Nopea on kauppa reissu. Mutta ilmeisesti sitten sinulle ainoat vaihtoehdot on istua autossa ja ladata tai ladata kotona, eikä esim. tule käytyä kuntosalilla, juoksemassa tms, minkä yhteyteen sen lataamisen voisi ajoittaa, eikä erikseen tarvitsisi käydä.Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.
Auton lataus vie aikaa karvan alle tunnin, riippuu siitä mikä on lähtöprosentti. Työmatkaa taas on sen verran (120km/päivä) että lataus pitää suorittaa joka toinen päivä. Kiinnosti tai ei. Pari kertaa sitä jaksoi potkia hyllyjä Motonetissä tunnin verran, sen jälkeen on kiinnostavampaa ottaa työlaukusta iPad ja tunkea se ratin koloon (ihan kuin ratti olis suunniteltu niin).
Käytännössä siis lataan 64kwh akun joka toinen päivä tuonne 80-90% väliin. 2/3 kerroista on tullut käytettyä Motonetin latausta kotimatkalla ja yleensä se la/su iltaan ajoittuva latauskerta liiterillä jos on ollut vapaana.
Alunperin noiden lataustolppien piti olla keväällä käytettävissä, silloin ajattelin että kai sitä nyt pari kk jaksaa latailla julkisillakin. Sitten valmistumispäivä vaan veny ja veny... viimeisin annettu päivämäärä oli ennen juhannusta.
11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin astiSen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
Niin, ei tietääkseni tähänkään ole muuta väittänyt. Maksullinen vs. ilmainen pointtina oli toisten parempi kattavuus, jolloin niitä löytyy helpommin paikoista missä arkena muutenkin viettäisi aikaa ja se lataaminen hoituu muiden asioiden ohella. Ja tottakai riippuu ajoprofiilista riittääkö se, jollei riitä eikä ole saamassa kotiin latausta niin ehkä miettisin muutaman kerran kiinnostaako lähteä erikseen laturille istuskelemaan.Sinänsä tuo ei liity siihen onko lataus ilmaista vai ei. Jos ei esim. omaa mahdollisuutta kotilataukseen, sitten on vähän pakko käydä välillä julkisilla latureilla. olivat ne maksullisia tai ei.
Maksullisuuden vastineeksi voi toki saada nopeamman (kuin 50kW) DC-latauksen, mutta paljon on sähköautoja jotka eivät edes lataa tuota nopeammin, ja monesti ne tosinopeet DC-laturit ovat myös aika suolaisen hintaisia ettei niitä halua käyttää kuin erikoistilanteissa. Eivätkä maksullisetkaan aina niin erityisen nopeitakaan ole, esim. läheiset K-Latausasemat osaavat 50KW ja ABC-laturit 80kW, mutta ovat sentään sopuhintaisia (30c/kWh).
Hyvä kysymys tosiaan on minkälaisen hintalapun laittaa omalle ajalleen, esim. tälle kun nyt läppärin ääressä kirjoitan kotonani tätä viestiä tälle nettifoorumille. Kyllä tämä vähintään 5€/min arvoista aikaa on, verrattuna siihen että kirjoittaisin tätä viestiä läppärilläni jossain kauppakeskuksen penkillä istuen tai ilmastoidussa autossa. Selväähän on että me kaikki käytämme kaiken vapaa-aikamme erittäin tuotteliaasti, rakennamme omakotitaloja ja keksimme lääkkeitä syöpään, ei sellaista aikaa sovi tuhlata latailuun katsoen jotain typerää Netflixiä tai selailemalla tätä foorumia.
Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Jokainen toki määrittää oman aikansa arvon niinkuin lystää, voi siitä huumoriakin vääntää jos jaksaa eikä muuta keksi.
Ps. Ei itselläkään ole kotona mahdollisuutta ladata, eikä töissä, mutta en silti kyllä latureilla istuskele vaan lataukset hoituu muiden asioiden ohessa, jotka olisi pakko joka tapauksessa tehdä.