Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Laitetaan tähän lankaan yleistä keskustelua autoista ja autoilusta, joille ei ole sopivaa ketjua tai jos ei jaksa sellaista perustaa.

Katoava kansanauto

Italialaisen autoteollisuuden menestynein merkki oli kauan sitten myös suomalaisten suosikki. Nyt Fiateja nähdäkseen on mentävä auton kotikaupunkiin Torinoon, joka on niiden viimeinen turvapaikka.
- HS



Minkä Fiatien kyydissä olette olleet? Omistatteko sellaisen?

Minulla ei ole koskaan ollut Fiatia, mutta olen ollut ainakin 600:sen, 127:n, 128:n ja Ritmon kyydissä. :)
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
1988 Croma minulla oli joskus 2007(?) kesäautona. Aivan mahtava peli oli. Kymppitonnin sillä jaksoin ajella, vitsi ei sitten enää naurattanut. Maksoin siitä 500€, ja sain myydessä samat.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
Laitetaan tähän lankaan yleistä keskustelua autoista ja autoilusta, joille ei ole sopivaa ketjua tai jos ei jaksa sellaista perustaa.

Katoava kansanauto



- HS



Minkä Fiatien kyydissä olette olleet? Omistatteko sellaisen?

Minulla ei ole koskaan ollut Fiatia, mutta olen ollut ainakin 600:sen, 127:n, 128:n ja Ritmon kyydissä. :)
Aikoinaan diesel Ritmon omistaneena ...
Jos sähkö, korroosio, mekaniikka ym vikoja ei huomio niin melkein voisi autoksi kutsua :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Mulla on Fiat Punto 2005 ja 153tkm ajettu. Aikaisemmin oli myös Alfa Romeo 156 2.0 1999. Alfa oli ihan kiva ajaa, mutta ruostui paljon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
2008 Fiat Linealla ajettu nyt 50tkm ilman sen kummempia ongelmia.

Aiemmin ollut 2 kpl Uno, Stilo ja Barchetta. Halpoja kilsoja kertynyt ja viat olleet ihmeen vähissä. Kaksi laturia olen vaihtanut, muuten perushuoltoa ja kuluvia osia.

Avokin auto alkaa olemaan jo iäkäs niin jotain uutta pitäisi hänelle miettia. Saa varmaan Linean itselleen ja katselen omaan käyttöön tuoreempaa kärryä, en välttämättä uutta Tipoa kuitenkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Onhan noissa istuttu ja ajettu: 600, 127, 128 kombi, Uno (vanha/uusi), Punto, Croma (vanha/uusi). Hauskoja pelejä omalla tavallaan, mutta onhan niissä hurjasti kaikkea pientä ollut. Ei tullut ikävä, paitsi sitä Uno Fireä jossa oli Ritmon 1.5 kone, laatikko ja erillinen madallussarja. Hyvin mikroautomainen ajettava kaupungissa ja sitten taas maantiellä aivan hirveä koirankoppi jossa radiota ei enää voinut kuulla yli 80 km/h vauhdissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Sähköautot ja hybridit yhteensä on lähes dieselin lukemissa. Tasaisesti pientä laskua dieseleissä. sähköt/hybridit taas lievää nousua 4 vuotta.

bensa.png


Vuoden 2019 tilastot sen todistavat: Autoilun murros on jo täällä

2019 Käytetyt:
"Ulkomailta haettujen autojen suosiota ovat osittain selittäneet Ruotsin kruunun heikkous ja Ruotsin käytettyjen autojen ylitarjonta."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Sähköautot ja hybridit yhteensä on lähes dieselin lukemissa. Tasaisesti pientä laskua dieseleissä. sähköt/hybridit taas lievää nousua 4 vuotta.
Sotkee kyllä tuo 'Ei-ladattava hybridi' tuota tilastoa, mielestäni. Sehän on oikeastaan vain vähäkulutuksinen bensa- tai dieselauto. Lasketaankohan tuohon mukaan jopa ne kevyt hybridit, eli vielä miedommat hybridit kuin Toyotan tekeleet?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Sotkee kyllä tuo 'Ei-ladattava hybridi' tuota tilastoa, mielestäni. Sehän on oikeastaan vain vähäkulutuksinen bensa- tai dieselauto. Lasketaankohan tuohon mukaan jopa ne kevyt hybridit, eli vielä miedommat hybridit kuin Toyotan tekeleet?
Jep. Itse laskisin tuossa ylemmässä käppyrässä perinteiset hybridit puhtaasti bensa-autoihin. Ja sitten plugin-hybridit ja sähköautot myös kokonaan erikseen omiin käyriinsä, kuten kaasu-autot on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Jep. Itse laskisin tuossa ylemmässä käppyrässä perinteiset hybridit puhtaasti bensa-autoihin. Ja sitten plugin-hybridit ja sähköautot myös kokonaan erikseen omiin käyriinsä, kuten kaasu-autot on.
Noissa käyrissähän oikeasti näkyy vain bensiiniautojen trendi taloudellisuuteen, ja sähkö on siinä vain väline. Tämä trendi on vuosikymmeniä vanhempi kuin käppyröiden vuodet, näkyy myös tai etenkin dieselautoissa, ja sitä korostaa ökyautojen verohelpotus. Kyseessä on vain luonnollinen kehitys, mutta käyttövoima on 100% tai 90% edelleen nestepolttoaine.

Sähkö erillisenä näkyy myös trendinä, mutta se on aivan alkuvaiheessa.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
68
Sotkee kyllä tuo 'Ei-ladattava hybridi' tuota tilastoa, mielestäni. Sehän on oikeastaan vain vähäkulutuksinen bensa- tai dieselauto. Lasketaankohan tuohon mukaan jopa ne kevyt hybridit, eli vielä miedommat hybridit kuin Toyotan tekeleet?
Tai esim mazdan M hybrid koneet. 2.0 vapari ja vähän tehokkaampi käynnistin mosa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Hondalta hintapommi koko mallistoon: suosikkimallien hinnat tippuvat jopa yli 4500 eurolla – katso uudet hinnat

Hondia ei ole enää näkynyt katukuvassa niin paljoa kuin ennen... menikö maahantuonti jossain vaiheessa uusiksi vai mitä?
Uutta Accordia ei ainakaan ole saanut vähään aikaan Suomeen asti (vai koko Eurooppaan?), jos olen hondamiesten puheita ymmärtänyt oikein. Hondakuskit ovat perinteisesti olleet merkkiuskollista väkeä; esim. ex-työkaverilla ja naapurilla molemmilla toistakymmentä Hondaa putkeen eikä pahaa sanaa ole kuulunut. Itsekin tykkäsin Civicistä ja Accordista, halpa ylläpitää kun tekniikka on kestävää, mutta pelti ei olekaan sitten yhtä kestävää.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Järvenpääläinen Sakari, 33, on tuunannut 4 500 euroa maksanutta käytettyä Saabiaan 17 500 eurolla: ”Kotiin tullessa harmittaa, että matka on ohi”


Järvenpääläinen yrittäjä Sakari Mäkelä, 33, osti kolme vuotta sitten käytetyn Saab 9-5 Aeron 4 500 eurolla. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä.

– Etsin itselleni huokeaa käyttöautoa. Olen aina ollut tosi kranttu autojen suhteen. Lapsesta saakka olen jostain syystä ihaillut Saabeja ja
erityisesti tämä Femmaksi kutsuttu malli on miellyttänyt ulkonäöllisesti silmää.

– Minulle tuli intohimo, että haluan laittaa tämän kuntoon. Siitä tulikin pidempi prosessi ja sitä on kolmen vuoden ajan laitettu järjestelmällisesti uudenveroista kohti.

– Toiset harrastavat purjehtimista tai golfia, mikä on sekin aika kallista. Rakkaus autoa ja merkkiä kohtaan on sellaista, että se on ollut sen arvoista.

– Sitten kun on rahaa, on tarkoitus hankkia uudempi käyttöauto ja siirtää tämä pyhäajoon. Tätä on laitettu niin paljon, että tuolla ei raaski ajaa loputtomiin.

Pojan harrastus on saanut myös isän innostumaan Saabeista. Mäkelän isä hankki oman harraste-Saabin ajettuaan pojan autolla.

– Me molemmat hurahdimme Saabeihin ja liityimme Saab-klubiin. Meillä on Saab-lakit ja -t-paidat. Tämä harrastus on vienyt mennessään.

– Nyt auto alkaa olla niin hyvässä kunnossa, että voi keskittyä korjaamisen sijaan ajamiseen ja nauttimiseen.

Mäkelän mukaan hänen Saabissaan on ”maailman mukavimmat” penkit. Auton kyydissä voisi istua loputtomiin.

Järvenpääläismies korostaa, että hänen käytetty autonsa on hyvin ympäristöystävällinen. Se on muutettu kulkemaan bioetanolilla.

– Yleinen poliittinen kanta on se, että kaikkien pitää siirtyä sähköautoihin. Haluaisin, että biopolttoaineista puhuttaisiin enemmän.
Niillä pystytään leikkaamaan valtava määrä fossiilisia päästöjä.

Mäkelä on huolissaan siitä, miten paljon sähköautojen litiumakkujen valmistus kuormittaa ympäristöä. Hänelle ympäristöasiat ovat tärkeitä.

– Sähköautot eivät välttämättä ole niin ekologisia kuin suoraan ajatellaan. Vanhalla autolla voi ajaa lähes päästöttömästi, kun ajaa biopolttoaineella.
On ekologinen ajatusmalli korjata vanhaa sen sijaan, että heittäisi pois ja ostaisi uutta.


- IS
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Maailman vanhin yhtäjaksoisesti tuotannossa ollut automalli täyttää 85 vuotta


Chevrolet esitteli vuonna 1935 aivan uudenlaisen Suburbanin, joka on ollut siitä lähtien myynnissä kohta 85 vuoden ajan.
Maailma on muuttunut tuona aikana melkoisesti, mutta Suburban on säilyttänyt merkityksensä.
Sen filosofia on edelleen sama kuin vuonna 1935 eli kookas ja mukava ajoneuvo, jolla ihmiset ja heidän tavaransa saadaan siirrettyä paikasta toiseen.
Ameriikoissa jokapäiväiset käyttöautot ovat vähän eri kokoluokkaa kuin täällä?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Katsoin muuten ihan mielenkiinnosta oman pihan autot tuosta äkkiä. Niistä nopein kippo on tuo oma, seuraavan taitaa olla Volvon isokokoinen mutta vajaavetoinen sedan ja thats it. Loput ovat hyvin perus Kia, Toyota, Hyundai, BMW 320d luokkaa plus pari vanhempaa kippoa. Eikä tuosta kotikadultakaan tule mieleen kuin pari harrastekippoa ja yksi tai kaksi huomattavasti kalliimpaa isokoneista Volvoa jotka teoriassa voisivat olla yhtä nopeita/nopeampia.
No ihan samalla syyllä voi haluta sen vähän nopeamman auton. Mielipidejuttuja ja näistä nyt on ihan turha väitellä. Jonkun mielestä se 1.2 corolla on riittävän kulkeva, eikä sen nopeammalle ole mitään käyttöä.
500 heppasella pääsee ohi paikassa jossa 400 heppasella ei pääse. 400:lla paikassa jossa 300 ei riitä jne jne. Karrikoidusti mitä enemmän tehoa sen ’härskimmin’ pääsee ohi ja ohituspaikkoja yleisesti ottaen on enemmän jolloin matkanteko sujuu nopeammin.

Ja toistaalta jos ohitat jotain 4 kotiloa + 2 rekkaa possujuna yhdistelmää niin jo 200 heppasella pääsee kaasupohjassa kortistaan heittämällä eroon joten se on melko yhdentekevää jos tehokkaammalla vehkeellä on sitten reilusti enemmän vauhtia - paikalta pääsee ainakin liukeamaan helpommin ’vähin äänin’.
1.1 Corolla ei ainakaan ole riittävän nopea, kokemusta on :) Mutta yksi mikä tollasella autolla ajaessa on, että oppii miten oikeasti siitä autosta käytetään niitä saatavilla olevia tehoja. Sen takia mulla on ehkä hieman eri perspektiivi tähän kun ite ajan niin osaan ottaa siitä autosta sen tehon mitä siitä lähtee irti. Käytännössä oon huomannut että jonkun 200 hepan jälkeen (paino huomioon ottaen tietty) on ylipäätään vaikea löytää paikkoja missä voisi kaikkea tehoja käyttää, saati sitten että siinä olisi mitään järkeä yleisessä liikenteessä. Sen takia aina ihmetyttää nää tyypit, joiden mielestä koskaan ei oo tarpeeksi tehoa.

Toki voi lisää nopeutta aina haluta, mutta ainoa pointti käytännössä on että voi kehuskella muille että mun autossapa onkin niin ja niin monta heppaa. Mutta aina sitä löytyy joku jolla on vieläkin enemmän. Sitten lopulta ollaan siinä arabiprinssien tilanteessa että mietitään miten siihen Bugattiin saisi vielä hieman enemmän kultaa ja timantteja, että olisi hienompi kuin naapurilla.
Siirretäänpä tätä keskustelua tänne, kun ei ehkä enää kuulu tuonne Ärsytys-threadiin.

Eli kysymykset on, miten nopea auto on mielestäsi nopea? miten kovaa tarpeellista tai järkevää ajaa yleisen liikenteen seassa?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa? jatkoa keskustelulle täältä.

Tuo sun listaus nyt ei ole sinne päinkään. Saat suoraan lisätä henkilöautoissa melkein kaikki 3l tai isommat dieselit viimeisen 15v ajalta siihen nopeampi kun fiesta sarakkeeseen.
Jokaista 3l tai isompaa dieseliä kohden siellä listassa on ainakin 10kpl 1,6l diesel volkkareita, volvoja ja skodia. Kukaan ei ole kiistänyt nopeiden perheautojen olemassaoloa, mutta tuo fiesta on silti nopeampi kuin yhdeksän kymmenestä perheautosta mitä kaduilla tulee vastaan. Ne kolmelitrasetkaan audit, bemarit ja mersut 15v takaa ei vakiona kuitenkaan mene 0-100km/h alle 7 sekunnin. Bemareista x35 mallit pääsee about juuri tuohon.

BMW myi viime vuonna 3700 autoa Suomessa, näistä siis yli puolet oli niitä nopeampi pluggareita eikä ne kaikki loputkaan ole niitä malliston hitaimpia.
Okei, eli ehkä 2% viime vuonna myydyistä autoista oli tuota fiestaa nopeampia bemareita. Suomalaisen auton keski-ikä on kuitenkin 11v, joten ei tuo hirveästi vielä meidän autokantaa nopeuta.

Mulle nyt on ihan sama vaikka pitäisit siellä 1.2 corollaa rakettina. Itseäni vaan huvittaa tuollaisen auton jotenkin erityisen nopea pitäminen.
Kuten on sanottu monesti, ei tuo ole nykyautojen mittapuulla erityisen nopea. Sadan tuhannen vuositulotkaan eivät ole erityisen paljon jos vertaa Räikkösen miljoonien palkkanauhaan. Se on silti enemmän, kuin mitä 95% tienaa. Jokaista nyt myytävää alle 6,5s 0-100km/h menevää autoa kohden voin näyttää sulle 20 automallia, jotka ei ole lähellekään noin nopeita. :asif:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa? jatkoa keskustelulle täältä.


Jokaista 3l tai isompaa dieseliä kohden siellä listassa on ainakin 10kpl 1,6l diesel volkkareita, volvoja ja skodia. Kukaan ei ole kiistänyt nopeiden perheautojen olemassaoloa, mutta tuo fiesta on silti nopeampi kuin yhdeksän kymmenestä perheautosta mitä kaduilla tulee vastaan. Ne kolmelitrasetkaan audit, bemarit ja mersut 15v takaa ei vakiona kuitenkaan mene 0-100km/h alle 7 sekunnin. Bemareista x35 mallit pääsee about juuri tuohon.

Eiköhän suurinosa noista vähänkin vanhemmista 3l diiseleistä ole softattu. Ainakin mitä itselle tulee vastaan, niin on. Joka kylältä löytyy jo löytyy joku softaaja. Melkein jokainen diesel paja tarjoaa softia. Softalla menevät alle 7s, kun tehoa alkaa olemaan se ~300hp. Samoin volvolta ne isommat dieselit menee tuohon softattuna, vakiona menee sitten nämä t6 jne. Kuten tuolla toisessa topikissa joku mainitse niin 90-luvun t6 jo menee tuohon. Ei siis ole mikään ihan viime vuosien juttu. Maahan tuodaan niitä tehokkaampia (eli ne isopäästöiset), kuten tulli ym. on todennut.

Okei, eli ehkä 2% viime vuonna myydyistä autoista oli tuota fiestaa nopeampia bemareita. Suomalaisen auton keski-ikä on kuitenkin 11v, joten ei tuo hirveästi vielä meidän autokantaa nopeuta.
Niin onneksi millään muulla valmistajalla kuin bmw:llä ei ole tuota fiestaa nopeampaa autoa myynnissä Suomessa. :facepalm:

Kuten on sanottu monesti, ei tuo ole nykyautojen mittapuulla erityisen nopea.
Se oli silloin 90-luvulla kova juttu. Siitä on autojen suorituskyky noussut melkoisesti. Mutta voit ihan vapaasti uskoa sen olevan maantieohjus. Itseäni ei kiinnosta vängätä kun näen noita tuota nopeampia autoja ihan riittävän tehdäkseni siitä omat johtopäätökset. Tämä hyödytön eipäs juupas riittää ainakin allekirjoittaneelle.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Itse olen ajanut 2.4D (ei ahdinta) hiacella, joka tuskin on tuota corollaa nopeampi lastattuna. Silläkin pääsi ohi. 200 hp nyt on melko laiska, jos puhutaan jostain perheautosta. Eli siis kokoluokka tuolla 5-srj, V90,e-mersu jne. Tuollaisen fiestan kokoisessa kopaan jo ok. Joku löytää sille isommalle teholle käyttöä ja joku ei. Itse en vaan tykkää ajaa millään laiskalla lahnalla. Mutta joo eiköhän tämä off-topic nyt ainakin minulle riitä.
Tuollainen Hiace taitaa kuitenkin kulkea kovempaa vaikka kiihdytys kestäisikin yhtä pitkään. Ei tollanen Corolla juuri yli 100km/h edes kulje, ehkä huiput voi olla joku 120km/h alamäessä ja myötätuulessa. Ohittamisesta en tiedä kun ei ole tullut yritettyä, tuolla yli 80km/h on niin epämukavaa ja pelottavaa että yleensä ollaan se hitain tielläliikkuja. Selvennykseksi, kysessä on vuoden 1968 malli, turvavöitä ei ole, jarrut on rummut plus toihan menis ihan rusinaksi jos sillä osuisi johonkin.

En itsekkään tykkää ajella laiskalla lahnalla (lukuunottamatta tuota Corollaa), mutta silti ihmetyttää että kuinka nopean sen auton oikein pitää olla ettei se olisi laiska lahna? Vai onko kyseessä se mistä tämä alunperin lähtikin liikkeelle, että se kaasupolkimen ja vaihteiston käyttö on se suurin ongelma? Kyllähän tehokaskin auto tuntuu hitaalta kun ajelee liian suurella vaihteella ja puolikaasulla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Niin onneksi millään muulla valmistajalla kuin bmw:llä ei ole tuota fiestaa nopeampaa autoa myynnissä Suomessa. :facepalm:
Et tunnu ymmärtävän, että on ihan sama mitä malleja niillä on myynnissä, jos niitä myydään kourallinen muihin malleihin verrattuna. Ja vaikka olisikin ehkä viisi oikeasti nopeaa suosittua plugaria, niin se tosiaan ei paljon nosta koko autokannan nopeutta.

Vähän korjaan aiempaa lausuntoani siitä 95 prosentista. Laskin excelissä kaikki viime vuonna yli 100kpl rekisteröidyt automallit yhteen ja erottelin siitä teslat, bemarit, audit a4, a5, a6, S/V/XC60/90 volvot jotka tod näk plugareita, mersun c, cla ja cls jne, porschet jne.

Näitä yli 100kpl rekisteröityjä autoja oli yhteensä 108298, ja näistä noiden yllä mainittujen osuus oli 12858. Eli 11% viime vuonna rekisteröidyistä oli potentiaalisesti näitä nopeita perheautoja, mutta tuokin luku sisältää oikeasti kaikki pienet bensa ja diesel moottoritkin. Toyotalta, nissanilta jne niitä malleja ei tosiaan niin paljon löydy, että vaikuttaisi. Skodalta ei yhtään. Ja nuo ovat kuitenkin kolme eniten myytyä merkkiä.

Mutta voit ihan vapaasti uskoa sen olevan maantieohjus. Itseäni ei kiinnosta vängätä kun näen noita tuota nopeampia autoja ihan riittävän tehdäkseni siitä omat johtopäätökset. Tämä hyödytön eipäs juupas riittää ainakin allekirjoittaneelle.
Hyödytöntä tuntuu tosiaan olevan, kun lainaamassasi viestissä sanon ettei kyseessä ole erityisen nopea auto, mutta tulkitset minun pitävän sitä maantieohjuksena :confused: Vänkäämistä tästä tosin tekee lähinnä se, että mulla on esittää jotain numeroita todellisesta tilanteesta väitteideni tueksi, kun sinä taas selailet vaan sitä valmistajan tarjontaa, että mitä sieltä voisi ostaa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
"Eli kysymykset on, miten nopea auto on mielestäsi nopea? miten kovaa tarpeellista tai järkevää ajaa yleisen liikenteen seassa? "

No tälleen tavallisena tallaajana, niin alle 7sek 0-100 on kohtuullisen nopea. Ja 99% ajasta ajelen ihan nopeusrajoituksen mukaan. Isommalla tiellä sitten saattaa vähän yli rajoituksen mennä. Ohitustilanne yleensä reilulla ylinopeudella tällä 3.2 FSI Quattro Audilla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Teknikens Värld: Ruotsissa huijaukset käytettyjen autojen kaupoissa lisääntyneet hurjasti


Teknikens Värld -lehti kertoo huijausten lisääntyneen Ruotsissa merkittävästi käytettyjen autojen kaupoissa. Jutun mukaan automyyjien oma myyntisivusto Wayke kertoo huijausten lisääntyneen räjähdysmäisesti.
Wayke-sivuston mukaan huijaukset ovat enemmän kuin tuplaantuneet vuodessa. Viime vuoden tammikuussa paljastui 57 huijausta ja tänä vuonna vastaava luku oli jo 126.
Kasvu on siis 121 prosenttia.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Et tunnu ymmärtävän, että on ihan sama mitä malleja niillä on myynnissä, jos niitä myydään kourallinen muihin malleihin verrattuna. Ja vaikka olisikin ehkä viisi oikeasti nopeaa suosittua plugaria, niin se tosiaan ei paljon nosta koko autokannan nopeutta.

Vähän korjaan aiempaa lausuntoani siitä 95 prosentista. Laskin excelissä kaikki viime vuonna yli 100kpl rekisteröidyt automallit yhteen ja erottelin siitä teslat, bemarit, audit a4, a5, a6, S/V/XC60/90 volvot jotka tod näk plugareita, mersun c, cla ja cls jne, porschet jne.

Näitä yli 100kpl rekisteröityjä autoja oli yhteensä 108298, ja näistä noiden yllä mainittujen osuus oli 12858. Eli 11% viime vuonna rekisteröidyistä oli potentiaalisesti näitä nopeita perheautoja, mutta tuokin luku sisältää oikeasti kaikki pienet bensa ja diesel moottoritkin. Toyotalta, nissanilta jne niitä malleja ei tosiaan niin paljon löydy, että vaikuttaisi. Skodalta ei yhtään. Ja nuo ovat kuitenkin kolme eniten myytyä merkkiä.

Hyödytöntä tuntuu tosiaan olevan, kun lainaamassasi viestissä sanon ettei kyseessä ole erityisen nopea auto, mutta tulkitset minun pitävän sitä maantieohjuksena :confused: Vänkäämistä tästä tosin tekee lähinnä se, että mulla on esittää jotain numeroita todellisesta tilanteesta väitteideni tueksi, kun sinä taas selailet vaan sitä valmistajan tarjontaa, että mitä sieltä voisi ostaa.
Vale,emävale, tilasto. Tilastot saadaan näyttämään ihan siltä miltä halutaan, kun sopivasta vinkkelistä katsotaan. Varmaan katsoit ne uusien rekisteröinnit luvuista päätellen. 2019 käytettynä tuotiin se 46000 kpl melkein puolet näistä oli mb, volvo ja bmw. Tuontiautojen on tyypillisesti isommilla moottoreilla, ei niillä pienemmillä. Usko ihan mihin haluat. Mulle se nyt on ihan se ja sama mihin haluat uskoa. Eiköhän tästä ole vängätty ihan riittävästi.

Tuollainen Hiace taitaa kuitenkin kulkea kovempaa vaikka kiihdytys kestäisikin yhtä pitkään. Ei tollanen Corolla juuri yli 100km/h edes kulje, ehkä huiput voi olla joku 120km/h alamäessä ja myötätuulessa. Ohittamisesta en tiedä kun ei ole tullut yritettyä, tuolla yli 80km/h on niin epämukavaa ja pelottavaa että yleensä ollaan se hitain tielläliikkuja. Selvennykseksi, kysessä on vuoden 1968 malli, turvavöitä ei ole, jarrut on rummut plus toihan menis ihan rusinaksi jos sillä osuisi johonkin.

En itsekkään tykkää ajella laiskalla lahnalla (lukuunottamatta tuota Corollaa), mutta silti ihmetyttää että kuinka nopean sen auton oikein pitää olla ettei se olisi laiska lahna? Vai onko kyseessä se mistä tämä alunperin lähtikin liikkeelle, että se kaasupolkimen ja vaihteiston käyttö on se suurin ongelma? Kyllähän tehokaskin auto tuntuu hitaalta kun ajelee liian suurella vaihteella ja puolikaasulla.
[/QUOTE]

Hupinsa kullakin, itseäni en kyllä tuollaisella kiinnosta ajaa pätkääkään millään maantiellä. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että joku haluaa nopeamman auton kuin sinä? Kuten sanoin joillekkin se 1.2 corolla on ihan riittävä eikä näe mitään järkeä ostaa nopeampaa. Mulle nyt on sama mikä kenenkin mielestä on riittävä tai ei. Itse sanoin tuossa jo aiemmin se oman mielipiteeni. Kuten sanoin, niin käytän kelin salliessa kick downia, eli kaasu on pohjassa. En tiedä sitten miten muuten sitä kaasua pitäisi käyttää kiihdytettäessä? Joku sadetanssi kenties? Miten se automaatti vaihteiston kanssa voisi olla käytön kanssa ongelmia? :rolleyes: Se vaihteisto kun osaa valita sen optimi vaihteen aina automaattisesti.. Eli suomeksi ottaa riittävän pienen vaihtaa kiihdytykseen.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Eiköhän tästä ole vängätty ihan riittävästi.
Älä nyt, voisin tähän siteerata yhtä sanontaa: "Insinöörin kanssa väittely on sama, kuin painiminen mudassa sian kanssa. Muutaman tunnin päästä tajuat, että sika nauttii siitä." :tup:

Vaikka vähän kärkkäästi välillä ehkä kommentoinkin vastaan, niin tarkoitus ei ole "vängätä" negatiivisessa mielessä. Kiinnostaisi vaan tietää mistä nämä erot meidänkin käsityksissä johtuu. Tänäänkin vain kun olen entistä tarkemmalla silmällä katsellut liikenteessä näkyviä autoja, niin omaan silmään näyttää olevan niin paljon semmosia perus 100-150hv autoja, että tosiaan joku 9s raja-arvo 0-100km/h kiihdytyksille tekisi tiukkaa. Varmaan tämäkin on subjektiivista ja tarkkailualue vaikuttaa, mutta uskoisin pääkaupunkiseudulla olevan melko tasainen sekoitus vähän kaikenlaista.

Itsekin plugarin hommasin vähän aikaa sitten ja sen voin kyllä hyvin myöntää, että oman auton noin 7,5s 0-100km/h on aika paperia jos aletaan vertailemaan noilla latausasemilla olevia autoja keskenään.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Hupinsa kullakin, itseäni en kyllä tuollaisella kiinnosta ajaa pätkääkään millään maantiellä. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että joku haluaa nopeamman auton kuin sinä? Kuten sanoin joillekkin se 1.2 corolla on ihan riittävä eikä näe mitään järkeä ostaa nopeampaa. Mulle nyt on sama mikä kenenkin mielestä on riittävä tai ei. Itse sanoin tuossa jo aiemmin se oman mielipiteeni. Kuten sanoin, niin käytän kelin salliessa kick downia, eli kaasu on pohjassa. En tiedä sitten miten muuten sitä kaasua pitäisi käyttää kiihdytettäessä? Joku sadetanssi kenties? Miten se automaatti vaihteiston kanssa voisi olla käytön kanssa ongelmia? :rolleyes: Se vaihteisto kun osaa valita sen optimi vaihteen aina automaattisesti.. Eli suomeksi ottaa riittävän pienen vaihtaa kiihdytykseen.
Mielipiteesi olet kyllä sanonut ja ymmärrän että haluat nopean auton. Lähinnä kiinnostaisi ne perustelut, että miksi ja kuinka nopea sen auton pitää olla? Jos siis lähdetään siitä, että osaat kiihdyttää autollasi oikein, niin missä tilanteessa tuo sinun 6,5s auto ei riitä? Tai kuinka kauan kerkeät painamaan kaasua pohjassa ennenkuin tajuat, että tämä on yleinen liikenne ja tämä vauhti ei ole järkevä?

Lähinnä sillä mietin kun itsellä yleensä järki rajoittaa hommaa huomattavasti enemmän kuin auto (paitsi Corollalla) vaikka ei nuo omat ihan maailman nopeimpia autoja olekkaan. Kiihdyttely on kyllä mukavaa, mutta nopeus nousee niin nopeasti sellaisiin että täytyy olla reikä päässä jos yleisillä teillä sellaisia ajaa. Enkä nyt tarkoita pelkästään nopeusrajoituksen noudattamista. Saattanut joskus ajaa 95-heppasella perhe-Fiatilla pikkutiellä tälläisiä vauhteja (parempi ehkä olla sanomatta yleisellä foorumilla paljon) eikä oltu vielä edes lähellä auton rajoja ja suurin osa ajasta oli pintakaasulla/kaasu ylhäällä rullailua, jolloin tulee mieleen että kuinka hemmetin kovaa sitä pitäis oikein päästä? Eikö tuplasti rajoitus riitä? Tai kolme kertaa rajoitus? Neljä kertaa? Sitten että mitä jos olisi vaikka tuplasti tehoa, pari sataa kiloa vähemmän painoa ja kunnollinen alusta? Enemmän vaan rullailua ja vähemmän kiihdyttelyä. Saati sitten jos on joku 500+ hv urheiluauto.

Oma tuntuma on, että suurin osa ei ymmärrä miten kovaa se oma auto oikeasti kulkee. Jos autosta näkisi telemetriatiedot, niin varmaan aika monella se "täysi kaasu" on oikeasti joku 75% kaasulla. Sitten valitetaan kun auto ei kulje ja pitäisi olla enemmän tehoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Supersuosikin uusi elämä: Toyota Yarisissa meni kaikki uusiksi

Toyota ei jättänyt yhtään kiveä kääntämättä suunnitellessaan neljännen sukupolven Yarista.

Uutuuden valmistus alkaa kesäkuussa. Suomeen ensimmäiset seuraavan polven Yarisit tulevat syksyllä. Paljon on toki hinnasta kiinni,
mutta ensivaikutelma autosta on hyvin positiivinen.

Itse asiassa koeajolenkki oli liian lyhyt; Yarisilla olisi halunnut ajaa pidempään.
Järkivalinta... :hmm:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Yaris on kyllä kehittynyt paljon alkuajoistaan. Ensimmäiset pari sukupolvea olivat suorastaan karsean näkösiä, nyt alkaa näyttämään ihan menevältä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Mielipiteesi olet kyllä sanonut ja ymmärrän että haluat nopean auton. Lähinnä kiinnostaisi ne perustelut, että miksi ja kuinka nopea sen auton pitää olla? Jos siis lähdetään siitä, että osaat kiihdyttää autollasi oikein, niin missä tilanteessa tuo sinun 6,5s auto ei riitä? Tai kuinka kauan kerkeät painamaan kaasua pohjassa ennenkuin tajuat, että tämä on yleinen liikenne ja tämä vauhti ei ole järkevä?

Lähinnä sillä mietin kun itsellä yleensä järki rajoittaa hommaa huomattavasti enemmän kuin auto (paitsi Corollalla) vaikka ei nuo omat ihan maailman nopeimpia autoja olekkaan. Kiihdyttely on kyllä mukavaa, mutta nopeus nousee niin nopeasti sellaisiin että täytyy olla reikä päässä jos yleisillä teillä sellaisia ajaa. Enkä nyt tarkoita pelkästään nopeusrajoituksen noudattamista. Saattanut joskus ajaa 95-heppasella perhe-Fiatilla pikkutiellä tälläisiä vauhteja (parempi ehkä olla sanomatta yleisellä foorumilla paljon) eikä oltu vielä edes lähellä auton rajoja ja suurin osa ajasta oli pintakaasulla/kaasu ylhäällä rullailua, jolloin tulee mieleen että kuinka hemmetin kovaa sitä pitäis oikein päästä? Eikö tuplasti rajoitus riitä? Tai kolme kertaa rajoitus? Neljä kertaa? Sitten että mitä jos olisi vaikka tuplasti tehoa, pari sataa kiloa vähemmän painoa ja kunnollinen alusta? Enemmän vaan rullailua ja vähemmän kiihdyttelyä. Saati sitten jos on joku 500+ hv urheiluauto.

Oma tuntuma on, että suurin osa ei ymmärrä miten kovaa se oma auto oikeasti kulkee. Jos autosta näkisi telemetriatiedot, niin varmaan aika monella se "täysi kaasu" on oikeasti joku 75% kaasulla. Sitten valitetaan kun auto ei kulje ja pitäisi olla enemmän tehoa.
Aivan järjetöntä pohdintaa. En ymmärrä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
~300hp olisi sopiva. Kyllä moderni 100-150hp turbokone jaksaa kuljettaa autoa ja ylläpitää nopeutta mutta se kiihdyttäminen rekan perästä ja ohi on aika verkkaista touhua ja vaihdetta saa pykältää 1-2 pienemmälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
~300hp olisi sopiva. Kyllä moderni 100-150hp turbokone jaksaa kuljettaa autoa ja ylläpitää nopeutta mutta se kiihdyttäminen rekan perästä ja ohi on aika verkkaista touhua ja vaihdetta saa pykältää 1-2 pienemmälle.
Siis sitä vartenhan se vaihteisto autossa on, että voi valita aina sopivan välityksen? Tottakai ohituksessa lyödään pienempää sisään? Mitä helvettiä nyt taas?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Älä nyt, voisin tähän siteerata yhtä sanontaa: "Insinöörin kanssa väittely on sama, kuin painiminen mudassa sian kanssa. Muutaman tunnin päästä tajuat, että sika nauttii siitä." :tup:

Vaikka vähän kärkkäästi välillä ehkä kommentoinkin vastaan, niin tarkoitus ei ole "vängätä" negatiivisessa mielessä. Kiinnostaisi vaan tietää mistä nämä erot meidänkin käsityksissä johtuu. Tänäänkin vain kun olen entistä tarkemmalla silmällä katsellut liikenteessä näkyviä autoja, niin omaan silmään näyttää olevan niin paljon semmosia perus 100-150hv autoja, että tosiaan joku 9s raja-arvo 0-100km/h kiihdytyksille tekisi tiukkaa. Varmaan tämäkin on subjektiivista ja tarkkailualue vaikuttaa, mutta uskoisin pääkaupunkiseudulla olevan melko tasainen sekoitus vähän kaikenlaista.

Itsekin plugarin hommasin vähän aikaa sitten ja sen voin kyllä hyvin myöntää, että oman auton noin 7,5s 0-100km/h on aika paperia jos aletaan vertailemaan noilla latausasemilla olevia autoja keskenään.
No oma käsitys voi olla vähän toiseen suuntaan värittynyt kun tulee harrastaja piireissä liikuttua, mutta kyllä tuon maantiellä enemmän isoja autoja näkyy. Varsinkin ohituksissa nyt ne pikkukipot on aika vähän edustettuna. Tesloille ym. nuo tuollaiset 6.5s ajat on tosiaan ihan paperia.

Mielipiteesi olet kyllä sanonut ja ymmärrän että haluat nopean auton. Lähinnä kiinnostaisi ne perustelut, että miksi ja kuinka nopea sen auton pitää olla? Jos siis lähdetään siitä, että osaat kiihdyttää autollasi oikein, niin missä tilanteessa tuo sinun 6,5s auto ei riitä? Tai kuinka kauan kerkeät painamaan kaasua pohjassa ennenkuin tajuat, että tämä on yleinen liikenne ja tämä vauhti ei ole järkevä?

Lähinnä sillä mietin kun itsellä yleensä järki rajoittaa hommaa huomattavasti enemmän kuin auto (paitsi Corollalla) vaikka ei nuo omat ihan maailman nopeimpia autoja olekkaan. Kiihdyttely on kyllä mukavaa, mutta nopeus nousee niin nopeasti sellaisiin että täytyy olla reikä päässä jos yleisillä teillä sellaisia ajaa. Enkä nyt tarkoita pelkästään nopeusrajoituksen noudattamista. Saattanut joskus ajaa 95-heppasella perhe-Fiatilla pikkutiellä tälläisiä vauhteja (parempi ehkä olla sanomatta yleisellä foorumilla paljon) eikä oltu vielä edes lähellä auton rajoja ja suurin osa ajasta oli pintakaasulla/kaasu ylhäällä rullailua, jolloin tulee mieleen että kuinka hemmetin kovaa sitä pitäis oikein päästä? Eikö tuplasti rajoitus riitä? Tai kolme kertaa rajoitus? Neljä kertaa? Sitten että mitä jos olisi vaikka tuplasti tehoa, pari sataa kiloa vähemmän painoa ja kunnollinen alusta? Enemmän vaan rullailua ja vähemmän kiihdyttelyä. Saati sitten jos on joku 500+ hv urheiluauto.

Oma tuntuma on, että suurin osa ei ymmärrä miten kovaa se oma auto oikeasti kulkee. Jos autosta näkisi telemetriatiedot, niin varmaan aika monella se "täysi kaasu" on oikeasti joku 75% kaasulla. Sitten valitetaan kun auto ei kulje ja pitäisi olla enemmän tehoa.
Edelleen jaksat siitä kaasusta vängätä. onko sulla joku ongelma sen kaasun / vaihteiston kanssa? Itsellä ei ole. Jos painan se kaasun sinne ns. kickdowniin asti, niin silloin se on niin pohjassa kun menee. Eli 100%, ei tämän nyt luulisi niin hankala ole ymmärtää. :facepalm: Näin talvella tosin harvoin kun pito ei riitä vajaa vetoisessa. Ei siellä tiellä tarvitse kaahailla, mutta vaikka rekasta tai parista on kiva päästä ripeästi ohi, samoin nopea kiihdytys on mukava. Joo myönnetään, ohituksissa sitä vauhtia on välillä reilusti. Paljon turvallisempi se suoralla on tempasta reippaasti niistä rekoista ohi kun hinkuttaa siinä rinnalla se minuutti, kuten tuolla tiellä usein näkee. Jos ei sitä kaasua uskalla painaa tai auto ei kulje, niin jättää sitten ohittamatta.

Vai, että 95hp perhe fiatilla kaasu ylhäällä rullaillen pikkuteillä mennään kovaa joo-o. Tuo nyt on ihan puhdasta paskaa väittää tuollaista. Kenties sulla oli unohtunut tiiliskivi sen kaasupolkimen päälle, muuten tuo ei ole mahdollista. Siihen, että sinä et ymmärrä jonkun haluavan nopeamman auton kun sinä, en minä kyllä pysty auttamaan. Käyttäjä null tiivisti kyllä omat ajatukset hyvin:

Aivan järjetöntä pohdintaa. En ymmärrä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Mainostetuista leasingaudeista AC:n myyjän mukaan a4 110kW 2.0 tfsi on erittäin suosittu. 5-sarjan farkkua ei vielä hybridinä saa silti aika paljon näitä liikenteessä näkyy sedaneista 530e on kohtuullisen useasti. Uusista G20 3-sarjalaisistakin yllättävän usein kontissa merkinnät 320 i/d. Näistä hätäisistä laitteista hybridi Volvot yleisimpiä näistäkin d3/d4 versioita varsinkin liisareina näkyy jonkun verran havainnot kerätty Pks liikenteestä. Tavan suosikesta Qashqai/Corolla taida yksikään malli alle 7s tarjota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
On tuo nyt aika paksua väittää, että keskiverto suomalainen auto kiihtyisi edes lähelle seitsemää sekuntia sataseen. Joku on tehnyt trafin avoimesta datasta analyysiä ja 2000-luvun puolella rekisteröityjen autojen keskimääräinen teho näyttää tältä:


Aika kaukana ollaan niistä 300 hv softatuista diisseleistä :asif:. Toki lähivuosina tuo käyrä on varmasti kääntynyt lievään kasvuun esim. plugareiden tehojen myötä, mutta pitää muistaa, että suurin osa myynnistä on vieläkin sitä bulkkia peruspolttista ja liikenteessä näkyvän autokannan keski-ikä on mitä se on.

Arvioisin, että merkittävästi alle seitsemän sekunnin sataseen kykenevällä autolla pääsee autokannan nopeimpaan kymmenykseen jo ihan sillä otannalla, että en ole itse ikinä ohjastanut noin nopeaa menopeliä, vaikka kymmenillä eri vehkeillä on tullut kuitenkin huristeltua. Vastaavasti katsellessa kodin tai duunipaikan parkkista harvassa ovat ne autot, jotka tuon rajan rikkoisivat.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Siis sitä vartenhan se vaihteisto autossa on, että voi valita aina sopivan välityksen? Tottakai ohituksessa lyödään pienempää sisään? Mitä helvettiä nyt taas?
Tehokkaammalla autolla ei välttämättä tarvitse alkaa vaihteistoa hämmentämään kun riittää vain että painaa poljinta hetkeksi syvemmälle. Ehkä joku saa siitä fiiliksiä kun pitää kepittää ja survoa poljinta pohjaan että auto kiihtyy mihinkään, mutta päivittäisessä ajossa ainakin itse arvostan enemmän sitä ajamisen vaivattomuutta.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Tehokkaammalla autolla ei välttämättä tarvitse alkaa vaihteistoa hämmentämään kun riittää vain että painaa poljinta hetkeksi syvemmälle. Ehkä joku saa siitä fiiliksiä kun pitää kepittää ja survoa poljinta pohjaan että auto kiihtyy mihinkään, mutta päivittäisessä ajossa ainakin itse arvostan enemmän sitä ajamisen vaivattomuutta.
Kahta en vaihda: toinen on Turun sinappi ja toinen, pienempää vaihdetta ohitettaessa.. :smoke:
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
519
Nyt tässä sivusta seuranneena vääntöä tehoista, kiihtyvyydestä jne.

Auton omistaja yleensä määrittää mikä on hänelle sopiva tehojen puolesta ja valitsee sitten sopivan auton. Kulutus on varmasti monille olennainen valinta kriteeri ja silloin yleensä otetaan tehottomampi auto.

Mikä on nopea auto? Kysyt 10 ihmiseltä niin vastaus on ”sillisalaattia” hajonnassa vastauksien osalta. Joku 6-7s 0-100km/h kestää liikenteen mukana jo enemmän kuin hyvin. Sillä vähemmän tehottomillakin autoilla pärjää.

Onko hitaampi auto mukava? Voi se olla kiva ajaa, mutta ei ohittaessa ole mikään ihanuus. Ohittamaan aikoessa vauhti pitäisi jo ennakoida ja kerätä oma vauhti valmiiksi isommaksi mitä edellä ajavalla on. Tätä ei voi tehdä niin, että vaihdampa kaistaa ja painan kaasua ohitettavan vierellä huudattaen konetta ja millään ei meinaa ohi päästä.

Tehokkaammalla autolla voi lähteä ohitettavan perästä ja painaa siitä kaasulla/pintakaasulla ohi, eikä tarvitse edes huudattaa konetta tai vaihteita. Myös mikäli tulee kiire tehokkaammalla autolla voi tehdä turvallisemman ohituksen mikäli jostain syystä vauhtia pitäisikin lisätä.

Yleensä tuo mikä on riittävän nopea auto tosiaan määräytyy ihan kuljettajan mukaan. Sen sanon, että mitä nopeampi auto on, sen enemmän se vaatii kuskilta pelisilmää ja toisten huomioimista. Muut eivät välttämättä tajua kuinka nopeasti joku muu auto kiihtyy. Eli nopealla autolla on kiva ajella, mutta se kuljettajan vastuu käyttää tehoja myös kasvaa samalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tehoa on sopivasti kun vanhalla 4 portaisella mehumaijalla lähtee ohitukseen kuin kukko tunkiolta isoimmalla vaihteella. Eli 9-5 Saab kyseessä, 240hv 370nm.

Tossa on kyllä johonkin 200hv peruskippoonkin jo hurja ero. Varsinkin vääntö tuntuu ja onhan se kivaa kun ei tarvitse edes vaihdetta pienentää. Ajelin hiljan 10 tietä turkuun ja noita ohituksia tuli muutamia, pintakaasullakin polkasemalla vauhtia tulee jo kortinlähdön verran.

Ja menohalutkin jatkuu aika hyvin sinne 200 kieppeille saakka.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Itse taas laitan polttoaineen kulutuksen ja ostohinnan aina tehon edelle autoa ostettaessa. Siinä vaiheessa kun autossa on tehoa riittävästi (perusperheautossa 120-150hv), niin ei kiinnosta yhtään se suurempi ostohinta ja suurempi kulutus mikä isotehoisella autolla mukana tulee. Sähköautossa voikin tehoa olla enemmän kun niissä se teho ei maksa samalla tavalla lisääntyvinä käyttökuluina kuin polttomoottoriautoissa.

Muutenkaan mitään ongelmaa ohittamisen kanssa normaalitehoisilla autoilla. Suurin osa ohituksista tapahtuu jokatapauksessa teillä, joissa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin tai väliajoin ohituskaistat. Muutenkaan ei itsellä elämä mene pilalle jos hetken aikaa jollain kesäreissulla joutuu jonkun mutkittelevan tien takia olemaan jonkun perässä hetken aikaa, kun ei turvallisuussyistä halua lähteä ohittamaan.

Isompi teho on tietysti kivempi kuin pienempi teho, mutta jos on esim. joku tietty budjetti auton ostoon, niin mieluummin ostan samalla rahalla paremman/uudemman pienempitehoisemman auton kuin huonomman/vanhemman suurempitehoisen auton.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Edelleen jaksat siitä kaasusta vängätä. onko sulla joku ongelma sen kaasun / vaihteiston kanssa? Itsellä ei ole. Jos painan se kaasun sinne ns. kickdowniin asti, niin silloin se on niin pohjassa kun menee. Eli 100%, ei tämän nyt luulisi niin hankala ole ymmärtää. :facepalm: Näin talvella tosin harvoin kun pito ei riitä vajaa vetoisessa. Ei siellä tiellä tarvitse kaahailla, mutta vaikka rekasta tai parista on kiva päästä ripeästi ohi, samoin nopea kiihdytys on mukava. Joo myönnetään, ohituksissa sitä vauhtia on välillä reilusti. Paljon turvallisempi se suoralla on tempasta reippaasti niistä rekoista ohi kun hinkuttaa siinä rinnalla se minuutti, kuten tuolla tiellä usein näkee. Jos ei sitä kaasua uskalla painaa tai auto ei kulje, niin jättää sitten ohittamatta.
Nimenomaan itsellä ei ole ongelmia vaihteiston kanssa niin saan auton kulkemaan. Sä tässä olet se joka väittää ettei auto ei kulje. Joten ongelma on joko siinä että et osaa kiihdyttää tai sitten haluat ajaa ihan älyttömiä vauhteja. Uskon sua kun sanot että osaat painaa kaasua eli sitten herää kysymys, että kuinka pienissä väleissä niistä rekoista pitää oikein päästä ohi?

Vai, että 95hp perhe fiatilla kaasu ylhäällä rullaillen pikkuteillä mennään kovaa joo-o. Tuo nyt on ihan puhdasta paskaa väittää tuollaista. Kenties sulla oli unohtunut tiiliskivi sen kaasupolkimen päälle, muuten tuo ei ole mahdollista. Siihen, että sinä et ymmärrä jonkun haluavan nopeamman auton kun sinä, en minä kyllä pysty auttamaan. Käyttäjä null tiivisti kyllä omat ajatukset hyvin:
Se homman juju on siinä ettei jarruta joka mutkaan. Se, että ihmiset ei ymmärrä miten kovaa se auto oikeasti kiihtyy on yksi asia, mutta vielä vähemmän ihmiset ymmärtää miten suorituskykyisiä autot on oikeasti mutkissa. Pitää mennä tosi pienelle tielle, että ylipäätään tarvitsee jarrutella mutkiin tai sitten pitää ajaa ihan typerää vauhtia. Tästä pääsee siihen että kun sen vauhdin saa kerran kelattua niin sitä ei tarvitse enää uudestaan kelata. Esim. tuolla Fiatilla meni se 12s kelata vauhti ja sitten rullailua (tai ehkä 5s jos ei lähde nollasta). Mitä nopeampi auto niin tämä hauska aika vaan vähenee ja rullailu lisääntyy.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Onko hitaampi auto mukava? Voi se olla kiva ajaa, mutta ei ohittaessa ole mikään ihanuus. Ohittamaan aikoessa vauhti pitäisi jo ennakoida ja kerätä oma vauhti valmiiksi isommaksi mitä edellä ajavalla on. Tätä ei voi tehdä niin, että vaihdampa kaistaa ja painan kaasua ohitettavan vierellä huudattaen konetta ja millään ei meinaa ohi päästä.

Tehokkaammalla autolla voi lähteä ohitettavan perästä ja painaa siitä kaasulla/pintakaasulla ohi, eikä tarvitse edes huudattaa konetta tai vaihteita. Myös mikäli tulee kiire tehokkaammalla autolla voi tehdä turvallisemman ohituksen mikäli jostain syystä vauhtia pitäisikin lisätä.
Tämä ohittaminen on yksi paikka missä sitä tehoa tarvitsee, tiettyyn pisteeseen asti. Vaikka pienempi tehoisellakin pääsee ohi, niin onhan se jollain 100 heppaisella tai alle aika epämielyttävää. Tämä takia minustakin on kiva, että siinä autossa on edes kohtuullisesti tehoa, joku ~200 heppaa. Tuollaisella teholla ei ohittelun pitäisi olla ongelma missään järkevässä tilanteessa.

Ehkä huomioitava seikka, että omien autojen painot on aina ollut lähempänä tonnia kuin kahta, joten nää tehot kannattaa peilata siihen. Kokemus voi olla erilainen, jos sun auto painaa kaks tonnia tai yli.
Yleensä tuo mikä on riittävän nopea auto tosiaan määräytyy ihan kuljettajan mukaan. Sen sanon, että mitä nopeampi auto on, sen enemmän se vaatii kuskilta pelisilmää ja toisten huomioimista. Muut eivät välttämättä tajua kuinka nopeasti joku muu auto kiihtyy. Eli nopealla autolla on kiva ajella, mutta se kuljettajan vastuu käyttää tehoja myös kasvaa samalla.
Jep. Tää sivuaa sitä pointtia mitä itse olen esittänyt. Toki nopealla autollakin voi ajaa hitaammin. Mutta mitä nopeampi auto niin sitä vähemmän pääsee käyttämään sen ominaisuuksia kun pitää ottaa muutkin tienkäyttäjät huomioon.

Sitten tästä voi tietty esittää sen argumentin, että ei ne tehot siellä reservissä haittaa vaikka niitä ei pääsis usein käyttämään. Eikä tuossa argumentissa sinäänsä ole mitään väärää. Itsestä vaan tuntuu hölmöltä omistaa auto, jonka ominaisuuksia ei pääse käyttämään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom