Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
579
Auton päästä.
Monilla pystyy, joillakin ei. Esim. mun Zoessa ei voi määrittää auton päästä, joten rajoitan latauspiuhalla (silloin kun sukosta lataan, type 2 AC toki saa tulla maksimi 22kW teholla jos latausasema sen verran suostuu antamaan).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 381
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Pelkkään tiedon lukuun toimii esim shelly 3em, jonka saa vaikka pelkkään pistorasiaan.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
93
Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.

Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?
Itsellä on ollut tuo Teslan laite käytössä jonkun aikaa, en voisi olla tyytyväisempi. Varsinkin, kuin aikaisempien ladattavien autojen kanssa ollut vain 1x16A superschuko käytössä. Suosittelen. Käytän auton päästä latauksen ajastusta, niin lataan vain öisin.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
49
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
469
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
No ei kai sitä miettiä tarvitse, vaan näppäilet vain exceliin arviot ajojen kustannuksista...
Minusta tuo 600€/kk kuulostaa kalliilta, mutta vaikea sanoa miten on kun ei tiedä kaikkia muuttujia tapauksessasi.
edit. Arvonalenema tietysti merkkaa paljon.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
49
Miksi bemari leasinkinä.
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.

Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
134
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.

Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
Noilla ajoilla ei kuulosta muutenkaan tuon hintainen auto mitenkään "järkevältä" ratkaisulta. Tällä viittaan siis siihen, että ehkä se auton mukavuus ja miellyttävyys korostuu sinulla. Ja viestien perusteella muutenkin vahva bias on bemaria kohtaan. Sen itsekin ottaisin mielelläni, jos vain tili antaisi myöden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 804
Riippuu ihan ajosta minkälaista autoa tarvitsee. BMW on kyllä paljon kivempi kuin Polle.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
49
Myönnetään etten ole autoa olla hankkimassa pelkästään tarve- tai järkiperustein. Näillä kilometreillä nykyinenkin bensa-auto ajaisi asiansa. Harmittaa lähinnä että hintalappua valinnalle on vaikea laskea. Päätöksen jälkeen perusteluthan löytyy takuulla :) Toivoisi silti että automarkkina palaa normaalimmaksi. Nykytilanteessa autojen teknologinen murros, inflaatio, taantuma, energian hinta ja autojen saatavuus sekä pitkät toimitusajat hankaloittaa hankintapäätöksiä.

Koeajoin i4:n ja Polestar2:n lisäksi Nissan Aryan, Tesla Model3:n, Ioniq 5:n. Ensin mainituista jompi kumpi tulee siis talvella pihaan.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
149
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
Mistä tuo BMW:n leasinghinta on? Ja milloin tilattu, jos jo tilauksessa?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 426
36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.

Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?

Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
49
Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).

Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
304
Mercedes-Benz EQS SUV on saanut hinnat. Ei ihan halpa mutta ei niin kallis kuin luulin.
1660554184051.png
Toki tuohon pitäisi lisätä varmaan ainakin 30 000 eurolla lisävarusteita ennen tilaamista.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
585
36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.

Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?

Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
Polestarissa esim 3v tai määräaikaishuollot 50tkm asti huollot sisältyy hintaan.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
122
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
93
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 177
Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).

Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 451
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?
Isot vannekoot, leveitä, matala profiili, paikoin kovat nopeusluokat ja xl painoluokka nostaa hintaa yllättävän paljon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Isot vannekoot, leveitä, matala profiili, paikoin kovat nopeusluokat ja xl painoluokka nostaa hintaa yllättävän paljon.
Juuri näin, kun 245/45R19 koossa katselee 102Y XL renkaita niin yhden ei-kiinalaisen rengassarjan hinnalla saa kolme sarjaa peruskinneriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 177
Juuri näin, kun 245/45R19 koossa katselee 102Y XL renkaita niin yhden ei-kiinalaisen rengassarjan hinnalla saa kolme sarjaa peruskinneriin.
Ainakin Model3:sen vakiorengaistus on 235/40R18? Enyaq ja id4 235/55 R19. Polestarin nettisivu toimii niin huonosti, etten saa sieltä selvää, mutta se saattaa kyllä olla jo tuota 255/45R19 kokoa tjsp mallia.

Teslassa maksaa BT-LE pohjainen paineanturi, niistä tulee liki 400€ lisähintaa kun katselin jotain saksalaista reifen.com configuraattoria. Ilman tuota talvirenkaat saisi reippaasti halvemmalla kuin teslan kaupasta mukaan ruksimalla.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
508
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 451
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Nuo Teslan ovat vuodesta 2021 bluetooth pohjaisia. Tarjoavat kai lisädataa (olisiko rengaslämmöt tms) ja kyllä hintalappu tarvikevanteilla ja hakkapeliitat tulivat maksamaan antureiden kanssa monta tonnia. Vs että saisin perus satsin vanteita+merkki renkaita nykyiseen tonnilla.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
469
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Lähinnä kai pointtina, että nuo paineanturit vaan usein tuppaa unohtumaan niillä jotka päivittelee uuden auton talvirengaspaketin hintaa. Tyyliin "miksi maksoit 2500€ talvirengassarjasta kun netistä tarvikevanteet + kiinankumit olisi maksanut vain vajaat kakstonnia"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 177
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Esim. Tesla 3:sta tilatessa voi ruksia talvirenkaat mukaan - 1850€ Nokioista 18” vanteilla.

Kysymys lähinnä kuuluu, että saako halvemmalla jos erikseen tilaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 804
Esim. Tesla 3:sta tilatessa voi ruksia talvirenkaat mukaan - 1850€ Nokioista 18” vanteilla.

Kysymys lähinnä kuuluu, että saako halvemmalla jos erikseen tilaa.
Tuo on hyvä hinta. Erilliset hankittuna pyörii samoissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
737
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
632
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Viime vuonna tuli kuukaudessa. Autoliike haki valtakirjalla omassa tapauksessa
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
93
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
No varmaankin sitten lukollinen asennus vaaditaan. Ei tuollaisia rajoituksia taida monella olla, voisin sanoa että jos ajan tien toiselle puolelle ja laitan Teslan hänen Enston laturiin kiinni niin saan auton ladattua. Mutta ei se oikein ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
35
Myönnetään etten ole autoa olla hankkimassa pelkästään tarve- tai järkiperustein. Näillä kilometreillä nykyinenkin bensa-auto ajaisi asiansa. Harmittaa lähinnä että hintalappua valinnalle on vaikea laskea.
Kun tulevaisuuden näkymät monenkin muuttujan suhteen ovat hiukan utuiset, kannattaa odottaa hiukan ja katsoa alkaako selkiintyä, myös oma henkinen tila haluamisen suhteen, jos aivan rationaalista pakkoa ei ole vaikka alla olevan auton välittömän hajoamisen suhteen :D. Esim. ensi vuonna voidaan jo nähdä jotain suuntaa antavampaa maailman tilan, hintojen, tekniikan kehityksen yms. suhteen mikäli suinkin oma pinna pitää.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
No varmaankin sitten lukollinen asennus vaaditaan. Ei tuollaisia rajoituksia taida monella olla, voisin sanoa että jos ajan tien toiselle puolelle ja laitan Teslan hänen Enston laturiin kiinni niin saan auton ladattua. Mutta ei se oikein ole.
No siis, Enstossa esimerkiksi saa asetettua ”Authorized”-tilan jossa vaatii hyväksynnän apista ennenkuin antaa virtaa, eli voit hyvin estää muiden lataamisen jos näin haluat. Ja kuten sanoin, riski lienee aika marginaalinen, että joku ajaa toisen pihaan lataamaan. Tosin tiedän monta muutakin asiaa mitkä eivät ole oikein ja silti ihmiset niitä tekevät.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
122
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Joo tuon löysin. Ja siinä maininta, että tulevat ohjelmistopäivitykset voivat muuttaa tilannetta.
Hinta/laatu taitaa olla kuitenkin niin kohdallaan että tuo rajoitus pitää miettiä muuta kautta jos tulee ongelmaksi.
Rivitalon autokatos ja yleensä tilaisuus tekee varkaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 635
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Samoihin aikoihin tuli tehtyä ja ei vielä ole näkynyt mitään.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
93
Joo tuon löysin. Ja siinä maininta, että tulevat ohjelmistopäivitykset voivat muuttaa tilannetta.
Hinta/laatu taitaa olla kuitenkin niin kohdallaan että tuo rajoitus pitää miettiä muuta kautta jos tulee ongelmaksi.
Rivitalon autokatos ja yleensä tilaisuus tekee varkaan.
Mulla on pari päivitystä jo tullut, eikä asetukset latauksen suhteen ole nollaantuneet (ainakaan vielä).
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
585
Miten tuo sähköauton tukihomma menee, jos hakee tuen, saa tuen ja myy auton esim 5kk päästä auton saamisesta?
Pitääkö tuki maksaa takaisin, kun ilmeisesti pitäisi vuoden autoa pitää.
Tarkistaa ne sen jostain että auto on myyty ja nyt pitäisi tukia karhuta takaisin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 804
Miten tuo sähköauton tukihomma menee, jos hakee tuen, saa tuen ja myy auton esim 5kk päästä auton saamisesta?
Pitääkö tuki maksaa takaisin, kun ilmeisesti pitäisi vuoden autoa pitää.
Tarkistaa ne sen jostain että auto on myyty ja nyt pitäisi tukia karhuta takaisin?
Kyllä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
579
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.

Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
585
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 249
Ok.
Lähinnä mietin myös sitä jos liike on suoraan antanut hankintatukiavustuksen niin kuinkahan moni on muistanut maksaa avustuksen takaisin jos ovat myyneet auton alle vuoden päässä ostosta.
Viime vuonnahan sai myydä ihan koska vaan pois, eli viime vuonna ja aiemmin rekisteröityjä. 1.1.2022 tuli tuo uusi sääntö vähintään 12kk omistuksesta.

Lisäksi tietysti ei koske 50 000+€ autoja, kun niihin ei sitä tukea ole muutenkaan saanut.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.
No varmasti aika tapauskohtaista, saattaa olla aika paljon työtä saada katkaisija johonkin järkevään sijaintiin helposti käytettäväksi, toisena sitten se, ettei tuo ihan millään valokatkaisimella mene ja taitavat nuo isommat järjestäen olla järkyttävän rumia. Mutta joo, eihän tähän mitään yhtä ratkaisua oikein ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
581
Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Kotikäyttöön mahtaa olla toistaiseksi ihan olemattomaan uhkaan varautumista, jos pelottaa, että satunnainen ohikulkija tulee sieltä lataussähköä varastamaan.

Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 080
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.

Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Pelkkä normaalikytkin ei riitä. Vaatii ainakin releen väliin tai teollisuuskytkimen. Muutenkin jos joku lataa vaikka autoaan 22kw teholla ja nykäiset sähköt poikki, niin on siinä koskettimet kovilla. Toki toimiva järjestely tuo on sikäli, ettei ilman sähköä kukaan pääse lataamaan

Kuten tuossa ylläkin on jo sanottu, paras pohtia muita ratkaisuja. Vaikka hankkia etäohjattava tai ajastettava latausasema, jos on suuri riski tuonkaltaisiin väärinkäytöksiin. Jos joku tuo autonsa esim. omalle pihalleni, niin itse lataus on siinä jo pienempi ongelma. Myös pidempään toistuessaan tuollainen saattaisi laturilainaajalta kadota renkaat tms ja auto hinattuna kadunvarresta :D
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
579
Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.

Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.

Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
581
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.
Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.

Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 517
Viestejä
3 291 099
Jäsenet
59 114
Uusin jäsen
kalleematti

Hinta.fi

Ylös Bottom