Mää olen pitkään ihmetellyt sitä miksi sähköautoissa jonkun yhden mallin moka, uusien autojen EU-pakotus-kikkare tai vaan ratkaisu josta ei itse pidä yleistetään sähköautojen ongelmaksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä voimalinjan kanssa. Siis tyyliin sähköautot on paskoja koska ovenkahvat, ylinopeuspimputukset, takkuava infortainment tms.
Yhtä hyvin voisi sanoa että polttomoottoriautot on paskoja koska niissä ei on liian vähän jalkatilaa takana, kattoluukku natisee pakkasella ja isofixiä ei ole repsikan paikalla.
Mitä lämppäreihin tulee niin osassa voi mitoitus olla nafti, mutta jos pitäisi satunnaisesti valita random sähkis tai random polttis kriteerinä ”tarkeneeko talvella paidassa” niin ottaisin sähkärin, koska keskimääräinen polttis lämpenee huomattavasti hitaammin kylmässä, todennäköisemmin ei ole esilämmitettävissä ja niissäkin osassa lämpö ei kovilla pakkasilla riitä, varsinkaan ilman lisämaskeja.
Jos sähköauton range on omassa käytössä tiukoilla jo kesällä niin ongelma on todennäköisesti pahempi talvella, mutta jos ei niin pitäisin sähkiksiä nimenomaan parempina talviautoina. Ja sen rangen ja kajuutan lämmön suhteenkin tuntuu välillä keskustelu menevän oletuksella että koko talvi on aina -35C, kun todellisuudessa näin on jossain Helsingin korkeudella… viimeksi 1987… pohjoisemmassakin harvoin.
Yhtä hyvin voisi sanoa että polttomoottoriautot on paskoja koska niissä ei on liian vähän jalkatilaa takana, kattoluukku natisee pakkasella ja isofixiä ei ole repsikan paikalla.
Mitä lämppäreihin tulee niin osassa voi mitoitus olla nafti, mutta jos pitäisi satunnaisesti valita random sähkis tai random polttis kriteerinä ”tarkeneeko talvella paidassa” niin ottaisin sähkärin, koska keskimääräinen polttis lämpenee huomattavasti hitaammin kylmässä, todennäköisemmin ei ole esilämmitettävissä ja niissäkin osassa lämpö ei kovilla pakkasilla riitä, varsinkaan ilman lisämaskeja.
Jos sähköauton range on omassa käytössä tiukoilla jo kesällä niin ongelma on todennäköisesti pahempi talvella, mutta jos ei niin pitäisin sähkiksiä nimenomaan parempina talviautoina. Ja sen rangen ja kajuutan lämmön suhteenkin tuntuu välillä keskustelu menevän oletuksella että koko talvi on aina -35C, kun todellisuudessa näin on jossain Helsingin korkeudella… viimeksi 1987… pohjoisemmassakin harvoin.
Viimeksi muokattu: