• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ratkaistu Yhtäkkiä vihreä ruutu

Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
80
Olin koneella nettiä selailemassa ja Spotify soimassa, Windows taisi olla lataamassa jotain päivityksiä. Yhtäkkiä ruutu menee vihreäksi (ei tekstiä) ja konetta ei saa toimimaan muuten kuin kuin virtanapista sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Kone käynnistyy normaalisti, mutta muutaman minuutin päästä vihreä ruutu uudelleen. Useamman kerran olen yrittänyt virrat pois virtalähteestä, seinästä, mutta nyt vain musta ruutu. Koneen käynnistysäänet kuulostavat normaaleilta. Näyttö ei ole rikki, sillä Raspberry Pi:n kanssa toimii OK.

Ilmoituspalkkiin tuli ilmoitus, että Radeon päivityksiä saatavilla (nykyinen versio 18.5.1). Windows päivittynyt pari viikkoa sitten uudempaan versioon 1903, mutta kone on ollut pois päältä siitä lähtien.

Onko tämä jokin näytönohjain ongelma esim. epäsopivat ajurit päivitettyyn win 10 nähden? PSU tai emolevy sanonut työsopimuksensa irti?

Koneen osat:
Ryzen 3 2200G
HyperX Predator 3000MHz 2x4Gb
Samsung 860Evo 250Gb
Asus Prime B350 Plus
be quiet! System Power 8 500W
LG CH12NS40 (bluray-asema)
Win 10 (1903)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Kokovihreä ruutu voi viitata HDCP-suojausvirheeseen, joka esiintyy yleisimmin HDMI:llä kytketyn näytön kanssa. Näytönohjaimen ja näytön välisessä yhteydessä oleva häiriö sotkee HD-elokuvien kopiointia estämään tarkoitetun HDCP-salauksen toimintaa, ja näyttö ilmoittaa tämän näyttämällä pelkkää vihreää.

Jos virran katkaiseminen näytöstä hetkeksi auttaa, kysymys on todennäköisesti tästä. Tarkista myös että HDMI-liittimet ovat kunnolla pohjassa: niillä on ikävä taipumus löystyä ajan kanssa jos kaapelia liikutellaan tai se roikkuu liittimestä alaspäin ilman tukea/vedonpoistoa.

Ja mikähän Radeon-näytönohjainmalli sinulla siis olikaan?
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
80
Kokeilin myös VGA-kaapelilla, mutta nyt myös sillä musta ruutu (no video input) käynnistäessä. Näytönohjain kuollut?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Mulla menee myös ruutu epäsäännöllisen säännöllisesti vihreäksi mun 2400G:n kanssa, ongelma yleensä katoaa konetta sammuttamatta ottamalla HDMI-piuhan pois. Tapahtuu sekä mun tietokonemonitorilla(1080) ja televisioruudulla(4K), mutta viimekerrasta on aikaa, liekö sitten jokin ajurinpäivitys korjannut vian pois, ajuriversio 19.7.3 nyt asennettuna

Ehdotan siis ajurien päivittämistä :)
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
80
Kokeilen ensi viikonloppuna toisella näytönohjaimella (GTX 1060), jos sillä onnistuisi päivittämään nuo ajurit. Tällä hetkellä vain musta ruutu (no video input), ei onnistu siis windowsiin pääsy.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
80
Ongelman syy taisi olla huonosti kiinnitetty muistikampa, sillä kun kokeilin poistaa yhden muistikamman normaali käynnistyminen onnistui ja kun molemmat takaisin kiinni käynnistyminen onnistui edelleen... Nyt näyttää toimivan normaalisti alkuperäisellä kokoonpanolla :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 357
Viestejä
4 195 606
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom