Yleinen nuuskalanka

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 375
Kuinkas moni Techiläinen käyttää nuuskaa a.k.a mustaa kultaa? Itsellä tällä hetkellä käytössä Generalin Classic Xtra Strong, ja pelkästään hyvän maun lisäksi on hemmetin hieno paketti. Ihme, ettei tästä löytynyt aihetta..

Tämmöinen kiekko siis;
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Onkos se 1 kiekko läjä nykyään rajana kun tuo ulkomailta? Muistaakseni pudottivat määrää
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Onkos se 1 kiekko läjä nykyään rajana kun tuo ulkomailta? Muistaakseni pudottivat määrää
Nykyisin se määrä on 1kilo

Eli noin 40purkkia pussinuuskaa ja about 30 kiekkoa irtonuuskaa.

Eli nykyään raja on grammamääräinen jolloin pussinuuskaa saa tuoda jopa enemmän kuin aikaisemmin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
321
Pöydällä tällä hetkellä Odensin extreme cold dry'tä ja Kapten extra stark minttii.
Pitäs koittaa saada aikaseksi lähtee itte stokikseen, et sais vähän erikoisempia ja spesiaalimpia nuuskia - mintut alkaa tökkii :E
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Ahdistushäiriön takia oli pakko lopettaa nuuskan käyttö. Aiheutti kovia hengenahdistuskohtauksia ja rintakipuja. Säännöllisesti tuli käytettyä 2-3v.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
171
Vuosi ilman tupakkaa, nuuska huulessa. Ehkä paras asia, mitä ruotsista on tullut ;)

Tietty saatavuus, haaparannasta varmasti yhdellä reissulla saa hyvän satsin jos sinne jaksaa lähteä. Laivalta sitten myös, mutta valikoima vaihtelee.

Sähkörööki oli käytössä n. kuukauden ja sitten alkoi tökkiä. Yskitti ja se jatkuva pötkylän imeminen. Nuuska toimii paremmin.

Itsekin pystyy vääntämään satsit puruista jos on ihan pakko. Tietyllä tavalla kiinnostaisikin ne DIY-satsit ostettuna, halpaa shittiä. Tilaaminen ei taida onnistua?

Tietty hiljalleen jos pystyisi feidaamaan, rööki ei enää kiinnosta (reseptorit assosioi nuuskaan).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
97
Tullut nyt joku 7v käytettyä pussinuuskaa, lähinnä valkoista pussia. Silloin tällöin tummaa pussia. Alkuun käytin catch eucalyptus, mut se aiheuttaa nykyään niin pahaa polttelua ettei oo tullut moneen vuoteen enää ostettua.

Nykyään tulee ostettua Knox blue tai stark. Välistä röda lacket, ettan white, göteborg rape lime ja yksittäisiä purkkeja (mm. crafted whisky ja näin joulun alla julsnus).

Parin viikon välein tulee haettua torni + yksittäisiä. Eipä syytä ostaa enempää kun matkaa pari kilsaa haaparannalle.
 

Kuminaula

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
89
Tää saapi tutulta tehtaalta suoraan linjalta lahjaksi vaan bulkkina kiiltävissä kilon purnukoissa. Noista sitten käyttösetit laittanut purkkiin. Enpä uskalla laittaa miltä tehtailta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
29
Tällä hetkellä huulessa Offroadin Arctic Explorer (45mg/g Spearmintin maku), näin pitkään miedompia nuuskiä käyttäneenä voin sanoa että aikamoista myrkkyä on kyllä, tuntuu ku maailma ympärillä kulkis eri vauhtia kuin ite, hyi helevetti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
359
Ajattelin yhden purkin hommata jotain hyvää pussinuuskaa Lahden MM-kisoja varten. Ei mitään makuja saisi olla, eikä hirveän valuvaa. Tuo aloitusviestin general vois olla jees, jos ei valu, tai sitten Knoxin sininen, joka on aika herkkua. Mitään hyviä vinkkejä kisanuuskaksi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
29
Ajattelin yhden purkin hommata jotain hyvää pussinuuskaa Lahden MM-kisoja varten. Ei mitään makuja saisi olla, eikä hirveän valuvaa. Tuo aloitusviestin general vois olla jees, jos ei valu, tai sitten Knoxin sininen, joka on aika herkkua. Mitään hyviä vinkkejä kisanuuskaksi?
Eiköhän kuiva nuuska olis se paras vaihtoehto jos ei halua valutella. Tiedä sitten mitenkä löytyy mauttomia kuivia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
359
Eiköhän kuiva nuuska olis se paras vaihtoehto jos ei halua valutella. Tiedä sitten mitenkä löytyy mauttomia kuivia.
Ei nyt ihan mauttomia tarvitse olla, kunhan ei ole mitään hammastahnoja tai lakritseja. Onko tuo General kuinka kosteaa? Vähän kahden vaiheilla, että pitäisikö olla kuivaa vai sellaista semikosteaa. Ehkä sitä pitää ostaa pari purkkia, niin voi sitten vaihdella. [emoji4] En vain halua jäädä taas koukkuun, niin riittää 1-2 purkkia fiilistelyksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
46
Nykyisin se määrä on 1kilo

Eli noin 40purkkia pussinuuskaa ja about 30 kiekkoa irtonuuskaa.

Eli nykyään raja on grammamääräinen jolloin pussinuuskaa saa tuoda jopa enemmän kuin aikaisemmin.
Pussikiekkojen painoissa on kyl niin helvetisti eroa, että toi noin 40 kiekkoa on käytännössä minimi. Painavimmat taitaa olla luokkaa 24 g / kiekko, ja se toinen pää, eli Odensin White Crytä paskeet ja vastaavat, 10 g / kiekko, eli sitä saa tuoda 100 kiekkoa.

Löysissä nyt ei painoeroa niin paljoa ole, kun sitä ei kuivana (whitena) myydä, eli keskipaino noin 40 g kiekko, eli periaatteessa 25 kiekkoa menee kiloon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
46
Ei nyt ihan mauttomia tarvitse olla, kunhan ei ole mitään hammastahnoja tai lakritseja. Onko tuo General kuinka kosteaa? Vähän kahden vaiheilla, että pitäisikö olla kuivaa vai sellaista semikosteaa. Ehkä sitä pitää ostaa pari purkkia, niin voi sitten vaihdella. [emoji4] En vain halua jäädä taas koukkuun, niin riittää 1-2 purkkia fiilistelyksi.
Generalia saa niin kuivana kuin kosteanakin. Toi aloituspostauksessa mainittu General Extra Strong lienee yksi sieltä kosteimmasta päästä ja whitet on sitten käytännössä rutikuivia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 789
Itse lopetin 1,5 vuotta sitten. Johan tuota tuli melkein 15 vuotta käytettyä on-offina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 245

Odenssia tulee välillä töissä käytettyä, käyttö on ihan satunnaista ja ostan tuota pari purkkia kun tulee vastaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
359
Pummin kaverilta eilen yhden pussin nuuskaa. Ensimmäistä kertaa varmaan puolen vuoden tauon jälkeen nuuska huulessa ja sehän meni ihan vitun lujaa päähän :facepalm:
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
33
Aikoinani poltin reippaat kymmenen vuotta ja lopussa meni 1,5 askia päivässä. Sitten lopetin ja neljän vuoden jälkeen jostain syystä ostin nuuskaa ja sillä tiellä oltiin joku tovi. Vaihtelevasti sitä tuli käytettyä pari vuotta mut eihän mulla mää nikotiinit pysy hallinnassa ku lopputulos oli että nuuska oli käytännössä kokoajan huulessa. Lopetin sitten senkin.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
222
Nuuskaa olen käyttänyt n. 16v ajan, tosin viimeiset 3-4 vuotta olen käyttänyt pelkästään nikotiinitonta vaihtoehtoa eli Kick-Uppia, jota tietääkseni saa jonkin verran myös Suomesta ostettua.

Oikeasta nuuskasta paras oli Ettan ja Röda Lacket. General oli ensimmäinen mitä huuleen tungin mutta Generalin ongelma oli ainakin aikoinaan se että se kuivui liian nopeasti. Pussinuuskaa käytin mieluummin kun sitä alkoi saamaan eli Catchia löytyi taskunpohjalta yleensä.

Koetin joskus lopettaa nuuskan ja yritin tupakalla lievittää tuskia mutta huomasin siinä että mulle se nikotiini ei ole pääasia, nuuska on vain se mukava tapa. Lisäksi se auttaa minua keskittymään paremmin. Kickupista löytyy vain pari makuvaihtoa joista paras on tämä



Suosittelen kokeilemaan :)
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Sekalaisesti tulee käytettyä. Pussia ja yleensä sitä tummaa pussia, ei noista White versiosta ikinä oikein irtoa mitään tuntoja.Kyllä sen pitää vähän huulessa poltella.

Yleensä menee näitä perus General (extra strong ja Onyx) ja sitten LD:tä, ja ruotsissa käydessä tulee yleensä käytyä hakemassa jotain Thunderin Frostedia myös.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
365
On kyllä huvittavaa seurata tätä kaksinaismoralismia tupakkalaissa. Nuuskaa ei saa myydä Suomessa mutta nikotiinia sisältäviä "annospusseja" saa myydä näkyvästi kaupan hyllyllä koska "lääke":

ZONNIC MINT 4 mg (1 × 20kpl)

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
357
Onhan tuota tullut vedettyä jo yli 20 vuotta. Nykyisin tullut kasvatettua kessua vanhempien kotitilalla/mökillä ja tehty itse. Valmistaminen ei kovin hankalaa ole
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
252
General Onyx jos löytyy ja muuten General Classic Extra Strong. En tue Ylen videossa mainuttua salakaupaa vaan käyn itse laivalla tarpeen vaatiessa.
Muut ei vaan pääse samalle tasolle ja alkavat maistumaan pahalle nopeammin joten useamman vaihdon myötä kulutus kasvaa tarpeettomasti.
Kokemusta parikymmentä vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti. Riippuvuutta en koe mutta tapa on aika pinttynyt. Jos on nuket loppu niin pari päivää päänsärkyä ja sillä selvä.
Turha tapahan tämä on joten en suosittele kenellekään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
359
Ostin kaverilta yhden purkin Odensin double minttiä. Yhden kun laittaa huuleen niin alkaa päässä pyörimään kuin olisi kännissä. Seurauksena myös huono olo. Vissiin nikotiinitoleranssi aika heikko meikäläisellä :D. Purkissa oli vain joku 12 pussia, niin eipä onneksi kauaa tarvi tästä kärsiä. No ensi vuonna jos heti toisen purkin ostaisi, mutta ehkä jotain laimeempaa.

Lähetetty minun LG-D802 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Kuusi vuotta tuli käytettyä ja pilattua oma suu :cigar2:

Toistuvia ientulehduksia ja reikiä ylähampaissa. Siihen loppui nuuskan käyttö, kun yhteen hampaaseen jouduttiin laittamaan kruunu. Muuten oli suuhygienia hyvin kunnossa, eikä muissa hampaissa ongelmia ollutkaan, kuin vain niissä joiden yläpuolella pussi aina sijaitsi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Kuusi vuotta tuli käytettyä ja pilattua oma suu :cigar2:

Toistuvia ientulehduksia ja reikiä ylähampaissa. Siihen loppui nuuskan käyttö, kun yhteen hampaaseen jouduttiin laittamaan kruunu. Muuten oli suuhygienia hyvin kunnossa, eikä muissa hampaissa ongelmia ollutkaan, kuin vain niissä joiden yläpuolella pussi aina sijaitsi.
Tämä on muuten jännä juttu, jotkut hammaslääkärit sanovat suoraan ettei vaikuta juurikaan hampaiden terveyteen ja ienkin parantuu kun lopettaa/pitää taukoa. Toiset on taas ihan eri mieltä. Totuus lienee jossakin siellä puolessa välissä. Kuvittelisin että löössi on pahempaa suulle kuin pussukat.
 
Liittynyt
01.05.2017
Viestejä
1
Käyttääkö tätä jotku muut ku varusmiehet ja yläasteikäset?
Ite oon yläasteella enkä rupeis leimaamaa tätä odenssiä jonne/nuoriso nuuskaksi meilläpäin ainaki kaiki halua vaan vahvaa nuuskaa sen takia odens on niin suosittua mutta nykyään käytetään lähinnä offroadin "X" Artic Explorer.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
41
Tämä on muuten jännä juttu, jotkut hammaslääkärit sanovat suoraan ettei vaikuta juurikaan hampaiden terveyteen ja ienkin parantuu kun lopettaa/pitää taukoa. Toiset on taas ihan eri mieltä. Totuus lienee jossakin siellä puolessa välissä. Kuvittelisin että löössi on pahempaa suulle kuin pussukat.
Tämä kiinnostaa, sätkästä suolasta sekä uunissa "poltetusta" soodasta väännetty nuuska selkeesti itsellä teki tuhojaan suussa mutta mites toi ruotsalainen oikea nuuska.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
41
Tämä kiinnostaa, sätkästä suolasta sekä uunissa "poltetusta" soodasta väännetty nuuska selkeesti itsellä teki tuhojaan suussa mutta mites toi ruotsalainen oikea nuuska.
Ainoa syy tehtailla itse oli toki nuuskan olematon saatavuus, esim. Ettan on sangen hyvänmakuinen verrattuna kotona tehtyyn jonka valmistin aina (ilmakuivattuun) siniseen pallmalliin.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
84
Tulee aina välillä käytettyä, mutta Odensit ja muut vastaavat teinien myrkyt jätän kyllä suosiolla väliin. Parasta on tämä:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
13 vuotta on tullut käytettyä hyvin aktiivisesti. Kuukaudessa menee 20 purkkia pussinuuskaa. Alkuvuodet tuli käytettyä tykkinuuskaa, mutta nykyään ei jaksa sotkea sen kanssa. Pari kertaa yrittänyt lopettaa/vähentää, mutta ei ole kuukautta kauempaa jaksanut olla ilman nuuskaa. Granit Stark portionia tulee tällä hetkellä käytettyä, loistava hinta/laatu suhde vaikka halvimmasta päästä onkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
357
Tämä kiinnostaa, sätkästä suolasta sekä uunissa "poltetusta" soodasta väännetty nuuska selkeesti itsellä teki tuhojaan suussa mutta mites toi ruotsalainen oikea nuuska.
Sätkätupakkahan on jo tummempaa kuin kuivattu tupakka. En tiedä miten tuo tehdään. Jotenkin käyttämällä tms? Kuivattu tupakka on ihan keltaista niinkuin vaikka koivun lehdet
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Itse olen nyt vakavissaan harkinnut nuuskaan siirtymistä. Olen poltellut tupakkaa reilut 10 vuotta välillä todella paljon ja välillä todella vähän. Nyt on se paljon (noin aski / 1-2 pvä) kausi menossa eikä loppua tunnu näkyvän. Emäntä valittelee aina tupakan hajusta, enkä kyllä itsekkään siitä pidä kun esim. aamulla pukee takkia päälle.

Oon koittanut vähentää tupakan polttoa aikaisemmin nikotiini purukumilla ja se veikin suurimmat mielihalut pois, mutta närästää niin pirusti. Nuuskalla lähtee kyllä mielihalut kun olen pumminut nuuskaa joltain jos tupakkia ei ole ollut saatavilla. Nyt piruuttaan kokeilin tuota zonnicin jauhepussia ja se kyllä olisi ihan täydellinen muuten, mutta ilmeisesti siinä on liian vähän nikotiinia kun tuntuu että kokoajan saisi olla pussi huulen alla ja täytyisi vaihtaa 0,5 - 1 h välein. Tulee aika pirun kalliiksi.

Viimeksi olen Odenssia kiekon saanut, mutta se oli kyllä hirveän hammastahnan makuista ja ehkäpä turhankin vahvaa. Se miksi aiemmin en ole nuuskaan vaihtanut niin on ollut pieni pelko noitten hampaiden kanssa kun yritän niitä varjella kun ovat muutenkin niin herkkiä ottamaan itteensä reikiä ym. Mutta ajattelin et täytyy tarkkailla tilannetta kunhan nuuskaamisen taas aloittaa. Joskus yläaste / ammattikoulua aikoina tuli irtonuuskaa tykiteltyä ihan huolella ja norttikin paloi samaan aikaan. Mutta nykyään noi pussit on niin siistejä eikä valuta ne valkoiset varsinkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
...Se miksi aiemmin en ole nuuskaan vaihtanut niin on ollut pieni pelko noitten hampaiden kanssa kun yritän niitä varjella kun ovat muutenkin niin herkkiä ottamaan itteensä reikiä ym...
Nuuskaaminen ei ole itselläni kyllä vaikuttanut suun terveyteen, eikä yksikään hammaslääkäri tai hammashoitaja ole huomannut nuuskaamistani ennenkuin olen sen heille kertonut. Ikenet ja limakalvot on aina tämän jälkeen tarkastettu tarkemmin, mutta mitään poikkeavaa eivät ole löytäneet. Tämä on kuitenkin vain oma kokemus, en tiedä onko muilla nuuskaajilla esiintynyt mitään ongelmia.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Nuuskaaminen ei ole itselläni kyllä vaikuttanut suun terveyteen, eikä yksikään hammaslääkäri tai hammashoitaja ole huomannut nuuskaamistani ennenkuin olen sen heille kertonut. Ikenet ja limakalvot on aina tämän jälkeen tarkastettu tarkemmin, mutta mitään poikkeavaa eivät ole löytäneet. Tämä on kuitenkin vain oma kokemus, en tiedä onko muilla nuuskaajilla esiintynyt mitään ongelmia.
Joo näin olen ymmärtänyt, että suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
357
Joo näin olen ymmärtänyt, että suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia ollut.
Itse käyttänyt yli 20 vuotta enkä pese hampaita. Joskus käyn hammaslääkärillä hammaskiven poistossa mutta siinä se. Ainut paikka on kun teininä avasin kaljapullon hampailla ja se lohkesi.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Noniin, nytton 4 päivää ilman röökiä ja nuuskaa käytössä. Ostin eri merkkejä 4 sinkoa, nyt käytössä Göteborg XR rape. Nämä slim white pussit ei sitten sovi ollenkaan mun huulen alle, liian pitkiä. Onneksi taisi olla ainut slimmi pussi noissa mitä ostin. Ylähuulessa olen havainnut kuivumista ja se on mennyt sellaseksi "röpöläiseksi" ja ehkä hieman kovaksi verrattuna toiseen puoleen, jolla nuuskaa ei ole ollut. Silmällä ei kuitenkaan eroa näe, vaan kielellä tunnusteltaesssa, en koe haittaavaksi ainakaan vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Valkoset kuivat pussit tietenkin kuivattaa ylähuulta, koska imevät siitä sen kosteuden, mutta toisaalta eivät sitten valutakkaan samalla tavalla kuin tummat pussit. Itse käytän tummia pusseja ja vaihdan uuteen jos alkaa pahasti valuttamaan.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Avasin Generalin Onyxin, on kyllä minun makuun paljon enemmän kuin aikaisemmin mainittu XR göteborg rape slimmi. Sormissa kun pussin pyörittelee sylinterin muotoon niin menee nätisti huulenkin alle.

Silti meinaa välillä tehdä mieli mennä oluen kanssa / oluen jälkeen terassille savukkeelle, mutta hyvä kun ei ole savukkeita niin eipähän tule mentyä. Kuitenkin se levottomuus on poissa nuuskan ansiosta.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
Alkaa pakastimessa nuuska-osasto ammottaa tyhjyyttään.Haaparannassa käyntiä siis suunnittelemaan.
Onkos siellä asetelmat vielä ennallaan?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
77
Mikä mahtaa olla "halvin" nuuskakauppa Haaparannassa? Tarkoituksena olisi ostaa pääsääntöisesti Swedish matchin tuotteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Vaikea mennä noita hintoja vertailemaan kun toinen merkki on toisessa kaupassa halvempaa, mutta ei varmaan semmosta kaikessa halvinta kauppaa olekaan. Ainahan sitä voi noihin kauppoihin soittaa ja kysästä sen oman nuuskamerkin hintaa. Nuuskakairan tukkua olen itse suosinut ja siellä on varmaan paras valikoima, eikä hintakaan yleensä ole pielessä.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
Mikä mahtaa olla "halvin" nuuskakauppa Haaparannassa? Tarkoituksena olisi ostaa pääsääntöisesti Swedish matchin tuotteita.
Oletko katsonut nuuskaaja.com sivuilta?
Siellähän melkein kaikki merkit/kaupat/hinnat löytyy.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 375
Jahans, tolppa Generalia tulossa piiiitkästä aikaa. Intti ohi, joten nyt voi käytellä muutakin kun iän ikuista ydinjätettä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom