venyttäjät jotka vaan blokkaavat laturin oikeasti tarvitsevilta joilla ei ole omia latureita kotona.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 290
Aika tavallinen hinta tuo on. Vielä kotilatausta odotellessa lataan useimmin julkisista latauspaikoista ja PK-seudulla useimmin käyttämäni maksulliset AC-lataukset ovat hinnaltaan välillä 16-25c / kWh. On tuossakin jo pieni kate, jos pelkän sähkön hinnan siirtoineen laskee kuluiksi. AC-latureissa pääomakulutkaan eivät ole niin suuret, mutta en tiedä lasketaanko niitä näissä S-latauksissa erikseen vai onko koko latauskenttä kertainvestointi.
En osaa sanoa minkälaisia sopimuksia S-ryhmä on tehnyt, niin menee vaikeaksi arvioida paljonko sähkö ja siirto maksaa heille. Huomattavasti halvempaa se on kuin kuluttajalle, mutta noissa tulee laturien elinkaarikustannuksia laskiessa aika paljon päälle. Kempowerin latausasema maksaa hattuarviolta ehkä 10-20k€ (hattuarvio perustuu Kempowerin liikuteltavaan pikalaturiin ~20k€, ehkä joku tietää paremmin) + sähkötyöt/kaivuutyöt/jne (vähintään useita tuhansia, voi maksaa huomattavasti enemmänkin) + sovelluskehitys (käynnitysprojektit + jatkuva kehitys). Paljonko yksi asema tarvii huoltoja ja kuinka monen odotetaan vikaantuvat elinkaaren aikana? Mikä on yhden latausaseman odotettu elinkaari? Osa latausasemista tulee tekemään negatiivista tulosta, joten se pitää huomioida kaikkien hinnoittelussa. Aika monta autoa saa ladata ennen kuin yksi latausasema alkaa tekemään tulosta noilla hinnoilla.

Edit. En toki väitä, että he ilmaiseksi tekevät kuten tuskin muutkaan toimijat, mutta halpaa on ja hyvähän se on lataajalle. ABC voi halpuuttaa rauhassa kun odottaa sähköautojen yleistymistä ja kerää samalla lataajia kauppohinsa sekä abc-ravintoloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 475
Ei sen latausaseman tarvi välttämättä hirveää tulosta tehdä jos osa asiakkaista siinä samalla saadaan valitsemaan taukopaikaksi ABC kilpailevan aseman sijaan ja käyttämään rahaa sinne kahvioon ja ravintolaan latauksen ajaksi.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
285
Liityn sähköautoilijoiden joukkoon iloiseen kera Peugeot e-2008:n. Aivan järjetön määrä kaikkia applikaatioita ja tilejä mitä pitää tässä touhussa tehdä, ja vieläkään en pysty laittamaan autoa lämpiämään etukäteen. Pitää varmistella muutaman ajon verran, että kyllä, minä olen omistaja. Auton mukana tuli vain Type 2-kaapeli, jossa toisessa päässä schuko-pistoke. Ilmeisesti tuollainen Type 2-latauskaapeli (molemmissa päissä Type 2) pitää ostaa ja kannattaa autossa pitää mukana? Citymarketilla ei ainakaan ko. johtoa ollut tarjolla. Onko väliä minkälaisen kaapelin ostaa? 50 kW type 3-laturissa kyllä oli johto, joten sain siinä kauppareissun ajan latailtua akkuja. K-Lataus tagin jo tilasin. Mitäköhän muuta tässä tulisi tehdä. :hmm: Tällä hetkellä joudun latailemaan erittäin hitaalla sähköllä, mutta tällaista laturia olen kaavaillut jahka saan taloyhtiön siunauksen.

Tänään on kyllä ollut oikein kunnon tolvana olo, kun tullut niin paljon uutta asiaa.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
49
Ilmeisesti tuollainen Type 2-latauskaapeli (molemmissa päissä Type 2) pitää ostaa ja kannattaa autossa pitää mukana? Citymarketilla ei ainakaan ko. johtoa ollut tarjolla. Onko väliä minkälaisen kaapelin ostaa?
Kaapelilla on väliä, jos ja kun haluat ladata niin nopeasti kuin auto ja latauspiste pystyvät. Ymmärtääkseni ainakin Suomessa myydyissä Peugeot e2008:ssa on sisäinen 11kW:n kolmivaihelaturi, joten tarvitset kolmivaiheisen Type2-johdon, joka kykenee 3x16A latausvirtaan. Noita on myös yksivaiheisia, jotka ovat ohuempina mukavampia käyttää, mutta latausteho jää pieneksi. Type2-kaapeli kannattaa olla ja jos meinaa asiointipisteitä useinkin käyttää, kannattaa varmaan hieman ottaa pituuttakin, kun kuitenkin joskus joutuu jostain naapuripaikalta lataamaan. Ihan parimetriset siis kannattaa vain jos on joku tietty paikka jossa lataa, jossa se riittää. Pidemmät tietenkin vievät tilaa ja painavat enemmän.

Tässä yksi esimerkki. EI muuta sidosta kauppaan kuin että yhden toimivan sukokaapelin olen sieltä ostanut: Type 2-Type 2-latauskaapeli, 16A 3-vaihe - Ilmainen toimitus
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
675
Liityn sähköautoilijoiden joukkoon iloiseen kera Peugeot e-2008:n. Aivan järjetön määrä kaikkia applikaatioita ja tilejä mitä pitää tässä touhussa tehdä, ja vieläkään en pysty laittamaan autoa lämpiämään etukäteen. Pitää varmistella muutaman ajon verran, että kyllä, minä olen omistaja. Auton mukana tuli vain Type 2-kaapeli, jossa toisessa päässä schuko-pistoke. Ilmeisesti tuollainen Type 2-latauskaapeli (molemmissa päissä Type 2) pitää ostaa ja kannattaa autossa pitää mukana? Citymarketilla ei ainakaan ko. johtoa ollut tarjolla. Onko väliä minkälaisen kaapelin ostaa? 50 kW type 3-laturissa kyllä oli johto, joten sain siinä kauppareissun ajan latailtua akkuja. K-Lataus tagin jo tilasin. Mitäköhän muuta tässä tulisi tehdä. :hmm: Tällä hetkellä joudun latailemaan erittäin hitaalla sähköllä, mutta tällaista laturia olen kaavaillut jahka saan taloyhtiön siunauksen.

Tänään on kyllä ollut oikein kunnon tolvana olo, kun tullut niin paljon uutta asiaa.
Tervetuloa vaan joukkoon. Siinä etäkäytön aktivoinnissa voi mennä useampi päivä, ei kannata panikoida. Itsellä kesti kymmenisen ajoa ja 3-4 päivää ennen kun lähti toimimaan, sen jälkeen on toiminut sitten ilman viiveitä ja oikein hyvin. Jännä että eivät latauskaapeleista maininneet autokaupoilla, tuollaisen Type 2 (kolmivaihe) kaapelin tosiaan tarttet jos haluat latailla noista yleisimmistä 22kW (11kW AC pösössä) asiointilatureista. Pikalatureista (DC) löytyy aina kaapeli kiinteänä, niitä ei voi/tartte mukana kuljetella. K-latauksen lisäksi kannattaa hankkia Fortumin C&D (yleisesti S-mafian pihoilla) sekä Virran vastaava, johon kannattaa kirjautua Helenin sivujen kautta, niin ei mene kuukausimaksuja.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
49
K-latauksen lisäksi kannattaa hankkia Fortumin C&D (yleisesti S-mafian pihoilla) sekä Virran vastaava, johon kannattaa kirjautua Helenin sivujen kautta, niin ei mene kuukausimaksuja.
Kuten tämänkin ketjun jutuista voi lukea, jatkossa S-mafian pihoille tulee nopeaan tahtiin näiden omia latauslaitteita, joista lataaminen tästä päivästä alkaen on maksettu ABC-Mobiili sovelluksella. Plugit Cloud sovellus saattaa tulla joskus tarpeeseen myös ja mahdollisesti muitakin, kuten Plugsurfing. Mutta kun nuo yleisimmät hankkii, muut tarvittavat saa kyllä tarpeen tullessa ladattua.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
285
Kaapelilla on väliä, jos ja kun haluat ladata niin nopeasti kuin auto ja latauspiste pystyvät. Ymmärtääkseni ainakin Suomessa myydyissä Peugeot e2008:ssa on sisäinen 11kW:n kolmivaihelaturi, joten tarvitset kolmivaiheisen Type2-johdon, joka kykenee 3x16A latausvirtaan. Noita on myös yksivaiheisia, jotka ovat ohuempina mukavampia käyttää, mutta latausteho jää pieneksi. Type2-kaapeli kannattaa olla ja jos meinaa asiointipisteitä useinkin käyttää, kannattaa varmaan hieman ottaa pituuttakin, kun kuitenkin joskus joutuu jostain naapuripaikalta lataamaan. Ihan parimetriset siis kannattaa vain jos on joku tietty paikka jossa lataa, jossa se riittää. Pidemmät tietenkin vievät tilaa ja painavat enemmän.

Tässä yksi esimerkki. EI muuta sidosta kauppaan kuin että yhden toimivan sukokaapelin olen sieltä ostanut: Type 2-Type 2-latauskaapeli, 16A 3-vaihe - Ilmainen toimitus
Thanks, hyvä tietää. Eipä käynyt edes mielessä, että tulee tarve kurottaa naapuripaikalta. Hyvä huomio. Pitää siis tuollaisen 5 metrisen latauskaapelin hommaamista harkita.

Tervetuloa vaan joukkoon. Siinä etäkäytön aktivoinnissa voi mennä useampi päivä, ei kannata panikoida. Itsellä kesti kymmenisen ajoa ja 3-4 päivää ennen kun lähti toimimaan, sen jälkeen on toiminut sitten ilman viiveitä ja oikein hyvin. Jännä että eivät latauskaapeleista maininneet autokaupoilla, tuollaisen Type 2 (kolmivaihe) kaapelin tosiaan tarttet jos haluat latailla noista yleisimmistä 22kW (11kW AC pösössä) asiointilatureista. Pikalatureista (DC) löytyy aina kaapeli kiinteänä, niitä ei voi/tartte mukana kuljetella. K-latauksen lisäksi kannattaa hankkia Fortumin C&D (yleisesti S-mafian pihoilla) sekä Virran vastaava, johon kannattaa kirjautua Helenin sivujen kautta, niin ei mene kuukausimaksuja.
Autokaupoilla oli myyjällä noin yhdeksän rautaa samaan aikaan tulessa, juoksenteli sinne tänne tonne ja samalla puhui puhelimessa kymmenennen kanssa. Syyslomat painoivat kuulemma. Jos totta puhutaan niin kyllä itselläkin siinä oli jo hiukan kiire kotiin. Hyvin pikainen briiffaus tuli, mutta lupasi että voin soitella kyllä.

Kiitos vinkistä, teen tilit Fortumiin ja Virtaan niin ei tarvitse sitten latauspisteellä alkaa ihmettelemään.

EDIT: Ja näemmä ABC-Mobiili! Jonka itseasiassa jo ylempää luin, mutta unohdin ~heti.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
541
Sähköautoille ei löydy vielä kovin paljon todellisia, vertailukelpoisia ajettavuus testejä. Tässä joitakin Teknikens Värld hirvenväistökokeiden tuloksia sähköautoille:

Ei läpäissyt: Mustan Mach-e



Ei läpäissyt: Renault Zoe electric


Lisää videoita löytyy tuolta --> Teknikens Värld - YouTube
Ja teknavilla kuski joka osasi ajaa autoa veti Mustang Mach-E:llä hyvin läpi
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
3 171
Ja teknavilla kuski joka osasi ajaa autoa veti Mustang Mach-E:llä hyvin läpi
Joo tuostahan oli jossain muuallakin juttua että vähän kuskista tuo homma oli kiinni Mustangin kohdalla, en muista lähdettä.

Kun noista latausasemista täällä puhutaan niin kun käytössä on tämä ID Charger karvalakkimalli niin mites siitä saatiin esimerkiksi 3x8A tai 3x13A? Niistä Dim kytkimistä ilmeisesti mutta mikä on "oikea järjestys" jos talon pääsulakkeiden koko on 3x25A. Tähän asti Leaf on nauttinut siitä yhdellä vaiheella mutta kun seuraava auto on Mustang Mach-e niin tekisi mieli rajoittaa jerkkua, juurikin sauna-liesi-lataus casen takia. Toki vaikka Dip kytkimiin koskisikaan niin voihan sitä ottaa taulusta sulakkeet pois kahdelta vaiheelta tai johtimet tulpasta että saa rajattua 3.6kw:lle. Jos nyt 11kw:tä käyttäisin niin ajastaisin vain autosta tyyliin 02:00-05:00 ajalle latauksen. Ei aikomustakaan että öisin akku latautuisi täyteen. Hyvin on yhdellä vaiheella latailut riittäneet 40kwh Leafiinkin. Kyllä se 3.6kw vaan riittää ellei nyt ole joku vähän erikoisempi hälytysajo tarve yht äkkiä:D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 726
Kun noista latausasemista täällä puhutaan niin kun käytössä on tämä ID Charger karvalakkimalli niin mites siitä saatiin esimerkiksi 3x8A tai 3x13A? Niistä Dim kytkimistä ilmeisesti mutta mikä on "oikea järjestys" jos talon pääsulakkeiden koko on 3x25A. Tähän asti Leaf on nauttinut siitä yhdellä vaiheella mutta kun seuraava auto on Mustang Mach-e niin tekisi mieli rajoittaa jerkkua, juurikin sauna-liesi-lataus casen takia. Toki vaikka Dim kytkimiin koskisikaan niin voihan sitä ottaa taulusta sulakkeet pois kahdelta vaiheelta tai johtimet tulpasta että saa rajattua 3.6kw:lle. Jos nyt 11kw:tä käyttäisin niin ajastaisin vain autosta tyyliin 02:00-05:00 ajalle latauksen. Ei aikomustakaan että öisin akku latautuisi täyteen. Hyvin on yhdellä vaiheella latailut riittäneet 40kwh Leafiinkin. Kyllä se 3.6kw vaan riittää ellei nyt ole joku vähän erikoisempi hälytysajo tarve yht äkkiä
Mikset laita kuormantasausta käyttöön ID Chargerissa? Siitä löytyy lähdöt kyllä, jotka estävät tuon sulakkeiden palamisen vaikka siinä sauna-liesi-casessa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
773
Mikset laita kuormantasausta käyttöön ID Chargerissa? Siitä löytyy lähdöt kyllä, jotka estävät tuon sulakkeiden palamisen vaikka siinä sauna-liesi-casessa.
Tälle peukku. Muutenkin tuolla vain yhden vaiheen käytöllä ei voita mitään kun liesi ja kiuas käyttävät kuitenkin kolmea eli ihan sama onko yhden vai kolmen vaiheen kulutus tapissa. Liedestä en tosin tiedä että käyttääkö yksittäinen levy yhtä vaihetta vai useampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
104
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
Täysin Esson baari juttua, mutta periaatteessa voisi olla tottakin. Ihan uudehkoillakin asunaluilla voi olla alueelle tuleva syöttö sen verran pieni, ettei voi kasvattaa kiinteistöjen sulakkeita. Tässä nopeat syö hitaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
537
Muutenkin tuolla vain yhden vaiheen käytöllä ei voita mitään kun liesi ja kiuas käyttävät kuitenkin kolmea eli ihan sama onko yhden vai kolmen vaiheen kulutus tapissa. Liedestä en tosin tiedä että käyttääkö yksittäinen levy yhtä vaihetta vai useampaa.
Monesti 3 vaiheiset liedet/uunit toimii niin että uuni käyttää yhtä vaihetta ja liesitaso jakaa kaksi vaihetta eri levyille.
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
3 171
Mikset laita kuormantasausta käyttöön ID Chargerissa? Siitä löytyy lähdöt kyllä, jotka estävät tuon sulakkeiden palamisen vaikka siinä sauna-liesi-casessa.
Ai, tää tuli uutena eli mites tälläne tehdään? :hmm: Sehän se oliski mut tosiaan miten :thumbsup::)
Tälle peukku. Muutenkin tuolla vain yhden vaiheen käytöllä ei voita mitään kun liesi ja kiuas käyttävät kuitenkin kolmea eli ihan sama onko yhden vai kolmen vaiheen kulutus tapissa. Liedestä en tosin tiedä että käyttääkö yksittäinen levy yhtä vaihetta vai useampaa.
Sen verran voittaa että ajastaa voi vaikka 00-07 välille milloin on HYVIN epätodennäköistä että käy saunassa, kokkaa ja laitaa autoa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 132
Tekniikan Maailmassa (tänään ilmestynyt) isojen sähkiksien vertailu.
Mukana Id.4, enyaq, ford mustang mach e ja hyndai ioniq 5.

Voitto Skodalle,vw toka jne.

Model Y ei ollut testissä, mikä on iso harmi - kuitenkin "oletusarvoisesti paras sähköauto" hintaluokassaan, jolle laittaa kampoihin lähinnä EQS.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
206
Tekniikan Maailmassa (tänään ilmestynyt) isojen sähkiksien vertailu.
Mukana Id.4, enyaq, ford mustang mach e ja hyndai ioniq 5.

Voitto Skodalle,vw toka jne.

Model Y ei ollut testissä, mikä on iso harmi - kuitenkin "oletusarvoisesti paras sähköauto" hintaluokassaan, jolle laittaa kampoihin lähinnä EQS.
Mielestäni Audi Q4-e-tron on paras tuossa hintaluokassa, Model Y on jo selvästi kalliimpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 488
Olis ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan TM:n toimituksen keskustelua, kun pohtivat miten saavat vag-konsernin tuotteet esim. Ioniq 5 edelle. Tavaratila on 5:n ainoa heikkous, mutta muuten kun vertaa vagineita ja ioniqia, niin hankala keksiä miksi joku ottaisi vagin tuotoksen. Mustangia en ole nähnyt, niin en voi siihen arvioida, mutta muut olen nähnyt ja kokenut livenä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
148 717
Viestejä
2 825 374
Jäsenet
54 031
Uusin jäsen
V3sq

Hinta.fi

Ylös Bottom