Vasemmistolainen bias lähinnä käsite, johtuu ehkä enemmän ilmiöstä "totuudella on liberaali bias". Itse yllätyn että tuota voi pitää jonkunlaisena faktana? "Toimittajat hyvin vasempaan päin kallellaan" lasketaan jo hyvin värittyneeksi mielipiteeksi. Kun työnä on reportoida uutisia ja eletään vapaan median maassa, kaikki kiinnostava uutisoidaan vapaasti. Vähän sama kuin sanoisi että poliisit ovat tunnetusti kallellaan rikoksien tekemistä vastaan. Se että lisää tuonne tuon "vasemmalle" sanan on lähinnä yritys diskreditoida omasta mielipiteestä poikkeavia tahoja -> yleensä tästä käytetään sitä "kuplassa eläminen" termiä.
"YLE:n mokutus": Pidätkö tätä yleisenä mielipiteenä? Kai kuitenkin todellisuudessa tuo on tietyn pienen vähemmistön mielipide aiheesta, eikä todellakaan mikään yleisesti hyväksytty ajatus. Tässä kohtaa monella vikuttaa se kuinka laajasti lukee uutistarjontaa, vai lukeeko vain niitä juttuja jotka tukevat omaa ennakkokäsitystä.
Kun pienintäkin vaikutusyritystä uutisointien sisältöihin tulee, se on heti isona uutisena viikkoja. Vapaa media ei pahemmin siedä sitä että joku yrittää sanella mistä saa kirjoittaa ja miten. Ja tämä on todella hyvä asia.
Itseasiassa ketjusta löydät nopeasti hakemalla todella paljon juuri tuota mielipidettä ettei niitä uutislinkkejä kannata tänne laittaa jos vain hetken käyt vanhoja viestejä läpi...
Hiemain kaipaisin muuten esimerkkejä vaikka tuosta "huutoparkuitkusta". Itse olen törmännyt vain varsin asiallisiin uutisjuttuihin. Vaikuttaako lukijan bias nyt tässä kohtaa?
Hillaryn kohdalla on jännä seurata että lokakampanja jatkuu yhä. Yritetään jatkuvasti luoda jotain mielikuvaa toistelemalla iskulauseita ja "ainakin trump on parempi kuin hillary" sanomaa. Tuon kampanjan jatkuminen on itseasiassa hyvin outoa.
Vaikka Michael Moorella on selvä bias, niin trumpland dokkari on aika asiallinen kooste ehdokkaiden eroista:
Michael Moore in Trumpland
Todellisuudessahan Hillary olisi luultavasti ollut parempi kuin trump suunnilleen kaikilla mittareilla. Republikaanien äänestäjien riveissä tuohon ei ehkä uskota, mutta seuraappa vaikka euroopassa toteutettuja mielipidemittauksia. Ne ovat relevantteja koska nyt ollaan euroopassa itsekkin keskustelemassa täälläkinpäin vaikutusvaltaisen maan asioista.
Rick Perryn kohdalla tuntuu että saatoit missata itse pointin? Ainakin vastasit aika väistellen siihen liittyen.
Mutta siis, itseä kiinnostaa oikeasti jos omissa mielipiteissä on korjaamista ja näille korjauksille löytyy kunnollisia perusteita.