Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
197
Hei! Näistä jos tiedät niin oliko niin että tuo RU8005 > TU8005? Itsell tuollainen RU-sarjalainen ja hintaansa ja kokoonsa nähden oli ihan validi kampe! :)
Tais olla vain päivitys (2019 RU vs 2020 TU) tuosta RU-mallista en muista enää speksejä. :D Tämän jälkeen on ainakin tullut tuo 8075 mikä taas on sitten jo huomattavasti ohkaisemmalla rungolla (2,5cm muistaakseni) ja säädettävillä jaloilla. Tämän vuoden 7105 samppa on samalla rungolla ja suorittimella kuin viime vuoden 8005.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Tais olla vain päivitys (2019 RU vs 2020 TU) tuosta RU-mallista en muista enää speksejä. :D Tämän jälkeen on ainakin tullut tuo 8075 mikä taas on sitten jo huomattavasti ohkaisemmalla rungolla (2,5cm muistaakseni) ja säädettävillä jaloilla. Tämän vuoden 7105 samppa on samalla rungolla ja suorittimella kuin viime vuoden 8005.
Kiitos! Jotenkin muistelin että NU > RU > TU olisi ollut yleinen konsensus tuossa 8000-sarjassa. :)
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Elisalle tulossa Xiaomin 75" Q1 myyntiin.

Speksien puolesta ihan mielenkiintoinen iso telkku: QLED VA, FALD (192 aluetta), 1000nit, 100/120hz, HDMI 2.1, HDR10+ ja Dolby Vision ja Android TV. Muistiakin näkyy löytyvän 32GB.
Taitaa vastata 2021 Sonyn X9-sarjaa ja rapiat tonnin edullisempi (1549€)
Tuo ei ainakaan muutaman arvostelun perusteella ole aito 120Hz.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Elisalle tulossa Xiaomin 75" Q1 myyntiin.

Speksien puolesta ihan mielenkiintoinen iso telkku: QLED VA, FALD (192 aluetta), 1000nit, 100/120hz, HDMI 2.1, HDR10+ ja Dolby Vision ja Android TV. Muistiakin näkyy löytyvän 32GB.
Taitaa vastata 2021 Sonyn X9-sarjaa ja rapiat tonnin edullisempi (1549€)
Tuo ei ainakaan muutaman arvostelun perusteella ole aito 120Hz.
Tuo näyttää lukevan ihan Xiaomin sivullakin:

  • *The product does not support native 4K 120fps content decoding (input) due to hardware limitations. Capable of upscaling source content to output 120fps pictures using MEMC.
  • *Supports HDMI 2.1 eARC/ALLM,does not support HDMI in 4K 120Hz/VRR.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Mulla meinaa mennä järki ton futiksen kanssa. Kaikki punapaitaiset joukkueet täytyy kieltää, tai sitten joku saa kertoa mulle, minkälaisilla asetuksilla se punainen ei pala täysin puhki mun LG Nano86:ssa. Ihan sama, miten paljon menen laskemaan saturaatiota ja kirkkautta värien hallintajärjestelmässä. No ei se tuomarien neon-keltainenkaan silmää hivele. Mitä olen tehnyt väärin?

Enkä ole täysin sinut valkoisenkaan kanssa. Puhki meinaa sekin mennä. Kannattaako taustavalo pitää 100:ssa vai laskea minne? Ja mikä on sellainen kohtuullinen arvo kontrastille? Nyt mulla on varmaan jossain 90 tienoilla kummatkin. En tiiä, oon vaihdellut niitä eestaas ja vitutus on läsnä kaikilla asetuksilla. Onneksi tää vitutus koskee lähinnä futislähetyksiä. Muuten tuntuu kuva olevan aika liki mun silmää.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Mulla meinaa mennä järki ton futiksen kanssa. Kaikki punapaitaiset joukkueet täytyy kieltää, tai sitten joku saa kertoa mulle, minkälaisilla asetuksilla se punainen ei pala täysin puhki mun LG Nano86:ssa. Ihan sama, miten paljon menen laskemaan saturaatiota ja kirkkautta värien hallintajärjestelmässä. No ei se tuomarien neon-keltainenkaan silmää hivele. Mitä olen tehnyt väärin?

Enkä ole täysin sinut valkoisenkaan kanssa. Puhki meinaa sekin mennä. Kannattaako taustavalo pitää 100:ssa vai laskea minne? Ja mikä on sellainen kohtuullinen arvo kontrastille? Nyt mulla on varmaan jossain 90 tienoilla kummatkin. En tiiä, oon vaihdellut niitä eestaas ja vitutus on läsnä kaikilla asetuksilla. Onneksi tää vitutus koskee lähinnä futislähetyksiä. Muuten tuntuu kuva olevan aika liki mun silmää.
Koita näillä
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Varmaan hiukan nyyppä-kysymys, mutta jos väri palaa puhki, niin ei noilla WB-asetuksilla sitä korjata? Muutenkin ennen WB-osuutta noi neuvot on mun mielestä melko kyseenalaisia. Niissä lähinnä kerrotaan, että säädä mieleisiksesi. Mutta jos noi WB-säädöt oikeasti auttaa, niin ehkä jonain päivänä mulla olisi aikaa kahlata ne läpi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Varmaan hiukan nyyppä-kysymys, mutta jos väri palaa puhki, niin ei noilla WB-asetuksilla sitä korjata? Muutenkin ennen WB-osuutta noi neuvot on mun mielestä melko kyseenalaisia. Niissä lähinnä kerrotaan, että säädä mieleisiksesi. Mutta jos noi WB-säädöt oikeasti auttaa, niin ehkä jonain päivänä mulla olisi aikaa kahlata ne läpi.
Valkotasapainosta kannattaa kopioida ainoastaan värilämpötila.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
447
Nykyinen 65" telkku lahosi, ja täytyy nyt joku saada tilaukseen juhannuksena. Mielellään jostain Elisa/dna jne kaupasta, josta saa osarilla :D

En kyllä juhannuksena millään ehdi syvällisesti paneutumaan spekseihin, joten jos joku jeesaisi:
-min 75"
-hinta ei paha, joku maks 1500 vaikka. Ei haittaa jos on tonnin telkku.

Käyttö:
-suoratoistopalvelut (chromecast löytyy, toki nykytelkkareissa varmaan aika hyvin omia appeja?)
-tv
-PS4 (varmasti jossain vaiheessa päivittyy PS5)
-tietokonetta ei tarve pelata telkkarilla

Mikä siis? Mitä speksiä eniten tarvii tuijotella?
Mikä tuo esim elisa verkkokaupassa,
Nano cell?
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 118
Wanha Sony KDL-40V5500 on vielä ihan kelpo vehje, mutta aloin eilen vähän tutkia, mitä uutta TV-rintamalla tätä nykyä on. Ensin pisti silmiin nämä kaikki uudet tekniikat: Dolby Vision, HDR10, HDR10+, HLG, CEC, eARC, aargh... Ota näistä kaikista nyt sitten selvää. Sitten on nämä uudet konsolit. Niiden 120Hz VRR näytti olevan aika huonosti tuettuna vielä. Tämä esim. sai 120Hz-tuen päivityksenä mutta VRR ei vieläkään: Sony KE-65XH9005 65" Android 4K Ultra HD LED-televisio 999,00 Lisäksi kommenteissa on juttua tuon bugisuudeta. Tämä taas oli ihan kohtuullisen näköinen ominaisuuksiltaan, mutta HDR10 ja HDR10+ ei näy listassa: LG OLED65CX 65" 4K Ultra HD OLED -televisio 1 399,90 Lisäksi 1400€ TV eikä mukana minkään valtakunnan pöytätelinettä :rolleyes: Taidan mennä wanhalla prutkulla vielä, on kestänyt kohta 12 vuotta, että hätäkös tässä. Ellei sitten mene hajoamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Wanha Sony KDL-40V5500 on vielä ihan kelpo vehje, mutta aloin eilen vähän tutkia, mitä uutta TV-rintamalla tätä nykyä on. Ensin pisti silmiin nämä kaikki uudet tekniikat: Dolby Vision, HDR10, HDR10+, HLG, CEC, eARC, aargh... Ota näistä kaikista nyt sitten selvää. Sitten on nämä uudet konsolit. Niiden 120Hz VRR näytti olevan aika huonosti tuettuna vielä. Tämä esim. sai 120Hz-tuen päivityksenä mutta VRR ei vieläkään: Sony KE-65XH9005 65" Android 4K Ultra HD LED-televisio 999,00 Lisäksi kommenteissa on juttua tuon bugisuudeta. Tämä taas oli ihan kohtuullisen näköinen ominaisuuksiltaan, mutta HDR10 ja HDR10+ ei näy listassa: LG OLED65CX 65" 4K Ultra HD OLED -televisio 1 399,90 Lisäksi 1400€ TV eikä mukana minkään valtakunnan pöytätelinettä :rolleyes: Taidan mennä wanhalla prutkulla vielä, on kestänyt kohta 12 vuotta, että hätäkös tässä. Ellei sitten mene hajoamaan.
Kyllä tuossa LG:ssä jalusta tulee, melko matala tosin (metallinen kaistale esim tuossa VK:n kuvassa).
HDR10+ ei tuo LG tosiaan tue, mutta HDR10 on tuettuna (on ns. HDR:n perus-standardi) ja 10+ sisältö näytetään tuossa perus 10 tilassa. Tuo HDR10 + Dolby Vision riittää kyllä pitkälle.
Hyvillä mielin voi suositella tuon CX:n hakemaan pois, kun niitä vielä sattuu saamaan. Pian varastot noista lienee loppu ja joutuu C1:n hintojen halpenemista odottamaan ainakin black fridaylle asti.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 118
Kyllä tuossa LG:ssä jalusta tulee, melko matala tosin (metallinen kaistale esim tuossa VK:n kuvassa).
HDR10+ ei tuo LG tosiaan tue, mutta HDR10 on tuettuna (on ns. HDR:n perus-standardi) ja 10+ sisältö näytetään tuossa perus 10 tilassa. Tuo HDR10 + Dolby Vision riittää kyllä pitkälle.
Hyvillä mielin voi suositella tuon CX:n hakemaan pois, kun niitä vielä sattuu saamaan. Pian varastot noista lienee loppu ja joutuu C1:n hintojen halpenemista odottamaan ainakin black fridaylle asti.
Kiitti tiedosta, mutta mulla on aikaa odotella. Perehdyn aiheeseen vielä lisää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Wanha Sony KDL-40V5500 on vielä ihan kelpo vehje, mutta aloin eilen vähän tutkia, mitä uutta TV-rintamalla tätä nykyä on. Ensin pisti silmiin nämä kaikki uudet tekniikat: Dolby Vision, HDR10, HDR10+, HLG, CEC, eARC, aargh... Ota näistä kaikista nyt sitten selvää. Sitten on nämä uudet konsolit. Niiden 120Hz VRR näytti olevan aika huonosti tuettuna vielä. Tämä esim. sai 120Hz-tuen päivityksenä mutta VRR ei vieläkään: Sony KE-65XH9005 65" Android 4K Ultra HD LED-televisio 999,00 Lisäksi kommenteissa on juttua tuon bugisuudeta. Tämä taas oli ihan kohtuullisen näköinen ominaisuuksiltaan, mutta HDR10 ja HDR10+ ei näy listassa: LG OLED65CX 65" 4K Ultra HD OLED -televisio 1 399,90 Lisäksi 1400€ TV eikä mukana minkään valtakunnan pöytätelinettä :rolleyes: Taidan mennä wanhalla prutkulla vielä, on kestänyt kohta 12 vuotta, että hätäkös tässä. Ellei sitten mene hajoamaan.
Itse päädyin Sonyyn 75xh9096 joka on käytännössä sama laite kuin xh9005. Mitään bugeja ei ole tullut vastaan. Kuva on todella hyvä, eikä tarvitse pelätä kuvan palamista kuten tuossa LG olevissa, jossa se on oledin "tyyppivika". Käyttö Netflix / suoratoistot, tv ja PC työpöytä. 120 Hz / konsoli käyttöä en ole kokeillut. Itse hylkäsin oledit juuri tämän työpöytäkäytön ja oledien huonon kestävyyden takia. Sonyssä on myöskin tuki dolby vision kuvalle joka on syrjäyttämässä hdr10:n. Sonyyn olen ollut tyytyväinen ja voin suositella sitä.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 118
Itse päädyin Sonyyn 75xh9096 joka on käytännössä sama laite kuin xh9005. Mitään bugeja ei ole tullut vastaan. Kuva on todella hyvä, eikä tarvitse pelätä kuvan palamista kuten tuossa LG olevissa, jossa se on oledin "tyyppivika". Käyttö Netflix / suoratoistot, tv ja PC työpöytä. 120 Hz / konsoli käyttöä en ole kokeillut. Itse hylkäsin oledit juuri tämän työpöytäkäytön ja oledien huonon kestävyyden takia. Sonyssä on myöskin tuki dolby vision kuvalle joka on syrjäyttämässä hdr10:n. Sonyyn olen ollut tyytyväinen ja voin suositella sitä.
Ok, kiitti tiedosta. Kommenttini bugeista liittyi kommentoituun 120Hz-tilan bugisuuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Perus hdr10 tuskin ihan heti katoaa. Oledin palaminen ei ole ongelma ellei käytä monitorina tai pelaa älyttömiä määriä.
 
Liittynyt
20.05.2021
Viestejä
13
55 tuuman töllöä n.700e max, mitä suosittelette?
Samassa hintaluokassa kattelin vähä aika sitten ja Q70T olisi ollut oma valinta, ainakin jos aikoo pelata Samsung QE55Q70TAT 55" 4K Ultra HD LED-televisio 699,00

Jotkut valitelleet DSEtä noissa samsungin qledeissä mutta vaihtelee kait minkälainen yksilö sattuu omalle kohdalle, jostain jäänyt mielikuva että reunavalaistuissa ei olisi niin paha ongelma/yleistä mutta tiedä sitten. Kaupassa kävin nopeesti katselemassa ja esillä olleista Q64T miellytti eniten omaa silmää, mutta esillä oli vain perusmalleja esim. sony XH80 jne. joten kunnon vertailukohtaa ei ollut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16
Samassa hintaluokassa kattelin vähä aika sitten ja Q70T olisi ollut oma valinta, ainakin jos aikoo pelata Samsung QE55Q70TAT 55" 4K Ultra HD LED-televisio 699,00

Jotkut valitelleet DSEtä noissa samsungin qledeissä mutta vaihtelee kait minkälainen yksilö sattuu omalle kohdalle, jostain jäänyt mielikuva että reunavalaistuissa ei olisi niin paha ongelma/yleistä mutta tiedä sitten. Kaupassa kävin nopeesti katselemassa ja esillä olleista Q64T miellytti eniten omaa silmää, mutta esillä oli vain perusmalleja esim. sony XH80 jne. joten kunnon vertailukohtaa ei ollut.
Osui myös silmään tämä edullisempi Samsung 55 AU7175 4K LED älytelevisio (2021) - Televisiot

Miten mahtaa pärjätä esim xh80 vastaan? Tästä ostamisesta tulikin vaikeampaa mitä kuvittelin. Tv tulisi ihan peruskäyttöön tosiaan.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
340
Liittynyt
06.07.2018
Viestejä
227

Vuosia vanha Samsungin M87 40" Full HD tv saa väistyä.

Tommonen tuli laitettua tilaukseen ja seinälle menee.

Onkohan perus telkkariksi ok?
Olettaen että huomasit tuon olevan tuolla Saphi -käyttiksellä?

Itsellä tämän edeltäjä (70PUS7304), ei moitteita.


Asiansa ajaa, ei paras mahdollinen, muttei minusta myöskään huonoin.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
447
Hölmö kysymys, Xiaomi mi Q1, elisan sivuilla lukee optical in, valmistajan sivuilla vain optical.

Minun vanhassa kotiteatterivahvistimessa ei ole HDMI portteja, eli ääni täytyy tuoda optisella.
Onkohan tuo kuitenkin, toisin kuin elisa mainitsee, äänen ulostulo?

Muoks:
Jos en jaksa odottaa Xiaomia niin tämä lienee ihan ok töllö?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 855
Wanha Sony KDL-40V5500 on vielä ihan kelpo vehje, mutta aloin eilen vähän tutkia, mitä uutta TV-rintamalla tätä nykyä on. Ensin pisti silmiin nämä kaikki uudet tekniikat: Dolby Vision, HDR10, HDR10+, HLG, CEC, eARC, aargh... Ota näistä kaikista nyt sitten selvää. Sitten on nämä uudet konsolit. Niiden 120Hz VRR näytti olevan aika huonosti tuettuna vielä. Tämä esim. sai 120Hz-tuen päivityksenä mutta VRR ei vieläkään: Sony KE-65XH9005 65" Android 4K Ultra HD LED-televisio 999,00 Lisäksi kommenteissa on juttua tuon bugisuudeta. Tämä taas oli ihan kohtuullisen näköinen ominaisuuksiltaan, mutta HDR10 ja HDR10+ ei näy listassa: LG OLED65CX 65" 4K Ultra HD OLED -televisio 1 399,90 Lisäksi 1400€ TV eikä mukana minkään valtakunnan pöytätelinettä :rolleyes: Taidan mennä wanhalla prutkulla vielä, on kestänyt kohta 12 vuotta, että hätäkös tässä. Ellei sitten mene hajoamaan.
Aika vaikea on kyllä ohittaa tuota CX 1399e hintaan hinta/laatusuhteessa. Ja jos et nyt osta, kestää helposti puolisen vuotta ennen kuin vastaavia tarjouksia uudestaan tulee. Tuossa ollaan kuitenkin hyvin lähellä overall parasta telkkaria mitä rahalla saa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Nyt oli aikaa vääntää hanikoita. Täytyy myöntää, että paremmaksi meni. Ei mitään käsitystä, mitä tein (ei oikein noi IRE:t aukea kansakoulupohjalta), mutta tuntuu toimivan. Hiukan vain hämää, että jos jotain hienosäätöä meinaa tehdä, niin mikä on se oikea kohta aloittaa. Järki sanoo, että jos haluaa pudottaa punaisen saturaatiota, niin että sille olisi helppo säädin "punaista pienemmälle". Yritys ja erehdys -menetelmällä se ei ainakaan onnistunut.
 
Liittynyt
20.05.2021
Viestejä
13
Osui myös silmään tämä edullisempi Samsung 55 AU7175 4K LED älytelevisio (2021) - Televisiot

Miten mahtaa pärjätä esim xh80 vastaan? Tästä ostamisesta tulikin vaikeampaa mitä kuvittelin. Tv tulisi ihan peruskäyttöön tosiaan.
Alle 500e hintaan nuo molemmat lienee ihan kelpo ostoksia normikäyttöön. Sonyn XH80 käyttää IPS paneelia; paremmat katselukulmat vrt. sampsan VA ja on hiukan kirkkaampi. Samsungissa taas parempi kontrasti ja syvempi musta vrt. Sonyn harmahtavaan. Tosta AU7175 ei kauheasti löydy tietoa mutta jos vrt. AU8000, joka oletettavasti parempi malli kuin AU7xxx, niin Sonyssa lienee myös parempi liiketoisto. Se kuinka selvästi näkyy käytännössä peruskäytössä, hankala sanoa.
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
31
Noh, nytkun on tullut jonkinsortin kesätarjouksia lukuisiin verkkokauppoihin, niin minkäslaista töllöä suositeltaisiin hintatietoiselle pihille ihmiselle? Aiempi yksilö on palvellut hyvin reilut kymmenen vuotta, mutta muuton yhteydessä ajattelin luopua ja hankkia uuden. Hintaluokka voisi olla 400-700, kenties hiukan enemmänkin, koko 55" ja tavoitteena olisi se, että kyseinen laite olisi mahdollisimman pitkäikäinen ja miksei myös monikäyttöinen. Sinänsä päivityksessä tuskin voi mennä vikaan, sillä mikä tahansa uusi on parempi kuin vanha. Vanhan television parhaita puolia lienee se, ettei se ainakaan näytä ylimääräisiä mainoksia. Nykyään kaikki taitavat ainakin jollain tasolla niitä suoltaa?


Mitenkäs hertsien laita, tietokoneeseen en huolisi alle 144hz nykypäivänä, päteekö sama televisioihin?



Nämä gigantin mallit eivät ainakaan olisi hinnalla pilattuja

Verkkikseltä jotain:



Tossa olis ainakin hertsejä:


Kiitokset jos joku tietäjä vaivautuu minua valistamaan :)
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 118
Mitenkäs hertsien laita, tietokoneeseen en huolisi alle 144hz nykypäivänä, päteekö sama televisioihin?
Mitä vähän tähän asiaan perehdyin, niin konsolien käyttämät 120Hz Variable Refresh Rate (VRR) ja Auto Low Latency Mode (ALLM) ilmeisesti vaativat HDMI 2.1 -liittimet töllöstä. Näitä ei välttämättä kauheasti löydy vielä töllöistä, varsinkaan halvemmista malleista muttei välttämättä vielä kalleimmistakaan. Jos PC:n liittää töllöön, niin näyttiksestäkin lienee hyvä löytyä tuo HDMI 2.1 -tuki, taitaa olla vaan uusimmissa näyttiksissä vielä se. Lisäksi PC:n virkistystaajuustahdistus on eri, eli kannattaa tsekata Freesync- ja Gsync-tuet myös. Ja jos välissä on vahvari, kannattaa tarkastaa sen tuki myös. Esim. tässä on tuki 4K 120Hz ja näyttää olevan myös VRR & ALLM: Denon AVR-X2700H -7.2-kanavainen AV-viritinvahvistin, musta 799,00 Jos joku toinen tietää näistä enemmän, saa täydentää ja korjata.

Muutama linkki:
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
119
Onko kenelläkään kokemuksia Hisensen telkkareista? Itse ajattelin syksymmällä ostaa kokeiluun Hisensen 55U8GQ. Arvosteluiden perusteella pitäisi olla aika kova rauta kyseessä.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
136
Mitenkäs hertsien laita, tietokoneeseen en huolisi alle 144hz nykypäivänä, päteekö sama televisioihin?

Itsellä televisio käytännössä aina tietokonekäytössä ja 120Hz ja 2560 x 1440 resoluutio. Käyttönä pääasissa pelailu, suoratoistopalvelut ja perus netin selailu. Pääsee samalla kaikista television mainoksista eroon, kun ei yhdistä televisioon nettiä. Toki jos sinulta löytyy tarpeeksi uutta ja tehokasta osaa tietokoneesta, niin tottakai silloin voi pistää sen 4k ja 120Hz. Hyvin riittää mun mielestä.
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
31
Ylempien kommenttien perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että nyt kannattaisi kenties ostaa halvempi perustöllö ja myöhemmin päivittää pidempiaikaiseen. Silloin olisi tietokoneessakin kiinni uudempaa RTX30* korttia josta ammentaa tehoja käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Ylempien kommenttien perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että nyt kannattaisi kenties ostaa halvempi perustöllö ja myöhemmin päivittää pidempiaikaiseen. Silloin olisi tietokoneessakin kiinni uudempaa RTX30* korttia josta ammentaa tehoja käyttöön.
Ylempänä listaamistasi malleista Samsung Q70T tukee HDMI 2.1 ja sitä myötä 4K@120Hz, VRR (sis. FreeSync ja G-Sync) ja ALLM jne.
Kyseisessä laitteessa on tosin vain yksi 2.1 portti, jolla kaikki nuo saa käyttöön ja loput ovat 2.0.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
648
Mikähän televisio tilalle kun viereiseen puuhun iskenyt salama hajotti taloyhtiöstä lattiasta kattoon sähkölatteita ml. oman 85" Sony X90H:n? Pitäisi olla 75"-85" ja budjetti joustaa 5t€, mutta mitä halvempi sen parempi.

Sinänsä ei mitään moitittavaa vanhasta (VRR tuki toki future proofingista jää uupumaan), mutta olen miettinyt pitäisikö tilannetta käyttää hyväksi ja vaihtaa samoin tein olediin. Periaatteessa LG CX olisi bang for the buck, mutta paljon täälläkin puhuttu laadun epätasaisuudesta. En keksi omasta vanhasta yhtään vastaavia vikoja (kuolleita pikseleitä, harmaita raitoja ynm.) muuta kuin sen, että on nyt kärähtänyt kun en tajunnut laittaa ukkosella kiinni (ikinä ennen tapahtanut vastaavaa).

Itsellä hyviä kokemuksia Sonysta ja kuvanprosessoinnilla joku merkitys toki, vaikka käyttö on pääasiassa ps5, netflix ja satunnaisesti urheilua (jos ei olisi em-kisat, niin en mainitsisi, mutta kiva se on jos telkkari pystyy tuohon). A90J on vähän turhan kallis, mutta 77" Sonyn A80J voisi mennä. Toki tuossa selvää hintaeroa 77" LG CX hyväksi ja sitten taas toinen 85" X90H olisi vielä halvempi, sekä vähän isompi. Onko jollain painavaa sanaa vaikuttamaan ostopäätökseen?

EDIT: Niin ja multa löytyy 3080 omaava tietokone television vierestä, mutta toistaiseksi ainakin olen pelaillut pc pelit ultrawidellä. En tiedä tulenko ikinä laittamaan televisioon kiinni hdmi-piuhaa tietokoneesta, mutta ei ainakaan haittaa jos television speksit pystyy täysimääräisenä hyödyntämään televisiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 118
Vielä sellainen, että näissä töllöissä suoratoistosoftien tarjonta näyttäisi olevan suht kirjavaa? Netflix yleensä löytyy, mutta itse käytän välillä myös HBO Nordic, Amazon Prime sekä Disney+ joten nämä kaikki olisi jotenkin hyvä saada kätevästi töllöön näkyviin, mielellään kaukkarin avulla käytettynä (ei siis PC:ltä töllöön). Cmore myös tällä hetkellä kun Telialta ilmaiseksi mutaman kuukauden sain, mutta tuskin tästä maksaa ainakaan aion. Saako noihin töllöihin lisää softia, jos joku puuttuu ja millaisia ne on käyttää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Vielä sellainen, että näissä töllöissä suoratoistosoftien tarjonta näyttäisi olevan suht kirjavaa? Netflix yleensä löytyy, mutta itse käytän välillä myös HBO Nordic, Amazon Prime sekä Disney+ joten nämä kaikki olisi jotenkin hyvä saada kätevästi töllöön näkyviin, mielellään kaukkarin avulla käytettynä (ei siis PC:ltä töllöön). Cmore myös tällä hetkellä kun Telialta ilmaiseksi mutaman kuukauden sain, mutta tuskin tästä maksaa ainakaan aion. Saako noihin töllöihin lisää softia, jos joku puuttuu ja millaisia ne on käyttää?
Parhaiten sovelluksen löytymisen varmistaa sovelluksen omilta tukisivuilta:
HBO Nordic - HBO
Prime Video - Amazon.com Help: Smart TVs with the Prime Video App
Disney+ - Mitä laitteita ja alustoja Disney+ tukee? | Disney+

Nopeasti sanottuna lähestulkoon kaikki 2017 tai myöhemmin julkaistut webOS (LG), Tizen (Samsung) tai Android (Sony, Philips [halvimmissa Philipseissä on Saphi, jolle ei välttämättä löydy kaikkea]) laittteet tukee näitä kolmea esimerkkiä.
Välillä joutuu salapoliisityötä tekemään noiden yhteensopivien versionumeroiden kanssa, esim. LG:n webOS 3.5 = 2017, Samsungin Tizen 2.4 = 2016 jne.
 
Liittynyt
20.05.2021
Viestejä
13
Onko kenelläkään kokemuksia Hisensen telkkareista? Itse ajattelin syksymmällä ostaa kokeiluun Hisensen 55U8GQ. Arvosteluiden perusteella pitäisi olla aika kova rauta kyseessä.
Tossa kannattaa huomioida että jos lukee jenkkien arvosteluita, niin euroversio (U8GQ) on tohon USAn malliin (U8G) verrattuna karvalakkimalli. Käyttiskin vaihdettu Androidista VIDAAn muiden muassa

 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 035
Alle 500e hintaan nuo molemmat lienee ihan kelpo ostoksia normikäyttöön. Sonyn XH80 käyttää IPS paneelia; paremmat katselukulmat vrt. sampsan VA ja on hiukan kirkkaampi. Samsungissa taas parempi kontrasti ja syvempi musta vrt. Sonyn harmahtavaan. Tosta AU7175 ei kauheasti löydy tietoa mutta jos vrt. AU8000, joka oletettavasti parempi malli kuin AU7xxx, niin Sonyssa lienee myös parempi liiketoisto. Se kuinka selvästi näkyy käytännössä peruskäytössä, hankala sanoa.
Mitähän tämä nyt taas on? Tuo XH80 aivan monikertaisesti parempi kuin AU7000, jos Sampan edellisiä malleja katsoo niin samaa mallisarjaa on vain vuosi vuodelta huononnettu. Eihän tuolla varmaan ole SDR peak brightness kuin hikisesti 200cdm2 kun Sony 500cdm2.
Jos kelpaa Android TV niin hyvä ostos ja Verkkokaupasta inasen parempi malli XH81 499€ ilmaisella toimituksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Mitähän tämä nyt taas on? Tuo XH80 aivan monikertaisesti parempi kuin AU7000, jos Sampan edellisiä malleja katsoo niin samaa mallisarjaa on vain vuosi vuodelta huononnettu. Eihän tuolla varmaan ole SDR peak brightness kuin hikisesti 200cdm2 kun Sony 500cdm2.
Jos kelpaa Android TV niin hyvä ostos ja Verkkokaupasta inasen parempi malli XH81 499€ ilmaisella toimituksella.
Ehkä meillä on eri käsitys moninkertaisesta


Au8000 on paneelilta sama kuin au7000 erot löytyvät hdmi/usb porteista ja xh80 on paneelilta sama kuin xh81
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Tuo pisteytys ei itsessään kerro nyt totuutta. Mitä jos ostaja arvottaa laajat katselukulmat ja kirkkauden ykköseksi. Muutenkin rtingsillä kontrastilla on suurin merkitys tuossa pisteytyksessä, mutta olet oikeassa yhden sivuston pistemäärän perusteella XH80 on skeidaa. Hauskasti tuossa vain sanottu, että "Sony isn't a better choice for HDR content because of its lower contrast."
Samsungin AU7000/8000 ei sitten katsota käytännössä HDR:ää ollenkaan.
Täytyy osata myös lukea artikkeleita ja arvosteluita.

Mutta se siitä, jokainen ostaa sellaisen television kuin miellyttää.
Ei tuota sonyakaan kannata ostaa hdr katseluun.
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
296
Oli mielessä tv päivitys 65-->75. Nykyinen philipsin pus8102 jossa 128 zonea. 1500e budjetilla katoin sonyn xh9096(32 zone) tai samsung q80(50 zonea). Onko tosi että nykyään faldit huonompia että kannattaako unohtaa koko päivitys. Eihän nuo voi millään pärjätä tolle nykyselle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Oli mielessä tv päivitys 65-->75. Nykyinen philipsin pus8102 jossa 128 zonea. 1500e budjetilla katoin sonyn xh9096(32 zone) tai samsung q80(50 zonea). Onko tosi että nykyään faldit huonompia että kannattaako unohtaa koko päivitys. Eihän nuo voi millään pärjätä tolle nykyselle?
Oma mielipide on että pysyt 65" koossa ja unohdat noi zone "himmennykset" ja hankit 65" oled tv:n joka tuolla budjetilla irtoaa LG OLED65CX6LA.AEU, halvin hinta 1499€
Edit. Tai Panasonic oledia löytyy satkun halvempaa.
PANASONIC 65" OLED TV TX-65HZ1000E - Power.fi
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
703
Mikä 65'' TV ystävälle 500 - 800€ budjetissa?

Käyttötarkoitus:
  • Pelaaminen PS4, todennäköisesti PS5 tulevaisuudessa
  • Urheilu & suoratoistopalvelut
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Oli mielessä tv päivitys 65-->75. Nykyinen philipsin pus8102 jossa 128 zonea. 1500e budjetilla katoin sonyn xh9096(32 zone) tai samsung q80(50 zonea). Onko tosi että nykyään faldit huonompia että kannattaako unohtaa koko päivitys. Eihän nuo voi millään pärjätä tolle nykyselle?
OLEDista löytyy se reilu 8 miljoonaa zonea 4K resolla, jättäisin nuo faldit pois jos HDR tarkkuutta halutaan.
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
296
Oma mielipide on että pysyt 65" koossa ja unohdat noi zone "himmennykset" ja hankit 65" oled tv:n joka tuolla budjetilla irtoaa LG OLED65CX6LA.AEU, halvin hinta 1499€
Edit. Tai Panasonic oledia löytyy satkun halvempaa.
PANASONIC 65" OLED TV TX-65HZ1000E - Power.fi
Joo nykysessäkään ei mitään moittimista ole sinänsä, oledi tai tuumakoon lisäys houkuttais vaan ku 500e vielä saisin tosta nykysestä nii tonnin päivitys olisi. Täytyy ehkä vuosi vielä katella ja sitte sitä 77cx tms..
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
447
Nyt ois noita xiaomi q1 televisioita elisalla varastossa... laitanko tilaukseen :hmm:
Kai siinä nyt on optinen äänen ulostulo, toisin kuin tuotekuvaus sanoo, "optical in"

Edit: valmistajan sivujen mukaan ulostulo. Eli tilaukseen vaan
 
Viimeksi muokattu:

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Ihan kiinnostava laite tuo Xiaomi Q1, törmäsin siihen nyt ensimmäistä kertaa. Millainen HDMI 2.1 tuossa on ja kuinka hyvin laite sopii pelitelkkariksi, jos haluaa pelata 120 hz kuvalla? Ilmeisesti 120 hz tila kuitenkin löytyy. Löytyykö VRR?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Ihan kiinnostava laite tuo Xiaomi Q1, törmäsin siihen nyt ensimmäistä kertaa. Millainen HDMI 2.1 tuossa on ja kuinka hyvin laite sopii pelitelkkariksi, jos haluaa pelata 120 hz kuvalla? Ilmeisesti 120 hz tila kuitenkin löytyy. Löytyykö VRR?
Oli aikaisemmin jo tässä ketjussakin keskustelua, että tuotesivuilla mainittu:
*The product does not support native 4K 120fps content decoding (input) due to hardware limitations. Capable of upscaling source content to output 120fps pictures using MEMC.
*Supports HDMI 2.1 eARC/ALLM,does not support HDMI in 4K 120Hz/VRR.
Eli käytännössä lienee kyllä 120Hz paneelillla, mutta HDMI on versiota 2.0, johon lisätty eARC ja ALLM 2.1 ominaisuuksista

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom