Mielenkiintoinen auto ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan. Enkä ole käynyt edes koeistumassa tai ajamassa. Miten ne penkit muuten, oliko sivuttaistukea ja miten istuinosan pituus. Sehän ainakin mulla yleensä tökkii että penkki on jotenkin hankala, säätöjä puuttuu. Tietty jokainen on kropaltaan erimallinen, joten vähän hankala kysymys.
Tuossa viikonloppuna ajoin saksalaista sporttiautoa, oikein premium sellaista ja penkki oli niin mun kun omistajankin mielestä vähän pettymys. Sähkösäädoille ei itsellä ainakaan tarvetta.
Tavanomaiset kansanrassin tuolit niin eipä noissa säätöjä taida olla kuin eestaas ja ylös-alas. En huomannut katsoa, oliko edes ristiselän tuen säätöä. Itse olen ajanut nyt kuusi vuotta Renault Captur 2:lla, niin samanlaisilta vaikuttivat. Ei mitenkään ihmeelliset, mutta ajavat asiansa kun ei mitään satoja kilometrejä kerrallaan joudu säännöllisesti ajelemaan.
Tässä ilmoituksessa on hyvä kuva istuimista. Näkee että melko vaatimattomasti fyllatty.
Ensifiilis kuskin paikalta eteen katsoessa oli kuin istuisi panssariautossa kun konepelti on aika korkealla ja tasainen niin kuskin paikalta katsoen keula näyttää pitkältä ja jykevältä. Tuulilasi on aika matala, mutta onneksi leveä eivätkä a-pilarit peitä näkymää pahasti.
Alusta nelivetomallissa on mielestäni juuri sopiva. Kulki mukavasti sekä kestopäällysteellä että soralla. Verrokkina kakkoskoppainen Nissan Qashqai, jossa on tasaiselle kestopäällysteelle hieman liian pehmeä alusta ja plugarimallin Renault Captur, jossa taas on kuoppaiselle tielle hieman liian kova alusta, vaikka tuossa on erillisjousitus takana akun tuoman lisäpainon takia.
Esitteessä ilmoitettuihin rengaskokoihin kannattaa suhtautua varauksella. Varustetasosta riippuen rengaskooksi on ilmoitettu 215/70 R16, 215/65 R17 tai 215/60R18, mutta Nettiautossa noissa näkyy 17" olevan 225/60R17 ja niin oli koeajoautossakin. Tuo 18" ilmoitettu koko tuskin pitää paikkaansa, kun olisi todella harvinainen koko tuolla leveydellä/profiililla.
Itselläni oli kuusi vuotta sitten kolmesylinterissä koneella oleva Kia ja tätä ajaessa tuli taas kuulosteltua että kylläpä se kolmepyttyinen porisee mukavasti näin mauttomien ja hajuttomien hybridi- ja patteriautojen aikakaudella. "Edulliseksi" autoksi Duster on kyllä hiljainen. Toki se voi hiukan hämätä, että ensiasennusrenkaat näkyy olevan all seasonit.
Uusi auto, niin siinä on pakollisena nämä EU:n vaatimat holhoamisvarusteet, mutta kuten Relluissa, Daciassakin on kojelaudassa ratin vasemmalla puolella nappi, jonka voi ohjelmoida niin että sitä kaksi kertaa painamalla saa kytkettyä halutut holhoamistoiminnot pois päältä. Liikennemerkkien tunnistus pysyy päällä, vaikka ylinopeusvaroittimen ottaisikin pois.
Langaton Android Auto on kaikissa varustetasoissa vakiona niin tehtaan navigaattoria on turha raksia mukaan lisävarusteena.
Vetomassat on 750kg/1500kg niin mökkiperäkärryilyyn riittää oikein hyvin
Suurin miinus on puuttuva adaptiivinen vakkari, mitä ei saa edes rahalla...
Hinnat alkaen -malliin ei näköjään saa, mutta tuossa Journey-varusteisessa on vakiona ja Extremeen saa lisävarusteena.