Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
42
Koko autokannan keski-hinta on tuo 3600 €, mutta Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 12 vuotiaan auton ( autokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ) keskihinta on 6800 €.
Koko autokannan keski-hinta on jotain ihan muuta kuin 3600€, varmaankin siis tuo 6800€. Autoliiton toteamus " Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa" ei millään laskutavalla pidä paikkansa, tuo 3600 voi olla joku tilaston mukaisen 12,6-vuotiaan auton keskihinta tms.

2,7 miljoonaa henkilöautoa * 3600€ on jotain vähän vajaa 10 miljardia, johan jo viimeisen 3 vuoden uusien sekä käytettynä maahan tuotujen arvo on enemmän kuin tuo, esim. tänä vuonna myydään 100k autoa 39k€ keskihinnalla = 3,9 miljardia noiden autojen arvo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 678
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
Se, että sinulle sähkis ei ole tällä hetkellä vaihtoehto ei taida liittyä tasan yhtään mitenkään siihen, että miten uusien autojen ostajat valintojaan tekevät.

He eivät lähtökohtaisesti koskaan huolla autojaan itse + ovat varmasti keskimäärin varakkaampia autoilijoita, joille rahankäytön minimointi on kaukana prioriteettilistan kärjestä.

-
Käytettyjen sähkisten valikoima on vielä niin rajallinen, että on ihan normaalia jos sieltä ei löydy itselle mielekästä kulkinetta ja etenkin jos autoilun kk-budjetti on pari hassua saturaista + romiksella varaosien penkomisaikaa, niin eihän se tarjonta ja tarve voi kohdata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste.
Vänkäät siis tilastoja, montako niitä on mennyt siis. Sitä statistiikkaa ei valitettavasti Tesla julkaise, eikä sitä muilla voi olla. Mutta, jos Teslalla oli viime talvena kuukausien jono Vetokujalla korjata lämpöpumpullisia autoja ja niitä oli niin paljon että ne täyttivät Teslan oman varikon lisäksi viereisiäkin alueita, niin voihan siitä aina itse päätellä (tai laittaa silmät kiinni). Ne random-ihmiset ovat sitten ne, jotka kertovat mitä siitä vaihdettiin - mutta jos niitä ei usko, niin ei voi mitään. Kuvia löytyy kyllä siitä kaaoksesta.

Onhan se siis mahdollista että se on vain normaalia että kuukauden menee kun lämmitys ei toimi ja se kuuluu auton ostoon. Ja kun muutama tuhat autoa on myyty, niin satoja parkkipaikkoja kuuluu olla täynnä syystä N-korjattavaksi tulevia autoja. Ehkä. Ehkä niissä kaikissa olikin vain syynä asiakkaan rikkomat osat. Mene ja tiedä.

Ei kai VAGillakaan koskaan öljyä yksikään auto syönyt, en mä ainakaan virallisia tilastoja nähnyt. Omani toki, mutta ehkä siinäkin oli kyse vain yksittäisestä tapauksesta ja tein monta aliasta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Varmasti, jos et lukenut mitä kirjoitit, koska megahimmelihän muuttaa tuota taulukkoa täysin. Kun se yksi osa ei olekaan "less complicated", vaan jotain aivan muuta - niin muut muttujat eivät enää pädekään, yksikään niistä. Esim. ohjemistoissa tiedetään että nuo opit eivät päde alkuunkaan kun mukaan tulee yksikin monimutkainen himmeli.

Kun vaihtoehtona on "yksi himmeli, jossa pyörii pienen pieni moottori joka jakaa miljoonaan lisäosaan homman" vs. "kaksi yksinkertaista putkea", niin ensimmäinen harvemmin on se oikea vastaus. Varsinkin, kun jäähdytysjärjestelmiä on rakennettu vuosikymmeniä ja niiden toiminta tunnetaan erittäin hyvin. Ja se Fordin koko häkkyrä ei ole sama asia kuin yksi Teslan vekotin, koska Teslan vekottimestakin on pakko lähteä putkia paljon eteenpäin (koska kompuran järjestelmä taas tarvitsee monta erillistä komponenttia).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Onhan se Tesla edullinen suhteessa kilpailijoihin ja saatavuuskin on aika hyvä. Nuo ovat molemmat etuja siitä valmistettavuuden ja kustannusten optimoinnista.
Voisi sanoa että ehkä juuri ja juuri edullinen hankkia, muuten ei niinkään, tai niin kauan se on halpa omistaakin kun takuu on voimassa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Tämä, jos meinaa että mä laitan autoon yli 20k€ niin saa olla aika hyvät perusteet ja tesla ei niistä täytä yhtään, eikä kyllä mikään patteriauto vielä...
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
532
Kätevä laskuri eilisessä lehdessä. Siinä näkyi olevan melkoinen säästö, jos paljon sähköautolla ajava lataa öisin:


Kuvassa hiukan kärjistäen joka yö lataava säästäisi 400€ luokkaa. Ja voihan tässä vielä päiväsähkön hinnat ponkaista ihan kokonaiseen euroonkin. Tuttu laskeskeli, että täyssähkö-Volvonsa vielä euronkin kWh-hinnalla olisi vasta bensa-Volvon kilometrikuluissa tasoissa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 678
60kWh lataaminen päivittäin vaatii kyllä aika kovia ajomääriä.

Jos ajaa vähän vähemmän kuin 250-300km päivässä, niin latausta kannattaa keskittää niihin öihin kun ilmatieteenlaitoksen vaasa/rauma/pori akselin 10pv tuuliennuste lupaa tuulista. Ja tietty pe / la / su öihin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Superbottle kuulostaa Muskin lahjalta jonka voi juoda vitutukseen kun auto ei toimi pakkasessa.

Googlasin mikä se on niin näyttää ihan pesukoneen poistopumpulta. Super! Taitaa olla joku paisarin ja vesipumpun yhdistelmä?
Nimi nyt on Teslan huumoria, mutta kyseessä on tosiaan yhteen kokoonpanoon integroitu paisari, kaksi kiertovesipumppua, kolmi-tai nelitieventtiili ja lämmönvaihdin. Yleensä nuo komponentit on ripoteltu ympäri konehuonetta ja yhdistetty letkuin tai putkin toisiinsa.

Toisaalta vian korjaamiseen riittää yhden letkun/liittimen vaihto, 15min homma. Kun Teslan himmeli hajoaa niin tulee vähän isompi jumppa.
Melkoinen olkinukke. Jos osaa ei ole, se ei voi hajota ja jättää autoa tielle. Tietysti monimutkaisemman kokoonpanon vaihto on kalliimpaa ja työläämpää, mutta vaakakupissa painaa nyt se todennäköisyys että koko remppaan ylipäätään joutuu. Teslalta ilmeisesti saa vain koko settiä kokonaisena, mutta hyvin näkyy löytyvän Ebaysta esimerkiksi yksinäisiä kiertovesipumppuja, jos sellainen sattuu korkkaamaan.

Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?
Laitoin vanhan 20k€ Dieselin vaihdossa (jossa ei lainaa) ja rahoitin loput lainalla. Nopea excel kertoi sähkiksen ostohetkellä tulevan hieman kalliimmaksi, mutta arvioin tilanteen pidemmällä aikavälillä kääntyvän sähköauton eduksi. Tämä näyttää toteutuneen jo aiempaa nopeammin, koska ajomääräni ylittävät arvioidun ja polttoaine on kallistunut. Sähkön hinta ei itseeni ole vaikuttanut.

Varmasti, jos et lukenut mitä kirjoitit, koska megahimmelihän muuttaa tuota taulukkoa täysin. Kun se yksi osa ei olekaan "less complicated", vaan jotain aivan muuta - niin muut muttujat eivät enää pädekään, yksikään niistä. Esim. ohjemistoissa tiedetään että nuo opit eivät päde alkuunkaan kun mukaan tulee yksikin monimutkainen himmeli.
Ok, meillä on tästä eriävä mielipide ja mennään sillä. Ohjelmistopuolesta myönnän, etten tiedä juuri mitään, mutta mekaniikkapuolen osaamiseni riittää kyllä toteamaan esimerkiksi superbottlen olevan hyvin elegantti ratkaisu.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 294
Huomautus - asiaton käytös, tämän voisi esittää menemättä henkilökohtaisuuksiin, jos ei onnistu niin älä kirjoita mitään
Hyvä esimerkki siitä ettei perinteinen valmistaja halua valmistaa halpaa paskaa mikä on mahdoton korjata ja kallis vaihtaa.

Pari letkun pätkää ja klemmaria ei kustannuksia nosta niin paljon että siitä tulisi kannattamatonta
Huomaa ettet ymmärrä autonvalmistuksesta juurikaan mitään.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 434
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
Kuulostaa siltä, että sinun kannattaa palata pohtimaan sähköautoa vasta siinä vaiheessa, jos ei enää huvita korjata autoa itse ja saat kotilatauksen järjestymään.


Kävin eilen muiden ajelujen välissä lyhyen kauppareissun ja otin Prisman ABC-letkusta samalla DC:tä (27 snt/kWh). Miin range kasvoi 55 km ja lataus maksoi 2,12 €, eli 3,85 snt/km. Prisma siksi, että se oli lähin asema, mutta ~3 km päässä olisi ollut halvempi Lidl (24 snt/kWh -> 3,43 snt/km) ja Motonet (18 snt/kWh -> 2,57 snt/km). Kesällä olisi vielä edullisempaa, koska auton kulutus on silloin pienempi kuin tässä lumipöppyrässä huurteenpoistoineen.

Tuo sinun kertoma 11 snt/km DC:llä kuulostaa tosi korkealta. Onko perävaunu aina perässä, vai onko joku kallis Ionity tms? Tokkopa löytyy yhtään sähköautoilijaa, jonka ympärivuotinen energiakulu olisi keskimäärin 11 snt/km. Keskimääräinen kulu on se mikä merkkaa, eikä joku yksittäinen pahin lataus.
 

Liitteet

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 231
En osaa itse arvioida netin kohinaa, mutta ottaen huomioon voittomarginaalin millä T tuottaa sähköautojaan tehokkaasti, yksinkertaistetuin rakentein vs muut, tästä vuosikymmenestä saattaa tulla karsinta "ketä jäljelle jää" kun perinteisellä tavalla rakennettuna esim Stellantis ei pääse pinnalle voiton tekemisestä puhumattakaan.

Yhdistettynä kuluttajatottumuksien muutokseen pois polttomoottorista...

Mutta kuten sanoin, kohinaa on niin paljon, että maallikon on vaikea ottaa kantaa; aika näyttää.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 888
Melkoinen olkinukke. Jos osaa ei ole, se ei voi hajota ja jättää autoa tielle.
No ei se todellakaan ole mikään olkiukko, on jotenkin älytöntä miten täällä niin moni tuntuu uskovan siihen että jos Tesla on tehnyt jotain muuta kuin perinteisesti niin se on automaattisesti joku jumalan lahja maailman autoilijoille eikä niissä voi olla mitään ajatusvirheitä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 609
3000e premiumbensa vs 15000e sähkökarvalakki. Korkokulut ja arvonaleneman huomioiden (2e/ltr & 15snt/kwh) sähköautolla alle 15snt/km ja vajaa 20snt/km bensapremiumilla @ 17,5tkm. Tämän taloudellisen eron lisäksi saa mobiiliapilla auton etälämmitykset, peruutuskamerat, spotifyn autoradioon yms. Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..
Mikä on tuo 15 k€ sähkis?

Äkkiä itselleni ei tule mieleen kuin 41 kWh akulla oleva Zoe tai alkupään Leaf.
Peruutuskamera ja polttoainelämppärin ohjaus nyt eivät ole ihmeellisiä juttuja, joku spotify radioon on myös mahdollinen, mutta turha.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 609
Koko autokannan keski-hinta on jotain ihan muuta kuin 3600€, varmaankin siis tuo 6800€. Autoliiton toteamus " Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa" ei millään laskutavalla pidä paikkansa, tuo 3600 voi olla joku tilaston mukaisen 12,6-vuotiaan auton keskihinta tms.
6 800 € oli Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 12 vuotiaan auton keskihinta vuonna 2019, kun ovat selvitystä tehneet.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 552
Uudessa Moottorissa Passat vs ID4 vertailu, vähän vettä kiukaalle sähköautokeskusteluun. On kyllä mukavan halpaa ID4 valohoidot verrattuna Passatiin ja kilometrit eivät vaikuta.

Pentele kun ID4:ssä olisi 5 vuoden takuu (saiks siihen jotain jatkoja edes?) ja ne hiton hipaisunapit pois niin voisi jopa harkita.

Ja kysyjille tiedoksi Passat voitti vertailun 9.5 - 8.5.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
250
Mikä on tuo 15 k€ sähkis?

Äkkiä itselleni ei tule mieleen kuin 41 kWh akulla oleva Zoe tai alkupään Leaf.
Peruutuskamera ja polttoainelämppärin ohjaus nyt eivät ole ihmeellisiä juttuja, joku spotify radioon on myös mahdollinen, mutta turha.
Nuohan ne edullisen pään sähkikset käytännössä ovat.

Varustelutasojen arvottaminen toki huomattavan subjektiivista, mutta peilasin varustelutasoa joko keskimääräisempään 2010-taitteen bensavehkeen varusteluun tai so called premiumiin, joka sitten taas äkkiä on samassa hintaluokassa 2000-luvun alkupuolen vehje. Näihin verrattuna nämä halvimmatkin sähköautot tuovat yllättävän mukavia ominaisuuksia arkeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?
Minä luulin että suunnilleen kaikki ostavat yli 10000€ maksavat autonsa ja muutkin ostoksensa lainalla...

Minä ainakin pystyin perustelemaan itselleni polttisautoa kalliimman sähköauton ostamista sillä että säästän polttoainekuluissa useampia satasia joka kuukausi. Käytän niitä sitten sen isomman autolainan lyhentämiseen. Esim. marraskuussa sähköautoni latauskulut näyttävät olleen alle 30 euroa, bensaan minulle olisi edellisellä autolla mennyt samassa ajassa karkeasti arvioiden 300-400€.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 035
Uudessa Moottorissa Passat vs ID4 vertailu, vähän vettä kiukaalle sähköautokeskusteluun. On kyllä mukavan halpaa ID4 valohoidot verrattuna Passatiin ja kilometrit eivät vaikuta.

Pentele kun ID4:ssä olisi 5 vuoden takuu (saiks siihen jotain jatkoja edes?) ja ne hiton hipaisunapit pois niin voisi jopa harkita.

Ja kysyjille tiedoksi Passat voitti vertailun 9.5 - 8.5.
Väärin testattu /s

3v saa volkkareihin jos on niihin jo ennestään sekaantunut. Jos taas seattina/cuprana ostaa niin tulee 5v takuu, mutta ei taida olla mitään id4 pohjaista tarjolla.

Nyt tuli omaan e-uppiinkin ensimmäinen vika, vaihdekepissä oleva mikrokytkin ei aina kerro latauslaitteelle että vaihde on P:llä, vaikka mittaristossa oikea pykälä näkyykin - latausportti jää vilkuttamaan keltaista valoa.

Renklaamalla tuo on toiminut, mutta katsotaan miten 3v takuu toimii, menee just parin 2kk:n päästä umpeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Tuo sinun kertoma 11 snt/km DC:llä kuulostaa tosi korkealta. Onko perävaunu aina perässä, vai onko joku kallis Ionity tms? Tokkopa löytyy yhtään sähköautoilijaa, jonka ympärivuotinen energiakulu olisi keskimäärin 11 snt/km. Keskimääräinen kulu on se mikä merkkaa, eikä joku yksittäinen pahin lataus.
Minuuttihintainen latailu talvella kun kaikki autot ei ole tesloja.

Ja tosiaan kun olen reissussa ihan hiton paljon niin kotona latailu ei lämmitä alkuunkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
omakotitalossa ja tulee paljon toistuvaa pätkäajelua ja vain harva pidempi reiss
En nyt ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta tuollaisilla mikkihiiri kilometreillä halpa sähköauto ( jossa ei ole huikeaa varustetasoa ) ei tuota ylivertaisuuta taloudellisuudessa tai käyttömukavuudessa vanhaan halpaan premium bensaan verrattuna.

Sähkis maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän, niin et saa koskaan ajettua noilla kilmetreillä eroa kiinni.
Itse meitin 2,5v sitten kakkosautoa hankkiessa että se voisi olla sähkö, mutta silloin ei ainakaan ollut "mitään järkevää" tarjolla. Hetki (pari kuukautta) aiemmin vissiin myytiin uutta uppia/miitä "pilkkahintaan" ja ne meni kaikki heti (ja arvohan noissa jälkikäteen näsäviisaana tarkasteltuna ei ole edes juuri pudonnut).

Joku tommonen up/mii on ihan "katiska" kooltaan, mutta kaippa niilläkin pk-seudun kehä/sisääntulo motaria 15km/suunta ajaisi siinä missä vähän 'isommallakin', autossa kun ollaan keskimäärin max 20min/sivu ja jos vuosittaista arvonalenamaa ei ole niin mikä ettei :). Toisin sanoen vaakakupissa ei nyt itsellä varsinaisesti ajo-ominaisuudet/tunnelma ja lisävarusteet muutenkaan painanut (autossa esim on vakkari, mutta ei sitä mitään järkeä ole työmatkalla käyttää, radiosta tulee suomipopin aamu niin se riittää). Kuitenkin lasten harrastustoiminan ja kimppakyytien takia 3-4 esiteiniä pitäisi autoon sopia eli se tiputtaa viimeistään tuon ihan pienimmän kokoluokan pihalle. Itse en siis tuolloin saanut yhtälöä toimimaan sähköauton suuntaan mitenkään. Ostin sitten käytetyn (5v vanhan) ns. malliston tehokkaimman 110hv bensa ibizan joka maksoi 8,2ke, autolla ajetaan ~7000km/vuodessa ja se kuluttaa bensaa noin 5L satasella eli kuukaudessa ei mene edes satasta tankkiin.

Onko tilanne muuttunut nyt 2,5v aikana jotenkin jos nyt laskee vaikkapa 5% erotuksen hankinnan pääomakuluille ja polttikseksi valitaan sellainen katiska jonka arvonalenama on ~1ke/vuosi 4v pitoajalla (uskon siis saavani tulevaisuudessa 10v ja ~110tkm ajetusta vanhasta ibizasta 4ke, nettiauton halvin etäisesti samoilla kilsoilla oleva nykyään 10v ikäinen on muuten 6,5ke ja halvin 200tkm ajettu 5,1ke eli tuskin on arvonalenama edes tuota tonnia/vuosi, 750e lienee realistisempi, mutta tonnia aikoinaan ostaessa arvioin).

Mikä 'spekseiltään ibizaa vastaava' sähkis voisi olla nyt tai muutaman vuoden päästä kilpailukykyinen vaihtoehto nurkka-ajoon jos autoa vaihtaisi (vähät lataukset pystyy tekemään kotona, mutta tuskin vaikuttaa asiaan ko. kilsoilla)? Asiaan olettavasti vaikuttaa hyvin paljon toteutuva auton arvonalenema josta ei sähkisten osalta voine 'varmuudella' lausua oikein mitään. Itse lasken myöskin akun riskialttiihkoksi komponentiksi mitä vanhemmasta sähkiksestä kyse, 10v ikää ei ole oikein vielä mitään edes pikkukirppu polttikselle pienillä kilsoilla jos sen silloin pistää kiertoon, mutta iäkäs sähkis ei isoa akkuvikaa tarvitse ja romuttamo kutsuu nollaten auton arvon eli tällekin jonkun 'arvon' lasken polttiksen eduksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Minuuttihintainen latailu talvella kun kaikki autot ei ole tesloja.
Miksi mennä minuuttihintaiselle paikalle, jos ei kykene nopeasti lataamaan? Harvemmin tässä maassa on enää siirtymiä, joissa olisi matkan varrella vain minuuttihintaisia vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
K-lataus on tällä hetkellä minun suosikkilatauspiste. Toimii K-latauksen lätkällä samantien eikä ole ihmeellistä säätöä niinkuin esim. ABC-latauksen kanssa, jossa ongelmaksi muodostui viimeksi kun minulla ei ollut mobiilipankkia, jonka ainakin minun kokemuksen mukaan ABC-lataus vaatii toimiakseen. Täytyy vielä käydä kokeilemassa.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 508
Eikös kaikki palvelut jotka käyttää luottokorttia vaadi nettipankilla tunnistautumisen. Toki vain kerran kun ottaa sovelluksen käyttöön.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
199
Eikös kaikki palvelut jotka käyttää luottokorttia vaadi nettipankilla tunnistautumisen. Toki vain kerran kun ottaa sovelluksen käyttöön.
ABC-lataus syystä x vaatinut sitä usein latauksen yhteydessä eikä vain ensimmäisellä kerralla kun ottanut käyttöön
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 306
Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Eikö juuri tätä ole tapahtunut viime talvet ja taisi joku mainita että tänäkin talvena on alkanut jo jonoa syntyä Vantaan huoltoon?
Viime vuodelta on tämä uutinen

Tänäkin vuonna ihan uusista ja vanhoista hajonnut tuo. Valitettavasti tieto on vain Facebookin ryhmissä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 294
Mitä nyt omaa autoa olen seuraillut niin nuo ilmanoton siivekkeet on taipuvaiset jäätymään kun tuota loskapaskaa lentää 24/7. Jos autoa ei välillä sulattele esim. pysäköintihallissa näyttäisi ainakin läppien suunniteltu toiminta estyvän ja tämä altistanee erinäisille toimintahäiriöille ja mahdollisesti koko lämpöpumpun vikaantumiselle.

Puhdas suunnitteluvirhe omasta mielestä, josta kärsii tosin moni muukin auto, myös ihan perinteinen polttis. Niissä tosin hukkalämpö sulattaa nämä ja pitää toimintakuntoisena pidempään ja vikaantuminen tai toimintahäiriö itsessään ei aiheuta samanlaisia seurauksia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 306
Mitä nyt omaa autoa olen seuraillut niin nuo ilmanoton siivekkeet on taipuvaiset jäätymään kun tuota loskapaskaa lentää 24/7. Jos autoa ei välillä sulattele esim. pysäköintihallissa näyttäisi ainakin läppien suunniteltu toiminta estyvän ja tämä altistanee erinäisille toimintahäiriöille ja mahdollisesti koko lämpöpumpun vikaantumiselle.

Puhdas suunnitteluvirhe omasta mielestä, josta kärsii tosin moni muukin auto, myös ihan perinteinen polttis. Niissä tosin hukkalämpö sulattaa nämä ja pitää toimintakuntoisena pidempään ja vikaantuminen tai toimintahäiriö itsessään ei aiheuta samanlaisia seurauksia.
Just tuli Facebookkiin postaus jossa auto ollut sisätiloissa ja ajettu ulos niin lämmitys sanoi itsensä irti. Eikä auto ollut luovutettu vaan siirtyi viikolla eteenpäin, jos osat tulee.

Eiköhän tuo ole joku softa/rautavika ja siitä kärsitään kunnes Tesla tekee refreshin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 294
Just tuli Facebookkiin postaus jossa auto ollut sisätiloissa ja ajettu ulos niin lämmitys sanoi itsensä irti. Eikä auto ollut luovutettu vaan siirtyi viikolla eteenpäin, jos osat tulee.

Eiköhän tuo ole joku softa/rautavika ja siitä kärsitään kunnes Tesla tekee refreshin.
Näissä epäily oli alihankkijan valmistusvirhe joka olisi päätynyt määräerään autoja, erityisesti Y performance.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 306
Näissä epäily oli alihankkijan valmistusvirhe joka olisi päätynyt määräerään autoja, erityisesti Y performance.
Toki mutta nyt on kyseessä LR. Sekin Saksasta tosin mutta ongelmaa oli viime vuonna ja tänä vuonna taas samat toistuu. Kyllähän se kertoo että joko Teslaa ei kiinnosta tai eivät välitä mitä kamaa tulee kunhan autot saadaan ”valmiina” ulos.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
Eikös kaikki palvelut jotka käyttää luottokorttia vaadi nettipankilla tunnistautumisen. Toki vain kerran kun ottaa sovelluksen käyttöön.
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 978
Saksan ihan uusissa Y malleissa on nyt ollut noita lämpöpumppuvikoja, erityisesti performanceissa. Muuten on toistaiseksi näyttänyt suht rauhalliselta (ainakin toistaiseksi) noiden pumppuvikojen suhteen. Noita kolmosiakin on kuitenkin se yli 3000 tuotu tänä vuonna suomeen ja facebook-ryhmässä 6t jäsentä, niin luulisi näkyvän facebookissakin jos niitä paljon taas hajoilisi. Tilanne voi tietenkin muuttua, jää nähtäväksi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
Nyt kun pk-seudullakin on lunta niin huomioin ensimmäisen talven sähköautoilijana, että joutuu putsailemaan konepeltiä lumesta, kun konepelti ei sulatakaan itse itseään :)

Sanoisin, että sähköauto on hyvä talviauto. Sisätilat lämpenee tosi nopeasti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 769
Nyt kun pk-seudullakin on lunta niin huomioin ensimmäisen talven sähköautoilijana, että joutuu putsailemaan konepeltiä lumesta, kun konepelti ei sulatakaan itse itseään :)

Sanoisin, että sähköauto on hyvä talviauto. Sisätilat lämpenee tosi nopeasti.
Kyllä sen konepellin joutuu pahimmista harjaamaan oli polttis tai ei ellei ole tujua lohkaria ja/tai polttoainelämppäriä. Mutta ei nuo huonoja tosiaan ole, itselle yksi lemppari ominaisuuksista oli niinkin simppeli kuin penkinlämmittimet päälle luurista käsin. Auto lämpenemään kun herää/kun ajastettu ja penkinlämmitys päälle niin oli mukavan lämmin/kuuma nahkapenkki kun istui autoon ilman ennakkoon miettimistä vaan vaikka aikataulu muuttuisi niin auto ei olisi kylmä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 978
Muutamia sähköauton etuja talvikäytössä, mitä itsellä nyt pikaisesti tuli mieleen:
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Huomautus - älä pakota offtopicia ketjuun, webasto ei liity mitenkään sähköautoihin, synnyttää polttis vs sähköauto vastakkainasettelua jolle tämä on väärä paikka
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • WEBASTO
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • WEBASTO
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • WEBASTO
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • NELIVETO
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • NELIVETO
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • WEBASTO
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
  • MENEEKÖ SE LATAUSJOHTO ITSESTÄÄN PAIKOILLEEN REISSUSSA KUN PITÄÄ KOLMANNEN KERRAN LADATA?
Sähköautoilu on erilaista, mutta ei mitään mullistavaa ja ihmeellistä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 701
Suurin vika sähköautoilussa on pikalatureiden vähäinen määrä. Vaikka rangea ei stressaa niin on se vaan hanurista saapua laturille ja huomata että kaikki täynnä. Jonossa vielä muutama niin aikaa menee.

Jopa ilman kotilatausta selviää hyvin jos ajomäärät on pieniä ja vaikka kaupassa käydessä saa virtaa. Tosin silloin se kehuttu ”kädet ei likaannu ikävistä diesel letkuista” on ihan höpöjuttuja.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.
Tuokin etu on ulosmitattu sillä että on tyhmästi suunniteltu ovenkahvat ja ikkunat jotka laskeutuvat (jos laskeutuvat) alas. Loppujen lopuksi mulla oli ainakin Webasto edellisessä dieselissä yhtä kauan päällä kuin nykyisin esilämmitys. Toisekseen, Webasto toi ainakin siinä nopeasti lisälämpöä sisään, heti ajaessa tuli lämmintä.

Käytä biodieseliä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 888
Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
Uskon ja ostan kyllä sähkisten hyvät puolet mutta tämän sortit argumentit on jo sarjassa koomisia. Jos sen 2min ylimääräistä joutuu olemaan auton ulkopuolella kerran viikossa/kahdessa tankkaamassa niin se on kyllä aivan yksi ja sama. Ja tosiaan ei se kaapeli itsestään siihen autoon mene jos näitä sekunteja aletaan laskemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.Webasto myös kallis lisäosa, sähköautoissa lämmitys sisältyy autojen hintaan.

Webaston päästöt myös kovat: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Totta, mutta silti sun luettelemat asiat ei ole mitään ainutlaatuisia, saatikka erikoisia mitkä olisi keksitty vasta sähköautoissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 978
Uskon ja ostan kyllä sähkisten hyvät puolet mutta tämän sortit argumentit on jo sarjassa koomisia. Jos sen 2min ylimääräistä joutuu olemaan auton ulkopuolella kerran viikossa/kahdessa tankkaamassa niin se on kyllä aivan yksi ja sama. Ja tosiaan ei se kaapeli itsestään siihen autoon mene jos näitä sekunteja aletaan laskemaan.
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
386
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.Webasto myös kallis lisävaruste, sähköautoissa lämmitys sisältyy autojen hintaan.

Webaston päästöt myös kovat: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Ne materiaalit siellä sisällä ei kyllä lämpiä yhtään sen nopeampaa vaan hohkaavat kylmää.
Ja mitä webaston päästöihin tulee niin en mä missään sisällä autotallissa sitä käytä vaan katoksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
Ainoa huono puoli tuon meidänkin LandCruiserin ylläpidossa on juuri tuo 150€/viikossa dieseliä tankkiin, mutta kaikessa muussa se hakkaa jokaisen patteriauton 6-0, mutta onneksi meillä kaikilla on mahdollisuus valita omanlaisensa ja itse ajon pysyä polttomoottoreissa niin pitkään kuin mahdollista.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
64
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
Minä olen tykännyt ABC apista. S-pankin kortilla kun aloittaa latauksen niin se verkkopankki varmennus on käytännössä sormen laittaminen lukijaan. Avautuu automaattisesti ja kestää kaikkineen muutaman sekunnin kun siihen on tottunut eikä tarvii lukea että mitä se on vailla.

Alussa oli kyllä hankaluuksia kun sattui olemaan sunnuntai kun ensimmäistä kertaa yritin ottaa käyttöön ja minkään maksukortin lisääminen ei onnistunut. Laitoin siitä aspaan viestiä ja kuulemma oli järjestelmän päivitys käynnissä ja sen takia ei onnistunut. Sillä kertaa jäi lataamatta, mutta seuraavana päivänä oli kortit ilmestyneet ja siitä lähtien toiminut hyvin.

Fortum appia olen rechargen tolpilla käyttänyt ja se ei kyllä kysele mitään verkkopankki varmennuksia. Silti sanoisin että ei isoa eroa ole miten nopeasti niillä saa latauksen alkamaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 888
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
Rahasta en puhunut mitään, se on aivan selkeä etu sähkikselle mutta tuo itse tankkaustapahtuma on täysin irrelevantti kun se hoituu kauppareissulla tms ilman ylimääräistä efforttia.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
550
Muutamia sähköauton etuja talvikäytössä, mitä itsellä nyt pikaisesti tuli mieleen:
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
Tjaaa...kyllä mullaki ainakin volvossa (kevythybridi) on moottorin jäännöslämmön käyttö pysäköitäessä kun moottori on sammutettu eli ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa, toimii sen 10-15min kaiketi. Aika moni tossa listassa on kyllä ihan polttiksissakin eli ei ole mikään sähköautojen etu. Lisäksi nykyautoissa ei kyllä ole mitään käynnistymisongelmia jos vähääkään on pitänyt huolta omasta menopelistä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 434
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
Olen vasta kolme kertaa ladannut ABC-sovelluksella, mutta olen yllättynyt miten kätevä se onkaan. Luulin sen olevan selvästi nihkeämpi kuin muiden asemien lätkät, mutta eipä siinä olekaan ihmeemmin eroa.

(0. Auto vapaaseen ruutuun ja letku kiinni)
1. Avaan sormenjäljellä kännykän.
2. Painan ABC-mobiilin kuvaketta (Tällöin avautuu suoraan oikean aseman latausnäkymä. Huom! Vaatii paikannusluvan ja sovelluksen asetuksista täpän, että avaa suoraan käynnistyksessä latausnäkymän.).
3. Painan sitä palkkia, joka vastaa auton latausruutua.
4. Vahvistan latauksen painamalla "aloita lataus".

Lähden jo ykköskohdassa kävelemään kohti kauppaa. Ehdin kävellä ehkä 50 m, ennenkuin lataus alkaa. Pidän tuota parempana kuin jonkun lähimaksukortin kaksin käsin kaivelemista tiukasta lompsasta ja takaisin laittamista. Kännykkä hoituu yhdellä kädellä ja samalla voi edetä, eikä tarvitse kaivella ja heilutella korttia päätteen edessä.

Listasta tuli vähän pitkän oloinen.

Lyhyemmin:
1. Painan sovelluksen kuvaketta.
2. Painan oikeaa vihreää palkkia.
3. Painan "aloita lataus".

Mitään koodeja tai nettipankkivarmistuksia ei ole tarvittu ensimmäistä käyttökertaa lukuunottamatta. Puhelimen lukituksen avaaminen sormella on ainoa tunnistusjuttu. Asetuksista toki löytyisi "vahvista maksut tunnusluvullasi", mutta pidän enemmän tuosta kolmen napinpainalluksen systeemistä. Katevaraus on 30 €.

Sovelluksesta näkee latauksen aikana mm. akun prosentit, lataustehon, eurot, kWh, kuluneen latausajan. Taitaa sieltä näkyä sekin, kauanko vielä kestää 80:een/100:aan prosenttiin.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 102
Viestejä
3 509 124
Jäsenet
62 446
Uusin jäsen
Maxwelldon

Hinta.fi

Ylös Bottom