Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
15.05.2021
Viestejä
32
Vaikea ymmärtää mikseivät myy pienempiä hyviä telkkareita. Kaupungeissa neliöhinnat kasvaa ja maalla talot on vanhoja ja huoneet pienehköjä. Etelä-Euroopassa tilanne tuskin parempi. Nyt vaan tuntuu että 55-tuumaa on oletus ja isompaa myydään parempana. Jos tila rajoittaa, hinta per tuuma on täysin turha kriteeri. Maksaisin saman euromäärän yhtä hyvästä 40-tuumaisesta, kuin toiset 60-tuumaisesta, koska se fyysisesti sopisi minulle. Jos 4K ei onnistu, niin 40-tuumaisessa hyväksyisin 1080p edelleen samaan hintaan.
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
102
Vaikea ymmärtää mikseivät myy pienempiä hyviä telkkareita. Kaupungeissa neliöhinnat kasvaa ja maalla talot on vanhoja ja huoneet pienehköjä. Etelä-Euroopassa tilanne tuskin parempi. Nyt vaan tuntuu että 55-tuumaa on oletus ja isompaa myydään parempana. Jos tila rajoittaa, hinta per tuuma on täysin turha kriteeri. Maksaisin saman euromäärän yhtä hyvästä 40-tuumaisesta, kuin toiset 60-tuumaisesta, koska se fyysisesti sopisi minulle. Jos 4K ei onnistu, niin 40-tuumaisessa hyväksyisin 1080p edelleen samaan hintaan.
Olen miettiny samaa.. Sampan Q80T:ssä 50" on huonommat ominaisuudet kuin 55" samalla mallimerkinnällä.. tuota ihmettelen.. oisin porukoille ostanu sen 50" tilanpuutteen vuoksi.. jäi vielä ostamatta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Vaikea ymmärtää mikseivät myy pienempiä hyviä telkkareita. Kaupungeissa neliöhinnat kasvaa ja maalla talot on vanhoja ja huoneet pienehköjä. Etelä-Euroopassa tilanne tuskin parempi. Nyt vaan tuntuu että 55-tuumaa on oletus ja isompaa myydään parempana. Jos tila rajoittaa, hinta per tuuma on täysin turha kriteeri. Maksaisin saman euromäärän yhtä hyvästä 40-tuumaisesta, kuin toiset 60-tuumaisesta, koska se fyysisesti sopisi minulle. Jos 4K ei onnistu, niin 40-tuumaisessa hyväksyisin 1080p edelleen samaan hintaan.
Kuinka pieni huone täytyy olla ettei sinne sovi 50-55" nykyajan tv? Aiemmin oli ongelmaa pienessä huoneessa jo 32" putkitelkkarin kanssa koska se oli niin syvä ja tarvitsi kunnon tv-tason. Nykyaikaisen tv:n voi laittaa vaikka seinälle niin se ei paljoa tilaa vie.
Mutta samaa mieltä olen siitä että niitä pienempiä malleja saisi myydä samoilla spekseillä kuin isommassa mallissa, eikä riisua ominaisuuksia pois. Kuluttaja joutuu olemaan hereillä noiden kanssa.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Economics of scale -> ihmiset ostaa vähemmän pieniä telkkareita kuin 55". Pieni kysyntä nostaa kustannuksia ja pienempi koko maksaa enemmän kuin isompi -> kuluttajat ostaa vielä vähemmän. Kaikki tv:n sisäinen elektroniikka maksaa saman verran koosta riippumatta. Onko 4k ruudun valmistus edes halvempaa 40" koossa kuin 55" kun tarvii tiheämmästi pikseleitä? <4k ruudut eivät tietenkään ole laadukkaita enää.

Sitten on reippaasti pieniä monitoreja niille jotka haluaa desktop käyttöön ruutua. Se ei desktop, ja tarvii sohvalta katsottavaksi tv:n skenaario se 55" vain sopii useimmille.
 
Liittynyt
15.05.2021
Viestejä
32
Putkitelkkarit tosiaan olivat hervottomia, mutta ne asennettiin täälläpäin usein nurkkaan jolloin syvyys ei haitannut. Nyt muut kalusteet ovat pysyneet samoina, mutta telkkarien mittasuhteet on muljahtanut litteiksi mutta toisiin suuntiin isoiksi.

Eli hain käytännössä kahta sivuutetua käyttäjäkuntaa. Pienien huoneiden lisäksi me ahtaasti sisustetut. Ihmeen hanakasti tulee puolustajia isommille koille. Ihan kuin olisi jotekin vastenmielisen ylimielistä haluta hyvä telkkari jonka mahtuu sijoittamaan vapaammin haluamaansa paikkaan.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
240
Putkitelkkarit tosiaan olivat hervottomia, mutta ne asennettiin täälläpäin usein nurkkaan jolloin syvyys ei haitannut. Nyt muut kalusteet ovat pysyneet samoina, mutta telkkarien mittasuhteet on muljahtanut litteiksi mutta toisiin suuntiin isoiksi.

Eli hain käytännössä kahta sivuutetua käyttäjäkuntaa. Pienien huoneiden lisäksi me ahtaasti sisustetut. Ihmeen hanakasti tulee puolustajia isommille koille. Ihan kuin olisi jotekin vastenmielisen ylimielistä haluta hyvä telkkari jonka mahtuu sijoittamaan vapaammin haluamaansa paikkaan.
No kuten edellä todettiin, nämä molemmat käyttäjäkunnat todennäköisesti muodostavat niin pienen vähemmistön, että ei kannata ylläpitää 32-40" tuotantolinjoja. Lisäksi useassa taloudessa on nykyään vain yksi TV. Entisten pienempien makkariteeveiden paikan on vienyt tabletti tai puhelin. Samalla sitten se olkkarin ainoa TV on statustaan pönkittääkseen kasvanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Itselläni 50" ja matkaa sohvalta siihen on ehkä 1.5 metriä. Seuraavaksi tekisi mieli hankkia 65" ja jos jostain syystä on liian suuri niin sohvaa saa vietyä parisen metriä vielä taaksepäin. Alunperin piti sohva juuri tuoda lähelle kun kun tuo 50" on niin pieni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Putkitelkkarit tosiaan olivat hervottomia, mutta ne asennettiin täälläpäin usein nurkkaan jolloin syvyys ei haitannut. Nyt muut kalusteet ovat pysyneet samoina, mutta telkkarien mittasuhteet on muljahtanut litteiksi mutta toisiin suuntiin isoiksi.

Eli hain käytännössä kahta sivuutetua käyttäjäkuntaa. Pienien huoneiden lisäksi me ahtaasti sisustetut. Ihmeen hanakasti tulee puolustajia isommille koille. Ihan kuin olisi jotekin vastenmielisen ylimielistä haluta hyvä telkkari jonka mahtuu sijoittamaan vapaammin haluamaansa paikkaan.
Kaupasta saa uusia huonekaluja. Tosin tv:n saa nykyään tasolle, seinälle, omalle jalalle, toisin kuin putki-tv aikana.

Pienille hyville televisioille ei ole kysyntää. Pienemmät menevät vähäpätöisempään käyttöön.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Kyllä meillä arkkitehtuuri määrää telkkarin maksimikoon -> ~48-49". Nytkin tv-taso tulee yli molemmilta puolilta kulkuväylille, eli kalusteiden vaihto ei ole vaihtoehto. Eikä takana ole kuin kipsilevyä ilman koolauksia, eli seinäkiinnitys ei ole vaihtoehto sekään Ja tossakin jo kajarit peittää osan telkkarista, riippuen katselupaikasta. Musaa kuunnellaan enemmän kuin katsellaan telkkaria, joten kajarit eivät tee tilaa soundbarille. Samasta kulkuväyläteknisestä syystä lattiakajarit eivät ole vaihtoehto.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Vaikea ymmärtää mikseivät myy pienempiä hyviä telkkareita. Kaupungeissa neliöhinnat kasvaa ja maalla talot on vanhoja ja huoneet pienehköjä. Etelä-Euroopassa tilanne tuskin parempi. Nyt vaan tuntuu että 55-tuumaa on oletus ja isompaa myydään parempana. Jos tila rajoittaa, hinta per tuuma on täysin turha kriteeri. Maksaisin saman euromäärän yhtä hyvästä 40-tuumaisesta, kuin toiset 60-tuumaisesta, koska se fyysisesti sopisi minulle. Jos 4K ei onnistu, niin 40-tuumaisessa hyväksyisin 1080p edelleen samaan hintaan.
48-tuumaiset OLEDit on (suurimmaksi osaksi) yhtä hyvin speksattuja kuin isommat.

LG on ilmoittanut että alkaa tekemään 42-tuumaisia OLED-telkkuja, ne lienee myös laadukkaita laitteita pienempiin huoneisiin (mutta tuskin erityisen edullisia ainakaan aluksi, koska ovat luultavimmin myös peli- ja tietokonekäyttöön käteviä).

"In addition, the company is set to strengthen its lineup by producing 83-inch and 42-inch OLED TV displays starting this year "
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
Vaikea ymmärtää mikseivät myy pienempiä hyviä telkkareita. Kaupungeissa neliöhinnat kasvaa ja maalla talot on vanhoja ja huoneet pienehköjä. Etelä-Euroopassa tilanne tuskin parempi. Nyt vaan tuntuu että 55-tuumaa on oletus ja isompaa myydään parempana. Jos tila rajoittaa, hinta per tuuma on täysin turha kriteeri. Maksaisin saman euromäärän yhtä hyvästä 40-tuumaisesta, kuin toiset 60-tuumaisesta, koska se fyysisesti sopisi minulle. Jos 4K ei onnistu, niin 40-tuumaisessa hyväksyisin 1080p edelleen samaan hintaan.
Tuossa koko jutussa samaa mieltä, että monen kokoisilla tv varmasti olisi kysyntää. Maalla asun itse vanhassa talossa ja helposti yli 100 tuumainen menisi olohuoneessa, joten tuota en voi itse allekirjoittaa. Toki riippuu että mikä oli kommentoijan mielestä tarpeeksi vanha talo, vai viittaatko johonkin tiettyyn aikakauteen, milloin olohuoneet yleensä tehtiin aika pieniksi?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
240
Kyllä meillä arkkitehtuuri määrää telkkarin maksimikoon -> ~48-49". Nytkin tv-taso tulee yli molemmilta puolilta kulkuväylille, eli kalusteiden vaihto ei ole vaihtoehto. Eikä takana ole kuin kipsilevyä ilman koolauksia, eli seinäkiinnitys ei ole vaihtoehto sekään Ja tossakin jo kajarit peittää osan telkkarista, riippuen katselupaikasta. Musaa kuunnellaan enemmän kuin katsellaan telkkaria, joten kajarit eivät tee tilaa soundbarille. Samasta kulkuväyläteknisestä syystä lattiakajarit eivät ole vaihtoehto.
Ja TV:ä ei voi laittaa pelkkään kipsilevyseinään koska?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Ei ihan aukea kyllä edelleenkään. Kipsilevyille nyt löytyy jos jonkinlaisia kiinnikkeitä joilla muutaman kilon painoisen television saa seinälle ilman ongelmaa.
Kuulepas nyt. Kyse ei ole siitä, mitä on teoriassa mahdollista tehdä, vaan siitä, mikä on realiteetti. Realiteetti on, että tossa on joka tapauksessa oltava joku taso, koska stereot asuvat siinä. Minkä helvetin takia rupeasin proppaamaan tosta levystä läpi astiakaapin puolelle vain siksi, että saisin isomman telkkarin kuin edes haluan? Esim. LG:n 55" OLED painaa yli 20 kg. Se ei ole muutama kilo. Tiedän, että painavammankin telkkarin saa kipsilevyyn kiinni, mutta kiinnostus edes tuon nykyisen proppaamiseen on tasan 0 (nolla). Mulla on kyllä ihan oikeasti muutaman kilon telkkari makkarin kipsilevyssä kiinni. Jos joku haluaa elää ja sisustaa telkkarin ehdoilla, ihan vapaasti. Mulla telkkari ei määrää muuta kalustusta. Se on vain telkkari. Sen maksimikoko on tässä kämpässä tuo ja se istuu tolla tasolla. Tää meni taas ihan harhapoluille, kun tartuit kiinni vain ja ainoastaan tuohon kipsilevyasiaan. Voitaisko sivuuttaa se nyt ja jatkaa tarvittaessa siitä, miksi pitää ostaa isoin mahdollinen telkkari, minkä saa ovesta sisään?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
240
Kuulepas nyt. Kyse ei ole siitä, mitä on teoriassa mahdollista tehdä, vaan siitä, mikä on realiteetti. Realiteetti on, että tossa on joka tapauksessa oltava joku taso, koska stereot asuvat siinä. Minkä helvetin takia rupeasin proppaamaan tosta levystä läpi astiakaapin puolelle vain siksi, että saisin isomman telkkarin kuin edes haluan? Esim. LG:n 55" OLED painaa yli 20 kg. Se ei ole muutama kilo. Tiedän, että painavammankin telkkarin saa kipsilevyyn kiinni, mutta kiinnostus edes tuon nykyisen proppaamiseen on tasan 0 (nolla). Mulla on kyllä ihan oikeasti muutaman kilon telkkari makkarin kipsilevyssä kiinni. Jos joku haluaa elää ja sisustaa telkkarin ehdoilla, ihan vapaasti. Mulla telkkari ei määrää muuta kalustusta. Se on vain telkkari. Sen maksimikoko on tässä kämpässä tuo ja se istuu tolla tasolla. Tää meni taas ihan harhapoluille, kun tartuit kiinni vain ja ainoastaan tuohon kipsilevyasiaan. Voitaisko sivuuttaa se nyt ja jatkaa tarvittaessa siitä, miksi pitää ostaa isoin mahdollinen telkkari, minkä saa ovesta sisään?
Itse totesit, että TV seinälle ei ole vaihtoehto, koska kipsilevy. Ei ollut puhetta, että erityisesti et halua sitä siihen. Viestistä sai sen kuvan, että TV ei ole seinällä koska sitä ei siihen kipsilevyn takia saa. Ja se 20kg LG pysyy seinällä nätisti kunhan ostaa oikean telineen, ihan siinä pelkässä kipsilevyssäkin.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
40" tv:tä joutuisi katsomaan reilun metrin päästä. Hankaloittaa aika paljon kalustamista.
Ei pidä paikkaansa. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä lukee. Se kuuluisan kipsilevyn edestä poistunut vanha 40" palvelee tällä hetkellä kesämökillä. Lähin katseluetäisyys 2 m. Ihan hyvin näkee uutiset ja Bond-uusinnat. Se, että täytyykö nähdä ero SD:n, HD:n ja UHD:n välillä ja miltä etäisyydeltä, on ihan retoriikkaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Ei pidä paikkaansa. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä lukee. Se kuuluisan kipsilevyn edestä poistunut vanha 40" palvelee tällä hetkellä kesämökillä. Lähin katseluetäisyys 2 m. Ihan hyvin näkee uutiset ja Bond-uusinnat. Se, että täytyykö nähdä ero SD:n, HD:n ja UHD:n välillä ja miltä etäisyydeltä, on ihan retoriikkaa.
Eikös tuo ole sitten aivan sama että minkä television hankkii? Osta halvin 40" teevee ja ole onnellinen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Eikös tuo ole sitten aivan sama että minkä television hankkii? Osta halvin 40" teevee ja ole onnellinen.
Eikun hommasin 120 Hz (se urheilu) 49" telkun, koska 48" koossa ei ollut tarjolla kuin OLED enkä luota vielä niihin tarpeeksi. Varsinkaan, kun leffoja ei tule katsottua juuri ollenkaan. Ihan onnellinen olen tietysti, ei se telkkarista ole kiinni.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
40" tv:tä joutuisi katsomaan reilun metrin päästä. Hankaloittaa aika paljon kalustamista.
Miksi? Mulla on 42" TV 3,5m päässä. Ei se tunnu pieneltä, nykytarjonta on niin umbituubaa "xXx VOL MCXI Marvel edition - Love Island RERUN" että on aivan sama mikä siellä on. Ei kaikille TV ole sisustuselementti jonka haluaa hallitsevan taloa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
240
Miksi? Mulla on 42" TV 3,5m päässä. Ei se tunnu pieneltä, nykytarjonta on niin umbituubaa "xXx VOL MCXI Marvel edition - Love Island RERUN" että on aivan sama mikä siellä on. Ei kaikille TV ole sisustuselementti jonka haluaa hallitsevan taloa.
Kyllä se tuntuisi, jos sulla tuon paikalla olisi edes hetken semmonen väh. 65" ruutu. Ei se toisaalta väärin ole, jos se pieni TV on ok, mutta edellä on jo useampi syy esitetty, miksi valmistajilla ei ole intressejä ylläpitää pienien TV:n tuotantolinjoja.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Miksi? Mulla on 42" TV 3,5m päässä. Ei se tunnu pieneltä, nykytarjonta on niin umbituubaa "xXx VOL MCXI Marvel edition - Love Island RERUN" että on aivan sama mikä siellä on. Ei kaikille TV ole sisustuselementti jonka haluaa hallitsevan taloa.
Itse katson 0 tuntia / viikko TV-lähetyksiä pl. urheilu. Käytän arvokkaan tv-aikani urheilun ja suoratoistopalveluiden laatusarjojen/elokuvien katseluun sekä konsolipelaamiseen kuin nykypäivän tosi-tv-tuubaan.

Silti ei pieni töllö ole vaihtoehto, koska se rikkoo immersiota. Vähän sama kuin ottaisin huilin puutuolilla nahkasohvan sijaan. Jättäisin sitten jo töllön pois ja katsoisin tabletilta tai kännykästä.

Jos ja kun tv ei saa olla sisustuselementti, niin kannattaa harkita esim. liukuovea tai muuta sisustuselementtiä eteen, jonka saa näppärästi pois tieltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Miksi? Mulla on 42" TV 3,5m päässä. Ei se tunnu pieneltä, nykytarjonta on niin umbituubaa "xXx VOL MCXI Marvel edition - Love Island RERUN" että on aivan sama mikä siellä on. Ei kaikille TV ole sisustuselementti jonka haluaa hallitsevan taloa.
Kuvan leveys x 1.5 on sopiva etäisyys yleiskäyttöön. Ei tv olekkaan sisustuselementti.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Itse katson 0 tuntia / viikko TV-lähetyksiä pl. urheilu. Käytän arvokkaan tv-aikani urheilun ja suoratoistopalveluiden laatusarjojen/elokuvien katseluun sekä konsolipelaamiseen kuin nykypäivän tosi-tv-tuubaan.
Itse katson keskimäärin kerran vuodessa telkkaria, koska suoratoistopalveluissakin tuntuu sen verran olevan vuodessa laatusarjoja. Sanoisin kovin heikoksi tarjontaa nykypäivänä, enemmän tuntuu liukuhihnalta syntyvän sitä helposti katsottavaa tuubaa, jossa ei tarvitse miettiä tai muistaa mitään.

Silti ei pieni töllö ole vaihtoehto, koska se rikkoo immersiota. Vähän sama kuin ottaisin huilin puutuolilla nahkasohvan sijaan. Jättäisin sitten jo töllön pois ja katsoisin tabletilta tai kännykästä.
Mielestäni ohjelmistossa on jo jotain pielessä, jos se immersio pitää hakea sitä kautta että on valtava TV - eikä itse ohjelmaan eläytymisen kautta. Siinä vaiheessa elokuvateatteri on toki mainio vaihtoehto. Joka tapauksessa, miksi TV:n koko nykypäivänä vaatii niin paljon enemmän kuin menneinä vuosikymmeninä? Jostain syystä kyettiin ennenkin katsomaan se ohjelma ja nauttimaan, siinä missä nykyään tarvitsee olla isoin Gigantin telkkari jotta voi katsoa sen saman ohjelman.

Jos ja kun tv ei saa olla sisustuselementti, niin kannattaa harkita esim. liukuovea tai muuta sisustuselementtiä eteen, jonka saa näppärästi pois tieltä.
En kyllä haluaisi liukuovea olohuoneeseeni tai muutakaan jakajaa, enkä kyllä keksisi miten ihmeessä yleisesti olohuoneeseen sellainen edes voi sopia - eihän olohuoneessa mitään kaappejakaan ole telkkaritasoa lukuunottamatta.

Ei se toisaalta väärin ole, jos se pieni TV on ok, mutta edellä on jo useampi syy esitetty, miksi valmistajilla ei ole intressejä ylläpitää pienien TV:n tuotantolinjoja.
Silti LG:kin on tuomassa tänä vuonna markkinoille pienempiä OLEDeja, kuten 42" - eli kyllä niille jotain kysyntää vielä on, mutta valmistusteknisesti voivat olla hankalampia koska niiden hinta ei ole kilpailukykyinen tai niiden marginaalit eivät ole tarpeeksi korkeita. Sitten ostetaankin se jenkkityyliin (jossa varmasti aika valtava osa telkkareista myydään) "isompi parempi" (osamaksulla tietysti) vaikka se ei sopisi mihinkään. Japanin tarjonnasta en tiedä, siellä on niin pieniä kämppiä että voisi kuvitella televisiokokojen olevan erilaisia.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
240
Mielestäni ohjelmistossa on jo jotain pielessä, jos se immersio pitää hakea sitä kautta että on valtava TV - eikä itse ohjelmaan eläytymisen kautta. Siinä vaiheessa elokuvateatteri on toki mainio vaihtoehto. Joka tapauksessa, miksi TV:n koko nykypäivänä vaatii niin paljon enemmän kuin menneinä vuosikymmeninä? Jostain syystä kyettiin ennenkin katsomaan se ohjelma ja nauttimaan, siinä missä nykyään tarvitsee olla isoin Gigantin telkkari jotta voi katsoa sen saman ohjelman.
No jos se immersio on parempi elokuvien ison ruudun kautta niin miksi se ei olisi sitä kotona? Hiukan nyt vedit omalta toteamukseltasi mattoa alta. Oikeasti keksi mitään tarjontaa, jossa isompi ei olisi parempi.

Silti LG:kin on tuomassa tänä vuonna markkinoille pienempiä OLEDeja, kuten 42" - eli kyllä niille jotain kysyntää vielä on, mutta valmistusteknisesti voivat olla hankalampia koska niiden hinta ei ole kilpailukykyinen tai niiden marginaalit eivät ole tarpeeksi korkeita. Sitten ostetaankin se jenkkityyliin (jossa varmasti aika valtava osa telkkareista myydään) "isompi parempi" (osamaksulla tietysti) vaikka se ei sopisi mihinkään. Japanin tarjonnasta en tiedä, siellä on niin pieniä kämppiä että voisi kuvitella televisiokokojen olevan erilaisia.
Jää nähtäväksi miten käy. Trendi on ollut aika selvä. En kyllä tiedä kuinka pieni kämppä pitää olla, että esim. 48-50" ruutu ei mahdu vaikka sitten seinälle.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
234
Kyllä nyt kun kattoo vanhoja bondeja isommalta ruudulta niin kökömmiltä ne näyttävät kuin 21" putkitöllöstä. Silti mieluummin iso kuin pieni.

Johonkin viestiin liittyen kyllä se tarina/tapahtuma/kilpailu on mitä katsoo, ei mustan tasoa paitsi silloin kun on lukenut tätä ketjua.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Itse katson keskimäärin kerran vuodessa telkkaria, koska suoratoistopalveluissakin tuntuu sen verran olevan vuodessa laatusarjoja. Sanoisin kovin heikoksi tarjontaa nykypäivänä, enemmän tuntuu liukuhihnalta syntyvän sitä helposti katsottavaa tuubaa, jossa ei tarvitse miettiä tai muistaa mitään.
Sinuna en televisiota tuolla käytöllä ostaisi. Katso tabletista.

Mielestäni ohjelmistossa on jo jotain pielessä, jos se immersio pitää hakea sitä kautta että on valtava TV - eikä itse ohjelmaan eläytymisen kautta. Siinä vaiheessa elokuvateatteri on toki mainio vaihtoehto. Joka tapauksessa, miksi TV:n koko nykypäivänä vaatii niin paljon enemmän kuin menneinä vuosikymmeninä? Jostain syystä kyettiin ennenkin katsomaan se ohjelma ja nauttimaan, siinä missä nykyään tarvitsee olla isoin Gigantin telkkari jotta voi katsoa sen saman ohjelman.
Leffateattereissa on iso kangas syystä. Samasta syystä myös kotona isompi tv antaa enemmän fiilistä.

Toinen syy isompiin televisioihin on teknologian kehitys. 32" kuvaputki painoi 50kg. Nyt saman taitaa painaa 86" lcd.

Kolmas syy on parantunut kuvanlaatu niin lähetyspäässä kuin toistimessa.

Edelleenkään ei tarvitse olla se isoin tv, jotta ohjelmasta voi nauttia. Kokoluokka on kuitenkin kasvanut 20v aikana 28" --> 55/65" edellä mainituista syistä. Lisäksi ihmiset taitavat lisääntyneen tarjonnan myötä katsoa enemmän televisiota (joka taas ei välttämättä ole hyvä asia). Vertaappa esim. olympilaisten lähetysmääriä nyt ja 30v sitten.

En kyllä haluaisi liukuovea olohuoneeseeni tai muutakaan jakajaa, enkä kyllä keksisi miten ihmeessä yleisesti olohuoneeseen sellainen edes voi sopia - eihän olohuoneessa mitään kaappejakaan ole telkkaritasoa lukuunottamatta.
Upotus seinään ja siihen moottoroitu kaihdin eteen. Toinen vaihtoehto on seinäkiinnitys ja verho tarvittaessa eteen. Kyllä keinoja varmasti on, mutta sinun käytölläsi en edellä mainittuun viilaukseen alkaisi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Upotus seinään ja siihen moottoroitu kaihdin eteen. Toinen vaihtoehto on seinäkiinnitys ja verho tarvittaessa eteen. Kyllä keinoja varmasti on, mutta sinun käytölläsi en edellä mainittuun viilaukseen alkaisi.
Rehellisesti, en lähtisi väliseinään (tai ulkoseinään) kyllä upottamaan ihan hirveästi tavaraa - tai vetämään verhot useamman metrin matkalta että saa telkkarin seinään. Kyllähän siinä jo neliöitäkin saa katoamaan eikä lopputulos kovin nätti kyllä olisi. Kuulostaa siltä että kovin paljon ollaan valmiita uhraamaan talostaan asioita jotta saa isomman telkkarin - jolloin se kyllä tarkoittaa sitä että TV olisi tärkeä sisustuselementti eikä vain yksi sivujuonne.

Lisäksi ihmiset taitavat lisääntyneen tarjonnan myötä katsoa enemmän televisiota (joka taas ei välttämättä ole hyvä asia).
En löytänyt kovin pitkälle menevää historiaa, mutta vuodesta 2016 TV:n katselu on vähentynyt. Korona varmasti sotkee tilastoja hetkellisesti, mutta luulisi trendin jatkuvan. Muut ruudut ovat kyllä sen sijaan kasvattaneet sitäkin enemmän aikaa, mutta tuossa tilastossa tuo "muu ruutu" on sen verran epämääräinen ettei siitä käy selville onko joku laskenut esim. Areenan TV-katseluksi ja toinen Youtuben, vai miten ovat menneet sekaisin.

Veikkaan että monien ihmisten lyhyt keskittymiskyky takaa sen ettei TV:n katselu välttämättä kasva, kun on helpompi katsoa pikafiksit tylsyydelleen jostain TikTokista.

Vertaappa esim. olympilaisten lähetysmääriä nyt ja 30v sitten.
Olympialaisten lähetyskustannukset ovat myös kasvaneet reippaasti, joten sitä myös näytetään kun siitä on maksettu.

Sinuna en televisiota tuolla käytöllä ostaisi. Katso tabletista.
En omista (en keksi sellaisellekaan käyttöä), mutta tietokoneen ruutu kelvannee.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
En löytänyt kovin pitkälle menevää historiaa, mutta vuodesta 2016 TV:n katselu on vähentynyt. Korona varmasti sotkee tilastoja hetkellisesti, mutta luulisi trendin jatkuvan. Muut ruudut ovat kyllä sen sijaan kasvattaneet sitäkin enemmän aikaa, mutta tuossa tilastossa tuo "muu ruutu" on sen verran epämääräinen ettei siitä käy selville onko joku laskenut esim. Areenan TV-katseluksi ja toinen Youtuben, vai miten ovat menneet sekaisin.
Käytännössä telkkaria katsotaan nykyään ihan yhtä paljon kuin 2000-luvun alussakin.


Parin minuutin heittoja tilastossa per vuosi. Eli ei kännykät televisiota ole tappaneet.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Käytännössä telkkaria katsotaan nykyään ihan yhtä paljon kuin 2000-luvun alussakin.
Jos tuosta nappaa pois vuoden 2020 koronan takia, niin jo pelkästään 2014 (huippuvuosi) -> 2019 välissä TV:n katselu tippui melkein 10%. Kyllähän tuossa on trendi nähtävissä, TV:n katselu kasvoi 2004-2014 välissä tasaisesti, mutta alkoi tippumaan vuoden 2014 jälkeen. Indikaatio syistä löytyy myös kun katsoo eri ikäryhmiä, 10-24 vuotiaiden kohdalla oli n. 30min ja yli 65 vuotiaissa se 350 min.

Ei ole sanottua, että uudemmat sukupolvet tulevat katsomaan telkkaria yhtä paljon kuin vanhemmat ihmiset ja se johtaa luonnollisesti myös katselun vähentymiseen pidemmällä aikavälillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
769
Onko nykyään olemassa yhtä sivustoa intterneetissä mistä näkee kaikki ilmaiskanavat suorana? Melko vanhanaikaista olla joku purkki erikseen välissä taikka signaalinmuuntajia että näkee uusintojen uusintoja. Ei sillä että niitä jaksaisi katsoa saati kiinnostaa, joskus mietiskellyt asiaa itsekseni miksi asia jätättää.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Ei ole sanottua, että uudemmat sukupolvet tulevat katsomaan telkkaria yhtä paljon kuin vanhemmat ihmiset ja se johtaa luonnollisesti myös katselun vähentymiseen pidemmällä aikavälillä.
No, silti Suomessa myydään televisioita vuosi vuodelta enemmän. Ei indikoi mitenkään tuotteen katoamista olohuoneista. Päinvastoin.

Tuolta löytyy tilastoa: Tilastot arkistot - Gotech

Tuolta sivulta 13 löydät miten television katselumäärät on kehittyneet 1990-2016…
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
108
Muutamia yleisiä kalibrointiin liittyviä kyssäreitä en pikaisella vilaisulla löytänyt aiheesta postausta thredin alusta ja jos avs tai av forumille menee etsimään se on loputon suo miljoonine thredeineen =D

Kalibtointi levy
-Onkos kanssa techiläisillä tietoa onko mainiolle avs hd 709:lle tullut vastaavan kaltaista ilmaista vaihtoehtoa kalibrointiin? Tuosta nyt ainakin puuttuu HDR testi kuvat ja on päivitetty viimeeksi 2010.
-Saisi olla mieluusti vastaavan kaltainen että voi polttaa levylle tai tarvittaessa ajella tikulta jos bluray/dvd soitin puuttuu

Mittausohjelma
-HCFR mittausohjelman kohdalla myöskin kiinnostaisi onko tullut muita vaihtoehtoja, tämähän siirtyi alkuperäisiltä tekijöiltä joidenkin muiden ylläpitämäksi ja on nyt parivuotta ollut päivittymättä.
*Tiedossa on että calman, chromapure ym on olemassa ja osiltaan nopeuttaa säätelyä ja varsinkin uusille teltsuille calminilla omat viritykset mutta noiden investointi hinta on vähän suolainen.

Ohjeet
-Jos uusia ohjeita löytyy telkkujen päivittelyyn niin niitäkin otetaan vastaan vanha kunnon grayscale calibration for dummies taida olla ajan tasalla, tuokin tekijä teki toisen ohjeen mutta oli maksulliseen softaan.
-OLED paneeleissa ainakin oli joskus jotain kikkoja mitä piti käyttää jotta kuvan sai säädettyä kohdilleen.

ps. mietin oisko tää pitäny laittaa tonne näyttö puolelle kalibrointi thrediin mutta se on vähän eri juttu vaikka toki ehkä sielkin joku ois tienny =)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kysytäänpäs että mikä on paras halpa televisio alle 400, alkaa olla jo vanha vekotin aikansa elänyt (ensimmäisiä lcd televisioita). Ei tartte olla HDR ym. härpäkkeitä, eikä edes älyominaisuuksia, vaikka taitaa kaikissa olla nykyään?. 40 - 55", isompaa en tähän kuutioon halua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Kysytäänpäs että mikä on paras halpa televisio alle 400, alkaa olla jo vanha vekotin aikansa elänyt (ensimmäisiä lcd televisioita). Ei tartte olla HDR ym. härpäkkeitä, eikä edes älyominaisuuksia, vaikka taitaa kaikissa olla nykyään?. 40 - 55", isompaa en tähän kuutioon halua.





Samsungissa va paneeli eli paremmat mustat ja lg ips paneeli niin laajemmat katselukulmat mutta heikko mustan toisto. Procaster pienempi halvempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
16.07.2018
Viestejä
7
Ostin nyt kyseisen näytön: Samsung 55" Q60T 4K UHD QLED Smart TV QE55Q60TAU
Gigantin tarjouksesta 480€. Oliko kuin huono ostos ja oisko samalla hinnalla saanut parempia töllöä. Mietin vaan pitääkö lähtä palauttamaan :D.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
21
Nyt on muuten Q90 niin kovassa alessa, että itseäkin houkuttaisi hakea, vaikka olin jo kivasti päättänyt että CX65 se tulee oleman

Itse itseäni lainaten, pistin Q90T:n 65" tilaukseen ja kävin palauttamassa Sonyn Verkkikseen (hintakin oli kummassakin täysin sama: 999). Tizeniin varmaan kestää vielä totuttelua (en ole fani), mutta kuva vaikuttaa tosi paljon kivemmalta, sekä ehkä tärkeintä, heijastukset loistavat poissaolollaan. Siinä missä Sony oli kuin peili on Samsung lähempänä mustaa aukkoa.

Mitään erityistä DSE:tä en havainnut vaikka vetelin testit läpi
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 612
Eli hain käytännössä kahta sivuutetua käyttäjäkuntaa. Pienien huoneiden lisäksi me ahtaasti sisustetut. Ihmeen hanakasti tulee puolustajia isommille koille. Ihan kuin olisi jotekin vastenmielisen ylimielistä haluta hyvä telkkari jonka mahtuu sijoittamaan vapaammin haluamaansa paikkaan.
Osta erillinen digiboksi/appletv/mitänäitänyton ja haluamasi kokoinen referenssimonitori, näin saat paremman kuvan kuin mistään telkkarista ja tuumakokoja löytyy 24 tuumasta alkaen useilta valmistajilta.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
21
Ostin nyt kyseisen näytön: Samsung 55" Q60T 4K UHD QLED Smart TV QE55Q60TAU
Gigantin tarjouksesta 480€. Oliko kuin huono ostos ja oisko samalla hinnalla saanut parempia töllöä. Mietin vaan pitääkö lähtä palauttamaan :D.
Tämä lienee hyvin subjektiivinen asia. Onko se telkkari sun mielestä huono? Jos on, vaihda. Jos se on hyvä, pidä.
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
Osta erillinen digiboksi/appletv/mitänäitänyton ja haluamasi kokoinen referenssimonitori, näin saat paremman kuvan kuin mistään telkkarista ja tuumakokoja löytyy 24 tuumasta alkaen useilta valmistajilta.
Mihin tämä väite perustuu?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 183
Viestejä
4 194 074
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom