Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
35
Oma PS2 vastaanotettu tänään, melkoinen määrä erilaisia johtoja ja adaptereita mukana raahattavaksi (otin vielä mukaan extrana 3-vaihejohdon). Aikaisemmalla autolla meni melkein 400€/kk bensoihin, nyt päässee ainakin halvemmalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 810
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
906
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Ajat sen lähimmälle laturille, toteat että ei lataa ja hinaukset vakuutusyhtiön piikkiin. Tämä siis siinä tapauksessa, jos on niin kitsas vakuutusyhtiö, että ei kotipihasta hinuria korvaa
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 810
Ajat sen lähimmälle laturille, toteat että ei lataa ja hinaukset vakuutusyhtiön piikkiin. Tämä siis siinä tapauksessa, jos on niin kitsas vakuutusyhtiö, että ei kotipihasta hinuria korvaa
Mniin, totta. Pitääkin tarkistaa, mitä mieltä vakuutus on. Jonkinmoinen kasko löytyy, mutta eipä ole koskaa ennen jättänyt auto tielle (talliin), joten ei ole mitään muistikuvia, mitä vakuutus mahtaa korvata.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
563
Mniin, totta. Pitääkin tarkistaa, mitä mieltä vakuutus on. Jonkinmoinen kasko löytyy, mutta eipä ole koskaa ennen jättänyt auto tielle (talliin), joten ei ole mitään muistikuvia, mitä vakuutus mahtaa korvata.
OP:n hinausvakuutus ainakin vielä 2019 salli auton hinauttamisen kotipihasta, mutta opin kyllä siinä samalla, että näin ei läheskään aina ole, vaan tosiaan vakutuuskorvaus voi edellyttää auton hyytymistä kadun varteen. Toki silloin varmaan kannattaa parin kaverin kanssa tuupata auto vaikka korttelinväli johonkin kohtaan ja todeta vakuutusyhtiölle, että "tähän jäätiin". Toki tapauksessasi tämä olisi vähän huono selitys, mutta pointti varmaan selviää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 796
Mulla oli yhdellä elämää nähneellä latauspisteellä ongelma sen latauskaapelin lukittumisen kanssa. Yritys-erehdys menetelmällä sitten löysin kulman, jossa auto oli tyytyväinen ja sai johdon lukittua. Jotenkin kuulostais vähän siltä, että sinullakin voisi olla ongelma sen lukituksen kanssa.

Jos vakuutus kattaa hinauksen, niin lähtisin ehkä varovasti kokeilemaan löytyisikö akusta 35 km edestä tavaraa. Mieluusti sellaiseen aikaan, että voit ajaa hyvinkin rauhallista vauhtia...

e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
375
Miksei sitä autoa voi vaan ajaa korjaamolle ja pyytää sijaisautoa? Rikkihän tuo on jos joutuu miettimään lataako se vai ei, eli ei.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
269
Miksei sitä autoa voi vaan ajaa korjaamolle ja pyytää sijaisautoa? Rikkihän tuo on jos joutuu miettimään lataako se vai ei, eli ei.
Ainakin AUDIn tapauksessa auton pitää jättää tielle, sitten voikin soittaa palvelunumeroon josta hoidellaan asia eteenpäin.
Ehdot eivät täyty jos ajat itse korjaamolle, kyse onkin sananmukaisesti "liikkumisturvasta".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
794
Audissa suostuu lataamaan rajoitetulla teholla, jos kaapeli ei lukitu, kieltäytyykö hyundai sitten lataamasta kokonaan tuossa tilanteessa?
Onko siinä mitään manuaalikytkintä lukitukselle? Itse olen kerran joutunut kontin kautta availemaan, että lähti toimimaan taas.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 810
Näyttääpä siltä, että vakuutuksesta olisi hankala saada korvausta. Hinausturva kattaa vain auton hajoamisesta kesken matkan aiheutuneet kustannukset, mutta ei tietenkään energian loppumisesta. Rikkinäisellä autolla matkaan lähtemistä ja latauksen epäonnistumista ei oletettavasti korvata, eikä auton siirtämistä kotoa huoltoon.

Hyundailla on tieturva, mutta se edellyttää kaikkien huoltojen suorittamista merkkihuollossa, mitä ei ole tehty.

Taidanpa yrittää sopia huoltofirman kanssa, että tulevat hakemaan, jos jään matkan varrelle. Matkaa näyttää olevan 33,7 km ja akussa mehua 12 %, joka on n. 3 kWh. Riittää juuri ja juuri jos hissukseen ajelee. Auton arvio 20 kilometristä perustuu oletettavasti toteutuneeseen ajeluun ja pitkäaikainen kulutus on n. 12 kWh/100 km, mutta viittäkymppiä kun köröttelee, pitäisi mennä reilusti alle 10 kWh/100 km.

Audissa suostuu lataamaan rajoitetulla teholla, jos kaapeli ei lukitu, kieltäytyykö hyundai sitten lataamasta kokonaan tuossa tilanteessa?
Onko siinä mitään manuaalikytkintä lukitukselle? Itse olen kerran joutunut kontin kautta availemaan, että lähti toimimaan taas.
Kieltäytyy tosiaan kokonaan lataamasta. Auton mittaristoon ilmestyy kyllä merkkivalo kertomaan, että laturi on kiinni autossa, mutta ei lataa. Pitääpä koittaa vielä nykiä lukituksen avausvaijeria. Tiedä jos olisi vaikka ihan mekaaninen vika.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
65
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 330
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
Jep. Rikkihän tuo on ja vakuutuksen näkökulmasta mielestäni henkilö tuli kotilaturiin lataamaan, eikä pääse jatkamaan matkaa. Nythän matka siis keskeytyi, mutta vain kotiin, mutta ei kai se haittaa? Korvauksia vain hakemaan! :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 810
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.

Jep. Rikkihän tuo on ja vakuutuksen näkökulmasta mielestäni henkilö tuli kotilaturiin lataamaan, eikä pääse jatkamaan matkaa. Nythän matka siis keskeytyi, mutta vain kotiin, mutta ei kai se haittaa? Korvauksia vain hakemaan! :)
e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
906
Mulla oli yhdellä elämää nähneellä latauspisteellä ongelma sen latauskaapelin lukittumisen kanssa. Yritys-erehdys menetelmällä sitten löysin kulman, jossa auto oli tyytyväinen ja sai johdon lukittua. Jotenkin kuulostais vähän siltä, että sinullakin voisi olla ongelma sen lukituksen kanssa.

Jos vakuutus kattaa hinauksen, niin lähtisin ehkä varovasti kokeilemaan löytyisikö akusta 35 km edestä tavaraa. Mieluusti sellaiseen aikaan, että voit ajaa hyvinkin rauhallista vauhtia...

e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
Regeniä vaan, niin tulee akku ladattua samalla :joy:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 651
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.



Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
Tilaa autoliiton plus jäsenyys, hinaavat korjaamolle ja saat tilalle vuokrapelin siksi aikaa. Alta 200€
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 623
Tilaa autoliiton plus jäsenyys, hinaavat korjaamolle ja saat tilalle vuokrapelin siksi aikaa. Alta 200€
Sijaisauton saa vain jos matka keskeytyy yli 40 km päässä kotoa joka ei taida täyttyä kun auto on kotona ja virtaa on enää 20 km ajomatkaan.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 796
Olisit ottanut vauhtia ja rullannut loppumatkan :D Aika höyryillä meni, kirjasitko keskinopeuden ylös?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 404
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.



Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
Jep, ei tuo edes ole varsinaista hinaamista, jos pidät auton käynnissä. Laitat samalla regeniä vaikka 10-20 kW, niin vastaa vuoristomökiltä lähtemistä, eikä kuitenkaan ole liian raskasta vetoautolle. Perillä akkua on mukavat 30-40 % ja veturin kulutus 15-25 l/100 km.

Edit. Saitkin jo homman hoidettua.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
585
7,8 kWh/100 km keskikulutuksella pääsi 29 km. :btooth:
Hinaus kuitenkin onnistui ongelmitta ja auto saatiin perille.
Tästä voisi melkein laittaa YLE:lle uutisvinkkiä, niin tekevät klikkiotsikon "Antti kertoo kuinka sähköautolla pääsi vain 29km ennen kuin akku loppui. Loppumatka meni hinausauton kyydissä"

Viittaan siis tähän uutiseen, johon toimittelija vasta myöhemmin lisäsi maininnan myös polttomoottoriautoista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 810
Olisit ottanut vauhtia ja rullannut loppumatkan :D Aika höyryillä meni, kirjasitko keskinopeuden ylös?
En huomannut katsoa keskinopeutta, mutta 60 km/h ei ylittynyt kuin alamäissä. Alkumatkasta oli n. 5 km kaupunkiliikennettä ja yhdet valotkin, välille osui myös kaksi taajamaa. Muutoin maantietä. 50-55 oli suurimmaksi osaksi mittarissa ja kilpparimoodissa ei auto liikkunutkaan enää kuin 50. Ilmastointi ja mediavatkaimet pois päältä. Yritin vetää taajamassa mutkat ja hidastetöyssytkin mahdollisuuksien mukaan hidastamatta. :beye:
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 178
Viittaan siis tähän uutiseen, johon toimittelija vasta myöhemmin lisäsi maininnan myös polttomoottoriautoista.
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 457
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
Luitko sitä juttua? Vakuutusmies sanoo ihan suoraan, että sähköautot eivät ole erityisen alttiita ukkoselle ja niitä korvauksia tehdään myös polttomoottoriautoille.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
585
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
Öö, mitä se latausjohdon kytkeytyminen tai kytkeytymättömyys nyt vaikuttaa siihen auton vaurioitumiseen? Johan se tuossa uutisessakin kerrotaan jotta sähköauto ei ole mitenkään sen alttiimpi salamaniskulle kuin polttomoottoriauto.
Sitten jos se salama sattuu iskemään siihen sopivalle etäisyydelle ajoneuvosta, niin siinäkin tapauksessa ihan sama onko polttomoottori, sähkö tai mikä tahansa. Laturi tai lämmitysroikka pakoillaan. Vaurioita tulee tod.näk. jokatapauksessa. Kuten oli käynyt esim. tässä tapauksessa:
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 178
Öö, mitä se latausjohdon kytkeytyminen tai kytkeytymättömyys nyt vaikuttaa siihen auton vaurioitumiseen?
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
585
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
Ai se olikin nyt näin päin, autosta rakennuksen sähköverkkoon. Oletatko nyt, että se sähköauto on jotenkin salamalle alttiimpi kuin joku muu?

Onhan siellä jossakin välissä sulakkeet, mutta ne ovat muutaman sentin mittaiset ja ukkosen iskussa semmoisella välillä ei ole mitään merkitystä.
Siinä aika monta varoketta välissä, ensimmäiset siinä sähköauton latausasemassa itsessään. Sitten latausasema on oman sulakkeen takana. Itsellä vielä lataus autotallin 3-vaihepistokkeesta, jolla silläkin omansa, joten käytännössä siinä kolme tai neljä sulaketta välissä, riippuen mistä suunnasta se salaman aiheuttama jännitepiikki tulee. Niin ja ei ole ilmajohtoja enään tälläkään alueella.

Sen latausaseman voi toki saada sököksi jos oikein huono mäihä käy. Mutta en siltikään itse ole juoksemassa ensimmäisenä repimään piuhaa irti kun kuuluu ukkosen jyrinää.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 438
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
759
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.
Mielenkiinnosta kysyn: jos ajat vain n. 10tkm vuodessa (mikä minun näkökulmastani on aika vähän), ilmeisesti sähköauton hankkimisen tarkoitus ei ole säästää polttoainekuluissa koska ne säästöt (verrattuna isompaan hankinta- tai leasing-hintaan) saa kuitattua paremmin juuri isommilla ajoilla. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät.

Eli onko jokin muu syy miksi juuri sähköauto? Uusi tekniikka kiinnostaa jne.?
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
44
Itse sain sähköautoilusta laskennallisesti kannattavaa omilla 35tkm ajoilla, mutta verrokkina esim 25tkm ajolla minun ei vielä olisi kannattanut nykyisestä isosta dieselautosta sähköön vaihtaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
921
Jos vertaa samanarvoisia autoja niin sähköautolla ajaminen on aina kannattavampaa. Toki jos vertaa vaikka 500 euron vuoden leimalla olevaa polttista ja uutta sähköautoa niin silloin hankintakulut saattavat olla monille liian isot.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
232
Jos vertaa samanarvoisia autoja niin sähköautolla ajaminen on aina kannattavampaa. Toki jos vertaa vaikka 500 euron vuoden leimalla olevaa polttista ja uutta sähköautoa niin silloin hankintakulut saattavat olla monille liian isot.
Toki polttiksien kohdalla saa huomattavasti parempaa ajoa juuri varsinkin mitä pienempi budjetti. Vielä 15-20k hintalapullakaan saa oikein mitään sopivan tukevaa ja edes jonkinlaisella rangella olevaa sähkistä. Jos itsellä tulisi 10tkm vuodessa, en aika varmasti olisi sähkikseen siirtynyt.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
563
Ei kai kaikki päätä kulkuneuvojansa vain sen mukaan millä on halvinta ajaa?
Siihen nähden kuinka paljon sähköautoja markkinoidaan erityisesti niiden edullisilla ajokilometreillä, ei ole mielestäni ollenkaan huono tuoda ilmi seikkaa, että sähköauto ei välttämättä ole taloudellisessa mielessä järkevä vähäisillä ajokilometreillä. Kun emme vielä tiedä kysyjän kaikkia taustatietoja, tämä oli mielestäni hyvä huomio.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 438
Mielenkiinnosta kysyn: jos ajat vain n. 10tkm vuodessa (mikä minun näkökulmastani on aika vähän), ilmeisesti sähköauton hankkimisen tarkoitus ei ole säästää polttoainekuluissa koska ne säästöt (verrattuna isompaan hankinta- tai leasing-hintaan) saa kuitattua paremmin juuri isommilla ajoilla. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät.

Eli onko jokin muu syy miksi juuri sähköauto? Uusi tekniikka kiinnostaa jne.?
Lähinnä mietteissä huolettomuus tuon leasingin kanssa nykyisin aika vanha bensa laite alla. Toki jollain liikkeillä oli myös näitä 12kk diilejä että autoa maksettiin kk maksuilla tuo aika ja sen jälkeen autoliike osti sen sovittuun hintaan pois. Tälläisessä kiehtoisi huolettomuus ja arvon alenemaa tai muuta ei tarvitsisi miettiä, samoin ei juuri haittaisi jos auto ei olisi hirveästi mieleen esim 2kk jälkeen kun siitä pääsisi vuodessa eroon. Sähköautot tekniikkana toki myös kiinnostaa ja tietty latauksen hoitaminen työpaikalla.

Toki vanhalla bensalla jatkaminen se rahallisesti järkevin vaihtoehto lienee, varsinkin kun tämä sähköautojen saatavuus ja hinta homma on lähtenyt vähän laukalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
734
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.
Itsellä myös kiinnostusta sähköautoon, mutta itsekkään en ole saanut vielä laskettua vaihtoa nykyisestä sähköön taloudellisesti kannattavaksi.
Tulee myös ajoa jotain 10-14tkm välimaastoon vuodessa.
Noilla kilometreillä ja nykyisillä bensa- ja sähköautojen hintaerolla sekä sähköauton yleensä kalliimmilla kaskoilla sähköauton pitäminen tuppaa tulemaan huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyisen bensavermeen.
Toki lähtökohta hieman eri kun käytössä on nyt reilun pari vuotta vanha corolla hybridi, jossa ei ole mitään rahoitus/leasing kulua. Eikä luotettavuudessakaan tulisi juurikaan hyppäystä sähköautoon siirtyessä, toisin kuin vanhemmasta vaihtaessa.

Nyt vaan haaveilua ja odottelua josko tuo sähköautobuumin isoin kupla hiljalleen puhkeaisi, ja hinnat sitä myötä kohtuullistuisi. Ja vaihtoautomarkkinoillekkin alkaisi tulemaan jotain järkeä eikä käytetyistä tarviisi maksaa uuden hintaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 330
Itsellä myös kiinnostusta sähköautoon, mutta itsekkään en ole saanut vielä laskettua vaihtoa nykyisestä sähköön taloudellisesti kannattavaksi.
Tulee myös ajoa jotain 10-14tkm välimaastoon vuodessa.
Noilla kilometreillä ja nykyisillä bensa- ja sähköautojen hintaerolla sekä sähköauton yleensä kalliimmilla kaskoilla sähköauton pitäminen tuppaa tulemaan huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyisen bensavermeen.
Toki lähtökohta hieman eri kun käytössä on nyt reilun pari vuotta vanha corolla hybridi, jossa ei ole mitään rahoitus/leasing kulua. Eikä luotettavuudessakaan tulisi juurikaan hyppäystä sähköautoon siirtyessä, toisin kuin vanhemmasta vaihtaessa.

Nyt vaan haaveilua ja odottelua josko tuo sähköautobuumin isoin kupla hiljalleen puhkeaisi, ja hinnat sitä myötä kohtuullistuisi. Ja vaihtoautomarkkinoillekkin alkaisi tulemaan jotain järkeä eikä käytetyistä tarviisi maksaa uuden hintaa.
Näkökulma. Mitä jos sähköautojen hinnat ei laskekaan? Miksi odottamaan, kun saat todennäköisesti corollastasikin nyt myydessä melkolailla uuden hinnan edelleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 588
Itselläni tuskin sähköauto tulisi ainakaan halvemmaksi kuin 6v vanha diesel, sen hinta on romahtanut ja samankokoisen sähköauton hinta olisi todella kova, saisi vuosia ajella vaikka sähköt saisi ilmaiseksi. Ajelen nyt tästä johtuen vielä joku 5 vuotta dieselillä että auto on loppu ja sitten hankin sähköauton. Hankin sellaisen vaikka ei tulisikaan halvemmaksi vaan siksi että haluan sähköauton. Hankkisin jo nyt, mutta taloudellinen tappio dieselautosta on turhan suuri. Tosin onneksi en mitään uutta dieselautoa ostanutkaan vaan hintaa oli enää noin 33% uuden hinnasta kun tuon 3 vuotiaana hankin (ihan järjetön arvonalenema kyllä 3 vuodessa ollut 60k€->22k€, vaikka kilsoja oli vasta 50k, joku otti takkiin oikein kunnolla, mutta kulutustavaraahan autot ovat)
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
679
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
Näissähän on yleensä maadoitukset kunnossa, joten miksi sähköautosta muodostuisi suurempi potentiaaliero kuin viereisestä rakennuksesta? Yleensähän jokin rakennus on lähellä latausasemaa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
563
Näkökulma. Mitä jos sähköautojen hinnat ei laskekaan? Miksi odottamaan, kun saat todennäköisesti corollastasikin nyt myydessä melkolailla uuden hinnan edelleen?
Minun nähdäkseni tämä poikkeustilanne on oikeastaan jatkunut vasta reilun vuoden ajan. Näkökulmasi voi olla oikea, mutta kun puhutaan +50t€ autosta ja jos rahaa ei ole aiemminkaan laittanut autoon noin paljon, ei mielestäni ole lainkaan vahingollista tutkia asiaa useammalta kantilta. Nykyiseen poikkeustilanteeseen vertaaminen on vähän niin ja näin, koska kukaan meistä ei voi tietää, jatkuuko tilanne tällaisena vai mihin se muuttuu. Esimerkiksi jos Keski-Euroopassa iskee talvella todella paha energiakriisi ja valtava määrä ihmisiä joutuu kilometritehtaalle, autojen myynti ottaa aivan välittömästi todella paljon osumaa. Jos ja kun tämä sitten heijastuu yleisestikin talouden kysyntään, inflaatio ainakin autoissa hellittänee ja yhdistettynä vähäisempään kysyntään, voi tilanne myös sähköautojen osalta siirtyä normaalimpaan suuntaan. Ainakin nyt lyhyellä aikajänteellä, eli talven yli, katsoisin tilannetta, jos ei aivan pakko ole autoa vaihtaa. Jos sitten sähköautomarkkina säilyy kuumana, niin onko sillä sitten mitään väliä, missä vaiheessa laivaan hyppää mukaan? Sen sijaan jos heti auton ostettua puolen vuoden sisällä tulee jälleenmyyntiarvossa paljon turpaan, niin ei se ainakaan mukavaa ole, vaikka toki lähtökohtaisesti auton voisi muuten maksaakin.

Esimerkiksi vuonna 2018 kun itse pääsin silloin ajamaan muutaman viikon Model S:llä, ei silloin vielä puhuttu mistään isosta sähköautohypestä ja myös käytettyjen S-mallien hinnat tulivat hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin. Tilanne muuttui oikeastaan vasta koronan myötä ja ihan viimeisimmät muutokset ovat tulleet vasta kuluvan vuoden aikana. Auto omistetaan kuitenkin keskimäärin hieman pidempään kuin vuosi taikka kaksi, joten tilannetta on ihan järkevää yrittää katsoa muutama vuosi eteenpäin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 558
Näkökulma. Mitä jos sähköautojen hinnat ei laskekaan? Miksi odottamaan, kun saat todennäköisesti corollastasikin nyt myydessä melkolailla uuden hinnan edelleen?
Yleisesti kannattaa tommoset laskea mielummin pessimistisesti, ainakin jos se pessimistinen skenaario aiheuttaa perheen taloudelle haasteita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 878
Viestejä
3 399 571
Jäsenet
60 887
Uusin jäsen
snafur

Hinta.fi

Ylös Bottom