Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Terve,
Mulla on mietinnässä nyt 75" telkkari olohuoneen seinälle.
Samsungin Q70 näyttäis olevan 1799€ ja Q60 1299€, onko näiden ero miten valtava? Tulenko huomamaan normaalikäytössä (urheilua ja sarjoja) selkeästi Q70 paremmuuden tai Q60 huonommuuden?
4k HDR-sarjoissa (esim. Netflixissä) Q70R on paljon parempi paikallishimmennyksen takia. Q70R myös pystyy paljon kirkkaampaan kuvaan. Urheilussa ei niin merkitystä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 352
Eikö kalliimpi Q80 nyt pitäisi parempi olla joka osa-alueelta, myös mustan tason suhteen? Nimimerkillä just asensin porukoille 65-tuumaisen Q82:en. Hyvältä vaikuttaa ihan vakiosäädöilläkin. Vähän vain ärsyttää tuo tippunut Q70 hinta. 200€ hintaerolla päädyin Q82 malliin, mutta 400€ erolla olisin luultavasti päätynyt Q70 malliin. Ja ei nyt asiaa ainakaan auta jos nyt onkin niin, että halvempi Q70 onkin parempikin.. :D
Katselukulmia parantava kalvo heikentää kontrastia.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
En ole muistaakseni näitä testannut. Täytyypä kokeilla kiitti linkistä.
Itsellä edelleen koneessa ne täällä jaetut asetukset, se "vihreä nakki" käytttäjä. :)
On eloisammat ja värikkäämmät kuin Philipsin omat ja siten toimii hyvin.
Testaappas ja kerro kummat toimii paremmin. Jos vihreä nakin säädöt on paremmat niin heitäs linkki niistä minullekin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Tässä SDR-kuvan asetukset. HDR-asetuksiin en ole vielä perehtynyt.

SDR-kuva oli oletuksena aivan liian sininen.

Kuvatyyli - Oma asetus
Väri - 60
Kontrasti - 85
Terävyys - 5
Kirkkaus - 49
Lisäasetukset
Väri​
Värien parannus - Pois​
Värilämpötila - Normaali​
Valkoisen pisteen säätäminen -2 pistettä​
Punainen WP 125​
Vihreä WP 94​
Sininen WP 60​
Punainen BL 2​
Vihreä BL 1​
Sininen BL -7​



Kontrasti​
Kontrastitila - Pois​
HDR-Skaalaus- Pois​
Dynaaminen Kontrasti - Pois​
Videokontrasti - 100​
Valoanturi - Pois​
Gamma - 3​

Terävyys​
Ultra Resolution - Pois​

Kirkas kuva​
Kohinan vaimennus - Pois​
MPEG artifact -vähentyminen - Pois​

Liiketyyli - Pois​
Tässäpä ne asetukset mitkä mulla sisällä 58pus7304:ssa, nopeasti löytyi.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
59
Onnistuttiin tuossa hajottamaan nykyinen TV ja nyt pitäisi saada uusi pikaisesti tilalle. Parin vaihtoehdon välillä tässä arvon ja kaipailisin mielipiteitä valistuneemmilta. Eli:

Samsung 65&quote; Q70R 4K UHD QLED Smart-TV QE65Q70RAT (2019) - Televisiot (Samsung Q70)
Sony KD-65XG8505 65" Android 4K Ultra HD Smart LED -televisio 999,90 (Sonyn XG8505)
Samsung QE65Q70RA 65" Smart 4K Ultra HD LED -televisio 999,00 (Onko tämä täsmälleen sama kuin tuo gigantin?)

Hinta sama. Edellinen oli Sonyn johon olin kyllä tyytyväinen. Sonyssa mm. sisäänrakennettu chromecast joka löytyi myös tuosta hajonneesta ja oli kätevä. Onko samsungissa jotain vastaavaa tekniikkaa? Kummanko siis valtsisitte ja miksi? Budjetti tosiaan tuo n.1000€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
@JerryLee, kummallakaan et mene pieleen. Molemmat hyviä laitteita. Itse lähtisin Sampalla, se on kovassa alessa ja ehkä paras hinta-laatusuhde tuolla tonnilla. Ellei sitten Sonyssa ole tosiaan jotain todella spessua mitä Sampasta ei löydy. Ääni Sampalle.

PS. Tuo eka ja kolmas ovat siis samoja. :) Gigantissa parempi palautustakuu.
 
Liittynyt
10.01.2020
Viestejä
11
Onkos tuo Samsungin Q70 sarjan 82 tuumainen versio yhtä laadukas kuin 75 tuumainen? Tarkoitan että riittääkö ominaisuudet isompaankin kuvaan? Nyt se maksaa 2999, onko ollut halvemmallakin?
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
287
Ei näytä kyllä niin hyvältä kuin nuo mun postaamat ainakaan mun paneelilla. Nuilla tulee jotenkin keltainen kuva.
En nyt mene väittämään että tästä on välttämättä kyse, mutta 6500k värilämpötila näyttää helposti liian kellertävältä jos ei ole tottunut kalibroituun kuvaan. Tehdas-asetukset näytöissä ja TV:issä on järjestään reilusti liian kylmään kallellaan, koska sinertävä kuva parantaa nähtyä kontrastia.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
En nyt mene väittämään että tästä on välttämättä kyse, mutta 6500k värilämpötila näyttää helposti liian kellertävältä jos ei ole tottunut kalibroituun kuvaan. Tehdas-asetukset näytöissä ja TV:issä on järjestään reilusti liian kylmään kallellaan, koska sinertävä kuva parantaa nähtyä kontrastia.
Omaan silmään nuo asetukset eivät näytä yhtään luonnolliselta. Jos joku haluaa katsoa keltaista "kalibroitua" kuvaa niin siitä vaan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
643
Kiitoksia avusta! Kurkkaan nuo Samsungin vaiihtoehdot läpi ja ehdottelen eteenpäin.


Kieltämättä omat ikävät muistot sijoittuvat 6-10v taakse jolloin ongelmia oli LCD-paneeleissa mutta myös televisioiden toiminnassa yleisesti. Eräänlaisena ohjenuorana olen pitänyt myös esim. Verkkokauppa.comin linjausta jossa eivät Samsungin televisioille tuota kolmen vuoden lisätakuuta myönnä. Hyvä jos nykytilanne parempi.
Itsellä kaksi samppaa ollut tai molemmat ovat vieläkin. Toinen on 10v takaa 46"FHD ja toimii edelleen kuin junan vessa, tällähetkellä makkarissa käytössä. Katselutunteja tuolle on kertynyt aivan järkyttävästi. Nykyinen on sitten tuo parivuotta vanha Q8C 65" ja siihenkin täysin muuten tyytyväinen paitsi, yllätys yllätys mustan toistoon. Tämän uuden valikko ratkaisusta tykkään myös todella paljon, nopea ja selkeä. Kaukosäädin on myös tyylikäs pieni ja harmaa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Onkos tuo Samsungin Q70 sarjan 82 tuumainen versio yhtä laadukas kuin 75 tuumainen? Tarkoitan että riittääkö ominaisuudet isompaankin kuvaan? Nyt se maksaa 2999, onko ollut halvemmallakin?
Ei ainakaan hintaseuranta.fi mukaan ole ollut. En tosin tiedä onko nuo tiedot muuta kuin suuntaa antavia?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Omaan silmään nuo asetukset eivät näytä yhtään luonnolliselta. Jos joku haluaa katsoa keltaista "kalibroitua" kuvaa niin siitä vaan.
Minulla oli alkuun sama ongelma, lopulta pakotin itseni katsomaan sitä kellertävää kuvaa ja hoksasin että totta, noinhan sen kuuluukin olla, värit ovat luonnollisia jne...nyt iskee heti silmään jos jossain näkee tuon kylmemmän sävyisen kuvan, hävittää yllättävän paljon sävyjä väreistä ja kuvasta syvyyttä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Onkos tuo Samsungin Q70 sarjan 82 tuumainen versio yhtä laadukas kuin 75 tuumainen? Tarkoitan että riittääkö ominaisuudet isompaankin kuvaan? Nyt se maksaa 2999, onko ollut halvemmallakin?
Joulukuussa on hinta laskenut tuolle tasolle, eikä ole sitten liikahtanutkaan.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Minulla oli alkuun sama ongelma, lopulta pakotin itseni katsomaan sitä kellertävää kuvaa ja hoksasin että totta, noinhan sen kuuluukin olla, värit ovat luonnollisia jne...nyt iskee heti silmään jos jossain näkee tuon kylmemmän sävyisen kuvan, hävittää yllättävän paljon sävyjä väreistä ja kuvasta syvyyttä.
Kyllähän kaikkeen tottuu kun sitä väkisillä katsoo. Toisekseen nuo asetukset jotka linkkasin pitäisi myös olla kalibroidut ja näyttää paljon luonnollisemmalta ja ei ne ei ole kylmän sävyiset.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
364
Kyllähän kaikkeen tottuu kun sitä väkisillä katsoo. Toisekseen nuo asetukset jotka linkkasin pitäisi myös olla kalibroidut ja näyttää paljon luonnollisemmalta ja ei ne ei ole kylmän sävyiset.
Nämä netissä jaetut tietyn telkkarin valkotasapainot eivät tuota muihin saman mallisarjan telkkareihin kalibroitua valkotasapainoa. Liian keltainen kuva kertoo ettei valkotasapaino ole kohdillaan.

Jos mulla ei olisi mittalaitetta ottaisin pohjaksi kaksipisteisen valkotasapainon korjauksen telkkarissa ja säätäisin kirkkaan pään punaista ja sinistä kunnes valkoinen kuva näyttää silmällä tai tyhjään a4:seen verrattuna valkoiselta. Vihreään en uskaltaisi koskea.
Esim. Samsungien lämmin2 taitaa vakiona olla liian punainen ja lämmin1 liian sininen kirkkaassa päässä.
Varsinkaan 10 tai 20 pisteen kalibrointiasetuksia ei ole minusta järkevää kopsata netistä telkkariin. Kuva mennee kyllä luonnollisemmaksi mutta saattaa vihertää, punertaa, sinertää tai kellertää. :)
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Onkos tuo Samsungin Q70 sarjan 82 tuumainen versio yhtä laadukas kuin 75 tuumainen? Tarkoitan että riittääkö ominaisuudet isompaankin kuvaan? Nyt se maksaa 2999, onko ollut halvemmallakin?
Minä olen nyt kuutisen viikkoa tuota töllöä katsellut ja joka päivä edelleen myhäilen ja ihastelen sen loistavaa kuvanlaatua ja vikkelästi toimivia appeja. Ainoa miinus on joissain tilanteissa näkyvä vertical banding, mikä varmasti häiritsisi paljon jos katsoisin sellaista urheilua, missä on laaja tasainen väripinta + sivusuuntaista panorointia kuten vaikkapa jalkapallo. Itse kun en kyseistä lajia seuraa niin vertical banding ei minua haittaa. Mutta jos katsoo paljon fudista niin miettisin vaikka oledia. Joissain tilanteissa myös taustavalo on vähän tuskissaan, kuten esimerkiksi Gravity:n alkukohtauksissa missä panoroidaan laajaa tähtitaivasta. Samaa ilmiötä näkyy välillä tekstityksissä silloin, jos osa tekstityksestä on kuva-alueella ja osa kuvan alla mustalla alueella, jolloin alempi tekstirivi välillä näkyy himmeämpänä.

Mutta minulle ihan parhautta. Lähes täydellisyyttä. Olen äärimmäisen tyytyväinen hankintaan.
 
Liittynyt
10.01.2020
Viestejä
11
Joulukuussa on hinta laskenut tuolle tasolle, eikä ole sitten liikahtanutkaan.
Kiitoksia taulukosta. Mulla olisi mahdollisuus saada aika tavalla halvemmalla, mutta onko kuva siis yhtä laadukas 82'' koossa kuin 75''?
 
Liittynyt
10.01.2020
Viestejä
11
Minä olen nyt kuutisen viikkoa tuota töllöä katsellut ja joka päivä edelleen myhäilen ja ihastelen sen loistavaa kuvanlaatua ja vikkelästi toimivia appeja. Ainoa miinus on joissain tilanteissa näkyvä vertical banding, mikä varmasti häiritsisi paljon jos katsoisin sellaista urheilua, missä on laaja tasainen väripinta + sivusuuntaista panorointia kuten vaikkapa jalkapallo. Itse kun en kyseistä lajia seuraa niin vertical banding ei minua haittaa. Mutta jos katsoo paljon fudista niin miettisin vaikka oledia. Joissain tilanteissa myös taustavalo on vähän tuskissaan, kuten esimerkiksi Gravity:n alkukohtauksissa missä panoroidaan laajaa tähtitaivasta. Samaa ilmiötä näkyy välillä tekstityksissä silloin, jos osa tekstityksestä on kuva-alueella ja osa kuvan alla mustalla alueella, jolloin alempi tekstirivi välillä näkyy himmeämpänä.

Mutta minulle ihan parhautta. Lähes täydellisyyttä. Olen äärimmäisen tyytyväinen hankintaan.
Kiitos vastauksesta! Onko tuossa sitten eroa esim 75-tuumaiseen, eli näkyykö vain sen takia että kyseessä on isompi ruutu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
En usko että suurta eroa on noiden kokojen välillä sillä tuumakoko kasvaa noin 10%.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Kiitos vastauksesta! Onko tuossa sitten eroa esim 75-tuumaiseen, eli näkyykö vain sen takia että kyseessä on isompi ruutu?
Se on aika paljon paneelikohtaista eli tuurista kiinni kuinka paljon bandingia (ja DSE:tä) on, joissain sitä on paljon ja joissain ei ollenkaan. 82 ja 75 paneeleissa tuskin on merkittäviä eroja, tuuri näyttelee suurinta roolia.
 
Liittynyt
24.02.2020
Viestejä
4
Liittyen vielä tuohon c9 vs q70 :) En lähtenyt nyt kuitenkaan perumaan c9 tilausta ja sen pitäisi saapua tänään! Ajattelin ainakin katsoa että miltä näyttää, sopivan aurinkoistakin on tänään ja huomenna, että näkee onko valo ongelma ja että toimiiko heijastuksen esto.

Pelaamiseen tuo Q70R on myös parempi, 120Hz paneeli ja 30fps skaalaus näyttämään 60fps toimii freesyncin ohella todella hienosti, eikä tarvitse pelätä valikkoruutujen ja hudien kiinni palamista niin kuin OLED paneeleissa.
Tämä olikin itselle hieman epäselvä asia, sillä olin aluksi käsittänyt että Freesync telkkarista löytyisi. C9:n Freesync tuen olemassaolosta löytyi ristiriitaista informaatiota ja sitä todennäköisesti ei ole (ellei ole tullut joku update). Ymmärtääkseni tulevilla konsoleilla ja viimeistään sen myötä uusilla peleillä ei pitäisi olla tätä ongelmaa hdmi 2.1 kanssa. Saa nähdä miten suuri issue tää stuttering on nyt Xboxin kanssa. Onkohan ongelma vain 30fps vai myös 60 fps kanssa?

Sivulta 297 löytyvien kuvien lisäksi muutama video. Josko liikkuvasta kuvasta saisi paremman käsityksen faldien toiminnasta. Ainankin videon ottamisen aikaisella firmwarella Q9fn oli rasittava ominaisuus tehdä monista kohtauksista, kuin olisivat kynttilän valossa. Oledilla valaistus tuon videon kohtauksessa on täysin tasainen ja tuo ei johdu pelkästään tekstitysten bloomingista. Kaikki videot on hdr, ainankin itsellä tänäpäivänä 90% materiaalista on hdr, joten se on aika validi ominaisuus televisiota valittaessa.
Tosta aika hyvin kävi ilmi se mitä itsekin kyseisellä telkulla laitoin merkille.

Onhan tuossa Q70R:ssä huomattavasti parempi laatu/€ suhde, mutta toki C9 on parempi. Tuolla 1000€ hintaerolla saat paremmin vastinetta kun sijoitat sen vaikka kunnon äänentoistoon, leffakokemus nousee huomattavasti.
Muutamat genelicin kaiuttimet pitäisi itseasiasta löytyä jostain nurkista, pitää yrittää selvittää saisko näistä jonkun äänentoiston kyhäiltyä jonkun vahvarin kautta. Jos on jotain linkkejä valmiina äänentoiston rakentamiseen ja mahdollisiin arc/earc juttuihin aktiivikaiuttimien kanssa niin saa laittaa lyhyesti. Anteeksi offtopic.

Toinen mitä joutunee vähän pyytämään anteeksi etukäteen on C9:n käyttöönotto, siitä varmaan ollut puhetta useasti. Onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon TV:tä ottaessa käyttöön? Oletteko tehneet kuvansäätöä millä asetuksilla / onko RTINGSin asetukset ns parhaat yleisesti?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Liittyen vielä tuohon c9 vs q70 :) En lähtenyt nyt kuitenkaan perumaan c9 tilausta ja sen pitäisi saapua tänään! Ajattelin ainakin katsoa että miltä näyttää, sopivan aurinkoistakin on tänään ja huomenna, että näkee onko valo ongelma ja että toimiiko heijastuksen esto.

Tämä olikin itselle hieman epäselvä asia, sillä olin aluksi käsittänyt että Freesync telkkarista löytyisi. C9:n Freesync tuen olemassaolosta löytyi ristiriitaista informaatiota ja sitä todennäköisesti ei ole (ellei ole tullut joku update). Ymmärtääkseni tulevilla konsoleilla ja viimeistään sen myötä uusilla peleillä ei pitäisi olla tätä ongelmaa hdmi 2.1 kanssa. Saa nähdä miten suuri issue tää stuttering on nyt Xboxin kanssa. Onkohan ongelma vain 30fps vai myös 60 fps kanssa?

Toinen mitä joutunee vähän pyytämään anteeksi etukäteen on C9:n käyttöönotto, siitä varmaan ollut puhetta useasti. Onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon TV:tä ottaessa käyttöön? Oletteko tehneet kuvansäätöä millä asetuksilla / onko RTINGSin asetukset ns parhaat yleisesti?
Kyllä se C9 varmasti hyvältä näyttää, ja veikkaan että et halua sitä vaihtaa kun katsot vaikka Netflixistä jonkun tuoreen HDR -leffan hämärässä. Se on karkkia sillä. ;)

Käsittääkseni C9:ssä on g-sync, Nvidian sivuilla:

"We recently announced a partnership with LG that brings G-SYNC Compatible support to their big-screen 2019 4K C9 and E9 OLED TVs, enabling GeForce gamers to enjoy comfy couch gaming without tearing, stuttering, or VSync input lag, for a superior experience. "

Tässä vielä linkki asiaan: G-SYNC Compatible Now Available On LG 2019 4K OLED TVs, For Smoother, Tear-Free PC Gaming

RTINGSin asetuksilla voi varmaan lähteä liikkeelle, mutta paneelit ovat aina yksilöitä eikä täysin oikeita voi mikään sivusto kertoa. Oma silmä toimii parhaana mittarina. Säätöjä ei kuitenkaan kannata tehdä ihan heti, sillä OLED paneeli on hyvä "sisään ajaa" ensin, koska sen kuva muuttuu hieman ensimmäisten kymmenien tuntien aikana. Säädöt kannattaa tehdä siis vasta 1-2 viikon jälkeen sitten kunnolla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Täällä puhutaan, että oled erottuu vaikkapa qledeista vain hämärässä ja olisi jotenkin huonompi kirkkaassa valaistuksessa tai päivänvalossa. On syytä ymmärtää, että LG:n oledeissa on erinomainen heijastuksenesto (katso Rtings arvostelut ja testikuvat), joten kirkkaassa huoneessa C9 / B9 on todennäköisesti esim. Q70:ä parempi katsottava vaikka mustasta ei saa kaikkea irti valoisuuden takia.

Q70 on silti erinomainen televisio varsinkin 65-75" kokoluokissa, koska hintalaatusuhde on todella hyvä verrattuna niin lcd- kuin oled-tarjontaan. Eikä se ole päivänvalossa mitenkään huono, ainakaan verrattuna reippaasti suurimpaan osaan televisiotarjontaa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Täällä puhutaan, että oled erottuu vaikkapa qledeista vain hämärässä ja olisi jotenkin huonompi kirkkaassa valaistuksessa tai päivänvalossa. On syytä ymmärtää, että LG:n oledeissa on erinomainen heijastuksenesto (katso Rtings arvostelut ja testikuvat), joten kirkkaassa huoneessa C9 / B9 on todennäköisesti esim. Q70:ä parempi katsottava vaikka mustasta ei saa kaikkea irti valoisuuden takia.
Uskon monien tarkoittavan täällä sitä, että OLED paneelien mustat menevät hukkaan, jos TV tulee pääsääntöisesti katsottavaksi kirkkaassa tilassa. Ei ole perusteltavissa se korkeampi hinta, jos paneelityypin suurin tekninen valtti jää käyttämättömäksi.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Kiitos vastauksesta! Onko tuossa sitten eroa esim 75-tuumaiseen, eli näkyykö vain sen takia että kyseessä on isompi ruutu?
Minun mielestäni ei ole eroa noihin pienempiin malleihin, mutta en kyllä mitään vertailua ole koskaan tehnyt. Nykyään kun youtubesta telkkarirevikoita katsoo, niin tuntuu kaikissa näkyvän bandingia, mitä aiemmin en ollut huomannut lainkaan. Eli veikkaisin, että kaikissa ei-oledeissa ilmenee enemmän tai vähemmän tuota. Esimerkiksi vaimo ei huomaa mitään enkä minäkään, ellen tietoisesti ala katsomaan. Mutta jos tietoisesti katsoo, niin näkyy kyllä helposti.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Uskon monien tarkoittavan täällä sitä, että OLED paneelien mustat menevät hukkaan, jos TV tulee pääsääntöisesti katsottavaksi kirkkaassa tilassa. Ei ole perusteltavissa se korkeampi hinta, jos paneelityypin suurin tekninen valtti jää käyttämättömäksi.
Täysin samaa mieltä. Eli jos käytät pelkästään kirkkaassa valaistuksessa niin oled ei ehkä ole lisäkustannuksen arvoinen. Jos käyttö on niin kirkkaassa kuin himmeässä valaistuksessa saati pimeässä, niin vaaka kääntyy oledin suuntaan, jos vain pinkka kestää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
119
Onko kellään ollu Samsung NU8005 mallin kanssa ongelmia, että TV kadottaa bluetooth yhteyden Smart Remoteen melkein päivittäin? Ja sen kanssa saa joskus tapella oikeen kunnolla, että sen saa paritettua uudestaan. Alko joskus joulukuun alussa muistaakseni, mutta sillon se ei tapahtunu niin usein. Vähän meinaa harmittaa välillä kun joutuu 5minuuttia parittamaan kaukosäädintä.

Netistä yritin lueskellä asiasta mutta ei tunnu oikeen mitään ratkaisua asiaan olla muuta kun ostaa tyhmä infrapuna kaukosäädin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
257
Onko kellään ollu Samsung NU8005 mallin kanssa ongelmia, että TV kadottaa bluetooth yhteyden Smart Remoteen melkein päivittäin? Ja sen kanssa saa joskus tapella oikeen kunnolla, että sen saa paritettua uudestaan. Alko joskus joulukuun alussa muistaakseni, mutta sillon se ei tapahtunu niin usein. Vähän meinaa harmittaa välillä kun joutuu 5minuuttia parittamaan kaukosäädintä.

Netistä yritin lueskellä asiasta mutta ei tunnu oikeen mitään ratkaisua asiaan olla muuta kun ostaa tyhmä infrapuna kaukosäädin.

En ol kuullu, mutta tuo aika jolloin alkoi viittais Samsungin päivityksiin ja tänään tol töllölles on tullu uus päivitys.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Kuinka kirkkaalta täysin musta kuva VA-paneelilla tulisi näyttää pimeässä huoneessa? Pitäisikö valo hohtaa kuvasta jonkin verran? Otin omasta töllöstä pari kuvaa ja näyttää tältä.
IMG_20200228_235517.jpg

IMG_20200228_235337.jpg

Tuo musta läntti seuras mua sinne mistä otin kuvat.

On muuten helposti nähtävissä tuon jalaksen kierous tuosta alemmasta kuvasta. Oikea puoli telkusta puoli senttiä korkeammalla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
23
Kuinka kirkkaalta täysin musta kuva VA-paneelilla tulisi näyttää pimeässä huoneessa? Pitäisikö valo hohtaa kuvasta jonkin verran? Otin omasta töllöstä pari kuvaa ja näyttää tältä.


Tuo musta läntti seuras mua sinne mistä otin kuvat.

On muuten helposti nähtävissä tuon jalaksen kierous tuosta alemmasta kuvasta. Oikea puoli telkusta puoli senttiä korkeammalla.
Joko helkkarin hyvä kamera tai pirun huono töllö jos tolleen killittää :redface: Minähän en näistä mitään tiedä mutta omani on kyl musta kauttaaltaan :hmm: ....Kulmis ehkäjotain hienoista valkeaa jota tuskin huomaa.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Joko helkkarin hyvä kamera tai pirun huono töllö jos tolleen killittää :redface: Minähän en näistä mitään tiedä mutta omani on kyl musta kauttaaltaan :hmm: ....Kulmis ehkäjotain hienoista valkeaa jota tuskin huomaa.
Eli tarkoitat että pimeässä huoneessa sitä tv:tä tuskin edes huomaa? Testasin lisää ja tosiaan kontrasti on aika korkealla nuilla asetuksilla jotka nyt on käytössä. Eli kontrasti on 80 ja jos sen pudottaa nollaan niin menee kyllä tosi paljon pimeämmäksi. Mutta tosiaan tuo on sen verran kirkas että sen edessä näkee lukea pimeällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Jos laitan kontrasti moden päälle ja siihen optimized for picture niin jälki näyttää tältä. Olisiko tässä ratkaisu vai onko tuo paneeli jotenkin huono? Kuuluisiko kuvan näyttää tuolta vaikka kontrasti olisikin korkealla?

IMG_20200229_011759.jpg
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Jos laitan kontrasti moden päälle ja siihen optimized for picture niin jälki näyttää tältä. Olisiko tässä ratkaisu vai onko tuo paneeli jotenkin huono? Kuuluisiko kuvan näyttää tuolta vaikka kontrasti olisikin korkealla?

LED-televisiossa kuvan näkyminen perustuu paneelin takana olevaan valoon. Jos ei valoa olisi, et näkisi kuvaa. Eli on normaalia ja tämä tapahtuu kaikissa LED-televisioissa. OLED on asia erikseen. Mitä korkeammalla ”Kontrasti”-asetus on, sitä kirkkaampi taustavalo on. Optimized for contrast himmentää valoa kuvan mukaan.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 855
Kuinka kirkkaalta täysin musta kuva VA-paneelilla tulisi näyttää pimeässä huoneessa? Pitäisikö valo hohtaa kuvasta jonkin verran? Otin omasta töllöstä pari kuvaa ja näyttää tältä.


Tuo musta läntti seuras mua sinne mistä otin kuvat.

On muuten helposti nähtävissä tuon jalaksen kierous tuosta alemmasta kuvasta. Oikea puoli telkusta puoli senttiä korkeammalla.
Oletko nyt varma että tämä on VA eikä IPS yksilö?
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Kuinka kirkkaalta täysin musta kuva VA-paneelilla tulisi näyttää pimeässä huoneessa? Pitäisikö valo hohtaa kuvasta jonkin verran? Otin omasta töllöstä pari kuvaa ja näyttää tältä.


Tuo musta läntti seuras mua sinne mistä otin kuvat.

On muuten helposti nähtävissä tuon jalaksen kierous tuosta alemmasta kuvasta. Oikea puoli telkusta puoli senttiä korkeammalla.
Mun ottamat kännykuvat 58pus7304 telkusta löytyy ketjusta. Mulla taas todella vahva valkoinen alue keskellä telkkua. Ja se puskee nyky säädöillä läpi jos tumma kohtaus.

Summaisin edelleen että erinomainen tv mun käyttöön kirkkaassa kuvassa ja valoisassa huoneessa. Esim animaatiot todella hyvä Planes, Cars, Angrybirds jne.
Ongelmat tulee kun iltaisin katson hämärässä hämärää kuvaa. Ei paljoa haittaa, edelleen hintansa väärti tämä töllötin.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
LED-televisiossa kuvan näkyminen perustuu paneelin takana olevaan valoon. Jos ei valoa olisi, et näkisi kuvaa. Eli on normaalia ja tämä tapahtuu kaikissa LED-televisioissa. OLED on asia erikseen. Mitä korkeammalla ”Kontrasti”-asetus on, sitä kirkkaampi taustavalo on. Optimized for contrast himmentää valoa kuvan mukaan.
Ok kiitoksia eli telkku toimii kuten pitääkin.
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Ei varmaan kellään ole kokemusta näistä hdmi-cec:n volume-säädöllä varustetuista DAC:eista? Näyttää olevan toi sama malli parilla eri valmistajatarralla myynnissä: Amazon.com: 192KHz HDMI ARC Audio Adapter Digital to Analog RCA Converter HDMI to 3.5mm Jack Audio Extractor 4K Digital LPCM 2.0 to Analog L/R TV Sound to Headphone Speaker Amplifier Volume Control Synchronously: Home Audio & Theater

Aikaisemmin nähnyt noita vain jossain satasen hintaluokassa. No tulisi tollekin 35$ postien kanssa.

Kun ei telsuissa ole nykyään äänentason säätöä analogisessa lähdöissä/kuulokkeiden säätö on piilotettu jonnekin syvälle valikoihin, niin tuollainen ehkä toimisi ratkaisuna.

Tiedän että hdmi-cec on arpapeliä yhteensopivuudeltaan.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 359
Ei varmaan kellään ole kokemusta näistä hdmi-cec:n volume-säädöllä varustetuista DAC:eista? Näyttää olevan toi sama malli parilla eri valmistajatarralla myynnissä: Amazon.com: 192KHz HDMI ARC Audio Adapter Digital to Analog RCA Converter HDMI to 3.5mm Jack Audio Extractor 4K Digital LPCM 2.0 to Analog L/R TV Sound to Headphone Speaker Amplifier Volume Control Synchronously: Home Audio & Theater

Aikaisemmin nähnyt noita vain jossain satasen hintaluokassa. No tulisi tollekin 35$ postien kanssa.

Kun ei telsuissa ole nykyään äänentason säätöä analogisessa lähdöissä/kuulokkeiden säätö on piilotettu jonnekin syvälle valikoihin, niin tuollainen ehkä toimisi ratkaisuna.

Tiedän että hdmi-cec on arpapeliä yhteensopivuudeltaan.
Tässä omat kokemukseni vastaavasta mötistä TCL:än Android TV:n kanssa. Hiukan löytyy enemmänkin keskustelua tuolta taaempaa. Arpapeliä toisiaan tuntuu olevan.
Itse ostin tuon tismalleen saman tuohon samaan tarkoitukseen TCL:än Android TV:n kylkeen (Android 8.0 tällä hetkellä). Televisio tunnisti tuon audio devicenä tms. ja "säätää" volyymiä, jolloin numerot menee ruudulla kyllä ylös ja alas, mutta ääni ei muutu. Ei siis toimi tuon kanssa, mikä voi hyvinkin johtua myös jostain tuon TCL:än bugista, kun siinä muitakin bugeja on. Olisin lähettänyt tuon mötin takaisin Amazonille, mutta postikulut saksaan olivat suuremmat kuin tuon hinta, jolloin sain ilmaiseksi sen pitää. Voipahan seuraavan TV:n kanssa kokeilla toimiiko.
Piti vielä toistamiseen tuon kanssa säätää ja kyllä, CEC päällä ja piuha HDMI ARC -liitännässä. Muutamaa eri piuhaa myös koitin. Toimii siis muuten, mutta itse äänen säätö ei toimi. Audio Systeminä tuo siis näkyy CEC-laitteissa kyllä telkkarissa. Nyt en pääse ihan lähiaikoina tuota testaamaankaan toisessa HDMI ARC:ia tukevassa televisiossa.

E: Tuon vehkeen arvosteiluissa on myös saksankielinen arvostelu jonkin Philips TV:n kanssa käytettynä. Tuossa google translate:
"I was picking up this device to pair my new Philips TV with my own amplifier.
It works, but the volume cannot be regulated via the TV, that was actually my goal. The TV somehow does not recognize the device.
Was a mistake in this case."

En tiedä olisiko Android TV:ssä ongelma juuri tuon laitteen kanssa sitten.
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Tässä omat kokemukseni vastaavasta mötistä TCL:än Android TV:n kanssa.
Joo kiitti! Vilkaisin nyt noi keskustelut, siellä oli vähän eri malli kyseessä, jossa ei varsinaisesti edes luvattu tuota volume-säätöä tv:n kaukosäätimellä. Noita adaptereitahan on aika reipas valikoima. Käsittääkseni hdmi-cec taitaa olla jonkinlainen kokoelma toimintoja, ja osa laitteista voi tukea pelkkiä on/off-komentoja ja joissain voi olla myös volume-komennot, playback, jne. Toi mun linkkaama mötikkä vaikutti silleen lupaavalta, että siinä on erikseen mainittu tuo volume-säätö.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 359
Kerro toki tänne sitten jos tuon tai vastaavanlaisen tilailet, että toimiiko äänensäätö ja mikä televisio kyseessä. Melko usein ollut tämä täällä keskustelunaiheena noiden analogisien äänilähtöjen hiljalleen poistumisen vuoksi.
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Joo, kerron toki jos päädyn tilaamaan. Vähän ikuisuusprojekti, kun toi tv on 2017 mallia oleva philipsin 55pus6432. Aina välillä katellut, jos löytyisi tommonen mötikkä halvalla. Kummasti sitä on tottunut menemään valikon kautta volumea säätämään :rolleyes: ...jotkin samsungin pleomaxit mulla on siis kiinni kuulokeliitännässä.

Jokin Bluetooth-mötikkä olisi tietty toinen vaihtoehto, mutta en kyllä halua langattomien ongelmia tohon, kun wifi-tukiasemakin on tv:n lähettyvillä.
 
Liittynyt
26.08.2019
Viestejä
189
Ostin äsken makkariin Samsungin 43RU7400 mallin. Verkkokauppa.comista esittelymalli joten ei tullut mukana muuta kun virtajohto ja kaukosäädin. Seinätelineen ostin myös, mutta onnistuukohan sen asennus nyt kun en saanut mukaan niitä seinätelineholkkeja mitkä Samsungin telkkareissa tulee mukana? Onko niitä holkkeja myynnissä tai saakohan rautakaupasta vastaavia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Vähän ehkä aiheen vierestä, mutta huomasin 5,5 vanhassa Gigantin alennus-LG:ssä häiritseviä kirkkaita laikkuja, ks kuva. En ole aiemmin nähnyt. Mistähän nuo johtuu ja onko tv tullut elinkaarensa ehtoopuolelle? Urheilua katsoessa nuo näkyi selvästi, kun kamera katsoi taivaalle. Kuva ei ehkä tee oikeutta.

Edit: Taustavalohan sieltä ilmeisesti paistaa läpi, kun kyseessä on direct led eikä edge led, kuten luulin.

1583051925721.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.03.2020
Viestejä
5
Onko kenelläkään tietoa ilmeneekö Samsungin Q70R 65" mallissa viivettä äänessä kun ääni tuodaan tv:n optisestä lähdöstä vahvistimelle ja katsotaan hdmi:ltä tulevaa signaalia tai kun katsotaan tv-lähetystä tv:n virittimellä? Yksi vaihtoehto uudeksi tv:ksi olisi juuri tuo Q70R, mutta joissakin foorumeissa on ollut keskustelua ongelmista äänen viiveen kanssa. AV-vahvistimena Marantz SR4002 (siihen kytketty 2 Genelecin kaiutinta) , joten sen kautta ei voi viedä 4k-signaalia ja siksi pitäisi tuoda ääni tv:ltä vahvistimelle optisesta lähdöstä esim. Chromecast ultraa 4k:na käytettäessä. Varmaan jossain vaiheessa tulisi päivitettyä myös AV-vahvistin uudempaan mutta ei ainakaan nyt.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Onko kellään ollu Samsung NU8005 mallin kanssa ongelmia, että TV kadottaa bluetooth yhteyden Smart Remoteen melkein päivittäin? Ja sen kanssa saa joskus tapella oikeen kunnolla, että sen saa paritettua uudestaan. Alko joskus joulukuun alussa muistaakseni, mutta sillon se ei tapahtunu niin usein. Vähän meinaa harmittaa välillä kun joutuu 5minuuttia parittamaan kaukosäädintä.

Netistä yritin lueskellä asiasta mutta ei tunnu oikeen mitään ratkaisua asiaan olla muuta kun ostaa tyhmä infrapuna kaukosäädin.
Ettei pääsis halvemmalla vaihtamalla paristot? Oma tehnyt nyt muutaman kerran samaa television käynnistämisen yhteydessä, kun alkaa olla vuoden käyttöikää takana. Ei kuitenkaan vielä niin pahasti ole pätkinyt, että olisin mennyt paristohyllylle. Noi BT-kaket kuitenkin juttelee telkkarin kanssa aika paljon ja varsinkin jos käyttää paljon ääniohjausta voi olettaa, että paristoja imetään suhteellisen hyvää tahtia tyhjiksi. Itseä ihmetyttää, että ovat vuodenkin jaksaneet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
119
Ettei pääsis halvemmalla vaihtamalla paristot? Oma tehnyt nyt muutaman kerran samaa television käynnistämisen yhteydessä, kun alkaa olla vuoden käyttöikää takana. Ei kuitenkaan vielä niin pahasti ole pätkinyt, että olisin mennyt paristohyllylle. Noi BT-kaket kuitenkin juttelee telkkarin kanssa aika paljon ja varsinkin jos käyttää paljon ääniohjausta voi olettaa, että paristoja imetään suhteellisen hyvää tahtia tyhjiksi. Itseä ihmetyttää, että ovat vuodenkin jaksaneet.

Paristot on vaihdettu eikä auttanut mitään. Reilu puoli vuotta ollu tv vasta käytössä. Ääniohjausta tulee harvemmin käytettyä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 486
Viestejä
4 163 990
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom