Yleinen Nintendo ketju (WiiU, Switch & 3DS)

Mietin esim. tuota ilman pakettia tulevaa BoW:ta, jos paketin puuttuminen on esimerkki huonosta kohtelusta pelille...

Noita saa välillä käytettynä ihan paketin kanssakin 30 eurolla, joten ei missään nimessä kannata paketittomasta maksaa tuollaista hintaa.
 
Harmittelin joskus kun Skull & Co. oli poistanut suomen toimituskohteista, jotta olisi voinut tilata NeoGripin hand-held käyttöä varten (GripCasen olin aiemmin tilannut vielä kun onnistui).
Kyselin nyt uudestaan josko suomen saisi takaisin listoille, niin kuulemma ei onnistu, mutta vinkkasivat tällä kertaa heidän AliExpress kauppansa, josta tilaus onnistuu: https://www.aliexpress.com/store/1101073881

TotK OLED kun tuli hommattua, niin piti tietysti tuo TotK teemainen pistää tilaten. Satisfyella olisi vastaava, mutta kalliimpi + postit $35 päälle.
 
Harmittelin joskus kun Skull & Co. oli poistanut suomen toimituskohteista, jotta olisi voinut tilata NeoGripin hand-held käyttöä varten (GripCasen olin aiemmin tilannut vielä kun onnistui).
Kyselin nyt uudestaan josko suomen saisi takaisin listoille, niin kuulemma ei onnistu, mutta vinkkasivat tällä kertaa heidän AliExpress kauppansa, josta tilaus onnistuu: https://www.aliexpress.com/store/1101073881

TotK OLED kun tuli hommattua, niin piti tietysti tuo TotK teemainen pistää tilaten. Satisfyella olisi vastaava, mutta kalliimpi + postit $35 päälle.
Tattis, ”modasin” alkuperäisen Satisfyen OLEDille, mutta tuohon hintaan lähtee Skull & Co testiin ja siinähän etuna yhteensopivuus Dockin kanssa.
 
Noita saa välillä käytettynä ihan paketin kanssakin 30 eurolla, joten ei missään nimessä kannata paketittomasta maksaa tuollaista hintaa.
Kyselin jo yhden 29€ hintaisen perään joka ei olisi ollut kaukana, mutta se oli "yllättäen" jo mennyt.

No, ei tässä mikään kiire.
 
Pitäs löytää taas into pelata enemmän Switchillä, onkos ToTkin lisäksi tullu mitään kiinnostavaa? Mietin jos aleista nappais Dragons Dogman ja Disco Elysiumin, noihin ainaki aikaa uppoaa
 
Itse odotellu niitten zeldojen julkaisua mutta ei ole tainnut kuulua mitään uutta vieläkään.
 
Epäilemättä meinasi Twilight Princessin ja/tai Wind Wakerin uudelleenjulkaisuja. Niistähän on pitkään huhuttu, ja niiden Wii U -remasterit kelpaisivat Switchille melkein sellaisenaan.
Nuo myös kelpaisi, mutta tällä kertaa meinasin Oracle of Ages ja Oracle of Seasonsia.
Yksiä harvoja Zeldoja mitkä itsellä on pelaamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Epäilemättä meinasi Twilight Princessin ja/tai Wind Wakerin uudelleenjulkaisuja. Niistähän on pitkään huhuttu, ja niiden Wii U -remasterit kelpaisivat Switchille melkein sellaisenaan.

Joo kelpaisi toki, mutta jotenkin ymmärsin Darkin viestistä että jotain olisi jo julkistettu kun ei ole kuulunut mitään uutta.
Näitä on huhuttu tosiaan jo vuosia, eikä mitään konkreettista näiden suhteen ole vieläkään kerrottu.
 
Nuo myös kelpaisi, mutta tällä kertaa meinasin Oracle of Ages ja Oracle of Seasonsia.
Yksiä harvoja Zeldoja mitkä itsellä on pelaamatta.

Nämä ovat kyllä hyviä. Mikäli retroilu ei haittaa, niin nämä ovat kyllä vielä täysin pelattavia GBA:lla(tai emulaattorilla). Itse nämä juuri viime vuonna pelasin läpi uudelleen.
 
Nuo myös kelpaisi, mutta tällä kertaa meinasin Oracle of Ages ja Oracle of Seasonsia.
Yksiä harvoja Zeldoja mitkä itsellä on pelaamatta.

Itse kerkesin nämä hankkia eshopista ennenkuin laittoivat Wii U- ja 3DS-shopit kiinni. Ja vinkkinä jos Zelda Minish Cap on pelaamatta, niin se löytyy Nintendo Switch onlinestä, jos hankkii sen expansion packin. 9 €/vuosi, kun laittaa 7 muun henkilön kanssa yhteisen Family-jäsenyyden. Toiveissa on, että lisäävät nuo Oracletkin palveluun jossain vaiheessa.

Muutenkin saisivat vaikka uudelleenjulkaista kaikki mahdolliset pelit Switchille, niin voisi hommata pelikirjaston uusiksi Switchille ja hankkiutua vanhoista konsoleista (3DS, Wii U) eroon, kun nykyisin ne on säilössä vain sen takia, että niille on joitain pelejä, mitä ei Switchillä voi pelata.
 
Pitäs löytää taas into pelata enemmän Switchillä, onkos ToTkin lisäksi tullu mitään kiinnostavaa? Mietin jos aleista nappais Dragons Dogman ja Disco Elysiumin, noihin ainaki aikaa uppoaa
Alesta löytyy myös Diablo 2 + Diablo 3 paketti alta 20€ jos pelityyppi kiinnostaa, ite tykkään grindauspeleistä kannettavilla pelilaitteilla niin taidan tuon bundlen napata vaikkakin aloittamassa Diablo 4 PC + Steam Deck kombolla.


(Diablo® Prime Evil Collection sisältää siis sekä II että III )
 
Eilen olikin näköjään Nintendo Direct

Ehkä pitäisi taas alkaa Switchillä pelailemaan, tuossa Zelda: BoTW tuli aloitettua alusta kun edelliset tallennukset oli parin vuoden takaa. Ja silloinkin näköjään vasta aloitusalueelta päässyt pois. Taisi jäädä siihen, kun Marion "pääjuoni" meni läpi.
 
SMBWonder kiinnostaa paljonkin, kuin myös SMRPG remake. Toivottavasti on Paper Mario -sarjan alkupään pelit tulossa takaisin myös jonain päivänä...
 
Uudet Mariot kyllä aina kelpaa. Käyttämätön Voucheri menee joko Mario RBG:hen tai Wonderiin. Huomattavaa muuten sekin, että esim prinsessa Peach pelin kerrottiin tulevan ensi vuonna. Ei taida se paljon spekuloitu seuraava konsoli olla vielä ihan nurkan takana.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet Mariot kyllä aina kelpaa. Käyttämätön Voucheri menee joko Mario RBG:hen tai Wonderiin. Huomettavaa muuten sekin, että esim prinsessa Peach pelin kerrottiin tulevan ensi vuonna. Ei taida se paljon spekuloitu seuraava konsoli olla vielä ihan nurkan takana.
Onhan mahdollista, että Nintendo tuo uuden konsolin markkinoille taaksepäin yhteensopivuudella. Esim. DS-pelit toimivat 3DS:ssäkin. Tai mahdollinen on myös "New Switch" samaan tapaan kuin New 3DS, vaikka sille ei muutamaa yksinoikeuspeliä enempää julkaistu. Joka tapauksessa selkeys on varmasti tarkoitus tällä kertaa, ettei toistu Wii U:n ja New 3DS:n haasteet. "Switch 2" tai vastaava voisi olla myös hankala.

Switch-pelaajakunta on niin laaja, nykymarkkinassa aikamoinen saavutus, kun on mobiilipelit ja vastaavat haasteena. Eri aikaa, kuin Wiin ollessa myynnissä. Vahvasti epäilen, että Nintendo ei halua heittää pois tuota laajaa asiakaskuntaansa. Tulihan myös 3DS:lle uusia julkaisuja (Nintendoltakin) samalla, kun Switch oli jo kauppojen hyllyillä...
 
Toisaalta Nintendo on ollut, paria hutia lukuunottamatta, melkoisen menestyksekäs peluri pelikonsolibisneksessä yli 30 vuoden ajan, ja taaksepäin yhteensopivuus on lopulta ollut vain muutamassa laitteessa. Minusta on ihan mahdollista, että valittu linja on remaket. Eli sen sijaan, että aiemman sukupolven peleihin on yhteensopivuus, julkaistaan suosituimmista peleistä remakeja. Niitähän tässä on nähty aika paljon ja tullaan varmasti näkemään jatkossakin.
 
Toisaalta Nintendo on ollut, paria hutia lukuunottamatta, melkoisen menestyksekäs peluri pelikonsolibisneksessä yli 30 vuoden ajan, ja taaksepäin yhteensopivuus on lopulta ollut vain muutamassa laitteessa. Minusta on ihan mahdollista, että valittu linja on remaket. Eli sen sijaan, että aiemman sukupolven peleihin on yhteensopivuus, julkaistaan suosituimmista peleistä remakeja. Niitähän tässä on nähty aika paljon ja tullaan varmasti näkemään jatkossakin.
Mä näkisin Wii U -pelien ja sitä vanhempien alustojen remaket vähän poikkeuksellisena, mutta tuokin on täysin mahdollinen. Switch tosin on myös 3DS:n seuraaja ja Nintendon "pihvi" on aina ollut käsikonsoleissa jo ensimmäisistä lähtien. GBA, DS, 3DS ja nyt enemmän tai vähemmän myös Seitch ovat kaikki olleet erittäin menestyksekkäitä. Aivan samaa tuona aikana tulleista "kotikonsoleista" ei voi sanoa. Esim. GameCube ja Wii U, vaikka itse molemmat omistinkin, eivät olleet myynnissä mitään edelläkävijöitä.
 
Mä näkisin Wii U -pelien ja sitä vanhempien alustojen remaket vähän poikkeuksellisena, mutta tuokin on täysin mahdollinen. Switch tosin on myös 3DS:n seuraaja ja Nintendon "pihvi" on aina ollut käsikonsoleissa jo ensimmäisistä lähtien. GBA, DS, 3DS ja nyt enemmän tai vähemmän myös Seitch ovat kaikki olleet erittäin menestyksekkäitä. Aivan samaa tuona aikana tulleista "kotikonsoleista" ei voi sanoa. Esim. GameCube ja Wii U, vaikka itse molemmat omistinkin, eivät olleet myynnissä mitään edelläkävijöitä.

Seitchistä en tiedä mutta alkuperäinen Game Boy trilogia (GB, GB Pocket, GBC) myyntimäärä on toistaiseksi ylittämätön. Mahtuu niihin kannettaviin laitteisiin vähintään yksi floppi, nimittäin Virtual Boy vuodelta 1995. Game Boy Micto ja DSi olivat sekä tuotteena että myyntimääriltään pettymyksiä, vaikka eivät käytännössä olleet uusia konsoleita vaan aikaisempien mallien päivitettyjä versioita. Alkuperäinen 2DS oli myös käytettävyydeltään kohtuu heikko, vaikka myikin kelvollisesti.
 
Seitchistä en tiedä mutta alkuperäinen Game Boy trilogia (GB, GB Pocket, GBC) myyntimäärä on toistaiseksi ylittämätön. Mahtuu niihin kannettaviin laitteisiin vähintään yksi floppi, nimittäin Virtual Boy vuodelta 1995. Game Boy Micto ja DSi olivat sekä tuotteena että myyntimääriltään pettymyksiä, vaikka eivät käytännössä olleet uusia konsoleita vaan aikaisempien mallien päivitettyjä versioita. Alkuperäinen 2DS oli myös käytettävyydeltään kohtuu heikko, vaikka myikin kelvollisesti.
Kirjoitusvirhehän siellä, Switchiä tarkoitin. ;)

Voiko Virtual Boyta oikeasti kutsua kannettavaksi laitteeksi? Ei ainakaan käsikonsoliksi. Päivitykset mielestäni voi myös lukea samaan tuoteperheeseen, esim. GBA, GBA SP ja Micro ovat kaikki kuitenkin GBA-tuotesarjaan kuuluvia. DS, DS lite, DSi sekä XL eivät järkevästi kuuluisikaan eri kategorioihinsa, vaikka oli pieni kourallinen pelejä, joita pelattiin vain DSi:llä.

2DS, 3DS, 3DS XL, New 3DS, New 3DS XL, variaatioita samasta kaikki. Wii ja Wii U tietenkään eivät ole toisilleen sukua samalla lailla, ovat selkeästi eri laitteita. Ei Switch lite tai OLED myöskään ole eri tuotesarjaa. Kaikki laskettaisiin Switchin pariin myynnissä. Siltikin, käsikonsoleissa Nintendo rulettaa ja on aina rulettanut. Siksi nyt Switchin ollessa "ainoa" konsoli Nintendolla, on mielenkiintoista nähdä, mitä tulevaisuus pitää sisällään.

