Yleistä keskustelua sähköautoista

Ne huononnetutkin työehdot joutuu edelleen olemaan lainmukaisia. Tuntimäärät, lomat, irtisanomisajat on laissa määritelty. Palkat ja lisät tulee jonkun alan sopimuksista. Ei se ulkoinen firmakaan voi vain ilmoittaa että nyt ei vuosilomat ole enää kuin 10 päivää ja työviikon pituus on 60 tuntia.
 
Ei taida kiinalaiset firmat päättää EU:n tai Suomen työehdoista siltikään, sen enempää kuin jenkkifirmatkaan on päättäneet.
Kun riittävän pitkään ajeteaan Suomen ja EU:n taloutta kuralle omalla kulutuskäyttäytymisellä ja lisäksi myydään yritykset globaaleille jäteille, niin alkaa niillä olla epäsuoraa vaikutusvaltaa. Vähän kuin väittäisi, että Neuvostoliitolla kylmän sodan aikaan tai EK:lla ja AY-liikkeellä ei olisi vaikutusvaltaa Suomen politiikkaan.

Sähköautoihin liittyen
https://tekijalehti.fi/2025/11/06/kaksi-vuotta-lakossa-teslalla-ruotsissa-ei-ole-muuta-vaihtoehtoa/
 
Ei uuden sähköauton ostajaa tai Alista/Temusta tavaroiden tilaajaa kiinnosta työolot vaan tuotteen hinta (ja vähän laatu).
 
Ne huononnetutkin työehdot joutuu edelleen olemaan lainmukaisia. Tuntimäärät, lomat, irtisanomisajat on laissa määritelty. Palkat ja lisät tulee jonkun alan sopimuksista. Ei se ulkoinen firmakaan voi vain ilmoittaa että nyt ei vuosilomat ole enää kuin 10 päivää ja työviikon pituus on 60 tuntia.
Siis ne palkkaavat sinne kiinalaisen työvoiman, joka lennätetään tänne määräajaksi. Virallisesti maksetaan palkat, lomat ja tehdään oikeat tunnit. Sitten työntekijä maksaa työnantajalle hieman niitä työnantajalle koituvia majoitus ja ruokintakuluja, ja lopputuloksena kiinalainen työntekijä saa kiinalaisen palkkatason + hieman extraa että kannattaa olla poissa kavereiden luota sen määräajan.

Näinhän tuo on toiminut jo pitkään, ja moraalisesti väärin, mutta niin pitkään kun se kiinalainen työntekijä saa sen sovitun extran homma toimii hienosti, vain jos siltä kiinalaiselta koittaa kusettaa sen kiinalaisen palkan asiat tulevat esiin, ihan kuten esim niiden marjanpoimijoiden kanssa kävi.

Eihän siellä romaniassa (?) valmistuvassa autotehtaassa ole rakennusvaiheessa ollut vielä yhtään paikallista työntekijää, vaan kiinalaiaet tekee itse, ihan kuten afrikassakin olevissa projekteissa. Sillä paikallisella palkkatasolla ei ole edes mitään merkitystä.
 
Tuo on kyllä itselle uutta tietoa että ihan perus duunarit lennätetään Kiinasta paikalle. Oisko jotain lähteitä tähän.

Sen ymmärrän ja tiedän että insinöörejä tulee valvomaan. Samaa tekee kaikki länkkärit jos kaukomaille tehdas pystytetään.

Edit. Tai edes kouvolaan. Kyllä siellä firman inssit on paikalla.
 
Tämä ketju on sähköautoille, eli pitäkää keskustelu ketjun kontekstissa, kiitos :thumbsup:

Yhteiskunnallinen ja poliittinen keskustelu on sallittu foorumilla vain omalla alueellaan.
 
Tämä ketju on sähköautoille, eli pitäkää keskustelu ketjun kontekstissa, kiitos :thumbsup:

Yhteiskunnallinen ja poliittinen keskustelu on sallittu foorumilla vain omalla alueellaan.
Sori toisto , mutta tuonne aloitukseen voisi lisätä linkin/linkit poliittiseen keskusteluun kiinalaisista autoista, itselleni ainakin ollut vaikea löytää niitä vanhoja ketjuja, ja tämä tarve toistuu säännöllisesti.
 
Sori toisto , mutta tuonne aloitukseen voisi lisätä linkin/linkit poliittiseen keskusteluun kiinalaisista autoista, itselleni ainakin ollut vaikea löytää niitä vanhoja ketjuja, ja tämä tarve toistuu säännöllisesti.
En tiedä onko olemassa spesifiä keskustelua kiinalaisista autoista, mutta sellaisen voi luoda jos kokee että puuttuvalle ketjulle on tarvetta.

Edellisen huomautuksen pointti oli se, että yllä ei keskusteltu varsinaisesti sähköautoista laisinkaan.
 
Kysytääs vaihteeksi ihan aiheesta kun itseä kiinnostaa BYD:n autot kun niitämaailmalla kohtuu paljon näkee (maasta riippuen). Onko nuo verrattavissa eurooppalaisiin VAG konsernin, BMW:n ja Stellantiksen vehkeisiin, vai ovatko näitä kiinalaisten ämpärimuovivirityksiä ja surkeita ajettavia joista täällä välillä puhutaan? Kuitenkin BYD:llä on käsittääkseni ihan kovia suorituksia noissa pikalatauksissa niin ei nyt ihan pilipalifirma pitäisi olla.
 
Kysytääs vaihteeksi ihan aiheesta kun itseä kiinnostaa BYD:n autot kun niitämaailmalla kohtuu paljon näkee (maasta riippuen). Onko nuo verrattavissa eurooppalaisiin VAG konsernin, BMW:n ja Stellantiksen vehkeisiin, vai ovatko näitä kiinalaisten ämpärimuovivirityksiä ja surkeita ajettavia joista täällä välillä puhutaan? Kuitenkin BYD:llä on käsittääkseni ihan kovia suorituksia noissa pikalatauksissa niin ei nyt ihan pilipalifirma pitäisi olla.
BYD:n mallistohan on aika laaja ja siellä on monenlaista autoa. Parempien mallien sisustan laatu kai on oikeinkin hyvä. Lataustehothan noissa ovat pääosin aika maltillisia, joskin riittäviä. Denza Z9 toki lataa sitten todella kovaa, mutta ei taida olla vielä täällä myynnissä.
 
@Paskisti Aika laaja vertailuskaala jos verrataan kaikkiin VAG, BMW ja Stellantis konsernin tuotteisiin yleisesti…


Mutta kyllä, BYD:in ajettavuus ja sisusta lienee jossain halvimman Fiatin/Seatin/Dodgen ja Bugatti Chironin/läpi ruksitun 7-sarjalainen/Rolls Royce Phantomin väliltä. 😁

Mutta vakavammin, kyllähän noiden sisustoja paremmissa malleissa on ihan kehuttu hintaluokassaan, ajettavuus, hallintalaitteet yms. sitten vähän vähemmän. Toki itse jättäisin väliin ihan valmistajan maan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin istumassa sinisen ID.Polo Style Launchin (oli vaihdettu normi 215/50R18:n tilalle 225/40R19:t) ja punaisen GTI:n (235/40R19). Style launchiin oli pyörien lisäksi laitettu Harman Kardonit, joita ei vielä voi tilata.

Kyllähän niissä istui mielellään. Eräs rouva valitti Stylen "kuppipenkin" istuinosan kapeutta, mutta hoikalle/normaalipainoiselle se vaikutti hyvältä. Ratin sai säädettyä harvinaisen lähelle. Penkin kolmesta hieronnasta "venytys" oli miellyttävä. Voimakkuuksia oli 3-4 kpl. Pidemmällä matkalla tulee varmasti käyttöä, niin ei tarvitse itse venkoilla penkissä (pakaroita pitää silti liikutella, koska niille ei ollut hierontaa).

Ovien kiinnivetokahvoissa oli ainakin tuossa yksilössä pientä nitinäherkkyyttä. Siihen toivoisin parannusta asiakkaille toimitettaviin autoihin. Ovien sisäpuolisissa avauskahvoissa sen sijaan oli jämäkkyyttä ja olivat jopa vaimennettuja, eli jousi ei rämpsäytä vaikka päästäisi kesken venytyksen kahvasta irti. Takaoven ulkokahva oli hieman kömpelön tuntuinen tottumattomalle, mutta helpottaa auton käsinpesua/vahausta.

Takapenkillä 179-180 cm mahtui istumaan yliryhdikkäästi, eikä pää silti ottanut kattoon (keskipaikalla sai hipomaan).

Verhoilukankaat kropan kohdalla olivat ok, mutta reunoilla olevat ekonahat olivat paljaalle käsivarrelle hiukan hiostavat. Lasikaton sähköverhosta näkyi kattospotit hennosti läpi, mutta eiköhän se riittävästi pysäytä aurinkoa lämpölasin kanssa.

Ratin napeissa oli hyvä vaste. Samoin keskikonsolin keinuvivuissa. Käsijarrua ei ollut perinteisellä paikalla, eli löytyy luultavasti joku sähköinen.

Talvivanteiksi mahtuu pienimmillään ainakin 17" (koska on Stylen vakiokoko), mutta levyn ja satulan perusteella silmämääräisesti pitäisi mahtua ainakin osa 16"-vanteista.

Auto näytti luonnossa paremmalta kuin kuvissa. Se ei ollut niin lyhyt ja korkea. Golfista lainattu C-pilari tekee perästä mukavan jyhkeän näköisen, eli ei näytä pieneltä bensa-Pololta.

Maavaraksi mittasin 19"-Stylelle edessä 138 mm (etuakselin etupuolella) ja takana 140 mm (alatukivarren kohdalla). Vakioilla 18-tuumaisilla pitäisi olla noin 1 mm enemmän maavaraa. Akselien välistä varmaan löytyisi se mainostettu epävirallinen 170 mm, mutta itse keskityin matalimpiin kohtiin.

GTI:ssä oli edessä karvan alle 130 mm ja takana reilut 140 mm. Tuli mieleen, että siinä olisi jousituksessa 15 mm madallus, mutta GTI:n 4 mm suurempi pyörän säde kasvattaa takana sen verran alatukivarren maavaraa, ja edessä liudentaa maavaraeroksi 15 mm sijaan noin 10 mm. Kummassakaan autossa ei ollut kuormaa mittauksien aikana. Style launchin lattia oli erittäin tasainen, mutta GTI:nkin mittaus tapahtui hyvin tasaisella laatoituksella ulkona.

Hattuhyllyn narujen kiinnitys ei ole kovin kestävää sorttia, sillä peräluukun yläosassa oleva pallonivel on muovia. Pallo oli jo nirhautunut rumaksi (viimeinen liitekuva), mutta toimi silti. Esittelyautoa on rämpätty varmasti paljon, ja joku on saattanut survoa väärässä kulmassa voimalla, mikä on kuluttanut palloa. Miin hattuhyllyn kiinnitys narulenkeillä on kestävämpi, vaikka oikein kovalla käytöllä narulenkki voisi kulua puhki. Naru on kuitenkin luultavasti helpompi vaihtaa uuteen mustaan naruun, kuin metsästää Poloon uusi pallonivel. Kannattaa siis käyttää Polon hattuhyllyn irrotusta varoen, eikä survoa voimalla.

ID Polo Style Launch 225_40R19 (1).jpg


Screenshot_2026-06-03-22-05-58-69_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2026-06-03-22-08-21-71_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2026-06-03-22-08-59-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Kävin istumassa sinisen ID.Polo Style Launchin (oli vaihdettu normi 215/50R18:n tilalle 225/40R19:t) ja punaisen GTI:n (235/40R19). Style launchiin oli pyörien lisäksi laitettu Harman Kardonit, joita ei vielä voi tilata.

Kyllähän niissä istui mielellään. Eräs rouva valitti Stylen "kuppipenkin" istuinosan kapeutta, mutta hoikalle/normaalipainoiselle se vaikutti hyvältä. Ratin sai säädettyä harvinaisen lähelle. Penkin kolmesta hieronnasta "venytys" oli miellyttävä. Voimakkuuksia oli 3-4 kpl. Pidemmällä matkalla tulee varmasti käyttöä, niin ei tarvitse itse venkoilla penkissä (pakaroita pitää silti liikutella, koska niille ei ollut hierontaa).

Ovien kiinnivetokahvoissa oli ainakin tuossa yksilössä pientä nitinäherkkyyttä. Siihen toivoisin parannusta asiakkaille toimitettaviin autoihin. Ovien sisäpuolisissa avauskahvoissa sen sijaan oli jämäkkyyttä ja olivat jopa vaimennettuja, eli jousi ei rämpsäytä vaikka päästäisi kesken venytyksen kahvasta irti. Takaoven ulkokahva oli hieman kömpelön tuntuinen tottumattomalle, mutta helpottaa auton käsinpesua/vahausta.

Takapenkillä 179-180 cm mahtui istumaan yliryhdikkäästi, eikä pää silti ottanut kattoon (keskipaikalla sai hipomaan).

Verhoilukankaat kropan kohdalla olivat ok, mutta reunoilla olevat ekonahat olivat paljaalle käsivarrelle hiukan hiostavat. Lasikaton sähköverhosta näkyi kattospotit hennosti läpi, mutta eiköhän se riittävästi pysäytä aurinkoa lämpölasin kanssa.

Ratin napeissa oli hyvä vaste. Samoin keskikonsolin keinuvivuissa. Käsijarrua ei ollut perinteisellä paikalla, eli löytyy luultavasti joku sähköinen.

Talvivanteiksi mahtuu pienimmillään ainakin 17" (koska on Stylen vakiokoko), mutta levyn ja satulan perusteella silmämääräisesti pitäisi mahtua ainakin osa 16"-vanteista.

Auto näytti luonnossa paremmalta kuin kuvissa. Se ei ollut niin lyhyt ja korkea. Golfista lainattu C-pilari tekee perästä mukavan jyhkeän näköisen, eli ei näytä pieneltä bensa-Pololta.

Maavaraksi mittasin 19"-Stylelle edessä 138 mm (etuakselin etupuolella) ja takana 140 mm (alatukivarren kohdalla). Vakioilla 18-tuumaisilla pitäisi olla noin 1 mm enemmän maavaraa. Akselien välistä varmaan löytyisi se mainostettu epävirallinen 170 mm, mutta itse keskityin matalimpiin kohtiin.

GTI:ssä oli edessä karvan alle 130 mm ja takana reilut 140 mm. Tuli mieleen, että siinä olisi jousituksessa 15 mm madallus, mutta GTI:n 4 mm suurempi pyörän säde kasvattaa takana sen verran alatukivarren maavaraa, ja edessä liudentaa maavaraeroksi 15 mm sijaan noin 10 mm. Kummassakaan autossa ei ollut kuormaa mittauksien aikana. Style launchin lattia oli erittäin tasainen, mutta GTI:nkin mittaus tapahtui hyvin tasaisella laatoituksella ulkona.

Hattuhyllyn narujen kiinnitys ei ole kovin kestävää sorttia, sillä peräluukun yläosassa oleva pallonivel on muovia. Pallo oli jo nirhautunut rumaksi (viimeinen liitekuva), mutta toimi silti. Esittelyautoa on rämpätty varmasti paljon, ja joku on saattanut survoa väärässä kulmassa voimalla, mikä on kuluttanut palloa. Miin hattuhyllyn kiinnitys narulenkeillä on kestävämpi, vaikka oikein kovalla käytöllä narulenkki voisi kulua puhki. Naru on kuitenkin luultavasti helpompi vaihtaa uuteen mustaan naruun, kuin metsästää Poloon uusi pallonivel. Kannattaa siis käyttää Polon hattuhyllyn irrotusta varoen, eikä survoa voimalla.

ID Polo Style Launch 225_40R19 (1).jpg


Screenshot_2026-06-03-22-05-58-69_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2026-06-03-22-08-21-71_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2026-06-03-22-08-59-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Kun osasit verrata Miihin niin oliko sinulla maavaralukemia sille? Katsoin eka vain kuvat ja ihmettelin että mikä ihmeen rasvanippa vikassa kuvassa oli :D
Ihan vaan jos joskus haluaa tuon oman vaihtaa uudempaan vastaavaan, tai no ostaa uuden kakkosauton ja sysätä nykyisen jollekkin jälkikasvulle.

Asutaan niin routivalla seudulla ja tiet on huonointa asfalttitieluokkaa niin Miin maavara pelottaa keväisin. Viime huhtuikuussa se jo osui mutta ei sen jälkeen ole ollut katsastusta tai huoltoa niin en tiedä miltä se nyt näyttää.
 
Eräs rouva valitti Stylen "kuppipenkin" istuinosan kapeutta, mutta hoikalle/normaalipainoiselle se vaikutti hyvältä.
Kun olin katsomassa Ravalin VZ-versiota muutama vatsalihasjengiläinen painokkaasti sanoi, ettei sen kuppipenkkeihin mahdu - lienee samaa osastoa kuin tämä rouva. Siinä ainakin penkit on normaalipainoselle oikein kivat ja pystyi hyvin istumaan. Nyt vaan täytyy odotella Ravalin perusversiota et miltä se tuntuu, toi VZ:n sporttisuus ei oikein innosta kakkosautoksi.
 
@Paskisti Aika laaja vertailuskaala jos verrataan kaikkiin VAG, BMW ja Stellantis konsernin tuotteisiin yleisesti…


Mutta kyllä, BYD:in ajettavuus ja sisusta lienee jossain halvimman Fiatin/Seatin/Dodgen ja Bugatti Chironin/läpi ruksitun 7-sarjalainen/Rolls Royce Phantomin väliltä. 😁

Mutta vakavammin, kyllähän noiden sisustoja paremmissa malleissa on ihan kehuttu hintaluokassaan, ajettavuus, hallintalaitteet yms. sitten vähän vähemmän. Toki itse jättäisin väliin ihan valmistajan maan takia.
Ehkä kuitenkin jos vertaa näihin yleisempiin malleihin (ID 3 ja 4, sekä joku Peugeot ja BMW 3 tai 4) niin voisi saada edes jonkun käsityksen. Rolls Royces ja Bugatit ovat vähän vähemmän näkyneet Suomessa liikenteessä joten jätetään ne pois eikä monella varmaan ole kovin kummoista käsitystäkään niistä saati massia sellaisen hommata.

Hyvä että jaksetaan joka välissä tuoda esiin sitä että ei voi koska valmistusmaa. Itsellä jää periaatteesta saksalaiset autot hommaamatta, monet muut kyllä käy, mutten sitä ole varmaan kertaakaan täällä tuonut esiin. Meitä on moneen junaan mielipiteinemme.
 
Tuli vm. ~2006 Seat Ibiza vibat tästä.
Onpa erikoiset vibat. Itse en näe paljon muuta yhtäläisyyttä kuin viisiovinen pystyperäisyys.

Eroja sen sijaan ovat mm:

1. Polossa ikoninen Golfin leveä ikkunaton C-pilari vs. Ibizassa ohut ikkunallinen C-pilari

2. Polossa harvinaisen pitkä sivuille asti jatkuva kattospoileri vs. Ibizassa ihan normaali nysä

3. Polossa tummennetut takavalot ja niiden pääty 45-asteen kulmassa vs. Ibizassa pystysuora

4. Polon takalasi kaareutuu sivulle (tosin sivuspoileri peittää sitä, mutta visuaalisuus on sama koska spoikka on musta) vs. Ibizassa takalasi ei näy sivulta

5. Polon takapuskurin kulmassa on syvennyskuoppa takaheijastimelle vs. Ibizassa puskuri on kuopaton

6. Polossa takaoven peltiosa on kahvaton (kahva on piilotettu ikkunan takareunaan) vs. Ibizan pellissä törröttää normikahva

7. Polon pyöränkaaret ovat silminnähden pullistetut vs. Ibizassa ei ole levitetty kaaria lainkaan



@TheMeII en ole Miitä mitannut, mutta voin luvata siinä olevan huomattavasti pienempi maavara kuin ID.Polon noin 140 mm akseleiden tienoilla (ja selvästi enemmän keskellä, kenties VW:n suomiukkojen mittaama 170 mm). Mii on matalimpia autoja millä olen ajanut. Ropina vaan käy, kun talvisin ajaa muiden urissa auraamatonta. Miin huonoa maavaraa vielä korostaa kaksi seikkaa. Kevyenä autona se niiaa kuormasta enemmän. Lisäksi talvirenkaaksi suositeltu 175/65R14 madaltaa pari milliä lisää vs. kesärenkaan 165/70R14 (kunnon kitkarenkaita ei löytynyt tässä koossa). Mittarivirhe ja tila pyöränkaarissa kyllä sallisi laittaa 185/65R14 (tosin vierintä D), millä saisi tarpeelliset 6,5 mm lisää nykyiseen talvimaavaraan, mutta ostovaiheessa menin nollat taulussa myyjän neuvoilla. Olisi pitänyt ostaa 15-tuumaiset talveksi, niin kävisi tavallinen Yaris-koko, eli 175/65R15. Sellaisia löytyy vaikkapa Hakkapeliitta R5 C-vierinnällä. Mittarivirhettä jäisi vain 1 km/h ja talvimaavara kasvaisi 12,7 mm.

ID.Polo Style Launch versus 2006 Ibiza.jpg
 
Puheenollen muuten Kiinasta ja sisustan laadusta, niin huomaa että siellä kilpailu on kovaa, ix3 Kiina-version sisusta on noin 10 kertaa paremman näköinen kuin Euroopan ja saavat vielä normaalit ovenkahvat, jotka minäkin ottaisin paljon mieluummin:

Ei tuo EU-sisustan laatinut mikään kamala ollut kun sitä, mutta selkeästi siellä on säästöjä. Jossain arvostelussaan sitä perusteltiin sillä että se on ”entry level”, mutta kun puhutaan 65-100k€ autosta niin vähän karu argumentti vaikkei se malliston kallein olekaan.
 
Explorer on muutaman sentin perästä lyhyempi kuin kumpikaan noista. Enyaqissa isoin kontti tämän segmentin MEB alustalla olevista. 470L luokkaa Explorerissa kontin tilavuus ja ID4 540L luokkaa, vähän vaihtelua riippuen mittaustavasta, mitataanko penkin selkänojan ylälaitaan, ilman alapohjaa vai sen kanssa jne. Björn Nylandin banaanilootatestissä 7 laatikkoa Exploreriin ja 9 laatikkoa ID4, penkit kaadettuna 24 vs 25 laatikkoa.
Tuli ihan sattumalta vastaan nämä mitat, niin ei ole kyllä litroissa kovin reilu vertailu, jos kilpailijat ei laske samalla kaavalla.
Itselläkin on se korotuslattia käytössä joten lähtee ainakin 100L pois tuosta vaan.

Nimetön.jpg
 
Onko täällä byd atto 3 autosta kokemuksia? Sähköauto hankinnassa 20-25t€ hintaluokassa. Näitä saisi tuolla budjetilla 2-3 vuotta vanhoja ja vähän ajettuja.

Kriteereistä tärkeimpänä että olisi suv mallinen ja 2 lasta pitäisi turvaistuimineen mahtua hyvin takapenkille.

Toisena vaihtoehtona on ollut id4 mutta nämä enemmän ajettuja + bydissä olisi n. 3 vuotta vielä takuuta jäljellä.
 
Olenko ainoa kenen mielestä Teslan nettisivut ovat aika sekavat? En nyt oikein osaa tulkita, että kuuluuko ns. karvalakki Model 3 tuon 0 % korkotarjouksen piiriin vai ei.

Käyttöehtojen mukaan ei kuulu:
1780581359849.png


Rahoituslaskelman mukaan kuuluu:
1780581458662.png


Sitten ehdoissa mainitaan vielä tämä: "0,0% rahoitustarjous koskee tilauksia ja rahoitushakemuksia, jotka on tehty 30.06.2026 mennessä, ja toimitus vastaanotettu 30.6.2026 mennessä."

Kaikkien autojen toimitus näyttäisi kuitenkin menevät elo-syyskuulle eli herää kysymys, että eikö todellisuudessa sitten mikään malli ole tuon korkotarjouksen piirissä.
 
Onko täällä byd atto 3 autosta kokemuksia? Sähköauto hankinnassa 20-25t€ hintaluokassa. Näitä saisi tuolla budjetilla 2-3 vuotta vanhoja ja vähän ajettuja.

Kriteereistä tärkeimpänä että olisi suv mallinen ja 2 lasta pitäisi turvaistuimineen mahtua hyvin takapenkille.

Toisena vaihtoehtona on ollut id4 mutta nämä enemmän ajettuja + bydissä olisi n. 3 vuotta vielä takuuta jäljellä.
Mites KIA Niro, menee budjetin yläpäähän mutta saa takuullisena alle 25k€
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuo on siis laitonta. Jos tuo yleistyy niin, että noiden isojen autotehtaiden kaikki työntekijät on tuollaisessa asemassa niin 100% varmasti siihen puututaan. Liitot ja kansalaiset jo raivostuvat kun tehtaat ei hyödytäkään paikallisia ollenkaan.
 
Mites KIA Niro, meme budjetin yläpäähän mutta saa takuullisena alle 25k€
Huomiona että Niro taitaa olla etuveto, jos sillä on väliä ja pätevän oloinen auto toki. Vai onko nämä 25ke vehkeet jo takavetoja? Käyttäjästä riippuu kumpi mieluisampi.
 
Onko täällä byd atto 3 autosta kokemuksia? Sähköauto hankinnassa 20-25t€ hintaluokassa. Näitä saisi tuolla budjetilla 2-3 vuotta vanhoja ja vähän ajettuja.

Kriteereistä tärkeimpänä että olisi suv mallinen ja 2 lasta pitäisi turvaistuimineen mahtua hyvin takapenkille.

Toisena vaihtoehtona on ollut id4 mutta nämä enemmän ajettuja + bydissä olisi n. 3 vuotta vielä takuuta jäljellä.
Alkuperäinen pre-facelift Atto 3 ollut ajossa nyt kohta 1,5v ja 15tkm. Ostettu juurikin samoilla kriteereillä aikanaan, jolloin tuli koejettua myös saman kokoluokan Kia Niro, Hyundai Kona ja joukko sekalaisia farmariautoja. Tämä tuli ensimmäiseksi sähköautoksi edellisen bensa-Skodan tilalle. Omaan ostopäätökseen vaikutti vahvasti edullinen hinta yhdistettynä todella alhaisiin kilometreihin ja pitkä takuu vs. mitä samalla rahalla sai esim. ID4 kanssa käytettyinä. Alla listattuna nopeasti plussia ja miinuksia tällä kokemuksella:

Plussat:
  • Hyvät sisätilat varsinkin takapenkillä. Kyydissä nyt vauva ja taapero turvakaukalon ja selkä menosuuntaan istuimen kanssa ja 190 cm kuskina mahtuu edelleen ajamaan kohtuullisesti. Kahden selkä menosuuntaan istuimen kanssa voi tehdä tiukkaa.
  • 360 kamerat erinomaiset
  • Sovelluksen toimivuus (etäviilennys ja lämmitys yms.)
  • Ajotuntuma ihan OK omaan makuun, on jämäkkä verrattuna löysän tuntuiseen Konaan ja Niroon.
  • Pitkä takuu
Miinukset:
  • Hidas latausnopeus pikalatureilla, ei sovellu varmaankaan säännölliseen pitkänmatkan ajamiseen / reissailuun. Näin 90% kaupunkiajossa ei kuitenkaan haittaa, varsinkaan kuin autoa ladataan myös lähes täysin kotona.
  • Sisätilojen ulkoasu jakaa vahvasti mielipiteitä, tätä on parannettu huomattavasti faceliftissä ja uudess Evo-mallissa.
  • Auto kuluttaa ainakin alkuperäisiä jarrupaloja ja levyjä poikkeavan nopeasti, tästä on paljon keskustelua esim. Atto 3 facebook-ryhmässä.
  • Todellinen range talviajossa on ehkä lähempänä 230km ja kulutus on kova auton muotoilusta johtuen. Omassa kaupunkiajossa tämä ei kuitenkaan haittaa käytännössä lainkaan.
  • Käyttöliittymän ja sovelluksen Suomenkielen käännökset ovat ala-arvoisia, suosittelen käyttämään Englanniksi edelleen.
  • Vain ruudun kautta säädettävä ilmastointi, tähän kaipaisi fyysisiä painikkeita. Hyvin toimivilla äänikomennoilla voi kuitenkin paikata tätä ("Hei BYD aseta lämpötila 22").
Tuli vähän pitkä raapustus, mutta ylipäätään olen ollut autoon tyytyväinen. BYD:in kankea aloitus Suomessa jälleenmyynti ja huoltoverkoston osalta + tuo edellä mainittu jarrujen kulutus eivät kuitenkaan vakuuta. Tähän hintaan kuitenkin sai n. 2v sitten huomattavasti enemmän autoa ja varsinkin ominaisuuksia, kuin verrokeissa.
 
  • Käyttöliittymän ja sovelluksen Suomenkielen käännökset ovat ala-arvoisia, suosittelen käyttämään Englanniksi edelleen.
  • Vain ruudun kautta säädettävä ilmastointi, tähän kaipaisi fyysisiä painikkeita. Hyvin toimivilla äänikomennoilla voi kuitenkin paikata tätä ("Hei BYD aseta lämpötila 22").
Äänikomennot suomeksi mutta käyttöliittymä enkuksi, huh?
 
Äänikomennot suomeksi mutta käyttöliittymä enkuksi, huh?
Auto ymmärtää viimeisimpien päivitysten kanssa Suomea ihan sujuvasti, vaikka auton kieleksi olisi asetettu Englanti. Näitä voi käyttää ristiin halutessaan.

Auton käyttöliittymässä on tosiaan välillä pahoja konekäännöksen kukkasia ja termit ovat ylipäätään loogisemmat Englanniksi, johon on käytetty selvästi enemmän kehityspanosta.
 
Olenko ainoa kenen mielestä Teslan nettisivut ovat aika sekavat? En nyt oikein osaa tulkita, että kuuluuko ns. karvalakki Model 3 tuon 0 % korkotarjouksen piiriin vai ei.

Käyttöehtojen mukaan ei kuulu:
1780581359849.png


Rahoituslaskelman mukaan kuuluu:
1780581458662.png


Sitten ehdoissa mainitaan vielä tämä: "0,0% rahoitustarjous koskee tilauksia ja rahoitushakemuksia, jotka on tehty 30.06.2026 mennessä, ja toimitus vastaanotettu 30.6.2026 mennessä."

Kaikkien autojen toimitus näyttäisi kuitenkin menevät elo-syyskuulle eli herää kysymys, että eikö todellisuudessa sitten mikään malli ole tuon korkotarjouksen piirissä.

Kyllä se kuuluu. Olet leikannut tuon pätkän käyttöehdoista ihan väärästä paikasta. Tuo lainaamasi pätkä koskee vaihtoautobonusta, jota ei karvalakkimalliin saa. Jos luet käyttöehdoista oikean kohdan, niin näet että 0 % korkotarjous koskee myös karvalakkimallia.
 
Alkuperäinen pre-facelift Atto 3 ollut ajossa nyt kohta 1,5v ja 15tkm. Ostettu juurikin samoilla kriteereillä aikanaan, jolloin tuli koejettua myös saman kokoluokan Kia Niro, Hyundai Kona ja joukko sekalaisia farmariautoja. Tämä tuli ensimmäiseksi sähköautoksi edellisen bensa-Skodan tilalle. Omaan ostopäätökseen vaikutti vahvasti edullinen hinta yhdistettynä todella alhaisiin kilometreihin ja pitkä takuu vs. mitä samalla rahalla sai esim. ID4 kanssa käytettyinä. Alla listattuna nopeasti plussia ja miinuksia tällä kokemuksella:

Plussat:
  • Hyvät sisätilat varsinkin takapenkillä. Kyydissä nyt vauva ja taapero turvakaukalon ja selkä menosuuntaan istuimen kanssa ja 190 cm kuskina mahtuu edelleen ajamaan kohtuullisesti. Kahden selkä menosuuntaan istuimen kanssa voi tehdä tiukkaa.
  • 360 kamerat erinomaiset
  • Sovelluksen toimivuus (etäviilennys ja lämmitys yms.)
  • Ajotuntuma ihan OK omaan makuun, on jämäkkä verrattuna löysän tuntuiseen Konaan ja Niroon.
  • Pitkä takuu
Miinukset:
  • Hidas latausnopeus pikalatureilla, ei sovellu varmaankaan säännölliseen pitkänmatkan ajamiseen / reissailuun. Näin 90% kaupunkiajossa ei kuitenkaan haittaa, varsinkaan kuin autoa ladataan myös lähes täysin kotona.
  • Sisätilojen ulkoasu jakaa vahvasti mielipiteitä, tätä on parannettu huomattavasti faceliftissä ja uudess Evo-mallissa.
  • Auto kuluttaa ainakin alkuperäisiä jarrupaloja ja levyjä poikkeavan nopeasti, tästä on paljon keskustelua esim. Atto 3 facebook-ryhmässä.
  • Todellinen range talviajossa on ehkä lähempänä 230km ja kulutus on kova auton muotoilusta johtuen. Omassa kaupunkiajossa tämä ei kuitenkaan haittaa käytännössä lainkaan.
  • Käyttöliittymän ja sovelluksen Suomenkielen käännökset ovat ala-arvoisia, suosittelen käyttämään Englanniksi edelleen.
  • Vain ruudun kautta säädettävä ilmastointi, tähän kaipaisi fyysisiä painikkeita. Hyvin toimivilla äänikomennoilla voi kuitenkin paikata tätä ("Hei BYD aseta lämpötila 22").
Tuli vähän pitkä raapustus, mutta ylipäätään olen ollut autoon tyytyväinen. BYD:in kankea aloitus Suomessa jälleenmyynti ja huoltoverkoston osalta + tuo edellä mainittu jarrujen kulutus eivät kuitenkaan vakuuta. Tähän hintaan kuitenkin sai n. 2v sitten huomattavasti enemmän autoa ja varsinkin ominaisuuksia, kuin verrokeissa.
Kiitos tässä tulikin hyvin asiaa. Suurin osa noista miinuksista ei haittaa koska itsellenikin olisi tulossa lähes kokonaan nurkkapyöritykseen. 1-2 pidempää reissua korkeintaan vuodessa niin ei haittaa vaikka laturilla joutuisi hetken pidempään olemaan.

Tuo sisusta itseänikin vähän arveluttaa, mutta täytyy käydä koeajolla ja katsoa miltä se livenä näyttää.

Uudemman mallin Kia niro tosiaan aika lähellä samaa hintaluokkaa, niin täytyy sitäkin koeajamassa käydä.

Facelift mallin Peugeot e-2008 pyörii myös samassa hintaluokassa, mutta jotenkin jäänyt kuva että tuo olisi "luokkaa" huonompi auto ominaisuuksiltaan?
 
Raisiossa joskus yritin käydä BYDiä ostamassa. BMW liikkeen sivuovesta pääsee Nissani liikeeseen jonka takanurkkaan oli silloin Seal U ja Atto3 saatu esille. Kumpaakaan ei päässyt ajamaan eikä myyjä halunnut tehdä tarjousta. Jyväskylän autohuolto taas aktiivisesti yritti etänä myydä mutta en lopulta sinne asti jaksanut lähteä. Onkohan tilanne muuttunut nykyään?
 
Facelift mallin Peugeot e-2008 pyörii myös samassa hintaluokassa, mutta jotenkin jäänyt kuva että tuo olisi "luokkaa" huonompi auto ominaisuuksiltaan?

Puuttuu akun esilämmitys navi/manuaali vieläkin käsittääkseni.

Kova kulutus motarilla koska auto on ns. tiiliskivi, talvella range 160-200km riippuen vauhdista ja pakkasesta.

Mutta plussana erittäin mukava ja hiljainen auto eikä mitään sähköautomaailman perseilyitä vaan kaikki toimii ns. luontevasti.
 
Raisiossa joskus yritin käydä BYDiä ostamassa. BMW liikkeen sivuovesta pääsee Nissani liikeeseen jonka takanurkkaan oli silloin Seal U ja Atto3 saatu esille. Kumpaakaan ei päässyt ajamaan eikä myyjä halunnut tehdä tarjousta. Jyväskylän autohuolto taas aktiivisesti yritti etänä myydä mutta en lopulta sinne asti jaksanut lähteä. Onkohan tilanne muuttunut nykyään?
Veholla Bydimyyjä oli täysin pihalla, joten päätti sitten keksiä vastauksia ihan hatusta. Tyyliin akkukoot täysin sekaisin ja lataushybridin pikalataus käsittämättömän nopea… Konepeltiä avattaessa: ”oho, ei tässä olekaan frunkkia” ja asiakkaan katsellessa avattua takakonttia vakuuttaa varmalla äänellä että “ei näissä kiinalaisissa ole suksiluukkua”. Jaa, mikäs lärpäke tuossa on?
Herättää kysymyksiä, mitä kaupanteosta tulisi tällä tyylillä.
 
Veholla Bydimyyjä oli täysin pihalla, joten päätti sitten keksiä vastauksia ihan hatusta. Tyyliin akkukoot täysin sekaisin ja lataushybridin pikalataus käsittämättömän nopea… Konepeltiä avattaessa: ”oho, ei tässä olekaan frunkkia” ja asiakkaan katsellessa avattua takakonttia vakuuttaa varmalla äänellä että “ei näissä kiinalaisissa ole suksiluukkua”. Jaa, mikäs lärpäke tuossa on?
Herättää kysymyksiä, mitä kaupanteosta tulisi tällä tyylillä.
Kuulostaa tutulta, taisin käydä saman BYD-liimatukan juttusilla. Oliks ”J-P”? Ihme naureskelija ja ei oikein kuunnellut mitä asiakas sanoo. Liian usein tuli kans ”en tiedä”. Tietämys tuotteista mitä myy jotenkin ohut.

Alas on Vehokin vajonnut. Jos BYD vielä kiinnostaa taidan mennä sinne toiselle puolelle tietä missä ei pääse edes koeajamaan! :p
 
Meninpä sitten ostamaan Mazda 6e Takumi, soul red crystal värisenä. Hieman oli pakko päästä eroon nykyisestä Skoda Octavia G-tec 2021 autosta, kun alkoi tulla isoja huoltoja vastaan, ja kilsoja kertynyt sen verran myös. Ei kovin hirveen hintainen auto, pääsee kotona ja töissä latailee vapaasti. Plussaa ja miinuksia tietenkin autossa on, mutta mikään auto ole 100% täydellinen. Ja jep, ei ole aito japanilainen Mazda, mutta kaikki sitä alkaa olla kiinalaista.
 
Explorer on muutaman sentin perästä lyhyempi kuin kumpikaan noista. Enyaqissa isoin kontti tämän segmentin MEB alustalla olevista. 470L luokkaa Explorerissa kontin tilavuus ja ID4 540L luokkaa, vähän vaihtelua riippuen mittaustavasta,
Noita on vaikea verrata. MG4 Urbanin sivuilla lukee näin:

MG4 EV Urbanissa on jopa 1 364 litraa* mukautuvaa tilaa. Tavaratila mahtuu jopa 577 litraa – luokkansa johtava tila, johon sisältyy 98 litran lattian alainen lokero, joka tarjoaa lisätilaa arkitavaroille.

*takaistuimet taitettuina Comfort-malleissa

Ihan turha tuollainen lattian alla oleva tila, olisivat laittaneet sinne vaikka vararenkaan. No joo kai sinne matkalaturin voi laittaa jos sellaista roudaa mukana.
 
Kuulostaa tutulta, taisin käydä saman BYD-liimatukan juttusilla. Oliks ”J-P”? Ihme naureskelija ja ei oikein kuunnellut mitä asiakas sanoo. Liian usein tuli kans ”en tiedä”. Tietämys tuotteista mitä myy jotenkin ohut.

Alas on Vehokin vajonnut. Jos BYD vielä kiinnostaa taidan mennä sinne toiselle puolelle tietä missä ei pääse edes koeajamaan! :p
Ei muista, on mennyt tovi. Tuo frunkkihomma jäi vaan niin hyvin mieleen… plugarissa kun yleensä tapaa olla se polttomoottori vähän tiellä, niin pitihän se tarkistaa. Vierailu taisi olla BF-aikoihin, kun oli uusia malleja ja sinänsä hyvät kampanjat, joita ei mainostettu oikein missään. Tosin mikä järki hinnoitella lanseerattava tuote kymppitonnin pitkäksi ja ihmetellä, kun kauppa ei käy sillä normihinnalla.

Ei kyseistä kaveria vastaan mitään ja vastaavan tyyppisiä keskusteluja tullut muuallakin käytyä: ihmettelen yleisesti auto(?)myyjien tietämyksen tasoa, vai kauppaavatko pelkästään eläkeläisille nykyään? Kiinnostaako myytävä tuote yhtään? Nykypäivänä se maksukykyinen, mutta ruuhkavuosista kärsivä autisti-aasiakas tankkaa detaljit jo etukäteen netistä lapsia nukuttaessaan, paitsi jos sivut on paskat (Byd?). Jos insinöörimme vielä jotenkin ehtii ihan livenä paikalle ennen sulkemisaikaa, niin olisi kyllä paras, että siellä myymälässä on odottaessa luettu edes ne omat esitteet ja hinnastot.

Kysymys myös sinne maahantuonnin suuntaan: uudempien mallien huolto/takuutietoja ei ole näemmä saatu nettiin vielä puolen vuoden päästä esittelystä - mistä asiakasoletettu nämä tiedot saa? Asiantuntevalta myyjältä, jolla hattivatit ja kilowatit sekaisin?
 
Meninpä sitten ostamaan Mazda 6e Takumi, soul red crystal värisenä. Hieman oli pakko päästä eroon nykyisestä Skoda Octavia G-tec 2021 autosta, kun alkoi tulla isoja huoltoja vastaan, ja kilsoja kertynyt sen verran myös. Ei kovin hirveen hintainen auto, pääsee kotona ja töissä latailee vapaasti. Plussaa ja miinuksia tietenkin autossa on, mutta mikään auto ole 100% täydellinen. Ja jep, ei ole aito japanilainen Mazda, mutta kaikki sitä alkaa olla kiinalaista.
Onnea pirun hienon auton hankinnnalle! Värikin on se paras mahdollinen, joten kyllä tuossa on puitteet kunnossa. Muista leikkiä takaspoikan kanssa :).
 
Tuohon BYD keskusteluun, niin vasta näin suomen BYD face ryhmässä keskustelua, että jarruja tosiaan menee ja remppa-arviot jopa 700€
 
Ihan turha tuollainen lattian alla oleva tila, olisivat laittaneet sinne vaikka vararenkaan. No joo kai sinne matkalaturin voi laittaa jos sellaista roudaa mukana.
Osa arvostaa tiloja (tuntematta tarkkaan tuon mallin toteutusta) jos sinne mahtuu vararengas, niin halukas voi sen sitten laittaa sinne. Vanhossa autoissa jos oli vararengas niin osa heitti sen pois ja käytti tilan muuhun.

Sähköautossa esim matkalaturi, kaapel, vara startteri, lämmintä vaatetta, laastaria yms sellaista hätävara juttua. Ulkomailla ajavat mahdollisia sikäläisiä pakollisia matkavarusteita.

Nuo lokerotilat ei useinkaan ole mistään ns pois, jonkinverran kustannuksia kun valmista on ne käyttökelpoiseksi suunnitellut.

Jos kritisoit tavaratilan markkinoinnissa käytetty litratilavuutta (*, niin ne ovat enemmän huttua kuin maavara sentit.
Oikeastaan plussaa annan siitä jos markkinoinnissa ilmoitetaan tarkemmin, esim erotellaan tavaratilan mittoja tarkemmin.

(*
Varsinkin kolme/viisi-ovisissa


lumiharja, lasinpesuneste,..

Kausivarusteet tärkeä huomio. Pesunestettä en dissaa, eutojaon erilaisia, osa varoittaa liianmyöhään vähyydestä ja toki alueelisia eroja miten hyvä saatavuus 24/7, ja jos säiliä joku mini että annoskoko ei mene yksiin pakkauksen kanssa, niin mukaan jämät.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kritisoit tavaratilan markkinoinnissa käytetty litratilavuutta (*, niin ne ovat enemmän huttua kuin maavara sentit.
Oikeastaan plussaa annan siitä jos markkinoinnissa ilmoitetaan tarkemmin, esim erotellaan tavaratilan mittoja tarkemmin.

(*
Varsinkin kolme/viisi-ovisissa
Tuo tuli huomattua kun eri paikoista lukiessa litrat oli mitä sattuu. Tarvittiin oikeasti tilava auto niin Outlander hävis välillä Golffille ilmoitetuissa litroissa kun Outlander kertoi hattuhyllyn alle jäävän osan ja Golf penkit kaadettuna. (en ole varma oliko se Golf vai joku muu about saman kokoinen)
 
Osa arvostaa tiloja (tuntematta tarkkaan tuon mallin toteutusta) jos sinne mahtuu vararengas, niin halukas voi sen sitten laittaa sinne. Vanhossa autoissa jos oli vararengas niin osa heitti sen pois ja käytti tilan muuhun.

Sähköautossa esim matkalaturi, kaapel, vara startteri, lämmintä vaatetta, laastaria yms sellaista hätävara juttua. Ulkomailla ajavat mahdollisia sikäläisiä pakollisia matkavarusteita.

Nuo lokerotilat ei useinkaan ole mistään ns pois, jonkinverran kustannuksia kun valmista on ne käyttökelpoiseksi suunnitellut.

Jos kritisoit tavaratilan markkinoinnissa käytetty litratilavuutta (*, niin ne ovat enemmän huttua kuin maavara sentit.
Oikeastaan plussaa annan siitä jos markkinoinnissa ilmoitetaan tarkemmin, esim erotellaan tavaratilan mittoja tarkemmin.

(*
Varsinkin kolme/viisi-ovisissa
Juu täytyy sanoa, että kun on ollut auto missä käytännössä tuota tilaa ei ole (tai se on ihan olemattoman pieni koska hybriakku) niin kyllä sitä jotain lokerotilaa arvostaa kontissa pikkuromuille kuten kaapelit, lumiharja, lasinpesuneste, varavavaate/viltti, sateenvarjo tms.)

Se varsinainen kontti on paljon helpompi hyödyntää kun tuo pikkusälä ei ole siellä kontin lattialla pyörimässä.
 
Uudemman mallin Kia niro tosiaan aika lähellä samaa hintaluokkaa, niin täytyy sitäkin koeajamassa käydä.
Olen koeajanut sekä vanhemman e-Niron että uudemman Niro EV:n. Vanhempi on laatuvaikutelmaltaan mielestäni selvästi parempi, uudempi on "muovisempi", mutta modernimpi sekä ulkoa että sisältä. Uudemmassa ei myöskään taida olla laakeriongelmaa ja löytyy myös akun esilämmitys. Sisämelu on molemmissa kova ja se voi olla dealbreaker, mulle oli. Muuten jäi aika hyvä fiilis autosta (molemmista, sekä uudesta että vanhasta).
 
Onko täällä byd atto 3 autosta kokemuksia? Sähköauto hankinnassa 20-25t€ hintaluokassa. Näitä saisi tuolla budjetilla 2-3 vuotta vanhoja ja vähän ajettuja.

Kriteereistä tärkeimpänä että olisi suv mallinen ja 2 lasta pitäisi turvaistuimineen mahtua hyvin takapenkille.

Toisena vaihtoehtona on ollut id4 mutta nämä enemmän ajettuja + bydissä olisi n. 3 vuotta vielä takuuta jäljellä.
Täällä karvan päälle 2 vuotta ollut uutena ostettu Atto 3, ajettu 70tkm. Allekirjoitan Fanan kommentit.
Rangesta ehkä sellainen, että noin lyhyt talvirange toteutuu, jos on pelkkää pätkäajoa tai pelkkää motaria (meillä tätä, hieman yli 200km työpäivinä). En tiedä mitä Facessa puhutaan, mutta meillä mennee jarrut huollettavaksi seuraavassa, 90tkm huollossa.

Muoks: edeltävä auto muuten oli Enyaq Launch Edition muutamilla lisävarusteilla. Kaikissa autoissa tietty jotain puutteita, mutta ainakin meillä BYD varsin huoleton, vs alkupään MEBin kanssa pään hajoaminen melkein päivittäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 177
Viestejä
5 243 059
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom