Yleistä keskustelua sähköautoista

Miten hyvin toimii vielä nettiyhteys teillä autoissa?
Käsittääkseni mcu1 on vain 3g-modeemilla ja 3g-verkkohan on kai jo ajettu alas.
Mcu2 sitten on 4g-modeemilla. Näitä kai on jonkun verran päivitetty mcu1 -> mcu2 että on saatu 4g, jotain parin tonnin kuokaa kai ollut kustannus.

Tarvinneeko tuota nettiyhteyttä miten paljon, ja riittäneekö ihan 2g auton etäkomentamiseen?
Ei ole itsellä teslaa mutta nuista jonkun verran lueskellut kun sähköautoihin tutustunut.
Omassakin ilmeisesti modeemi päivitetty, LTE lukee yläreunan asetuksissa

Jonkun verran päivitetty mcu1 -> mcu2 että on saatu 4g, jotain parin tonnin kuokaa kai ollut kustannus.

Tarvinneeko tuota nettiyhteyttä miten paljon, ja riittäneekö ihan 2g auton etäkomentamiseen?
Ei ole itsellä teslaa mutta nuista jonkun verran lueskellut kun sähköautoihin tutustunut.
MCU2 päivitys tosiaan maksaisi 2000€ + radio siihen 500€. + ALV molempiin.

Pelkkä 4G modeemin vaihto tuohon verrattuna halpa, kun noin 200€.
Teslasta siis kyse. Aika moneen muuhun autoon ei modeemia pysty vaihtamaan ollenkaan.

Näköjään heinäkuu oli ihan mahdoton ostaa uutta sähköautoa. Ei vastata kaikkiin viesteihin, puheluihin ja ei soiteta takaisin vaikka luvataan. Kaikista itseä kiinnostavista autoista en ole saanut edes koeajoa sovittua. Lisäksi kahdesta mallista olen webbisivulta klikannut ”pyydä tarjous” mutta kumpaankaan ei ole vastattu. Nämä siis jo pari viikkoa sitten eikä ole roskapostissakaan.

Sitten yksi myyjä liikkeessä jätti meidät pitkäksi ajaksi odottamaan kun hän hakee lounasta :x3: Kerrankin kun sain puolison mukaan koeajolle..

Ilmeisesti autokaupalla menee niin hyvin ettei yksittäisellä asiakkaalla ole väliä. /s

Suurin osa myyjistä selvästi alle kolmekymppisiä (myös Vehossa) mutta ei se todellakaan ole mikään tekosyy. Ennen myyjä toi vaikka auton kotiin koeajolle perjantaina ja sanoi että tulee maanantaina hakemaan pois.

Se kans ärsyttää kun kysyy jotain perusjuttua autosta eikä myyjä osaa vastata. Usein tietää itse autosta enemmän kuin myyjä, eihän se nyt voi olla noin? Jos itse olisin automyyjä opettelisin tuotteista kaiken ulkoa ja myös kilpailijoiden tuotteet jotta voisin perustella miksi kyseinen auto on hyvä ostos.

Varmaan toi Teslan tapa jossa vaan klikataan ostos netissä on enemmän nykypäivää ja muutkin saisi mennä samaan kun ”vanhan ajan” palvelua lasipalatsissa ei ainakaan kesällä saa. En tiedä saisko jos menis ostamaan Porschen Rolex kädessä?

Näköjään heinäkuu oli ihan mahdoton ostaa uutta sähköautoa. Ei vastata kaikkiin viesteihin, puheluihin ja ei soiteta takaisin vaikka luvataan. Kaikista itseä kiinnostavista autoista en ole saanut edes koeajoa sovittua. Lisäksi kahdesta mallista olen webbisivulta klikannut ”pyydä tarjous” mutta kumpaankaan ei ole vastattu. Nämä siis jo pari viikkoa sitten eikä ole roskapostissakaan.

Sitten yksi myyjä liikkeessä jätti meidät pitkäksi ajaksi odottamaan kun hän hakee lounasta :x3: Kerrankin kun sain puolison mukaan koeajolle..

Ilmeisesti autokaupalla menee niin hyvin ettei yksittäisellä asiakkaalla ole väliä. /s

Suurin osa myyjistä selvästi alle kolmekymppisiä (myös Vehossa) mutta ei se todellakaan ole mikään tekosyy. Ennen myyjä toi vaikka auton kotiin koeajolle perjantaina ja sanoi että tulee maanantaina hakemaan pois.

Se kans ärsyttää kun kysyy jotain perusjuttua autosta eikä myyjä osaa vastata. Usein tietää itse autosta enemmän kuin myyjä, eihän se nyt voi olla noin? Jos itse olisin automyyjä opettelisin tuotteista kaiken ulkoa ja myös kilpailijoiden tuotteet jotta voisin perustella miksi kyseinen auto on hyvä ostos.

Varmaan toi Teslan tapa jossa vaan klikataan ostos netissä on enemmän nykypäivää ja muutkin saisi mennä samaan kun ”vanhan ajan” palvelua lasipalatsissa ei ainakaan kesällä saa. En tiedä saisko jos menis ostamaan Porschen Rolex kädessä?
Heinäkuussa on varmasti porukka paljon lomilla joten on kiirettä töissä olevilla ja tuo koskee paljon muutakin muutakin kuin autokauppaa Suomessa. Euroopassa sitten elokuussa vastaava meno ja varmaan osa kaupoista kiinnikin ainakin pari viikkoa.

Toki on varmasti monin paikoin palvelutaso huonontunut, mutta kyllä sähköautoissa on myyjillä aika paljon uuden opettelua eikä se käy niin helposti kun ovat tottuneet polttomoottoreihin. Lisäksi noita malleja ja merkkejä pölähtelee pilvin pimein niin voi olla aika työmää ne opetella. Ihmekös tuo jos IO-technin palstalainen (speksejä ihmetellyt tontitolkulla netissä) tietää ja enemmän kuin autokauppias, varmasti tulee luonnollisemmin tällaiselta porukalta.

Vaihdoin juuri auton pari viikkoa sitten, soitin kolmeen liikkeeseen ja kaikki vastasivat heti. Tarjoukset tulivat kahdesta hyvin nopeasti (alle 1h), kolmannella kesti päivän verran.

Kaikki liikkeet olivat ns. tunnettuja alan liikkeitä.

Mutta kyseessä olikin käytetty auto jota hankittiin/vaihdettiin joten ehkä käytettyjen puolella vähän eri meno. Toki näistä kolmesta liikkeestä kaksi myy myös uusia autoja.

.....
Nyt toki kesälomakausi, mutta myyjät ovat ihmistuntijoita, erottavat heti renkaan potkijat potenttiaalisista ostajista. ainakin omien sanojensa mukaan.

Oma kupla otantani tukee kuitenkin kokemustasi, jos ei ole autoa ostamassa, ihan muista syistä liikkeellä, tai vain ovenkahvoja kokelemassa, niin ovat kimpussa, seuraava perään jos toinen sai pakit. Jos aikaa kuluttamassa ja istahtanut, niin koejo, koeajo.

Siten näitä tarinoita että ollaan tositarkoituksella liikkeellä, niin vaikea saada kontaktia, ja jos saakin, niin ei myyntihaluja. Joo ymmärrän että jotkin yksittäiset tyypit helposti profiloi väistettäväksi, mutta tuota kertoo ihan nekin joiden kanssa on helppotehdä kauppaa, jotka ainakin omasta mielestä muutenkin vaikuttaa potenttiaaliselta, mutta mulla ei ole automyyjän ammattikoulutusta.

Nyt toki kesälomakausi, mutta myyjät ovat ihmistuntijoita, erottavat heti renkaan potkijat potenttiaalisista ostajista. ainakin omien sanojensa mukaan.
Nyt kun sanoit tuli mieleen yksi myyjä, mielestäni sen innostus laantui kun se kysys mun nykyisestä autosta ja sanoin että mulla oli Hullut Päivät pösö kolme vuotta. Luuli varmaan että olen joku Tokmanni-mies tinkaamassa :rofl: Oikeesti olen ihan paska tinkaaja ja maksan aina liikaa kun välttelen kiusallisia tilanteita.

Itsellä ei ole edes vaihtoautoa riesaksi mutta onko sekin nykyään rasite kun uuden hintaa ei voi laskea vaan ylihyvitetään vaihtarista.

Voisihan tuolla olla vaikka yksi kaksi maksullista speciaali myyjää jotka sitten jutustelevat ja kahvittelevat niiden kanssa, jotka tuollaista palvelua kaipaavat.

Vaihdoin juuri auton pari viikkoa sitten, soitin kolmeen liikkeeseen ja kaikki vastasivat heti. Tarjoukset tulivat kahdesta hyvin nopeasti (alle 1h), kolmannella kesti päivän verran.

Kaikki liikkeet olivat ns. tunnettuja alan liikkeitä.

Mutta kyseessä olikin käytetty auto jota hankittiin/vaihdettiin joten ehkä käytettyjen puolella vähän eri meno. Toki näistä kolmesta liikkeestä kaksi myy myös uusia autoja.
Sama, vaihdoin just autoa mutta käytettyyn sähkäriin. K-auto ja rintajuppi olivat lähes rasittavan aktiivisia yhteydenotoissaan, Kamux oli ainut josta ei saanut vastausta vaikka etukäteen kuvittelin toisinpäin kun vaihdokkina oli tarjolla ~20v vanha "helmi"

Sama, vaihdoin just autoa mutta käytettyyn sähkäriin. K-auto ja rintajuppi olivat lähes rasittavan aktiivisia yhteydenotoissaan, Kamux oli ainut josta ei saanut vastausta vaikka etukäteen kuvittelin toisinpäin kun vaihdokkina oli tarjolla ~20v vanha "helmi"
Hmm. olisko se 20v vanha "helmi" se jarru.

K-auto ja Rinta-Jouppi ovat uusien autojan myyjiä, Kamux käytettyjen, ehkä siltä pyyntihinnoista puuttu se paritonnia , ja jos sähkis hylly oli vajaa, niin kohderyhmänä tuoreita bensa-autoja tarjoavat.

No aina luulis että edes soittaisi, sen ymmärrän ettei suoranaista rahatarjousta anna jos tietää että on pitkä.

Mielenkiintoisesti ilmeisesti ix3 on ollut suosittu nimenomaan 20” vanteilla kun ne on kaikki saatavuusrajoitteisia ja Bemari tarjoaa 21” lisämaksutta tilalle.
Tiedä sitten kannattaako moinen kun vaikka on ulkonäöllisesti ”ihan kiva” niin tulee rangessa ja tod. näk. mukavuudessa takkiin.

Tietty jos 20 vanteet hankkii käytettyinä niin voi olla ihan järkevä vaikka ei 21 haluaisi itselle. Vähän vaivaa tietty tulee.

Meillä meni myyjä vaihtoon toisen uuden kohdalla. Vaimo oli soittanut ja myyjä puhui kuin lapselle. Vaimo siis korkeakoulutettu ja tykkää autoista, myyjä ei vissiin tajunnut kenelle puhuu kun aloitti koulutuksen.

Noh vaimo soitti sitten myyntipäällikölle että sinun kautta uusi Volvo, tuolta kusipäältä osteta yhtään mitään :D

No kai tuo maasulku on sitten eri asia sähköautoissa..

Mutta, ei siitä sitten kai mihinkään pääse että sähköautoja ei voi korjata koska se on laitonta, eikä laittomia asioita voi tehdä, kun se on kiellettyä.
Ei sähköautojen korjaaminen ole kategorisesti laitonta ja jossain tapuksissa voi olla hyvinkin helppoa.

Luonnollisesti sähköalalla työskentelevänä en todellakaan lähde huutelemaan, että ei laeilla ja asetuksilla ole merkitystä millään foorumilla. Joudun itsekkin noita jatkuvasti soveltamaan ja en minäkään siitä pidä, että en voi töissä todeta jännitteettömyyttä enää ylesimittarilla. Ihan typerää kantaa standardin mukaista koetinta vain tuo vuoksi, mutta minkäs teet kun vaatimus muuttuu.

Edit: Siihen maasulkuun liittyen ihan tarkoituksella mainitsin, että nyt ei puhuta jakelusta vaan säädetyistä käytöistä.

Mielenkiintoisesti ilmeisesti ix3 on ollut suosittu nimenomaan 20” vanteilla kun ne on kaikki saatavuusrajoitteisia ja Bemari tarjoaa 21” lisämaksutta tilalle.
Tiedä sitten kannattaako moinen kun vaikka on ulkonäöllisesti ”ihan kiva” niin tulee rangessa ja tod. näk. mukavuudessa takkiin.
BMW:llä on varmaan puolentusinaa 20" vannetta configuraattorissa ja 21":iäkin on monia. Todennäköisesti kyse on tietyistä malleista, eikä geneerisesti kaikista 20":sista?

Meillä meni myyjä vaihtoon toisen uuden kohdalla. Vaimo oli soittanut ja myyjä puhui kuin lapselle. Vaimo siis korkeakoulutettu ja tykkää autoista, myyjä ei vissiin tajunnut kenelle puhuu kun aloitti koulutuksen.

Noh vaimo soitti sitten myyntipäällikölle että sinun kautta uusi Volvo, tuolta kusipäältä osteta yhtään mitään :D
Hauskasti tässä on muuten sellainen pieni yksityiskohta, että olen ostanut nyt kahdesti uuden auton naismyyjältä. Joka kerta se tapahtuma ja jälkimarkkinointi on ollut ihan helvetisti parempaa, mitä liimatukilla ja adidaspojilla. Keskustelemaan pystyy järkevästi, luovutuksessa käydään vielä kertaalleen nippelit ja muut läpi kunnolla sekä maalipinta jne. jutut. Tuo, että naiset saa huonoa palvelua autoliikkeissä on kyllä tullut itse todistettua useita kertoja, sen takia aikoinaan Kiakin jäi kauppaan kun kumppania kohdeltiin kuin kehitysvammaista.

Skoda Elroq 80iv tai 80x harkinnassa, puoliso vihdoinkin lämpeni ajatukselle ostaa itselleen sähköauto. Mut varsinainen kysymys, miten selvittää onko autossa LG vai CATL akusto? Harkinnassa vuosimalli -23 autot, voiko päätellä valmistusajankohdan tai vin numeron perusteella tai obd lukijalla selvittää asia. Ja millä obd lukija/softa yhdistelmällä näkee kennojänniteet ja soh lukeman?

Skoda Elroq 80iv tai 80x harkinnassa, puoliso vihdoinkin lämpeni ajatukselle ostaa itselleen sähköauto. Mut varsinainen kysymys, miten selvittää onko autossa LG vai CATL akusto? Harkinnassa vuosimalli -23 autot, voiko päätellä valmistusajankohdan tai vin numeron perusteella tai obd lukijalla selvittää asia. Ja millä obd lukija/softa yhdistelmällä näkee kennojänniteet ja soh lukeman?
Jos olet Facebookissa niin liity Skoda EV Finland -ryhmään ja nakkaa kysymykset sinne. Saat todennäköisesti vastaukset. Hyvä ryhmä jossa kysellään, keskustellaan sekä jaetaan kokemuksia ja vinkkejä Skodan EV malleista.

BMW:llä on varmaan puolentusinaa 20" vannetta configuraattorissa ja 21":iäkin on monia. Todennäköisesti kyse on tietyistä malleista, eikä geneerisesti kaikista 20":sista?
Niin sitä luulisi mutta kaikissa 20” sama juttu, vaihtoehdot on odottaa pidempään tai vaihtaa 21”.

Oli kyllä päinvastainen kokemus. Laitoin nettiautossa ruksin kohtaan, että yhteydenotot sähköpostilla, mutta paskanmarjat, seuraavana päivänä alkoi puhelinralli. Tajusivat kyllä laittaa Whatsapp-viestiä, kun en puheluihin vaivautunut vastaamaan. Nyt sitten opetellaan sähköautoelämää. :thumbsup:

edit: Olikohan Herttoniemen Autokeskus tosin, jossa myyjä oli hieman haluttoman oloinen myymään autoa. Tarjosi vanhasta 4000e vaihdossa vähemmän kuin muut ja oli haluton tinkimään penniäkään. Oli hieman evvk-asenne. Ehkä myyntikiintiö oli täynnä? Tosin eipä tuota olisi ostettu muutenkaan, kun jokainen vanne oli raavittu rotvalliin ja takapuskuriakin koitettu paikkamaalailla kynällä. Samalla rahalla sai priimaakin.

Viimeksi muokattu:
Joo selkeästi on uutisissa vähän värikynää ettei uudet autot muka mene kaupaksi ku laitoin tarjouspyyntöä uudesta bemmi i3 eikä mitään vaivauduttu vastaamaan. Ehkä en muutama vuosi sitten uuden bemarin ostaneena ole potentiaalinen asiakas ni mitä minuun aikaa käyttämään. Luulisin olevan vielä "helppo" asiakas ku ei tarvitse vakuutella ja kertoa uusiksi mitään sähköautohommia.

Muutenkin jotenki aivan uskomattoman huonoa myyntityötä liikkeiltä/maahantuojalta. Luulisi, että just tässä reilu 3v ku ollu tuo alla ni ennemminki sieltä suunnalta oltaisiin muhun yhteydessä että hei, meillä ois uusia malleja, kiinnostelisko? Itse ainakin jos myisin autoja ni just tyylii 2-3v kohdilla laittaisin mailia joka ikiselle jolle olen koskaan myynyt auton.

Joo selkeästi on uutisissa vähän värikynää ettei uudet autot muka mene kaupaksi ku laitoin tarjouspyyntöä uudesta bemmi i3 eikä mitään vaivauduttu vastaamaan. Ehkä en muutama vuosi sitten uuden bemarin ostaneena ole potentiaalinen asiakas ni mitä minuun aikaa käyttämään. Luulisin olevan vielä "helppo" asiakas ku ei tarvitse vakuutella ja kertoa uusiksi mitään sähköautohommia.

Muutenkin jotenki aivan uskomattoman huonoa myyntityötä liikkeiltä/maahantuojalta. Luulisi, että just tässä reilu 3v ku ollu tuo alla ni ennemminki sieltä suunnalta oltaisiin muhun yhteydessä että hei, meillä ois uusia malleja, kiinnostelisko? Itse ainakin jos myisin autoja ni just tyylii 2-3v kohdilla laittaisin mailia joka ikiselle jolle olen koskaan myynyt auton.
Onneksi et ole automyyjä, kun ottaisi päähän tuollainen spämmäily. Paras olisi, että siellä on postituslista, jolle voi halutessaan liittyä.

Harkittiin uuden EV3:n ostamista, mutta kivijalkafirmasta auton ostaminen on kyllä helvetin outo ja huono kokemus. Auto pitää ostaa myyjältä, joka ei oikeastaan halua tehdä kauppoja sun kanssa.
Kun saat siltä myyjältä tarjouksen, se on niin posketon että se ilmeisesti odottaa jotain eipäs-juupas-eipäs vääntöä asiakkaan kanssa jo lähtökohtaisesti jossa tingataan puolin ja toisin eli jonkinlaista sirkusta ja ohjelmaa itselleen ja asiakkaalleen. Hinnat alkaen mallia se ei missään nimessä halua sulle myydä ja vanhasta autosta et saa vaihdossa mitään (siis ehkä 25% vähemmän kuin pyynnit vastaavista) jos se siitä halvimmasta mallista tekee tarjouksen. Ja "tarjous" tarkoittaa listahintaa eli merkittävästi kalliimpaa millä se sama liike myy vastaavaa kohta nettiautossa käytännössä uutena mutta pienillä kilsoilla.

Sitten kun et päädy ostamaan autoa sieltä liikkeestä vaan tilaat Teslan ja pistät edellisen auton myyntiin nettiautoon niin se sama liike on heti valmis maksamaan sun vanhasta autosta paljon enemmän kuin mitä ne oli hyvittämässä silloin autoa ostaessa.

Teslan tilausprosessissa on jonkin verran epäselviä ja tyhmiä kohtia jossa myyjä voisi auttaa (ja toki pitikin kysellä) mutta se on silti 100x selkeämpi ja asiakasystävällisempi kuin se helvetin outo maailma mikä tuo kivijalkamyymälöiden maailma on. Vaikka Tesla ei ole mitenkään tajunnanräjäyttävä auto vaan sellasta tasasta perus pirkkaa, niin siinä määrin se on mukavaa ostaa auto nettikaupasta että voi seuraavakin olla Tesla jos muita merkkejä ei saa oikeaan hintaan ostettua netistä.

@samiv Hyvin kiteytetty. Sain kans eilen yhdestä (uudesta) autosta ”tarjouksen” joka oli tismalleen sama kuin listahinta. Miten sen tanssin pitäisi tästä jatkua, tarjoanko puolet hinnasta kuten huutokauppakeisari? :rofl:

No ehkä eivät vaan halua tehdä kauppaa.

Teslan nollakorkotarjouksia odotellessa…

Itse en saanut Xpengiltä / Inchscapelta ikinä mitään kontaktia. Pistin ensin nettilomakkeella yhteydenottopyynnön koeajosta. Radiohiljaisuus. Soitin suoraan liikkeeseen. Kukaan ei vastaa. Menen paikan päälle. Xpengin myyjä ei ole edes paikalla, samassa liikkeessä Land Rovereita myyvä hoitaa kuitenkin Xpengin koeajoon. Koeajon jälkeen sanoin, että Xpengin myyjä voisi soitella perään. Ikinä ei mitään kuulunut.

Tämän perusteella en kyllä odota Xpengin kovin paljon tekevän myyntiä Suomen markkinoilla...

En ole uutta autoa koskaan ostanut, enkä oikein tiedä mihin siinä varsinaisesti myyjää kaipaisin - paitsi että jos ei ilman myyjää saa ostettua, niin pakko kai sen kanssa on jutella...

Minussa taitaa olla jotain vikaa, kun olen aina saanut hyvää palvelua jopa Inchcapelta (tosin LR:n aikaan ennen kuin se siirtyi SCC:lle ja nythän se on siirtynyt takaisin). Eikä K-autoltakaan ollut koskaan hiljaista. Rehellisesti myös vastasivat viime kierroksella etteivät Skodalla etteivät edellistä Teslaani halua, ei siitä tarvitse hernettä nenään vetää.

En tiedä miten erikoinen tanssi tässä on jonkun mielestä kyseessä, ei tuo mitään asunnon ostamista vielä sentään ole. Kyllähän Teslallakin tulee niitä lisästeppejä ja yhteydenottoja suoraan kun laittaa sinne ehdotuksen että ottavat vaihtoauton.

En ole uutta autoa koskaan ostanut, enkä oikein tiedä mihin siinä varsinaisesti myyjää kaipaisin - paitsi että jos ei ilman myyjää saa ostettua, niin pakko kai sen kanssa on jutella...

Kaiken saa ostettua ilman myyjääkin ihan varmasti, senkus lähettää tilauksen (joka onnistuu jopa yleensä webbisivulta) ja maksaa listahinnan. Se vain ei osalle kommentoijista kelpaa toisin kuin Teslan kohdalla.

Samoilla linjoilla itsekin. Usein tulee itsellä olo, että tiedän kaupan kohteena olevasta autosta enemmän, kuin mitä sitä myyvä taho tietää :D En ole koskaan kaivannut myyjää kertomaan auton ominaisuuksista, koska olen kohtalaisen hyvin perillä niistä jo ennen kuin astun autokaupan ovesta sisään ensimmäisen kerran. Ilmeisesti "peruspulliaiset" (ei siis tekkinörtit) menevät sitten autokauppaan aivan hoomoilasena kyselemään, että mitäs teiltä sattuisi tänään löytymään...

Itse en saanut Xpengiltä / Inchscapelta ikinä mitään kontaktia. Pistin ensin nettilomakkeella yhteydenottopyynnön koeajosta. Radiohiljaisuus. Soitin suoraan liikkeeseen. Kukaan ei vastaa. Menen paikan päälle. Xpengin myyjä ei ole edes paikalla, samassa liikkeessä Land Rovereita myyvä hoitaa kuitenkin Xpengin koeajoon. Koeajon jälkeen sanoin, että Xpengin myyjä voisi soitella perään. Ikinä ei mitään kuulunut.

Tämän perusteella en kyllä odota Xpengin kovin paljon tekevän myyntiä Suomen markkinoilla...
Mä jopa sain kesäkuun puolella nettisivujen kautta jätettyyn koeajopyyntöön vastauksen 3-4 päivän viiveellä, mutta en sitten jaksanut itse enää vastata tuohon yhteydenottoon mitään, eivätkä he myöskään palanneet enää asiaan. Joko heillä on kädet täynnä töitä, tai sitten kesälomat painoivat (ja painavat yhä) kovasti päälle :D

Just näin Xpengin livenä liikkeessä, paljon isompi kuin kuvissa. Se näyttää vähän sellaiselta diktaattorin autolta joka vaatii oman kuskinsa. Aikamoinen limusiini ja oli kyllä kieltämättä tyylikäs mustana.

Seuraava MEB alustan auto Audi A2 e-tron on ensimmäisissä koeajoissa. Kyseessä tosin vielä prototyyppi. Videoita Youtubessa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=W6uXlvawAZc

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=8hpLrFDYx8k

Taitaa siis olla koon ja tekniikan puolesta ID.3 / Cupra Born vastaava versio Audilta, eli isompia akkuja tarjolla kuin MEB+ alustaisiin autoihin. Pitäisi vielä loppuvuoden aikana tulla myyntiin.

Yksilöllistä, mutta yleistäen, myyjän kanssa käydään läpi millaista autoa, mikä sopisi, mitä varusteita, ominaisuuksia, , toimitusta, ja tietenkin hintaa. Ja luovuttaessa perus jutut, toki itsepalvelun vaihtoehtoon voi kuulua luovutuksessa opastus ja asoiden läpikäynti, mitä nyt asiakas sattunut ostamaan.

Jos on itsepalveluna kaikenkatsonut ja päättänyt maksaa pyydetyn, niin myyjän kanssa voi vielä käydä läpi avoimesti, niin ei jää omaan niskaan niin paljoa vastuuta.

Harkittiin uuden EV3:n ostamista, mutta kivijalkafirmasta auton ostaminen on kyllä helvetin outo ja huono kokemus. Auto pitää ostaa myyjältä, joka ei oikeastaan halua tehdä kauppoja sun kanssa.
Kun saat siltä myyjältä tarjouksen, se on niin posketon että se ilmeisesti odottaa jotain eipäs-juupas-eipäs vääntöä asiakkaan kanssa jo lähtökohtaisesti jossa tingataan puolin ja toisin eli jonkinlaista sirkusta ja ohjelmaa itselleen ja asiakkaalleen. Hinnat alkaen mallia se ei missään nimessä halua sulle myydä ja vanhasta autosta et saa vaihdossa mitään (siis ehkä 25% vähemmän kuin pyynnit vastaavista) jos se siitä halvimmasta mallista tekee tarjouksen. Ja "tarjous" tarkoittaa listahintaa eli merkittävästi kalliimpaa millä se sama liike myy vastaavaa kohta nettiautossa käytännössä uutena mutta pienillä kilsoilla.

Sitten kun et päädy ostamaan autoa sieltä liikkeestä vaan tilaat Teslan ja pistät edellisen auton myyntiin nettiautoon niin se sama liike on heti valmis maksamaan sun vanhasta autosta paljon enemmän kuin mitä ne oli hyvittämässä silloin autoa ostaessa.

Teslan tilausprosessissa on jonkin verran epäselviä ja tyhmiä kohtia jossa myyjä voisi auttaa (ja toki pitikin kysellä) mutta se on silti 100x selkeämpi ja asiakasystävällisempi kuin se helvetin outo maailma mikä tuo kivijalkamyymälöiden maailma on. Vaikka Tesla ei ole mitenkään tajunnanräjäyttävä auto vaan sellasta tasasta perus pirkkaa, niin siinä määrin se on mukavaa ostaa auto nettikaupasta että voi seuraavakin olla Tesla jos muita merkkejä ei saa oikeaan hintaan ostettua netistä.
Olisihan tähän voinut lisätä myös kuinka hyvän alennuksen sai uudesta teslasta ja miten muheva hyvitys vanhasta olisi ollut tarjolla?
Puolensa tuossakin, mutta ainakin noissa liikkeissä voi edes yrittää neuvotella hinnoista. Yllättävän moni kuitenkin ottaisi ilomielin vastaan vaikka kuukauden nettopalkan, jos sen saisi haettua pois esimerkiksi 100km päästä.

Seuraava MEB alustan auto Audi A2 e-tron on ensimmäisissä koeajoissa. Kyseessä tosin vielä prototyyppi. Videoita Youtubessa:

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=W6uXlvawAZc

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=8hpLrFDYx8k

Taitaa siis olla koon ja tekniikan puolesta ID.3 / Cupra Born vastaava versio Audilta, eli isompia akkuja tarjolla kuin MEB+ alustaisiin autoihin. Pitäisi vielä loppuvuoden aikana tulla myyntiin.

Muotoilussa on säilytetty onnistuneesti audimainen tylsyys. :) Saa nähdä, miltä näyttää ilman naamioteippauksia.

Jossain, ehkä sähköautomiesten podcastissa tätä eroa vanhojen valmistajien ja Teslan välillä selitettiin. Teslalla hinta on siinä hinnastossa ja huomenna se voi olla 5000 € vähemmän ja kuukauden päästä 2000 € enemmän joka saattaa olla harmillinen tai vähintää hämmentävä tilanne auton juuri ostaneelle tai jollekkin joka juuri omaa käytettyään myy. Perinnemerkeillä taas ei tuota tehdä vaan pistetään joku vaihtoautosta lisähyvitys tai vetokoukku ja talvirenkaat kaupan päälle kampanja käyntiin. Teslallakin ehkä on nyttemmin rahoituttu ja hintaa säädetään noiden rahoituskampanjoiden kautta?

Uutta ostavalle Teslan tyyli on myös selkeä mutta ehkä turhauttava. Jos ei esim. hyvitys vanhasta kelpaa niin ainakaan puhelimessa eivät suostuneet hinnasta keskustelemaan. Perinnemerkin myymälässä on se myyjä jonka kanssa veivata. Lopputulos voi olla se että se listahinnalta kalliimpi perinnemerkki olikin halvempi kuin Tesla kun hetken jaksaa vängätä. Kaikki vänkäys voi olla myös vain ajan haaskausta.

Itse en ole uutta tai käytettyä koskaan listahinnalla ostanut mutta jos sellaista tekee niin ehkä muillakin merkeillä se onnistuu ilman myyjää.

Missä kaikissa automalleissa on lemmikkimoodi? Teslassa ja nykyisessä Polestar 4:ssa on ja se on yksi ehto, jonka pitää täyttyä uutta etsiessä. Mutta löytyykö mistään muusta?

Missä kaikissa automalleissa on lemmikkimoodi? Teslassa ja nykyisessä Polestar 4:ssa on ja se on yksi ehto, jonka pitää täyttyä uutta etsiessä. Mutta löytyykö mistään muusta?
Skodan sähkiksiin tuli appsi-pohjaisena päivityksenä "camping mode", jolla saa ilmastoinnin pysymään päällä max 10h. Toki auton ruudulta sitä ei vanhemmissa malleissa saa käyntiin (ilmeisesti uusissa/tulevissa saa) ja autossa se ei näy ohikulkijoille. Ehkä Peaqissa se voi olla autossakin jo..

Just näin Xpengin livenä liikkeessä, paljon isompi kuin kuvissa. Se näyttää vähän sellaiselta diktaattorin autolta joka vaatii oman kuskinsa. Aikamoinen limusiini ja oli kyllä kieltämättä tyylikäs mustana.
Näitkö Xpeng P7+ mallin vai jonkun erityisen muun?

5.07 metriä on tuon P7+ mallin pituus. Eli samaa luokkaa Tesla Model S:n kanssa tai jopa vähän tuota pitempi.

IMG_20260723_131517~2.jpg

Skodan sähkiksiin tuli appsi-pohjaisena päivityksenä "camping mode", jolla saa ilmastoinnin pysymään päällä max 10h. Toki auton ruudulta sitä ei vanhemmissa malleissa saa käyntiin (ilmeisesti uusissa/tulevissa saa) ja autossa se ei näy ohikulkijoille. Ehkä Peaqissa se voi olla autossakin jo..
Skodan Camp-mode on ainakin minusta liian riskialtis koiran tai lapsen autoon jättämistä varten jos ei itse ole auton vieressä - se vaatii jatkuvasti toimivan nettiyhteyden ja jos ollaan tukiaseman kuuluvuuden rajoilla tai tulee jotain muuta fibaa, niin ilmastointi voi vain katketa.

Tuo näyttöilmoitus on aika oleellinen osa ettei takaisin tullessa paikalla ole joku innokas eläinoikeusaktivisti rikotun ikkunan vieressä.

Tuo näyttöilmoitus on aika oleellinen osa ettei takaisin tullessa paikalla ole joku innokas eläinoikeusaktivisti rikotun ikkunan vieressä.
NIin se on joo, voi myös itse askarrella kyltin jonka ripustaa paikalleen, mutta ehkä se on monelle vähän turhan DIY-henkinen koriste arvokkaassa autossa :D Minua ei haittaa.

Vaikka erillistä camp/pet modea ei löydykään niin ainakin uudemman mallin Toyota bZ4X:n (ja Touringin) voi yksinkertaisesti vaan jättää käyntiin, jolloin ilmastointikin luonnollisesti pysyy päällä. Ovet saa lukkoon käyttämällä kaukosäätimen sisältä löytyvää rauta-avainta.

Kiitos vastauksista! On siis muutamia vaihtoehtoja tullut lisää pet modeen. Pidän tärkeänä, että se varmasti toimii ja näytöllä on ilmoitukset, joten kiertoratkaisut ei riittävän hyviä. Mielenkiinnolla olen odotellut Riviania saapuvaksi Eurooppaan, mutta ei taida tulla ennen helmikuuta, joten pitää tehdä muita ratkaisuja ennen sitä.

Kiitos vastauksista! On siis muutamia vaihtoehtoja tullut lisää pet modeen. Pidän tärkeänä, että se varmasti toimii ja näytöllä on ilmoitukset, joten kiertoratkaisut ei riittävän hyviä. ...

Haluat ehdottomasti ?
- Automatiikka pitää ilmanvaihdon ja lämpötilan jossain halutussa vaihteluvälissä (lämitys, tuuletus, jäähdytys), vähintään jonkin minimi ajan.
- Jollain näytöllä lukee "lemmikkitila" tai muuta vastaavaa ? (tällä saa poissuljettua muulla tavalla brändätyt toteutukset)

Todennäköisesti haluat.
- Ovet, ym lukossa niin ettei ulkoa pääse sisään ilman "avainta", eikä sisältä pääse ulos, tai jos pääsee, niin riittävän vaikeasti. sisällä napit ei toimi, mukaan lukien ikkunan nostimet napit.

Hälyt ym ei haittaa, mutta jos pidempiaikoja (> 1h) vaikeassa oloissa, niin olosuhde hälyt, toimintahäiriötä varten erillisiä.

Jossain, ehkä sähköautomiesten podcastissa tätä eroa vanhojen valmistajien ja Teslan välillä selitettiin. Teslalla hinta on siinä hinnastossa ja huomenna se voi olla 5000 € vähemmän ja kuukauden päästä 2000 € enemmän joka saattaa olla harmillinen tai vähintää hämmentävä tilanne auton juuri ostaneelle tai jollekkin joka juuri omaa käytettyään myy. Perinnemerkeillä taas ei tuota tehdä vaan pistetään joku vaihtoautosta lisähyvitys tai vetokoukku ja talvirenkaat kaupan päälle kampanja käyntiin. Teslallakin ehkä on nyttemmin rahoituttu ja hintaa säädetään noiden rahoituskampanjoiden kautta?

Uutta ostavalle Teslan tyyli on myös selkeä mutta ehkä turhauttava. Jos ei esim. hyvitys vanhasta kelpaa niin ainakaan puhelimessa eivät suostuneet hinnasta keskustelemaan. Perinnemerkin myymälässä on se myyjä jonka kanssa veivata. Lopputulos voi olla se että se listahinnalta kalliimpi perinnemerkki olikin halvempi kuin Tesla kun hetken jaksaa vängätä. Kaikki vänkäys voi olla myös vain ajan haaskausta.

No sehän siinä on kun niillä on se listahinta, joka ei ole auton oikea hinta, mutta siitä pitää aloittaa aloittaa ne tanssit, hemmetin hölmö systeemi. Teslan oikea lopullinen hinta on siellä nettisivulla ja thats it. Teslan arvo ei myöskään tipu heti kaupasta ajaessa suhteessa "listahintaan" kun se listahinta on samalla oikea hinta. Perinnemerkeillä kun on aluksi tuo listahinta ja sitten jollain sirkusmenoilla puolin ja toisin sen myyjän kanssa sitten pääsee siihen oikeaan hintaan.

Esimerkiksi se pikkuakkuinen EV3 olisi ollut perkeleen ankea ajaa sieltä kaupasta ulos yli 40keur hintaan (renkaineen ja mattoineen tms. lisämyynteineen) kun samainen autoliike myy seuraavana viikkona "esittelyautoja" eli uusia varastoautojaan alle 500km kilsoilla 34keur hintaan. Tai vielä kalliimmalla jos niille olisi antanut vanhan 19keur arvoisen auton 14keur hintaan vaihdossa.

Itse en ole uutta tai käytettyä koskaan listahinnalla ostanut mutta jos sellaista tekee niin ehkä muillakin merkeillä se onnistuu ilman myyjää.

Enemmistö ei varmaankaan, mutta kaippa niitäkin on koska eihän se pelleily sen automyyjän kanssa muuten alkaisi siitä tarjouksesta joka on listahinta ja siihen päälle sitten jotain ylihintaisi lisävarusteita (tai ne hemmetin kalliit renkaat) joita ei edes ollut pyytänyt tarjoukseen mukaan.

Teslan oikea lopullinen hinta on siellä nettisivulla ja thats it.

Ei varsinaisesti. Teslan kanssa tanssitaan korkotarjouksien kanssa ja "valmiiksi konfiguroitujen" autojen kanssa. Harvempi taitaa oikeaa listahintaa maksaa tälläkään foorumilla, vaan kaikki odottavat jonkinlaista lisälahjaa, eli alennusta.

Toisen kanssa se onnistuu myyjän kanssa, toisen kanssa se onnistuu leikkimällä F5-nappulan kanssa. Peli on kuitenkin sama.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 860
Jäsenet
84 388
Uusin jäsen
RetKiKimppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom