Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

No tuo 85" nyt ei tule itselle kuuloonkaan, ainoa mikä 75" hiertää on hinta ja se, että ei tiedä, millaisessa asunnossa asuu tulevaisuudessa ja sopisiko tuo seuraavaan kämppään. (muutto töiden perässä pk-seudulle tapahtunee parin vuoden kuluttua)

Vähän aloin jo miettimään 75" mini LEDin ja 65" OLEDin välillä, mutta pari kertaa kaverin luona punkattuani totesin että ainakin hänen Samsungin QLED olisi itselle aivan liian kirkas, oikein silmiin sattui pimeässä kämpässä. Liekö sitten asetukset ollut miten sattuu.
Uskon että olisit melko tyytyväinen 65" OLEDiin. Toinen hyvä 77" OLED, mutta ne on yli 1500€.

Itsellä on vaan LG C3 EVO, 77" oled. Eli jo vähäsen iäkäs malli, mutta ihan menettelee. Puoliso sitä on lähinnä katsellut ja pitää telkkaria lisäksi jatkuvasti päällä. LG:llä ikää 2 vuotta.


Varmasti myös mini led on kehittynyt ja halventunutkin, mutta ei ole itsellä ollut sellaista.

65" pystyy vielä kuljettamaan tilavassa autossa, mutta 77" ei mahdu millään. Itse pyysin veljeä apuun ja kuskattiin vaan varovasti peräkärryllä uuteen asuntoon.
 
S85F ja S905 -laitteillla on eroja - 65-tuumaisilla jopa panelitekniikassa. S90F antaa kirkkaamman ja väreiltään täyteläisemmän kuvanlaadun. En sanoisi kuitenkaan että esimekiksi hd-tason kuvan katselussa S85F olisi mitenkään huono, päinvastoin - OLED-televisio sekin on. Kerroit käyttäväsi televisiota myös pelaamiseen - siinä saattaa sitten S90F:n 144 Hz olla parempi vaihtoehto. Minä en pelaile, joten tämä on puoleltani teoriaa vain.
 
Onkohan näillä OIKEASTI huomattavaa eroa keskenään?

Samsung 65" S85F – 4K OLED TV 1 199,00 ja https://www.verkkokauppa.com/fi/product/982436/Samsung-65-S90F-4K-OLED-TV

1200€ on kuitenkin jo vähän siedettävämpi hinta.

Tämä Philips 65" OLED760 – 4K Ambilight TV 1 199,00 olisi myös saman hintainen, mutta en sitten tiedä haluaisinko edes tuollaista taustavaloa, ja kuinka heikko tuo käyttis on.
Taustavalonhan saa pois jos se häiritsee, minusta tuo hyvän lisän. Mutta tottuu sitä ilmankin olemaan.

Käyttis lienee se todellinen kysymysmerkki.
 
Tuli viimein painettua liipaisinta. Eli LG C5 77". All time low 1799€? + ilmanen toimitus...


philipsin 77" 810, missä vissiin sama paneeli ois saannu päivän verran powerista 1599€, mutta meni ohi
 
Tuli viimein painettua liipaisinta. Eli LG C5 77". All time low 1799€? + ilmanen toimitus...


philipsin 77" 810, missä vissiin sama paneeli ois saannu päivän verran powerista 1599€, mutta meni ohi
Ohan lg laadukkaampi valmistaja varsinkin oledeissa kuin philips. Itsekin taidan laittaa saman telkun mutta 55" koossa tilaukseen koska pitää päivittää katselukokemusta futiksen mm-kisoja varten.
 
Onkohan näillä OIKEASTI huomattavaa eroa keskenään?

Samsung 65" S85F – 4K OLED TV 1 199,00 ja https://www.verkkokauppa.com/fi/product/982436/Samsung-65-S90F-4K-OLED-TV

1200€ on kuitenkin jo vähän siedettävämpi hinta.

