Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
717
Toki, mutta nyt erona on tullut valitettavasti:

vikaantuu joskus monen vuoden päästä yksi letku, joku käy vaihtaa -> vikaantuu koko yksikkö joka talvi, ja koko yksikkö pitää vaihtaa

Onhan se hienommin integroitu, mutta kuluttajallehan tärkeämpää on se, että se toimii ja sen voi korjata. Nyt nämä kaksi asiaa ei ole oikein osunut. Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
Mahdolliset suunnitteluviat nyt on vähän eri juttu, kuin se kantava peruslogiikka, että osia vähentämällä ja rakennetta yksinkertaistamalla saadaan lähtökohtaisesti parannettua myös luotettavuutta. Lisäksi, superbottlella ei ole mitään tekemistä nykyisen lämpöpumppujärjestelmän kanssa, jossa niitä hajoamisia on ollut joissain yksilöissä.

Minä Teslan omistajana näen, että integroinnista on ollut tähän mennessä minulle hyötyä. Näiden ansiosta autosta löytyy tavara- ja matkustustilaa runsaasti enemmän kuin saman kokoluokan polttomottorivastineeseessa. Tilaahan tuolla on ennen kaikkea saatu, luotettavuus näkyy sitten pidemmällä ajalla.

Jos aihe yhtään kiinnostaa, niin suosittelen katsomaan vaikka tämän videon ja miettimään, että kummassa ratkaisussa on enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Superbottle on yksi hyvä esimerkki Teslan integraation tasosta. Kuten artikkelissakin sanotaan, perinteisesti tuohon integroidut osat (säiliö, pumput, monitieventtiili, lämmönvaihdin) ovat erillisiä osia ympäri konehuonetta. Näin on myös monessa uudessa sähköautossa, esim. Ford Mustang Mach-E. Tesla niputti kaikki osat yhteen pakettiin, jolloin esimerkiksi osia yhdistäviä letkuja ei ollenkaan tarvita.
Tällä pääsee myös siihen raivostuttavaan todellisuuteen missä korjattavuus kärsii kun osat on integroitu yhdeksi suureksi matolaatikoksi joka täytyy vaihtaa kokonaisena.

Eli vaihdettavissa olevia osia on vähemmän ja ne on helkkarik kalliita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 093
Kyllä. Hyvä esimerkki myös siitä, ettei perinteisillä valmistajilla ole edellytyksiä vielä pitkään aikaan vastata kilpailuun sillä tasolla mitä sähköautojen valmistaminen kustannustehokkaasti vaatisi.
Hyvä esimerkki siitä ettei perinteinen valmistaja halua valmistaa halpaa paskaa mikä on mahdoton korjata ja kallis vaihtaa.

Pari letkun pätkää ja klemmaria ei kustannuksia nosta niin paljon että siitä tulisi kannattamatonta, syy huonoon kustannustehokkuuteen on akkuteknologia ja se pätee myös teslaan, tesla vain säästää sitten kaikessa muussakin joka valitettavasti näkyy muuallakin.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 771
Tällä pääsee myös siihen raivostuttavaan todellisuuteen missä korjattavuus kärsii kun osat on integroitu yhdeksi suureksi matolaatikoksi joka täytyy vaihtaa kokonaisena.

Eli vaihdettavissa olevia osia on vähemmän ja ne on helkkarik kalliita.
Onko nuita octovalveja ja superbottleja paljonkin hajonnut? Se ilppiongelma mikä täällä Suomessa vaivaa ei taida liittyä näihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Onko nuita octovalveja ja superbottleja paljonkin hajonnut? Se ilppiongelma mikä täällä Suomessa vaivaa ei taida liittyä näihin?
Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa.

Ai niin, sitä auton omistajaa joka ostaa auton kun se on takuuton :)
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 500
Mahdolliset suunnitteluviat nyt on vähän eri juttu, kuin se kantava peruslogiikka, että osia vähentämällä ja rakennetta yksinkertaistamalla saadaan lähtökohtaisesti parannettua myös luotettavuutta.
Missä tilanteessa tämä pitää paikkansa? Osien vähentäminen ei suoraan tuo luotettavuuden parannusta, rakenteen yksinkertaistaminen voisi - mutta osien vähentäminen ei tee rakenteesta yksinkertaisempaa suoraan. Kun se sunnittelu on osa sitä luotettavuuden luontia, niin siinähän se ongelma tehdään. Jos tehdään se megahimmeli (miltä tuo näyttää), niin se että se on yhtä valua ei tee siitä yksinkertaisempaa. Tuo näyttää aika muoviselta rakenteelta, korvattiinko sillä nyt sitten entisiä metallisia palasia, kuten venttiilikoneistoja?

Lähtökohta ei ole yhtään sen erilainen kuin softassakaan, hienot "tää mun monimutkainen härpäke vie vain 4 riviä - mutta itsekään en ymmärrä enää niitä" ei tuota suoraan luotettavampaa ratkaisua kuin "käytin näitä jo 70-luvulla toimivaksi todettuja rakenteita". Yleensä jälkimmäinen, yksinkertaisista asioista kootut asiat ovat lopulta niitä luotettavimpia - vaikka eivät aina niitä mediaseksikkäitä.

Jos aihe yhtään kiinnostaa, niin suosittelen katsomaan vaikka tämän videon ja miettimään, että kummassa ratkaisussa on enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
Ei pahalla, mutta tuon seniilin hepun touhut on niin pelleilyä ettei siellä faktoihin kannata turhaan luottaa, joten en jaksa katsoa mitä mieltä hän on Elonin kilpailijoista. Varsinkin kun hänen luotettavuus on jo osoitettu monesti täysin ala-arvoiseksi (mutta kyllähän hän Elon fanclubiin kuuluu).

Oliko tähän lähdettä? En löytänyt Googlella.
Tervetuloa moderniin maailmaan, kaikki nuo postaukset on aina Facebookissa, josta ei löydä mitään haulla, eikä Googlella (koska niitä ei indeksoida).
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 771
Tervetuloa moderniin maailmaan, kaikki nuo postaukset on aina Facebookissa, josta ei löydä mitään haulla, eikä Googlella (koska niitä ei indeksoida).
Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 908
Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Eikö juuri tätä ole tapahtunut viime talvet ja taisi joku mainita että tänäkin talvena on alkanut jo jonoa syntyä Vantaan huoltoon?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
717
Missä tilanteessa tämä pitää paikkansa? Osien vähentäminen ei suoraan tuo luotettavuuden parannusta, rakenteen yksinkertaistaminen voisi - mutta osien vähentäminen ei tee rakenteesta yksinkertaisempaa suoraan. Kun se sunnittelu on osa sitä luotettavuuden luontia, niin siinähän se ongelma tehdään. Jos tehdään se megahimmeli (miltä tuo näyttää), niin se että se on yhtä valua ei tee siitä yksinkertaisempaa. Tuo näyttää aika muoviselta rakenteelta, korvattiinko sillä nyt sitten entisiä metallisia palasia, kuten venttiilikoneistoja?
Otetaan nyt vaikka lähteeksi Amazon.com: Managing for Quality and Performance Excellence: 9780357442036: Evans, James R., Lindsay, William M.: Books

1670486198648.png


Megahimmeli on nimenomaan tuo Fordin letkusekamelska. Siellä ei tarvitse kuin yksi liitos olla huono tai jonkun letkun päästä ajan myötä hankaamaan, niin jäähdytysnestevuoto on taattu. Jos näitä liitoksia tai letkuja ei ole, niin näitä vikamuotojakaan ei voi esiintyä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 561
Kyllä. Esim. Superbottle poisti aika monta letkua ja letkuliitosta, jotka ovat vanhemmiten autoissa melko yleisiä vikapaikkoja. Osa mitä ei ole ei voi vikaantua.
Superbottle kuulostaa Muskin lahjalta jonka voi juoda vitutukseen kun auto ei toimi pakkasessa.

Googlasin mikä se on niin näyttää ihan pesukoneen poistopumpulta. Super! Taitaa olla joku paisarin ja vesipumpun yhdistelmä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Ei tämä ole pelkästään teslan vika.

Kaikki sitä harrastaa, mutta tesla puskee sitä pidemmälle kuin kukaan muu. Ja kärsijänä on ne kuluttajat jotka ylläpitää autoa takuun loppumisen jälkeen.

Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 678
Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
Onhan se Tesla edullinen suhteessa kilpailijoihin ja saatavuuskin on aika hyvä. Nuo ovat molemmat etuja siitä valmistettavuuden ja kustannusten optimoinnista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 678
Ei tämä ole pelkästään teslan vika.

Kaikki sitä harrastaa, mutta tesla puskee sitä pidemmälle kuin kukaan muu. Ja kärsijänä on ne kuluttajat jotka ylläpitää autoa takuun loppumisen jälkeen.

Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
Kyllä se näkyy jossain määrin autojen jälleenmyyntiarvoissa, jolloin kustannuksesta osa kyllä lankeaa ensimmäiselle / toiselle omistajalle. Autot jotka ovat pomminvarmoja pitävät hintansa paremmin kuin autot, joita saa olla jatkuvasti korjaamassa. Nyt toki automarkkina on niin sekaisin, että on vaikea tietää miten arvojen kehitykset oikeasti menevät juuri tällä hetkellä.

Ja niitä pomminvarmoja ei tahdo edes saada ostettua käytettynä, kun kukaan ei myy niitä eteenpäin vaan ajaa ne itse aivan loppuun.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 015
Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
Itse en tunne yhtään massikeisaria joka omistaisi Teslan. Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 990
Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 015
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Kyllähän jos kilometrejä kertyy nii erotus on erittäin helppo perustella, toki kaikilla ei niitä riittävästi kerry. Sen takia meillä edelleen myydään monenlaisia autoja ja jokaiselle löytyy jotakin.

Mutta joo kyllähän perinteistä suomalaista kateutta huomaa sähköautoilijoita kohtaan, toki näin nyt käytännössä tapahtuu aina kun tulee joku uusi tuote mitä itse ei ymmärrä/mihin ei ole varaa/tms
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 678
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Kyllä tavallinen ihminen osaa laskea, että jos omilla ajoilla säästää 100€/kk tankilla, niin on varaa maksaa 100€/kk enemmän autorahoituksesta ja jos vielä jälleenmyyntiarvokin on korkeampi, niin esim. 5v pitoajalla voi ostaa helposti 10-15 tonnia kalliimman auton ilman että auton pidon kustannukset nousevat yhtään.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 015
Taitaa vuositulot olla vähän enemmän kuin se duunarin 35k
Pari tunnen kellä on noin 40k vuositulot ja ovat sähkiksen hommanneet sen takia koska se tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi ja kun on kumminkin ollut auton vaihtaminen edessä(iän takia) niin ei ole haluttu ostaa "vanhaa" tekniikkaa jolla ajaminen kallistuu suhteessa enemmän mitä enemmän aikaa kuluu eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Mutta joo kyllähän perinteistä suomalaista kateutta huomaa sähköautoilijoita kohtaan, toki näin nyt käytännössä tapahtuu aina kun tulee joku uusi tuote mitä itse ei ymmärrä/mihin ei ole varaa/tms
Minusta enemmän sähköautoilijoissa on semmosia kärkkäitä sähkön ylivertaisuuden mainostajia jotka ärsyttää.

Ei ymmärretä sitä että kaikilla ei ole laittaa sitä 500-1000€/kk auton osariin ja joutuu raapimaan velattoman auton tankkiin silti satasia kuussa.

Ja sitten vittuillaan että mikset osta sähköautoa


edit:

Ja suuri ero polttoaineen ja autolainan välillä on myös siinä että jos rahat on tiukilla niin sillon kun ei ole rahaa niin ei ajella, ei kulu polttoainetta ja ei tule kuluja.

Mutta lainanlyhennys raksuttaa armotta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 015
Minusta enemmän sähköautoilijoissa on semmosia kärkkäitä sähkön ylivertaisuuden mainostajia jotka ärsyttää.

Ei ymmärretä sitä että kaikilla ei ole laittaa sitä 500-1000€/kk auton osariin ja joutuu raapimaan velattoman auton tankkiin silti satasia kuussa.

Ja sitten vittuillaan että mikset osta sähköautoa
Aika vähän mun mielestä esim tässä ketjussa sellasta esiintyy, Esson baarin keskusteluista en juurikaan tiedä(tai välitä).

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen(toki huonojakin puolia löytyy kuten esim jotkut asiat talvella) ja maksaa myös enemmän toistaiseksi. Mutta eiköhän kumminkin jokainen ymmärrä että jos ajoa vaikka tulee 5000 km vuodessa ja tulot on 25k euroa vuodessa niin siinä ei ole mitään järkeä alkaa Teslaa osarilla ostamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Aika vähän mun mielestä esim tässä ketjussa sellasta esiintyy, Esson baarin keskusteluista en juurikaan tiedä(tai välitä).

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen(toki huonojakin puolia löytyy kuten esim jotkut asiat talvella) ja maksaa myös enemmän toistaiseksi. Mutta eiköhän kumminkin jokainen ymmärrä että jos ajoa vaikka tulee 5000 km vuodessa ja tulot on 25k euroa vuodessa niin siinä ei ole mitään järkeä alkaa Teslaa osarilla ostamaan.
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 015
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).

Joo kyllähän se kotilataamisen(tai työpaikalla) vaatii että se kannattaa. Itsekin dieselillä ajelen just sen takia kun ei kotona pysty, mutta eiköhän tässä parin vuoden aikana siirtymä sähköön tule eteen kun autoa pitää kumminkin vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Joo kyllähän se kotilataamisen(tai työpaikalla) vaatii että se kannattaa. Itsekin dieselillä ajelen just sen takia kun ei kotona pysty, mutta eiköhän tässä parin vuoden aikana siirtymä sähköön tule eteen kun autoa pitää kumminkin vaihtaa.
Joo, jatkuvasti on kyllä tuntosarvet ulkona että joko nyt :)

Markkinahäriöhän tässä sotkee pakkaa ja se on SER autoilijan etukin että mahdollisimman moni nyt ostaa sen patteriauton. Mutta IMO turhaa ja kärkästä vastakkainasettelua näkee paljon näissä keskusteluissa puolin ja toisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Tama tekee sinulle kuplan. Elat kuplassa jossa auton korjaus ja huolto on liki ilmaista. Taydellinen jarruremontti maksaa sinulle 500e siina missa se maksaa muille 1500e.
Ehei edes viittä sataa.

Jarruosat kun ostelee saksasta niin se on 200 :D Ja sit kun on vielä ns. teknisesti hereillä oleva ihminen niin voi välttää kalliit hajoamiset on reagoi pieniinkin ääniin tai vuotoihin tai hajuihin niiden vaatimalla vakavuudella.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 990
Kyllä tavallinen ihminen osaa laskea, että jos omilla ajoilla säästää 100€/kk tankilla, niin on varaa maksaa 100€/kk enemmän autorahoituksesta ja jos vielä jälleenmyyntiarvokin on korkeampi, niin esim. 5v pitoajalla voi ostaa helposti 10-15 tonnia kalliimman auton ilman että auton pidon kustannukset nousevat yhtään.
Itse en jaksa noin pitkälle ajatella, että ollaan tasoissa viiden vuoden kuluttua. Mielummin viisi vuotta voitolla kuin vasta viiden vuoden jälkeen :). Ja autohan on jo vaihtunutkin tuossa välissä.

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen....
Tämä on sellainen väittämä, että en itse ole löytänyt sitä ylivertaisuuta vielä. Puhuisin mielummin tietyistä eduista, mielumminkuin ylivertaisuudesta. Mutta kenties nämä edut muuttuisivat ylivertaisuudeksi jos sähkiksen itse päätäisin hankkia. Näinhän sitä monesti käy asiassa jos toisessakin.....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Tämä on sellainen väittämä, että en itse ole löytänyt sitä ylivertaisuuta vielä. Puhuisin mielummin tietyistä eduista, mielumminkuin ylivertaisuudesta. Mutta kenties nämä edut muuttuisivat ylivertaisuudeksi jos sähkiksen itse päätäisin hankkia. Näinhän sitä monesti käy asiassa jos toisessakin.....
On useita käyttöskenarioita missä sähkö on täysin ylivertainen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 620
Itse en tunne yhtään massikeisaria joka omistaisi Teslan. Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
Massikeisari voi ostaa sen Taycanin tai EQS:än, niin ei tarvitse tyytyä rahvaan Teslaan.

Yhden "massikeisariksi" luokiteltavan kiinteistösijoittajan tunnen, joka harrastaa Teslojen uittamista&diilaamista.

Jos on ajanut aiemmin uudella tai uudehkolla ylemmän keskiluokan autolla, niin ei 10-25 k€ kalliimman sähkiksen ostaminen ole mikään ihmeellinen kysymys, kun alentuneet käyttökulut ja mahdollisesti parempi jälleenmyyntiarvo kompensoivat erotuksen.

Sähköön siirtyminen on isompi taloudellinen harppaus niille, jotka eivät kuulu ylimpään tuloneljännekseen ja jotka ajavat suomalaisen keskimääräisellä 12,6 vuotta vanhalla ja noin 7000 € maksavalla autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
Sähköön siirtyminen on isompi taloudellinen harppaus niille, jotka eivät kuulu ylimpään tuloneljännekseen ja jotka ajavat suomalaisen keskimääräisellä 12,6 vuotta vanhalla ja noin 7000 € maksavalla autolla.
Eikös se ollut 3600 euroa tuo keskimääräinen auton arvo.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 990
Asut omakotitalossa ja tulee paljon toistuvaa pätkäajelua ja vain harva pidempi reissu.
Mitäs ylivoimaa tuossa nyt sähkiksellä ajaessa on ? En ymmärrä.
Taloudelliset asiat erikseen. ( tosin ei tuo pätkä-ajo = vähän kilometrejä , kovin järkevältä perustelulta kuullosta ).
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
396
Ehei edes viittä sataa.

Jarruosat kun ostelee saksasta niin se on 200 :D Ja sit kun on vielä ns. teknisesti hereillä oleva ihminen niin voi välttää kalliit hajoamiset on reagoi pieniinkin ääniin tai vuotoihin tai hajuihin niiden vaatimalla vakavuudella.
Täähän se. Täällä landella ajellut Mondeoilla 25 vuotta (yhtenä-kahtena autona) + muut esim. paku, oikeastaan ainoa mitä noiden jarrujen lisäksi on varsinaista remonttia vaatinut on syrjäteiden tappamat jouset, iskarit ja satunnaiset nivelet. Erittäin vähän muuta probleemaa on ollut. Huoltoa vaan. Sivuhuomiona peskää myös niitä alustoja, painepesureihinkin saa kulma ja alustasuuttimia. Auton vedenpoistoreijät tuulilasin nurkissa ja muut mallikohtaiset paskaa kerryttävät kolot on hyvä selvittää itselleen.

Autokeskustelut on kuitenkin mielenkiintoisia kun autot kiinnostaa ja ennen työelämässä tuli ajettuakin reilusti. Nykyään jos uuden ostaisi mun vähäisillä kilsoilla niin järkevin olis varmaan Corolla ja ruostesuojauttaa se. Ynnä ajella auringon laskuun. Ikää 56v.

Nyt kun on kuitenkin aikaa, fasiliteetit ja kunto ookoo niin venhemman auton ropaaminen ei ole ongelma.
Ehkä sitten joskus uudenkarheaa puolen vuosikymmenen jälkeen kun markkinat selkiytyy. Nyt ne on sekaisin joka suhteessa. Sähköauto on vaihtoehto muiden joukossa, turha siitä on kaivaa poteroita joista huudella. Keskustelu on sen sijaan ihan mukavaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 015
Alkaa taas ehkä menemään vähä kumpi on parempi keskustelun suuntaan(johon ehkä itsekin viestissäni syyllistyin) mutta jos tarvitsee vängätä niin sillehän löytyy se polttis vs sähkis threadi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 620
Eikös se ollut 3600 euroa tuo keskimääräinen auton arvo.
Koko autokannan keski-hinta on tuo 3600 €, mutta Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 12 vuotiaan auton ( autokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ) keskihinta on 6800 €.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
252
Mitäs ylivoimaa tuossa nyt sähkiksellä ajaessa on ? En ymmärrä.
Taloudelliset asiat erikseen. ( tosin ei tuo pätkä-ajo = vähän kilometrejä , kovin järkevältä perustelulta kuullosta ).
Itellä toistuva pätkäajo tuottaa 15-20tkm /v. Halvalla sähköautolla huikea varustelutaso versus halpa fossiilirutku + taloudellinen ylivertaisuus, happy life.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 620
Itellä toistuva pätkäajo tuottaa 15-20tkm /v. Halvalla sähköautolla huikea varustelutaso versus halpa fossiilirutku + taloudellinen ylivertaisuus, happy life.
En nyt ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta tuollaisilla mikkihiiri kilometreillä halpa sähköauto ( jossa ei ole huikeaa varustetasoa ) ei tuota ylivertaisuuta taloudellisuudessa tai käyttömukavuudessa vanhaan halpaan premium bensaan verrattuna.

Sähkis maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän, niin et saa koskaan ajettua noilla kilmetreillä eroa kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
382
Eikös se ollut 3600 euroa tuo keskimääräinen auton arvo.
Oma luetunymmärtämiseni sanoo että keskimäärin suomalainen ei aja 3600€ autolla ainakaan tuon jutun perusteella. Tai ainakin tulkitsen ajamisen auton kyydissä istumiseksi ja ajamiseksi. Väitän jo ihan mutulla, että autojen käyttö ei jakaudu tasan koko autokannan kesken, vaan nimenomaan uudemmalla autokannalla ajetaan todella reilusti enemmän, kuin sillä vanhimmalla.

Siinä se on totta, että keskimääräinen suomalaisen omistama auto on 3600€ arvoinen. Mutun perusteella voitaneen jo arvioida, että ajaessaan autolla keskimäärin suomalainen on ainakin lähempänä luokkaa 7000€ kipon kyydissä. Muistelisin jopa lukeneeni, että näissä klikkiotsikoista poiketen valtion ympäristöohjelmassa oli jopa otettu jotenkin huomioon käytön jakautuminen koko autokannassa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
252
En nyt ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta tuollaisilla mikkihiiri kilometreillä halpa sähköauto ( jossa ei ole huikeaa varustetasoa ) ei tuota ylivertaisuuta taloudellisuudessa tai käyttömukavuudessa vanhaan halpaan premium bensaan verrattuna.

Sähkis maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän, niin et saa koskaan ajettua noilla kilmetreillä eroa kiinni.
3000e premiumbensa vs 15000e sähkökarvalakki. Korkokulut ja arvonaleneman huomioiden (2e/ltr & 15snt/kwh) sähköautolla alle 15snt/km ja vajaa 20snt/km bensapremiumilla @ 17,5tkm. Tämän taloudellisen eron lisäksi saa mobiiliapilla auton etälämmitykset, peruutuskamerat, spotifyn autoradioon yms. Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 313
3000e premiumbensa vs 15000e sähkökarvalakki. Korkokulut ja arvonaleneman huomioiden (2e/ltr & 15snt/kwh) sähköautolla alle 15snt/km ja vajaa 20snt/km bensapremiumilla @ 17,5tkm. Tämän taloudellisen eron lisäksi saa mobiiliapilla auton etälämmitykset, peruutuskamerat, spotifyn autoradioon yms. Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..
Jos pälli kestää ajaa saippuarasialla.

Tuohin hintaluokkaan menee vain aivan hirveät autot.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 990
Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..
Eihän 15 tkm ajosuoritteella pidä viedä autoa huoltoon kuin joka toinen vuosi. Eikä se ensimäinen huoltokaan noin paljoa ole.....
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 180
Viestejä
3 503 110
Jäsenet
62 484
Uusin jäsen
JoniL

Hinta.fi

Ylös Bottom