Yleistä keskustelua sähköautoista

BMW ix3 50 xDrive viikon koeajossa, jos tulee mieleen jotain kysyttävää, voi kysyä

IMG_20260525_135441_copy_2048x1536.jpg


IMG_20260525_135634_copy_2048x1536.jpg


IMG_20260525_185526_copy_2048x1536.jpg
Antoiko BMW mobiiliavaimen käyttöönne? (tulivat 2026 vuoteen)
Onko ollut yhtään softabugia?
Paljon maksaa takuuajan jälkeen akkukorjaus ja saako pelkkää akkukoteloa erikseen jos menee lommolle?

Rengasmelu? Isot jättivanteet eivät lupaa hyvää.
 
Redditissä tätä oli joku kommentoinut sanoilla "Prius Pro Max", johon ei oikeastaan ole lisättävää.

Näyttökuva 2026-05-26 kello 9.17.46.png
Sinertävään väärin porukka tykästynyt, niin laitetaan aiemmin postatusta sivulta kuva ylhäältä
kuva_2026-05-26_150029198.png

Aiemman linkin mainoskuvissa vähän toisenlaiset vanteet
kuva_2026-05-26_150347428.png

Mutta kuvissa edestä sen näköinen että ennenkuin on ominasilmin nähnyt niin vaikea kehua edestä.

Tämä ilmeisesti neljenhengen neliovinen perhe sportti

kuva_2026-05-26_184946003.png
kuva_2026-05-26_185029311.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuota joskus katselin, mutta säälittävä vetokyky ja nelivedon puute karkoittivat. En ymmärrä mikseivät vieläkään laittaneet tuohon nelivetoa, kun sisarmalli Mussostakin sellainen nykyään löytyy.
Juu onhan siinä maavaraa mutta ei se mikään vetokykyinen maasturi ole. Vararengaskotelokin takana on feikki. Maasturiksi naamioitu edullinen tila-auto. Hommaa tosiaan Musso jos haluat sähköisen vetopelin. Varmaan parempiakin vaihtoehtoja löytyy.
 
IMO Ferrariin tuo 600 litran kontti on ihan merkille sopiva, saa just viikonlopputavarat kyytiin...
Samaa mieltä et kontti on just sopiva, ei sitä isompaa tartte. Mut mites toi hinta, 30k ois kyl aika utopiaa nykypäivänä. Taitaa olla aika kaukana siitä.
 
Tuo Ferrari näyttää auton muotoon paketoidulta Apteralta. Omaan silmään näyttää ihan hauskalta, mutta kontti saisi olla isompi ja hintaa korkeintaan 30k€ :D
Allekirjoittaneelle tulee tuosta mieleen lähinnä Ford Caprin (siis sen uuden) ja Honda E:n lehtolapsi.

Ei kyllä minusta toimi ollenkaan ja aika varma että ei tule myymään hyvin.
 
Allekirjoittaneelle tulee tuosta mieleen lähinnä Ford Caprin (siis sen uuden) ja Honda E:n lehtolapsi.

Ei kyllä minusta toimi ollenkaan ja aika varma että ei tule myymään hyvin.
Kyllä saa aika fanaattinen olla, että yli puolimiljoonaa+varusteet euroa maksaa tuosta. Uskoisin, että tuo nyt ei muutenkaan täytä kriteereitä miksi Ferrari ylipäätään ostetaan. Ihan jo että se on täyssähkö ni rajannee suurimman osan potentiaalisista ostajista pois.
 
Kyllä saa aika fanaattinen olla, että yli puolimiljoonaa+varusteet euroa maksaa tuosta. Uskoisin, että tuo nyt ei muutenkaan täytä kriteereitä miksi Ferrari ylipäätään ostetaan. Ihan jo että se on täyssähkö ni rajannee suurimman osan potentiaalisista ostajista pois.
Ferrarin vuosimyynnit ovat luokkaa 13000 autoa. Tuskin tavoittelevat enempää kuin muutaman sadan auton vuosimyyntiä - tosin senkin kanssa voi tehdä tiukkaa.

edit: tämä on myös näitä autoja joita superrikkaat ostavat saadakseen hyvispisteitä ferrarin harvinaisuusmyynteihin. Kun jotain limited edition hyperautoja tulee tarjolle, niin ferrari tarjoaa niitä ekana niille uskollisimmille keräilijöille jotka ovat ostaneet "kaiken".
 
Miten tuohon Ferrari Luceen on saatu noin surkea toimintamatkakin (530km) tuon kokoluokan akulla (122kWh). Tuollaisella akulla pitäisi sedanilla päästä selvästi yli 800km.
 
Eiköhän tuota osteta kokoelmiin lasivitriineihin mitkä on täynnä muitakin vastaavia. Aika vähän noita 500keur tai kalliimpia autoja taidetaan ylipäätänsä ajoon ostaa, kun ei niihin ole jaksettu tehdä juurikaan ajo-ominaisuuksia.
 
Neljä sähkömoottoria ja aerodynamiikka ei ihan edullisimmasta päästä.
Voisi tosiaan veikata että vajaa 7 sek 0-200km/h reilu 300km/h huiput ihan tyhjästä tehty, ja on tehty myös ajaminen mielessä, eikä pelkästään testin läpäsy. Eikä nyt merkki mikä on pisaralle pisimmällä tuttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuohon Ferrari Luceen on saatu noin surkea toimintamatkakin (530km) tuon kokoluokan akulla (122kWh). Tuollaisella akulla pitäisi sedanilla päästä selvästi yli 800km.
Taloudellisuus ja energiatehokkuus eivät ole kyllä niitä asioita mistä ferrarit perinteisesti tunnetaan…
 
Miten tuohon Ferrari Luceen on saatu noin surkea toimintamatkakin (530km) tuon kokoluokan akulla (122kWh). Tuollaisella akulla pitäisi sedanilla päästä selvästi yli 800km.

Suorituskyvyn nimissä ehkä uhrattu se tiukin taloudellisuus, mutta eihän tuo nyt merkittävästi esim kia ev9:lle häviä.

Mikään sedanihan tuo ei ole, vaikka korimuoto nyt periaatteessa onkin sellainen.
 
Suorituskyvyn nimissä ehkä uhrattu se tiukin taloudellisuus, mutta eihän tuo nyt merkittävästi esim kia ev9:lle häviä.

Mikään sedanihan tuo ei ole, vaikka korimuoto nyt periaatteessa onkin sellainen.
Niin huomioithan, että Ferrarilla on 0-200 tuo nopeus vai mitä verrataan?
 
Rangehan on sinällään täysin riittävä. Kohta kai joku moittii, ettei ole suksiluukkua tai vetokoukkua...
Ja kyllähän tuon kokoinen mörssäri kuluttaa joka tapauksessa, siksihän tuota ev9 verrasinkin. Eihän sekään mikään ekosukkula ole.
 
Rangehan on sinällään täysin riittävä. Kohta kai joku moittii, ettei ole suksiluukkua tai vetokoukkua...
Siinähän on 40-20-40 takapenkki, eli parempi kuin suksiluukku 🤣.

Ja 597 litraiseksi mainostettu hatchback-luukku, vastaa kooltaan jotain ID7 kokoa?
 
Siinähän on 40-20-40 takapenkki, eli parempi kuin suksiluukku 🤣.

Ja 597 litraiseksi mainostettu hatchback-luukku, vastaa kooltaan jotain ID7 kokoa?
Ferrari teki ruman sähköisen perheauton mikä maksaa 500 000€ ja kiihtyy 0-200 7 sekunnissa. Nice :D
 
Miten tuohon Ferrari Luceen on saatu noin surkea toimintamatkakin (530km) tuon kokoluokan akulla (122kWh). Tuollaisella akulla pitäisi sedanilla päästä selvästi yli 800km.
En vertaisi Lucea sedaniin. Lähin vertailukohde olisi ennemminkin Model X Plaid. Silloin molemmissa on tuhat heppaa, suht sama CdA (koska leveys millilleen sama 1999 mm ja Lucen Cw on Teslaa suurempi, 0,254 vs. 0,24) ja riittävän sama omamassa (joka ei muutenkaan paljon vaikuta WLTP-kulutukseen).

Teho, Luce vs. X Plaid 20":
772 kW vs. 760 kW
Olemattoman pieni ero tehossa, mutta Teslalla saattaa olla energiatehokkaampi voimalinja noin muutenkin, ja lisäksi uskon Ferrarin panostaneen enemmän tehon säilymiseen myös radalla (moottorien, invertterien ja akuston jäähdytys), mistä voi olla haittaa WLTP-nuukailussa.


CdA, Luce / X Plaid * 100 %, korien leveyskertoimiksi oletin molemmille 0,95 ja hatusta maavaraksi Fefelle 14 cm ja X Plaidille 18 cm:
((((1,544−0,14)×0,95)×1,999+0,14×2×0,315)×,254)÷(((1,680−,18)×,95×1,999+,18×2×,275)×,24) * 100 % = 98,9 %
Lucen CdA on noin prosentin pienempi, mikä tarkoittaa vain promilleissa mitattavaa eroa WLTP-kulutuksessa.


EU-omamassa, Luce - X Plaid:
2335 kg - 2539 kg = -204 kg
Tesla on 204 kg raskaampi, mikä tarkoittaa noin 0,6-0,7 kWh/100 km lisää WLTP-kulutukseen. Se on niin vähän, että Teslan mahdollinen energiatehokkuusetu voi vetää tilanteen tasapeliksi tähän mennessä.


Ferrarissa on mahdollisen rata-ajoon suunniteltujen Teslaa huomattavasti järeämpien jäähdytysten lisäksi muitakin kulutusta lisääviä varusteita. Fefessä nimittäin on sen tason aktiivijousitus, että kallistuksenvakaajista on voitu luopua kokonaan. Tuohon liittynee pumppuja/moottoreita ja hydrauliikkaa, joka lisää auton energiankulutusta. Ferrarista löytyy myös nelipyöräohjaus, jonka moottorit lisäävät kulutusta jonkin verran. Tässä vaiheessa pähkäilyä Ferrari on mutun mukaan jo hieman tappiolla kulutuksen osalta.


Tähän asti ollaan puhuttu vain promillejen tai suurimmillaan alle neljän prosentin (Fefen vierinvastusetu puhtaasti massaan perusteella, 0,65 kWh/100 km / 17,5 kWh/100 km) tekijöistä. Katsotaan seuraavaksi elefantintassuja huoneessa, eli renkaita (ja vanteita).

Tesla X Plaid 20":
Etu 265/45R20
Taka 275/45R20 (halk. 75,6 cm)

Ferrari Luce:
Etu 265/35R23
Taka 315/30R24 (halk. 79,9 cm)

Ferrarin 315/30 ei ole kokonakaan mikään keveimmin rullaava rengas, ja tuskin vierinvastukseen on Ferrarin renkaassa muutenkaan panostettu, vaan ennemmin pitoon yms. superautojuttuja. Kun tuohon ynnää 24"-takavanteet, niin en ihmettele lainkaan, jos noin raskaan auton kulutus kasvaisi jopa 2-4 kWh/100 km.


Teslan parhaan version WLTP vehicle on EVDB:n mukaan 17,5 kWh/100 km. Mutuilin Fefen olleen ennen pyöriin katsomista hieman tappiolla, joten olkoon Fefen kulutus siinä vaiheessa 18 kWh/100 km. Jos siihen pätkäisee 315/30-superautorenkaasta ja 23" + 24" -vanteista tulevaa kulutuslisää 3 kWh/100 km, ollaan lukemassa 21 kWh/100 km.


Teslan parhaan version WLTP range on 543 km. Se pääsee siihen akulla, jonka netto on 95 kWh ja brutto 100 kWh.

Lucesta ei tiedetä vielä nettokapaa. Range on Wikipedian mukaan 529 km WLTP. Jotta se onnistuisi arvioimallani kulutuksella, pitäisi nettoakun olla 21 * 5,29 = 111,1 kWh. Siinä olisi selvästi Teslaa suurempi puskuri, sillä brutto on 122 kWh. Joko Ferrari on jättänyt normaalia suuremman 10,9 kWh-puskurin (parempi suorituskyky "tyhjälläkin" akulla) tai sitten mörkörenkaat ja vanteet syövät vielä enemmän kuin 3 kWh/100 km.

P.S. 0-200 km/h 6,8 s



 
Viimeksi muokattu:
Ferrari teki ruman sähköisen perheauton mikä maksaa 500 000€ ja kiihtyy 0-200 7 sekunnissa. Nice :D
Jos Teemu olis täällä niin sekin itkis. Ensimmäinen kerta kun tuli koettua myötähäpeää autonvalmistaja kohtaan.

Toki joku osaa perustella miksi pitäisi voida ajatella toisin. Hän voi itse korjata omat toiminnalliset häiriönsä.
 
En tiedä miten nykyisin autojen muotoilu, josta ei tykätä liittyy aina kiinalaisuuteen. Kiinassa on 130 automerkkiä ja ne poikkeavat myös paljon ulkonäöltään.
Siitä henkilökohtaisesta syystä vertaan Kiinalaisiin startup malleihin koska asun Kiinassa ja niitä tulee risteyksissä pongeiltua. Se vaan kun en muotoilusta tiedä mitään niin on vaikea sanoa miksi ne startup muotoilu ei tahdo maistua siinä missä yleensä jo jonkin aikaa autoja valmistaneilla on paljon parempi onnistuvuus.
 
Ferrari Lucen vertaus sedaniin oli virhe, jonka takia se näyttää oudolta. Mutta se näyttää oudolta, kun se ei ole SUV-tyyppinenkään. Ehkä tässä se ristiriita muotoilussa: korkea kylkilinja, katto korkealla, suhteessa matala ja lyhyt keula. Ongelma syntyy.

Tuossa on järkeä, kun ajatellaan miksi auto tehtiin.

Perusajatus: neljälle erittäin hyvät tilat. Tarkoittaa sähköautossa takapenkin tarvetta olla riittävän korkealla suhteessa akkupaketin yläpintaan, jolloin autosta tulee väistämättä ID.7 kaltainen korkea möykky. Samalla Ferrari on halunnut pitää massan mahdollisimman alhaalla ja näkyvyyden autosta kuten kilpurissa, sekä luoda etuosaan Ferrarinäköä. On syntynyt erikoinen siipiviritys eteen ja myös taakse, jolla suhteessa muuhun koriin tasapainotetaan auton massaa, keulastahan ois voinut tehdä vielä matalamman ja kevyemmän. Range on hämmentävän huono eikä sitä selitä vain cd-arvo. Jotta kokonaisuus ei ole katastrofi, alle pitää heittää 24" ja 23" vanteet.

Tehopuoli niin ja näin. Hyvää perustasoa, muttei mikään suunnannäyttäjä. Lucid Sapphire 0-200 6,4 s ja Pladi 6,2 s. Turbo Taycan Weissach paketilla samaa luokkaa.

Sisustan toteutus on erinomainen, toivottavasti suunnannäyttäjä. Kiinassa regulaatio menossa todennäköisesti siihen suuntaan, että tietyt perustoiminnot edellytetään olevan fyysisin painikkein.
 
Tuo Luce on kyllä karmea näköinen ulkoa, mutta sisältä siisti ja teknisesti varmasti ihan pätevä. Kun katsoo ketkä tuosta uutisoivat ensin ja laajimmin, niin näkee että sitä on pääasiassa tarjottu testiin MBKHD:n kaltaisille tekno-tubettajille eikä perinteisille autojournoille. Lienee siis täysin eri kohderyhmä koko autolle kuin perinteinen Ferrari-porukka. Kai tuolla yritetään Teslakuskeja kosiskella eikä urheiluautoporukkaa.
 
Ferrari Lucen vertaus sedaniin oli virhe, jonka takia se näyttää oudolta. Mutta se näyttää oudolta, kun se ei ole SUV-tyyppinenkään. Ehkä tässä se ristiriita muotoilussa: korkea kylkilinja, katto korkealla, suhteessa matala ja lyhyt keula. Ongelma syntyy.
Aivan, jos sedanin määritelmä on kaksi tai neliovisuus, takuulukn sarana takalasin alareunassa, niin ei tuo sedani ole, vaan viisovinen viistoperä, hatchback. voi ehkä kutsua myös Liftback.

kuva_2026-05-27_113837965.png


(kuvanlähde tubevideo)
 
Viimeksi muokattu:
Köenigsegg gemera . Siinä tyylikäs neljäpaikkainen malliksi Ferrarin suunitelu osastolle .
Ferrarin kun ei tarvi haloaa tehdä kun se kyllä menee kaupaksi
 
Kyllähän tuossa Lucessa tuo konepellin muotoilu on mennyt ihan metsään. Ei tule kyllä minkäänlaista wau-efektiä.

Tehoja näissä isompien moottoreiden autoissa on jo ihan riittävästi, niiden vertailussa ei ole enää mitään järkeä. Tavallisten autojen tehojen kasvun myötä urheiluautot ovat menettäneet sen kiihtyvyyden aiheuttaman "jumalauta täähän lähtee"-edun. Mitä väliä sillä on, onko moottorissa 400 vai 600 vai 700 kW? Ihan yksi lysti.
 
Kyllähän tuossa Lucessa tuo konepellin muotoilu on mennyt ihan metsään. Ei tule kyllä minkäänlaista wau-efektiä.

Tehoja näissä isompien moottoreiden autoissa on jo ihan riittävästi, niiden vertailussa ei ole enää mitään järkeä. Tavallisten autojen tehojen kasvun myötä urheiluautot ovat menettäneet sen kiihtyvyyden aiheuttaman "jumalauta täähän lähtee"-edun. Mitä väliä sillä on, onko moottorissa 400 vai 600 vai 700 kW? Ihan yksi lysti.
Jos on varaa ostaa puolen miljoonan euron auto, niin oleellista kai on, että niitä hevosvoimia on enemmän kuin naapurilla, ei määrä itsessään.
 
Jos on varaa ostaa puolen miljoonan euron auto, niin oleellista kai on, että niitä hevosvoimia on enemmän kuin naapurilla, ei määrä itsessään.
Aika näyttää kun tuo (Ferrari Luce) viisiovinen viistoperä menee toimittajien käsittelyyn radalle. (Ei jollekkin lentokentälle), ja sitten lehden perheauto porukka mittaa kaljakoreilla tavaratilan kokoa, ja jarru käryllä peräkärryn vetokykyä.

Onko jossain artikkellissa selitetty tuota keula syvällisimmen, sen ymmärtänyt että virtaussuunnittelun tulos, mutta mitä niin ylivoimaista sillä saavutettu, vs että olisi tehty konservatiivisempi (ja erilainen aero)
 
Kyllähän tuossa Lucessa tuo konepellin muotoilu on mennyt ihan metsään. Ei tule kyllä minkäänlaista wau-efektiä.

Tehoja näissä isompien moottoreiden autoissa on jo ihan riittävästi, niiden vertailussa ei ole enää mitään järkeä. Tavallisten autojen tehojen kasvun myötä urheiluautot ovat menettäneet sen kiihtyvyyden aiheuttaman "jumalauta täähän lähtee"-edun. Mitä väliä sillä on, onko moottorissa 400 vai 600 vai 700 kW? Ihan yksi lysti.
Toisaalta mitä niillä tehoilla tekee sähköautossa jos ne ei ole käytössä täydestä akusta tyhjään. Tossa kun aletaan polkemaan näitä vähän tehokkaampia (150-350kW) sähköperheautoja niin kauanko kestää ennen kuin tehoja rajoitetaan. 200-300hp polttomoottori sietää sen puolesta kuitenkin jonkin aikaa rata-ajoa ennen kuin tulee lämmöt vastaan.

Tässä ainakin tulee se ero tavallisen tehokkaan sähköperheauton ja sähköurheiluauton välillä. Siihen alustat sun muut päälle.
 

In a Utah office, hundreds of Tesla workers scrutinize video collected by vehicles using the automaker’s Full Self-Driving (FSD) feature. Some clips show the cars hitting cats, dogs or deer, along with more-routine accidents. Sometimes, they don’t brake before impact. Often, they speed. Occasionally, the workers see near-misses of children playing in the street.
Known as “data labelers,” these staffers train Tesla’s AI-powered driver-assistance software. They annotate incidents of good and bad driving and escalate problems to engineers working to improve the system.
Tesla CEO Elon Musk says FSD will soon make all Teslas fully autonomous. But interviews with nine former labelers and a former Tesla self-driving engineer show that the technology continued to struggle in recent months to execute basic maneuvers – such as avoiding emergency vehicles or stopping for school buses loading or unloading students.

Despite such dangerous shortcomings, Musk and other executives have increasingly touted FSD’s safety as they pushed Tesla to stage public displays of the fully autonomous capability the CEO has promised investors every year for a decade. The displays include a robotaxi pilot in Austin, Texas – launched last June with some human safety monitors in the cars and others working remotely.

Tesla jatkaa tutulla psykopaattisella linjallaan jossa kaikkien muiden henki on alisteista toimitusjohtajan pankkitilille.
 
IX3:sen tilausmäärät ovat olleet vissiin sellaisia, että jonoa piisaa, eikä ole tarvetta haalia lisää tilauksia ihan heti.

Miksipä siis ei nostaisi vähän hintaa / parantaisi katteita.
 
IX3:sen tilausmäärät ovat olleet vissiin sellaisia, että jonoa piisaa, eikä ole tarvetta haalia lisää tilauksia ihan heti.

Miksipä siis ei nostaisi vähän hintaa / parantaisi katteita.
BMW:ltä sanoivat, että hyvin on myynyt ja tällä hetkellä 2027 alkuun tuotannossa tilaa, jollain konfiguraatiolla voi saada vuoden lopulle.
 
Lähinnä noita sähköautoja kehitetään varmaan Etelä-Euroopan olosuhteisiin. Suomen pakkaset lienee poisluettuja.
 



Tesla jatkaa tutulla psykopaattisella linjallaan jossa kaikkien muiden henki on alisteista toimitusjohtajan pankkitilille.
Täytyy sietää riskipitoisia toimintoja jonkin hyvän tavoitteen saavuttamiseksi. Tämä on arvoperusteinen kommentti, mutta mielestäni itseajavuus on asia, jonka takia pitää hyväksyä riskejä liikenteessä. Vähän kuin alkoholi tappaa liikenteessä välillisesti.

En siis lukisi juttuja ajatellen, että tässä on jokin "psykopatialinja", samantyyppistä toimintaa saa harjoittaa Kiinassa, tahdotaan teknologian kehittymistä. Itseajavuus laskee liikkumisen hintaa, ympäristölle voi olla pahakin, kun ihmiset käyttää liikkumista tällöin enempi.

Sitä että Tesla piilotteli dataa onnettomuustyypeistä luokittelemalla ne tiedot liikesalaisuudeksi, se on typerää. Suurin osa onnettomuuksista taisi olla robotaksin hitaan ja rauhallisen ajon vuoksi syntyneitä peräänajoja, törmäys ohueen teräslankaan ja muita erikoisien tilanteiden juttuja. Täysin Muskin lupauksien vastaista robotaksin laajentuminen, piti olla jo 1000 autoa ja siellä on yks-kaks ilman valvojaa.
 
Ja osa on varsin erinomaisia talviautoja, näkee että suunnitteliat ovat miettineet tavlijuttuja.
Sekaan mahtuu toki "talvimoki".
Suurin talvimoka on ristiinveto "modernien" design ratkaisujen ja käytettävyyden välillä. Vaikka Volvo EX60 ovenkahvan sähkönysä yhdessä karmittomien lasien, en millään tahdo uskoa sen toimivuuteen kun sahataan + 0 C puolin toisin.

Joku noista moderneista ratkaisuista pitää tai sitten autosuunnittelijat ovat niin omassa kuplassa, et heitä motivoi aina yrittää luoda uusi trendejä, sitten me katsotaan ja kärsitään ihmeellisistä kikkareista, joita ovenkahvaksi kutsutaan. Itse en kaipaa ovenkahvoiksi vanhantyylisiä norsunkorvia.

Ääriolosuhteet näkyy meillä siinä, että varmasti tiedetän, mutta ei ole varaa miettiä onko autossa -35 C lämpötilassa yhä edelleen +20 C sisätiloissa. TM talvitestissa voittaja-auto CLA Mersu jäi kylmäksi ja Mazda 6e ei lämmennyt yli +0 C. Kiinassakin on paikkoja jossa voi olla kylmä, joten kyse on priorisoinnista, en usko, että tietämättömyydestä tai talvitestaamattomuudesta.
 
Suurin talvimoka on ristiinveto "modernien" design ratkaisujen ja käytettävyyden välillä. Vaikka Volvo EX60 ovenkahvan sähkönysä yhdessä karmittomien lasien, en millään tahdo uskoa sen toimivuuteen kun sahataan + 0 C puolin toisin.

Joku noista moderneista ratkaisuista pitää tai sitten autosuunnittelijat ovat niin omassa kuplassa, et heitä motivoi aina yrittää luoda uusi trendejä, sitten me katsotaan ja kärsitään ihmeellisistä kikkareista, joita ovenkahvaksi kutsutaan. Itse en kaipaa ovenkahvoiksi vanhantyylisiä norsunkorvia.

Samaa meieltä (*

Joissain malleissa on noita "mokia" jotka pilaa koko talvikokonaisuuden, hyvä kahva ei tee talviautoa, mutta huono kahve voi pilata hyvän talviauton. Ei mikään sähköautojen myötä tullut juttu. Uskon että osa ongelmista on havaittu ennen julkistusta, mutta ei ole voitu enään mitään. Ovenkahvoista tuli mieleen toinen enemmän sähköautojen juttu, on latausluukku, joka tuonut valmistajille yllättyksiä, toimistossa vaikuttanut ihan hyvältä, mutta pidemmässä arjen käytössä ei.

Tankinluukkuja kansa suunniteltu vuosikymmeniä, ja niissäkin vuosien aikoina mokailtu, kai se vaan on niin että hiljainen kokemus ei siirry ryhmän uusille jäsenille. (Ovenkahvojakin ryssitty vuosikymmenten saatossa)

(*
No niissä myös aitoja tavoitteita, viilattu energiankulutusta, tosin Mersu talvella myönsi että heillä merkitys pieni, ja suurin syy oli kysyntä. (eli asiakkaiden typerät odotukset, tämä oma mielipide)

Ääriolosuhteet näkyy meillä siinä, että varmasti tiedetän, mutta ei ole varaa miettiä onko autossa -35 C lämpötilassa yhä edelleen +20 C sisätiloissa. TM talvitestissa voittaja-auto CLA Mersu jäi kylmäksi ja Mazda 6e ei lämmennyt yli +0 C. Kiinassakin on paikkoja jossa voi olla kylmä, joten kyse on priorisoinnista, en usko, että tietämättömyydestä tai talvitestaamattomuudesta.


Tuo testin Mersu juttu aiheutti aikanaan paljon puhetta täälläkin, siitä jäi olo että se kompastu testimenetelmään. Viimetalvi oli kireä ja autoja oli jo toimitettu, pienen otannan käyttäjä kokemukset oli lämmityksen osalta paljon postiivisempia.

Mutta jos valmistaja haluaa lappiin sunnattuja malleja lämmitys varmistettuna, niin suoraan sähkölämmitykseen pitää laittaa lisä tehoja, jonka jälkeen voi sitten mukailla vanhaa Saab 9000 mainosta (lappi , sauna ja autoon lämmitteleen)

Sähkiksen pakkastoimivuudessa on muitakin tärkeitä juttuja mistä ketjussa keskusteltu, se miten auto imee virtaa kylmään akkuun, jos se on huonoa, niin miten tehokkaasti, helposti akun saa lämmitettyä. Käytännön arjessa auton, kopin, akun esilämmityksen tehokkuus, käytettävyys. Nopea esilämmitys sopii kaikille, oli sitten hetken mielijohteesta lähtevä, tai tarkkaan aikataulutettua rytmiä elävä.

en usko, että tietämättömyydestä tai talvitestaamattomuudesta.

Osa ihan varmasti kompromissejä, osa resurssien puutetta, halpuutusta. Mutta en pois-sulje kokemuksen puutetta, ja jos kohde markkina on ihan jotain muuta kuin "lappi", niin eihän se ole edes tärkeää.
 
Suurin talvimoka on ristiinveto "modernien" design ratkaisujen ja käytettävyyden välillä. Vaikka Volvo EX60 ovenkahvan sähkönysä yhdessä karmittomien lasien, en millään tahdo uskoa sen toimivuuteen kun sahataan + 0 C puolin toisin.

Joku noista moderneista ratkaisuista pitää tai sitten autosuunnittelijat ovat niin omassa kuplassa, et heitä motivoi aina yrittää luoda uusi trendejä, sitten me katsotaan ja kärsitään ihmeellisistä kikkareista, joita ovenkahvaksi kutsutaan. Itse en kaipaa ovenkahvoiksi vanhantyylisiä norsunkorvia.

Ääriolosuhteet näkyy meillä siinä, että varmasti tiedetän, mutta ei ole varaa miettiä onko autossa -35 C lämpötilassa yhä edelleen +20 C sisätiloissa. TM talvitestissa voittaja-auto CLA Mersu jäi kylmäksi ja Mazda 6e ei lämmennyt yli +0 C. Kiinassakin on paikkoja jossa voi olla kylmä, joten kyse on priorisoinnista, en usko, että tietämättömyydestä tai talvitestaamattomuudesta.
Samaten Japanissa on ihan kunnollinen ja runsasluminen talvi esim. Sapporossa. Siinä jää Suomen lumimäärät kakkoseksi kevyesti. Ei se silti tunnu takaavan että olisi kovin kummoisia talviautoja. Vaikka tekniikan puolesta osattaisiin tehdä lämpimiä autoja, niin varmaan käy kuten polttomoottoriautoillekin eli realiteerit, desing ja hinta ajaa ohi toimivuuden ja jatkossakin osa autoista on kylmiä meidän olosuhteissa (marginaalimarkkina).
 
Edit; jatkoin itseajavat autot ketjuun

Täytyy sietää riskipitoisia toimintoja jonkin hyvän tavoitteen saavuttamiseksi. Tämä on arvoperusteinen kommentti, mutta mielestäni itseajavuus on asia, jonka takia pitää hyväksyä riskejä liikenteessä. Vähän kuin alkoholi tappaa liikenteessä välillisesti.
...

Asaiyhteydestä irroitettu juu. Mutta asiayhteydessä ei. Tesla lähestyy asiaa väärästä suunnasta, yrittää toistaa samoja heikkouksia kuin ihminen. Lisäksi tuo markkinoilla sitä ylisuurin odotuksin, ja sysää vastuun "valvojalle", mutta ei anna sille valvojalle välineitä valvoa tehokkaasti. (auto ketjuihin postatuissa videoissa valvoja + auto tekee enemmän virheitä, kuin ihmisen ajamissa koeajoa videoissa tapahtuu)

Jos itseajava auto lähestyy tilanne arpoen mitä tekee, mutta ei tunnista omia heikkouksia, niin lähestymistapa muistuttaa päihtynyttä.

Jos markkinoiden hyväksyntä itseajaville autoille halutaan, halutaan niiden käyttö edulliseksi, niin se vaatii sen että auto tunistaa riskit ja rajallisuuden, suunnittelin lähtökohto oltava turvallisuus. Joka tapauksessa onnettomuuksia tapahtuu, mutta se ei riitä että on turvallisempi kuin keskiverto kuski, se ei riitä alkuunkaan että on turvallisempi kuin keskiverto jenkki kuski.
 
Samaten Japanissa on ihan kunnollinen ja runsasluminen talvi esim. Sapporossa. Siinä jää Suomen lumimäärät kakkoseksi kevyesti. Ei se silti tunnu takaavan että olisi kovin kummoisia talviautoja. ...

Montaakohan pohjoismaihin tuotavaa sähkistä viedään Sapporoon.

Polttisaikanakin on malli eroja vienti kohteen mukaan. Joitain malleja tippuu kokonaan tuontiohjelmasta sen takia ettei ole suunniteltu pohjolaan, joskus toki sellaisiakin tietoisesti tuodaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 065
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom