Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.

Eli tänään, kun ajelin Leppävirta -> Kirkkonummi, otin hieman Teslan omasta uudesta statistiikasta talteen tietoja. Ensimmäinen lataukseni oli Siiskosella (Mikkelin ja Juvan välissä) ja toinen oli Heinolassa, kumpikin Rechargen pisteitä. Saavuin kumpaankin n. 20% latauksella.

Matkalla Leppävirta->Siiskonen meni esilämmitykseen 3,85kWh. Hauskasti, lämmitykseen meni vain 3,19kWh.
Matkalla Siiskonen -> Heinola meni esilämmitykseen 2,365kWh.

Valitettavasti Teslan laturit eivät ihan täydellistä osu noihin, joten akku jäi ensimmäisellä latauksella siis hieman kylmäksi. 21,43kWh tuli ladattua 6,28€ hintaan, eli n. 18,5 minuuttia meni (keskiteho siis ~68kW). Toisella latauksella, tuli ladattua 20->78% kun navi oli sitä mieltä että tarvitsen niin paljon jotta kotiin pääsisi 7%:lla (saavuin 19%:lla.. vaikka ajoin +5-10km/h .. ei ihan mennyt navin arvio tällä kertaa putkeen vaikka se yleensä hyvin osuukin). 36,20kWh, 7,67€ ja siis ~22,5 min (ja keskiteho siis ~94kW).

Keskihinnaksi tuli siis matkalla 0,242€/kWh sisältäen lataushäviöt etc. Mikäli otan tuosta pois nuo esilämmityksen energiat, niin hinnaksi tulisi 0,293€/kWh. Aletaan olemaan aika lähellä siis niitä lukemia kuin kWh pohjaisessa hinnoittelussa, jos ajalla ei olisi merkitystä (Ellistä joutuu toki maksamaan kuukausimaksun, mutta sen osuus riippuu tietysti paljonko ajelee). Nythän tuo luonnollisesti myös nopeuttaa lataamista, joten mielelläni siitä pienen lisähinnan maksan - mutta oli silti mielenkiintoista todeta ettei ero hinnassa näin ajateltuna kovin valtava ole.

Tuli tuossa jälkimmäisellä laturilla myös mietittyä tuota latauskäyrää. Vaikka se nopeasti sinne 132kW paikkeille meni, hidastui se aika nopeasti siihen 111kW siinä 30% paikkeilla. Tosin tässä näkyy hieman se LFP:n flatti-käyrä, sillä 61% kohdalla nopeus oli vielä 94kW ja 78% kohdalla 68kW. Mutta jos ~20-80% tulee sillä 94kW keskiarvolla, niin ei se nyt mielestäni huonokaan ole. Mutta vaatii sen lämpimän akun, joka ei LFP:llä kyllä ihan helppo nakki ole.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Tämä kuulostaa hyvin omituiselta, onko siis että tämä on tapahtunut kerran vai jokaisen kolmosen kohdalla? Matriisiominaisuus tietääkseni ei ole edes käytössä muussa kuin siinä valoshow hommassa vielä. Joku korjaa jos olen väärässä, itsellä normi umpiot.
Ei ole matriisiominaisuutta, joten samaa ihmettelin. Oiskohan umpio ollut vaan rikki, joku kontaktivirhe joka tiputtelee osan pois? Onhan noihin vettä joillakin kertynyt, miksei sitten oikosulkujakin.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 552
Teslan softa ei ymmärtänyt hevon vattua, että siihen etuoikealla olevaan autoon ei voi kokeilla 10 krt/s voiko pitkät laittaa päälle. Pitkät päälläkin olisi ollut parempi kuin se strobo.
Hystereesi puuttuu toteutuksesta? Toyotalla taas auto jää turhan kauan odottelemaan kun vastaantuleva ajaa ohi ja tie on tyhjä. Kymmeniä metrejä ajetaan lyhyillä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Hystereesi puuttuu toteutuksesta? Toyotalla taas auto jää turhan kauan odottelemaan kun vastaantuleva ajaa ohi ja tie on tyhjä. Kymmeniä metrejä ajetaan lyhyillä.
Ei, saman odottelun tekee ainakin mun Model 3 (kuten aiemmin totesin, eli siinä mielestäni olisi vielä korjattavaa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 128
Ei ole matriisiominaisuutta, joten samaa ihmettelin. Oiskohan umpio ollut vaan rikki, joku kontaktivirhe joka tiputtelee osan pois? Onhan noihin vettä joillakin kertynyt, miksei sitten oikosulkujakin.
Ihan sama mikä siinä vikana oli, mutta täysi katastrofi se kuitenkin oli. Tämä yksi oli selkeästi pahempi kuin muut, toki idiootti kuskikaan ei varmaan auttanut (viitaten siihen kilometritolkulla rinnanajoon). Pitkät päällä, suuntaus päin persettä, paskainen lamppu? Kai silläkin strobon saa aikaiseksi? Softan tekemältä muuttelulla se minusta eniten näytti. Joka tapauksessa nämä uudet valot, mitkä äskettäin näin, vaikutti tyystin erilaiselta (ja miellyttävältä vaikka hidastetöyssyssä suuntaus nousikin).

e: Ja HengaHoxille tiedoksi, että ei varmaan kannata jumittua siihen 10 krt/s arvoon. Kunhan oli nopeaa strobomaista välkyntää.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 208
Ei ole matriisiominaisuutta, joten samaa ihmettelin. Oiskohan umpio ollut vaan rikki, joku kontaktivirhe joka tiputtelee osan pois? Onhan noihin vettä joillakin kertynyt, miksei sitten oikosulkujakin.
Jos ei teslakuski ole osoittanut mieltään niin tämä on varmaan todennäköisin, joku valmistusvirhe/kontaktihäiriö/kosteushäiriö. Vielä ole moista todistanut joten paha sanoa. Tyyppiviasta en kuitenkaan puhuisi jollaiseksi kvarkki sen ilmeisesti mieltäisi.

E:
(ja miellyttävältä vaikka hidastetöyssyssä suuntaus nousikin).
Nyt kyllä menee epäilyn alle todistajan pätevyys. Eihän mikään auto pidä valoja samaan kulmaan suunnattuna jos auton kulma muuttuu. Tämähän olisi katastrofi kun ajaa missään muualla kuin tasaisella maalla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 128
Jos ei teslakuski ole osoittanut mieltään niin tämä on varmaan todennäköisin, joku valmistusvirhe/kontaktihäiriö/kosteushäiriö. Vielä ole moista todistanut joten paha sanoa. Tyyppiviasta en kuitenkaan puhuisi jollaiseksi kvarkki sen ilmeisesti mieltäisi.
Model 3 valot toimii päin persettä on kyllä ymmärtääkseni ihan todistettu tyyppivika, johon itse sanoit teslan julkaiseen päivityksen. Sä nyt jumittauduit tähän yksittäiseen tilanteeseen, joka oli selkeästi pahin. Jos siinä autossa oli matriisit, niin helpostihan joku pikku-elon sinne on bugin koodannut vähän arpomaan niitä elementtejä? Sä voit nyt vapaasti valita, että onko vika tesloissa vai teslakuskeissa, jotka ei autonsa valoja osaa käyttää, mutta model 3:t kyllä olen kironnut useamman kerran. Y:t vaan lipuu ohi.
Nyt kyllä menee epäilyn alle todistajan pätevyys. Eihän mikään auto pidä valoja samaan kulmaan suunnattuna jos auton kulma muuttuu. Tämähän olisi katastrofi kun ajaa missään muualla kuin tasaisella maalla
Näytäpä kuule mulle auto, jossa valot ei jyrkässä töyssyssä välähdä. Vapaasti saat olla teslafani, mutta joku raja paskanpuhumiseen kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 701
Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.

Eli tänään, kun ajelin Leppävirta -> Kirkkonummi, otin hieman Teslan omasta uudesta statistiikasta talteen tietoja. Ensimmäinen lataukseni oli Siiskosella (Mikkelin ja Juvan välissä) ja toinen oli Heinolassa, kumpikin Rechargen pisteitä. Saavuin kumpaankin n. 20% latauksella.

Matkalla Leppävirta->Siiskonen meni esilämmitykseen 3,85kWh. Hauskasti, lämmitykseen meni vain 3,19kWh.
Matkalla Siiskonen -> Heinola meni esilämmitykseen 2,365kWh.

Valitettavasti Teslan laturit eivät ihan täydellistä osu noihin, joten akku jäi ensimmäisellä latauksella siis hieman kylmäksi. 21,43kWh tuli ladattua 6,28€ hintaan, eli n. 18,5 minuuttia meni (keskiteho siis ~68kW). Toisella latauksella, tuli ladattua 20->78% kun navi oli sitä mieltä että tarvitsen niin paljon jotta kotiin pääsisi 7%:lla (saavuin 19%:lla.. vaikka ajoin +5-10km/h .. ei ihan mennyt navin arvio tällä kertaa putkeen vaikka se yleensä hyvin osuukin). 36,20kWh, 7,67€ ja siis ~22,5 min (ja keskiteho siis ~94kW).

Keskihinnaksi tuli siis matkalla 0,242€/kWh sisältäen lataushäviöt etc. Mikäli otan tuosta pois nuo esilämmityksen energiat, niin hinnaksi tulisi 0,293€/kWh. Aletaan olemaan aika lähellä siis niitä lukemia kuin kWh pohjaisessa hinnoittelussa, jos ajalla ei olisi merkitystä (Ellistä joutuu toki maksamaan kuukausimaksun, mutta sen osuus riippuu tietysti paljonko ajelee). Nythän tuo luonnollisesti myös nopeuttaa lataamista, joten mielelläni siitä pienen lisähinnan maksan - mutta oli silti mielenkiintoista todeta ettei ero hinnassa näin ajateltuna kovin valtava ole.

Tuli tuossa jälkimmäisellä laturilla myös mietittyä tuota latauskäyrää. Vaikka se nopeasti sinne 132kW paikkeille meni, hidastui se aika nopeasti siihen 111kW siinä 30% paikkeilla. Tosin tässä näkyy hieman se LFP:n flatti-käyrä, sillä 61% kohdalla nopeus oli vielä 94kW ja 78% kohdalla 68kW. Mutta jos ~20-80% tulee sillä 94kW keskiarvolla, niin ei se nyt mielestäni huonokaan ole. Mutta vaatii sen lämpimän akun, joka ei LFP:llä kyllä ihan helppo nakki ole.
Onkos tuohon joku järkevä selitys miksi Suomessa esim. Ionityt on minuuttihinnalla ja vaikka Ruotsissa taas kWh?

Olisi tuossa ionityn asema 10km kotoa mutta tuo minuuttihinta vähän epäilyttää. Ehkä pitäisi ennen kotiin menoa ladata siitä sen aikaa kun yli 100kW auto suostuu ottamaan. Eli ei montaa minuuttia jos ollenkaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 208
Näytäpä kuule mulle auto, jossa valot ei jyrkässä töyssyssä välähdä. Vapaasti saat olla teslafani, mutta joku raja paskanpuhumiseen kiitos.
Nimenomaan, itse valitit että häikii kun menee töyssystä. Itse argumentoin että kaikki autot näin tekee. Nyt sulla on jotkut sysimustat lasit päässä ja kiehut vihasta ihan turhaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 241
Itselle tuo ei kuulosta kovin epäuskottavalta, Huyndaissa mittarikin varmaan heittää sen 3-5 vähintään. Google mapsi sanoo 267km matkan ajaksi 2h55min - 3h2min kun lähtee pk seudulta ja menee jämsän suuntaan.
Google-maps laskee ajan ”just eikä melkein” tasan rajoituksen mukaan - mahdolliset hidasteet. Koska sakkorajalla ajetaan ~10% ”lujempaa” niin tosta arvioajasta saa höylätä about 20min pois. Nythän tuo artikkeli ei päässyt edes tuohon googlen max. aikaan eli voi puhua senkin puolesta ”kohtuullisesta suorituksesta”. Omat ajot ainakin menee ”aina” selkeesti alle noiden karttasoftien ’arvioiden’

Tietysti jos artikkelin logiikka on 5km/h mittarivirhe ja poliisin 6km/h toleranssi ja tällä logiikalla ajetaan hyndain mittariin 106 niin tuo voi olla mahdollista, ainoa vaan että viranomainen mittaa sun vauhdiksi 98 eli se siitä sakkorajasta (ja latauksen riittävyydestä). Lisäksi varmaan pitänyt nussia kiitettävä määrä muutaman hitaamman takana vailla ohitusaikeita.

Mutta tämä tästä, alkaa ajautuun sivuun sähkistopikista. Voi vaan kuvitella kuinka vittumainen tilanne on jos ”heti” lähtiessä rangea on +20km sillä eihän tuo marginaali riitä kuin parin ylimääräisen rekan ohittamiseen reippaalla vedolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 978
Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.
Tässä pitää toki huomioida se myös, että akkua lämmitetään myös siellä ABC:n laturilla kun sinne tulee kylmällä akulla. Eli akun esilämmityksellä se lämmitykseen kuluva energia hukataan ajaessa, mutta kylmällä akulla laturille tullessa se energia hukataan sen latauksen yhteydessä kun akkua lämmitetään. Ero on siinä, että esilämmitetyllä akulla lataustapahtuma on paljon nopeampi.

Lisäksi minulla on sellainen käsitys, että Teslan LFP-akulla tuo laturilla lämmittäminen on vähän erilaista kuin muilla akkutyypeillä. Eli "perinteisellä akulla" kun kylmällä akulla menee laturille, niin lataus aluksi on hidasta, mutta sitä mukaa kun akku lämpenee niin latausnopeus paranee. Mutta LFP-akulla meneekin niin, että kun kylmällä akulla menee laturille, niin latausnopeus ei oikeastaan nouse vaikka akku lämpiää, vaan latausnopeus pysyy aikalailla viivasuorana.

Olen itse tämän viileän akun latauskäyrän havainnut omissa latauksissa ja pannut merkille Teslabjörnin muutamissa talvivideoissa, mutta voin toki olla väärässäkin kun en itse ole paljoa kerinnyt pikalatureilla asiaa testailemaan. LFP-akkuhan antaa erilaisen latauskäyrän myös riippuen siitä, että millä latausasteella laturille tulee. Nämä "erikoiset" latauskäyrät varmaan liittyvät jollain tavalla tuohon LFP-akun tasaiseen jännitekäyrään, joka hankaloittaa BMS:n akun todellisen varauksen päättelyä.

Mutta oli miten oli, niin jokatapauksessa olen sitä mieltä, että erityisesti LFP-akulla on järkevää aina lämmittää akku pikalaturille, halusi sitten säästää rahaa tai aikaa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
440
Jotenkin tuntuu että artikkelissa ei pysytty totuudessa - tai muuten mökille ei olisi päästy :): IS ajoi 15 asteen pakkasessa sähköautolla 267 kilometrin yöllisen mökkimatkan – näin kävi, ja tämän verran se maksoi

Parit lainaukset:
”AJAMME koko ajan niin sanotusti lähellä sakkorajaa, voimassa olevia talvinopeuksia noudattaen.

Matkasta mitättömän pieni osa on 60 km/h taajamatietä, melkein kaikki satasta ja ehkä kymmenisen prosenttia kahdeksaakymppiä.”

Eli rajoitukset painotettuna 5/10/85%==96km/h ja tohon sakkoraja (9-3) päälle tekee 105km/h teoreettiseksi nopeudeksi. Samat 96 tulee jos vedetään vaan 20/80% 80&100 nopeudet.

”Tarkistan auton ajotietokoneesta matkan keskinopeuden. Se on ollut mukavat lähes 90 km/h, eli mistään hissuttelusta ei voi tällä matkalla puhua. Mukanahan oli myös 60 km/h ja 80 km/h alueita.”
Lähes 90km/h :):):) eli 15alle ”tavoitteen”.

”Lämpötilalukema kiristyy jo kehätiellä lukemaan -15”
Ja
”melko tarkalleen kolmen tunnin yöllinen reissu mökille. Aurinko on laskenut jo tuntikausia sitten.”

Eli lähdetty pk-seudulta ja koska 100 on iso matkasta niin vedetty myöhään illalla hyvin pitkälle tyhjää motaria lähes koko matka ”sakkorajalla” ja keskari alle 90:):):), ei vittu mitä touhua.

Toisin sanoen tuon pätkän olisi yrittämättä ajanut ~30min nopeammin artikkelissa annetuilla spekseillä/reunaehdoilla, mutta sitten olisi joutunut kirjoittamaan taas vaihteeksi artikkelin jossa tarvittiinkin välilataus.

Sen sijaan pääteltiin valehdella lukijoille että ”ei oltu tukkona motarilla” vaikka olettavasti ajonopeuden puolesta oltiin alimmassa desiilissä.

Mikähän tämän ”pro-sähkis” artikkelin perimmäinen idea ylipäänsä oli, ei ainakaan vedota kansanosaan joka osaa edes auttavasti laskea ja joka itsekin joskus ajanut autoa?
Väittäisin, että tuota matkaa ei ajeta "yrittämättä" 30min. nopeammin ja yrittämälläkin taitaa jäädä ajansäästö vähäisemmäksi jos noudatetaan voimassaolevia talvinopeusrajoituksia, kuten artikkelin kirjoittaja teki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Tähän vielä se että jos puhut Teslan virallisissa ryhmissä näitä huonoja asioita jne. niin sinut bannataan.
Tätä olin juuri tulossa sanomaan, kaverilla oli model 3 ja sen ongelmista kuulemma puhui liikaa ja kerta hänellä ei ollut mitään positiivista sanottavaa niin bannattiin :btooth:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Tässä pitää toki huomioida se myös, että akkua lämmitetään myös siellä ABC:n laturilla kun sinne tulee kylmällä akulla. Eli akun esilämmityksellä se lämmitykseen kuluva energia hukataan ajaessa, mutta kylmällä akulla laturille tullessa se energia hukataan sen latauksen yhteydessä kun akkua lämmitetään. Ero on siinä, että esilämmitetyllä akulla lataustapahtuma on paljon nopeampi.
Näinhän se osaksi on, tosin meneekö esilämmitykseen tuolloin sama määrä on vaikeampi mitata (koska muutenhan akku lämpenee jonkin verran pelkästä ajosta ja silloin viiman viemä lämpöhukka on pienempi kuin jos lämmitetään heti alussa kuumemmaksi).

Lisäksi minulla on sellainen käsitys, että Teslan LFP-akulla tuo laturilla lämmittäminen on vähän erilaista kuin muilla akkutyypeillä. Eli "perinteisellä akulla" kun kylmällä akulla menee laturille, niin lataus aluksi on hidasta, mutta sitä mukaa kun akku lämpenee niin latausnopeus paranee. Mutta LFP-akulla meneekin niin, että kun kylmällä akulla menee laturille, niin latausnopeus ei oikeastaan nouse vaikka akku lämpiää, vaan latausnopeus pysyy aikalailla viivasuorana.
Kyllä se LFP:lläkin hieman nousee, mutta ei oikein taida ehtiä lämmetä yleensä pikalatauksessa. 50kW laturit ovat sitten oma tarinansa, niitäkin tästä maasta löytyy ja niissä LFP:n alhainen jännite aiheuttaa osassa vehkeitä omat ongelmansa. Mutta käsittääkseni myös Teslat lämmittävät samalla akkua ladatessaan ihan tarkoituksella (ainakin Björnin videoiden mukaan), joten osa 50kW laturin tehosta katoaa siinäkin. Tosin tuota ilmeisesti parannettu jossain vaiheessa, ettei ihan turhaan liian kuumaksi vedä.

Mutta oli miten oli, niin jokatapauksessa olen sitä mieltä, että erityisesti LFP-akulla on järkevää aina lämmittää akku pikalaturille, halusi sitten säästää rahaa tai aikaa.
Ainakin jos minuuttihinnoittelussa ollaan, niin kyllä. Mutta ainahan tuota akkua ei saa tarpeeksi lämpimäksi, itsellänikin mökki on sellaisessa katvealueessa Teslan laturikartastossa, ettei se oikein lämmitä tarpeeksi kuumaksi vielä siellä - lähimmälle SC:lle on kuitenkin ~70km. Tulee kalliita kilowatteja minuuttihinnoittelussa joka tapauksessa ;)
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 231
Mikäs homma tuo on? Akku jäätyy piloille vai?
ID:t eivät osaa esilämmitystä pikalatureille varmistaakseen hyvät latausnopeudet. Jäätymistä ei tarvitse pelätä ellei ajoakku ole tyhjä, ylläpitolämmitys toimii.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
317
Tätä olin juuri tulossa sanomaan, kaverilla oli model 3 ja sen ongelmista kuulemma puhui liikaa ja kerta hänellä ei ollut mitään positiivista sanottavaa niin bannattiin :btooth:
Jos asiallisesti keskustelee ongelmista, niin se on sitten ylläpitäjän kusipäisyyttä. Sekä Tesla Motorsin foorumeilta että Suomen FB-ryhmästä kyllä löytyy kaikenlaista ongelmista ja ärsyttävyyksistä keskustelua ja kyllä ne keskustelut on siellä jatkuneen pidempiä aikoja ilman mitään lukottelua/bannamista. Sitten taas jos on sellaista tekniikkapalstan tyylistä perspurilais-ulosantia, niin varmaan todennäköisyydet nousee jonkinlaisille toimenpiteille? :think:

BMS:n pitäisi kyllä tulla tässä väliin jollain tavoin. Meni sitten yön yli vaikka 10% varausta tai jotenkin muuten. Mitä viime talvena oli -15 ja -20 välillä pakkasta, niin 1-2% haukkasi yön aikana.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 434
Ruotsin Autoliitto vain yrittää nostaa itseään esille tulkitsemalla käyttöohjetta raflaavasti. Heidän mukaansa ohjeessa sanotaan, että autoa on käytettävä kerran vuorokaudessa, jos ulkona on -30 C tai kylmempää. Tuosta sitten tulkitsevat, että muuten auto menee rikki, eikä valmistaja korvaa.

Seat Miin suomalaisessa ohjeessa raja on alle noin -27 C. Jos autoa ei silloin käyttäisi/lataisi moneen vuorokauteen, niin ajovalmiutta ei voisi muodostaa. Pakkasjakson mentyä ohi akku lämpenee, jolloin autolla voi taas ajaa.

Ohjeessa:
"Jotta varmistetaan, että ajovalmius voidaan muodostaa myös hyvin alhaisissa lämpötiloissa, Seat suosittelee pysäköimään auton sään vaikutuksilta suojattuun paikkaan.".

Eli vain suosittelee, ja perustelu on, että auto ei muuten mahdollisesti liiku pariin päivään.
 

Liitteet

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
Teslahan onnistui arkipäiväistämään sähköauton, ei mikään pieni saavutus, mutta se on johtanut siihen että enää ei riitä että tekee hyvän sähköauton, pitää tehdä hyvä auto.
Siitä sitten päästään siihen mitä itse kukin arvottaa "hyväksi autoksi".

Minulle se tärkein asia taitaa sähköautossa edelleen olla edelleen hinnan suhde toimintamatkaan, ja Tesla tuntuu siinä kisassa pärjäävän hyvin. Jollekin toiselle sitten ilmeisesti enemmän merkitsee istuinten materiaali, ovatko napit norsunluuta vai jalopuuta tms., asioita jotka minulle ovat lähes yhdentekeviä.

Auton sisätilojen hiljaisuudesta olisin jo valmis jotain maksamaankin, mutta tuntuu että sitä varten joutuu sitten ostamaan jonkun isomman ja paljon kalliimman auton. Vai olivatkos nuo korealaiset kohtuuhintaiset Ioniq 5:t ja EV6:t tai vaikka VW ID.3/ID.4 erityisen hiljaisia myös moottoritienopeuksissa?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
Ruotsin Autoliitto vain yrittää nostaa itseään esille tulkitsemalla käyttöohjetta raflaavasti. Heidän mukaansa ohjeessa sanotaan, että autoa on käytettävä kerran vuorokaudessa, jos ulkona on -30 C tai kylmempää. Tuosta sitten tulkitsevat, että muuten auto menee rikki, eikä valmistaja korvaa.

Seat Miin suomalaisessa ohjeessa raja on alle noin -27 C. Jos autoa ei silloin käyttäisi/lataisi moneen vuorokauteen, niin ajovalmiutta ei voisi muodostaa. Pakkasjakson mentyä ohi akku lämpenee, jolloin autolla voi taas ajaa.

Ohjeessa:
"Jotta varmistetaan, että ajovalmius voidaan muodostaa myös hyvin alhaisissa lämpötiloissa, Seat suosittelee pysäköimään auton sään vaikutuksilta suojattuun paikkaan.".

Eli vain suosittelee, ja perustelu on, että auto ei muuten mahdollisesti liiku pariin päivään.
Tuosta Miin ohjeesta ei ihan selvinnyt, miten pakkasen takia jäätynyt ja sen takia toimimattoman akun lämpötila saadaan sitten nousemaan? Onko se joku automatiikka joka alkaa hiljalleen lämmittää akkua kun huomaa että joku haluaisi käyttääkin autoa (millä energialla, jos kerran akku itse ei toimi?) ja siihen lämmittelyyn menee tuo pari tuntia?

Tämä on aluetta mikä itseäkin kovasti kiinnostaa, eli miten "turvallista" pakkaskeli on eri sähköautojen akkujen eliniälle. Jos lähtee kuukaudeksi talvella ulkomaille, onko ok jättää auto vaikka -25-30 asteen pakkaseen ilman että on kiinni piuhassa, kunhan akku on tarpeeksi täynnä, jättää sen vaikka 85%:iin kaiken varalta? Auttaako akun hyvinvoinnille se jos niinä kovina pakkaspäivinä, kun sitä ei käytä, laittaa vaikka ajastetun esilämmityksen käyntiin kerran tai pari päivässä? Lämmittääkö esilämmitys myös akkua merkittävästi, vaikka sen todellinen tarkoitus on lämmittää sisätilat?

Tosin itselle täällä etelässä tuo ei taida ihan olla mietinnän paikka, viime talvena kylmin mitä koin oli n. -20 astetta ja sekin oli vain pari päivää kai. -10 sitten oli jo enemmän.

Kiinnostaa senkin takia koska joissakin muissa sähkökulkineissa, esim. sähköpotkulaudat, niin kovasti varoitellaan talvikäytöstä, talvisäilytyksestä ja varsinkin että yrittäisi ladata akkua ulkona pakkasessa. Ymmärrän että sähköautoissa nämä asiat on varmasti otettu paremmin huomioon koska harvat vievät autoaan pakkasella yöksi sisätiloihin, mutta miten siis käytännössä? Akussa on kiinni vastukset jotka pärähtävät aina lämpimiksi jos akun hallinta on havaitsevinaan että nyt meinaa akku kylmetä liikaa parkkeerauksessa?
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
725
Jotenkin tuntuu että artikkelissa ei pysytty totuudessa - tai muuten mökille ei olisi päästy :): IS ajoi 15 asteen pakkasessa sähköautolla 267 kilometrin yöllisen mökkimatkan – näin kävi, ja tämän verran se maksoi
Jaa-a. Just ajelin toissa viikonloppuna yhdeltä istumalta noin kolmeen tuntiin Kemijärviltä Rovaniemen kautta Oulun seudulle 290km. Eipä tullut mieleen katsoa mikä oli keskinopeus, saati tarkemmin kellottaa paljonko kului aikaa. Mutta meni helposti ilman pysähdystä lataamaan, eikä tarvinnut körötellä. Kulutusmittari Konassa näytti muistaakseni jotain 18-19kWh/100km ja rangea jäi 20km. Ylinopeutta oli välillä reippaastikin, ja ohi mentiin kaikista mitkä eteen sattui. Yleensä on tuollain edes hurjastele, mutta oli kiire ja päätin kokeilla. Oli siinä backuppina mahdollisuus latailla Iin Kärkkäisellä tai aiemmin Kuivaniemen Nesteellä, vaan eipä tarvinnut.

Tässä ei tietysti olosuhteet ollut samat, pakkasta alle kymmenen. Mutta ei ne muutamat pakkasasteet mielestäni kovin ole vaikuttanut rangeen. Enemmän vaikuttaa jos pysähtyy usein ja kabiini pääsee kylmäksi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
977
Ioniq 5 ei ole Mersu mutta on melko hiljainen. Hiljaisempi kuin Lexus IS vm 2017.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
BMS:n pitäisi kyllä tulla tässä väliin jollain tavoin. Meni sitten yön yli vaikka 10% varausta tai jotenkin muuten. Mitä viime talvena oli -15 ja -20 välillä pakkasta, niin 1-2% haukkasi yön aikana.
Ihan mielenkiinnosta kysyn: miten se akku käytännössä lämmittää itseään? Akussa ihan vain vastukset joiden avulla akku lämmittää itseään, vai jokin akun sisäinen prosessi jolla se osaa kuumentaa itseään, vaikka ilman ulkoisia vastuksia?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
977
Ihan mielenkiinnosta kysyn: miten se akku käytännössä lämmittää itseään? Akussa ihan vain vastukset joiden avulla akku lämmittää itseään, vai jokin akun sisäinen prosessi jolla se osaa kuumentaa itseään, vaikka ilman ulkoisia vastuksia?
Useimmiten vastukset. Teslalla on muunlaisia viritelmiä myös.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
Ioniq 5 ei ole Mersu mutta on melko hiljainen. Hiljaisempi kuin Lexus IS vm 2017.
Siinä käsittääkseni on myös aika pehmeä (ei sporttisen kova) alusta ja ajotuntuma, joten noilla tiedoilla se voisi olla tuolta osin minulle parempi sähköauto kuin Tesla Model 3.

Tosin Model Y:n olen kuullut olevan sisätiloiltaan hiljainen, mutta niin paljon lisärahaa en haluaisi hiljaisuuteen laittaa...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
Useimmiten vastukset. Teslalla on muunlaisia viritelmiä myös.
Ok. Eli jos auto jää pitkäksi aikaa pakkaseen parkkiin ilman piuhaa, akku vaan tarpeeksi täyteen jotta akussa on tarpeeksi energiaa pitää itseään ns. "tarpeeksi lämpimänä" ko. vastuksilla?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
928
Tesla käyttää moottoreita lämmitykseen. Vastuksia käyttää ne jotka ei osaa optimoida voimalinjaa.
Eli jos Tesla on kaksi viikkoa kovassa pakkasessa parkissa (ilman piuhaa mutta suht täydellä akulla), moottorit ovat itsekseen välillä käynnissä akun ylläpitolämmitystä varten?
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 231
Ymmärtääkseni Teslassa on tuohon "ylläpitolämpöön" vastus akussa, vasta ajaessa sinne voidaan ajaa lämpöä ohjaamosta/moottoreista? :think:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ymmärtääkseni Teslassa on tuohon "ylläpitolämpöön" vastus akussa, vasta ajaessa sinne voidaan ajaa lämpöä ohjaamosta/moottoreista? :think:
Ainakin Model 3:ssa (tai ainakin joissakin Model 3:sissa, Teslan malleista kun ei koskaan tiedä) pysäköitynä moottoreita ajetaan siten, että niissä kulkee virtaa, mutta ei tuoteta liikettä, vaan teho muuttuu vain lämmöksi. Moottoreita käytetään siis ikään kuin lämpövastuksina.

Jonkinmoinen selostus: Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla's new battery pack architecture
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Ainakin Model 3:ssa (tai ainakin joissakin Model 3:sissa, Teslan malleista kun ei koskaan tiedä) pysäköitynä moottoreita ajetaan siten, että niissä kulkee virtaa, mutta ei tuoteta liikettä, vaan teho muuttuu vain lämmöksi. Moottoreita käytetään siis ikään kuin lämpövastuksina.

Jonkinmoinen selostus: Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla's new battery pack architecture
Tämä on ainakin Model 3/Y vakioratkaisu. Mitään erillisiä akunlämmitysvastuksia ei ole, vaan moottoreilla tuotetaan lämpö paikallaankin. Fiksu ratkaisu, sillä eipä ole vastuksia jotka voisivat mennä rikki. S/X taitaa sisältää ainakin osassa malleista ihan vastuksiakin kun niitä kerran on mennyt Facebook keskusteluiden mukaan rikkikin.

Tämä on aluetta mikä itseäkin kovasti kiinnostaa, eli miten "turvallista" pakkaskeli on eri sähköautojen akkujen eliniälle. Jos lähtee kuukaudeksi talvella ulkomaille, onko ok jättää auto vaikka -25-30 asteen pakkaseen ilman että on kiinni piuhassa, kunhan akku on tarpeeksi täynnä, jättää sen vaikka 85%:iin kaiken varalta? Auttaako akun hyvinvoinnille se jos niinä kovina pakkaspäivinä, kun sitä ei käytä, laittaa vaikka ajastetun esilämmityksen käyntiin kerran tai pari päivässä? Lämmittääkö esilämmitys myös akkua merkittävästi, vaikka sen todellinen tarkoitus on lämmittää sisätilat?
Jos akun varaustaso pysyy välillä 20% ja 80%, niin en olisi henkilökohtaisesti huolissani kunhan auto ei seiso pitkään alle -30 asteen lämpötilassa. Lämpösyklaus (esim. esilämmitys) tuskin tekee mitään hyvää jos ei päädytä äärilämpötiloihin. Teslassa ainakin esilämmitys kyllä lämmittää akkuakin ihan merkittävästi, joten sillä pystyy ehkäisemään akun kylmenemistä liikaa. Homma on tosin ihan arpapeliä jos ei pääse tarkastelemaan BMS:stä akun lämpötilaa.

Teslan ohje on: "Akun pitkän aikavälin suorituskyvyn varmistamiseksi älä altista Model 3 -autoa yli 24 tunnin ajaksi yli 60° C tai alle -30° C lämpötilalle."

Lisäksi: "Akun varaus voi purkautua noin yhden (1) prosentin päivässä, tosin akun varauksen purkautumisnopeus voi riippua ympäristötekijöistä (kuten kylmä sää), ajoneuvon kokoonpanosta ja kosketusnäytössä valitsemistasi asetuksista. Joskus eteen tulee tilanteita, joissa Model 3 -autoa ei pystytä kytkemään pistorasiaan useisiin päiviin (esimerkiksi kun auto pysäköidään lentoasemalle matkan ajaksi). Muista tällöin akun purkautumisen prosenttisääntö ja varmista, että akkuun jää riittävästi varausta. Esimerkiksi kahden viikon (14 päivän) aikana akun varaus voi purkautua noin 14 %."
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 293
Ok. Eli jos auto jää pitkäksi aikaa pakkaseen parkkiin ilman piuhaa, akku vaan tarpeeksi täyteen jotta akussa on tarpeeksi energiaa pitää itseään ns. "tarpeeksi lämpimänä" ko. vastuksilla?
Sähköauton automatiikka huolehtii siitä, ettei akku pääse jäätymään. Käyttäjän on vain huolehdittava, että energiaa on riittävästi. Poikkeuksia toki on, osassa sähköautoista kun ei ole akun lämmitystä lainkaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 305
Tätä olin juuri tulossa sanomaan, kaverilla oli model 3 ja sen ongelmista kuulemma puhui liikaa ja kerta hänellä ei ollut mitään positiivista sanottavaa niin bannattiin :btooth:
Ja perään ennen sitä sanotaan että myy auto.
Auton myyminen onkin niin helppoa.
Myisin mielelläni jos valmistaja tulisi vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Jos asiallisesti keskustelee ongelmista, niin se on sitten ylläpitäjän kusipäisyyttä. Sekä Tesla Motorsin foorumeilta että Suomen FB-ryhmästä kyllä löytyy kaikenlaista ongelmista ja ärsyttävyyksistä keskustelua ja kyllä ne keskustelut on siellä jatkuneen pidempiä aikoja ilman mitään lukottelua/bannamista. Sitten taas jos on sellaista tekniikkapalstan tyylistä perspurilais-ulosantia, niin varmaan todennäköisyydet nousee jonkinlaisille toimenpiteille? :think:



BMS:n pitäisi kyllä tulla tässä väliin jollain tavoin. Meni sitten yön yli vaikka 10% varausta tai jotenkin muuten. Mitä viime talvena oli -15 ja -20 välillä pakkasta, niin 1-2% haukkasi yön aikana.
Tämä oli silloin kun Model 3 tuli ja ongelmat maalin ja koripaneleiden kanssa oli pahempia...
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 293
Tätä olin juuri tulossa sanomaan, kaverilla oli model 3 ja sen ongelmista kuulemma puhui liikaa ja kerta hänellä ei ollut mitään positiivista sanottavaa niin bannattiin :btooth:
Höpö hpöpö- Jos kyse on niistä parista sankarista, joiden ulosanti kaikissa keskusteluissa oli luokkaa "Eipä yllätä, Tesla on täys paska" jne.. niin enpä ihmettele, että niille näytettiin monoa. Monet siellä hyvinkin kriittisesti on esiintyneet ja en ole nähnyt heitä bannattavan kunhan kritiikki on asiallista ja perusteltua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 305
Höpö hpöpö- Jos kyse on niistä parista sankarista, joiden ulosanti kaikissa keskusteluissa oli luokkaa "Eipä yllätä, Tesla on täys paska" jne.. niin enpä ihmettele, että niille näytettiin monoa. Monet siellä hyvinkin kriittisesti on esiintyneet ja en ole nähnyt heitä bannattavan kunhan kritiikki on asiallista ja perusteltua.
Ehkä sitten toiset ovat kireämpiä.
Kyllä siellä on bannattu kun kertoo kokemuksia Teslan huollosta, miten omassa autossa ei vaan asiat etene jne. Ja jos liikaa kertoo vikojen muillekin niin napsuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Ei ole enää. Octovalve korvasi sen ja lämmitys tehdään moottorilla/moottoreilla.
Octovalve (eli 8-tieventtiili) ei korvannut lämpövastuksia. Jo ennen lämpöpumppua (ja sen kaverina olevaa octovalvea) Model 3:ssa oli superbottle ja lämpö tehtiin jo silloin moottoreilla.

Täältä lisää: The Tesla Model 3 'Superbottle' Easter Egg Is a Fascinating Packaging Solution

E: Superbottle on yksi hyvä esimerkki Teslan integraation tasosta. Kuten artikkelissakin sanotaan, perinteisesti tuohon integroidut osat (säiliö, pumput, monitieventtiili, lämmönvaihdin) ovat erillisiä osia ympäri konehuonetta. Näin on myös monessa uudessa sähköautossa, esim. Ford Mustang Mach-E. Tesla niputti kaikki osat yhteen pakettiin, jolloin esimerkiksi osia yhdistäviä letkuja ei ollenkaan tarvita.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 293
E: Superbottle on yksi hyvä esimerkki Teslan integraation tasosta. Kuten artikkelissakin sanotaan, perinteisesti tuohon integroidut osat (säiliö, pumput, monitieventtiili, lämmönvaihdin) ovat erillisiä osia ympäri konehuonetta. Näin on myös monessa uudessa sähköautossa, esim. Ford Mustang Mach-E. Tesla niputti kaikki osat yhteen pakettiin, jolloin esimerkiksi osia yhdistäviä letkuja ei ollenkaan tarvita.
Kyllä. Hyvä esimerkki myös siitä, ettei perinteisillä valmistajilla ole edellytyksiä vielä pitkään aikaan vastata kilpailuun sillä tasolla mitä sähköautojen valmistaminen kustannustehokkaasti vaatisi.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
386
Kyllä. Hyvä esimerkki myös siitä, ettei perinteisillä valmistajilla ole edellytyksiä vielä pitkään aikaan vastata kilpailuun sillä tasolla mitä sähköautojen valmistaminen kustannustehokkaasti vaatisi.
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
977
On kyllä sellainenkin alaryhmä kuluttajia joita kiinnostaa vimpaimet ja softapäivitykset enemmän kuin se onko auto jatkuvasti korjattavana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 305
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
Nythän tuo paketti rakoilee ja toista talvea samat ongelmat. Itseäni ainakin riepoo tuo kura.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
Tesla on kuin vag, asiakas hoitaa testauksen ja korjataan sitten kun ehditään
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Kuluttajaa tietenkin kiinnostaa eniten ettei se(uusi juttu x) mene rikki. Sen kun Tesla pitää mielessä että kaikki uusi on testattu kaikissa olosuhteissa ennen kuin tulee tuotantoautoihin niin etumatka säilyy.
Kyllä. Esim. Superbottle poisti aika monta letkua ja letkuliitosta, jotka ovat vanhemmiten autoissa melko yleisiä vikapaikkoja. Osa mitä ei ole ei voi vikaantua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 491
Kyllä. Esim. Superbottle poisti aika monta letkua ja letkuliitosta, jotka ovat vanhemmiten autoissa melko yleisiä vikapaikkoja. Osa mitä ei ole ei voi vikaantua.
Toki, mutta nyt erona on tullut valitettavasti:

vikaantuu joskus monen vuoden päästä yksi letku, joku käy vaihtaa -> vikaantuu koko yksikkö joka talvi, ja koko yksikkö pitää vaihtaa

Onhan se hienommin integroitu, mutta kuluttajallehan tärkeämpää on se, että se toimii ja sen voi korjata. Nyt nämä kaksi asiaa ei ole oikein osunut. Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
761
Muilla kian/niron omistajilla ongelmaa että ajastetut lataukset poistaa itsensä jatkuvasti ilman mitään järkevää syytä? Ei paljon yösähköillä latailla, onneksi valtakunnasta ei sähkö lopu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 074
Viestejä
3 508 426
Jäsenet
62 443
Uusin jäsen
Elkku10

Hinta.fi

Ylös Bottom