Ei kuitenkaan ole ennen ollut tällaista tuoteperhettä. Aina on ollut erikseen koti- ja käsikonsoli.
 
On tosiaan Nintendolla ollut oikeastaan aina markkinoilla menestyksekäs käsikonsoli, mutta toisaalta kyllä näkisin sellaiset laitteet kuin NES, SNES, N64 ja Wii vähintään yhtä tärkeinä. Noista ainoastaan Wii (ja siitäkin vain ekat versiot) tukivat aiempaa sukupolvea. Toki nykyisin taaksepäin yhteensopivuus olisi helpompaa toteuttaa, kun voitaisiin esim. pitäytyä pelkästään digitaalisen sisällön tukemisessa. Ken tietää, vaikka seuraava Nintendo olisi ensimmäinen 100% digital only konsoli.
 
On tosiaan Nintendolla ollut oikeastaan aina markkinoilla menestyksekäs käsikonsoli, mutta toisaalta kyllä näkisin sellaiset laitteet kuin NES, SNES, N64 ja Wii vähintään yhtä tärkeinä. Noista ainoastaan Wii (ja siitäkin vain ekat versiot) tukivat aiempaa sukupolvea. Toki nykyisin taaksepäin yhteensopivuus olisi helpompaa toteuttaa, kun voitaisiin esim. pitäytyä pelkästään digitaalisen sisällön tukemisessa. Ken tietää, vaikka seuraava Nintendo olisi ensimmäinen 100% digital only konsoli.
En tuijottaisi historiaa liian pitkään, etenkin kun teknologia on silloin ollut erilainen ja kaikki mainitsemasi konsolit Wii:tä lukuunottamatta ovat käyttäneet pelikasetteja.

Mielenkiintoisempaa on katsoa taaksepäin yhteensopivuutta käsikonsolien silmin:

Switch -> ei
(New) 3DS/2DS -> DS
DS (lite), ei DSi -> GBA
GBA (SP), ei Micro -> GB/GBC
GBC -> GB

Eli jo ensimmäisestä käsikonsolista lähtien on seuraajassa aina ollut taaksepäin yhteensopivuus, lukuunottamatta Switchiä sekä uudempia vedoksia samasta tuotesarjasta, kuten esim. DSi.
 
Juu, toivon toki itsekin kovana Nintendon ja Switchin ystävänä, että kun uusi konsoli joskus tulee, olisi se taaksepäin yhteensopiva. Saa nähdä mitä lopulta toteutuu. Nintendolla on tapana toisinaan yllättää ja japanilainen logiikka voi mennä vähän eri latuja kuin meidän oletukset.
 


Ainakin osakkailleen Nintendo on ehtinyt kertoa, että pyrkivät sulavaan siirtymään uuteen konsoliinsa ja siirto tapahtuisi Nintendo Account -tilin voimin.

Olisiko odotettavissa taaksepäin yhteensopivuutta tämän pohjalta? Ilmoittivat käyttäjäkunnan kooksi 290 miljoonaa tilien perusteella. Kyllä siinä olisi iso kakkupala jäämässä pöydälle, jos eivät siihen haukkaa.
 


Ainakin osakkailleen Nintendo on ehtinyt kertoa, että pyrkivät sulavaan siirtymään uuteen konsoliinsa ja siirto tapahtuisi Nintendo Account -tilin voimin.

Olisiko odotettavissa taaksepäin yhteensopivuutta tämän pohjalta? Ilmoittivat käyttäjäkunnan kooksi 290 miljoonaa tilien perusteella. Kyllä siinä olisi iso kakkupala jäämässä pöydälle, jos eivät siihen haukkaa.


Saattaa tarkoittaa juuri sitä, mitä me ei haluta sen tarkoittavan. Kun ei eksplisiittisesti sanottu, että tuleva konsoli on taaksepäin yhteensopiva, niin voi hyvinkin olla, että tilanne on juuri se, että sama tili kyllä käy, mutta taaksepäin yhteensopivuutta ei ole. Mitä lueskelin enemmänkin näitä sijoittajainfoja seurainnaiden ulkomaisten käyttäjien kommentteja, niin tämä taisi olla jonkinlainen konsensus. Nähtäväksi jää, mitä tapahtuu. No mutta se nyt ainakin taitaa olla selvää, että saadaan vielä joskus uusi Nintendo. :D
 
Toivottavasti ei käy niin, että taaksepäinyhteensopivuus koskee vain eshopista ostettuja pelejä, mutta uusi konsoli ei lue enää Switchin pelikortteja.
 
Toivottavasti ei käy niin, että taaksepäinyhteensopivuus koskee vain eshopista ostettuja pelejä, mutta uusi konsoli ei lue enää Switchin pelikortteja.

Siihen, että voisiko tulevassa konsolissa olla vielä tuo sama pelikortti, vaikuttaa ennen kaikkea se, että kuinka tehokasta laitetta sieltä meinataan pukata pihalle. Tuo korttihan häviää tiedonsiirtonopeudeltaan jo perinteiselle SSD-levylle, mikä kyllä voi olla ongelma seuraavassa sukupolvessa. Tosin kun Nintendo ei koskaan ole yrittänytkään olla mikään markkinoiden tehokkain laite, ei se välttämättä ole ongelma.

Nintendon kotimarkkinoilla on kasetit ja levyt vielä todella yleisesti käytössä (Valtiopuolella disketitkin vielä rokkaa Floppy disks in Japan: Minister declares war on old-fashioned technology), niin voipi olla että fyysinen media jatkuu pelipuolellakin vielä tovin.

Tuohon, että (etenkin yritysmaailmassa) käytetään vielä muinaisia formaatteja, vaikuttaa varmaan eniten se, että on julmetusti vanhoja kriittisiä järjestelmiä ja laitteita, joiden korvaaminen uusilla olisi törkeän kallista / vaikeaa ja se tehdään vasta kun pakko on. Muistelen joskus lukeneeni, että maailmassa rahaliikenteestä iso osa pyörii jonkun kobolilla koodatun hässäkän päällä. Koko ohjelmointikieltä ei taideta enää juuri missään opettaa ja sen taitajatkin alkavat olla jo eläkeukkoja. Samoin suurvaltojen asevoimilla on tosi muinaisia järjestelmiä, mutta niitäkään ei korvata, kun kerran toimii ja löytyy vielä joku, joka niistä jotain ymmärtää. Tuossa varmaan sama juttu, että niitä diskettejä käytetään, kun jollekin systeemille ei muu kelpaa.
 
Siihen, että voisiko tulevassa konsolissa olla vielä tuo sama pelikortti, vaikuttaa ennen kaikkea se, että kuinka tehokasta laitetta sieltä meinataan pukata pihalle. Tuo korttihan häviää tiedonsiirtonopeudeltaan jo perinteiselle SSD-levylle, mikä kyllä voi olla ongelma seuraavassa sukupolvessa. Tosin kun Nintendo ei koskaan ole yrittänytkään olla mikään markkinoiden tehokkain laite, ei se välttämättä ole ongelma.
Ei uuden laitteen speksit sinällään estä taaksepäin yhteensopivuutta, ratkaisuna olisi tehdä mahdollisesta uudesta mediasta joko pinniyhteensopiva nykyisen kanssa (esimerkkinä SD-korttien UHS-I -> UHS-II siirtymässä lisätyt pinnit), jolloin lukija voisi lukea sekä uutta ja vanhaa tai upottaa koneeseen kaksi lukijaa (esimerkkinä alkuperäinen DS, jossa oli GBA slotti myös. ja olettaen että jatketaan fyysisen median kanssa).
 
Ei uuden laitteen speksit sinällään estä taaksepäin yhteensopivuutta, ratkaisuna olisi tehdä mahdollisesta uudesta mediasta joko pinniyhteensopiva nykyisen kanssa (esimerkkinä SD-korttien UHS-I -> UHS-II siirtymässä lisätyt pinnit), jolloin lukija voisi lukea sekä uutta ja vanhaa tai upottaa koneeseen kaksi lukijaa (olettaen että jatketaan fyysisen median kanssa).

Juu onhan sitä aina vaihtoehtoja ja ratkaisu löytyy jos halua on. Toki kun tuotantokustannuksia halutaan painaa minimiin, niin esim. kahden slotin ratkaisu voi olla vähän toiveajattelua.
 
Eiköhän ole vain osalle digitaalisista tuki taaksepäin ja sekin vain, jos pelin valmistaja tekee sen pelille.
Typerää olisi tuoda 6v+ vanhalle tekniikalle fyysinen tuki uuteen konsoliin ja siten aiheuttaa sen toteutukseen n kpl asioita.
Retrogamingia ja museopeluuta voi harrastaa jos sitä tahtoo, muttei konsolien osalta pidä ruveta miksikään museoviranomaiseksi ja ruveta pitämään konsoleita suojelukohteina.
 
Itsekin löisin rahat likoon korkeintaan rajoitetun digitaalisen yhteensopivuuden puolesta. Ok, Switchin omistaa jokunen sataa miljoonaa ihmistä, mutta niinpä he vain omistavat sen senkin jälkeen kun seuraava konsoli julkaistaan. Ei Nintendo sitä keneltäkään pois ole ottamasssa. Uusi konsoli kuitenkin julkaistaan, että voidaan myydä uusia pelejä, eikä siksi, että saadaan vaan uusi laite, millä pelata vanhaa (pelkkä raudanmyynti on ylipäätään lähes nollakatteen hommaa). Ne muutama kymmentä kovinta helmeä voidaan myydä sitten myöhemmin remakeina uudestaan. Ylipäätään, kun uusi konsoli tulee ja sille julkaistaan pari "must have" -peliä, siirtyy kuluttajien mielenkiinto hyvin äkkiä niihin uusiin peleihin. Vanhat sitten toimii sillä vanhalla konsolilla.
 
Itse olen melko luottavainen, että seuraava Nintendon konsoli tukee Switchin pelikirjastoa. Todennäköisesti myös fyysisinä kortteina mutta vähintäänkin diginä.

Switchin taaksepäin-tuen puute oli minusta poikkeus linjaan ja oli kuitenkin helppo perustella, koska Wii U:lla oli niin vähän käyttäjiä ja samalla myös siirryttiin pois optisista levyistä.

Nythän Nintendolla on lopulta uskottavan tuntuinen ja kaikille digiostajille pakollinen tilisysteemi, jolla aiemmat ostokset varmuudella säilyy kirjoilla jossain vaikka konsoli menisi, joten on mahdollistakin tuoda eShop-ostokset eteenpäin riippumatta kulloisestakin raudasta. Tätä mahdollisuutta ei edes ollut vielä silloin kun 3DS ja Wii U olivat uusia, koska mitään kunnon tilisysteemiä ei ollut etenkään pakollisena, vaan ostokset sidottiin yksittäiseen konsoliin.
 
Mitenhän sitä löytäis innostuksen pelata taas Switchillä? ToTKia tuli hakattua, nyt pölyttynyt Switch hyllyllä. Eipä tuota pakko ole pelata, mut ku kerta tuon omistaa ni ois mukava pelailla..
 
Switchin taaksepäin-tuen puute oli minusta poikkeus linjaan ja oli kuitenkin helppo perustella, koska Wii U:lla oli niin vähän käyttäjiä ja samalla myös siirryttiin pois optisista levyistä.

Toisaalta Wii U oli myös kahden näytön järjestelmä, eli pelissä pystyi olemaan yhtä aikaa kaksi kuvaa, toinen pädillä ja toinen TV:n ruudulla. Se ei olisi Switchillä onnistunut.

Se miten Nintendo hyötyisi taaksepäin yhteensopivuudesta olisi se, että he voisivat edelleen myydä Switch-pelejä myös niille, jotka ostavat tämän Switchin seuraajan nyt ensimmäiseksi Nintendokseen, eikä heillä ole Switchiä ennestään.
 
Mitenhän sitä löytäis innostuksen pelata taas Switchillä? ToTKia tuli hakattua, nyt pölyttynyt Switch hyllyllä. Eipä tuota pakko ole pelata, mut ku kerta tuon omistaa ni ois mukava pelailla..

Eipä kai siihen ole muuta vastausta, kun että hankit jonkun uuden pelin, mistä tykkäät. Millaisia pelejä tykkäät pelata? Täältä pesee suosituksia, kun vaan kerrot genren...

Se miten Nintendo hyötyisi taaksepäin yhteensopivuudesta olisi se, että he voisivat edelleen myydä Switch-pelejä myös niille, jotka ostavat tämän Switchin seuraajan nyt ensimmäiseksi Nintendokseen, eikä heillä ole Switchiä ennestään.

Kyllä ne uudet laitteet julkaistaan sitä ajatellen, että niille ostetaan uusia pelejä. Kaikelle on aikansa. Switch ei myöskään tule takuulla häviämään kaupoista vielä moneen vuoteen, vaikka uusi konsoli tulisikin. Jos ajatellaan, että seuraava konsoli tulisi esim. jouluksi 2024, niin lyön melkein pääni pantiksi, että Switchiä myydään rinnalla jonnekin vuoteen 2026 ja joillain markkinoilla ehkä vielä paljon pidempään. Sinällään huimaa ajatella, että kasarilla julkaistua NES-matolaatikkoa valmistetiin Japanissa vuoteen 2003 saakka (eikä siis mitään minikonsolia, vaan ihan ehtaa NES:ia). Sama lodju oli tuotannossa lähemmäs 20 vuotta.
 
Eipä kai siihen ole muuta vastausta, kun että hankit jonkun uuden pelin, mistä tykkäät. Millaisia pelejä tykkäät pelata? Täältä pesee suosituksia, kun vaan kerrot genren...
Open worldit, RPG, survival, rakentelupelit nappaa eniten.
 
Toisaalta Wii U oli myös kahden näytön järjestelmä, eli pelissä pystyi olemaan yhtä aikaa kaksi kuvaa, toinen pädillä ja toinen TV:n ruudulla. Se ei olisi Switchillä onnistunut.

Se miten Nintendo hyötyisi taaksepäin yhteensopivuudesta olisi se, että he voisivat edelleen myydä Switch-pelejä myös niille, jotka ostavat tämän Switchin seuraajan nyt ensimmäiseksi Nintendokseen, eikä heillä ole Switchiä ennestään.

Silti melko hyvällä prosentilla Wii U:n pelit tuki Pro Controlleria, mikä vaati että peli toimi asiallisesti ilman lisänäyttöäkin.

Mutta tosiaan ihan taloudellisena motivaattorina kyllä luulen että Nintendoa kiinnostaa tehdä seuraavasta loikasta vähemmän tyly kuin edellinen oli. Konsolista tulee joku Switch 2 tai muuta Switchiin viittaavaa, ja se tukee ykkösen pelejä.

Kaikki aiemmatkin älyttömästi myyneet Nintendo-konsolit (Game Boy, Nintendo DS ja Wii) saivat kukin seuraajan, joka tuki edeltäjänsä pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Open worldit, RPG, survival, rakentelupelit nappaa eniten.

Monster Hunter Rise, Shin Megami Tensei V tai kenties Xenoblade Chronicles 3? Voisko olla joku noista?

Monster Hunter helpoiten lähestyttävä. Jos taas haastetta haluaa, niin Shin Megami Tensei silloin hyvä. Enemmän tarinavetoisuuden haluun sitten tuo Xenoblade.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki aiemmatkin älyttömästi myyneet Nintendo-konsolit (Game Boy, Nintendo DS ja Wii) saivat kukin seuraajan, joka tuki sen pelejä.

Taisin jankata tätä jo juhannuksena, mutta mites esim. SNES tai Nintendo 64? Ei tietoakaan mistään yhteensopivuudesta, mutta aika menestyneitä laitteita olivat. Myös Wii:stä tuki pudotettiin jossain vaiheessa pois.
 
Taisin jankata tätä jo juhannuksena, mutta mites esim. SNES tai Nintendo 64? Ei tietoakaan mistään yhteensopivuudesta, mutta aika menestyneitä laitteita olivat.

Myyntimäärissä ei lähelläkään noita neljää isoa (GB,DS,Wii,Switch). Hyvin myivät, mutta siitä huolimatta. Toki oli muitakin muuttujia eikä se varmaankaan tuosta johtunut, mutta uskon silti niiden esimerkkiin enemmän kuin SNESin ja N64:n.

Ja nykypäivässä on vielä isona tekijänä se, että Nintendo on viimein saanut pystyyn kunnollisen tilisysteemin, jossa digipelit kulkee käyttäjän mukana eikä sidottuna rautaan.
 
Taisin jankata tätä jo juhannuksena, mutta mites esim. SNES tai Nintendo 64? Ei tietoakaan mistään yhteensopivuudesta, mutta aika menestyneitä laitteita olivat. Myös Wii:stä tuki pudotettiin jossain vaiheessa pois.
Raudan arkkitehtuurimuutokset lienee syynä, netistä löytyy juttua kuinka SNES:n taaksepäin yhteensopivuutta ilmeisesti yritettiin tehdä:

Super Gameboyn wiki-artikkelista taas löytyy maininta, että tuo lisäpalikka sisältää Gameboyn raudan, koska SNES ei pystynyt emuloimaan GB pelejä täydellä nopeudella. Tällöin voi olettaa että NES emulointi olisi ollut vielä hankalempaa.

SNES -> N64 hyppäys oli jälleen arkkitehtuurillisesti suuri muutos, paha sanoa olisiko rauta pystynyt emuloimaan tuota vai olisiko pitänyt tukeutua jonkin sortin rautaratkaisuun kuten aiemmin.
Olihan ensimmäisissä PS3 konsoleissakin PS2 rauta käytännössä sisällä, mutta saivat myöhemmissä versioissa tehtyä tuen ohjelmallisesti. Edit: faktantarkistuksen jälkeen ilmeisesti vain tuo emotion enginellä varustettu julkaisumalli tukee PS2 pelejä ja kaikki PS1 pelejä. PS2 emulointi oli jossain kohtaa mahdollista, mutta otettiin pois?

Jos (kun?) "Switch 2" on mahdollisesti myös ARM arkkitehtuuriin perustuva, niin taaksepäin yhteensopivuus pitäisi olla huomattavasti helpommin toteutettavissa.
Itse edelleen pidän tuota ihan fyysistenkin Switch korttienkin tukea hyvin mahdollisena, pinniyhteensopivuus tai lisäpinnien tuominen uutta mediaa varten ei ole mitään uutta tekniikan saralla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Zat
Joo, onhan se toki niin, että maailma on nykyisin aika erilainen kuin joskus 90-luvulla, milloin SNES ja N64 kukoisti. Että siihen nähden aika hankala vertailla tilannetta. Itselläni onneksi löytyy 3 kpl Switchiä, että olipa jatkossa tukea tai ei, niin pelejä pelaten pääsen varmaan hautaan asti, jos ei talo pala ja muistaa välillä latailla kaikkia konsoleita, että ei akut kuole. Tästäpä tulikin mieleeni, että käynpä laitan koneet latinkiin. :rofl:
 
Olikos Switchiin tärinällisiä handheld-moden ohjaimia? Hori split pad ei taida tukea tärinää, nfc:tä ja muuta. Olis tarkoitus alkaa pelaamaan myös handheldinä tv:n lisäksi #totk
 
Olikos Switchiin tärinällisiä handheld-moden ohjaimia? Hori split pad ei taida tukea tärinää, nfc:tä ja muuta. Olis tarkoitus alkaa pelaamaan myös handheldinä tv:n lisäksi #totk
On. Aliexpressistä tilasin joskun sellaiset mitkä näyttivät noilta horin ohjaimilta mutta niissä oli lähes kaikki samat ominaisuudet kuin alkuperäissä joy coneissa. En nyt tähän hätään linkkiä löytänyt.
 
Olikos Switchiin tärinällisiä handheld-moden ohjaimia? Hori split pad ei taida tukea tärinää, nfc:tä ja muuta. Olis tarkoitus alkaa pelaamaan myös handheldinä tv:n lisäksi #totk

Itse hankin just noi horit ja hyvin tyytyväisenä pelannut pääosin handheldinä noilla. Isoon käteen tosi paljo paremmat kuin joyconit. Mua ei häirinnyt ettei ole tuota tärinää tai sitä et voi tähdätä liikuttamalla koko switchiä.
 
Itse hankin just noi horit ja hyvin tyytyväisenä pelannut pääosin handheldinä noilla. Isoon käteen tosi paljo paremmat kuin joyconit. Mua ei häirinnyt ettei ole tuota tärinää tai sitä et voi tähdätä liikuttamalla koko switchiä.
Jep. Itsekin eilen tilasin Horit. Tulin lopputulokseen, et tuskin sitä tärinää niin kaipaa handheldinä pelatessa.
 
Horin Split Pad Pro ja Compact ohjaimia käytän minäkin. En ole osannut kaivata tärinää. Todennäköisesti ovat myös aika pitkäikäisiä, kun ei ole akkua, mikä joskus tulisi tiensä päähän. Tatit saanee tarvittaessa vaihdettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom