Onko näistä jotain esimerkkejä, minkä hintaista tuon akun liisaaminen on minkä verran tyhjän akun vaihtaminen täyteen maksaa?Pikkuauton hintaiseksi se saadaan, kunhan siirretään se akusto liisattavaksi
Onko näistä jotain esimerkkejä, minkä hintaista tuon akun liisaaminen on minkä verran tyhjän akun vaihtaminen täyteen maksaa?Pikkuauton hintaiseksi se saadaan, kunhan siirretään se akusto liisattavaksi
Zoen liisaamisessa siis maksat kuukausimaksua ko. akusta (riippuen paljonko ajat hinta vaihtelee, jossain 70e-135e tms. Ranskassa). Et varsinaisesti vaihtamisesta, vaan siis käytöstä kun et omista itse akkua. Niolla on sitten Norjassa noita akun vaihtopisteitä ja niiden vaihtosysteemistä ja hinnoista en tiedä.Onko näistä jotain esimerkkejä, minkä hintaista tuon akun liisaaminen on minkä verran tyhjän akun vaihtaminen täyteen maksaa?
No eihän tuossa ole sitten mitään tolkkua, jos ei tuo pidä sisällään mahdollisuutta esim. reissun päällä nopeasti vaihtaa tyhjää akkua täyteen. Jos ei ole varaa ostaa akkua omaksi, niin mikä järki silloin on liisata pelkkää akkua? Silloinhan sen koko auton voi liisata. Täysin järjetön ajatus pelkkä akun liisaaminen.Zoen liisaamisessa siis maksat kuukausimaksua ko. akusta (riippuen paljonko ajat hinta vaihtelee, jossain 70e-135e tms. Ranskassa). Et varsinaisesti vaihtamisesta, vaan siis käytöstä kun et omista itse akkua. Niolla on sitten Norjassa noita akun vaihtopisteitä ja niiden vaihtosysteemistä ja hinnoista en tiedä.
Useimmat autonvalmistajat eivät tunnu haluavan halvempien pikkuautojen markkinoille koska katteet siellä ovat pienemmät. Mieluummin isompaa ja kalliimpaa SUVia ja sitä "preemiumia".Sähköauton tekniikka ja se akku on vielä niin hintavaa, ettei siitä välttämättä koskaan saada pikkuauton hintaiseksi, mutta kokoajan se yksikkökustannus pienenee kun tekniikka kehittyy; T on hyvä esimerkki siihen. Valmistuksen säästöt voidaan puskea hintaan ja tehdä sama mitä Ford T-mallillaan aikanaan teki kun tehdään omassa talossa liki kaikki.
Tuloksena kaikelle kansalle saavutettavissa oleva auto hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan. Ford on itse suuntaamassa tälle samalle vanhalle polulle, mutta se ottaa aikaa ja rahaa sekä vaatii rajuja karsimisia, esimerkit näkyy jo nyt Ford Cars mallistossa; henkilöautot ovat häipyneet, varsinkin pienet joiden kate on olematon.
Voin kuvitella että tiukentuvat päästövaatimukset ovat nostaneet kustannuksia sen verran että on vaikea tehdä pikkuautoja kannattavasti vs. luokkaa isommat autot. Amerikassa noita on vältelty tekemästä sen takia että valmistajilla on isoja eläkevastuita harteillaan, ja pikkuautoja tekemällä ei voida edes kattaa niitä.Useimmat autonvalmistajat eivät tunnu haluavan halvempien pikkuautojen markkinoille koska katteet siellä ovat pienemmät. Mieluummin isompaa ja kalliimpaa SUVia ja sitä "preemiumia".
Tuossa taannoin jonkun Youtube-artikkelin juuri katsoin missä kovasti pohdittiin kuinka monet halvat "pikkuautomallit" eri valmistajilta ovat poistuneet, haluavat myydä lähinnä isompia ja kalliimpia. Siinä puhuttiin yleisesti autoista, ei sähköautoista.
Tulossa noita on tottakai. Mutta kyllä kiinalaiset varmasti tulevat ottamaan markkinoita, koska he ovat pitkäjänteisesti kasvattaneet tuotantoaan. Kuinka suuri tulee sähkisten markkinaosuus olemaan tänä vuonna Euroopassa? 25%? Entä ensi vuonna? 35%? Koska menee 50% rikki, ehkä vuonna 2025?Varsinkin sähköautoissa on tuntunut olevan pulaa pienempien ja halvempien valmistajista, ja kiinalaisten on epäilty ottavan tämä markkina haltuunsa kun niin monia länsimaisia ei tunnu kiinnostavan, ainakaan enää. Siis sanotaan vaikka 25-35000€ hintaluokassa olevat viisipaikkaiset sähköautot joilla uskaltaa tehdä jopa mökkimatkoja, ei pelkkiä kaksipaikkaisia mopoautoja.
Amerikassa kukaan ei myöskään oikein osta pieniä autoja. Siellä mennään 100m matka roskaruokalaankin isoimmalla autolla minkä löytävät. Hyvinhän sen huomaa siellä parkkipaikoissakin, ovat leveitä ja pitkiä. Amerikassa suuri on aina ollut "premium", ei niin väliä vaikka F150:sta tippuisi listat moottoritiellä.Amerikassa noita on vältelty tekemästä sen takia että valmistajilla on isoja eläkevastuita harteillaan, ja pikkuautoja tekemällä ei voida edes kattaa niitä.
Ihan rehellisyyden nimissä siellä myös etäisyydet ovat isoja, tätä ei kaikki eurooppalaiset aina ymmärrä. Ja pitkien matkojen taittamiseen pikkukinneri on epämukava valinta.Amerikassa kukaan ei myöskään oikein osta pieniä autoja. Siellä mennään 100m matka roskaruokalaankin isoimmalla autolla minkä löytävät. Hyvinhän sen huomaa siellä parkkipaikoissakin, ovat leveitä ja pitkiä. Amerikassa suuri on aina ollut "premium", ei niin väliä vaikka F150:sta tippuisi listat moottoritiellä.
On ja ei. Ei niiden elämä oikeasti kovin pitkillä etäisyyksillä liiku, tai vaikeilla teillä. Jos miettii kaupunkeja tyyliin Miami, niin lähinnä siellä istutaan ruuhkassa joko hieman isommalla tiellä tai vielä tukkoisemmalla tiellä. Ei siinä paljon eroa ole ajaako Yariksella ruuhkassa vai isommalla autolla.Ihan rehellisyyden nimissä siellä myös etäisyydet ovat isoja, tätä ei kaikki eurooppalaiset aina ymmärrä. Ja pitkien matkojen taittamiseen pikkukinneri on epämukava valinta.
No kyllä bensapelejä jenkkilässä pieniäkin on. Esimerkiksi Focusta on aiemmin myyty vissiin koko ajan ja nykyään pikkumalli on Ecosport crossover mikä on Fiesta-sukuinen eli ihan kaupunki-kinneri.Voin kuvitella että tiukentuvat päästövaatimukset ovat nostaneet kustannuksia sen verran että on vaikea tehdä pikkuautoja kannattavasti vs. luokkaa isommat autot. Amerikassa noita on vältelty tekemästä sen takia että valmistajilla on isoja eläkevastuita harteillaan, ja pikkuautoja tekemällä ei voida edes kattaa niitä.
Tulossa noita on tottakai. Mutta kyllä kiinalaiset varmasti tulevat ottamaan markkinoita, koska he ovat pitkäjänteisesti kasvattaneet tuotantoaan. Kuinka suuri tulee sähkisten markkinaosuus olemaan tänä vuonna Euroopassa? 25%? Entä ensi vuonna? 35%? Koska menee 50% rikki, ehkä vuonna 2025?
Jos ei Teslan lisäksi muut länsimaiset firmat tule kattamaan tuota kysyntää, niin kiinalaiset kyllä tulevat.
On niitä näköjään edelleen pieniä ja amerikkalaisittain pieniä edelleen aika paljon myynnissä. Ties missä sitten tehdään ja missä päämarkkinat lienevätkään. Kehittyvissä maissa?Fiesta ja Focus on jo poistuneet myynnistä jenkeissä aiemmin, ja Ecosport on myös poistunut/poistumassa myynnistä:
Ford EcoSport to be Discontinued for 2023 | Surprise Ford | Ford Dealer in Surprise, AZ
Ford has announced that it is canceling the EcoSport. The last vehicles will be sold by the end of this year. The small SUV was never a big seller, and Ford has been losing money on it for some time. As a result, the company is focusing on other, more popular vehicles with consumers.www.surpriseford.com
Osittain kyse on siitä että autonvalmistajat haluvat myydä kallimpia ja parempikatteisempia autoja, mutta kyllä kyse on siitä että kysyntä noille pikkuautoille on pienentynyt. Onko kyse viime vuosien alhaisten korkojen aiheuttamasta kysynnästä kalliimpiin ajoneuvoihin, vai bensan hinnan laskusta Obaman kausien jälkeen vai mistä, sitä en tiedä. Joskus reilu kymmenkunta vuotta sitten noita pikkuautoja tuli jenkeissä myyntiin pitkän tauon jälkeen. Mutta nyt ovat siis suurimmaksi osin myynnistä poistuneet.
Ja yhdysvaltalaisen keskimääräinen ajosuorite on sama maileissa kun suomalaisen kilometreinä.
Ja onhan siellä autot olleet kautta linjan halvempia ja amerikkalaisilla enemmän ostovoimaa. Harvalle kai pikkukinneri on täällä Suomessakaan unelmien täyttymys, vaan sellainen menopeli johon juuri ja juuri kynnet kykenevät.
Taitaa olla ihan osavaltiokohtainen juttu tuokin.Jenkkien autoteollisuus on lobannut hupaisia lakeja. Jos auto on tarpeeksi iso (siis leveys x pituus), sen ei tarvitse noudattaa tiukimpia ympäristönormeja, mikä tekee valmistamisesta halvempaa kun ei tarvitse miettiä hiukkaspäästöjä ja muuta turhuutta.
Lisäksi on jotain tuontitulleja pick-upeille joten niitä ei kilpailijoita ei oikein edes ulkomailta voi taloudellisesti tuoda jne.
Mutta menee aika OT:ksi tässä ketjussa.
Ja muistanko oikein niin juuri noilla helvetin isoilla lava-autoilla ei tarvittu mitään törmäystestejäkään? Tai jos oli niin ne ei ollu läheskään niin tiukkoja kuin perus autoilla. Todennäköisesti muistan väärin, tuo vaan kuulostaa ihan järjettömältä. Sori OT.Jenkkien autoteollisuus on lobannut hupaisia lakeja. Jos auto on tarpeeksi iso (siis leveys x pituus), sen ei tarvitse noudattaa tiukimpia ympäristönormeja, mikä tekee valmistamisesta halvempaa kun ei tarvitse miettiä hiukkaspäästöjä ja muuta turhuutta.
Lisäksi on jotain tuontitulleja pick-upeille joten niitä ei kilpailijoita ei oikein edes ulkomailta voi taloudellisesti tuoda jne.
Mutta menee aika OT:ksi tässä ketjussa.
Näin se on..Ja muistanko oikein niin juuri noilla helvetin isoilla lava-autoilla ei tarvittu mitään törmäystestejäkään? Tai jos oli niin ne ei ollu läheskään niin tiukkoja kuin perus autoilla. Todennäköisesti muistan väärin, tuo vaan kuulostaa ihan järjettömältä. Sori OT.
Yeah right...Pahoittelut jälleen OT, mutta välillä(aika monesti) sitä vaan ihmettelee tuota jenkkien menoa. Noinkin tärkeä asia kuin turvallisuus saadaan jotenki ei niin tärkeäksi asiaksi. Pizza on vihannes kun on tarpeeksi tomaattisoossia matkassa jne. mitä näitä kaikenlaisia juttuja on vastaan tullu. Joskus vaan miettii ettei ne voi pitää paikkaansa mitenkään.
Muistaakseni joskus Briteissä oli huhu että kukaan ei siellä ole kuollut xc90 kyydissä. Toivotaan ettei ex90 ole sen huonompi.Näin se on..
Volvo kyllä markkinoi jossain kohtaa että kukaan ei ole kuollut Volvossa 20 vuoteen tjsp. Kai joku sitten kuoli kun enää ei moista kuulu.Muistaakseni joskus Briteissä oli huhu että kukaan ei siellä ole kuollut xc90 kyydissä. Toivotaan ettei ex90 ole sen huonompi.
Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää, vaikka itseäni kyllä arveluttaisi ojanpohjalla pyöriessäni tuollainen lasikatto.Eikös tesla joskus itse mainostanut, että volvo ei enää ole maailman turvallisin auto vaan tesla. Onko tässä perää? Kuinka ne on pärjännyt noissa törmäystesteissä jne.
Sähköautot eivät kai yleisesti pyörähtele ympäri katolleen niin herkästi alhaisen painopisteen takia (raskas akku pohjassa).Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää, vaikka itseäni kyllä arveluttaisi ojanpohjalla pyöriessäni tuollainen lasikatto.
Tämä on muuten hyvä pitää mielessä kun hehkutetaan jotain alle 6sek 0-100 aikoja. Suurimmalle osalle täysin irrelevantti asia.Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat.
Näin on. Voisin jopa veikata, että suurinta osaa autonostajista (> 50 %) ei autonostotilanteessa edes kiinnosta, kuinka nopeasti auto kiihtyy. Esimerkiksi Toyotaa ostavat, ei niitä kiinnosta nuo luvut lainkaan, niitä kiinnostaa Toyotassa ihan muut asiat.Tämä on muuten hyvä pitää mielessä kun hehkutetaan jotain alle 6sek 0-100 aikoja. Suurimmalle osalle täysin irrelevantti asia.
Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää, vaikka itseäni kyllä arveluttaisi ojanpohjalla pyöriessäni tuollainen lasikatto.
Voi olla että olen väärässä mutta pellistä ei tule mikään ns. läpi yhtä helposti kuin lasista. Lasi on kovaa mutta kun sen rajat ylitetääh niin se hajoaa ja yleensä laajemmalta alueelta, pelti venyy ja paukkuu mutta ei ns. hajoa vaikka läpi tulisikin oksa, kivi tms.Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.
Eihän noissa överiluokan autoissa missä hinnalla ei ole mitään väliä useinkaan ole lasikattoa. (Bugatti, rolls&royce, lambo jne).Syy miksi kaikkien autojen katot eivät ole lasia on hinnassa.
Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää
No ei kyllä voida puhua mistään "pyyhkinyt muilla pöytää".EuroNCAP:llä kaikkien aikojen paras tulos on Model S:llä ja toiseksi paras Model Y:llä.
Suurin osa ei ole koskaan ajanut muuta kun toyotaa tms. Ehkä mieli muuttuisi jos kokeilee? Tosin suuri osa ostaa auton ihan vaan hinnan perusteella, näin itsekkin olen aina ennen tehnyt kun rahaa ei ole. Tärkeimmät kriteerit halpa hinta ja halvat ylläpitokulut ja toki käytettynä auto.Tämä on muuten hyvä pitää mielessä kun hehkutetaan jotain alle 6sek 0-100 aikoja. Suurimmalle osalle täysin irrelevantti asia.
Ajatteleppa tilannetta missä ojan pohjalla onkin kanto pystyssä tai siirtolohkare ja auto tulee sinne jostain syystä katto edellä. Läpihän se tulee niin että heilahtaa.Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.
Syy miksi kaikkien autojen katot eivät ole lasia on hinnassa.
Aikamoiset speksit kun isoin akkuvaihtoehto on 150kWh.![]()
Maistiainen: Nio ET7 – Kiinalainen haastaja lyö luun kurkkuun premium-luokalle
Kiinalaisvalmistaja Nio on paukutellut henkseleitään lupaamalla 1000 kilometrin toimintasädettä ET7:lleen. Tuolle lupauksella taitaa pian olla myös katetta.moottori.fi
Joko teslassa on handsfree kick-sensor takaluukun aukaisuun?Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan. Itse olen tästä aika vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi VW id4 olisi joutunut muistaakseni maksamaan lähelle 60000€, ennen kuin olisi saanut sähköautoon sähköiset istuimien säädöt ja sähköisesti avautuvan takaluukun. Tämä on mielestäni jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei vaan pysty ymmärtämään vaikka sitä miten ajattelee. Yli 50000€ auto, missä joutuisi avaamaan takaluukun takaluukusta (aina paskaisesta) napista ja säätämään vaimon ajon jälkeen penkin taaksepäin jostain mekaanisesta vivusta.
Ei taida olla, mutta toimii kuitenkin sähköllä, nyt kun 2000-lukua kuitenkin eletään.Joko teslassa on handsfree kick-sensor takaluukun aukaisuun?
Ei se silti "kätevää" ole että joudut kaivamaan joko sen luurin taskusta (jos olet auton ulkopuolella etkä halua sitä paskasta nappia painaa) tai avata sen auton näytöltä. Kyllä tuo kick-sensori olisi oikein mukava lisä, mitä esim Polestarista ja muutamasta muusta löytyy.Ei taida olla, mutta toimii kuitenkin sähköllä, nyt kun 2000-lukua kuitenkin eletään.
Ööö..kuka ?Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan.
Ihan totta, mutta nyt ei varmaan ollutkaan kyse jostain teslan varusteiden viimeisestä silauksesta vaan volkswagenin teslaa kalliimman auton täydellisistä varustepuutoksista. Ei tuohon ole olemassa mitään puolustusta, että tuon hintaisesta autosta puuttuu sähkösäätöiset istuimet ja sähkökäyttöinen takaluukku.Ei se silti "kätevää" ole että joudut kaivamaan joko sen luurin taskusta (jos olet auton ulkopuolella etkä halua sitä paskasta nappia painaa) tai avata sen auton näytöltä. Kyllä tuo kick-sensori olisi oikein mukava lisä, mitä esim Polestarista ja muutamasta muusta löytyy.