Tämä Philips 65" OLED760 – 4K Ambilight TV 1 199,00 olisi myös saman hintainen, mutta en sitten tiedä haluaisinko edes tuollaista taustavaloa, ja kuinka heikko tuo käyttis on.
-saahan Philipisin taustavalon pois kaukosäätimesta jos se häiritsee, tosin luulen että kun sen makuun pääset niin muut telkut eivät enää ole sitten edes vaihtoehtoja 😉
 
Syksyllä pitäisi päivittää nykyinen Sony 55 tuumainen 2017 malli nykypäivään. Tässä olen odotellut tämän vuoden uusia koneita.

Keskiviikkona ilmeisesti julkistetaan uusia Sony malleja:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Syksyllä pitäisi päivittää nykyinen Sony 55 tuumainen 2017 malli nykypäivään. Tässä olen odotellut tämän vuoden uusia koneita.

Keskiviikkona ilmeisesti julkistetaan uusia Sony malleja:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Joista huhuissa on, että 77" ja 83" tulee olemaan ei QD-OLED:jä, pienen pienellä mahdollisuudella 77" joku flagship model saattaisi olla QD-OLED. Arvotuksena edelleen mikä kokoluokka milläkin paneelilla ilmaantuu. No, syksy näyttää mitä tulossa Bravia 2 II ja Bravia 3 II:n lisäksi. Mikäli tulisi Sony Bravia 8 II 77" QD-OLED, niin heti menee ostoon ja ainoa syy vaihtaa 65":sta 77" tuumaiseen. Muuten pitäydyn Sampan S92C 65" toistaiseksi. Toki jos oikein sopuhintaan osuu kohdalle Sony Bravia 8 II 65", niin lähtee Samppa kiertoon.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee Sonyn tämänvuotinen viihde-elektroniikkasukupolvi viimeinen ennen TCL-sulautumista. Toki uutisten mukaan myös tulevaisuudessa Sony pitää lankoja käsissään tuotekehittelypuolella, vaikka uuden yhteisyrityksen osake-enemmistö on TCL:llä. Sony mm. lanseeraa "True RGB" taustavalotekniikan LCD-televisioihinsa. Sitä pidetään todellisena edistysaskeleena.
 
Itse kyllä veikkasin, että muutaman vuoden sisään TCL ostaa Sonyn ulos kokonaan tästä yhteisyrityksestä. Näin näissä tuppaa aina käymään.

Näin kävi aikanaan mm. Philips - TPV yhteistyössä.
 
TCL C8K 65" väliaika kokemuksia.
Kuvan laatuun edelleen tyytyväinen kun ei paremmasta tiedä, elokuvien ja sarjojen laatukaan ei ole 4k tasoa, mutta sitten kun on hyvä lähde niin kuva on kyllä hyvä lediks

Kaukosäädin ei aina sytytä valoja päälle, tätä tapahtuu harvoin, mutta on tietysti ärsyttävää just silloin, muttei raivostuttavaa.

Ääniasetuksia ei pysty mulkkaamaan kun on soundbar earc lähdössä kiinni, tai sit en vaan osaa 😁 .

Kuvan kirkkaus on välillä niin kova, että meinaa polttimot palaa päähän kun hämärässä/pimeässä katsoo, vaikka kirkkautta on säädetty aika minimiin. Esim. Kaunareissa ns. tunnelmavalo kohtaukset on tode todella pimeitä. Mutta asian kanssa on vaan elettävä koska google tv 🔥

Google tv vaan on 🔥🔥🔥🔥
 
TCL C8K 65" väliaika kokemuksia.
Kuvan laatuun edelleen tyytyväinen kun ei paremmasta tiedä, elokuvien ja sarjojen laatukaan ei ole 4k tasoa, mutta sitten kun on hyvä lähde niin kuva on kyllä hyvä lediks

Kaukosäädin ei aina sytytä valoja päälle, tätä tapahtuu harvoin, mutta on tietysti ärsyttävää just silloin, muttei raivostuttavaa.

Ääniasetuksia ei pysty mulkkaamaan kun on soundbar earc lähdössä kiinni, tai sit en vaan osaa 😁 .

Kuvan kirkkaus on välillä niin kova, että meinaa polttimot palaa päähän kun hämärässä/pimeässä katsoo, vaikka kirkkautta on säädetty aika minimiin. Esim. Kaunareissa ns. tunnelmavalo kohtaukset on tode todella pimeitä. Mutta asian kanssa on vaan elettävä koska google tv 🔥

Google tv vaan on 🔥🔥🔥🔥
Onhan sulla asetettu tilaan off, dynamic contrasts ja adaptive brightness/light? Äänipuolella kokeillut laittaa Digital audio out asetukseen PCM ja asetuksista Game master off ? Tuo game master aiheuttaa satunnaisesti joillekin ongelmia, kun on päällä.
 
Viimeksi muokattu:
TCL C8K 65" väliaika kokemuksia.
Kuvan laatuun edelleen tyytyväinen kun ei paremmasta tiedä, elokuvien ja sarjojen laatukaan ei ole 4k tasoa, mutta sitten kun on hyvä lähde niin kuva on kyllä hyvä lediks

Kaukosäädin ei aina sytytä valoja päälle, tätä tapahtuu harvoin, mutta on tietysti ärsyttävää just silloin, muttei raivostuttavaa.

Ääniasetuksia ei pysty mulkkaamaan kun on soundbar earc lähdössä kiinni, tai sit en vaan osaa 😁 .

Kuvan kirkkaus on välillä niin kova, että meinaa polttimot palaa päähän kun hämärässä/pimeässä katsoo, vaikka kirkkautta on säädetty aika minimiin. Esim. Kaunareissa ns. tunnelmavalo kohtaukset on tode todella pimeitä. Mutta asian kanssa on vaan elettävä koska google tv 🔥

Google tv vaan on 🔥🔥🔥🔥
Pitäsköhän sitä sittenkin hommata LG ledi ja Apple TV seuraks. 😃

Oisko mahdollista saada kuva kakesta.
 
Viimeksi muokattu:
Syksyllä pitäisi päivittää nykyinen Sony 55 tuumainen 2017 malli nykypäivään. Tässä olen odotellut tämän vuoden uusia koneita.

Keskiviikkona ilmeisesti julkistetaan uusia Sony malleja:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Jos noita hintaseurantoja katsoo hintahistoriamielessä, marraskuun alkupuolelta itsenäisyyspäivään tai sitten joulun jälkeen voi alkaa kalastella niitä ensimmäisiä kunnon tarjouksia sen vuoden malleille. -30% tai jopa enemmän julkistuksen aikaiseen hintaan ei ole mitenkään epätavallista.
 
Pitäsköhän sitä sittenkin hommata LG ledi ja Apple TV seuraks. 😃

Oisko mahdollista saada kuva kakesta.
PXL_20260526_175324391~2.jpg
Tämän näköinen laite. Näppäimien taustavalo syttyy kun kaken ottaa käteen
 
Onhan sulla asetettu tilaan off, dynamic contrasts ja adaptive brightness/light? Äänipuolella kokeillut laittaa Digital audio out asetukseen PCM ja asetuksista Game master off ? Tuo game master aiheuttaa satunnaisesti joillekin ongelmia, kun on päällä.
Kuvan säätö: Filmmaker mode

Kirkkaus 20
Kontrasti 50
Dynaaminen kontrasti: Pois päältä.
Paikallinen himmennys: Korkea
Huippukirkkaus: Pois päältä
Paikallinen kontrasti: Pois päältä
Dynaaminen kirkkaus: Pois päältä
 
Kuvan säätö: Filmmaker mode

Kirkkaus 20
Kontrasti 50
Dynaaminen kontrasti: Pois päältä.
Paikallinen himmennys: Korkea
Huippukirkkaus: Pois päältä
Paikallinen kontrasti: Pois päältä
Dynaaminen kirkkaus: Pois päältä
Jos jaksat, niin kokeiles noita. Tuleeko eroa nykyiseen kuvaan verrattuna.
 
TCL RM9L (C9L) revikka.
 
Viimeksi muokattu:
PXL_20260526_175324391~2.jpg
Tämän näköinen laite. Näppäimien taustavalo syttyy kun kaken ottaa käteen
Tos kakes on nähtävästi liikeanturi.

Kannattaa laittaa siihen laadukkaat alkaliparistot (Duracell, Energizer).

Tohon taustavalon toimimiseen voinee vaikuttaa nostamalla kake selkeällä liikkeellä. Pieni “nykäisy” tai kevyt kääntö ranteella aktivoi anturin varmemmin kuin hidas nosto.

Kylmässä MEMS‑anturi voi olla vähemmän herkkä.
 
Viimeksi muokattu:
TCL‑kaukosäätimen anturitesti (3 vaihetta)

1) Perusliiketesti

- Laita kaukosäädin pöydälle 5 sekunniksi (täysin paikallaan).
- Nosta se nopealla mutta kevyellä liikkeellä.
- Tarkkaile: syttyvätkö valot?

Tulokset:
- Jos valot syttyvät -> anturi toimii.

2) Kääntötesti

- Pidä kaukosäädintä kädessä vaakatasossa.
- Käännä sitä nopeasti pystyasentoon (kuten kaataisit vettä pullosta).
- Toista 3 kertaa.

Tulokset:
- Jos valot eivät syty -> anturi on heikko tai paristot ovat heikot.

3) Paristojännitetesti ilman mittaria

- Paina mitä tahansa näppäintä pitkään (3–4 sekuntia).
- Tarkkaile: syttyvätkö taustavalot painalluksesta.

Tulokset:
- Jos valot syttyvät painalluksesta mutta eivät liikkeestä -> paristot ovat heikentyneet.
- Jos valot eivät syty edes painalluksesta -> paristot ovat lähes loppu tai LED‑piiri on viallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako töllöihin paremmin vihkiytynemmät antaa kommenttia tuosta Samsungin S90H 77" (2026) -mallista?
Gigantista näemmä saa vielä älykaiuttimen kylkeen ja 20% alennuksen, eli hintaa jäisi noin 2640€.
Olisiko tuossa hinta kohdillaan vai saavuttaako liki samat setit muilla merkeillä tai vanhemmilla malleilla (TCL, LG)? Lupailevat ainakin 7 vuotta eteenpäin päivityksiä.
Tulee käyteltyä myös pelaamiseen PS5:lla.
 
Osaako töllöihin paremmin vihkiytynemmät antaa kommenttia tuosta Samsungin S90H 77" (2026) -mallista?
Gigantista näemmä saa vielä älykaiuttimen kylkeen ja 20% alennuksen, eli hintaa jäisi noin 2640€.
Olisiko tuossa hinta kohdillaan vai saavuttaako liki samat setit muilla merkeillä tai vanhemmilla malleilla (TCL, LG)? Lupailevat ainakin 7 vuotta eteenpäin päivityksiä.
Tulee käyteltyä myös pelaamiseen PS5:lla.
Tuolta ostettuna joutuu vähän odottelemaan: Samsung 77" S90H – 4K OLED TV 1 919,00 Tuskin kuvanlaadun suhteen pettyy. Hintavertailu onkin sitten vähän monimerkityksellisempi juttu.
 
Uusjako menossa. Nyt huhuillaan myös LG:n vetäytymisestä TV-markkinoilta. LG olisi keskustellut kiinalaisen Hisensen kanssa mahdollisesta liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä, johon voisi kuulua myös LG:n televisioliiketoiminnan myynti.
 
Uusjako menossa. Nyt huhuillaan myös LG:n vetäytymisestä TV-markkinoilta. LG olisi keskustellut kiinalaisen Hisensen kanssa mahdollisesta liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä, johon voisi kuulua myös LG:n televisioliiketoiminnan myynti.
Aavistelen että paneleita valmistava LG Display ei kuulu kauppaan - sillä oli pitkään monopoli televisioiden OLED-paneleissa, eikä Samsungin QD-OLED -tuotanto kykene kilpailemaan volyymeissa. Sanotaan että Samsungille QD-OLED-panelin valmistuskustannukset ovat suurempia kuin LG:n OLED-panelinmallien (tukku)ostohinta. Samsung pystyy valmistamaan QD-OLED-paneleita ja jopa lisäämään valmistusmääriä yksikkökustannusten laskemiseksi niin kauan kuin konserni on vahvasti voitollinen. Jos Samsungin tuloskunto alkaa hiipua, punakynä käy nopeasti kaiken tappiollisen toiminnan yllä. Yksityisajattelua tämä.
 
Tuolta ostettuna joutuu vähän odottelemaan: Samsung 77" S90H – 4K OLED TV 1 919,00 Tuskin kuvanlaadun suhteen pettyy. Hintavertailu onkin sitten vähän monimerkityksellisempi juttu.
Oliko nämä 77" S90H Samsungit LG:n Tandem paneelilla, eli samalla kuin LG C6H? Jostakin semmoinen mielikuva tullut, jos on, niin taitaa lähteä itselläkin tilaukseen.

E: Rtings ainakin ilmoittaa että 48" ja 77" olisi RGB Tandem paneelilla jenkeissä, mutta miten lie Euroopassa.
 
Oliko nämä 77" S90H Samsungit LG:n Tandem paneelilla, eli samalla kuin LG C6H? Jostakin semmoinen mielikuva tullut, jos on, niin taitaa lähteä itselläkin tilaukseen.

E: Rtings ainakin ilmoittaa että 48" ja 77" olisi RGB Tandem paneelilla jenkeissä, mutta miten lie Euroopassa.
WOLED paneelilla.
 
12 voltin televisioiden tarjonta on aika pientä, tuntuu jopa että ainoa niitä tekevä valmistaja on Vestel (Thomson, Finlux, Luxor, Procaster ). Epäilen että myös veneilytarvikeliikkeiden LTC-brändi on Vestelin valmistama. Siitäpä vertailemaan mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras.

Näin tosiaan näyttää olevan, tuo Thomson vaikuttaa tuoreimmalta ja olisi sitä myöden toivottavasti vähiten hidas.
 
Tein LG C3 77” ohjelmistopäivityksen. Ainakin sen jälkeen on äänessä ollut mikrohäipymiä. Mites muilla?
 
Tein LG C3 77” ohjelmistopäivityksen. Ainakin sen jälkeen on äänessä ollut mikrohäipymiä. Mites muilla?
Minulla oli Samsungin soundbar-äänessä outoja mikrokatkoksia, kunnes tein hdmi-kaapelitestin. Tv ehdotti alempaa hdmi-tasoa, joka on vähän outoa kun en käytä ao. kaapelia kuvan läpimenoon. Luulisi että audio menee läpi alemmallakin tasolla? Alensin tasoa: Ei enää mikrokatkoksia!
 
Minulla oli Samsungin soundbar-äänessä outoja mikrokatkoksia, kunnes tein hdmi-kaapelitestin. Tv ehdotti alempaa hdmi-tasoa, joka on vähän outoa kun en käytä ao. kaapelia kuvan läpimenoon. Luulisi että audio menee läpi alemmallakin tasolla? Alensin tasoa: Ei enää mikrokatkoksia!

Kyllä eARC vaatii vähintään Premium High Speed HDMI kaapelin, eli 18Gbps siirtokapasiteettia. Jos siihen on vaan jonkun satunnaisen kaapelin lyönyt kaveriksi nii voi olla ettei speksit riitä
 
Kyllä eARC vaatii vähintään Premium High Speed HDMI kaapelin, eli 18Gbps siirtokapasiteettia. Jos siihen on vaan jonkun satunnaisen kaapelin lyönyt kaveriksi nii voi olla ettei speksit riitä
Minulla on siinä Bilteman Extra Hyper Premium+ DeLuxe Limited Edition -hdmi-kaapeli. Edelleen on eArc päällä.
 
TCL C8K 65" väliaika kokemuksia.
Kuvan laatuun edelleen tyytyväinen kun ei paremmasta tiedä, elokuvien ja sarjojen laatukaan ei ole 4k tasoa, mutta sitten kun on hyvä lähde niin kuva on kyllä hyvä lediks

Kaukosäädin ei aina sytytä valoja päälle, tätä tapahtuu harvoin, mutta on tietysti ärsyttävää just silloin, muttei raivostuttavaa.

Ääniasetuksia ei pysty mulkkaamaan kun on soundbar earc lähdössä kiinni, tai sit en vaan osaa 😁 .

Kuvan kirkkaus on välillä niin kova, että meinaa polttimot palaa päähän kun hämärässä/pimeässä katsoo, vaikka kirkkautta on säädetty aika minimiin. Esim. Kaunareissa ns. tunnelmavalo kohtaukset on tode todella pimeitä. Mutta asian kanssa on vaan elettävä koska google tv 🔥

Google tv vaan on 🔥🔥🔥🔥

Minäkin ostin saman mallin mutta 75 tuuman koossa. Näin ensi alkuun on ollut tottumista siihen kuinka kirkas tämä televisio on. Monta vuotta katsellut oledia joten silmä tottunut vähän tummempaan kuvaan. Yllätyin kyllä kuinka hyvä mustan taso tässä on joten local dimming toimii erittäin hyvin. Pienellä säätämisellä kuvan saa kyllä aika oled tyyliseksi.
 
Minulla oli Samsungin soundbar-äänessä outoja mikrokatkoksia, kunnes tein hdmi-kaapelitestin. Tv ehdotti alempaa hdmi-tasoa, joka on vähän outoa kun en käytä ao. kaapelia kuvan läpimenoon. Luulisi että audio menee läpi alemmallakin tasolla? Alensin tasoa: Ei enää mikrokatkoksia!
Kiitos vinkistä. Töllö ollut Wiim Ultrassa samalla hdmi-kaapelilla kohta kaksi vuotta, molemmissa takuu. Äänen katkominen on alkanut vasty nyt. Täytyy aloittaa vianetsintä.
 
Minäkin ostin saman mallin mutta 75 tuuman koossa. Näin ensi alkuun on ollut tottumista siihen kuinka kirkas tämä televisio on. Monta vuotta katsellut oledia joten silmä tottunut vähän tummempaan kuvaan. Yllätyin kyllä kuinka hyvä mustan taso tässä on joten local dimming toimii erittäin hyvin. Pienellä säätämisellä kuvan saa kyllä aika oled tyyliseksi.

Joo, kyllä mullakin säädetty kuva mieleiseksi. Mutta välillä vaan tulee nii kirkkaita kohtia, että tosiaan tuntuu takaraivossa asti.

Nyt ei vaan oo antaa mitään esimerkki leffaa/sarjaa kun en muista että missä näin kävi 😂
 
Joo, kyllä mullakin säädetty kuva mieleiseksi. Mutta välillä vaan tulee nii kirkkaita kohtia, että tosiaan tuntuu takaraivossa asti.

Nyt ei vaan oo antaa mitään esimerkki leffaa/sarjaa kun en muista että missä näin kävi 😂
Star Wars? Tuli ensimmäisenä mieleen.
 
Miettinyt TV : päivittämistä , vanha on Sony bravia Fullhd, oisko 40", ei ole smarttia. Nyt tilalla ajatellut joku uusi 4K 43" Google TV tai käytetty vanhempi Android TV , kumpi on järkevämpi ? Budjetti on suunnilleen 200€ . Käyttö on TV , YouTube , suoratoistot, pelaaminen 60hz.
 
Miettinyt TV : päivittämistä , vanha on Sony bravia Fullhd, oisko 40", ei ole smarttia. Nyt tilalla ajatellut joku uusi 4K 43" Google TV tai käytetty vanhempi Android TV , kumpi on järkevämpi ? Budjetti on suunnilleen 200€ . Käyttö on TV , YouTube , suoratoistot, pelaaminen 60hz.
Hiukan vaativaa on ulkopuolisen arvioida järkevyyttä: joku uusi vs. joku käytetty. Käytetyissä olisi hyvä että ne toimisivat, ja vieläpä siinä ympäristössä mihin ne aiotaan ostaa; päivityksiä tuskin tulee, ei edes tietoturvapäivityksiä, ja saattaa olla että appit eivät hyväksy vanhaa ympäristöä. Uusissa on kuitenkin takuu. Sanoisin että jos suht tuoreen ja toimivan käytetyn saat muutamalla kympillä (tai ilmaiseksi) , ota se.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 070
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom