Yleistä keskustelua sähköautoista

No tuossa Mersussa ei ainakaan tuota ongelmaa ole, jos kerran appia jo käyttää niin laittaa sitten sillä sopivan lämpötilan valmiiksi kapiiniin, ei tarvitse ikkunoiden asentoon koskea mitenkään.
Apilla korvataan takasivulasien käyttöä :-? Tai siis perustellaan että kuljettaja ei tarvi niitä varten fyysisiä omia nappeja.
 
Apilla korvataan takasivulasien käyttöä :-? Tai siis perustellaan että kuljettaja ei tarvi niitä varten fyysisiä omia nappeja.
No jos luit sen edeltävän viestin niin juuri appilla avattiin ikkunoita tuuletusta varten, eikö silloin ole ihan sama tässä Mersussa laittaa vain se tuuletus päälle ennen lähtöä sillä apilla? Ehkä turha jatkaa tästä, napit tai ei niin auton myyntiin tai käyttöön tämä ei vaikuta mitenkään.
 
No jos luit sen edeltävän viestin niin juuri appilla avattiin ikkunoita tuuletusta varten, eikö silloin ole ihan sama tässä Mersussa laittaa vain se tuuletus päälle ennen lähtöä sillä apilla? Ehkä turha jatkaa tästä, napit tai ei niin auton myyntiin tai käyttöön tämä ei vaikuta mitenkään.
Varmaan pointti on se, että Appiin siirto on ihan yhtä paha ellei pahempi kuin keskinäyttöön, varsinkin kun on paljon mahdollista että jossain vaiheessa joko se App tai sen vaatima netti lopettaa toimintansa kun auto ikääntyy. Toki harvoin ensimmäisen omistajan huoli, ja toki koskee myös polttiksia joissa näin tehdään.

Ja mitä tulee tuohon kytkimissä sääntelyyn ja halpuutukseen, niin tuskin kukaan väitäkään että se yksin mitään autoa pilaa tai toisaalta tekee täydelliseksi, mutta kyllä se kytkinhalpuutus huono asia on. Ikkunapit on toki vain yksi pieni osa sitä, ja ei toki läheskään niin paha kuin joku pyyhkijöiden siirtäminen näyttöön tai muu vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
 
Varmaan pointti on se, että Appiin siirto on ihan yhtä paha ellei pahempi kuin keskinäyttöön, varsinkin kun on paljon mahdollista että jossain vaiheessa joko se App tai sen vaatima netti lopettaa toimintansa.
Vähän vaikea nuo ikkunat on vaan sieltä kotisohvalta avata napista, näytätkö sellaisen mallin missä tuo onnistuu ja tätä ”halpuutusta” ei ole tehty?
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Kävin ratsastamassa ja jätin kaikki ikkunat auki eli kyllä, enemmän nappeja on enemmän
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Myös etuikkunoita käyttäessä pitää tarkastaa missä asennossa etu/taka valintanappi on tai joskus aukoo virheellisesti väärän ikkunan. Varsinkin Volkkareiden umpisurkea hipaisunäppäin pitää tarkastaa, mutta miksei myös Mersun nappikin, kun se on heti ovenkahvan vieressä. Jokainen ylimääräinen vaihe, joka lisätään tavallisiin toimintoihin, kuten ikkunoiden avaamiseen tai penkinlämmittimien käyttöön, on askel väärään suuntaan.
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Vielä löytyy parkkihalleja, joissa otetaan sisääntullessa tiketti tai leimataan kulkulupa. Mulla esim. n. päivittäin näin. Eli kuskin ikkunalle on useinkin käyttöä. Takaikkunat tavallaan turhat ylipäätään, mutta tuleepa niitäkin joskus auottua, kun auto on parkissa ja moottori ei käy. Tätä ongelmaa ei kyllä sähköautoilla ole, kun voi pöhöttää ilmastointia tarvittaessa.
 
IMG_8121.png


Ihan mielenkiintoinen malli tuo CLA, täytyy käydä aikanaan koeajolla.
Tommy Goldfish kyseli, kuinka paljon on 400 V-latureita ilman 800 V vaihtoehtoa. Tuo Latauskartta.fi jostain syystä antaa täsmälleen samat pallurat valitsi sitten "400 V" tai "400 V ja 800 V". Siten suurin osa tuon kuvasi asemista antaa virtaa myös 800 voltin CLA:lle.

Jos valitsee "800 V", niin Ahvenanmaalle jää kolmen sijaan vain yksi, sinisistä jää jäljelle vain 3/25, Kajaanin koillispuolelta poistuu yksi, Viipurin läheltäkin poistuu yksi ja pari muutakin yksittäistä poistui, mutta ylivoimaisesti suurin osa latausasemista jäi koko Suomen kartalle, vaikka valitsi 800-only.

Katsoin vielä tarkemmin Tiiriön ABC:n, joka löytyy zoomaamalla 400 V-karttaa. Kyllähän siellä onnistuu CLA:n lataus. Pallura säilyykin ennallaan, vaikka valitsisi 800 V-only. Joku bugi tuolla on, koska 400 V ja 400 V + 800 V välillä ei ole eroa. Sieltä ei nyt pysty suodattamaan 400 V-only.

Ensimmäinen kuva on 800 V ja jälkimmäinen 400 V. Ei niissä sinisten lisäksi ole kovin suurta eroa.

Screenshot_2025-07-20-23-54-59-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-07-20-23-55-15-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 653
Viestejä
4 860 225
Jäsenet
78 420
Uusin jäsen
alassa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom