Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin tämä siis riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka paljon ajaa vuodessa. Jos ajaa 30tkm/v, menee bensoihin 300e/kk jos kulutus 6l ja aine maksaa 2e. Sähköllä 30tkm, kulutus 16kWh ja sähkö 15snt, maksaa 60e/kk.

Jos ajaa yhtään enempi ja on mahdollisuus kohtuu hintaiseen lataamiseen sähköauto tulee halvemmaksi verrattiin sitten uutta sähköautoa ja tonninpommi polttista.
Itse laskin että vaikka lataisin Punkeron K-cittarin latauspisteellä, 30c/kWh, se tulisi siltin halvemmaksi kuin tankata kahden viikon välein dieseliä löpöä, varsinkaan näillä hinnoilla. Keskinmäärin 120€ kk mennyt polttoaineeseen vuosina '22-'26. 18tkm 25tkm vuodessa. 16 kWh kulutuksella tulisi kk 100€ maksamaan.

Edit: oli käyny virhe ajetussa määrässä vuodessa, laskettu reilut 100 km x työpäivät 252, vaikka oikea määrä olikin 18tkm.

Viimeksi muokattu:
Mulla polttikset on aina vieny sen liki kympin sadalla, koska ajoprofiili on paljon motaria ja sit kaupunkia. Hyvin vähän ns. 80-100 km/h teitä, joissa pääsee autolla kuin autolla kohtuu pienellä. Sähköäkin tuntuu menevän, mutta ihan ilmaistahan se varsinainen ajo sähköllä on, kun on tottunut kymppikulutukseen. Muuten se on just niin, että pääomakulut dominoi. Halvalla autolla saa halvat kilsat käyttövoimasta riippumatta.
Tesla Model S 90D sähkönkulutus on ollut 20.3 (tai 203 näyttää siis auto) ja ajoa tullut 45tkm. Joku Model 3 kuluttaisi vielä aika selkeästi vähemmän.

Nyt oon ajanut diesel pakettiautolla 600km. Ja siis kuomukärry on ollut perässä. Toki näppärä, kun sähköä ei ole tavinnut ladata kärry perässä. Opel Insignia 2.0, 130hv, vuosimalli 2010.

Opelin kulutus ajotietokoneen mukaan 8.8. Eli lähentelee 10 litraa? Ajo niin reipasta, kuin mahdollista, eli suurin osa 110km/h gps nopeutta. Toki myös vähän kaupunkiajoa myös. Teslalla ajo on ollut yhtä reipasta tai vähän reippaanpaa vielä, kun tohtii ohittaa turvallisemmin, kun ei ole kärry perässä ja tehoa huomattavasti enemmän.

Sähkölaskussahan se sähköauto ei nyt mitenkään merkittävästi tunnu? Kesällä pörssisähkö ja talvella kiinteä hinta. Latauskin on ollut vaan 13A suko.

Opel pitäisi kuluttaa siis aika vähän, kun on diesel. Mutta toki kärry ja reipas ajo lisää kulutusta. Tosin jo yli 300tkm ajettu auto, mutta silti toimiva. Se maksoi 1900€ varmaan 2 vuotta sitten. Mutta molemmissa autoissa aina jotain korjaamista, kun Teslallakin on ajetti 269tkm.

Tuollainen auto ja kärry siis kakkosautossa.

Screenshot_2026-08-01-08-29-03-098_com.google.android.apps.photos.jpg

. Keskinmäärin 120€ kk mennyt polttoaineeseen vuosina '22-'26. 25tkm vuodessa. 16 kWh kulutuksella tulisi kk 100€ maksamaan.
vajaa 1500€ (1440€) vuodessa, noin kuus senttiä kilometri, kuus euroa satakilometriä, vaikka löpöllä (polttoöljy?) ajaisi, niin todella vähällä liikkuu, mutta oletetaan että ihan korkemammin verotetulla niin tuona aikana diesel siellä kahden euron molemmin puolin, ja ne putinin ja trumpin erikoiset missä reilusti yil kahden.

Sillä ynnäsin että 16kWh/100km sähkiskulutus ympärivuotisessa ajossa on aika tiukka , vaikka en nyt väitä etteikö jollain ajoprofiililla nuukalla autolla onnistuisi. Lämitys ja vauhti tuppaa vaatia veronsa. Ja ihmisten kulutusvertauksia kun vertailee niin jotkut julkaisee verkosta otetun , siis ostetun sähkön mukaan laskettuja jotkut ajossa akusta kulutetun.

vajaa 1500€ (1440€) vuodessa, noin kuus senttiä kilometri, kuus euroa satakilometriä, vaikka löpöllä (polttoöljy?) ajaisi, niin todella vähällä liikkuu, mutta oletetaan että ihan korkemammin verotetulla niin tuona aikana diesel siellä kahden euron molemmin puolin, ja ne putinin ja trumpin erikoiset missä reilusti yil kahden.

Sillä ynnäsin että 16kWh/100km sähkiskulutus ympärivuotisessa ajossa on aika tiukka , vaikka en nyt väitä etteikö jollain ajoprofiililla nuukalla autolla onnistuisi. Lämitys ja vauhti tuppaa vaatia veronsa. Ja ihmisten kulutusvertauksia kun vertailee niin jotkut julkaisee verkosta otetun , siis ostetun sähkön mukaan laskettuja jotkut ajossa akusta kulutetun.
Joo, mulla ei nyt vielä ole kuin vasta kuukauden kokemus ja sekin kesän kulutuksella, että en tiedä kuinka paljon kulutus on talvella. Mulla oli aiemmin C30 Volvo 1.6D, jolla kulutus oli about 4.5l/100km kesät talvet, kun kotona oli johdon nokassa ja töissä sai kans pistää töpseliin talvella. Tuossa tietysti talvella Dieselauto vei sen 3 kWh per työpäivä sähköä omasta pussista ja toiset 3kWh työnantajan pussista...

Itse siis perustelin itselleni että vaikka maksaisin koko vuoden ajot tolla K-cittarin pihassa olevan latauksen hinnalla niin tulisi siltin halvemmaksi ajaa sähköautolla kuin tuolla dieselillä. Kotona talon katolla on paneelit ja pörssisoppari niin käytännössä ilmaista ajoa näin kesäisin.

Itse laskin että vaikka lataisin Punkeron K-cittarin latauspisteellä, 30c/kWh, se tulisi siltin halvemmaksi kuin tankata kahden viikon välein dieseliä löpöä, varsinkaan näillä hinnoilla. Keskinmäärin 120€ kk mennyt polttoaineeseen vuosina '22-'26. 25tkm vuodessa. 16 kWh kulutuksella tulisi kk 100€ maksamaan.
Miten on voinut mennä vain 120€/kk dieseliin, jos ajaa 25tkm vuodessa? 120€ saa 60l jos hinta 2€/l. Tällä kaavalla kulutus olisi alle 3l/100km..

Miten on voinut mennä vain 120€/kk dieseliin, jos ajaa 25tkm vuodessa? 120€ saa 60l jos hinta 2€/l. Tällä kaavalla kulutus olisi alle 3l/100km..
Joo nää luvut ei kyllä mätsää, paitsi jos ollaan jossain ihan muualla kuin Suomessa ja diesel on maksanut 22-26 noin 1,3€/l.
Keskinmäärin 120€ kk mennyt polttoaineeseen vuosina '22-'26. 25tkm vuodessa.
Mulla oli aiemmin C30 Volvo 1.6D, jolla kulutus oli about 4.5l/100km kesät talvet

Tiedän lähipiiristä montakin itse roplaavaa. Jos he vaihtaisivat sähkäriin se olisi taloudellinen katastrofi heille. Ja yksikään heistä ei töikseen roplaa, vaan taloudellisen tilanteen sanelema pakko. Töissä käydäkseen, vaikka pääkaupunkiseudulla ollaankin, tarvitsevat kulkuvälineen.
Siis jos sitä autoa käyttää jatkuvasti, niin sähköautoon vaihtaminen ei voi olla taloudellinen katastrofi, koska kulut eivät kasva, koska sen aiemmin polttoaineeseen käytetyn summan voi laittaa auton lyhentämiseen, ja jossain kohtaa se auto on maksettu.

Tuo kun foorumeilla puhutaan kuinka itse autoaan roplaavat muuttuvat yhtäkkiä täysin kädettömiksi jos auton moottori muuttuu on kyllä aika erikoista.. Tai ehkä käytännössä tuota viljelevät ne kädettömät jotka eivät itse pysty sille autolleen tekemään muuta kuin tilaamaan hinurin.

Mä tunnen useammankin ihmisen joka korjaa autojaan itse, ja tietysti jotkut ei sähköautoa ikinä suostu ostamaan, mutta ei syy ole se etteivätkö ne osaisi sitä korjata siinä missä "tavallistakin" autoa. Kun noita autoja on jonkinverran roplannut, niin se auton roplaaminen onnistuu edelleen yhtälailla vaikka se olisikin sähkäri, eikä se raja jossa täytyy nostaa kädet pystyyn normaalilla DIY kaverilla käytännössä muutu mihinkään.

Siis jos sitä autoa käyttää jatkuvasti, niin sähköautoon vaihtaminen ei voi olla taloudellinen katastrofi, koska kulut eivät kasva, koska sen aiemmin polttoaineeseen käytetyn summan voi laittaa auton lyhentämiseen, ja jossain kohtaa se auto on maksettu.

Tuo kun foorumeilla puhutaan kuinka itse autoaan roplaavat muuttuvat yhtäkkiä täysin kädettömiksi jos auton moottori muuttuu on kyllä aika erikoista.. Tai ehkä käytännössä tuota viljelevät ne kädettömät jotka eivät itse pysty sille autolleen tekemään muuta kuin tilaamaan hinurin.

Mä tunnen useammankin ihmisen joka korjaa autojaan itse, ja tietysti jotkut ei sähköautoa ikinä suostu ostamaan, mutta ei syy ole se etteivätkö ne osaisi sitä korjata siinä missä "tavallistakin" autoa. Kun noita autoja on jonkinverran roplannut, niin se auton roplaaminen onnistuu edelleen yhtälailla vaikka se olisikin sähkäri, eikä se raja jossa täytyy nostaa kädet pystyyn normaalilla DIY kaverilla käytännössä muutu mihinkään.
Sähkiksestä puuttuu juuri ne komponentit joita DIY kaveri haluaisi roplata. Mutta ilmeisesti ajatus on se että DIY miehellä se korjaaminen on harrastus, ja niisä menoista jyvitetään auton kuluihin lähinnä varaosat. Mutta sähkiksen kuiluhin sitten laitetaan marmorihinnat.

Mutta arjessa, tonnin pommeilla ajelee moni joille ns kuskin kontolle kuuluvatkin ovat rajoilla. Nyky hintasolla leimatusta ehjästä "tonninpommista" joutuu maksamaan useamman tonnin, ja tonnin arvoiseksi se muuttuu sillä hetkellä kun sille pitäisi jotain tehdä että edes menee leimasta läpit, tai ylipäätään voi ajaa.

Niin no, nuo nyt ovat semmoisia joilta onnistuu koneremonttia myöten kaikki, ja talli täynnä työkaluja. Autot alla on aina vanhoja ritsoja mutta teknisesti viimeisen päälle kunnossa.

Maasulku???? Tuskin kovin moni DIY rassaaja niiden kanssa on paininut jos ei sähkistä ole aiemmin ollut. Toinen raja on lainsäädäntö. Eli kyllä ne rajat muuttuu ja paljonkin vaikka olisi kuinka paljon autojen kanssa aiemmin touhunnut

Kuinka moni tietää mikä on raja-arvo missä mennään maasulkuun?

Viimeksi muokattu:
Joo, mulla ei nyt vielä ole kuin vasta kuukauden kokemus ja sekin kesän kulutuksella, että en tiedä kuinka paljon kulutus on talvella. Mulla oli aiemmin C30 Volvo 1.6D, jolla kulutus oli about 4.5l/100km kesät talvet, kun kotona oli johdon nokassa ja töissä sai kans pistää töpseliin talvella. Tuossa tietysti talvella Dieselauto vei sen 3 kWh per työpäivä sähköä omasta pussista ja toiset 3kWh työnantajan pussista...

Itse siis perustelin itselleni että vaikka maksaisin koko vuoden ajot tolla K-cittarin pihassa olevan latauksen hinnalla niin tulisi siltin halvemmaksi ajaa sähköautolla kuin tuolla dieselillä. Kotona talon katolla on paneelit ja pörssisoppari niin käytännössä ilmaista ajoa näin kesäisin.
Kulutus ei missään nimessä voi olla sama kesät talvet vaikka olisi tolpassa kiinni.

Niin no, nuo nyt ovat semmoisia joilta onnistuu koneremonttia myöten kaikki, ja talli täynnä työkaluja. Autot alla on aina vanhoja ritsoja mutta teknisesti viimeisen päälle kunnossa.
Ei tuollaiselle kaverille se sähköautokaan samanlainen mörkö ole kuin keskiverto näppisoturille, se on vain tekninen laite.. Tälle foorumille sopiva veraus voisi olla että monelleko läppärin korjaavalle serverin avaaminen olisi aivan hirveä ajatus? Tai toisinpäin? (Varmasti on täälläkin ihmisiä joita ei PC:n pellin alle saa katsomaan)

Sitäpaitsi, koneremontti ei ole erityisen vaikea toimenpide. Työläs se kyllä on, eikä niitä käytännössä ole syytä normaaliin autoon tehdä, mutta edistyneen autoharrastajan kannalta koneremppa on suhteellisen yksinkertainen toimenpide, paljon vaikeampiakin korjauskohteita on. Tai oikeastaan se vaikein osuus harvoin on se itse korjaaminen.

Toki taitoa vaativia asioita on, esimerkiksi vaikka korityöt. Siisti ja kestävä korikorjaus on periaatteessa yksinkertaista, mutta ei sekään helppoa ole.

Maasulku???? Tuskin kovin moni DIY rassaaja niiden kanssa on paininut jos ei sähkistä ole aiemmin ollut. Toinen raja on lainsäädäntö. Eli kyllä ne rajat muuttuu ja paljonkin vaikka olisi kuinka paljon autojen kanssa aiemmin touhunnut

Kuinka moni tietää mikä on raja-arvo missä mennään maasulkuun?
Raja-arvo lienee siinä kun suojalaite pysäyttää toiminnon. ja DIY rassaaja lähtee tuotakin vikaa selvittämään ihan kuten mitä tahansa muutakin vikaa. Ronkkimalla, tutkimalla ja tietoa keräämällä.

Enkä usko että tuo asioiden laillisuuden pohtiminen nyt muutenkaan ensisijaisena huolenaiheena DIY rasssaajalla. On liikkunut huhuja että ovat joskus virittäneetkin autoja, ihan omin lupineen.

E:btw maasululla on perinteisesti tarkoitettu tilanetta jossa esim puu on kaatunut sähkölinjan päälle. Mitä sä nyt tarkoitat sähköauton yhteydessä tuolla maasululla?

Viimeksi muokattu:
Raja-arvo lienee siinä kun suojalaite pysäyttää toiminnon. ja DIY rassaaja lähtee tuotakin vikaa selvittämään ihan kuten mitä tahansa muutakin vikaa. Ronkkimalla, tutkimalla ja tietoa keräämällä.

Enkä usko että tuo asioiden laillisuuden pohtiminen nyt muutenkaan ensisijaisena huolenaiheena DIY rasssaajalla. On liikkunut huhuja että ovat joskus virittäneetkin autoja, ihan omin lupineen.

E:btw maasululla on perinteisesti tarkoitettu tilanetta jossa esim puu on kaatunut sähkölinjan päälle. Mitä sä nyt tarkoitat sähköauton yhteydessä tuolla maasululla?
Millä ihmeen tavalla auton virittäminen liitty sähköturvallisuuslakiin ja aiheeseen kuuluviin asetuksiin kun keskustellaan sähköautoista?i

Kun puhutaan säädetyistä sähkömoottorikäytöistä eikä sähkönjakelusta, mikä kasittääkseni liittyy hyvinkin olennaisesti sähköauton toimintaan on maasulku aika yleinen vika myöskin näiden kanssa. Jos on vähänkään opiskellut tai työskennellyt noiden kanssa niin tietää kyllä ongelman ja aiheuttajat hyvin. Toki auto sanoo vain jotain "EV järjestelmässä vika. Vie välittömästi huoltoon". Koodit sitten ehkä antaa jotain suuntaa missä se voi olla. Inu vain sanoisi platonisesti "maasulku" tai pelkkä koodi, mutta tuo lipsuu jo eri puolelle. Autoissa syy voi olla niinkin typerä kuin väärän öljyn käyttäminen kylmäaineen seasssa. Tuohan toki nyt helposti löytyy vain "ronkkimalla". Ihan samanlailla löytää "ronkkimalla" sen, että virtojen summa ei olekkaan nolla ja vehkeet ei pelaa ja sitä rataa 🤣🤣.

Voidaan sanoa myös yksinkertaisemmin sanoa eristysvika -> eristysvastus jossainpäin järjestelmää liian alhainen.

Kulutus ei missään nimessä voi olla sama kesät talvet vaikka olisi tolpassa kiinni.
Miksei? Tietysti kk sisällä kun tankkas 2-3 kertaa niin niissä oli heilahtelua, mutta keskikulutus oli aika sama.

Joo nää luvut ei kyllä mätsää, paitsi jos ollaan jossain ihan muualla kuin Suomessa ja diesel on maksanut 22-26 noin 1,3€/l.
Itseasiassa tuossa on minulla käynyt virhe. Laskin päässä noi kilsat, kun matka on karvan päälle 100km ja työpäiviä on 252. Tarkempi taulukon tihrustaminen antoi luvuksi n. 18tkm.

Viimeksi muokattu:
Puhumattakaan persaukisten vanhat autot vie sen 7-8l yllätävän moni tuttava ei edes ole koskaan laskenut paljo se vanha romu syö euroja kuussa. Sähköautolla pääsee lähelle samaa tai hieman kalliimpi mitä pommit, mutta auto on 10-15v tuoreempi.
Mutta 10ke ei saa passatin kokoluokkaa olevaa farmaria sähkiksenä joten ei se paljon auta vaikka kuluttaa vähän. Toiset ei halua sijoittaa autoon paljon rahaa ja kulutus riippuu siitä paljon autolla ajaa eli polttiskaan ei kuluta jos ei aja.

Mutta 10ke ei saa passatin kokoluokkaa olevaa farmaria sähkiksenä joten ei se paljon auta vaikka kuluttaa vähän. Toiset ei halua sijoittaa autoon paljon rahaa ja kulutus riippuu siitä paljon autolla ajaa eli polttiskaan ei kuluta jos ei aja.
Tottakai riippuu kilometreistä, itsellä on kakkosautona tonnin pommi joka kuluttaa tuon verran, jos sillä ajaisin kaikki ajot bensaan menisi näillä hinnoilla 800e/kk.

Tottakai riippuu kilometreistä, itsellä on kakkosautona tonnin pommi joka kuluttaa tuon verran, jos sillä ajaisin kaikki ajot bensaan menisi näillä hinnoilla 800e/kk.
Niin mutta jos ei halua 10ke enempää autoon laittaa niin ei silloin saa sähkistä tuossa kokoluokassa.

Sitten voi ostaa polttomoottoriauton mikä ongelma tuo on? Itse vaihdoin 4000e autosta 40ke sähköautoon, koska se tulee halvemmaksi seuraavan 10v aikana, ei kiinnosta paljon arvonalenemat, kun ajaa loppuun.
Ei olekaan ongelma, kommentoin vain tuohon kulutuslaskelmaan ettei se aina auta vaikka halvempaa olisi jos ei halua sijoittaa pääomaa sähkikseen. Tämähän korjaantuu kun noita sähkiksiä alkaa olemaan vanhempia ja/tai edullisempia tarjolla ajan kuluessa.

Millä ihmeen tavalla auton virittäminen liitty sähköturvallisuuslakiin ja aiheeseen kuuluviin asetuksiin kun keskustellaan sähköautoista?i

Kun puhutaan säädetyistä sähkömoottorikäytöistä eikä sähkönjakelusta, mikä kasittääkseni liittyy hyvinkin olennaisesti sähköauton toimintaan on maasulku aika yleinen vika myöskin näiden kanssa. Jos on vähänkään opiskellut tai työskennellyt noiden kanssa niin tietää kyllä ongelman ja aiheuttajat hyvin. Toki auto sanoo vain jotain "EV järjestelmässä vika. Vie välittömästi huoltoon". Koodit sitten ehkä antaa jotain suuntaa missä se voi olla. Inu vain sanoisi platonisesti "maasulku" tai pelkkä koodi, mutta tuo lipsuu jo eri puolelle. Autoissa syy voi olla niinkin typerä kuin väärän öljyn käyttäminen kylmäaineen seasssa. Tuohan toki nyt helposti löytyy vain "ronkkimalla". Ihan samanlailla löytää "ronkkimalla" sen, että virtojen summa ei olekkaan nolla ja vehkeet ei pelaa ja sitä rataa 🤣🤣.

Voidaan sanoa myös yksinkertaisemmin sanoa eristysvika -> eristysvastus jossainpäin järjestelmää liian alhainen.
Aika DIY meininkillä ite pidän autoja liikenteessä. Mm. ohjausvaihde ja etuperä oli tuossa viimeviikolla 3. autosta pöydällä. Vaihteenvaihtajan tunnistinmoduulikin oli pöydällä auki kun ei peruutusvalo syty. Kohta pitäisi lähteä tutkimaan mistä katsastuksessa hylyn tuonot liian korkea lambda arvo johtuu.

Täytyy sanoa jos tohon EV6 tulee joku EV järjestelmän häiriövalo tauluu niin ei kyllä ole aavistustakaan mistä lähtisin asiaa etsimään. Pitäisi vähintään joku diagnostiikkavehje olla jolla saisi perus OBDII parempaa tietoa tai sitten tuurilla vaihtaa jotain sensoreita/moduleita. Jos joskus talouteen tulee toinen edullisempi sähköauto niin aika isolla todennäköisyydellä Tesla ihan vaan DIY ystävällisyyden vuoksi.

Ei olekaan ongelma, kommentoin vain tuohon kulutuslaskelmaan ettei se aina auta vaikka halvempaa olisi jos ei halua sijoittaa pääomaa sähkikseen. Tämähän korjaantuu kun noita sähkiksiä alkaa olemaan vanhempia ja/tai edullisempia tarjolla ajan kuluessa.
Sen takia on keksitty autolainat että ei tarvitse sijoittaa omaa pääomaa.

No ei kaikki silti halua laittaa rahaa erityisen paljon tuohon. Tai sanotaanko että oma kulkine ei voi maksaa 12te enempää missään olosuhteissa. Sillä ei isoa sähköautoa saa toistaiseksi.

Ei ole mitään järkeä ottaa lainaa vain siksi, että saisi sähköauton, kun ilman lainaa saa hankittua polttomoottoriauton. Ylipäänsä en ymmärrä sitä kiimaa mikä joillakin on sähköautoihin. Olen nähnyt sekaisin menneitä tuttavia, jotka ovat vaihtaneet premium-autosta johonkin paskaan ja halpaan autoon vain siksi, että piti kiimassa saada sähköauto, mutta ei ollut varaa kuitenkaan hankkia premium-sähkäriä.

Ei ole mitään järkeä ottaa lainaa vain siksi, että saisi sähköauton, kun ilman lainaa saa hankittua polttomoottoriauton. Ylipäänsä en ymmärrä sitä kiimaa mikä joillakin on sähköautoihin. Olen nähnyt sekaisin menneitä tuttavia, jotka ovat vaihtaneet premium-autosta johonkin paskaan ja halpaan autoon vain siksi, että piti kiimassa saada sähköauto, mutta ei ollut varaa kuitenkaan hankkia premium-sähkäriä.
Ovat siis vaihtaneet jostain vanhasta premium-merkistä reilusti uudempaan ei-premiumiin. Ei kai pitäisi olla iso yllätys, että hintalappu on samaa luokkaa. Vain suomalainen osaa olla kateellinen jollekin yli 10 vuotta ja 250tkm rullatulle saksalaiselle bensahirmulle ja viereisessä ruudussa seisovan uuden Octavian omistajalle nauretaan ja pidetään köyhänä.

Sitten kun ymmärtää, että kannattaako maksaa siitä premium-merkin tuomasta imagohinnasta extraa vaiko niistä ominaisuuksista, joita itse oikeasti arvostaa niin voi hyvin valinta kohdistua ei-premiumiin. Ei testeissäkään ne premiumit aina keulalla ole.

Ovat siis vaihtaneet jostain vanhasta premium-merkistä reilusti uudempaan ei-premiumiin. Ei kai pitäisi olla iso yllätys, että hintalappu on samaa luokkaa. Vain suomalainen osaa olla kateellinen jollekin yli 10 vuotta ja 250tkm rullatulle saksalaiselle bensahirmulle ja viereisessä ruudussa seisovan uuden Octavian omistajalle nauretaan ja pidetään köyhänä.

Sitten kun ymmärtää, että kannattaako maksaa siitä premium-merkin tuomasta imagohinnasta extraa vaiko niistä ominaisuuksista, joita itse oikeasti arvostaa niin voi hyvin valinta kohdistua ei-premiumiin. Ei testeissäkään ne premiumit aina keulalla ole.
oma kokemus on vuoden verran Amperan hybridillä ja kyllähän se jonkunlainen gateway drug sähköautoon oli kun omat ajomatkat eivät ole säännöllisiä työmatkoja, jolloin tuo akku oli aina tyhjä eikä aikaa latailla. Sitten pienen harkinnan jälkeen päädyin täyssähköön. Ampera oli paikalliskulkine ja pitkille matkoilla pakettiauto. Ensin oli tarkoitus jatkaa pakulla pitkät matkat ja ostaa sähkis lähiajoihin, jolloin renault zoe ja hyundai ionic oli vaihtoehtona, sitten kuitenkin päädyin halpaan model 3:een. Maaliskuussa ostin ja nyt olen ajanut sillä 20tkm ja pakettiautolla yhden tunnin mittaisen tavaransiirron koko tänä aikana. Oletan, että talvella kovilla pakkasilla pitää tuo paku ottaa pitkille matkoille, mutta aika vähälle käytölle on jäänyt. Hyvin karkea arvio on, että 20tkm ajelut on säästäneet noin 2400€ miinus sähköt. Paku kuluttaa noin 6l/100km. Sähköä saan ilmaiseksi monessa (aurinkopaneelit) paikassa joten siitä tulee lähinnä pitkien matkojen pikalataukset kustannukseksi. Autona tuo model 3 on keskinkertainen (meteli, epämukava jousitus) mutta sähköautona mielestäni hyvä (kulutus ja sovelluspuoli). Meinaa unohtua pakussa avaimet virtalukkoon kun kännykkäavaimeen tottuu..

Ehkä kyse on siitä ettei ole varaa ajaa polttomoottorilla? Ei minulla ainakaan ole. Laitoin ennen yli 500€/kk dieseliin. Ei tuossa ollut mitään järkeä kun samat ajot saan tehtyä nyt lataamalla auton töissä hintaan 15€/kk (verotusarvo latausedusta). Ja vielä viime vuonna ja edellisenä tuo oli kokonaan ilmaista.

Paljon halvempaa maksaa autolainaa pois kun ostaa polttoainetta. Vain rikkaat ajavat polttomoottorilla.

Ehkä kyse on siitä ettei ole varaa ajaa polttomoottorilla? Ei minulla ainakaan ole. Laitoin ennen yli 500€/kk dieseliin. Ei tuossa ollut mitään järkeä kun samat ajot saan tehtyä nyt lataamalla auton töissä hintaan 15€/kk (verotusarvo latausedusta). Ja vielä viime vuonna ja edellisenä tuo oli kokonaan ilmaista.

Paljon halvempaa maksaa autolainaa pois kun ostaa polttoainetta. Vain rikkaat ajavat polttomoottorilla.
LOL joo. No onhan se tottakai halvempi ja parempi vaihtoehto jos saat töissä latailtua 15 €/kk vs 500 €/kk dieseliin. Tuo ei kylläkään taas kerro yhtään mitään polttiksen ja sähkön kannatavuudesta yleisesti.

LOL joo. No onhan se tottakai halvempi ja parempi vaihtoehto jos saat töissä latailtua 15 €/kk. Tuo ei kylläkään taas kerro yhtään mitään polttiksen ja sähkön kannatavuudesta yleisesti.
Aika moni voi ladata pörssisähköllä kotona ja sekin on käsittääkseni kohtuu edullista?

Kaikkihan riippuu ihan vaan siitä paljonko tulee kilometrejä, että millä ne taittaa halvimmalla.

Aika moni voi ladata pörssisähköllä kotona ja sekin on käsittääkseni kohtuu edullista?

Kaikkihan riippuu ihan vaan siitä paljonko tulee kilometrejä, että millä ne taittaa halvimmalla.
Joo no sehän onkin ihan toinen keissi ja hinnaltaan ihan eri kuin viestisi 15 €/kk sähköstä. Kannustan jokaista vertailemaan mutta sinun erikoistapauksesi voi jättää huomiotta tässä vertailussa.

Viimeksi muokattu:

No tuokin toki ihan validi pointti. Paljon ajavalle ihan selkeä. Minun ajoillani lataukset maksavat kotona noin 45 euroa kuussa. Ja ennen meni bensaan keskimäärin 175 euroa kuussa, eli säästöä käyttövoimakuluissa tulee 130x12 = 1560 euroa vuodessa. Mutta en olisi silti hankkinut sähköautoa vain siksi, että pitää saada sähköauto.

Ennenvanhaa jos tykkäsi isommista koneista piti ostaa "premium". Esim. VAG puolella ei 3.0 TDI ja isompia tainnut saada kuin Audiin ja johonkin harvoihin VW. Eikä Smarttiinkaan saanut Mersun V8 konetta vaikka kuinka halusi. Nyt sähköjen aikaan kaikenmaailman Köyhien Ihmisten Autoihin saa 500 hv nelivedon jos haluaa.

Miksi meinaat että sille DIY kaverille sähköturvallisuuslaki on jotenkin erityisasemassa muihin lakeihin verrattuna?

No tuo maasulku on tietysti hienon kuuloinen sana, mutta kuten itsekin taisit googlata, niin se on tosiaan käytännössä vaan eristysvastusvika. Ja toisin kuin sähköverkossa, jossa maasulku on oikeasti vaarallinen, sähköautossa, jossa sillä voitaisiin viitata akkujännitteen, tai invertterin jälkeisen vaihtosähkön suoraa kosketusta auton runkoon, se ei itsessään ole vaarallinen.

Ja jos siellä autossa on sitten se maasulku, niin kun se DIY kaveri lukee sen eristysvastusvikaan viittaavan koodin, niin eiköhän se lähde tutkimaan sitä tavallisella yleismittarilla, jolla löytää sitten joko johtosarja vian, tai hajonneen komponentin.

Tuollainen maasulku (jos nyt tarkoitetaan suoraa kosketusta, jota tuolla termillä pitäisi tarkoittaa), on itseasiassa suhteellisen helppo vika, kun on niin selkeä, se eristysvastusvika on oikeasti paljon hankalampi selvittää.

No sehän riippuu siitä kokonaiskulusta. Kumpi on järkevämpää, ostaa 500e kuussa bensaa, vai lyhentää autolainaa 400eurolla? Jälimmäisessä tapauksessa pätkän jälkeen jää 400e ylimääräistä tassuun.

Autokauppahan on oikeasti pitkälti tunne kauppaa, ja jos se sähköauton voimalinja tuntuu maagiselta (niin kuin se omallalaillaan tuntuukin, vain hyvin harvaan ja erittäin kalliiseen polttispeliin on loihdittu vastaava etäisen tasainen voima tuntuma), ja erilainen kulumalli antaa taloudelliset mahdollisuudet ko. kiesin hankkia, niin miksi ei?

Se mikä noissa sähkäreissä on nyt uutta on se että niiden käyttäminen on halvempaa. Polttiksilla on kuitenkin sen vanhan peruspremiumin ja uuden halvan auton käyttökulut suunnilleen samalla tasolla, jolloin on taloudellisesti jopa halvempaa ajaa sillä vanhalla premiumilla, kuin uudella, jolloin moni valitsee sen paremman kyydin, vastaavasti joutuu sitten tekemään/teettämään ainakin ylläpitäviä remppoja joita ei uudessa autossa ole.

Korealainen osaa myös.
(adaptiivisen vakkarin nopeuskorjaus/extrabonus)
2023 vuoden EV6 ei ainakaan osaa/halua tehdä lisäbonusta adaptiivisen vakkarin asetukseen. Ihan sysipaska toteutus muutenkin kun automaattisesti päivittyvä vakkarin asetus toimii vain yli 80km/h (vai 100km/h) tieosuuksilla.
Väittivät ainakin autoliikkeessä että joku eu-pykälä.

dinosaurus-Focuksessa oli paljon paremmin toimiva adaptiivinen vakkari, toimi kaikissa nopeuksissa ja mittarivirheen/ajotavat sai korjattua offsetillä.

Tuli laitettua perheen kakkosautoksi -16 vuoden 90D model S.
Äkkiseltään aika paljon autoa n. 17 keur hintaan.

Softa yllätti positiivisesti responsiviisuudellaan ja toimivuudella, vaikka tuo on kaikista kivikautisimmalla MCU1:llä joka on kai tuntuvasti hitaampi kuin 1. faceliftissä tullut MCU2.
EV6:n verrattuna tossa on jo reittiohjeet navissa ja auto peruutettuna parkista kun EV6 vasta boottailee itseään ja tahmaa varoitusikkunoiden kanssa. :poop: Ajettavuus miellytti myös, tuntuu isolta autolta motarilla, toisinkuin EV6 joka luikertelee missä sattuu.

Mitkä fiilikset Toyotan uudesta C-HR+ autosta? Näin tuollaisen livenä eilen ja näytti kyllä hyvältä. Tässä tekniikka on pääosin bZ4X:stä, eikä oikein mitään tekemistä sen varsinaisen C-HR:n kanssa. Näytti kanssa aika isolta ja tilavalta.

nuevo-toyota-ch-r-electric-la-evolucion-electrica-de-un-icono_56188_full.jpg

Miksi meinaat että sille DIY kaverille sähköturvallisuuslaki on jotenkin erityisasemassa muihin lakeihin verrattuna?

No tuo maasulku on tietysti hienon kuuloinen sana, mutta kuten itsekin taisit googlata, niin se on tosiaan käytännössä vaan eristysvastusvika. Ja toisin kuin sähköverkossa, jossa maasulku on oikeasti vaarallinen, sähköautossa, jossa sillä voitaisiin viitata akkujännitteen, tai invertterin jälkeisen vaihtosähkön suoraa kosketusta auton runkoon, se ei itsessään ole vaarallinen.

Ja jos siellä autossa on sitten se maasulku, niin kun se DIY kaveri lukee sen eristysvastusvikaan viittaavan koodin, niin eiköhän se lähde tutkimaan sitä tavallisella yleismittarilla, jolla löytää sitten joko johtosarja vian, tai hajonneen komponentin.

Tuollainen maasulku (jos nyt tarkoitetaan suoraa kosketusta, jota tuolla termillä pitäisi tarkoittaa), on itseasiassa suhteellisen helppo vika, kun on niin selkeä, se eristysvastusvika on oikeasti paljon hankalampi selvittää.

No sehän riippuu siitä kokonaiskulusta. Kumpi on järkevämpää, ostaa 500e kuussa bensaa, vai lyhentää autolainaa 400eurolla? Jälimmäisessä tapauksessa pätkän jälkeen jää 400e ylimääräistä tassuun.

Autokauppahan on oikeasti pitkälti tunne kauppaa, ja jos se sähköauton voimalinja tuntuu maagiselta (niin kuin se omallalaillaan tuntuukin, vain hyvin harvaan ja erittäin kalliiseen polttispeliin on loihdittu vastaava etäisen tasainen voima tuntuma), ja erilainen kulumalli antaa taloudelliset mahdollisuudet ko. kiesin hankkia, niin miksi ei?

Se mikä noissa sähkäreissä on nyt uutta on se että niiden käyttäminen on halvempaa. Polttiksilla on kuitenkin sen vanhan peruspremiumin ja uuden halvan auton käyttökulut suunnilleen samalla tasolla, jolloin on taloudellisesti jopa halvempaa ajaa sillä vanhalla premiumilla, kuin uudella, jolloin moni valitsee sen paremman kyydin, vastaavasti joutuu sitten tekemään/teettämään ainakin ylläpitäviä remppoja joita ei uudessa autossa ole.
Siksi, että ollaan korjaamassa sitä sähköauton "korkeajännitepuolen" vikaa ja silloin on huomioitava pätevyysvaatimukset. Jos joku riittävät pätevyydet omaava henkilö käy sille DIY kaverille tekemässä auton jänniteettömäksi. Asia muuttuu ja sitten voi ropeltaa ihan vapaasti. Tuo korkeajännite nyt on typerä sana, mutta vakiintunut noiden sähköautojen kanssa.

Ei tarvitse goolettaa jos tietää mistä puhuu. Ei siinä maasulussa sanana ole mitään ihmeellistä. Se nyt vain on se vikatila johon voidaan päätyä jos järjestelmässä on eristysvika. Voi myös olla IGBT silta paskana -> virtojen summa ei ole nolla ja ollaan "maasulussa".

Sen verran olen noiden maasulkujen kanssa paininut, että tiedän yleismittarin olevan väärä työkalu. Ei sillä luotettavasti todeta eristysvikaa. Yleismittarilla <1MΩ ja silti voi vehkeet maasulussa. Tee sama asennustesterillä vaikka 1kV:n jännitteellä ja rupeaa löytymään totuus. Toki tuossa sitten voi jo paskoa asioita jos ei tiedä mitä tekee. Edelleen puhun säädetystä käytöstä en jakelusta tai poltomoottoreilla varustetun auton korjaamisesta. Ei se rakettitiedettä ole, mutta jos aloittaa suoraan polttiksen jälkeen niin alkuun on helposti kädet pystyssä.

Softa yllätti positiivisesti responsiviisuudellaan ja toimivuudella, vaikka tuo on kaikista kivikautisimmalla MCU1:llä joka on kai tuntuvasti hitaampi kuin 1. faceliftissä tullut MCU2.
EV6:n verrattuna tossa on jo reittiohjeet navissa ja auto peruutettuna parkista kun EV6 vasta boottailee itseään ja tahmaa varoitusikkunoiden kanssa. :poop: Ajettavuus miellytti myös, tuntuu isolta autolta motarilla, toisinkuin EV6 joka luikertelee missä sattuu.
Mulla myös 2016 Model S 90D. Mutta facelift. Ja samoin tietokone 1, eli se kaikkein vanhin ja hitain. Ei ole kumminkaan haitannut mitään. Ostin auton 12/2024.

Autoliikkeessä olisivat hyvittäneet autosta 14000€, joka mielestäni oikean suuntInen hinta. Mittarissa 270tkm ja omaa ajoa on tullut 45tkm.

Paljonko tuolla sun Teslalla on ajettu? Mulla autossa musta nahkasisusta ja Autopilot.

Mulla myös 2016 Model S 90D. Mutta facelift. Ja samoin tietokone 1, eli se kaikkein vanhin ja hitain. Ei ole kumminkaan haitannut mitään. Ostin auton 12/2024.

Autoliikkeessä olisivat hyvittäneet autosta 14000€, joka mielestäni oikean suuntInen hinta. Mittarissa 270tkm ja omaa ajoa on tullut 45tkm.

Paljonko tuolla sun Teslalla on ajettu? Mulla autossa musta nahkasisusta ja Autopilot.
200tkm. Kans mustalla nahkasisuksella joka suurelta osin todella siisti&hyväkuntoinen.
DIY-ropaajan kannalta MCU2 ois parempi, ilmeisesti paljon enemmän huoltokohteita mitkä onnistuvat service menusta.

—-
Jälkikäteen jäi harmittamaan kun tullut huudettua huutokaupat.commissa loppuun asti 2018 100D:tä. Meni viikko sitten 16600 eur mutta silloin ei ollut vielä ostohousut kunnolla jalassa.

Siksi, että ollaan korjaamassa sitä sähköauton "korkeajännitepuolen" vikaa ja silloin on huomioitava pätevyysvaatimukset.

Niin ja kun olet virittämässä sitä autoa, niin se pitää käydä VTT:llä testauttamassa ennen kuin sillä saa liittyä tieliikenteeseen. (Joo on vm rajoja)

Laissa sanotaan paljon kaiken näköistä, toivottavasti ei tule yllätyksenä, kaikki ei stressaa niistä sanomisista niin paljoa.

Ei tarvitse goolettaa jos tietää mistä puhuu. Ei siinä maasulussa sanana ole mitään ihmeellistä. Se nyt vain on se vikatila johon voidaan päätyä jos järjestelmässä on eristysvika. Voi myös olla IGBT silta paskana -> virtojen summa ei ole nolla ja ollaan "maasulussa".

Ei olla, ellei nyt sitten aleta määrittelemään sanoille ihan omi merkityksiä.

Maasulku on siis merkitykseltään samanlainen kuin oikosulku, suora yhteys, ei mikään pieni vuotovirta.

Sen verran olen noiden maasulkujen kanssa paininut, että tiedän yleismittarin olevan väärä työkalu. Ei sillä luotettavasti todeta eristysvikaa.

Joo, jos siellä on vaan eristysvastusvika, niin eitä ei perusyleismittarilla yleensä löydä, mutta maasulun kyllä löytää.

. Ei se rakettitiedettä ole, mutta jos aloittaa suoraan polttiksen jälkeen niin alkuun on helposti kädet pystyssä.
No tilanne on verrattavissa siihen kun kaasarivessoja rassannut alkaa korjaamaan digitaalisella ruiskulla ohjattua autoa. Siinä on uusia asioita, mutta samanlaisella suhtautumisella oppii.

Ei ole mitään rakettitiedettä.

Se kaikkein vittumaisin asia minkä tahansa nykyauton korjaamisessa ovat osat jotka ovat tarkoituksellisesti tehty niin että niitä ei voi korjata.

Niin ja kun olet virittämässä sitä autoa, niin se pitää käydä VTT:llä testauttamassa ennen kuin sillä saa liittyä tieliikenteeseen. (Joo on vm rajoja)

Laissa sanotaan paljon kaiken näköistä, toivottavasti ei tule yllätyksenä, kaikki ei stressaa niistä sanomisista niin paljoa.

Ei olla, ellei nyt sitten aleta määrittelemään sanoille ihan omi merkityksiä.

Maasulku on siis merkitykseltään samanlainen kuin oikosulku, suora yhteys, ei mikään pieni vuotovirta.

Joo, jos siellä on vaan eristysvastusvika, niin eitä ei perusyleismittarilla yleensä löydä, mutta maasulun kyllä löytää.

No tilanne on verrattavissa siihen kun kaasarivessoja rassannut alkaa korjaamaan digitaalisella ruiskulla ohjattua autoa. Siinä on uusia asioita, mutta samanlaisella suhtautumisella oppii.

Ei ole mitään rakettitiedettä.

Se kaikkein vittumaisin asia minkä tahansa nykyauton korjaamisessa ovat osat jotka ovat tarkoituksellisesti tehty niin että niitä ei voi korjata.
Trollaatko vai etkö vain tiedä, että säädetyssä käytössä vuotovirta voi aiheuttaa maasulkuvian?

Millekkä sanoille nyt siis ollaan määritelty omia merkityksiä?

Anteeksi offtopic: Polttomoottorilla varustetun auton virittäminen ei automaattisesti tarkoita VTT:n päästömittauksia, että auto olisi laillinen. Terveisin autoja harrastanut ja joskus tyyppihyväksyntään liittyviin päästötesteihin vastenhakoisesti osallistuneelta allekirjoittaneelta. Tämä ei edelleenkään liity mitenkään ketjun aiheeseen.

Vähän alkaa jo onneksi olla vaihtoehtoja, esim id7 tourer. Harmillisesti nelivetona niin kallis ettei mene korporaation autobudjettiin.
Itse olen katsellut Toyota bZ4X Touringia. Reippaasti halvempi kuin id7 ja todella hyvänkokoinen tavaratila penkit ylhäällä.

Trollaatko vai etkö vain tiedä, että säädetyssä käytössä vuotovirta voi aiheuttaa maasulkuvian?

Millekkä sanoille nyt siis ollaan määritelty omia merkityksiä?

Anteeksi offtopic: Polttomoottorilla varustetun auton virittäminen ei automaattisesti tarkoita VTT:n päästömittauksia, että auto olisi laillinen. Terveisin autoja harrastanut ja joskus tyyppihyväksyntään liittyviin päästötesteihin vastenhakoisesti osallistuneelta allekirjoittaneelta. Tämä ei edelleenkään liity mitenkään ketjun aiheeseen.
No kai tuo maasulku on sitten eri asia sähköautoissa..

Mutta, ei siitä sitten kai mihinkään pääse että sähköautoja ei voi korjata koska se on laitonta, eikä laittomia asioita voi tehdä, kun se on kiellettyä.

Siksi, että ollaan korjaamassa sitä sähköauton "korkeajännitepuolen" vikaa ja silloin on huomioitava pätevyysvaatimukset. Jos joku riittävät pätevyydet omaava henkilö käy sille DIY kaverille tekemässä auton jänniteettömäksi. Asia muuttuu ja sitten voi ropeltaa ihan vapaasti. Tuo korkeajännite nyt on typerä sana, mutta vakiintunut noiden sähköautojen kanssa.
Ässän tapauksessa tuo on niinkin monimutkainen kuin että 12v akku irti ja "palomiesjohto" irti. Senjälkeen vielä yleismittarilla/jännitteenkoettimella varmistus että korkeajännite ei tule ajomoottorille eikä muuallekkaan.
About tärkeintä on muistaa avata ikkunat että ne eivät hajoa ovia aukastessa. ;)
Ainut vähän "jännempi" rassattava vaikka noissa tesloissa on akun sisäiset kytkennät, mutta vaikka teslaan löytyy hyvin youtube-videoita akun huoltoon/korjaukseen liittyen. Toki siinä pitää vähän katsoa mihin sormensa työntää mutta ei tuo sikäli eroa vaikka isosta autotallisorvista, silläkin pääsee hyvin äkkiä ja herkästi hengestään.

Teslalla löytyy muutenkin kaikki viralliset huolto-ohjeet vapaasti netistä, suurin este/hidaste diy-huoltoihin on softapuoli mutta se pätee ihan yhtä lailla bensa/dieselvehkeisiinkin. (Teslan huoltosoftan saa nykyään kotikäyttöönkin 60eur päivä tai 150eur/kuukausi) Monessa suhteessa vaikka Teslan softapuoli on paljon helpompi kuin joku ~20 vuotta vanha mersu kaikkine ihmeellisine saastepaska-softineen ja Saksalaisen monimutkaisine abs-antureineen.

Miten hyvin toimii vielä nettiyhteys teillä autoissa?
Käsittääkseni mcu1 on vain 3g-modeemilla ja 3g-verkkohan on kai jo ajettu alas.
Mcu2 sitten on 4g-modeemilla. Näitä kai on jonkun verran päivitetty mcu1 -> mcu2 että on saatu 4g, jotain parin tonnin kuokaa kai ollut kustannus.

Tarvinneeko tuota nettiyhteyttä miten paljon, ja riittäneekö ihan 2g auton etäkomentamiseen?
Ei ole itsellä teslaa mutta nuista jonkun verran lueskellut kun sähköautoihin tutustunut.

200tkm. Kans mustalla nahkasisuksella joka suurelta osin todella siisti&hyväkuntoinen.
DIY-ropaajan kannalta MCU2 ois parempi, ilmeisesti paljon enemmän huoltokohteita mitkä onnistuvat service menusta.

—-
Jälkikäteen jäi harmittamaan kun tullut huudettua huutokaupat.commissa loppuun asti 2018 100D:tä. Meni viikko sitten 16600 eur mutta silloin ei ollut vielä ostohousut kunnolla jalassa.
MCU1 huoltovalikko on tosiaan aika karsittu uudempiin verrattuna. On siellä sentään jäähdytysnesteen ilmanpoisto ja esim ovenkahvojen kalibrointi.

Tuo 90D pitäisi kuulemma olla erittäin luotettava akku ja sähkömoottorit, eli kiva juttu. Samoin toki uudempi varsio, eli 100D.

Mulla vaihtoon mennyt 46tkm aikana nuo. Itse olen korjaillut. Raidetangon pää eteen (edellinen katsastus). Ilmastoinnin kompressorin vaihdoin. Ilmajousitusta ei mun autossa ole, niin tilaa oli enemmän. Piti ottaa kyllä muutkin sähköjohdot eka irti, että kompressorin johtoon pääsi käsiksi.

Ilmastointi oli ilmeisesti täysin rikki jo, kun auton ostin. Ostin 100tkm ajetun purkuauton kompressorin, joka oli samanlainen tietysti.

Uudemmassa autossa ehkä olisi pitänyt ehkä säätää jotain juttuja tietokoneella ja sillä jollain maksullisella ohjelmalla?

Alatukivarsi taakse. Toinen alatukivarsi oli vaihdettu jo joskus aiemmin. 12V akku, kun auto ilmoitti, että 12V akku kaipaa vaihtoa.

Auton sisäinen 11kW oli juuri vaihdettu, kun auton ostin. Samoin tuulilasi ja etujarrulevyt ja palat. Tuulilasinpyyhkijät oli myös jotenkin korjattu. Ajoakun pohjan kunnon tarkistin nyt uudelleen, kun auton 10v katsastus pian tulossa.

Eli aika kovasti juttuja 10 vuotta vanhaan sähköautoon pystyy tekemään. Niin kauan kuin ajoakku ja moottori/moottorit toimii 😅 Akun SOH on jotain 89% luokkaa 270tkm ajettuna.

Tessie sovellus:
Screenshot_2026-08-03-06-31-54-664_io.tessie.app~2.jpg

Akun kapasiteetti pitäisi olla ihan oikein, ainakin mielestäni.
Screenshot_2026-08-03-06-37-16-487_com.opera.browser.jpg

Jos oikein muistan, niin 100% akulla pääsee 390km luokkaa.

Miten hyvin toimii vielä nettiyhteys teillä autoissa?
Käsittääkseni mcu1 on vain 3g-modeemilla ja 3g-verkkohan on kai jo ajettu alas.
Mcu2 sitten on 4g-modeemilla. Näitä kai on jonkun verran päivitetty mcu1 -> mcu2 että on saatu 4g, jotain parin tonnin kuokaa kai ollut kustannus.

Tarvinneeko tuota nettiyhteyttä miten paljon, ja riittäneekö ihan 2g auton etäkomentamiseen?
Ei ole itsellä teslaa mutta nuista jonkun verran lueskellut kun sähköautoihin tutustunut.
Mun autoon oli jo vaihdettu/päivitetty 4G modeemi. Alunperin on ollut vain 3G. Eli myös MCU1 tukee kyllä 4G modeemia, mutta se täytyy sinne vaihtaa.

MCU2 ei ole siis välttämätön päivitys, kun se on niin kalliskin.

Edit:

4G päivitys maksaa noin 161€ + ALV.
Screenshot_2026-08-03-06-45-02-496_com.opera.browser.jpg

E2:

MCU2:
  • "Huomioitavaa: Päivitys poistaa autosta perinteisen AM/FM-radion (ellei erillistä radiomoduulia osteta lisähintaan). [1, 2, 3]"

Eli tuo 2000€ hinta ei vielä riitä, vaan pitää ostaa radio erikseen lisäksi.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
312 860
Jäsenet
84 388
Uusin jäsen
RetKiKimppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom