Yleistä keskustelua sähköautoista

Mää olen pitkään ihmetellyt sitä miksi sähköautoissa jonkun yhden mallin moka, uusien autojen EU-pakotus-kikkare tai vaan ratkaisu josta ei itse pidä yleistetään sähköautojen ongelmaksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä voimalinjan kanssa. Siis tyyliin sähköautot on paskoja koska ovenkahvat, ylinopeuspimputukset, takkuava infortainment tms.

Yhtä hyvin voisi sanoa että polttomoottoriautot on paskoja koska niissä ei on liian vähän jalkatilaa takana, kattoluukku natisee pakkasella ja isofixiä ei ole repsikan paikalla.

Mitä lämppäreihin tulee niin osassa voi mitoitus olla nafti, mutta jos pitäisi satunnaisesti valita random sähkis tai random polttis kriteerinä ”tarkeneeko talvella paidassa” niin ottaisin sähkärin, koska keskimääräinen polttis lämpenee huomattavasti hitaammin kylmässä, todennäköisemmin ei ole esilämmitettävissä ja niissäkin osassa lämpö ei kovilla pakkasilla riitä, varsinkaan ilman lisämaskeja.

Jos sähköauton range on omassa käytössä tiukoilla jo kesällä niin ongelma on todennäköisesti pahempi talvella, mutta jos ei niin pitäisin sähkiksiä nimenomaan parempina talviautoina. Ja sen rangen ja kajuutan lämmön suhteenkin tuntuu välillä keskustelu menevän oletuksella että koko talvi on aina -35C, kun todellisuudessa näin on jossain Helsingin korkeudella… viimeksi 1987… pohjoisemmassakin harvoin.
 
Viimeksi muokattu:
Mää open pitkään ihmetellyt sitä miksi sähköautoissa jonkun yhden mallin moka, uusien autoja EU-pakotus kikkare tai vaan ratkaisu josta ei itse pidä yleistetään sähköautojen ongelmaksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä voimalinjan kanssa. Siis tyyliin sähköautot on paskoja koska ovenkahvat, ylinopeuspimputukset, takkuava infortainment tms.

Yhtä hyvin voisi sanoa että polttomoottoriautot on paskoja koska niissä ei on liian vähän jalkatilaa takana, kattoluukku natisee pakkasella ja isofixiä ei ole repsikan paikalla.

Mitä lämppäreihin tulee niin osassa voi mitoitus olla nafti, mutta jos pitäisi satunnaisesti valita random sähkis tai random polttis kriteerinä ”tarkeneeko talvella paidassa” niin ottaisin sähkärin, koska keskimääräinen polttis lämpenee huomattavasti hitaammin kylmässä, todennäköisemmin ei ole esilämmitettävissä ja niissäkin osassa lämpö ei kovilla pakkasilla riitä, varsinkaan ilman lisämaskeja.

Jos sähköauton range on omassa käytössä tiukoilla jo kesällä niin ongelma on todennäköisesti pahempi talvella, mutta jos ei niin pitäisin sähkiksiä nimenomaan parempina talviautoina. Ja sen rangen ja kajuutan lämmön suhteenkin tuntuu välillä keskustelu menevän oletuksella että koko talvi on aina -35C, kun todellisuudessa näin on jossain Helsingin korkeudella… viimeksi 1987… pohjoisemmassakin harvoin.
Tai polttikset ovat paskoja koska ovenkahvat, ylinopeuspimputukset, takkuava infortainment tms.
 
Sähkiksissä en näe mitään muuta alttiutta talvelle kuin pienjänniteakun ylläpitoa ohjaavan älyn. Tesla osaa sen hyvin, ei tiedä kuinka Fr0d, ilmeisesti MEB pohjassa on ollut haasteita, mutta ne alkaa olemaan selätettyjä ainakin emomerkillä, en tiedä tästä sisarpuolesta.

Ja olen ollut tyytyväinen Voortin tavallisiin ovenkahvoihin.
 
Sähkiksissä en näe mitään muuta alttiutta talvelle kuin pienjänniteakun ylläpitoa ohjaavan älyn. Tesla osaa sen hyvin, ei tiedä kuinka Fr0d, ilmeisesti MEB pohjassa on ollut haasteita, mutta ne alkaa olemaan selätettyjä ainakin emomerkillä, en tiedä tästä sisarpuolesta.

Ja olen ollut tyytyväinen Voortin tavallisiin ovenkahvoihin.
Fordin alkupään MEB-pohjaisissa kulkineissa on näkynyt 12V akun kanssa ropleemaa. Uusimmista päivitetyn android pohjaisen järjestelmän omaavista (2026.75->) ei o vielä kokemuksia, kun niiden tuotanto alkoi viime kuun puolivälissä. Myyjät ainakin kovasti vakuuttelivat, että on korjattu uuteen. Omaan ruksin varulta huolenpitosopparin 5v ajalle niin pääsevät vaihtamaan vaikka joka talvi uutta akkua (12V akku kuuluu soppariin).
 
Sähkiksissä en näe mitään muuta alttiutta talvelle kuin pienjänniteakun ylläpitoa ohjaavan älyn. Tesla osaa sen hyvin, ei tiedä kuinka Fr0d, ilmeisesti MEB pohjassa on ollut haasteita, mutta ne alkaa olemaan selätettyjä ainakin emomerkillä, en tiedä tästä sisarpuolesta.

Ja olen ollut tyytyväinen Voortin tavallisiin ovenkahvoihin.
Juu ja talvella tyhjäksi pääsevä tai muuten hyytyvä 12V akku ei nyt ihan ennenkuulumaton ongelma ole polttiksissakaan. Varsinkin jos on esilämmittelyä ja lyhyttä ajoa.

Eli onko tuokaan nyt varsinaisesti sähköautojen ongelma vaan vain autojen ongelma.
 
On se siinä mielessä nolosti, että siellä olis jerkkua ajoakussa pitää apuakku kunnossa, vaikka millä mitalla, mutta se DC/DC muuntimen ohjauslogiikka kusee monella merkillä, pitäisi lisätä lataussykliä kun lämpotila laskee. Kun pikkuakku kuolee niin ajoakkua ei kytketä järjestelmään kun kontaktoreihin ei saada käskyä.
 
Omaan ruksin varulta huolenpitosopparin 5v ajalle niin pääsevät vaihtamaan vaikka joka talvi uutta akkua (12V akku kuuluu soppariin).
Mulla Cupran 12v akku vaihdettiin ihan takuuseen, vaikkei edes ollut aiheuttanut ongelmaa. Tekivät vaan akkutestin toisen ongelman vianselvittelyn yhteydessä ja sen perusteella päättivät vaihtaa.
 
Sähköautojen menekin hyytyminen vaivaa muitakin kuin teslaa. Tällä kertaa audi kysyntäpulan kourissa.
1780078440348.png

 
Sähköautojen menekin hyytyminen vaivaa muitakin kuin teslaa. Tällä kertaa audi kysyntäpulan kourissa.
1780078440348.png

Tää on varmaan sitä samaa "development hell" kamaa mistä Muskin valitteli kun 3:sta synnytettiin. Se vaan näkyy aika eri tavalla kun VAG-konserni puskee samaan aikaan faceliftejä ja uusia sisarmalleja vanhoista platformeista pikkupäivityksillä, joten asiaa tarkemmin seuraamaton ei ehkä huomaa, että mitään ongelmia onkaan.

Oman Enyaqin takaisinosto liisari loppuu just joulun alla 2028 - näinköhän uusi platta olisi siihen mennessä valmis. Ja vaikka olisikin, kuinka raakile se sitten on...
 
Sähköautojen menekin hyytyminen vaivaa muitakin kuin teslaa. Tällä kertaa audi kysyntäpulan kourissa.
1780078440348.png

Ei ole mitään tekemistä sähköautojen menekin hyytymisen kanssa. Klikkiotsikosta puuttuu täsmennys, että ongelma on nimenomaan Kiinassa. Siellä tovi sitten vierailleena on selvää, että länsimaisista sähköautoista katukuvassa näkyi korkeintaan Teslat, muuten sähköautot olivat poikkeuksetta paikallisten valmistajien tuotoksia.


"Changchungin kaupungin tuntumassa sijaitsevan tuotantolaitoksen kapasiteetti yltää 150 000 autoon vuodessa. Tällä haavaa tehtaan todelliset tuotantoluvut ovat huomattavasti pienemmät.

Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana kaupaksi kävi ainoastaan tuhat tehtaan tuotantolinjoilta valmistunutta täyssähköistä Q6L-mallia.

Jotakin tilanteen vakavuudesta kertoo JSC Automotiven arvio. Stuttgartissa majaa pitävän konsulttiyhtiön ennusteen mukaan tehtaan käyttöaste kuluvan vuoden osalta kutistuisi karmaisevaan viiteen prosenttiin.

– Ne ovat hienoja autoja. Mutta Kiinassa ne eivät myy, eräs osallinen kuvailee.

Syytkin ovat selvillä. Sisäisen selvityksen mukaan Audin valmistamat sähköautot ovat liian kalliita ja kaiken lisäksi useiden softa-ongelmien vaivaamia."
 
Hieman kiinnostaisi tartua tohon Mazda 6e 7000€ ylihyvitys tarjoukseen, mutta hieman samalla pelottaa miten niiten myyntiarvot pitää, ja tietenki Mazda. En ole vielä ajellut sähköautoilla, pysynnyt enemmän siinä välivaiheessa hybridit ja nykyinen Skoda Octavia G-Tec. Kävin jo katsomassa 6e ja olisi vain vailla allekirjoitusta saada uusi auto.
 
Samaten Japanissa on ihan kunnollinen ja runsasluminen talvi esim. Sapporossa. Siinä jää Suomen lumimäärät kakkoseksi kevyesti. Ei se silti tunnu takaavan että olisi kovin kummoisia talviautoja. Vaikka tekniikan puolesta osattaisiin tehdä lämpimiä autoja, niin varmaan käy kuten polttomoottoriautoillekin eli realiteerit, desing ja hinta ajaa ohi toimivuuden ja jatkossakin osa autoista on kylmiä meidän olosuhteissa (marginaalimarkkina).
Hokkaidossakin taitaa asua vain se rupuiset 5 miljoonaa ihmistä ;D

No, asuuhan sitä vuoriseuduilla muuallakin, mutta mutta niistäkin taisi luokkaa 90% väestöstä asua kaupunkien tasanko-alueilla eikä vuoristossa. Eli markkina määrää varmasti sielläkin sitä mikä on "kannattavaa" tuottaa, ei välttämättä ole kyvykkyydestä vaan enemmän halusta kiinni.

Tuohan on muutenkin sellainen eehtymätön yli 10v vanhojen mutta käytännössä ruosteettomien postiautojen tuontilähde, niin siitä näkee aika hyvin millaisille paikallisille alueille valtaosa niistä kotteroista menee käyttöön....
 
Uusi sähkäri hakusessa HP-Pösön tilalle.

Alunperin ideana oli hankkia pienempi auto tyyliin Renault 4 (tai 5), Hyundai Inster tai BYD Dolphin Surf. Näitä nyt pyöritellyt niin kuitenkin ”Excelin” perusteella paras hinta vs ominaisuudet on kuitenkin vähän isommissa autoissa. Ei mene samalla tavalla kuin polttomoottoriautoissa joissa pienimmät olivat halvimpia. Liekö sitten valmistusmäärät ja platformit syynä.

Esimerkiksi BYD:in pikkuauton hinnalla saa uuden MG4 Urbanin:
Mielipiteitä?

Jos ei rahalla olisi vaikutusta ostaisin fiiliksen mukaan Rellun ja unohtaisin kiinalaiset Excel-autot.
 
Jos ei rahalla olisi vaikutusta ostaisin fiiliksen mukaan Rellun ja unohtaisin kiinalaiset Excel-autot.
Jos rahalla on väliä , niin unohda kiinalaiset.



Ja ylipäätään, suosikaa "europpalaisia", se on hyväksi meille kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ylipäätään, suosikaa "europpalaisia", se on hyväksi meille kaikille.
Eurooppalaiset tuotekehitysjohtajat isvuivat Esson baarissa ja nauraa räkättivät yhteen ääneen ettei niillä sähkövatkaimilla tee yhtään mitään.

Itselläni menee hiukan ihon alle se että EU on valjastettu tukemaan Saksan ja Ranskan autoteollisuutta ja siinä on taas pottunokka maksajana. Sitä autoista tulevaa työtä täytyisi jakaa hiukan tännä Ryssän rajasulusta kärsiville.

Sillain ihan suoraan sanottuna se olisi ollut Saksan ja Ranskan velvollisuus pitää uudenkaupungin tehtaalla töitä.
 
Hieman kiinnostaisi tartua tohon Mazda 6e 7000€ ylihyvitys tarjoukseen, mutta hieman samalla pelottaa miten niiten myyntiarvot pitää, ja tietenki Mazda. En ole vielä ajellut sähköautoilla, pysynnyt enemmän siinä välivaiheessa hybridit ja nykyinen Skoda Octavia G-Tec. Kävin jo katsomassa 6e ja olisi vain vailla allekirjoitusta saada uusi auto.
Olet varmaan arvostelut katsellut? Tuohan on käytännössä Changanin malli, johon Mazdan kaverit on suunnittelleet korin. Kori ja sisusta on kyllä hyvännäköinen ja itsellä oli aiemmin kaksi polttis-Mazdaa, mutta tuota on kyllä vaikea Mazdaksi mieltää kun ajettavuuskin on kiinaluokkaa.
 
Hieman kiinnostaisi tartua tohon Mazda 6e 7000€ ylihyvitys tarjoukseen, mutta hieman samalla pelottaa miten niiten myyntiarvot pitää, ja tietenki Mazda. En ole vielä ajellut sähköautoilla, pysynnyt enemmän siinä välivaiheessa hybridit ja nykyinen Skoda Octavia G-Tec. Kävin jo katsomassa 6e ja olisi vain vailla allekirjoitusta saada uusi auto.
Upean näköinen auto. Ajettavuus on ihan ala-arvoinen, pimputtimet ovat perseestä, infotainment on luokkaa ripuli, avustimet ovat täyttä paskaa, automaattiset valot hirveintä mitä nähnyt. Mutta nätti on. Vielä kun olisi ollut oikea Mazda eikä joku temuversio.
 
Itselläni menee hiukan ihon alle se että EU on valjastettu tukemaan Saksan ja Ranskan autoteollisuutta ja siinä on taas pottunokka maksajana. Sitä autoista tulevaa työtä täytyisi jakaa hiukan tännä Ryssän rajasulusta kärsiville.

No tämä on aika suhteellista. Päästöjen kanssa ovat autotehtaat olleet ongelmissa kovasti ja aika vaikea nähdä ko. lainsäädännön olevan autotehtaiden etu.

Sähkisten osalta mielestäni kiina-autojen lisätullit ovat olleet EU alueella hyvin maltillisia ja pyrkineet lähinnä tasoittamaan hinnoitteluetua. Jos vertaa vaikka jenkkeihin jossa kiinalaisia autoja ei voi ostaa käytännössä mistään.
 
Upean näköinen auto. Ajettavuus on ihan ala-arvoinen, pimputtimet ovat perseestä, infotainment on luokkaa ripuli, avustimet ovat täyttä paskaa, automaattiset valot hirveintä mitä nähnyt. Mutta nätti on. Vielä kun olisi ollut oikea Mazda eikä joku temuversio.
Ja ei pärjännyyt alkuunkaan TM:n talviautotestissä.
 
Hieman kiinnostaisi tartua tohon Mazda 6e 7000€ ylihyvitys tarjoukseen, mutta hieman samalla pelottaa miten niiten myyntiarvot pitää, ja tietenki Mazda. En ole vielä ajellut sähköautoilla, pysynnyt enemmän siinä välivaiheessa hybridit ja nykyinen Skoda Octavia G-Tec. Kävin jo katsomassa 6e ja olisi vain vailla allekirjoitusta saada uusi auto.

Jos autoon vaihtaville on tarjolla 7000€ lisähyvitys vaihtoautosta, niin viestii siitä että autossa on se lisähyvityksen verran ylimääräistä katolla. Eli kun sen ajaa liikkeestä pihalle niin normaalin alenemanlisäksi se ylimääräinen seitsemäntonni lähtee ihan ensin pois.
 
Uusi sähkäri hakusessa HP-Pösön tilalle.

Alunperin ideana oli hankkia pienempi auto tyyliin Renault 4 (tai 5), Hyundai Inster tai BYD Dolphin Surf. Näitä nyt pyöritellyt niin kuitenkin ”Excelin” perusteella paras hinta vs ominaisuudet on kuitenkin vähän isommissa autoissa. Ei mene samalla tavalla kuin polttomoottoriautoissa joissa pienimmät olivat halvimpia. Liekö sitten valmistusmäärät ja platformit syynä.

Esimerkiksi BYD:in pikkuauton hinnalla saa uuden MG4 Urbanin:
Mielipiteitä?

Jos ei rahalla olisi vaikutusta ostaisin fiiliksen mukaan Rellun ja unohtaisin kiinalaiset Excel-autot.
Tuo mg4 urban vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Ilmeisesti aika isot sisätilat saatu vaikka ulkoa näyttää pieneltä.
 
Tuo mg4 urban vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Ilmeisesti aika isot sisätilat saatu vaikka ulkoa näyttää pieneltä.
Joo en ole vielä ehtinyt koeajamaan mutta youtube videoiden mukaan ihan ok ajo-ominaisuudet. Tuskin noissa paljon eroja on muihin.

Ämpärimuovia oli ovissa ym. mutta kuuluu hintaluokkaan. Ainoa selkeä negatiivinen asia oli jossain videossa kun auto oli luovutettu koeajoon/esittelyyn sillä ehdolla ettei ajeta moottoritiellä? Olisko sitten kulutus kova motarilla. No kaupunkiautohan se on kuten nimestä Urban voi päätellä.

En ole livenä nähnyt mutta ainakaan kuvissa se ei ole niin sporttisen näköinen kuin MG4 Electric mutta senkin kanssa varmaan voi elää. Ja vetotapa vaihtunut takaa eteen - sitä en osaa sanoa onko se hyvä vai huono juttu?

Paljon saa puutteita anteeksi sillä kun kattoo hintalappua!
 
Ämpärimuovia oli ovissa ym. mutta kuuluu hintaluokkaan. Ainoa selkeä negatiivinen asia oli jossain videossa kun auto oli luovutettu koeajoon/esittelyyn sillä ehdolla ettei ajeta moottoritiellä? Olisko sitten kulutus kova motarilla. No kaupunkiautohan se on kuten nimestä Urban voi päätellä.
Kulutus on varmasti kovaa motarilla, mutta niin se on kaikilla. Tosi outo ehto koeajolle kieltämättä.

Yksi tärkeä asia on melu, jota ei välttämättä huomaa taajamassa. Ja se voi olla tosi kova, nimim. koeajoin Kia Niro EV:n, joka melusi aivan järkyttävän paljon, sinänsä muuten ihan ok, vaikka muovinen olikin. Kannattaa siis koeajaa kaikilla teillä, millä aikoo ajellakin.
 
No tämä on aika suhteellista. Päästöjen kanssa ovat autotehtaat olleet ongelmissa kovasti ja aika vaikea nähdä ko. lainsäädännön olevan autotehtaiden etu.

Sähkisten osalta mielestäni kiina-autojen lisätullit ovat olleet EU alueella hyvin maltillisia ja pyrkineet lähinnä tasoittamaan hinnoitteluetua. Jos vertaa vaikka jenkkeihin jossa kiinalaisia autoja ei voi ostaa käytännössä mistään.
Ja mitäs jenkit tällä saa aikaan? No sen että niiden autot ei jatkossakaan ole globaalissa kilpailussa mukana koska tuotekehityksen ei tarvitse haastaa itseään kiinalaisten kanssa jotka sähköautoissa ovat kovasti kilpailussa mukana. No saahan sitä luulla että tuolla tehdään itselle hyvää.

Mitäs hinnoitteluetua kiinalaisilla on? Juurihan täällä kilpaa haukutaan mitä ripulia niiden autot on niin eikö se hinta silloin ole kohdallaan ollen halvempia kuin eurovehkeet. Tullit/teriffit on ihan puhdas blokkaus kun ei muuten pärjätä perussähköautojen hinnoittelussa kiinalaisille. Kohta varmaan taas joku kertoo miten tätäkin alaa valtio tukee epäreilusti, ihan kuten kaikkia aloja missä me ei pärjätä kiinalaisille. On niillä loputon kassa tukea kaikkia teollisuuden aloja vuositolkulla.

Japanilaiset ovat myös pudonneet kilpailusta sähköautoissa, kun eihän siellä juuri kukaan aja niillä jolloin eivät myöskään kovin kummoista tarjontaa ole kehittäneet. Ihmettelinkin miten Mazda on noin nopeasti tuonut sähkö-6 tarjoamaan, no selityskin löytyi tuosta ylempää eli ei ole heidän tekniikkaa vaan kiinalaista. :(
 
Upean näköinen auto. Ajettavuus on ihan ala-arvoinen, pimputtimet ovat perseestä, infotainment on luokkaa ripuli, avustimet ovat täyttä paskaa, automaattiset valot hirveintä mitä nähnyt. Mutta nätti on. Vielä kun olisi ollut oikea Mazda eikä joku temuversio.
Näin Mazdan tänään livenä, tyylikäs auto ja hieno sisältä, mikä ajettavuudessa on vikana
 
Kiinalaiset autot tehdään kiinalainen kulttuuri ja tarpeet edellä. Jos niillä ei ole mitään tuntosarvia tänne pohjoismaihin tai muualle käyttömaihin, ei ne tule koskaan toimimaan kovin hyvin kokonaisuutena olkoot miten hienoja teknisesti tahansa. Yksi asia voi olla vaikka onnettomat lämmityslaitteet talvikäyttöön ja oudolta vaikuttava logiikka käyttöliittymissä kun käyttäjien tarpeet ja halut on tunnistettu siellä Kiinan päässä (jos edes siellä).

Geelyllä on esmes. jotain otepintaa tänne Volvon kautta, mutta onko sekään taannut mitään mestariteoksia tähän mennessä?
 
Mitäs hinnoitteluetua kiinalaisilla on? Juurihan täällä kilpaa haukutaan mitä ripulia niiden autot on niin eikö se hinta silloin ole kohdallaan ollen halvempia kuin eurovehkeet. Tullit/teriffit on ihan puhdas blokkaus kun ei muuten pärjätä perussähköautojen hinnoittelussa kiinalaisille. Kohta varmaan taas joku kertoo miten tätäkin alaa valtio tukee epäreilusti, ihan kuten kaikkia aloja missä me ei pärjätä kiinalaisille. On niillä loputon kassa tukea kaikkia teollisuuden aloja vuositolkulla.

No siis kiinan valtio on ihan tdistettavasti kaatanut niihin firmoihin miljardeja pelkästään akkukehitykseen. Lisäksi auton hintaa tuetaan kotimaassa suoraan rahalla (tai on tuettu) ja myös tehtaita ja niiden ryöntekijöitä on tuettu suoraan rahalla.

Lisäksi tietty LFPn osalta kehitys on ollut reguloimatonta eli ei ole tarvinnut pohtia patentteja ja/tai muutakaan turhaa.

Tuki on ollut aivan jotain muuta jos lähdet länsimaihin vertailemaan. Tullit ovat siis ihan järkevä tapa rajoittaa tuota hintojen polkemista, mutta kuitenkin mahdollistamalla kilpailua.

Jenkeissä ei näin ole tehty vaan siellä on vaan kiina-autot kielletty.

Kyllähän kiinalaista osaamista eurooppalaiset valmistajat hyödyntävät myös ja omasta näkökulmasta nykytaktiikka on ihan ok kuluttajan näkökulmasta.

Softa on kiinalaisissa ollut aika kertakäyttöistä, joten vaikka innovointia tehdään ja ominaisuuksia tulee niin kokonaisuus on sitten vähän mitä sattuu. Ei mitenkään yllättäen kiinalaiset Euroopassa kehitystä tekevät ovat olleet selkeästi parempia (kuten MG), kun kaikki ei ole ihan kertakäyttöistä.
 
Kiinalaiset autot tehdään kiinalainen kulttuuri ja tarpeet edellä. Jos niillä ei ole mitään tuntosarvia tänne pohjoismaihin tai muualle käyttömaihin, ei ne tule koskaan toimimaan kovin hyvin kokonaisuutena olkoot miten hienoja teknisesti tahansa. Yksi asia voi olla vaikka onnettomat lämmityslaitteet talvikäyttöön ja oudolta vaikuttava logiikka käyttöliittymissä kun käyttäjien tarpeet ja halut on tunnistettu siellä Kiinan päässä (jos edes siellä).

Eikö tuo koske nyt melkein jokaista merkkiä sitten? Harvemmat ne täällä on suunniteltu, useimmat jossain aivan muualla. Tokihan sen Teslassakin huomaa ettei Californiassa sada tai ovenkahvat jäädy, mutta en mitenkään usko että kiinalaisilla sen kummempia olisi.

Markkina itsessään on toki erilainen, siellä halutaan enemmän vimpaimia sun muuta. Näinhän on tosin japanilaisillakin ollut, eikä se ole täällä ennenkään haitannut joten en näe mikseivät kiinalaisetkin saisi tehtyä meidän makuun autoja.

Kiinalaisten keskinäinen kilpailu ja iso kotimarkkina kuitenkin auttavat tuotekehityksessä, vaikka tuet lopulta katoaisivat. Samalla tavalla kuin alhaisemmat palkat eri maissa joka ikisellä alalla joka on kansainvälinen.
 
Jos rahalla on väliä , niin unohda kiinalaiset.



Ja ylipäätään, suosikaa "europpalaisia", se on hyväksi meille kaikille.
Noi luotettavuus vertailut ovat kuluttajalle melkein yhtä tyhjän kanssa jos ostaa vain yhden auton. Löytyy luotettavuus tilastoja joissa MG:t ovat kärkipäässä ja peränpitäjänä sekä kaikkea siltä väliltä. Ja perustuvat 2023 + vanhempiin malleihin eli ei kerro tuosta uudesta autosta valitettavasti mitään.

Kuluttajille briteissä tehdyssä kyselyssä BMW i3 oli kärjessä:
Jälleenmyyntiarvo on aika marginaalinen asia jos ostaa 25k-27k auton ja pitää sitä takuuajan 7-vuotta. Vaikka loppuarvo olisi kaksi tonnia niin se on silti halpaa ajoa.
 
Noi luotettavuus vertailut ovat kuluttajalle melkein yhtä tyhjän kanssa jos ostaa vain yhden auton. Löytyy luotettavuus tilastoja joissa MG:t ovat kärkipäässä ja peränpitäjänä sekä kaikkea siltä väliltä. Ja perustuvat 2023 + vanhempiin malleihin eli ei kerro tuosta uudesta autosta valitettavasti mitään.

Kuluttajille briteissä tehdyssä kyselyssä BMW i3 oli kärjessä:
Jälleenmyyntiarvo on aika marginaalinen asia jos ostaa 25k-27k auton ja pitää sitä takuuajan 7-vuotta. Vaikka loppuarvo olisi kaksi tonnia niin se on silti halpaa ajoa.
SAIC (MG valmistama yhtiö) on kiinalainen valtionyhtiö, eli se sinänsä vähän sellainen välteltävä.
Jos hallinnon autoja haluaa välttämättä ostaa, niin sen lisäksi voi käyttää perinteisempää perustelua, Xi hallinto ei ehkä ensimmäisenä ole kaatamassa omiaan, vs ns "yksityiset" kiinalaiset autonvalmistajat joilla enemmän hallinnon hylkismis riskiä.

Sinänsä mikää ei takaa sitä että hallinto pitää edes kaikkia valtionyhtiöita pystyssä, saati niiden vastuita mailmalla. Eli ehkä huonokuntoisena kääntyy siinäkin riskipuolelle.
 
SAIC (MG valmistama yhtiö) on kiinalainen valtionyhtiö, eli se sinänsä vähän sellainen välteltävä.
Taisi olla juuri eilen uutinen että SAIC rakentaa tehtaan Espanjaan (2028 valmis) ja ilmeisesti juuri MG autoja siellä tullaan tekemään. Eli kiertävät tuolla tariffeja.

Muistaakseni SAIC on aikanaan valmistanut Volkkaria ja Audia Kiinassa.
 
Näin Mazdan tänään livenä, tyylikäs auto ja hieno sisältä, mikä ajettavuudessa on vikana
Täysin tunnoton ohjaus, ei mitään tietoa miten renkaat käyttäytyy. Alusta on mitäänsanomaton ja kova, vaikka keinuu motarinopeudessa. Avustimet ovat erittäin aggressiivisia, jopa myyjä sanoi että kannattaa varoa niiden kanssa ja sitä ne olikin, kaista-avustin kirjaimellisesti rykäsee auton keskelle. Automaattivakkari toimii miten sattuu ja menee pusuetäisyydelle vaikka maksimi olisi säädetty. Automaattiset valot joko sokaisee täysin vastaantulijan tai eivät reagoi mitenkään mihinkään. Aika karmea kokonaisuus, mutta nätein sedan se mielestäni on markkinoilla.
 
Suoralla linkillä tuli esto päälle hetken kuluttua. Saatko referoitua?
Kiinalainen MG Motor investoi 200 miljoonaa euroa ensimmäiseen Euroopassa sijaitsevaan tehtaaseensa.
Tehdas sijoittuu Galician alueelle Luoteis-Espanjaan. Tuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2028.

EU:n alueella sijaitsevan tehtaan ansiosta MG välttää 45,3 prosentin tullin Eurooppaan Kiinasta tuotavista sähköautoista. Tulli on korkein, jota EU perii kiinalaiselta autonvalmistajalta.

Muista kiinalaisista autonvalmistajista BYD on perustamassa tehdasta Unkariin. Leapmotor kokoaa autoja Stellantisin tehtaalla Zaragosassa Espanjassa. Chery on aloittamassa autojen kokoamisen entisessä Nissanin tehtaassa lähellä Barcelonaa


300 000 autoa menny kaupaksi noila melkein 50% tulleilla. Tuo lukema on miljardeja, niin kannattaa kasata euroopassa
 
Jos tulli Kiina-autolle on 43,5 prosenttia, niin ei se sama auto ole yhtä halpa valmistaa Euroopassa.
Nuo pelaa sillä samalla rajalla milä "Hand Made in Italy" pelaa. Tehdään legopalikat kiinassa laivataan eurooppaan ja kasataan jossain rannikkokaupungissa. Ne tois tänne autot ilman tuulilasin pyyhkijöitä ja laittais vain ne eu:ssa jos se riittäis valimistettu eu:n alueellaa leimaan.
 
Aika kovat penaltyt MG:llä päällä. Jos hinta laskee jatkossa tuon verran se on morjens eurooppalaiselle autoteollisuudelle:

Jos tulli Kiina-autolle on 43,5 prosenttia, niin ei se sama auto ole yhtä halpa valmistaa Euroopassa.
Jos annamme Kiinalaisille riittävästi globaalia valtaa ostamalla Kiinalaisia autoja ja muita tavaroita, niin kohta täällä on kaikki yritykset niiden omistuksessa ja meilläkin Kiinalaiset työehdot.
https://yle.fi/a/74-20216431
 
Ei taida kiinalaiset firmat päättää EU:n tai Suomen työehdoista siltikään, sen enempää kuin jenkkifirmatkaan on päättäneet.
 
Ei kyllä kuulu tämä kiina- / eu-kauppapolitiikka tähän ketjuun… Pitäisi ehkä perustaa erillinen ketju kiinalaisille autovalmistajille ja niiden toimintatavoille.
 
Ei taida kiinalaiset firmat päättää EU:n tai Suomen työehdoista siltikään, sen enempää kuin jenkkifirmatkaan on päättäneet.
Saavat vipuvartta lisää, kun rakentelee tehtaita vähän köyhempiin EU-maihin ja sitä kautta voivat ruveta vaikuttamaan paikallisesti ja EU:n tasolla. Rahallahan kaikki on ostettavissa ja Kiina uskaltaa lyödä tiskiin sitä niin paljon kuin on tarvis.
 
Ei taida kiinalaiset firmat päättää EU:n tai Suomen työehdoista siltikään, sen enempää kuin jenkkifirmatkaan on päättäneet.
Mutta Kiina päättää kiinalaisten työntekijöidensä työehdoista missäpäin maailma tahansa toimitaan. Kiinalaisessa firmassa toimitaan kiinalaisin säännöin, vrt. kiinalaisten vaatevalmistus Italiassa. EU on täysin munaton.
Ei kannata kuvitellakaan, että paikalliset työntekijät olisivat jossakin merkittävässä roolissa 2v tehtaiden startista.
 
Ei kyllä kuulu tämä kiina- / eu-kauppapolitiikka tähän ketjuun… Pitäisi ehkä perustaa erillinen ketju kiinalaisille autovalmistajille ja niiden toimintatavoille.
Tuo tosiaan tulee säännöllisesti, politiikkaosiossa on kauppapalitiikka keskustelue, jonne on aiemmin ohjattu, katsoin ketjun aloitusta niin siellä ei linkkiä, moderointi voisi sen lisätä niin oikea ketju löytyisi helpolla (haulla ainakin itselle työlästä)

Tuotanto, tuontolaitokset, kiinalaistenkin kai kuuluu tähän ketjuun, tulliprosentit johonkin asti jos ei politikointia.
 
Nyt kyllä kannattaa vähän tutustua lakiin ja käytäntöihin. Ei, homma ei todellakaan mene niin että jos suomalainen firma haluaa riistää työntekijöitä, niin se myy Suomessa sijaitsevan tehtaansa jollekin ulkomaiselle firmalle, jonka se tosiasiallisesti omistaa ja sitten alkaakin pakottaa ihmiset tekemään 996-mallia.

Se, että rikotaan lakia on ihan eri asia. Lailliseksi tuo ei muutu millään silmänkääntötempulla. Ei nyt eikä jatkossa.
 
Mutta Kiina päättää kiinalaisten työntekijöidensä työehdoista missäpäin maailma tahansa toimitaan. Kiinalaisessa firmassa toimitaan kiinalaisin säännöin, vrt. kiinalaisten vaatevalmistus Italiassa. EU on täysin munaton.
Ei kannata kuvitellakaan, että paikalliset työntekijät olisivat jossakin merkittävässä roolissa 2v tehtaiden startista.
Onneksi ammattiliitot eivät ole aivan kuohittuja EU alueella.
 
Onneksi ammattiliitot eivät ole aivan kuohittuja EU alueella.
Miksi Italian liitot antavat kiinalaisten vaatetehtailun jatkua?
Ei, homma ei todellakaan mene niin että jos suomalainen firma haluaa riistää työntekijöitä, niin se myy Suomessa sijaitsevan tehtaansa jollekin ulkomaiselle firmalle, jonka se tosiasiallisesti omistaa ja sitten alkaakin pakottaa ihmiset tekemään 996-mallia.
Käytäntöhän on että tehdään ulkoistus toimijalle X. Uusi toimija, halutessaan jakelee ensin huononnuksia työehtoihin ja saa osan työntekijöistä lähtemään vapaaehtoisesti, osa voidaan potkia pois jonon jatkona. Kaikki tehdään ns. lain mukaan, tästä on Suomessakin lukuisia esimerkkejä (ei pelkästään valmistavasta teollisuudesta).
Suomalainen ulkoistanut firma kertoo vain, ettei ole heidän asiansa, vaan uuden toimijan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 062
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom