Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
362
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
362
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
Missäpäin vaikutat ? Ainakin pienemmällä pitäjällä keski-suomessa liikkuu dieselit normaaliin tahtiin.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
720
Missäpäin vaikutat ? Ainakin pienemmällä pitäjällä keski-suomessa liikkuu dieselit normaaliin tahtiin.
Itse en ole alalla, mutta olen pistänyt merkille että esim.paikallinen Kamux on täynnä dieseleitä. Osa on ollut myynnissä jo yli puoli vuotta ja hintaa tiputettu useaan kertaan.
Edit. Omat havaintoni koskevat nimenomaan henkilöautoja, pakut ym.työvehkeet erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 827
E10 ja diesel on hinnoissa niin lähellä toisiaan, että eipä sitä dieseliä ole kovin järkevää enää hankkia. Toki jos dieselauton hinta oikein halvaksi menee, niin sitten voisi kauppa käydä edes jotenkin.
Aika tasaista, kun Tankille sovelluksesta lähimmän vilkaisin:
E10 2.216€
Diesel 2.179€

Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
533
Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
Mutta parasta asuntovaunun vedossa, karavaanari luottaa dieseliin. Vero 580€/a kulutus vaunun kanssa 8-8,5l/100km. Ilman vaunua 4-5L/100km.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 406
Mielipiteitä/kokemuksia ikkunantummennukset vs Carshades vs. muumikä takapenkin jälkikasvulle?

E10 ja diesel on hinnoissa niin lähellä toisiaan, että eipä sitä dieseliä ole kovin järkevää enää hankkia. Toki jos dieselauton hinta oikein halvaksi menee, niin sitten voisi kauppa käydä edes jotenkin.
Aika tasaista, kun Tankille sovelluksesta lähimmän vilkaisin:
E10 2.216€
Diesel 2.179€

Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
Tuolla diesel vs. bensa ketjussa laskeskelin jonkin aikaa sitten, että diesel ei ole koskaan ollut yhtä pienillä kilometreillä kannattavaa kuin nyt.

Mitä kalliimpaa polttoaine on sitä enemmän vähempikulutuksisesta dieselistä hyötyy. Saati sitten jos autonkin saa halvemmalla.

Ei tuohon hyljeksi oikein mitään rationaalista syytä ole, ihminen on vaan niin laumaeläin, että kun tarpeeksi moni sanoo että diesel ei kannata niin sellaista ei hankita vaikka matematiikka sanoisi täysin päinvastaista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
727
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
Näkyykö viime viikkoina tapahtunut polttoaineen hinnan lasku vielä millään tavoin dieseleiden kaupassa? Selailin nettiautoa, ja yritin tehdä sieltä "löytöjä" noin 10 000 euron hintaluokassa, mutta mihin jutussakin viitattiin, näyttää siltä että pyyntihinnat eivät ole kaikkien kohdalla oikein realistisia. Sama päti myös n. 20 000 euron hintaluokan dieseleihin, eli päälle viisi vuotta vanhoista skodista saatetaan pyytää vielä paria kymppiä vaikka autolla olisi jo ajettu dieseleillä tyypillisiä kilometrimääriä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
362
Näkyykö viime viikkoina tapahtunut polttoaineen hinnan lasku vielä millään tavoin dieseleiden kaupassa? Selailin nettiautoa, ja yritin tehdä sieltä "löytöjä" noin 10 000 euron hintaluokassa, mutta mihin jutussakin viitattiin, näyttää siltä että pyyntihinnat eivät ole kaikkien kohdalla oikein realistisia. Sama päti myös n. 20 000 euron hintaluokan dieseleihin, eli päälle viisi vuotta vanhoista skodista saatetaan pyytää vielä paria kymppiä vaikka autolla olisi jo ajettu dieseleillä tyypillisiä kilometrimääriä.
Pyyntihinnat monessa paikassa ihan liian korkeita suhteuttettuna menekkiin. Ei varmaan haluta myöntää tappioita ja yritetään saada omat pois.
Eli olet oikeassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Noin kymmenenvuotiaita diesel-passatteja nettiautossa selanneena hinnat näyttäisi nousseen muutaman vuoden takaisesta. Tietysti autoonkin on tullut facelift ja nettiauton hinnat ovat vain pyyntöjä niin kuin artikkelissa sanotaan.
Vaihdoin vuodenvaihteessa (silloin) 20 k€ arvoisen diesel-Audin 55 k€ arvoiseen Teslaan. Nyt reilut puoli vuotta myöhemmin Audin arvosta näyttää sulaneen pari-kolme tonnia pois (n. -10-15 %) kun Teslan arvo on noussut samat pari-kolme tonnia (n. +5 %). Ihan hyvään saumaan tuli vaihdettua.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
648
Täytyy sanoa, että täytyy ihan tosissaan harkita dieseliä seuraavaksi autoksi jos niiden arvostus(myyntihinta) tästä edelleen laskee. Vaikka sinänsä vaparibensa onkin huolettomamman kuuloinen kuin diesel dpf+kaksoismassa+suuttimet+turbo+hehkut yhdistelmineen, en tiedä onko tuolla tuntumalla sitten mitään totuuspohjaa.
 

mol

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
88
En oikein ymmärrä tuota median diesel-vihaa, jossa puhutaan että dieselit eivät mene kaupaksi eikä ne edes kelpaa vaihdokeiksi. Kaverilla on pienehkö autoliike jossa nykyään keskimäärin 30 autoa myynnissä. Kaikki dieselit väliltä 20000€-40000€ menevät ennen kuin edes nettiautoon ehtii laittaa. Mut joo, eihän niitä kukaan halua eikä niillä kukaan voi nykypäivänä ajella...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 761
Diesel volvolla ajelen. 3v sitten maksoi 22 000€, nyt on 100 000 km mittarissa lisää hinta lienee jossain 10-15k paikkeilla? Teslaa kävin kokeilemassa jo, mutta taidan ajaa tämän dieselin loppuun itse kuitenkin ja katsella josko sähköauto markkina vähän rauhoittuisi 5v aikana niin että käytetyistä ei joudu maksamaan enempää kuin uusista. Jos ei niin täytyy sitten tilata uusi 5v päästä kun tässä nykyisessä tulee kilometrit täyteen.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
237
En oikein ymmärrä tuota median diesel-vihaa, jossa puhutaan että dieselit eivät mene kaupaksi eikä ne edes kelpaa vaihdokeiksi. Kaverilla on pienehkö autoliike jossa nykyään keskimäärin 30 autoa myynnissä. Kaikki dieselit väliltä 20000€-40000€ menevät ennen kuin edes nettiautoon ehtii laittaa. Mut joo, eihän niitä kukaan halua eikä niillä kukaan voi nykypäivänä ajella...
Samaa vihaa ihmetellyt. Päästötkin näissä uudemmissa dieseleissä pienemmät kuin "samankaltaisissa" bensavehkeissä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
617

En tiedä, noteerasiko joku tätä, mutta itsestäni tuntui melkein harmilliselta, nyt kun näki mitä oli tulossa, että Phaeton aikanaan hylättiin VW:n mallistosta. On toki tiedossa, että auto ei myynyt hyvin keulalogosta johtuen, mutta tuo D2-malli vaikutti linjojensa puolesta varsin ajattomalta. Lisäksi tästä huokui vielä sellainen laadukas ja premium-luokan fiilis sisätiloissa, mikä on mielestäni tämän sähköautohypen myötä osin menetetty. Esim. monet sähkövollkarit on ihan karvalakkeja sisätiloiltaan, ainakin ne mitä on tullut testattua. Esim. jopa 90-luvun 7-sarjan Bemarissa oli monipuolisemmat penkinsäädöt kuin ID4 Volkkarissa.

Mulla on ollut hankala tilanne, kun tässä parin vuoden sisään pitäisi varmaan nykyinen kaasulla kulkeva Passat vaihtaa johonkin muuhun autoon, mutta en haluaisi ostaa bensa taikka diesel-autoa. Uudenkin toivoisin kulkevan joko kaasulla taikka sähköllä. Ladattavat hybridit eivät oikein sytytä, kun ajot ovat maantiepainotteisia. Olen jopa pohtinut jonkun käytetyn bensa-edustusauton konvertointia kaasulle, jos mahdollista. Toki pitäisi löytää sellainen, joka sopii viisihenkiselle perheelle :D
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 171
Totesin juuri, että kannattaa välillä käydä laskemassa vakuutusten hinta laskurilla, vaikkei kiinnostaisi kilpailuttaa niitä. Tein POP-vakuutuksessa tarkistuksen ja sain hinnaksi n. 420 euroa vs. 520 euroa, joka on toukokuussa alkaneen olemassaolevan sopimuksen kauden hinta. Tarjouspyyntö asiakaspalveluun ja tunnissa oli hinta tarkistettu tuolle uudisasiakastasolle.

Nämä on pahempia kuin puhelinliittymien kiemurat.
 

Z69

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
46
Totesin juuri, että kannattaa välillä käydä laskemassa vakuutusten hinta laskurilla, vaikkei kiinnostaisi kilpailuttaa niitä. Tein POP-vakuutuksessa tarkistuksen ja sain hinnaksi n. 420 euroa vs. 520 euroa, joka on toukokuussa alkaneen olemassaolevan sopimuksen kauden hinta. Tarjouspyyntö asiakaspalveluun ja tunnissa oli hinta tarkistettu tuolle uudisasiakastasolle.

Nämä on pahempia kuin puhelinliittymien kiemurat.
Liittyy ei liity, mutta aamusta tällainen uutinen osui silmään:

 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
725
Onko se nyt mikään uutinen että vakuutusyhtiö kusettaa?
Aika erikoinen keissi, eihän tuollaisesta 2008 mallin Puntosta tarvitse omavastuun jälkeen hyvitellä kuin muutama satanen, max. tonni. Joten vähän ihmettelen vakuutusyhtiön päätöstä. Toisaalta tarinasta olla kuultu kuin toinen puoli. Meinaan, että kyllähän niitä vakuutusyhtiöitäkin kusetetaan ja tiedäppä sitten minkälainen vakuutushistoria kyseisen Fiaskon vakuuttajalla on.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
194
Aika erikoinen keissi, eihän tuollaisesta 2008 mallin Puntosta tarvitse omavastuun jälkeen hyvitellä kuin muutama satanen, max. tonni. Joten vähän ihmettelen vakuutusyhtiön päätöstä. Toisaalta tarinasta olla kuultu kuin toinen puoli. Meinaan, että kyllähän niitä vakuutusyhtiöitäkin kusetetaan ja tiedäppä sitten minkälainen vakuutushistoria kyseisen Fiaskon vakuuttajalla on.
Vakuutusyhtiön näkökulmasta voipi olla epäilyttävää sekin että Punto katoaa eikä löydy parissa kuukaudessa. Tuskin sitä on viety purettavaksi ja toisaalta rippikouluikäisiä ja vanhempia autoja tyypillisesti pöllivät piripäät harvemmin osaavat purkaa ajonestoja ja hylkäävät/polttavat keikkakärryt aika pian.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 764
Vakuutusyhtiön näkökulmasta voipi olla epäilyttävää sekin että Punto katoaa eikä löydy parissa kuukaudessa. Tuskin sitä on viety purettavaksi ja toisaalta rippikouluikäisiä ja vanhempia autoja tyypillisesti pöllivät piripäät harvemmin osaavat purkaa ajonestoja ja hylkäävät/polttavat keikkakärryt aika pian.
Tämä. Ajoneston ohitus, ei avaimetonta käynnistystä, halpa romu, jne. Ei oikein käy järkeen. Ei tule oikein mieleen loogista selitystä miksi joku varastaisi moisen auton sen sijaan että varastaisi katalysaattorin, renkaat yms paikanpäällä. Voi tottakai voi olla oikeasti varastettu mutta äärimmäisen epätodennäköistä se random varkaus olisi.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 406
Tämä. Ajoneston ohitus, ei avaimetonta käynnistystä, halpa romu, jne. Ei oikein käy järkeen. Ei tule oikein mieleen loogista selitystä miksi joku varastaisi moisen auton sen sijaan että varastaisi katalysaattorin, renkaat yms paikanpäällä. Voi tottakai voi olla oikeasti varastettu mutta äärimmäisen epätodennäköistä se random varkaus olisi.
Mutta eikös vakuutuksien idea ole nimenomaan varautua epätodennäköiseen?

Onhan se nyt vähintäänkin epärehellistä myydä vakuutusta tapahtumaa vastaan, joka vakuutusyhtiön itsensä mukaan ei voi tapahtua.

Ja miten kukaan voi todistaa että kadonnut auto varastettu?
Vakuutusyhtiön näkökulmasta voipi olla epäilyttävää sekin että Punto katoaa eikä löydy parissa kuukaudessa. Tuskin sitä on viety purettavaksi ja toisaalta rippikouluikäisiä ja vanhempia autoja tyypillisesti pöllivät piripäät harvemmin osaavat purkaa ajonestoja ja hylkäävät/polttavat keikkakärryt aika pian.
No onko tuo nyt niin ihme ettei löydy. Jos se on semi-järkevästi pysäköity eikä ketään haittaa, niin tuskin pari kuukautta paikallaan nököttävät vanhahko auto ketään ihmetyttää.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
617
Aika erikoinen keissi, eihän tuollaisesta 2008 mallin Puntosta tarvitse omavastuun jälkeen hyvitellä kuin muutama satanen, max. tonni. Joten vähän ihmettelen vakuutusyhtiön päätöstä. Toisaalta tarinasta olla kuultu kuin toinen puoli. Meinaan, että kyllähän niitä vakuutusyhtiöitäkin kusetetaan ja tiedäppä sitten minkälainen vakuutushistoria kyseisen Fiaskon vakuuttajalla on.
Juu, harmillisesti tuosta jutusta jää paljon kysymyksiä ilmaan, mutta jos nyt oletetaan, että auto on kaikesta huolimatta varastettu ja omistaja on tehnyt ns. kaiken oikein, niin millä perusteella vakuutusyhtiökään voi mennä mitään oletuksia tekemään ja esittämään, että todistustaakka on omistajalla?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
950

Tuossa on tuo vakuutusyhtiön päätös. Vakuutusyhtiön ammattilaisten mukaan lähinnä ulkomaisilta ammattirikollisilta löytyy taitoa varastaa 14 vuotta vanha, erittäin yleinen automalli. Ja koska auto on halpa, on siten auton omistajan vastuulla todistaa että auto on varastettu.

Onhan tuo perustelu nyt täyttä hevonpaskaa. Millä se varkaus pitäisi todistaa? Paskempi homma jos joutuu pitämään autoa parkissa yleisellä paikalla, ei voi edes kameravalvontaa laittaa.

Montakohan tuntia menis googlettaa miten 14 vuotta vanhasta autosta ohitetaan ajonesto. Minun tuntipalkalla varmaan yli Punton arvon verran mutta nuorisolla on varmaan enemmän vapaa-aikaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 047
Tai jos ne on fiiatilöa käyttänyt samanlaista ajonestoa kuin GM aikanaan, siinä oli luokkaa 6 eri "koodia" jotka oli autoissa. Eli vanhemmiten kun virtalukolle kelpasi mikä vaan avaimentapainem oli 1/6 mahdollisuus että auto lähti käyntiin jonkun toisen letukan avaimella.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 764
Juu tuo päätös on ihan täyttä paskaa jos tuo auton omistajan tarina on tosi. Ei ole omistajan vastuulla todistella varkautta. Siksi tuo outo vaatimus saa miettimään esim aiempaa vahinkohistoriaa tai onko tarinassa jäänyt jotain mainitsematta. On kuitenkin niin järjetön perustelu/vaatimus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 995
Toi POPVakuutus on ihan p*kafirma. Mulla oli siellä joskus useamman auton vakuutukset, mutta kun laittoivat joka kerta laskua täydellä hinnalla tulemaan seisontaan laitetuista autoista niin siirsin autot muualle. Jaksanut sitä säätämistä aspan kanssa.. Selittivät etteivät saa tietoa trafilta että auto on hankittu ottamatta liikennekäyttöön, tai että se on sen jälkeen laitettu pois liikennekäytöstä. Kummasti vaan toisinpäin toimi ihan hyvin, laskua tuli samantien kun auton otti pois seisonnasta takaisin ajoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
560
Eikö todistukseksi riitä poliisille tehty rikosilmoitus auton varastamisesta?

Vai pitääkö toimittaa valokuva parkkiruudusta ennen ja jälkeen varkauden… :)
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
536
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
5 644

Nyt tuo pääasiassa oulun alueella ollut ongelmakin sai selvyyttä
Kukahan edellisen tutkimuksen on rahoittanut eli tullut aikaisemmin tilaajan mukainen tulos?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
950
Kukahan edellisen tutkimuksen on rahoittanut eli tullut aikaisemmin tilaajan mukainen tulos?
Aika heikkoa argumentointia tuollainen rahoittajan sormella osoitteleminen, sen sijaan että kritisoisi tutkimuksen laatua.

Ilmiötä aiemmin käsitelleissä opinnäytetöissä ja Aalto-yliopiston Väylävirastolle tekemässä tutkimuksessa käytettävissä olleiden resurssien ja tutkimusosaamisen puitteissa ei ollut kyetty hahmottamaan punaisen pölyn luonnetta.
Ratkaisu aukeni oivalluksesta, että ongelman syynä tähän saakka pidetty punainen pöly onkin ongelman seuraus.
– Se on jakopään hammasrattaista jauhautunutta rautaoksidipölyä, eli ruostetta joka peittää muut pölyhiukkaset alleen ja vaikeuttaa niiden luokittelemista, sanoo Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 678
Eli oleellinen opetus: oulun seudulla ei kannata ajaa autoilla joissa on koteloimaton jakopää?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
623
Aika heikkoa argumentointia tuollainen rahoittajan sormella osoitteleminen, sen sijaan että kritisoisi tutkimuksen laatua.
Nojuu tässä uudemmassa tutkimuksessa oli ilmeisesti resursseja aika pirusti enemmän kuin siinä aikaisemmassa.
Hyvä että selvisi. Hauska oli kommentti tuossa joltain tutkimusproffalta vai miltä lienee että näistä siruista saisi tehtyä aivan erinomaisia kulmahiomakoneen laikkoja. Ehkäpä ideaa eteenpäin.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
623
Eli oleellinen opetus: oulun seudulla ei kannata ajaa autoilla joissa on koteloimaton jakopää?
Siinä tutkimuksessa ja uutisessa on merkattu kaikki tiet mitkä on päällystetty tuolla kamalla. Satunnainen ajo ei haitanne mutta jos 200pvää vuodessa jyystät sitä töihin ja takaisin niin saattaa ruveta näkymään.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
648
1667940763030.png


Aika reippaasti laahaa uusien autojen myynti aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mistä tää johtuu? Eikö autoja ole myydä asti vai ovatko ihmiset laittaneet rahahanat kiinni talouden näkymien huonontuessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 774


Aika reippaasti laahaa uusien autojen myynti aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mistä tää johtuu? Eikö autoja ole myydä asti vai ovatko ihmiset laittaneet rahahanat kiinni talouden näkymien huonontuessa?
Nyt on tietysti osien saatavuus, mikä on uusi asia, ja tietysti talouden näkymät. Samaa alamäkeähän tuo on ollut vuosikaudet pitkälle historiaan, aina 8-10% miinusta edeltävään verrattuna, oli kuukausi tai vuosi tarkastelussa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
642
Seurasin hetken paikallista ajoneuvokulttuuria Indonesiassa Sumatralla. Huomioni kiinnitti erityisesti seuraavat asiat:
  1. Autokanta oli selvästi uudempaa kuin Suomessa
  2. Yli 10 vuotta vanhat autot olivat lava-autoja, pakettiautoja tai harrasteautoja
  3. Olivat siunattuja täydellisellä VAG-konsernin tuotteiden puutteella
  4. Suurin osa autoista oli takavetoisia ja moni vielä erillisrungollisia
  5. Täällä näkyvien merkkien lisäksi Daihatsu oli yleinen merkki
  6. Japanilaiset automerkit olivat korostuneesti edustettuina.
  7. Eurooppalaisista merkeistä törmäsin vain Mercedekseen ja Bemmiin
Takavetoiset autot oli helppo tunnistaa takavetoisiksi, koska niissä oli jäykkä taka-akseli. Edustavat siis perinteistä, yksinkertaista ja koeteltua tekniikkaa. Tietääkseni etuvetoisuudella saavutetaan parempi tilankäyttö, pienempi massa ja edullisempi hinta, mutta ainakaan itse en kaipaa niistä yhtäkään. Valitsisin mielummin jäykällä taka-akselilla varustetun auton, jossa saisi olla vaikka vielä lisää tilaa tuhlaileva ja massaa tuova erillisrunko. Meillä on huonokuntoiset tiet sekä paljon tilaa ja lisäksi autoilla myös ajetaan pitkään, eli perinteinen vankka hyvin väärinkäyttöäkin kestävä tekniikka olisi tervetullutta. Hyväksyisin helposti talouteemme vaikka Toyota Fortunerin, koska lompakko ei kestä esim. Land Cruiseria tai G-sarjaa. Mitä muut ajattelevat? Olenko yksin dinosaurusajan ajatuksieni kanssa, kun en haaveile Nissan Qashqaista tai Teslasta malliin katsomatta?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 047
Mitä vastaavaa hyötyä siitä yksinkertaisemmasta jäykän, vetävän taka-akselin rakenteesta on?

Yksinkertainen rakenne on tietysti helppo valmistaa, joten niitä tehdään kun tehdään halpaa halvalla, mutta käytännössä se on myös heikompaa.

Tietysti yksinkertainen rakenne on helpompi tehdä myös vahvemmaksi, mutta se on samalla myös kalliimpi. Kyllähän suomessakin esim hilux on juuri tällainen yksinkertaisella ja vahvalla rakenteella toteutettu ajoneuvo, mutta eihän se halpa ole.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 764
Mitä vastaavaa hyötyä siitä yksinkertaisemmasta jäykän, vetävän taka-akselin rakenteesta on?

Yksinkertainen rakenne on tietysti helppo valmistaa, joten niitä tehdään kun tehdään halpaa halvalla, mutta käytännössä se on myös heikompaa.

Tietysti yksinkertainen rakenne on helpompi tehdä myös vahvemmaksi, mutta se on samalla myös kalliimpi. Kyllähän suomessakin esim hilux on juuri tällainen yksinkertaisella ja vahvalla rakenteella toteutettu ajoneuvo, mutta eihän se halpa ole.
Yksinkertaisesti on helpompi ja halvempi tehdä kestävä ja luotettava kuin monimutkaisesta mutta ehkä hienostuneemmasta versiosta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 609
Mitä vastaavaa hyötyä siitä yksinkertaisemmasta jäykän, vetävän taka-akselin rakenteesta on?

Yksinkertainen rakenne on tietysti helppo valmistaa, joten niitä tehdään kun tehdään halpaa halvalla, mutta käytännössä se on myös heikompaa.

Tietysti yksinkertainen rakenne on helpompi tehdä myös vahvemmaksi, mutta se on samalla myös kalliimpi. Kyllähän suomessakin esim hilux on juuri tällainen yksinkertaisella ja vahvalla rakenteella toteutettu ajoneuvo, mutta eihän se halpa ole.
Helppo&halpa valmistaa ja ajaa asiansa 90% käyttötarkoituksista.
Lisäksi kesto on saatu kokemuksen kautta hierottua hyväksi ja samaa akselia voidaan pienillä modifikaatioilla käyttää monessa vehkeessä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 047
Helppo&halpa valmistaa ja ajaa asiansa 90% käyttötarkoituksista.
Lisäksi kesto on saatu kokemuksen kautta hierottua hyväksi ja samaa akselia voidaan pienillä modifikaatioilla käyttää monessa vehkeessä.
Joo, ainoa että käytännössä ne kestävät ovat kalliimpia ratkaisuja nykyään. Tuon voit itse todeta hankkimalla ajoneuvon jossa tuollainen rakenne on.

Kehitysmaissa on tietyati myynnissä myös kaikennäköisiä halpojakin toteutuksia, aivan kuten täälläkin joskus aikanaan oli, ja eihän ne mitään kestä jos niitä moderniin autoon vertaa.

Ihan samoin nykyautoissakin olevat rakenteet ovat käytössä monissa autoissa pienin modifikaatioin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 609
Joo, ainoa että käytännössä ne kestävät ovat kalliimpia ratkaisuja nykyään. Tuon voit itse todeta hankkimalla ajoneuvon jossa tuollainen rakenne on.

Kehitysmaissa on tietyati myynnissä myös kaikennäköisiä halpojakin toteutuksia, aivan kuten täälläkin joskus aikanaan oli, ja eihän ne mitään kestä jos niitä moderniin autoon vertaa.

Ihan samoin nykyautoissakin olevat rakenteet ovat käytössä monissa autoissa pienin modifikaatioin.
Avaappa nyt tätä ongelmaa enemmän?

Käsittääkseni esimerkiksi jenkeissä myydään hävyttömät määrät lava-autoja, joissa on tuollainen jäykkä taka-akseli ja suurin osa niistä rullaa ihan kiitettäviä mailimääriä ilman ongelmia.
Toki jos jenkit ovat mielestäsi kehitysmaa ( mitä se osaksi on ) niin silloin tuo pitää paikkaansa.

Onhan niitä parempia ja kalliimpia toteutuksia, jotka kestävät esimerkiksi maastokäyttöä paremmin.

Totta kai autotehtaat yrittävät minimoida käytössä olevien osien määrän, kun jokaisesta osasta aiheutuu kuluja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 047
Avaappa nyt tätä ongelmaa enemmän?

Käsittääkseni esimerkiksi jenkeissä myydään hävyttömät määrät lava-autoja, joissa on tuollainen jäykkä taka-akseli ja suurin osa niistä rullaa ihan kiitettäviä mailimääriä ilman ongelmia.
Toki jos jenkit ovat mielestäsi kehitysmaa ( mitä se osaksi on ) niin silloin tuo pitää paikkaansa.

Onhan niitä parempia ja kalliimpia toteutuksia, jotka kestävät esimerkiksi maastokäyttöä paremmin.

Totta kai autotehtaat yrittävät minimoida käytössä olevien osien määrän, kun jokaisesta osasta aiheutuu kuluja.
Tietysti ne kestävät kun ne ovat tehty kestäviksi, mutta eihän se pickup mikään halpa laitos varsinaisesti ole, eikä ne ajo-ominaisuudetkaan kohtuuttomat ole, osittain tietysti johtuen ihan massasta joka vakauttaa kyytiä.

Eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Jos haluaa ostaa auton jossa on erillisrunko ja jäykkä taka-akseli, niin onnistuuhan se täälläkin. Tietenkään perus henkilöautoja ei tuollaisella rakenteella ole saanut enää pitkiin aikoihin, koska on siirrytty edullisempaan rakenteeseen.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
648
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
Miten dieselit arvostetaan tällä hetkellä, jos vertaa tilanteeseen heinäkuussa, kun postasit? Onko hinnat valuneet edelleen alaspäin?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
362
Miten dieselit arvostetaan tällä hetkellä, jos vertaa tilanteeseen heinäkuussa, kun postasit? Onko hinnat valuneet edelleen alaspäin?
Sähköjen hinnat laskeneet, Teslojen kaikista eniten.
Dieselit ja bensat saaneet arvoaan vähän takaisin ja hyrbidit pitäneet hintansa hyvin.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
634
Tässä kun nyt 4 kk ajellut vm. 2021 Kia Proceed GT missä aktiivicruise stop and go -toiminnolla + aktiivinen kaistallapitoavustin jne., niin lähti viime viikolla perheen toinenkin auto vaihtoon uuteen Xceediin, johon tulee myös ACC+ym.. Eihän ilman sitä enää viitsi ja kun makuun pääsi hyvästä ACC:stä niin ei ole/tule siitä pois paluuta. Sillä kun ajelee, niin tuntuu just päinvastaiselta eli ei tarvi turhaan jarrutella ja kiihdytellä kun säätää systeemin herkkyyden siten, että turvaväli on pisin mahdollinen ja ennakointiherkkyys pehmein. On muuten pikkusen lepposaa taittaa matkaa kädet rennosti leväten vs. ohjailla.
Osaako tämä Proceed GT pitää itsensä kaistan keskellä, kunhan pidät kädet ratilla lepäämässä? Luulin, että se vain korjaa ohjausta jos meinaa mennä kaistan yli.

Edit: näköjään GT ja GT-Line business malleihin kuuluu jonkinlainen ajoavustin motarille ja valtatielle.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 952
Viestejä
3 505 553
Jäsenet
62 420
Uusin jäsen
478txhce32c

Hinta.fi

Ylös Bottom