Yksi näyttö, kaksi läppäriä: inputin vaihto yms.

Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
634
Ostin Dell U2518D -näytön, jossa on QHD-resoluutio ja HDMI-, DP- ja MiniDP-sisääntulot. Minulla on kaksi läppäriä, A ja B, joista ensimmäisessä on HDMI-output ja jälkimmäisessä DP-output. Molemmat voi siis kytkeä näyttöön samanaikaisesti. Läppäreiden omissa näytöissä on FHD-resoluutio. A:n ja näytön välillä on tavallinen HDMI-kaapeli. B:n olen yhdistänyt näyttöön näytön mukana tulleella DP-MiniDP-kaapelilla.

Jos hieman yksinkertaistetaan, niin tarkoituksena oli/on tarjota tuolla Dellillä lisää työpöytätilaa tilanteen mukaan joko läppärille A tai B. Mutta se ei toiminutkaan ihan niin kuin olin ajatellut: Jos läppärin ja näytön välillä on johto kytkettynä, niin läppäri "luulee" aina, että näyttö on sen käytettävissä - riippumatta siitä, minkä sisääntulon näytön valikosta on valinnut. Siis jos esim. valitsen näytön inputiksi MiniDP:n, niin läppärin A:n käyttöjärjestelmä saattaa avata uuden ikkunan sellaiseen kohtaan joka ei ole lainkaan näkyvissä. Olen kokeillut sekä Windows 10:tä että Linuxia (KDE) ja molemmissa sama "ongelma".

Tämä ei sinänsä välttämättä ole mikään "vika" - onhan tässä ominaisuudessa mm. se hyvä puoli, että jos haluaa vain tilapäisesti katsoa toisen läppärin kuvaa, niin siinä toisessa läppärissa ikkunoiden asettelu yms. pysyy silti muuttumattomana. Mutta se mikä varsinaisesti ihmetyttää on että läppäri detectoi näytön myös silloin, kun näyttö on sammutettu virtapainikkeesta, kunhan johto on paikallaan! Eli siis jos vaikka kaikki laitteet on ensin sammutettu, ja sen jälkeen käynnistää yhden läppärin (ei ole väliä kumman tai minkä käyttöjärjestelmän), niin läppäri toteaa näytön olemassaolon ja ottaa käyttöön näytön tarjoaman kuvitteellisen lisätilan. Olisin kuvitellut, että näytön sammuttamisella olisi sama efekti kuin kaapelin irrottamisella.

Siispä johdon fyysinen irrottaminen näyttää olevan monissa tilanteissa välttämätöntä. Mutta siitä päästäänkin viimeiseen ongelmaan: Jos DP-MiniDP-kaapelin irrottaa lennosta, eli läppärin B ja näytön ollessa päällä, niin näyttö "kaatuu", eli menee mustaksi, eikä mikään OSD-nappikaan toimi. Tämä tapahtuu siis vaikka näytön inputiksi olisi jo valittu HDMI. Ainoastaan virtanappi toimii ja näyttö pitääkin sammuttaa ja käynnistää uudelleen ennen kuin mitään voi tehdä. Olin kuvitellut, että kaikki tällä vuosituhannella suunnitellut näyttö- ja muut liitännät on "hot-pluggable", mutta ilmeisesti DisplayPortin kohdalla näin ei olekaan? Vai onko laitteissani jotain vikaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 054
Jos läppärin ja näytön välillä on johto kytkettynä, niin läppäri "luulee" aina, että näyttö on sen käytettävissä
Jos läppärin Windows 10:ssä valitset näyttötilaksi (näppispikakomennolla [Win] + P, tai vaihtoehtoisesti Action Centeristä Project) ylimmän vaihtoehdon (= PC screen only), niin ottaako läppäri silti tuon external näytön käyttöönsä?
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
634
Jos läppärin Windows 10:ssä valitset näyttötilaksi (näppispikakomennolla [Win] + P, tai vaihtoehtoisesti Action Centeristä Project) ylimmän vaihtoehdon (= PC screen only), niin ottaako läppäri silti tuon external näytön käyttöönsä?
Ei suinkaan. Mutta se, että tuossa valikossa ylipäätään on jotain valittavaa, tarkoittaa sitä, että external näyttö on käytettävissä (siis ei välttämättä käytössä, vaan käytettävissä). Jos johto on pois, niin silloinhan tuosta valikosta ei voi valita mitään.

Mutta nyt kun asiaa miettii tarkemmin, niin ehkä tuo nykyinen toimintaperiaate onkin ihan järkevä. Jos ajattellaan vaikka käyttäjää, jolla on tavallinen pöytäkone ja siinä vaikkapa kaksi näyttöä, niin eihän se olisi yhtään kivaa, jos käyttöjärjestelmä reagoisi näyttöjen sammuttamiseen jotenkin. Koska jos vaikka käyttäjä haluaa sammuttaa näytöt lähtiessään pois kotoa, niin sitten kaikki ikkunoiden paikat yms. järjestyisi uudestaan samalla kun niitä näyttöjen virtanappeja painelee, mikä ei olisi lainkaan hauskaa.

Mutta onkohan tuosta ulkoisen näytön tilasta (eli virrta on/off ja mikä input valittu) edes teoriassa käyttöjärjestelmän mahdollista saada mitään tietoa? Jos on, niin sitten voisin vaikka itse tehdä jonkun skriptin joka muuttelee automaattisesti noita käyttiksen display-asetuksia sen mukaan, mikä näytön kulloinenkin tila on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 356
Viestejä
4 234 069
Jäsenet
71 195
Uusin jäsen
SQWa_

Hinta.fi

Ylös Bottom